Vi har Comhem i huset och vill kunna spela in Digitalt med bästa möjliga bild samtidigt som man kanske tittar på nått annat.
Sedan kunna spela in även när man inte är hemma.
Är det Boxer eller comhem jag ska ha?
Tacksam för lite hjälp
//Thomas
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
65 relaterade trådar
Postad 22 August 2007 - 19:15
Har beställt en Sony KDL-46D3000 som har Inbyggd DVB-T och DVB-C mottagare och ska sedan köpa en Sony RDR-HXD870 som har DVB-T mottagare om någon dag.
Vi har Comhem i huset och vill kunna spela in Digitalt med bästa möjliga bild samtidigt som man kanske tittar på nått annat. Sedan kunna spela in även när man inte är hemma. Är det Boxer eller comhem jag ska ha? Tacksam för lite hjälp //Thomas Postad 22 August 2007 - 20:26
om du vill göra det då är det en digitalbox med dubbla tuners du ska ha istället för en dvd recorder... annars måste du ha tvillingabb + CA modul i recordern för att kunna spela in kodade kanaler...
Redigerat av Leatherface, 22 August 2007 - 20:29. Postad 22 August 2007 - 20:36
Comhem. Avsevärt större utbud. Comhem Medium har ungefär dubbelt så många kanaler som Boxerpaketet och kostar lika mycket (Boxerpaketet kostar 159 kr men sen tillkommer en kortavgift på cirka 40 kr i månaden)
Vill du ha ännu fler kanaler kostar Boxers extrapaket 59 kr månaden (alltså 259 kr/månad med grundabbonemanget och kortavgift inräknat) för fem kanaler... Comhem Large kostar 299 kr/månad och har 66 kanaler! Dessutom ingår då Disney Channel som kostar 39 kr/månaden hos Boxer. TV1000 finns inte hos Boxer. Canal+ finns hos båda, men hos Comhem finns det 6 kanaler istället för 3 hos Boxer (kostar dock mer, 170 kr/månad hos Boxer och 239 kr/månad hos Comhem, men vill man bara ha antingen Film eller Sport-kanalerna kan man köpa de för 169 resp. 199 kr/månad) Hos Comhem kan du bara se TV4s lokalsändningar och ev. lokala kanaler analogt. Tänk på att du kan behöva en CA-modul för att koda av kanalerna. Om du vill spela in så får du antingen skaffa en PVR-box med dubbla tuners, eller skaffa en extra box med tvillingabbonemang eller Smartwi. Postad 22 August 2007 - 20:44
Visserligen har Comhem ett större utbud men hur många av de extra kanalerna tittar man på då? Inte många.
Om du har bestämt dig för Sony-inspelaren så är valet ganska enkelt, eftersom den har en digitalmottagare för Boxer men inte för Comhem. Samtidigt blir då dvb-c-mottagaren helt värdelös i tv:n eftersom Comhem kräver programkort för att se de kanaler som är fria i marknätet. Jag skulle ha valt Boxer, men det är hugget som. Postad 22 August 2007 - 21:12
En Comhem PVR-box med lika stor hårddisk och dubbla tuners kostar ungefär lika mycket som den där dvd-inspelaren, och kan fås till halva priset om man binder upp abbonemanget i två år. Nackdelen är att man inte kan spela in från analog källa, och den saknar HDMI ut (men håller verkligen Boxer tillräcklig hög kvalité för att motivera HDMI?) och självklart kan man inte bränna ut skivor med den. Jag tror INTE att man kan spela in två kanaler samtidigt eller se en kanal samtidigt som man spelar in, med samma kort, på dvd-inspelarn.
Comhem har större utbud ja. Hur många kanaler extra man tittar på? Visst, jag erkänner, det är massor med kanaler jag aldrig tittar på. Åtta nyhetskanaler? En fransk kanal med balett och opera? Men samma saker gäller väl hos Boxer. Hur många tittar egentligen på Canal 7 eller TV8? Hur många vet ens att Canal 7 finns? För varje kanal som man gillar hos Boxer finns det säkert två till liknande hos Comhem. Visst, Discovery Channel och TV4 Fakta räcker för många, men själv gillar jag att se på såväl de kanalerna som på National Geographics och Viasat Nature. Vissa kanaler hos Boxer har dessutom begränsade sändningstider. VH1 sänder dygnet runt hos Comhem, men bara mellan 2-7 på natten hos Boxer. Min brorsa är antagligen ganska glad över att ha skaffat comhem när valet stod mellan det och boxer, då VH1 var just en av kanalerna han ville ha! Redigerat av Phredreeke, 22 August 2007 - 21:17. Postad 22 August 2007 - 21:16
CA moduler går att ha i tvn för både kabel och marksänt men i recordern bara för marksänt men som jag sa tidigare oavsett om han väljer marksänt eller kabel så bör han satsa på en box med dubbla tuners istället...
Redigerat av Leatherface, 22 August 2007 - 21:17. Postad 22 August 2007 - 23:44
anledningen varför jag under över digitalt är för att jag har läst mig till att analoga sändningar på en stor LCD inte skulle se så bra ut. vilket visar sig när jag får tvn om de måste bli digitalt. vilken box för comhem skulle ni rek Isåfall ?
Postad 23 August 2007 - 01:13
om du kan någorlunda om nätverk och lite linux så är dreambox 7025 med 2st C tuners utmärkt val... eller 1 C och 1 T tuner om du hellre vill de så har du både och i samma box... då kan du spela in flera kanaler samtdigt om du har lust med och dom spelas in precis som sändningen är utan försämring... sen kan du köra mp3 och spela upp dvd med hjälp av plugin och mycket annat... du har ett webinterface som du kommer åt över internet där du kan streama kanaler och ställa in timers osv... annan möjlighet du får är timeshift så du kan pausa mitt i livesändning med ifall du måste gå på toa osv med ett plugin kan man få den att spela in hela tiden så kan du spola tillbaka alltid när du tittar på nåt men inget jag själv kör då det skulle slita mycket på hdn... men den kostar minst 6000 med 2 tuners (är S tuners som standard som man byter ut) och hårddisk... då den inte är godkänd så kan du inte få den med abb tyvärr så har du inte dom pengarna så får du kolla på deras sida vad dom har för boxar med dubbla tuners som är godkända...
Redigerat av Leatherface, 23 August 2007 - 01:27. Postad 23 August 2007 - 13:55
Ja de var helt klart intressant. Den med Cardsplitter smartwi Skulle vara drömmen =) Två kort i boxen och en i TVn
Postad 23 August 2007 - 14:44
Det behövs bara ett kort i boxen Smartwi funkar olika bra i olika boxar. När jag köpte min så funkade den bara i vår ena box (Samsung DCB-9401Z), den andra (en Humax CX Fox) kände inte igen kortet. Med en ny firmware på Smartwin fick vi det att fungera, men helt plötsligt slutade Humaxen visa nån bild (bara textningen syntes på kanaler som kör textning via boxen). Nu har jag bytt ut Humaxen med en likadan Samsung. Samtidigt kopplade vi in Humaxen i ett annat rum. Då funkar Humaxen bra, men titt som tätt tappar Samsungarna kontakt med kortet. Nu har jag tagit bort kortet från Humaxen, och då funkar Samsungboxarna. Verkar som om Smartwi funkar bättre i Samsungboxar än Humaxboxar i allmänhet. Edit: Förresten, kör du med Samsungs PVR-box kan du se på en kanal via boxen medan du spelar in en annan på hårddisken. Så du behöver inget kort i tvn om du nöjer dej att se via boxen. Så varken Smartwi eller tvillingkort behövs. Tänk också på att du behöver inomhusantenn om du kör med Boxer. Redigerat av Phredreeke, 23 August 2007 - 17:24. Postad 31 August 2007 - 12:46
Valet mellan Boxer och Comhem är avklarat. De blev Boxer 24mån med Topfield TF5710PVRt HDMI 250GB Allt funkar kanon och jag är nöjd. Var lite osäker på hur mottagningen skulle vara och att man skulle få störningar men de är bra bild och inga störningar
Postad 01 September 2007 - 17:49
ett intressant val Blomman. Vad jag undrar är varför du väljer Boxer med sämre utbud, dyrare, ej oxå analogt, och oftast sämre signal/kvalle.
Alltså varför köpte du inte Topfield för kabel. Och vad kosta kalaset med 24 mån bindning? Postad 01 September 2007 - 20:54
Boxer kanske har ett mindre utbud men inte sämre. Boxer är hela 7kr och 46öre dyrare/mån (89,50kr/år) Känns som vi kan leva med det.
Signalen är inte att klaga på, grymt bra signal och kvalitet både på bild och ljud. Vill vi se analogt kan va titta via TVn som är ansluten i vägguttaget med comhems basutbud. Känns som boxer betyder mer för oss än comhem då man kan ta med boxen tex till stugan m.m Sen blev Topfield boxen 2500kr billigare också.. Postad 01 September 2007 - 22:05
Boxer: TV3, Kanal 5, TV8, Kanal 9 (deltid), TV4 Plus, TV400, TV4 Film, TV4 Fakta, Eurosport, CNN, Discovery Channel, Animal Planet, Nickelodeon, Star (deltid), VH-1 (deltid), ZTV, MTV (deltid), Canal 7 Comhem Medium: Alla ovanstående kanaler förutom TV4 Fakta och Canal 7. Observera att fullständiga Kanal 9, star, VH-1 och MTV sänds. Utöver de sänds TCM, TV4 Guld & Komedi, Viasat Nature/Crime, Viasat History, Eurosport 2, TV4 Sport, Cartoon Network, Jetix, Playhouse Disney, Hallmark och BBC Prime. (tror det är alla) 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |