Som jämförelseobjekt hade vi (JB har också varit med och lyssnat, och vi var väldigt överens om hur det lät) ett par Jmlab Chorus 716S som går att köpa för ~ 6’000:- samt ett par Elac 207.2 som kostar ca 12’000:-.
Jag har ju så klart mina Canton CD-100 också, men dessa jämförde vi aldrig med då det inte kändes relevant (dom har 3” element och klarar sej inte utan sub), men spontant skulle jag vilja påstå att dom matchar både XTZ och Jmlab vad det gäller mellanregister och även Jmlab vad det gäller diskant. Däremot är dom väldigt placeringskänsliga. Nog om dom nu!
Elektroniken som användes var min Onkyo TX-SR601E (en 6-kanalsreciever som kostade ca 6’000 när det begav sej), samt en Primare i21 (en 2-kanals förstärkare som kostar ca 10’000:-). Signalkälla fick bli min LG DR4810 DVD som kopplades analogt (då Primaren saknar digitalingång).
Jag lät XTZ:orna stå och spela dygnet runt i ca en vecka innan jag började lyssna på allvar.
Musikvalet blev:
ZZtop, Def Leppard, IASCAs (International Auto Sound Challenge Association) officiella testskiva, Sade, Eva Dahlgren, Tomas Ledin, Stefan Andersson samt lite Pink Flyod så klart. Sen hade JB med sej lite skivor när han var med på söndagen, dessa får han beskriva själv i kommentarerna. IASCA-skivan är bra för den har mycket bra kvalitet och en massa roliga testspår, tonsvep, faskontroll, linjäritetstest osv, men också några musikspår med hög ljudkvalitet.
Jag började med att köra XTZ med två baspluggar och min 601:a:
Lite instängt mellanregister och svag bas (som iof går ganska djupt), rätt bra diskant. Klarar snabb musik utan att gröta ihop sej, men stärkaren klarar inte att spela speciellt högt innan det börjar låta ansträngt, kopplar in min sub för att test och nu börjar det likna nåt basmässigt och om jag delar XTZ vid 60Hz kan man komma upp i antändiga ljudnivåer (läs högt

Nu kopplar vi in Primaren:
Klart bättre driv och pondus, även mellanregistret får sej en förbättring samt diskanten som nu låter riktigt bra. Skulle vilja påstå att Primaren har liknande ljudkaraktär som min Onkyo (varm och behaglig men ändå detaljerad och stor ljudbild) fast mycket bättre på alla punkter (vore väl konstigt annars).
Nu låter det som sagt riktigt bra förutom då lite dåligt tryck i basen, så jag provar att ta ur en basplugg och kör nu på 1 plugg. Där kom den saknade basen, stor förbättring, tappar kanske lite i djup men får en helt annan attack samt mer tryck. Diskanten är mycket bra, detaljerad men ändå behaglig att lyssna på!
Detta ljud skulle jag utan problem kunna leva med som tvåkanals anläggning, imponerande med tanke på vad högtalarna kostar. Vidare bedömmer jag att dom har en ganska stor "sweeppoint" dvs det låter bra även om man flyttar sej lite både i höjd och sidled.
Vi behåller Primaren och kopplar in Jmlab:
Måste faktiskt säga att jag blir rejält besviken, dom låter sämre på det mesta förutom då möjligtvis mellanregistret som är ganska likvärdigt, basen är rapp men saknar djup och blir nästa lite ”donkig” skulle vilja säga att det låter tom/vek högtalarlåda om basen. Gör en snabb jämförelse mot mina CD-100 och tycker faktiskt att även dom matchar Jmlab (förutom då i basen så klart). Hade definitivt förväntat mej mer av JMlab. Här står sej fyndbörsens uttalande om att XTZ matchar dubbelt så dyra högtalare bra!
Nu går vi upp till Elac (fortfarande med Primaren som drivkraft):
Dessa högtalare som jag har lyssnat på sen tidigare är otroligt detaljerade både i mellanregister och i diskant (Elac gör diskanterna till Audiovector) men har också bra basresurser fast den bara är bestyckad med 2 ”femmor”, överlägset bäst (och mest) bas i detta gäng. Diskanten och mellanregistret är som sagt väldigt detaljerad och avslöjande, dessa högtalare bör/skall matchas med varm elektronik och där passar Primaren bra. Nu har vi en helt annan helhet på ljudet (tänk på att dessa högtalare kostar 12’000:-). Dessa är dock lite känsligare för placering för att låta maximalt. Om jag ska jämföra XTZ med Elac, så tycker jag att Elac slår dom på alla punkter, men diskanten i XTZ är nästan lika bra och för dom som inte gillar detaljerat ljud eller har lite ljus/vass elektronik, är nog XTZ diskanten tom kanske bättre, iaf behagligare i längden.
Efter denna ljudstund kopplar vi in min Onkyo igen:
Vart tog detaljerna, drivet och den stora ljudbilden vägen

Jag lämnar tillbaka XTZ av 2 anledningar, dom hade ett väldigt stort magnetfält omkring sej, kunde inte ha TV:n närmare än ca 1 m, och dom är för djupa för att jag ska kunna ha dom i mitt vardagsrum, då dom hamnar mitt ute på golvet för att låta bra.
Men jag måste säga att jag är väldigt positivt överraskad över hur bra XTZ lät, det jag skulle vilja ändra på är mellanregistret, ska låta det vara osagt om det beror på elementet eller delningsfiltret eller båda två, men för pengarna låter dom mycket bra.
Jag måste faktiskt stämma in i hyllningskören för dessa högtalare, dock med en liten reservation för dom växte ganska rejält med bättre elektronik (mer än övriga testdeltagare), så jag misstänker att dom inte är en helt enkel last för förstärkaren.
Med vänlig hälsning
Swed2
PS
Återkommer med lite bilder, dock av kass kvalitet (tagna med mobilen)!
DS
Redigerat av Unregistered754400a0, 24 mars 2005 - 15:43.