Har du surrande ljud på din LG PC1R?
537 svar till detta ämne
Postad 22 februari 2007 - 12:22
Denethor
-
Denethor
-
Veteran
-
-
1 682 inlägg
jag tror inte att PC1RR-modellen har samma problem med surrande. Det verkar iaf inte vara några ägare som klagar på det. Vilket ju får en att tro att det vore enkelt för LG att fixa surrandet, byt bara till samma komponenter i PC1R som används till PC1RR... hur svårt kan det vara?
<{POST_SNAPBACK}>
Hela PC1R-serien surrar, även 50", lika många PC1RR surrar som PC1R i princip. Handlar mer om tillverkningsdatum än modell
Postad 28 februari 2007 - 07:47
Proximity
-
Proximity
-
Rookie
-
9 inlägg
Fick hem min 42PC1R igår kväll, och ja den surrar. Vet inte om det SKA vara så, det hörs tveklöst på 2 meters håll och är högfrekvent. Ni som säger att era är TYSTA, är dom verkligen TYSTA? Isåfall häver jag köpet och ber dom testa detta innan dom skickar en ny.
Kanske ska tillägga att jag köpte min från inWarehouse.
Redigerat av Proximity, 28 februari 2007 - 07:56.
Postad 28 februari 2007 - 08:41
MrCunningham
-
MrCunningham
-
Rookie
-
5 inlägg
Hallå,
Jag fick hem min LG PC1R i förre veckan beställde även jag från inwarehouse..
Visst surrar den, men tror tveklöst att om jag aldrig trillat in på den här tråden så hade det inte varit något som jag lagt någon större vikt vid.. Nu gör ja inte annant än att ligga och lyssna efter surr, brus, tjut.. Och har blivit super nojjig..
Hänger säkert väldigt mycket på hur känslig/petig man är,. Men förutom det lilla surret som jag upplever från min tv så är jag hur nöjd som helst...
Och kan till lägga att enda gånger jag uppfattar ljudet är när jag kollar med riktigt låg ljudnivå på kvällen när inga andra ljud hörs...
Men för 9990:- får man väll ta lite surr
Mvh
Postad 28 februari 2007 - 12:05
Denethor
-
Denethor
-
Veteran
-
-
1 682 inlägg
Hallå,
Jag fick hem min LG PC1R i förre veckan beställde även jag från inwarehouse..
Visst surrar den, men tror tveklöst att om jag aldrig trillat in på den här tråden så hade det inte varit något som jag lagt någon större vikt vid.. Nu gör ja inte annant än att ligga och lyssna efter surr, brus, tjut.. Och har blivit super nojjig..
Hänger säkert väldigt mycket på hur känslig/petig man är,. Men förutom det lilla surret som jag upplever från min tv så är jag hur nöjd som helst...
Och kan till lägga att enda gånger jag uppfattar ljudet är när jag kollar med riktigt låg ljudnivå på kvällen när inga andra ljud hörs...
Men för 9990:- får man väll ta lite surr 
Mvh
<{POST_SNAPBACK}>
Tillverkad Oktober? (Kolla på silvermärktet bak på tvn, där står t.ex. "October 2006" Detta är surr är nog inte det surr som är det största problemet dock. Finns surrande maskiner som låter med ljudet på typ 15 på flera meters håll, dessutom är detta ljud oerhört riktat, kan räcka med att du vrider din TV lite så kommer du inte höra det.
Postad 28 februari 2007 - 22:35
JeppeN
-
JeppeN
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Hej alla!
Idag kom min efterlängtade PC1R hem och det blev en tudelad upplevelse... Grym bild bara via scart, och känslan av 42" i sig är ju rätt maffig, men sen är det detta missljud. Jag vill inte kalla mitt ljud ett surr utan mer ett tjut/pip. Typ som man kan få i öronen ibland (eller i huvudet om man så vill). Definitivt störande, även med normal volym på TV:n och 3 meters avstånd. Går man nära så låter det som att det kommer från övre högra hörnet på bildrutan och låter mer framåt än uppåt/bakåt.
Orkar inte läsa igenom hela tråden för mina ögon blöder och jag kliver upp vid 5, men finns det nån lösning på detta, nån del man kan byta ut eller så, eller är det att byta ut hela tv:n?
Finns det något man kan göra för att minimera det?
Drar mig för att skicka tillbaka den då jag inte har den snabbaste postgången och det säkert inte är 21db när de mäter, med min tur. Bara en enormt störande frekvens. Och då får man väl betala en massa pengar för att få tillbaka samma tjutande TV.
För man kan väl inte hoppas på att ljudet ska avta när TV:n blir lite "inkörd"?
Såg en teori om att scartarna kunde påverka ljudet så jag ska prova med HDMI-kabeln när den kommer innan jag bestämmer mig. Sen ska jag ta mig tid imorgon kväll att genomsöka forumet angående detta, men är det nån vänlig själ som kan ge mig en kort kommentar angående mina frågor blir jag jätteglad!
Mvh
// Jesper
Redigerat av JeppeN, 01 mars 2007 - 07:55.
Postad 01 mars 2007 - 08:05
Unregistered8e1f5d3c
-
Unregistered8e1f5d3c
-
Användare
-
-
154 inlägg
JeppeN: Jag har en kompis som har anslutit någon apparat mellan TV:n och eluttaget som reducerade ljudet i väldigt hög grad. Det är inte säkert att samma sak fungerar för dig men man kan ju i alla fall testa. Jag tror dock att den apparaten kostade cirka 500 kr. Jag ska se om jag kan få reda på vad det är han har köpt.
Postad 01 mars 2007 - 08:51
Proximity
-
Proximity
-
Rookie
-
9 inlägg
Raveot!
Hör av dig så snart du vet något!
Jag håller med ovanstående talare, har man lite ljud på, och tex datorn på, hörs TVn inte alls, inte ens på 2 meters håll. Men har man 1 till 3 i volym och inga andra ljud nånstans så hör man ju det svaga surret. Och visst, man är ju lite nojjig av tråden. Flickvännen tyckte att det är knappt märkbart, och det är det väl knappt märkbart egentligen.
Bilden är dock helt fantastisk
Postad 01 mars 2007 - 08:58
JeppeN
-
JeppeN
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Låter ju kanon om det skulle fungera, hoppas man kan köpa en sån grej på öppet köp för att testa!
Vill passa på att förtydliga att det inte är det vanliga surret från en TV jag har, utan ett tjut.
Förstår inte riktigt alla som klagar på att de hör ett surr när de mutar TV:n!
Fast vi kanske använder våra TV-apparater olika!
En annan idé jag hade var att byta nätagg "själv" om det är det som är problemet. Nån som har provat att få ett skickat till sig på garanti? Antar att de inte godtar det, men det skulle vara bäst för mig!  Känns drygt att börja skicka plasmor över hela sverige när man kanske skulle klara sig med några hundra till den lokala tv-reparatören.
Alt. kanske man kan köpa ett nätagg själv som man byter ut "själv". Bara det inte förstör TV:n så kan det ju inte bli sämre. Nån som vet vad ett acceptabelt agg. går loss på?
Känns som att man hellre lägger pengar på det än en massa frakter som kanske bara resulterar i att man får tillbaka samma TV tillsammans med en fet räkning för felsökning.
Postad 01 mars 2007 - 10:09
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5 548 inlägg
Låter ju kanon om det skulle fungera, hoppas man kan köpa en sån grej på öppet köp för att testa! 
Vill passa på att förtydliga att det inte är det vanliga surret från en TV jag har, utan ett tjut. Förstår inte riktigt alla som klagar på att de hör ett surr när de mutar TV:n! Fast vi kanske använder våra TV-apparater olika! 
En annan idé jag hade var att byta nätagg "själv" om det är det som är problemet. Nån som har provat att få ett skickat till sig på garanti? Antar att de inte godtar det, men det skulle vara bäst för mig! Känns drygt att börja skicka plasmor över hela sverige när man kanske skulle klara sig med några hundra till den lokala tv-reparatören. Alt. kanske man kan köpa ett nätagg själv som man byter ut "själv". Bara det inte förstör TV:n så kan det ju inte bli sämre. Nån som vet vad ett acceptabelt agg. går loss på? Känns som att man hellre lägger pengar på det än en massa frakter som kanske bara resulterar i att man får tillbaka samma TV tillsammans med en fet räkning för felsökning.
<{POST_SNAPBACK}>
Tror nog att de flesta har ett ljud som låter mer som ett pip/tjut, men att det blivit ett allmänt vedertaget ord att kalla det för ett surr istället. Pip/tjut är direkt kopplat till transformatorn, en missljud som även ökar i styrka då bilden blir ljusare eller när det visas mycket grafik eftersom transformatorn då måste alsta mer ström. Har du testat på CNN eller sent på kvällen/natten då SVT:s text-tv rullar i sändning? Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 01 mars 2007 - 10:10.
Postad 01 mars 2007 - 10:24
JeppeN
-
JeppeN
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Pip/tjut är direkt kopplat till transformatorn, en missljud som även ökar i styrka då bilden blir ljusare eller när det visas mycket grafik eftersom transformatorn då måste alsta mer ström. Har du testat på CNN eller sent på kvällen/natten då SVT:s text-tv rullar i sändning?
Mvh JB
<{POST_SNAPBACK}>
Tjuter olika beroende på hur ljus bild ja, märktes skillnad när man bytte från svart skärm till myrornas krig. En transformator då, är det något som man tillsammans med sin lokala reparatör kan byta ut på egen hand och går det att få tag i en tystare för en rimlig peng, alternativt dämpa den befintliga på något enkelt billigt sätt? Är som sagt inne på att åtgärda "själv" hellre än att dra igång garanti-processen som ändå inte verkar särskilt framgångsrik. Tycker om den annars (dock bara efter en dag) så jag skulle vilja ha kvar den, men det ljudet står man nog inte ut med tyvärr. Skickar jag tillbaka den vill jag nog ha pengarna tillbaka...
Postad 01 mars 2007 - 10:29
Proximity
-
Proximity
-
Rookie
-
9 inlägg
Pip/tjut är direkt kopplat till transformatorn, en missljud som även ökar i styrka då bilden blir ljusare eller när det visas mycket grafik eftersom transformatorn då måste alsta mer ström. Har du testat på CNN eller sent på kvällen/natten då SVT:s text-tv rullar i sändning?
Mvh JB
<{POST_SNAPBACK}>
Tjuter olika beroende på hur ljus bild ja, märktes skillnad när man bytte från svart skärm till myrornas krig. En transformator då, är det något som man tillsammans med sin lokala reparatör kan byta ut på egen hand och går det att få tag i en tystare för en rimlig peng, alternativt dämpa den befintliga på något enkelt billigt sätt? Är som sagt inne på att åtgärda "själv" hellre än att dra igång garanti-processen som ändå inte verkar särskilt framgångsrik. Tycker om den annars (dock bara efter en dag) så jag skulle vilja ha kvar den, men det ljudet står man nog inte ut med tyvärr. Skickar jag tillbaka den vill jag nog ha pengarna tillbaka...
<{POST_SNAPBACK}>
Men du har väl som jag köpt den via internet? Då har du ju dina 2 veckors ångerrätt. Jag ska packa ihop min ikväll igen och skicka tillbaka. Det ###### surret står jag inte ut med. Är fem st här på jobbet som har likadan TV och de har inget surr. Känns som att dom på inwarehouse skickar runt måndagsexemplaren och hoppas att några inte ska klaga. Så måste det ju nästan vara.
Postad 01 mars 2007 - 10:49
JeppeN
-
JeppeN
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Jo jag har dessutom oxå köpt av inwarehouse! Är det nån som fått en tyst därifrån??
Men då åker man väl på returfrakten iaf? Det blir nog några hundra i mitt fall, så då kunde jag ju lika gärna lägga de pengarna på att fixa till den jag har, förutom surret är jag kär i den!
Men jag har mailat inwarehouse och frågat vad som gäller och vad de tycker jag ska göra. Känns som att svaret blir typ "Ring LG och stör oss aldrig mer!" men jag kanske är cynisk. Nåja, spännande blir det.
Men tar man en chansning så är det ju klart att det går åt skogen!  Tänkte att jag hade minst 50% chans att få en tyst TV, eller i värsta fall en som bara surrade lite grann som folk aldrig skulle märkt om det inte vore för denna tråd, men tjena!
Jag inbillar mig att det är som tinnitus, och det vill man ju helst vara utan...
Postad 01 mars 2007 - 10:52
JeppeN
-
JeppeN
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Är fem st här på jobbet som har likadan TV och de har inget surr.
Och hur mycket trackar de dig för att din tjuter?  På mitt jobb hade det blivit outhärdligt!
Postad 01 mars 2007 - 11:26
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5 548 inlägg
Jo jag har dessutom oxå köpt av inwarehouse! Är det nån som fått en tyst därifrån?? Men då åker man väl på returfrakten iaf? Det blir nog några hundra i mitt fall, så då kunde jag ju lika gärna lägga de pengarna på att fixa till den jag har, förutom surret är jag kär i den!
Men jag har mailat inwarehouse och frågat vad som gäller och vad de tycker jag ska göra. Känns som att svaret blir typ "Ring LG och stör oss aldrig mer!" men jag kanske är cynisk. Nåja, spännande blir det.
Men tar man en chansning så är det ju klart att det går åt skogen! Tänkte att jag hade minst 50% chans att få en tyst TV, eller i värsta fall en som bara surrade lite grann som folk aldrig skulle märkt om det inte vore för denna tråd, men tjena! Jag inbillar mig att det är som tinnitus, och det vill man ju helst vara utan...
<{POST_SNAPBACK}>
Kan säkert stämma. Finns väl en orsak till att Inwarehouse sålde PC1R till det extremt låga pris de gjorde för en kort tid sedan, dvs under 10 000 kronor. Köpte du en av dessa? (Det var extremt billigt då så inga kommentarer om detta faktum, till övriga...) Som vanligt får man tyvärr alltid vad man betalar för. (i detta fallet) Men jag tycker du ska retunera den och begära pengarna tillbaka. Vad jag tycker du skall göra sen vågar jag dock inte skriva i denna tråd. Men jag avråder dig starkt att inte pilla för själv i TVN:n. Den som påstår att en LGPC1R inte piper alls måste har lite nedsänkt hörsel. ALLA TV-apparater surrar mer eller mindre om man har helt tyst i rummet och en ljusare bild och lyssnar efter ljud. Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 01 mars 2007 - 11:41.
Postad 01 mars 2007 - 11:41
JeppeN
-
JeppeN
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Precis en av dem var det. Hade egentligen tänkt vänta ett tag, men när de sjönk så pass kunde jag inte hålla mig utan tog en chansning.
Men jag har svårt att tänka mig att de köper in ett parti undermåliga apparater och säljer dem billigare,
Jag kan nog gissa vad du tycker jag ska göra sen... börjar på "k" och slutar på "öp en PV60"? 
Har inget emot den, anledningen att jag valde LG:n var som sagt var prisraset.
Men i första hand ska jag försöka hitta ett sätt att stå ut med tjutet, lite mattor på golvet, sätta upp TV:n på vägg och ev vinkla lite uppåt, kanske testa med några av ovan nämnda manicker, för jag är förtjust i den annars, och har inte ens testat hdmi än. Så det bär emot att packa ner och skicka iväg den samt betala returfrakt. Dessutom kanske man vänjer sig vid tjutet så att man inte tänker på det! *king of wishful thinking*
Men blir det inte bättre än jag upplevde det igår blir jag nog tvungen ändå.
Ska testa så mycket som möjligt inom två veckor så får vi se....men jag pillar inte själv i TV:n iaf, i så fall tv-handlaren.
Och jag är inte ute efter en helt tyst TV, bara en utan tinnitus!
Står ut med en xbox 360 utan problem och den låter mer än min dammsugare!
Postad 01 mars 2007 - 11:46
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5 548 inlägg
Precis en av dem var det. Hade egentligen tänkt vänta ett tag, men när de sjönk så pass kunde jag inte hålla mig utan tog en chansning.
Men jag har svårt att tänka mig att de köper in ett parti undermåliga apparater och säljer dem billigare,
Tja, varför tror du de kunde sälja dem så billigt...det var trots allt ett begränsat parti. Tyvärr inte helt ovanligt i denna elektronikdjungel, även om detta säkert handlar om ett parti returapparater som SKULLE vara fixade. Samma sak med ett parti 37PV45 som Expert sålde extremt billigt för en tid sedan. Men där verkar problemen vara mindre. Lycka till i alla fall! ps...vad du gissar bra.. Mvh JB
Postad 01 mars 2007 - 12:02
JeppeN
-
JeppeN
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Tja, varför tror du de kunde sälja dem så billigt...det var trots allt ett begränsat parti. Tyvärr inte helt ovanligt i denna elektronikdjungel, även om detta säkert handlar om ett parti returapparater som SKULLE vara fixade.
Samma sak med ett parti 37PV45 som Expert sålde extremt billigt för en tid sedan. Men där verkar problemen vara mindre.
Lycka till i alla fall!
ps...vad du gissar bra..
Mvh JB
<{POST_SNAPBACK}>
Det kan säkert vara så, men då blir man ju lite hetsig! Och har LG haft inne min TV och inte åtgärdat så får de iaf inte sälja nåt mer till mig. Ser en syn framför mig där två tekniker står vid t.ex en vältrafikerad motorväg och skriker åt varandra: - Men du Leffe, inte låter väl den här TV:n speciellt mycket? - Näe, jag hör den inte alls. Den tar vi inte tillbaka! Fast om det är så är ju lösningen enkel, vänta tills priset stiger hos inwarehouse och kräv ett byte på garantin sen!  Så får man en ny och fräsch (och med min tur antagligen lika högljudd*S*) TV!
Postad 01 mars 2007 - 12:53
Proximity
-
Proximity
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag tycker du ska skicka tillbaka din också! Visst åker vi på returfrakten men den hamnar väl på 400:- cirka, 500 topp iallafall. Får det vara värt anser jag. Står verkligen inte ut med surret, det är verkligen så det skär i själen
Är otroligt nöjd med TVn i övrigt. Ska försöka hitta nån butik på nätet som kan erbjuda sig packa upp och testa TVn innan dom skickar den... visst... 500:- i sjön för returfrakten, men mycket värre kunde det ju ändå vara, eller hur?
Postad 01 mars 2007 - 13:20
JeppeN
-
JeppeN
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Fanns det nån grej för ca 500:- som hade minskat någons missljud så går ju det att testa oxå. Om man får testa den och sedan returnera den om det inte fungerar. För eftersom jag oxå är nöjd för övrigt så skulle jag vilja hitta någon lösning, men antagligen blir det att skicka tillbaka den inom 2 veckor.
Frågan är om man får pengarna tillbaka eller om de vill prova skicka nya apparater åt en som låter lika mycket.
Fast jag kanske har ett annat alternativ, svärfar var uppe och tittade på den igår och han blev imponerad och hörde inget tjut. Kanske kan sälja den till honom och köpa en tyst själv!
Postad 01 mars 2007 - 13:53
Denethor
-
Denethor
-
Veteran
-
-
1 682 inlägg
Upplever du surret som ett problem bör du byta den, jag störde mig på det när jag läser om det, aldrig annars, för den låter i princip ingenting, och det är svagt surr inte pip, piper den är den fel på.
Surrar den är det helt normalt (om den inte surrar onormalt mycket)
Postad 01 mars 2007 - 14:16
JeppeN
-
JeppeN
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Jo, tyvärr är nog risken stor att det blir till att paketera och skicka in eländet, men jag hoppas fortfarande på Raveots kompis´ grej även om det är ett långskott. Eller att det blir mycket bättre med hdmi isf scart. Eller att det bara ska gå över av sig själv.
Eller att allt bara ska ha varit en mardröm och att den inte låter alls nästa gång jag slår på den!
Hoppet är det sista som överger människan!
Nån som prövat som vet vad det kostar att frakta en plasma ca 50 mil?
Postad 01 mars 2007 - 14:56
Denethor
-
Denethor
-
Veteran
-
-
1 682 inlägg
Jo, tyvärr är nog risken stor att det blir till att paketera och skicka in eländet, men jag hoppas fortfarande på Raveots kompis´ grej även om det är ett långskott. Eller att det blir mycket bättre med hdmi isf scart. Eller att det bara ska gå över av sig själv. Eller att allt bara ska ha varit en mardröm och att den inte låter alls nästa gång jag slår på den! Hoppet är det sista som överger människan!
Nån som prövat som vet vad det kostar att frakta en plasma ca 50 mil?
<{POST_SNAPBACK}>
50 mil? What?
Postad 01 mars 2007 - 21:58
JeppeN
-
JeppeN
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Jo du, det finns några stycken som bor norr om gävle, typ jag och 12 till!
Ni andra som stör er på surr/pip, kommer ert missljud oxå genom skärmen?
Min tv låter framåt genom skärmen uppe i högra hörnet sett framifrån, lyssnar jag ovanför eller bakom låter den nästan ingenting. Detta tycker jag indikerar att det måste vara nåt fel och inte ett normalt surr.
Postad 02 mars 2007 - 14:41
Hultan
-
Hultan
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Köpte min PC1R igår på en expertbutik då jag hade ett tillgodokvitto på drygt 10k. Ngn som vet om expert har nån lägstaprisvariant? NetOnNet skall bara ha 1195:- för sin PC1R, hela 2000:- mindre än vad jag igår gav för min TV. Har jag ngn möjlighet att få tillbaka lite pengar?
Postad 02 mars 2007 - 14:59
SuperTummen
-
SuperTummen
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Var till en vän i går som har en 42''Pc1r och den var tyst som en mus.
Jag tänkte på det efter som min 4 år gamla Lg låter ganska mycke.
Redigerat av SuperTummen, 02 mars 2007 - 14:59.
Postad 03 mars 2007 - 21:40
JeppeN
-
JeppeN
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Jag måste bara fråga, är det någon som har upplevt att surret/tjutet har minskat/försvunnit med tiden?
För ikväll lät min tv nästan ingenting, det var i alla fall acceptabelt för mig.
Har suttit hela dagen och irriterat mig på det där tjutet och stängde av tv:n när jag skulle söva lillgrabben. När jag satte på TV:n igen tappade jag hakan för jag hörde inte tjutet. När jag mutade kunde jag höra det knappt, men när volymen var på hörde jag det inte alls. Vet inte om jag vågar slå av den igen!
Är det nån mer som haft liknande upplevelser?
Postad 03 mars 2007 - 21:58
pelle1
-
pelle1
-
Forumräv
-
-
582 inlägg
jag upplevde också det ibland.. men ljudet kom tillbaka också..
Postad 04 mars 2007 - 02:22
Pylorus
-
Pylorus
-
Användare
-
-
120 inlägg
Blä. Har sneglat lite på 42pc1r, men byggkvalitén verkar ju vara undermålig. Finns det något, förutom designen, som talar för ett köp av 42pc1r istället för pv45'an, som kostar lika mycket, och har ungefär samma bild om pv60?
Postad 04 mars 2007 - 10:31
JeppeN
-
JeppeN
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
jag upplevde också det ibland.. men ljudet kom tillbaka också.. 
<{POST_SNAPBACK}>
Nu verkar det som att det beror på hur ljus bilden är. Kör man whitewash så låter den ungefär som förut, men med "normal" eller mörk bild så har oljudet definitivt minskat. Men enligt någon tidigare i tråden (J.B?) så är det i så fall transformatorn(?) som är kass och om det stämmer borde det väl inte vara något snack om att det ska åtgärdas på garantin? Pylorus: Jag skulle nog kunna tänka mig att köpa en PV45:a idag om den är likvärdig med pv60. Jag valde mellan PC1R och PV60 och chansade på PC1R när den sjönk ännu mer i pris. En annan sak som avgjorde mitt val var att jag har mycket fönster i mitt vardagsrum och PV60:n har mycket mer reflexer från skärmen än PC1R eftersom denna inte har något frontglas. Sen tycks de flesta tycka att PV60 är ful som stryk och har det som största argument mot den. Vet inte vad som skiljer i design mot en PV45. Dessutom tycker inte jag att PV60 är så gräslig. Sen har jag för mig att PC1R är bättre på bild från dator, någonting om pixelmappning som jag inte förstår mig på!  Förutom missljudet är jag toknöjd med LG:n, men det hade jag säkert blivit med en panasonic oxå, och det känns drygt att behöva skicka tillbaka något man nyss köpt. Jag tänker ge dem en chans att fixa det, misslyckas de igen med att leverera en tv jag är helnöjd med byter jag märke eller modell.
Postad 04 mars 2007 - 21:36
Fjant
-
Fjant
-
Lärjunge
-
-
409 inlägg
Men enligt någon tidigare i tråden (J.B?) så är det i så fall transformatorn(?) som är kass och om det stämmer borde det väl inte vara något snack om att det ska åtgärdas på garantin?
<{POST_SNAPBACK}>
Snackar man med LG så säger dem att surret är normalt. "Det ska vara så" Tyvärr verkar detta vara baksidan med denna plasma som är billig men som levererar en väldigt bra bild. Man får inte allt för tio tusen ... surret kostar gratis
Postad 05 mars 2007 - 07:11
JeppeN
-
JeppeN
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Snackar man med LG så säger dem att surret är normalt. "Det ska vara så" Tyvärr verkar detta vara baksidan med denna plasma som är billig men som levererar en väldigt bra bild. Man får inte allt för tio tusen ... surret kostar gratis 
<{POST_SNAPBACK}>
Men de har ju en gräns på 21db en meter från TV:n säger de. Jag hör det i soffan 4 m från tv:n när det är som värst fast volymen är på på tv:n. Sen beror det ju på vilken frekvens ljudet har hur störande det är men jag tror att det måste vara över 21 db, ska inte 20db motsvara en viskning? Fast iofs kan de säkert fuska när de mäter. Ljudet kommer från övre högra hörnet, så mäter de vid nedre vänstra så klarar de sig nog. Men bara man slipper betala felsökningen så ska jag nog testa iaf och se om de kan göra nåt åt det.
Postad 09 mars 2007 - 08:28
Unregistered8e1f5d3c
-
Unregistered8e1f5d3c
-
Användare
-
-
154 inlägg
Ursäkta att det har dröjt så länge men nu vet jag ungefär vad min kompis hade köpt som minskade missljudet på hans PC1R. Han kallar det för "en förgreningsdosa som minimerar nätverksbrus emi/rfi" och den inköpt på BRL. Det låter lite konstigt men om man pratade med dem sa han att de troligen skulle förstå vad jag menade. Som sagt, jag kan inte ge några garantier på att det blir bättre men han säger att det blev betydligt bättre för honom i alla fall. Visserligen kostar den cirka 500 kr men det kan ju vara värt ett försök.
Jag har själv köpt en PC1R och stör mig också en del på surret även om det just nu inte känns så farligt. Jag ska nog åka till BRL idag för att se om jag kan hitta en sådan förgreningsdosa och köpa den på öppet köp.
Det var någon här som skrev om en större Internetförsäljare som skickade begagnade apparater. Min apparat kändes ny men jag blev lite fundersam över ett grönt runt R som var fastklistrat på 42PC1-etiketten på kartongen. Konspiratorisk som jag är funderar jag på om det R:et kunde betyda att TV hade varit returnerad till LG för exempelvis surrproblem.  Har ni andra också en grön klisterlapp med ett R på den vit/röda fastklistrade etiketten på sidan? Vart kan man se när TV:n är tillverkad?
Redigerat av Unregistered8e1f5d3c, 09 mars 2007 - 11:17.
Postad 09 mars 2007 - 09:03
freddep72
-
freddep72
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Fick min tv igår och är vrålnöjd, mycket bra bild från Boxer och billig scart. Ska koppla in en bättre scart senare och jämföra, men förstår inte varför det ska bli skillnad.....
Hade också ett grönt "R" på min kartong.
TV är "assembled in Poland" och på etiketten på baksidan står det att den är ihopsatt i februari 2007.
Redigerat av freddep72, 09 mars 2007 - 09:03.
Postad 09 mars 2007 - 09:05
Denethor
-
Denethor
-
Veteran
-
-
1 682 inlägg
Fick min tv igår och är vrålnöjd, mycket bra bild från Boxer och billig scart. Ska koppla in en bättre scart senare och jämföra, men förstår inte varför det ska bli skillnad..... Hade också ett grönt "R" på min kartong. TV är "assembled in Poland" och på etiketten på baksidan står det att den är ihopsatt i februari 2007.
<{POST_SNAPBACK}>
Februari 2007, WHAT? Den nyaste leveransen till OnOff var November-exemplaren... Hahaha, var köpte du?
Postad 09 mars 2007 - 09:05
Denethor
-
Denethor
-
Veteran
-
-
1 682 inlägg
Ursäkta att det har dröjt så länge men nu vet jag ungefär vad min kompis hade köpt som minskade missljudet på hans PC1R. Han kallar det för "en förgreningsdosa som minimerar nätverksbrus emi/rfi". Det låter lite konstigt men om man pratade med dem sa han att de troligen skulle förstå vad jag menade. Som sagt, jag kan inte ge några garantier på att det blir bättre men han säger att det blev betydligt bättre för honom i alla fall. Visserligen kostar den cirka 500 kr men det kan ju vara värt ett försök.
Jag har själv köpt en PC1R och stör mig också en del på surret även om det just nu inte känns så farligt. Jag ska nog åka till BRL idag för att se om jag kan hitta en sådan förgreningsdosa och köpa den på öppet köp.
Det var någon här som skrev om en större Internetförsäljare som skickade begagnade apparater. Min apparat kändes ny men jag blev lite fundersam över ett grönt runt R som var fastklistrat på 42PC1-etiketten på kartongen. Konspiratorisk som jag är funderar jag på om det R:et kunde betyda att TV hade varit returnerad till LG för exempelvis surrproblem. Har ni andra också en grön klisterlapp med ett R på den vit/röda fastklistrade etiketten på sidan? Vart kan man se när TV:n är tillverkad?
<{POST_SNAPBACK}>
Var hittar man denna dosa? Hittade denna: http://www.komplett.....asp?sku=324327Emi och RFI filter... på 75 dB
Postad 09 mars 2007 - 09:32
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2 520 inlägg
Är inte detta i stort sett samma sak som mantelströmfilter? kjell.comDen här gör väl ungefär samma sak med? överspänningsskyddEller är EMI/RFI-filter något annat?
Postad 09 mars 2007 - 09:42
freddep72
-
freddep72
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Köpte min tv från Davids i Varberg. Tror de får leverans direkt från LG. Jag blev med lite förvånad över att det var ett sådant färskt exemplar....
Postad 09 mars 2007 - 10:42
Denethor
-
Denethor
-
Veteran
-
-
1 682 inlägg
Köpte min tv från Davids i Varberg. Tror de får leverans direkt från LG. Jag blev med lite förvånad över att det var ett sådant färskt exemplar.... 
<{POST_SNAPBACK}>
Grattis, det lär nog vara näst sista eller sista månaden i produktion, innan en liten uppdatering av designen kommer. Då får alla digitalbox likt PC1D och designen förskönas lite samtidigt som priset ökar med några lusentappar. Panelen sägs vara samma, och all prestanda verkar vara samma. Kontrast och upplösning är iaf identisk.
Postad 09 mars 2007 - 11:21
Unregistered8e1f5d3c
-
Unregistered8e1f5d3c
-
Användare
-
-
154 inlägg
Min TV är också ett november-exemplar. Han hade köpt emi/rfi-dosan på BRL.
freddep72: Har du också ett grönt klistermärke med ett R på som sitter på den vit/röda etiketten på kartongen?
Redigerat av Unregistered8e1f5d3c, 09 mars 2007 - 11:35.
Postad 12 mars 2007 - 16:57
Unregistered8e1f5d3c
-
Unregistered8e1f5d3c
-
Användare
-
-
154 inlägg
Jag kan tyvärr meddela att apparaten på BRL inte minskade missljudet på min TV.
Postad 12 mars 2007 - 17:26
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2 520 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Grattis, det lär nog vara näst sista eller sista månaden i produktion, innan en liten uppdatering av designen kommer. Då får alla digitalbox likt PC1D och designen förskönas lite samtidigt som priset ökar med några lusentappar. Panelen sägs vara samma, och all prestanda verkar vara samma. Kontrast och upplösning är iaf identisk.
<{POST_SNAPBACK}>
Var har du hört detta? Jag misstror dig inte, vill bara veta mer. Någon ändring på panelen måste det väl vara, utvecklingen bör ha gått framåt på ett år.
Postad 12 mars 2007 - 19:11
Denethor
-
Denethor
-
Veteran
-
-
1 682 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Var har du hört detta? Jag misstror dig inte, vill bara veta mer. Någon ändring på panelen måste det väl vara, utvecklingen bör ha gått framåt på ett år.
<{POST_SNAPBACK}>
Fått lite olika uppgifter, sen om det är nytt sätt att mäta från LG eller bara en liten update, har fått uppgifter om 10000:1 och 13000:1 på kontrast. Annars verkar det mest vara en designuppdatering.
Postad 14 mars 2007 - 12:50
JeppeN
-
JeppeN
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Jag kan tyvärr meddela att apparaten på BRL inte minskade missljudet på min TV. 
<{POST_SNAPBACK}>
Tack i alla fall för försöket! Inte för att jag förstår det direkt, men det verkade vara typ samma stuk som att man kan vända elkontakten i uttaget och få ett renare ljud, men för att det ska kunna fungera så måste missljudet komma från högtalarna, och (iaf) i mitt fall kommer ljudet från skärmen. Jag ska slå en signal till powermill och se vad de säger om mitt problem, om de åtgärdar det, t.ex genom att prova byta transformator eller bara tar in och lyssnar på den och sen skickar tillbaka den utan "riktig" åtgärd. Iofs så erkänner de väl aldrig om de gör det senare!  Men eftersom jag upplever att oljudet minskat betydligt så kanske det avtar helt efter ett tag! Inte särskilt troligt, men jag drar mig verkligen för att paketera och skicka iväg chabraket!
Postad 16 mars 2007 - 16:16
Denethor
-
Denethor
-
Veteran
-
-
1 682 inlägg
Underbart!
Fick nu min utbytesapparat från OnOff i förrgår
Resultatet: Helt tyst (inget surr på 2 meters håll med mute) och 60 i kontrast och 50 i ljusstyrka
Man kan höra ett litet brummande om man har på myrornas krig och dynamiskt läge samt XD på, men då detta klassas som ganska normalt (speciellt för denna apparat) får man väl säga att problemen är borta.
Nu blev min TV just ännu mer underbar, speciellt med tanke på 2 andra saker som denna var bättre på:
* Tillfälliga inbränningar - märks i princip inte alls, och jag är ändå i inkörningsperioden (25h)
* Rörelseoskärpa - beror delvis på kablar, denna var en stor skillnad på nu - ett lyft för bildkvaliteten även om problemet dock fortf. är kvar lite (blir en Supra FS Scart som får lösa problemet för mig)
Postad 16 mars 2007 - 20:29
igmab
-
igmab
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Köpte en LG 42 PC1R idag.
Senaste batchen från LG, sade säljaren.
Kan inte höra något surr ifrån TV'n.
Kanon-nöjd.
/Martin
Postad 16 mars 2007 - 21:50
Denethor
-
Denethor
-
Veteran
-
-
1 682 inlägg
Köpte en LG 42 PC1R idag. Senaste batchen från LG, sade säljaren. Kan inte höra något surr ifrån TV'n. Kanon-nöjd.
/Martin
<{POST_SNAPBACK}>
Tillverkningsdatum?
Postad 16 mars 2007 - 22:33
igmab
-
igmab
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Postad 17 mars 2007 - 10:34
Denethor
-
Denethor
-
Veteran
-
-
1 682 inlägg
Var står det?
/Martin
<{POST_SNAPBACK}>
På den silvriga etiketten bak på din TV (ganska långt upp till vänster sett bakifrån)
Postad 18 mars 2007 - 00:12
simonsimonsson
-
simonsimonsson
-
Användare
-
-
113 inlägg
Hej hej, ny på forumet här!
Jag har med spänning läst stora delar av forumen ang. PC1R ® då jag själv är mycket spekulant på en sådan manick!
Något som jag inte kan undgå att fundera på... kan kanske surret ha med tillverkningsPLATS eller tillverkningsdatum?
Kan inte ni som lider av surrandet summera er "info" om er TVs tillverkningsort och datum. Så kanske vi kan finna en gemensam nämnare. Och då också ett land, eller datum att akta sig för när man köper sin TV.
(Givetvis ska gärna ni som har en "o-surrande" TV också summera, så vi har något att jämföra med)
Tack för mig, hoppas på att kunna köpa TV så snart som möjligt, måste bara övertyga hustrun om att våran (hennes) ...24" TV snart borde gå sönder, så vi MÅSTE köpa ny TV. Och då blir min uppgift att framtids säkra våra TV inköp.... genom att då företrädelsevis köpa en 42" plasma från LG!
Postad 18 mars 2007 - 00:30
Denethor
-
Denethor
-
Veteran
-
-
1 682 inlägg
Hej hej, ny på forumet här!
Jag har med spänning läst stora delar av forumen ang. PC1R ® då jag själv är mycket spekulant på en sådan manick! 
Något som jag inte kan undgå att fundera på... kan kanske surret ha med tillverkningsPLATS eller tillverkningsdatum?
Kan inte ni som lider av surrandet summera er "info" om er TVs tillverkningsort och datum. Så kanske vi kan finna en gemensam nämnare. Och då också ett land, eller datum att akta sig för när man köper sin TV.
(Givetvis ska gärna ni som har en "o-surrande" TV också summera, så vi har något att jämföra med)
Tack för mig, hoppas på att kunna köpa TV så snart som möjligt, måste bara övertyga hustrun om att våran (hennes) ...24" TV snart borde gå sönder, så vi MÅSTE köpa ny TV. Och då blir min uppgift att framtids säkra våra TV inköp.... genom att då företrädelsevis köpa en 42" plasma från LG! 
<{POST_SNAPBACK}>
Kan nästan ärligt garantera att ljudnivåerna även på de hemskaste PC1R ligger under CRT-tjutet. Satt hos en polare idag och kollade på en film på en nästan helt ny Crt, trodde jag skulle bli tokig. Min surrar i princip ingenting, helt knäpptyst vid mörka scener, antydning till svagt svagt surr vid vita scener. Mitt ex är från november 2006, och jag vet massa Oktober-exemplar som surrar (inkl. min förra maskin). Rådet - Få en TV från januari och framåt så slipper du förhoppningsvis få en retur-maskin.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|