* Officiell tråd - Canon EOS 450D *
669 svar till detta ämne
Postad 12 september 2008 - 19:17
Velodynamic
-
Velodynamic
-
Mästare
-
-
3 695 inlägg
Jag håller fortfarande på att lära mig den. De flesta bilder jag har tagit är rätt suddiga =/ någon som har några bra tips på hur jag ska kunna ta skarpa bilder? Jo sen känns bilderna lite falska ibland färgmässigt. Har det något med att jag tar allt i jpg?
När du tar bilden och om det är ett någolunda stillastående motiv, så prova gärna att trycka avtryckaren halvägs flera gånger på en bestämd punkt som du vill ska bli skarp, så att du ger autofocusen flera chanser att justera in sig. Det kan nämligen hända ibland att den kan fuska något. Om du befinner dig väldigt nära ett motiv och fotograferar handhållet så under tiden mellan fokusering och exponering, tänk på att inte förflytta överkroppen/huvudet för mycket framåt eller bakåt. Detta kan då (speciellt vid lågt bländartal) förändra skärpeplanet avsevärt. Om du är misstänksam på autofokuseringen, testa att fokusera manuellt rätt och slätt, bara som koll. Du kan även öka skärpan i kamerans mjukvara - i den aktuella bildstilen som för tillfället används (beroende på fotograferingsmetod) eller öka skärpan efteråt i hemdatorn. Men kom ihåg att bilderna kan inte bli skarpare än vad som optiken som sitter på kameran tillåter. Det finns massor du kan göra för att ändra färgnyansernas "äkthet"; välja mellan sRGB aller aRGB, öka eller minska mättnad, justera hudtoner mellan rött och gult, justera nyansen på vitbalans eller göra om alltihopa igen efteråt i de medföljande dataprogrammet. Allt står att läsa i manualen om exakt hur det går till. Det är med kit-objektivet 55-88 IS. De flest bilder har jag tagit med "P" och nattbilderna på människor har jag tagit med kvällsporträtt. Jag har försökt ta kort där fokuseringspunkterna lyser rött. Kanske borde lära mig mer av hur man fokuserar med fokuseringspunkterna. :s
Det enklaste (iaf till att börja med) tror jag är att ställa in kameran så att endast den mittersta (korslagda) fokuseringspunkten används. Oftast är det bara att hålla inne knappen för fokuserinspunkter med tummen och rulla på hjulet med pekfingret tills punkten i centrum är markerad. Då kan man först välja exakt vad man vill ha skarpt (förutsatt att "one shot" AF är inställt), hålla avtrycket halvägs nere och sedan förflytta kameran något åt höger, vänster, uppåt eller nedåt beroende på vad eller hur mycket man vill ha med på bilden, innan man trycker av helt för exponering. Om alla fokuseringspunkter är markerade väljer kameran själv efter vissa givna parametrar och då kanske det inte alltid blir som man tänkt sig.
Redigerat av Velodynamic, 12 september 2008 - 19:56.
Postad 12 september 2008 - 21:19
macki81
-
macki81
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Du borde kanske läsa manualen.. 
Nu har jag inte 450D men jag tror knappen längst upp till höger på baksidan sen väljer du med pilknapparna, också på baksidan. Du kan förmodligen ställa in att du vill ändra fokuspunkterna direkt med "pilknapparna" nånstans i customfunktionerna (heter det så? ?)
Hehe.. jo jag har läst manualen flera ggr... När du tar bilden och om det är ett någolunda stillastående motiv, så prova gärna att trycka avtryckaren halvägs flera gånger på en bestämd punkt som du vill ska bli skarp, så att du ger autofocusen flera chanser att justera in sig. Det kan nämligen hända ibland att den kan fuska något. Om du befinner dig väldigt nära ett motiv och fotograferar handhållet så under tiden mellan fokusering och exponering, tänk på att inte förflytta överkroppen/huvudet för mycket framåt eller bakåt. Detta kan då (speciellt vid lågt bländartal) förändra skärpeplanet avsevärt. Om du är misstänksam på autofokuseringen, testa att fokusera manuellt rätt och slätt, bara som koll. Du kan även öka skärpan i kamerans mjukvara - i den aktuella bildstilen som för tillfället används (beroende på fotograferingsmetod) eller öka skärpan efteråt i hemdatorn. Men kom ihåg att bilderna kan inte bli skarpare än vad som optiken som sitter på kameran tillåter.
Det finns massor du kan göra för att ändra färgnyansernas "äkthet"; välja mellan sRGB aller aRGB, öka eller minska mättnad, justera hudtoner mellan rött och gult, justera nyansen på vitbalans eller göra om alltihopa igen efteråt i de medföljande dataprogrammet. Allt står att läsa i manualen om exakt hur det går till.
Det enklaste (iaf till att börja med) tror jag är att ställa in kameran så att endast den mittersta (korslagda) fokuseringspunkten används. Oftast är det bara att hålla inne knappen för fokuserinspunkter med tummen och rulla på hjulet med pekfingret tills punkten i centrum är markerad. Då kan man först välja exakt vad man vill ha skarpt (förutsatt att "one shot" AF är inställt), hålla avtrycket halvägs nere och sedan förflytta kameran något åt höger, vänster, uppåt eller nedåt beroende på vad eller hur mycket man vill ha med på bilden, innan man trycker av helt för exponering. Om alla fokuseringspunkter är markerade väljer kameran själv efter vissa givna parametrar och då kanske det inte alltid blir som man tänkt sig.
Tack för förklaringen. Jag tror jag börjar förstå lite hur jag ska använda den.. men ska man använda sRGB eller aRGB då? En till fråga.. Om jag ska tex ta ett foto med fler än en person.. om vi nu säger 3-5personer.. hur ska jag då fokusera för att få skärpan på alla och bakgrunden oskärpt?
Redigerat av macki81, 12 september 2008 - 21:31.
Postad 12 september 2008 - 21:28
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Det här är inte den enda tråden... men borde vi inte skapa en tråd för foto-tekniska frågor eller liknande?
Nu handlar det ju inte alls om 450D i denna tråden, utan om foto-teknik
Postad 12 september 2008 - 21:32
macki81
-
macki81
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
hehe jo jag vet.. men det e inställningarna i 450D som jag (och kanske andra) vill lära mig..
förlåt att jag spammar men varför tar den bilder i upplösningen 72dpi vid Högsta JPG-kvalité-inställning? Trodde systemkameror tog bilder i 300dpi?
Redigerat av macki81, 12 september 2008 - 22:07.
Postad 13 september 2008 - 07:57
(SiC)
-
(SiC)
-
Beroende
-
-
1 025 inlägg
hehe jo jag vet.. men det e inställningarna i 450D som jag (och kanske andra) vill lära mig..
förlåt att jag spammar men varför tar den bilder i upplösningen 72dpi vid Högsta JPG-kvalité-inställning? Trodde systemkameror tog bilder i 300dpi?
dpi har inget med upplösningen på bilden att göra
Postad 13 september 2008 - 14:08
Velodynamic
-
Velodynamic
-
Mästare
-
-
3 695 inlägg
Dpi = utskriftskvalité
Jo, det finns högvis med tidskrifter och böcker att läsa för att få en hum om allmän fototeknik.
Går också bra att surfa runt lite på nätet.
Redigerat av Velodynamic, 13 september 2008 - 14:09.
Postad 15 september 2008 - 16:38
ExBiz
-
ExBiz
-
Användare
-
-
108 inlägg
Hejsan! Någon som har något stativ att rekommendera till sin Canon 450D? Funderar på att köpa ett stativ för max. 1500:- skulle jag tro, helst billigare. Funderar på "Manfrotto Stativ Digi 725B med kulled 484RC2" hos Cyberphoto. Tror ni att det kan vara nått? Mvh. Mathias
Postad 15 september 2008 - 18:46
Velodynamic
-
Velodynamic
-
Mästare
-
-
3 695 inlägg
Hejsan!
Någon som har något stativ att rekommendera till sin Canon 450D? Funderar på att köpa ett stativ för max. 1500:- skulle jag tro, helst billigare.
Funderar på "Manfrotto Stativ Digi 725B med kulled 484RC2" hos Cyberphoto. Tror ni att det kan vara nått?
Mvh. Mathias
Jag kör forfarande med mitt 10 år gamla Manfrotto 055B med ett trevägshuvud liknande dagens 229'a. Kanske lite tungt i axelremmen för somliga, men då står det ju å andra sidan bara desto stadigare.  Allt jag har att säga om det är att det fortfarande känns som då det köptes, så märket som sådant är det nog inget större fel på. (Bara nu inte tråden halkar iväg åt fel håll igen.  )
Redigerat av Velodynamic, 15 september 2008 - 18:47.
Postad 17 september 2008 - 10:26
MrIcka
-
MrIcka
-
Rookie
-
6 inlägg
Tänkte ta å köpa ett "UV filter" till min EOS 450D från http://www.cyberphoto.se men vilket ska man välja? Har ni något tips till en novis inom detta område /Micke
Postad 17 september 2008 - 10:32
Hamsteren
-
Hamsteren
-
Veteran
-
-
1 697 inlägg
Postad 17 september 2008 - 10:58
Unregisteredc3622102
-
Unregisteredc3622102
-
Forumräv
-
-
758 inlägg
Jag förutsätter att UV-filtret ska skydda linsen så man inte behöver objektivskyddet på när man är ute med kameran, eller? Om det är anledningen och du inte har extremt dyra objektiv skulle jag ta billigast möjliga. Dörr som Cyberphoto har kan vara ett alternativ som jag själv köpt vid flera tillfällen. Personilgen tycker jag inte det skiljer något i bildkvalitet mellan olika UV-filter.
Har du dyra objektiv kan det kännas mer motiverande att välja något dyrare UV-filter även om du inte kan se någon skillnad på bildkvaliteten. Av estetiska eller känslomässiga skäl då alltså... :-)
/Jordan
Postad 17 september 2008 - 11:36
Hamsteren
-
Hamsteren
-
Veteran
-
-
1 697 inlägg
Vil stadig anbefale at bruge et protect filter i stedet for et UV filter til den slags, som sådan et her
Postad 17 september 2008 - 12:01
Unregisteredc3622102
-
Unregisteredc3622102
-
Forumräv
-
-
758 inlägg
Skillnaden framgår inte riktigt av sidan, men eftersom båda har UV-filter kan jag inte se att det har någon större betydelse. Priset för protector filtret verkar dock vara lågt så ta det du känner för.
/Jordan
Postad 17 september 2008 - 12:33
Unregistered05a7d42c
-
Unregistered05a7d42c
-
Beroende
-
-
1 345 inlägg
Jag förutsätter att UV-filtret ska skydda linsen så man inte behöver objektivskyddet på när man är ute med kameran, eller?
Filtret är till för att skydda objektivet, men samtidigt ökar filtret behovet av motljusskyddet också eftersom objektivet motljusegenskaper försämras med filtret monterat. I mitt tycke ska alltid motljusskydd användas och om man fotograferar i miljöer där objektivet riskeras att skadas eller smutsas ner så sätter man på ett filter som skydd.
Postad 17 september 2008 - 12:35
MrIcka
-
MrIcka
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag förutsätter att UV-filtret ska skydda linsen så man inte behöver objektivskyddet på när man är ute med kameran, eller? Om det är anledningen och du inte har extremt dyra objektiv skulle jag ta billigast möjliga. Dörr som Cyberphoto har kan vara ett alternativ som jag själv köpt vid flera tillfällen. Personilgen tycker jag inte det skiljer något i bildkvalitet mellan olika UV-filter.
Har du dyra objektiv kan det kännas mer motiverande att välja något dyrare UV-filter även om du inte kan se någon skillnad på bildkvaliteten. Av estetiska eller känslomässiga skäl då alltså... :-)
/Jordan
Ja precis som skydd, vilket kanske inte är helt fel. De blir ett Dörr för 195:- Har jag fattat rätt om jag ska ha ett 58mm till mitt kit-objektiv, standard 18-55 IS
Postad 17 september 2008 - 14:14
Hamsteren
-
Hamsteren
-
Veteran
-
-
1 697 inlägg
Skillnaden framgår inte riktigt av sidan, men eftersom båda har UV-filter kan jag inte se att det har någon större betydelse. Priset för protector filtret verkar dock vara lågt så ta det du känner för.
/Jordan
Nej de har begge en opbeværings æske der har UV beskyttelse  Forskellen er at der ikke er nogen special coating anti end antiflare på protector filteret så færre problemer med fx whitebalance etc.
Postad 17 september 2008 - 22:46
macki81
-
macki81
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Ja precis som skydd, vilket kanske inte är helt fel. De blir ett Dörr för 195:- Har jag fattat rätt om jag ska ha ett 58mm till mitt kit-objektiv, standard 18-55 IS
Ja, detär helt rätt! Har själv köpt ett likadant på cyberphoto.
Postad 18 september 2008 - 06:36
Unregistered4469bfd5
-
Unregistered4469bfd5
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Jag har oxå det UV-skyddet och tycker att det är bra! Filtret är till för att skydda objektivet, men samtidigt ökar filtret behovet av motljusskyddet också eftersom objektivet motljusegenskaper försämras med filtret monterat. I mitt tycke ska alltid motljusskydd användas och om man fotograferar i miljöer där objektivet riskeras att skadas eller smutsas ner så sätter man på ett filter som skydd.
Så man ska använda motljusskyddet jämnt när man tar kort? Om man tittar på bildkvaliteten, vad blir bättre med motjusskyddet?
Postad 18 september 2008 - 07:49
Hamsteren
-
Hamsteren
-
Veteran
-
-
1 697 inlägg
Jag har oxå det UV-skyddet och tycker att det är bra!
Så man ska använda motljusskyddet jämnt när man tar kort? Om man tittar på bildkvaliteten, vad blir bättre med motjusskyddet?
Du slipper for at få flares i billedet, det sker lettere med et filter sat på.
Postad 18 september 2008 - 10:02
Unregistered05a7d42c
-
Unregistered05a7d42c
-
Beroende
-
-
1 345 inlägg
Motljusskyddet skyddar objektivet mot ströljus som leder till sämre kontrast i bilerna och färgerna blir inte lika klara mm. http://www.fotoord.se/wiki/StröljusMotljusskyddet är även ett bra skydd för objektivet och ger för det mesta bara positiva effekter på bilderna, till skillnad från filter som oftast bara försämrar objektivets egenskaper.
Postad 18 september 2008 - 16:41
Unregisteredbf2da8d7
-
Unregisteredbf2da8d7
-
Användare
-
-
100 inlägg
Jag köpte en EOS450 på Supermix och fick med ett uv-filter som troligtvis är av den billiga sorten. Hade lite problem med att det blev konstiga reflexer när jag tog nattbilder med väldigt lång slutartid. Fick som svar att billigare filter inte har lika bra antireflexbehandling som dyrare. Så om man ska ta nattbilder med lång slutartid får man tänka till lite har jag lärt mig.
Postad 30 september 2008 - 19:07
Unregistereddb68e602
-
Unregistereddb68e602
-
Användare
-
-
113 inlägg
Hejsan.
Jag säljer en ... [text borttagen]
Redigerat av Unregistereddb68e602, 30 september 2008 - 21:42.
Det är inte tillåtet att annonsera i forumet, men nyttja gärna marknaden på MHB!
Postad 07 oktober 2008 - 20:16
bersa
-
bersa
-
Rookie
-
1 inlägg
Hejsan
Jag har ett problem.....
Jag hämtade ut min efterlänktade Canon 450d med tillhörande 16GB SDHC kort igår.
Döm om min förvåning när jag upptäcker att den inte kan formatera minnes kortet.
Jag kotaktar Canon supporten och får till svar att jag kanske har skrivskyddet på.!!!
Jag besökte en auktoriserad canon verkstad, där dom inte lyckades få kortet att funka i min eller deras canon 450d, men däremot i datorn utan problem. Dom provade att uppgradera firmware utan att lyckas.
Dom var jätte trevliga och lovade att komma tillbaka under dagen.
När jag fick SMS:et stod det att canon bara supporterar 2GB minnes moduler!!!
Rätta mig om jag har fel med det står att canon 450d stödjer SDHC minnen och dom börjar väl på 4GB?
Finns det någon som har provat 16GB minne i sin 450d
//Mattias
Postad 08 oktober 2008 - 20:05
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Hejsan
Jag har ett problem.....
Jag hämtade ut min efterlänktade Canon 450d med tillhörande 16GB SDHC kort igår.
Döm om min förvåning när jag upptäcker att den inte kan formatera minnes kortet. Jag kotaktar Canon supporten och får till svar att jag kanske har skrivskyddet på.!!!
Jag besökte en auktoriserad canon verkstad, där dom inte lyckades få kortet att funka i min eller deras canon 450d, men däremot i datorn utan problem. Dom provade att uppgradera firmware utan att lyckas.
Dom var jätte trevliga och lovade att komma tillbaka under dagen. När jag fick SMS:et stod det att canon bara supporterar 2GB minnes moduler!!!
Rätta mig om jag har fel med det står att canon 450d stödjer SDHC minnen och dom börjar väl på 4GB?
Finns det någon som har provat 16GB minne i sin 450d
//Mattias
Min fungerar klockrent med mitt 8GB SDHC kort i alla fall. /Andreas
Postad 08 oktober 2008 - 21:22
Unregistered32555851
-
Unregistered32555851
-
Beroende
-
-
1 030 inlägg
Har du testat att formatera minneskortet i datorn och sen stoppat in det i kameran? Annars kolla om du kan testa det med ett annat stort minneskort. Kan ev. vara något problem med just det minneskortet.
Tror max till Nikon D80 är 4gb men vet många som använder 8gb och 16gb till dom.
Postad 22 oktober 2008 - 11:30
Robbalder
-
Robbalder
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej har precis köpt mig en canon 450D och är inte alls van vid att ta kort .. men ja testar å håller på  och det är skit kul..
men de ja tänkte fråga är om de finns nån hemsida där man kan lära sig hur man kan ta kort osv va man ska tänka på i olika väder osv..
tack på förhand
/Robbalder
Postad 22 oktober 2008 - 13:49
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4 148 inlägg
Kolla den klistrade tråden här på forumet
Postad 29 oktober 2008 - 21:44
robban01
-
robban01
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Hörde att inte live view fungerade om man fotade på helautomatik. Stämmer det? Måste få tummen ur och beställa en 450d snart, verkar ju vara en kanon kamera!
Postad 31 oktober 2008 - 15:09
Unregisteredcdb5ba01
-
Unregisteredcdb5ba01
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Hej! Jag tänkte ut och fota lite med min 450D, men det regnar i princip hela tiden och kom och tänka på hur mycket vatten den egentligen tål? någon som vet hur känslig den är? Tacksam för svar. Mvh tobbbe Hörde att inte live view fungerade om man fotade på helautomatik. Stämmer det? Måste få tummen ur och beställa en 450d snart, verkar ju vara en kanon kamera! 
Det stämmer att live view funktionen inte fungerar med helautomatik. Varför dom har gjort så vet jag inte.
Postad 31 oktober 2008 - 17:29
robban01
-
robban01
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Det stämmer att live view funktionen inte fungerar med helautomatik. Varför dom har gjort så vet jag inte.
Märkte det idag tyvärr.. Var och köpte mig en Canon eos 450d med kittobjektiv 18-55is. Vilken kamera! Tar sjukt fina bilder. Nu ska man bara lära sig allt lull lull. Och som vanligt när man har ny kamera har jag lite frågor. Kan man konvertera från JPEG till RAW senare i datorn? Med vilket program gör jag det? Edit: Går det inte att stänga av blixten manuellt när man fotar med makro?
Redigerat av robban01, 31 oktober 2008 - 21:49.
Postad 03 november 2008 - 17:12
vaxa
-
vaxa
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hej,
jag har en gammal eos 10 qd med ultrasonic objektiv 35-135mm ef lens. Om jag har förstått det rätt så skall detta objektiv passa till eos 450d. Är det någon som har provat med gammal optik? Blir det bra kvalitet på bilderna. Finns det någon nackdel att använda gammal optik till nya digitalkameror?
//H
Postad 03 november 2008 - 17:56
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2 525 inlägg
Går det inte att stänga av blixten manuellt när man fotar med makro?
På Sony´s kameror finns det en knapp som heter Fn, där kan man ändra blixinställning samt andra inställningar.
Postad 03 november 2008 - 22:13
Unregistered61773f07
-
Unregistered61773f07
-
Användare
-
-
133 inlägg
Hej, jag har en gammal eos 10 qd med ultrasonic objektiv 35-135mm ef lens. Om jag har förstått det rätt så skall detta objektiv passa till eos 450d. Är det någon som har provat med gammal optik? Blir det bra kvalitet på bilderna. Finns det någon nackdel att använda gammal optik till nya digitalkameror? //H
Jag har några gamla objektiv från tidigt 90-tal och dom är hopplöst sega men funkar det gör dom tveklöst. Kan inte påstå att jag är imponerad av skärpan heller. Den enda som jag använder är en fast 50mm
Postad 04 november 2008 - 09:22
vaxa
-
vaxa
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jag har några gamla objektiv från tidigt 90-tal och dom är hopplöst sega men funkar det gör dom tveklöst. Kan inte påstå att jag är imponerad av skärpan heller. Den enda som jag använder är en fast 50mm
Tack för ditt svar! Får du bättre skärpa och kvalitet på bilderna med medföljande objektiv? Eller är du missnöjd med kameran i sin helhet? //H
Postad 05 november 2008 - 12:40
Unregistered61773f07
-
Unregistered61773f07
-
Användare
-
-
133 inlägg
Kameran är jag absolut inte missnöjd med. Det är objektiven jag inte är nöjd med. Tycker inte något av dom jag har är användbara vid största bländaröppningen, först när man ställt den på 4 eller mindre blir det skarpt. Jag kommer köpa mig ett L objektiv framöver men det får vänta lite till för det kostar mer än huset.
Det enda jag är lite missnöjd med när det gäller självaste kameran är Live-view, helt oanvändbart eftersom det är så segt med det aktiverat. Funkar mycket bättre att ta kort genom sökaren.
Postad 05 november 2008 - 19:05
robban01
-
robban01
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Är riktigt nöjd med min än sålänge! Har haft den snart en vecka! Nu början man komma in i kameran och lära sig alla funktioner osv.
Det jag kör med nu är:
Canon eos 450d hus
18-55is kittobjektiv
Kenko Pro digital Uv-filter.
Tar fantastiskt bra bilder tycker jag.
Det som står på önskelistan är:
Nån bra väska med plats för objektivet
Ett bra men inte för dyrt stativ.
Kan ni rekommendera nått bra stativ och nån fin väska?
Va tycker ni jag ska updatera efter jag köpt stativ och väska?
Postad 17 november 2008 - 19:27
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2 525 inlägg
Är riktigt nöjd med min än sålänge! Har haft den snart en vecka! Nu början man komma in i kameran och lära sig alla funktioner osv.
Det jag kör med nu är: Canon eos 450d hus 18-55is kittobjektiv Kenko Pro digital Uv-filter.
Tar fantastiskt bra bilder tycker jag.
Det som står på önskelistan är:
Nån bra väska med plats för objektivet Ett bra men inte för dyrt stativ.
Kan ni rekommendera nått bra stativ och nån fin väska?
Va tycker ni jag ska updatera efter jag köpt stativ och väska?
För det första tycker jag du ska tänka igenom om du ska köpa fler objektiv, jag själv blev genast sugen på att köpa fler efter bara två-tre veckor! För det andra så gör inte som jag, köp inte en väska som har plats för kameran + kitobjektivet, man blir nästan galen över att man skulle tänkt på det innan! Ta gärna en titt i "Kameraväska"-tråden som finns här någonstans, finns en hel del godbitar där! Jag tror att dom flesta känner sig ganska begränsade med kitobjektivet exempelvis om du vill zooma in lite mer eller om du vill ta hyffsade macrobilder, jag kände mig ganska begränsad iallafall eftersom jag från början var ute efter en telezoom!
Postad 18 november 2008 - 16:40
Bariba
-
Bariba
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Kanske är värt att vänta med väskinköpet då. Annars planerar jag sedan några månader att slå till på denna lilla godbit. Har letat runt en hel del och försökt komma fram till vad för prylar man ska köpa till. Jag tänkte börja med det medföljande objektivet och lära mig det för att sedan gå vidare i djungeln. I övrigt har jag kommit fram till att följande tillbehör borde passa bäst, vad tror ni mer erfarna?
* Minneskort: Sandisk Extreme III 8GB - Lagom stort och väldigt snabbt, men ändå rimligt pris (omkring 500:-).
* Canon Motljusskydd EW-60C - Kostar inte särskilt mycket (ca 150:-) och verkar förbättra bilderna en hel del.
* Hoya UV-filter 58mm - Verkar bli bättre bilder med detta på, samtidigt som linsen skyddas. Priset är typ 250kr.
* LCD-skydd - 70 spänn (Screenguard.se) är det värt för att hindra att displayen blir repig och ful.
* Väska - Hur lång tid kan man avvakta med att köpa en? Lär inte kameran bli förstörd om man springer runt utan?
Finns det något mer praktiskt som behövs införskaffas?
Tack på förhand
Postad 18 november 2008 - 17:12
halmstaden
-
halmstaden
-
Lärjunge
-
-
327 inlägg
En extern blixt behöver du om du kommer fota inomhus.
Ett uv-skydd förbättrar inte bilderna, alla objektiv numera har inbyggt uv-skydd. Det skyddar däremot linsen som du säger.
Varför vänta med att köpa kameraväska? Köp en rejäl på en gång så du får plats med några extra objektiv och en extern blixt. Jag har till exempel Lowepro Flipside 200 och är nöjd.
/merzo
Postad 18 november 2008 - 17:19
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2 525 inlägg
Det bästa är nog att köpa en väska direkt, den behöver man både då och senare!
Men kom ihåg att köpa lite större än du egentligen har tänkt dig, för vem vet, du kan ju vilja bygga på din fotosamling!
Postad 18 november 2008 - 18:39
Bariba
-
Bariba
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Tack för snabba svar! Har funderat på extern blixt, men kommer primärt att fota utomhus och har nog inte råd med den i nuläget så det får vänta lite. Om UV-filtret enbart ska köpas för att skydda linsen, spelar det då någon roll om man köper den billigaste på kaffebrus.com för 100:- eller väljer en från Hoya för 250:-? Jo faktiskt, så det har ni helt rätt i. Har funderingar på att senare komplettera med Canon EF-S 60/2,8 USM Macro och vem vet om man även vill ha något till. Just nu känns Soligor eller Action intressantast! Lär nog inte ha mer än hus + kitglugg + extra objektiv + blixt med mig. Alternativt hus + kitglugg + extra objektiv + extra objektiv. Vad har ni förresten för minneskort? Är det värt att köpa det snabbaste eller räcker Ultra II-korten lika bra?
Postad 18 november 2008 - 22:59
kkiiiim
-
kkiiiim
-
Rookie
-
6 inlägg
Tack för snabba svar!
Har funderat på extern blixt, men kommer primärt att fota utomhus och har nog inte råd med den i nuläget så det får vänta lite. Om UV-filtret enbart ska köpas för att skydda linsen, spelar det då någon roll om man köper den billigaste på kaffebrus.com för 100:- eller väljer en från Hoya för 250:-?
Jo faktiskt, så det har ni helt rätt i. Har funderingar på att senare komplettera med Canon EF-S 60/2,8 USM Macro och vem vet om man även vill ha något till. Just nu känns Soligor eller Action intressantast! Lär nog inte ha mer än hus + kitglugg + extra objektiv + blixt med mig. Alternativt hus + kitglugg + extra objektiv + extra objektiv. Vad har ni förresten för minneskort? Är det värt att köpa det snabbaste eller räcker Ultra II-korten lika bra?
Kör själv med en 450d och ett 4gbs Ultra II kort, tycker det räcker med ultra faktiskt. Jag har aldrig känt att minneskortet inte har hängt med även fasst jag tar diverse bildserier och dylikt. Tycker även du ska köpa en extern blixt, både inomhus och utomhusbilderna går att få mycket bättre! UV-filter tycker inte jag är speciellt viktigt, tänk bara på att sätta på linsskyddet när du inte använder kameran. Tack för mig!
Postad 19 november 2008 - 02:08
Bariba
-
Bariba
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Okej isf kanske det är värt att köpa Ultra II då. Problemet är väl bara att utvecklingen går så rasande fort att det är lika bra köpa senaste som finns för att hänga med i svängarna. Det rör sig ju heller inte om någon enorm summa så. Blir mer och mer intresserad av att köpa extern blixt och då är det främst Canon SpeedLite 430EX II som merzo tipsade om, som känns intressant  Tror ändå att jag ska vänta tills efter att jag köpt hus, objektiv mm och testat det en del innan en blixt införskaffas. Tack iaf för tipsen! En kanske dum fråga jag kom på, men kan man ha både motljusskydd och UV-filter på samtidigt utan att de påverkar varandra negativt på något sätt?
Postad 19 november 2008 - 16:22
Bariba
-
Bariba
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Ungefär hur många bilder får du plats med på ditt 4GB-kort?
Postad 19 november 2008 - 16:38
kkiiiim
-
kkiiiim
-
Rookie
-
6 inlägg
I Small och bäst kvalite eller hur man ska förklara det så får jag plats med cirka 2300 bilder, i Large och bäst kvalite så är det runt 1000 bilder. Storleken på small duger aldelles utmärkt om du itne ska skriva ut på stora papper. Ska du fota mycket i raw så borde du satsa på 16 gb då mitt 4 gb tar 200 raw bilder.
Postad 19 november 2008 - 17:33
halmstaden
-
halmstaden
-
Lärjunge
-
-
327 inlägg
Okej isf kanske det är värt att köpa Ultra II då. Problemet är väl bara att utvecklingen går så rasande fort att det är lika bra köpa senaste som finns för att hänga med i svängarna. Det rör sig ju heller inte om någon enorm summa så. Blir mer och mer intresserad av att köpa extern blixt och då är det främst Canon SpeedLite 430EX II som merzo tipsade om, som känns intressant Tror ändå att jag ska vänta tills efter att jag köpt hus, objektiv mm och testat det en del innan en blixt införskaffas. Tack iaf för tipsen! En kanske dum fråga jag kom på, men kan man ha både motljusskydd och UV-filter på samtidigt utan att de påverkar varandra negativt på något sätt?
Filter hindrar inte motljusskyddet, nej. Jag tycker att du ska köra med ett UV-filter, just för att skydda ytterlinsen. Vad gör du om du får en repa på ytterlinsen? Ett filter är ett väldigt billigt sätt att försäkra sig mot skador på linsen. /merzo
Postad 19 november 2008 - 19:15
Bariba
-
Bariba
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jag är inte helt säker på vilket format jag kommer fota i, men med 8GB kan man ju ändå ta 400 RAW-bilder då så det borde räcka. Vad bra! Då blir det både motljusskydd och UV-filter  Fast undrar fortfarande om det är värt att köpa ett dyrare UV-filter eller om man lika gärna kan ta den billigaste varianten?
Postad 19 november 2008 - 19:35
halmstaden
-
halmstaden
-
Lärjunge
-
-
327 inlägg
Köp den billigaste, betala inte mer än 200 kr. Köp två st så du har ett till om du skulle lyckas förstöra det ena. Angående RAW och JPEG: RAW vs JPG /Ken Rockwell"Saving this raw data is exactly like people who save twenty years of newspapers in piles around their house. They know they might need the information sometime, but it sure gets in the way!" Jag fotar numera i JPEG och kommer göra tills.. ja när då? /merzo
Postad 20 november 2008 - 21:44
Majlaj
-
Majlaj
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Har en 2 år gammal kompaktkamera som jag fotar väldigt mycket med. Tycker det är väldigt intressant och skulle vilja lära mig mer. Jag har länge velat ha en systemkamera och längtar efter manuella kontroller. Dock är jag bara 14 år och vet inte om 450d är särskilt lämplig.
Postad 20 november 2008 - 22:23
halmstaden
-
halmstaden
-
Lärjunge
-
-
327 inlägg
Jag tycker att du ska känna på några olika DSLR och utgå från det. Bra är ju om du är lite påläst innan du provar förstås. Lycka till !
/merzo
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
→
Specialämne: Systemkameror & Optik
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|