Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG PS6000 & PS8000

1200 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG 50PS8000 50" Full HD (1920x1080) (TV) 1 9,03 (57) Inga priser
LG 50PS6000 50" Full HD (1920x1080) (TV) 2 8,9 (9) Inga priser
LG 50PS3000 (TV) 2 8,65 (22) Inga priser
LG 60PS8000 (TV) 3 9 (6) Inga priser
LG 50PS6500 (TV) 4 7 (1) Inga priser
24 relaterade trådar
LG 70UH700V funderingar på bilden. (2 inlägg) 8 år sedan
LG 50PS8000 vs. LG 50PK550N (27 inlägg) 12 år sedan
Skillnad mellan LG 50PS2000 och LG 50PS8000 (48 inlägg) 14 år sedan
Repad plastfilm på 50PS8000 - skaffa aldrig barn! (48 inlägg) 14 år sedan
LG60PS8000 (1 inlägg) 14 år sedan
LG 50PS3000 (196 inlägg) 14 år sedan
LG 50PS3000 RS232 (3 inlägg) 15 år sedan
LG 60PS4000? Skillnad mot PS8000? (12 inlägg) 15 år sedan
Köpråd, 46tum+, 10-30.000 kronor (21 inlägg) 15 år sedan
Vilken av dessa plamor? (39 inlägg) 15 år sedan
LG 50PS8000 eller Samsung PS50B855? (9 inlägg) 15 år sedan
Samsung eller LG plasma ?=beslutsångest (1 inlägg) 15 år sedan
LG 50PQ2000 eller LG 50PS3000? (12 inlägg) 15 år sedan
Mest prisvärda Plasman 50" (9 inlägg) 15 år sedan
LG 50PS8000 (5 inlägg) 15 år sedan
LG 60PS8000 (62 inlägg) 15 år sedan
LGPS8000 50" ? (5 inlägg) 15 år sedan
Köptips 50 tums gaming TV (38 inlägg) 15 år sedan
Panasonic TX-P50G10E vs LG 50PS8000 (58 inlägg) 15 år sedan
LG 50PS8000 vs LG50PS3000 (9 inlägg) 15 år sedan
LG 50PS8000 - kända problem? (6 inlägg) 15 år sedan
LG 60PS8000 vs Samsung LE55B650 (3 inlägg) 15 år sedan
PS6000 vs Bravia KDL W4000 (6 inlägg) 15 år sedan
WAF kontra kvalitet (1 inlägg) 15 år sedan

Postad 14 juni 2009 - 12:34

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0
MLK, det är den gamla fula kantiga fjärren till PS8000.

Postad 14 juni 2009 - 14:45

Unregisteredb92a947c
  • Unregisteredb92a947c
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0
Var inne på MediaMarkt och tog en titt på 50PS6000 och bilden såg alldeles utmärkt ut, även svärtan, tyckte jag. Däremot så upptäckte jag att texten hackade mycket då den högupplösta filmen slutade och eftertexten började rulla. Det var mycket tydligt då det stod en LCD från LG bredvid och spelade samma sak och texten flöt på fint på den. Frågade en försäljare vad orsaken var men han sa att det var en inställningssak och inget problem. Han började fippla med inställningarna men hittade inget men fortsatte att säga att det går att få bort och att det inte är något problem.

Någon som vet:
Är det ett problem (panorering, sport)?
Hur fixar man det då via inställningarna?

Jag har två andra 42-tums plasmor från Samsung och Pioneer (ej full HD) men har inte sett något liknade texthackande på dom.

Postad 14 juni 2009 - 22:05

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

elofu17: Grattis till en trevlig tv!Jag satt själv nöjd och kollade planet earth på bluray igår dock på en hd -ready LG i 42 tum. Jag reagerade på din rekomendation att använda färgtemp kall då den brukar vara mest fel för en korrekt bild medans varm brukar ligga närmast korrekt. Hur upplevs THX mode?

Tackar.

Jo, jag vet att Varm är det som rekommenderas, men jag klarar bara inte av den gulaktiga tonen.
Personligen tycker jag det blir snyggare med Kall temperatur.

THX upplevs enligt ovan som lite för gult/sepia-aktigt för min smak, men kollar med med DVE's filter så är det fint kalibrerat. Man kan ju inte ändra inställningarna, men det behövs alltså heller inte.

Jag har nu kalibrerat lite med DVE och kommit fram till t.ex. denna konfig. Ser ruskigt bra ut när man kollar på t.ex. Earth i 1080p. Möjligtvis att jag borde dra ner på det röda lite...

LG 50PS8000 HDMI1 (Popcorn Hour A-100 med DVE, inkopplad via HDMI)
(Fick till tre nästan perfekta bilder med jämn nivå på boxarna (blå, grön, röd), http://www.ramelectr...calibration.ep)

Aspect Ratio: Just Scan
Energy Saving: Off
Picture Mode: Expert1
Contrast: 75
Brightness: 49
H Sharpness: 26
V Sharpness: 26
Colour: 54
Tint: 0
Dynamic Contrast: Off
Noise Reduction: Off
Gamma: Medium
Black level: Low
Film Mode: Off (grayed out)
Colour Standard: HD (grayed out)
Color Gamut: Standard
Edge Enhancer: Off
xvYCC: Auto (grayed out)
Expert Pattern: Off (grayed out)
Colour Filter: Off
White Balance: Cool
Method: 2 Points
Pattern: Outer
R G B Contrast: 0 0 0
R G B Brightness: 0 0 0
Red Colour: 7
Red Tint: 0
Green Colour: 6
Green Tint: 0
Blue Colour: 0
Blue Tint: 0
Yellow Colour: 6
Yellow Tint: -5
Cyan Colour: -4
Cyan Tint: 0
Magenta Colour: 4
Magenta Tint: -4

Redigerat av elofu17, 14 juni 2009 - 22:14.

Postad 14 juni 2009 - 22:21

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Däremot så upptäckte jag att texten hackade mycket då den högupplösta filmen slutade och eftertexten började rulla

Vete 17 vad det kan bero på, men förmodligen var den helt sjukt konfigurerad. Jag märker inte av några hack varken i eftertexterna eller i stora panoreringar i de filmer jag testat med.
(jag har stängt av allt som har med bildförbättring att göra, om nu det kan ha nån inverkan)

Postad 14 juni 2009 - 22:25

Unregisteredb92a947c
  • Unregisteredb92a947c
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0
Hittade ett svar på min föregående fråga från AVSforums.
Fosforlagg - har jag inte hör talas om tidigare eller upplevt - skumt. Får ta och köra lite eftertexter på mina plasmor och se efter (fast det skulle försvinna lite med tiden påstod han).

Postad 14 juni 2009 - 22:30

Unregisteredb92a947c
  • Unregisteredb92a947c
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0
Tack för svar elofu17, bra att veta att du inte upplever problem. Jo, alla bildförbättring var på såg jag så det kanske hjälper att stänga av.

Postad 14 juni 2009 - 22:49

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0
Om du upplevde hack borde det inte kunna vara forforlagg, den uppträder (uppträdde) i form av missfärgning vid snabba rörelser (se http://www.hdtvtest....2007040133.htm).
Något sådant har jag inte sett alls, så jag antar att de under 2007/2008 förfinat tekniken så att kemikalierna inte tar olika lång tid på sig.

Jag skulle snarare tro att det blivit nåt fel när MediaMarkt kopplar in 50 olika skärmar till samma digitalsignal, så att TVn inte lyckats förhandla fram vilken framerate som sänds ut. Om TVn inte spelar upp materialet i rätt framerate blir det ofta hack.

Postad 15 juni 2009 - 16:19

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

• 1 515 inlägg
  • 0
Hur reflektionskänslig är tv:n från sidan? Kan bara placera den på ett ställe och då får man solen från sidan, har persienner men vore trevligt i fall den klarade hyffsad bild utan att spegla sig helt.

Postad 15 juni 2009 - 20:15

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0
Just *reflektioner* från sidan är väl ganska ointressant då de ändå inte kommer reflekteras in i dina ögon. Däremot är den precis lika känslig som alla andra TV-apparater, gamla tjock-TVs som nya platt-TVs, på att få direkt solljus på sig. Du får helt enkelt dra ner persiennerna som du alltid gjort när du ska se på TV och solen ligger på.

Reflexer från lampor rakt bakom ryggen kan dock störa. Det är ju en så stor TV att mycket *kan* reflekteras. Enda gången jag har problem med reflexer är när jag har lampan över köksbänken tänd och det är mörkt i lägenheten i övrigt.
TVn reflekterar åtminstone inte lika mycket som dagens laptops där det känns som om man har en halv spegel framför sig.

Postad 15 juni 2009 - 21:45

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
jag har en ps6000 och är riktigt nöjd. jag har inte lagt märke till ghosting förrän ni här nämner det, då jag kom på att jag såg lite granna snabbt när jag stängde av ett spel. detta försvinner snabbt på min tv iaf.

bilden är som folk tidigare skrivit helt otrolig. jag har mätt mot dyrare apparater, men det är svårslaget. LED-skärmarna har dock överlägsen bild, men för dom priserna...

när man ska se tv mot tv i affärer så ska man komma ihåg att det i dom flesta fall är inställningar mot inställningar, inte tv mot tv, därav att det kan bli missvisande om man ser det på det sättet. i regel så vill man ju också sälja en dyrare tv.

att se vanlig analog tv är mycket bättre än man kan förvänta sig, att se hd-upplöst material är magiskt. det är redan magiskt på en pq3000 om jag får säga mitt, och den har inte full hd ens, så med en 6 eller 8000 så blir det otroligt bra bild. misstänker själv att om den bilden inte duger, då måste man till en LED-skärm för att stilla sina lustar.

att tv'n tar usb och externa hårddiskar är otroligt smidigt. man kan ha hela sitt filmbibliotek framför tv'n. köp från något nätbolag, ladda hem och sen så har du filmen där utan att den tar någon som helst plats. underbart. usb-pinne fungerar lika bra, men man får ju inte in så mycket på 16 gb direkt.

nackdelen här är något som jag kom på när jag läste tråden; glaset. om än att tv'n är snyggast på marknaden så är glaset lite väl reflekterande om man har en ljuskälla bakom tv'n. det är störande och tyvärr går inget att göra åt det om man har fönster mot tv'n. gardiner, visst. men inte så kul va?

förutom det ett riktigt kap för pengen. svärtan är enorm när man fibblat egna inställningarna, färgerna naturliga och levande.

Postad 16 juni 2009 - 18:15

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Däremot så upptäckte jag att texten hackade mycket då den högupplösta filmen slutade och eftertexten började rulla. Det var mycket tydligt då det stod en LCD från LG bredvid och spelade samma sak och texten flöt på fint på den.

Kan vara så att texten på filmen hackade så, har sett exempel på det ibland. LCD-n kan ha haft nån "smooth-funktion" påslagen som gjorde att det flöt. Dessa funktioner brukar dock alltid tillföra andra artefakter i bilden så dom är inget att ha.

Redigerat av Unregistered29af8ed6, 16 juni 2009 - 18:16.

Postad 16 juni 2009 - 22:50

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0
Har nu tweakat värdena lite, och jag tycker det ser bättre ut än de jag postade innan.

HDMI1 (Popcorn Hour A100 med DVE, inkopplad via HDMI)
Jag fick till tre nästan identiska bilder med samma nivå på boxarna ( http://www.ramelectr...calibration.ep) som i THX-läge.
Man skulle därmed kunna kalla nedanstående inställningar för "THX Cool".

Aspect Ratio: Just Scan
Energy Saving: Off
Picture Mode: Expert1
Contrast: 75
Brightness: 49
H Sharpness: 26
V Sharpness: 26
Colour: 54
Tint: 0
Dynamic Contrast: Off
Noise Reduction: Off
Gamma: Medium
Black level: Low
Film Mode: Off (grayed out)
Colour Standard: HD (grayed out)
Color Gamut: Standard
Edge Enhancer: Off
xvYCC: Auto (grayed out)
Expert Pattern: Off (grayed out)
Colour Filter: Off
White Balance: Cool
Method: 2 Points
Pattern: Outer
R G B Contrast: 0 0 0
R G B Brightness: 0 0 0
Red Colour: -2
Red Tint: 0
Green Colour: 5
Green Tint: -6
Blue Colour: -2
Blue Tint: 0
Yellow Colour: 4
Yellow Tint: -6
Cyan Colour: -4
Cyan Tint: 0
Magenta Colour: -2
Magenta Tint: 0

Dessa värden är kalibrerade för Colour Standard: HD. Om man byter till SD ser man tydligt hur färgnyanserna i bilden ändras. Alltså bör man inte kopiera dessa värden rakt av till Component- och AV-ingångar (vilka använder SD).

Återkommer när jag hittat bra värden för dem.

Note: Dessa värden funkar bra på min 50PS8000, i min lägenhet, från en Popcorn Hour. Det är inte säkert att de passar alla.

Postad 18 juni 2009 - 14:39

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

• 1 515 inlägg
  • 0

massa text....

Du har inte märkt av något fossfor lagg eller "ghosting" på din skärm? Jag har en htpc som matar tv:n med 720/1080p så är intressant vad du tycker om din när du har en popcorn kopplad till den. Du har inte fått någon inbränning eller liknande av undertexter i filmer eller liknande?

Postad 18 juni 2009 - 21:21

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0
Se mina tidigare inlägg.

Nej absolut ingen permanent ghosting. (jag har dock inte provat att spela spel 8h i sträck där nån grafik ligger statisk på skärmen) (jag använder även ISM-metoden "Orbiter" vilket innebär att hela bilden hoppar 2 pixels åt sidan/upp/ner varannan minut)

Ingen fosfor lagg.

Extremt mild temporär ghosting. Man märker det aldrig såvida man inte råkar ha en väldigt ljus bild uppe en stund (typ en meny med vita kanter) och sedan direkt byter till en svart bild.
Denna temporära ghosting försvinner efter 1-3 sekunder eller så försvinner den omedelbart om något annat än svart visas.

Postad 19 juni 2009 - 07:11

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Denna temporära ghosting försvinner efter 1-3 sekunder eller så försvinner den omedelbart om något annat än svart visas.

Om det är så så låter det lovande. På min förra plasma, PG6000 42" så tog ghostingen oerhört lång tid på sig att försvinna vilket gjorde att undertexter alltid ghostade. Hade alltid ljusa ränder i nederdel av bild vid textade filmer vilket jag till slut inte stod ut med utan köpte en annan tv. Kollade också andra exemplar (2 i butik & en hos kompis) som var exakt likadana så jag tror inte på det många skriver att det enbart är vissa ex. som lider av detta (OBS att jag snackar om 42-tummaren, hur 50:an är vet jag inte).

Alla plasma har mer eller mindre ghosting. Min Pio kan provoceras så att jag på 1 meters avstånd ser ghosting under en mkt kort stund men pio har kommit så långt så att man kan säga att ghostingproblemet är helt löst eftersom jag aldrig kan se ett uns av fenomenet vid normalt tittande.

Jag vill inte måla f*n på väggen men kolla upp detta med ghostingen innan ni slår till. Om TV:n är ghostingbenägen så kanske det inte hjälper att det försvinner efter några sekunder vid ljus bild när ni kikar på filmer med undertext. Om man t.e.x. kikar på en film med långa mörka scener så finns då risken att man får dras med ljusa ränder i underkant fram tills nästa ljusa scen kommer.

Postad 19 juni 2009 - 08:12

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0

Om det är så så låter det lovande. På min förra plasma, PG6000 42" så tog ghostingen oerhört lång tid på sig att försvinna vilket gjorde att undertexter alltid ghostade. Hade alltid ljusa ränder i nederdel av bild vid textade filmer vilket jag till slut inte stod ut med utan köpte en annan tv. Kollade också andra exemplar (2 i butik & en hos kompis) som var exakt likadana så jag tror inte på det många skriver att det enbart är vissa ex. som lider av detta (OBS att jag snackar om 42-tummaren, hur 50:an är vet jag inte).

Alla plasma har mer eller mindre ghosting. Min Pio kan provoceras så att jag på 1 meters avstånd ser ghosting under en mkt kort stund men pio har kommit så långt så att man kan säga att ghostingproblemet är helt löst eftersom jag aldrig kan se ett uns av fenomenet vid normalt tittande.

Jag vill inte måla f*n på väggen men kolla upp detta med ghostingen innan ni slår till. Om TV:n är ghostingbenägen så kanske det inte hjälper att det försvinner efter några sekunder vid ljus bild när ni kikar på filmer med undertext. Om man t.e.x. kikar på en film med långa mörka scener så finns då risken att man får dras med ljusa ränder i underkant fram tills nästa ljusa scen kommer.

Enl mig låter det som de gamla problemet är kvar....
Min LG 50" PG 6000 ghostar bara när den inte har någon bild att skifta med, annars försvinner det efter ett antal sekunder.

Problemet blir när man har en text remsa på en svart bakrund så kommer du även på denna se spår av ghosting då den ligger mot svart.

Postad 19 juni 2009 - 08:39

echotuva
  • echotuva
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0
Nu hänger jag inte riktigt med längre. Vilken av ps-modellerna är det du har eller jämför med?

Postad 19 juni 2009 - 08:41

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Enl mig låter det som de gamla problemet är kvar....
Min LG 50" PG 6000 ghostar bara när den inte har någon bild att skifta med, annars försvinner det efter ett antal sekunder.

Problemet blir när man har en text remsa på en svart bakrund så kommer du även på denna se spår av ghosting då den ligger mot svart.

Om din PG6000 50" då är representabel för alla av den modellen så finns då en stor skillnad mot min gamla 42-tummare. Du säger att ghostingen försvinner efter några sekunder med ljus bakgrund på din, det gör den inte på 42-tumsvarianten. Där behövs en lång tid av ljusa scener eller ännu hellre då, white wash eller myrornas krig.

Läste någonstans om någon som upplevde textremseghosting även på nån av dessa PS-modeller, i denna tråd tror jag? Om man inte är känslig så kan man nog slå till, ingen annan i min familj störde sig på vår PG6000 men dom såg fenomenet klart när jag påvisade det för det är inga små saker vi pratar om. Däremot så tänker de flesta inte på sådant här utan det är mer vi "nördar" som reflekterar på defekter i bilden :unsure:

Nu hänger jag inte riktigt med längre. Vilken av ps-modellerna är det du har eller jämför med?

Han har en äldre modell, PG6000.

Redigerat av Unregistered29af8ed6, 19 juni 2009 - 08:43.

Postad 20 juni 2009 - 23:42

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Om det är så så låter det lovande. På min förra plasma, PG6000 42" så tog ghostingen oerhört lång tid på sig att försvinna vilket gjorde att undertexter alltid ghostade. Hade alltid ljusa ränder i nederdel av bild vid textade filmer vilket jag till slut inte stod ut med utan köpte en annan tv.

Sitter nu och kollar på en extra smal film på min 50PS8000. Undertexten ligger alltså nere i ett helt svart fält. Jag ser ingen ghosting alls från soffan (2.5 m). Kliver jag dock fram en meter kan jag urskönja mörk-mörk-mörk-gråa "rutor" där vita bokstäver tidigare varit, dvs ghosting. Tar jag ett steg till kan jag se dessa "ghosting-rutor" utan problem.
Tyvärr verkar dessa inte försvinna förrän en ny bild visas (inga 1-3 sekunder här alltså), och med denna smala film kommer aldrig någon bild där nere, så rutorna ligger kvar.

Ur ett rent praktiskt och funktionellt perspektiv är dock detta ett icke-problem. Man ser inte ghostingen från vanligt TV-tittar-avstånd utan enbart om man ställer sig nära TVn och uttryckligen letar efter den.

(Testet utfört nattetid i ett i övrigt mörklagt rum. Hade jag gjort samma test dagtid lär jag inte ha kunnat se skillnad på den svarta bakgrunden och den mörk-mörk-mörk-gråa ghostingen.)

Redigerat av elofu17, 20 juni 2009 - 23:49.

Postad 21 juni 2009 - 21:24

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

• 1 515 inlägg
  • 0
Efter som jag är riktigt intresserad av ps8000 så får jag bidra med lite bilder som postats på avsforum. =)
Som ni ser så verkar bilden vara riktigt najs på dem. Har dock läst lite om att den har problem med hudtoner, är det något som du kan bekräfta elofu17?

Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild

Postad 21 juni 2009 - 22:17

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5 366 inlägg
  • 0
De där bilderna säger Nada om hur bilden verkligen ser ut, fruktansvärd bild på ögat btw

Postad 22 juni 2009 - 11:27

AndyBell
  • AndyBell
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Kan nån vänlig själ svara på om PS6000 har hörlursuttag eller ej!

Postad 22 juni 2009 - 12:50

AndyBell
  • AndyBell
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Eller rättare sagt finns det analog ljud ut. Deras hemsida ger inget svar inte heller supporten

Postad 22 juni 2009 - 19:01

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Ur ett rent praktiskt och funktionellt perspektiv är dock detta ett icke-problem. Man ser inte ghostingen från vanligt TV-tittar-avstånd utan enbart om man ställer sig nära TVn och uttryckligen letar efter den.

(Testet utfört nattetid i ett i övrigt mörklagt rum. Hade jag gjort samma test dagtid lär jag inte ha kunnat se skillnad på den svarta bakgrunden och den mörk-mörk-mörk-gråa ghostingen.)

Då är det inget problem. Jag tror att jag i kolsvart rum kan hitta ghostingtendenser från en halvmeters avstånd även på min pio men som sagt var, varför söka efter ett problem som inte finns :)

Postad 22 juni 2009 - 19:17

AndyBell
  • AndyBell
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
OK nån kanske kan svara på denna fråga då : kan man få ljud via scartuttaget till hemmabio systemet?? saknar optisk

Postad 22 juni 2009 - 20:08

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

• 1 515 inlägg
  • 0

OK nån kanske kan svara på denna fråga då : kan man få ljud via scartuttaget till hemmabio systemet?? saknar optisk

https://www.expansys...d.aspx?i=180521 så står det:
-Audio Audio L&R in, Audio L&R out, PC in, Headphones out

:)

Postad 22 juni 2009 - 20:09

AndyBell
  • AndyBell
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

https://www.expansys...d.aspx?i=180521 så står det:
-Audio Audio L&R in, Audio L&R out, PC in, Headphones out

Tusen tack!

Postad 22 juni 2009 - 20:17

AndyBell
  • AndyBell
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Sitter och funderar på om det blir en LG PS 6000 eller panasonic x10 båda 50 tum. Svårt val!

Postad 22 juni 2009 - 21:18

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Efter som jag är riktigt intresserad av ps8000 så får jag bidra med lite bilder som postats på avsforum. =)
Som ni ser så verkar bilden vara riktigt najs på dem. Har dock läst lite om att den har problem med hudtoner, är det något som du kan bekräfta elofu17?

Som folk redan skrivit så kan du inte avgöra hur bra/dålig bilden på en TV är genom att ta kort av den. Däremot kan man på korten såklart se om man gillar modellen, om den passar in i ens rum, på ens TV-bänk osv.

Jag har inte reflekterat över att det skulle vara problem med hudtoner sedan jag ändrade inställningarna (de senaste jag postade). De jag postade först hade för mycket rött, vilket syntes i vissa hudtoner.

Postad 22 juni 2009 - 22:09

Costra
  • Costra
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Har någon märkt av skuggningar till vänster/höger?

Lite svårt att förklara, men om man säger som så att man har en grå bakgrund, med någon meny eller text som är mörkare än bakgrunden. Då kan man se att bakgrunden till vänster/höger om objektet är lite lite mörkare, precis som en skuggning fast till vänster/höger.
Ser ni andra detta också och är det normalt?

Min källa är HDMI och har sett det både med digitalbox samt med Popcorn hour, mest tydligt i menysystem, men även t ex. undertexter så när undertexten är framme så kan man se till vänster/höger att bakgrunden kan bli lite mörkare i tonen.

Redigerat av Costra, 23 juni 2009 - 05:37.

Postad 23 juni 2009 - 15:49

vonrotting
  • vonrotting
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Lite svårt att förklara, men om man säger som så att man har en grå bakgrund, med någon meny eller text som är mörkare än bakgrunden. Då kan man se att bakgrunden till vänster/höger om objektet är lite lite mörkare, precis som en skuggning fast till vänster/höger.

Min källa är HDMI och har sett det både med digitalbox samt med Popcorn hour, mest tydligt i menysystem, men även t ex. undertexter så när undertexten är framme så kan man se till vänster/höger att bakgrunden kan bli lite mörkare i tonen.

Jag har precis fått en 50PS8000 hem och jag observerade samma sak, fast från en PS3 via HDMI.

Hade det varit en vanlig analog anslutning hade jag sagt reflektioner i kabeln men HDMI är väl digitalt så det skall väl inte ha sådana problem. Kabeln jag använder var ganska billig just eftersom jag inte tror på guldpläterad "snake oil" när det gäller digital transmission - i synnerhet på distansen 1 meter.

/Erik

Postad 23 juni 2009 - 16:21

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

• 1 515 inlägg
  • 0

Jag har precis fått en 50PS8000 hem och jag observerade samma sak, fast från en PS3 via HDMI.

Hade det varit en vanlig analog anslutning hade jag sagt reflektioner i kabeln men HDMI är väl digitalt så det skall väl inte ha sådana problem. Kabeln jag använder var ganska billig just eftersom jag inte tror på guldpläterad "snake oil" när det gäller digital transmission - i synnerhet på distansen 1 meter.

/Erik

Märker ni av detta även under spel/film och inte bara i menyer mm?

Postad 23 juni 2009 - 16:52

Costra
  • Costra
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Jag har märkt det sidanom textremsor. Men det är betydligt svårare att upptäcka. Allra tydligast blir det med menyer och där bakgrunden är enhetlig.

Ser det väl inte som något jätteproblem. Det måste vara nån plasma-bieffekt. Kanske är vanligt, vad vet jag. Har inte ägt plasma innan.

Lite lugnande att andra har samma fenomen i alla fall så man slipper oroa sig att man har ett konstigt exemplar.

Postad 23 juni 2009 - 18:12

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Är det inte en spegling pga av frontglaset och syns bara när du står close an tv:n?

Postad 23 juni 2009 - 21:33

Costra
  • Costra
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Tyvärr är det inte det. Det syns även en bit ifrån.

Postad 23 juni 2009 - 22:10

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0
Det här verkar mer vara en släng av HiFi-syndromet.
Ju bättre ljud/bild man har desto mer kritisk blir man då det undermedvetna börjar sträva efter verkligheten.
För man är ju knappast speciellt kritisk mot ljudet i en transistorradio eller bilden på en gammal crt, eller hur?

Postad 24 juni 2009 - 10:34

Thierry Henry
  • Thierry Henry
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Har frågat innan men fick inget svar så testar igen.. Har köpt en PS6000 men är ingen expert när det gäller inställningarna. Kan någon som är nöjd skriva upp vad ni kör ?

Alla säger olika när det gäller kontrast och skärpa osv.. svårt att veta.

TACKSAM FÖR SVAR

Postad 24 juni 2009 - 10:41

echotuva
  • echotuva
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0
Har du provat inställningarna från inlägg 462?

Postad 24 juni 2009 - 19:29

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

• 1 515 inlägg
  • 0
Ok, ska dra och kolla på ps8000 nu till helgen tänkte jag. Tänkte bara se vilka skärmar som ni jämförde den med?
Jag tänkte jämföra den med:
*plasma* Samsung PS-50B655
*Plasma* Panasonic TX-P50G10E
*LCD* Samsung UE-46B6050
*LCD* Samsung LE-46B655
*LCD*SONY KDL-46V5500
*LCD*SONY KDL-46W5500

Någon mer jag ska jämföra den med? Kuro vet jag är bäst, men får inte plats i mina ekonomiska ramar. :lol:

Postad 25 juni 2009 - 08:32

dileno
  • dileno
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Om det står att tv:n inte är Comhem-godkänd så kan jag väl ändå använda tv:n fast jag har Comhem? Jag ser ju via digital-tvboxen eller analoga nätet annars.

Postad 25 juni 2009 - 08:51

ekestubbe
  • ekestubbe
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Naturligtvis kan du använda TVn med comhem ändå. Det innebär bara att du inte kan stoppa ditt comhem-kort direkt i TVn, utan måste använda comhems digitalbox.

Fast även om en TV är "comhem-godkänd" så behöver man ändå deras HD-box ifall man vill se på HD-kanaler, så det är skitsamma ändå.

Postad 25 juni 2009 - 11:46

dileno
  • dileno
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Tack för det snabba svaret! Tänkte väl att det va så :lol:

Nu ligger jag i valet och kvalet mellan en lcd och en plasma för framför allt fotbollstittande, lite tv-spel och sköna filmkvällar.

Postad 25 juni 2009 - 13:22

Unregistered13588716
  • Unregistered13588716
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0
Någon som vill vara snäll och skriva ner vad som är skillnaden mellan modellerna PS6000 och PS8000.
Som det ser ut nu så kommer jag antingen att skaffa en PS8000 men jag skulle vilja höra mer vad som är skillnad mellan den och PS6000.

Postad 25 juni 2009 - 19:02

Goyt
  • Goyt
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Varför inte bara gå in på LG´s hemsida och läsa specifikationerna?

Postad 25 juni 2009 - 19:09

echotuva
  • echotuva
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0
Exakt! Där kan man också välja att få uppstaplat skillnader och likheter dem emellan...

Postad 26 juni 2009 - 12:11

Costra
  • Costra
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Är det normalt med "dansande" grön/röda pixlar över hela skärmen i mörk/svarta scener?

Det syns inte på normalt sittavstånd, men om man går lite närmare så är det värsta myrornas krig typ. Kör THX-läget.

Postad 26 juni 2009 - 20:26

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0
Ja. Det kallas dithering och är normalt.
Ögat kan inte se de enskilda R, G, B-färgerna på avstånd utan de blir t.ex. mörk-mörk-grå färg.

Går du ännu närmre kan du se att varenda pixel är uppbyggd av en Röd, en Grön och en Blå prick. Om alla tre färgerna lyser uppfattar ögat det som att pixeln är vit, lyser Blå och Röd blir det lila, osv.

Postad 26 juni 2009 - 21:55

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Det låter som om du har för mycket skärpa, det kan ge dumma halos eller skuggproblem just i skarven mellan två kanter med stor kontrast.
För lite skärpa gör istället kanterna lite utsuddade och inte fullt lika skarpa längre.

Postad 27 juni 2009 - 01:46

Spalding
  • Spalding
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Någon som vill vara snäll och skriva ner vad som är skillnaden mellan modellerna PS6000 och PS8000.
Som det ser ut nu så kommer jag antingen att skaffa en PS8000 men jag skulle vilja höra mer vad som är skillnad mellan den och PS6000.

Det är ganska stor skillnad mellan 6000 och 8000. Skillnaden är så pass stor att jag inte tycker att du ens ska fundera på 6000. Väldigt mycket bättre svärta, färger och skärpa samt inställningsmöjligher. Dessutom är 8000 en 1080P teve.

Jag har haft både 6000 och 7000 tidigare och tyckte 7000 var riktigt bra bra när den kom, men 8000 är ett par klasser bättre på alla områden.

Läs även: http://www.prylporta...160226-798.html

Redigerat av Spalding, 27 juni 2009 - 01:48.

Postad 27 juni 2009 - 06:54

Unregistered1a25347f
  • Unregistered1a25347f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Hmm, jag tror Spalding menar en äldre 6000 modell, inte PS6000 som denna tråden handlar om.... Eller?

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.