* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
8037 svar till detta ämne
Postad 06 July 2008 - 11:30
Samuelelel
-
Samuelelel
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Kan man formatera hdd:n genom popcornen? Har en 80gb liggandes men det är en massa skräp (även windows på den) o jag har ingen dator tillgänglig just nu att formatera den i, men kan fixa om det behövs...
det går kanonbra, gå bara in under installation > underhåll så kan du formatera där!
Postad 06 July 2008 - 12:26
K-E Larsson
-
K-E Larsson
-
Användare
-
-
186 inlägg
Vad använder pch för arbetsgrupp?
Om du inte har hårddisk i...ingen…för om du inte har någon disk i så behöver inte PCH tillhöra någon arbetsgrupp för har du ingen disk i så har du inget att delaut från PCH på nätverket. Du kan däremot prova att pinga PCH från datorn för att se att den finns på nätverket.
Postad 06 July 2008 - 12:54
weko
-
weko
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Hej!
Jag har en polare som säger att popcorn hour inte går att spela på plasma.. stämmer det?
Jag vet att om man kopplar datorn till en plasma kan bilder brännas fast.
Postad 06 July 2008 - 12:56
jbartel
-
jbartel
-
Rookie
-
2 inlägg
Edit: nvm
Redigerat av jbartel, 06 July 2008 - 13:32.
Postad 06 July 2008 - 13:14
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Hej! Jag har en polare som säger att popcorn hour inte går att spela på plasma.. stämmer det? Jag vet att om man kopplar datorn till en plasma kan bilder brännas fast.
Det stämmer inte vad din polare säger. Men inbränningar kan du ju få om du kör en statisk bild eller logga i xx antal timmar.
Postad 06 July 2008 - 15:38
weko
-
weko
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Det stämmer inte vad din polare säger. Men inbränningar kan du ju få om du kör en statisk bild eller logga i xx antal timmar.
Okej, Men det är alltså ingen fara? så länge ja inte har stillbild i flera timmar
Postad 06 July 2008 - 17:18
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
Okej, Men det är alltså ingen fara? så länge ja inte har stillbild i flera timmar 
Inbränningarna har ju inget att göra med vilken bildkälla du kör med, det är precis lika riskabelt med inbränningar att köra vhs, dvd eller laserdisc som poppen.
Postad 06 July 2008 - 17:35
weko
-
weko
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Inbränningarna har ju inget att göra med vilken bildkälla du kör med, det är precis lika riskabelt med inbränningar att köra vhs, dvd eller laserdisc som poppen.
okej så.. ja kan till och med koppla datorn? (dock rätt ovärt)
Postad 06 July 2008 - 18:04
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
okej så.. ja kan till och med koppla datorn? (dock rätt ovärt)
Om du bara tänker använda datorn som film-uppspelare så har det ingen betydelse. Spelar du spel i timmar (som det brukar bli) så bränner oftast statiska saker som poängräknare och liknande in till slut. Som Luzer säger så har inte spelaren någon betydelse... även om en suddig VHS är mindre risk än en skarp datorbild.
Postad 06 July 2008 - 18:41
Unregistered8ed1a4b3
-
Unregistered8ed1a4b3
-
Användare
-
-
187 inlägg
Har ett konstigt problem och jag förstår inte varför det blir så, testade först min Popcorn spelare med min hd ready samsung lcd tv och den funkade perfekt via hdmi kabeln med 720p/60hz. Kunde visa i princip allt jag körde på den med en 3.5" extern hårddisk.
Men nu när jag satte upp projektorn och skulle se filmer med några kompisar igår så fick jag ett väldigt skumt problem, jag kom in i menyerna osv och kunde se allt jag har på hårddisken alla filmer osv men när jag ska spela upp en film, har testat både mkv, avi och mpeg så får jag ingen bild utan det blir svart i några sekunder där de brukar stå loading i vanliga fall sen kommer man tillbaka dit filmerna är och inget har spelats upp. Ser alltså ingen loading screen alls utan det bara blir svart sen dör det. Har testat flera olika upplösningar och det verkar inte spela någon roll.
Har inte kunnat uppdatera spelaren än eftersom jag bara har mobilt bredband för tillfället så den körs på original firmwaren om det kan vara något med den som spökar, uppskattar ett svar så fort som möjligt så jag kan se lite hd material och slippa dvd filmerna
Postad 06 July 2008 - 18:51
SKIBBE
-
SKIBBE
-
Guru
-
-
5338 inlägg
Edit: nevermind
Redigerat av SKIBBE, 06 July 2008 - 20:23.
Postad 06 July 2008 - 19:10
Unregistereda41465ce
-
Unregistereda41465ce
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Har läst igenom tråden , även den som länkas via Bugglistan och jag är sjukt irriterad över buggen med att ISO filer hänger sig via usb. Detta började hända för mig förra veckan. Har sett 30 filmer på samma jäkla disk utan att det hänt innan. Filerna funkar hur bra som helst genom min pc/mac och om man bränner dem på skiva. Exakt varenda iso låser sig nu och gör i mina ögon Poppen helt värdelös. SJUKT DÅLIGT. Vill bara kasta ut skiten genom fönstret.
Postad 06 July 2008 - 19:13
Gurra101
-
Gurra101
-
Veteran
-
-
1891 inlägg
Har ett konstigt problem och jag förstår inte varför det blir så, testade först min Popcorn spelare med min hd ready samsung lcd tv och den funkade perfekt via hdmi kabeln med 720p/60hz. Kunde visa i princip allt jag körde på den med en 3.5" extern hårddisk.
Men nu när jag satte upp projektorn och skulle se filmer med några kompisar igår så fick jag ett väldigt skumt problem, jag kom in i menyerna osv och kunde se allt jag har på hårddisken alla filmer osv men när jag ska spela upp en film, har testat både mkv, avi och mpeg så får jag ingen bild utan det blir svart i några sekunder där de brukar stå loading i vanliga fall sen kommer man tillbaka dit filmerna är och inget har spelats upp. Ser alltså ingen loading screen alls utan det bara blir svart sen dör det. Har testat flera olika upplösningar och det verkar inte spela någon roll.
Har inte kunnat uppdatera spelaren än eftersom jag bara har mobilt bredband för tillfället så den körs på original firmwaren om det kan vara något med den som spökar, uppskattar ett svar så fort som möjligt så jag kan se lite hd material och slippa dvd filmerna 
Hej nog samma sak som jag hade problem med! Det verkar som det r ett känt problem om du kör med extern hårddisk genom USB? Fick detta svaret innan i tråden. "Dvd iso från extern disk är ett känt problem och jobbas på, står tydligt i officiella buglistan. http://www.networked...opic.php?t=2158Efter att en fil hängt sig eller strular behöver man ofta göra en kallstart av poppen för att den ska fungera fint igen" Men det hänger sig ändå har lämnat tillbaka min då jag endast tänkte använda den med en extern hårddisk men det verkar dom inte kunna fixa inte än iallfall!
Postad 06 July 2008 - 19:47
Silvergear99
-
Silvergear99
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
<WHINE>
Sicket skräp. Har använt Popcorn Hour i några veckor. Fungerat rätt bra med bara några hängningar. Idag när jag skulle titta så hade alla inställningar i PH försvunnit. Nåja ändrade tillbaka som jag hade innan. Men problemet är att inga filmer fungerar längre, trotts att dom gjorde det dagen innan. Sedan så fungerar inte Webservice längre. Kommer in på youtube och väljer en film. Står buffrar och sedan kastas man tillbaka.
Så nu funkar absolut ingenting.
Prövade att koppla in en extern usb hårdisk som jag vet har fungerat. Hittar filer och så men blir bara buffert problem.
Funkar den inte imorgon så skickar jag tillbaka skräpet.
</WHINE>
Fråga: Är det inte meningen att om man gör en factory reset så går man tillbaka till ursprungsfirmwaren ? För mig så förvinner bara inställningarna jag gjort.
Postad 06 July 2008 - 20:16
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Silvergear99:Har du uppgraderat till senaste Firmware? Har du "resetat" den, dragit ur kabeln osv... Min har tappat Inställningarna någon gång, så det känns inte igen som något vanligt! Ibland kan maskiner bli "instabil" om man kört en fil den inte giller, vanligtvis en "härlig ful-fil"... Vid något enstaka tillfälle har det hänt att Syabas server hängt sig i USA (det är dom som rattar Web-servicen).
Postad 06 July 2008 - 20:58
Silvergear99
-
Silvergear99
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Silvergear99:
Har du uppgraderat till senaste Firmware? Har du "resetat" den, dragit ur kabeln osv... Min har tappat Inställningarna någon gång, så det känns inte igen som något vanligt! Ibland kan maskiner bli "instabil" om man kört en fil den inte giller, vanligtvis en "härlig ful-fil"...
Vid något enstaka tillfälle har det hänt att Syabas server hängt sig i USA (det är dom som rattar Web-servicen).
Japp senaste firmware. Japp prövat rycka sladden några gånger. Japp märkt att den får tuppjuck om den inte gillar en fil. (Bara att starta om skräpet) Nu fungerar burken igen. Det enda jag gjorde var att starta om den från fjärrkontrollen. Mycket ska man vara med om.
Postad 06 July 2008 - 21:09
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Silvergear99:Vad bra att det ordnade sig, då håller vi tummarna för att det funkar bättre framåt nu!! Du får inte glömma två saker: 1. Mjukvaran är fortfarande under utveckling, ha visst tålamod. 2. "Maskinen ska klara allt man slänger till den", det finns myyyycket skit där ute, använd Mediainfo att kolla "mysko" filer med!! Lycka till!
Redigerat av Kanelbulle, 06 July 2008 - 21:10.
Postad 06 July 2008 - 21:16
PrimaryMaster
-
PrimaryMaster
-
Användare
-
-
166 inlägg
2 frågor Network share
- Share out removable storage (e.g. USB drives) through SMB/NFS-server No1. Hur bra funkar det? No2. fördelar o nackdelar med en Extern HDD
Postad 06 July 2008 - 21:28
Strumpan
-
Strumpan
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Vad jag läst mig till är det många som tycker att pch blir lite väl varm vid normal användning, dock verkar det inte vara så många som gjort något för att få ner temperaturen. Min interna hårddisken (Wd Caviar 500gb) ligger runt 50 grader och kylaren till processorn ligger på 65+ grader efter en timmes uppspelning av valfri 720p-fil.
Beställde nyss två 25mm fläktar jag tänkt montera för att få lite genomströmning i lådan. Tänkte börja att sätta en fläkt som suger ut luft på den sidan när cpun sitter. Om det inte får ner tempen tillräckligt monterar jag en till som trycker in luft på hårddisksidan. Återkommer med bilder och mer noggranna temperaturmätningar när jag fått fläktarna.
Strömmen tänkte jag ta från kontakten till hdd. Det borde väll inte ställa till problem ? fläktarna är specade 12v 0.10 Amp.
Postad 06 July 2008 - 21:29
jani uutela
-
jani uutela
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej. Har läst en del av tråden, dock långt ifrån hela. Har funderat på att skaffa en mediaspelare nu och har fastnat mycket för Popcorn Hour. Nu till lite frågor och sånt.
Jag har tänkt o köra den mot min tjock-tv (Sony Trinitron 28"). Den har Scart, S-Video och komposit(gul, vit & röd) IN. Har förstått att jag inte får nån DTS-ljud på detta sättet. Däremot så borde det väl gå att koppla Popcorn till min inspelningsbara DVD; LG RH7800? Den har ju bl.a. S-Video och komposit in, sen därifrån scart upp till TV'n? DVD'n borde ju kunna fixa DTS-ljudet? Är jag helt ute och cyklar nu eller?
En följdfråga - Hur mycket "missar" jag om jag nu inte skulle fixa DTS-ljudet? Jag är lite ouppdaterad inom detta område så lite assistans kanske kunde snabba upp mitt eventuella Popcorn-köp
Postad 06 July 2008 - 21:36
Unregistered8ed1a4b3
-
Unregistered8ed1a4b3
-
Användare
-
-
187 inlägg
Bildproblemet löste sig med en uppdatering av spelaren men nu har jag ett nytt problem, jag kör hdmi till projektorn och spdif tíll min förstärkare som inte har hdmi utgång. När mkv filerna har dts ljud så får jag ut dts 5.1 ljud till förwstärken men när det är annat som tex dd 5.1 eller ac3. Hur gör jag för att få den att spela upp 5.1 ljud även med dessa format för nu blir det bara stereo ljud med dom och de är ganska irreterande.
Det jag själv tänker kan vara fel är att när jag kör dts så sköter förstärkaren jobbet med ljudet sen när jag kör andra format så sköter popcorn spelaren ljudet och då blir det bara 2.0?
Någon som har nån aning om hur jag ska fixa så att jag får 5.1 även med dom andra formaten så man får använda hela sin anläggning ?
Postad 06 July 2008 - 21:38
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Hej. Har läst en del av tråden, dock långt ifrån hela. Har funderat på att skaffa en mediaspelare nu och har fastnat mycket för Popcorn Hour. Nu till lite frågor och sånt.
Jag har tänkt o köra den mot min tjock-tv (Sony Trinitron 28"). Den har Scart, S-Video och komposit(gul, vit & röd) IN. Har förstått att jag inte får nån DTS-ljud på detta sättet. Däremot så borde det väl gå att koppla Popcorn till min inspelningsbara DVD; LG RH7800? Den har ju bl.a. S-Video och komposit in, sen därifrån scart upp till TV'n? DVD'n borde ju kunna fixa DTS-ljudet? Är jag helt ute och cyklar nu eller?
En följdfråga - Hur mycket "missar" jag om jag nu inte skulle fixa DTS-ljudet? Jag är lite ouppdaterad inom detta område så lite assistans kanske kunde snabba upp mitt eventuella Popcorn-köp 
Den inspelningsbara DVD'n "fixar" inte DTS-avkodningen. Hoppa över filmer med enbart DTS-ljud istället.
Postad 06 July 2008 - 21:50
jani uutela
-
jani uutela
-
Rookie
-
7 inlägg
Den inspelningsbara DVD'n "fixar" inte DTS-avkodningen. Hoppa över filmer med enbart DTS-ljud istället.
Crap, misstänkte nästan det... Hur stor del av dagens filmer(DVD, DivX etc.) har _enbart_ DTS? Säkert en svår fråga. Det här är inte riktigt "my cup of tea" så att säga
Postad 06 July 2008 - 22:04
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Crap, misstänkte nästan det... Hur stor del av dagens filmer(DVD, DivX etc.) har _enbart_ DTS? Säkert en svår fråga. Det här är inte riktigt "my cup of tea" så att säga 
Kanske 5-10% av långfilmer, men det finns oftast en likadan med AC3-ljud (DD) också. Serier m.m. har nästan aldrig DTS. Däremot påstås det ofta att DTS är snäppet bättre...
Postad 06 July 2008 - 22:12
jani uutela
-
jani uutela
-
Rookie
-
7 inlägg
Kanske 5-10% av långfilmer, men det finns oftast en likadan med AC3-ljud (DD) också. Serier m.m. har nästan aldrig DTS. Däremot påstås det ofta att DTS är snäppet bättre...
Ok, låter iofs inte så farligt. Man får väl i värsta fall "trixa" lite med filmerna när dom hamnar på hårddisken.
Postad 06 July 2008 - 22:14
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
Bildproblemet löste sig med en uppdatering av spelaren men nu har jag ett nytt problem, jag kör hdmi till projektorn och spdif tíll min förstärkare som inte har hdmi utgång. När mkv filerna har dts ljud så får jag ut dts 5.1 ljud till förwstärken men när det är annat som tex dd 5.1 eller ac3. Hur gör jag för att få den att spela upp 5.1 ljud även med dessa format för nu blir det bara stereo ljud med dom och de är ganska irreterande.
Det jag själv tänker kan vara fel är att när jag kör dts så sköter förstärkaren jobbet med ljudet sen när jag kör andra format så sköter popcorn spelaren ljudet och då blir det bara 2.0?
Någon som har nån aning om hur jag ska fixa så att jag får 5.1 även med dom andra formaten så man får använda hela sin anläggning ?
Förstärkaren måste väl klara DD också, kör du raw ut från poppen så ska du få surround även på DD rullar.
Postad 06 July 2008 - 23:46
PrimaryMaster
-
PrimaryMaster
-
Användare
-
-
166 inlägg
2 frågor
Network share
- Share out removable storage (e.g. USB drives) through SMB/NFS-server No1. Hur bra funkar det?
No2. fördelar o nackdelar med en Extern HDD
kom på en fråga till.. det finns ju ingen strömbryttare på PHC.. men ha den kopplad till förstärkarens el utag då? så den dör när ja stänger av förstärakren.. det borde ju funka!? eller mår den bäst av att alltid vara på!?
Postad 06 July 2008 - 23:52
Unregistered8ed1a4b3
-
Unregistered8ed1a4b3
-
Användare
-
-
187 inlägg
Nu får ni ursäkta mina noobiga frågor men hur överför jag filmer enklast till hårddisken som sitter i min popcorn spelare, testade nu med ett ftp program men det går i 7mb/s och det tar 20min att överföra en 720p mkv fil, det blir en väldans massa minuter med alla filmer jag tänkt överföra...
Går det att göra på något enklare/snabbare sätt ?
Postad 07 July 2008 - 07:53
Unregisteredd02c696d
-
Unregisteredd02c696d
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej
Är det någon som har fått en
Western Digital My Passport Essential 250GB att fungera i poppen jag lyckas ej med det.(den är en 2,5 usb disk)
Med ett vanligt usb minne funkar det.
Har nu provat med en intern 80gig disk funkar inte heller disken bara "knackar" precis som min 2,5 tum externa disk.
Fel på popcornen tro?
Redigerat av Unregisteredd02c696d, 07 July 2008 - 11:51.
Postad 07 July 2008 - 08:22
Strumpan
-
Strumpan
-
Amatör
-
-
79 inlägg
danne888
Jag gjorde så att jag plockade ur hårddisken och satte den i datorn och sedan förde jag över alla filer. Det är lite extrajobb men de lönar sig om man ska flytta ca 450gb som i mitt fall. Funkar iofs inte om du har laptop.
mglader
vad har du för filsystem på disken ?
Redigerat av Strumpan, 07 July 2008 - 08:23.
Postad 07 July 2008 - 08:31
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
DTS ÄR mindre komprimerad än DD, bägge två formaten tappar info i sin komprimering men DTS i mindre grad än DD, därav följer också att DTS ger större ljudfiler - typ dubbelt så stora dvs ca 400MB/timme film istf ca 200MB. Jag hör ingen uppenbar skillnad när jag kopplar om mellan formaten (på en film som har både DTS & DD5.1), men det är ju ingen A/B lyssning (omedelbar omkoppling mellan formaten) så små skillnader är svåra att höra/minnas. Poppen avkodar INTE vare sig DTS eller DD5.1 utan levererar det enbart ut på Spdif kontakten - (möjligen finns ljudet med i poppens HDMI också, HDMI ver 1.1 klarar det, men om poppen använder det vet jag inte?) - som får gå vidare till din förstärkare/reciever, som MÅSTE klara dekodningen till analoga kanaler (inte alla äldre stärkare klarar DTS avkodning). Till anläggningen i sovrummet (där jag tänker använda poppen) har jag en Sony DA50ES reciever som klarar DTS, men saknar HDMI. Har du HDMI IN + HDMI UT på din stärkare, kan du ju prova om ljudet finns med där och berätta för mig.
Postad 07 July 2008 - 08:43
Unregisteredd02c696d
-
Unregisteredd02c696d
-
Rookie
-
9 inlägg
danne888 Jag gjorde så att jag plockade ur hårddisken och satte den i datorn och sedan förde jag över alla filer. Det är lite extrajobb men de lönar sig om man ska flytta ca 450gb som i mitt fall. Funkar iofs inte om du har laptop.
mglader vad har du för filsystem på disken ?
Strumpan Jag har ntfs
Postad 07 July 2008 - 09:28
svejoh
-
svejoh
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Postad 07 July 2008 - 10:11
fremar-7
-
fremar-7
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Hej
Är det någon som har fått en Western Digital My Passport Essential 250GB att fungera i poppen jag lyckas ej med det.(den är en 2,5 usb disk)
Jag har en Western Digital Passport II 250GB 2,5" usb-disk å den funkar då fint i popcorn hourn. Kör ntfs på den så jag kan ju bara läsa från den i popcorn hourn så när jag ska radera saker får jag göra det med den inkopplad till datorn.
Postad 07 July 2008 - 10:14
limpanz
-
limpanz
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag har haft popcorn nu i snart tre månader och tänkte posta mina tankar.
Såg det som en perfekt lösning då jag har en LaCie 500gb ethernet disk att kunna köra över nätverket och slippa ha datorn igång när man vill kolla film.
Nu är ju det en jävligt dålig disk har jag förstått (smb enbart - vilket efter ihärdigt läsande här _borde_ räcka) och med facit i hand hade jag gärna lagt någon/några tusenlappar till på en redig NAS då jag ofta upplevt hack på 20 sekunder var tjugonde minut. Detta gäller inte 720p material, utan random avi till och med.
Till slut orkade jag inte med detta (ja, jag väntade i två månader, formaterade disken och inbillade mig att det var mitt nätverk som hade för dålig hastighet och la tid och kraft på det) och min lösning blev istället att usb-koppla disken till datorn, installera myiHome och voila - inget mer hackande. Trots att datorn jag kopplade disken till ligger på det trådlösa så har jag numer en fungerande lösning.
Det är långt ifrån optimalt, då jag lika gärna kunde köpt en regular usb-disk för en knapp tusing om det var denna lösning jag var ute efter, eftersom jag nu måste ha datorn igång hela tiden (vilket jag har ändå förvisso), men det fungerar iaf och överföringen av film från datorn går ju också ganska mycket snabbare.
Popcornen i övrigt har jag kopplat via komponent till tv'n och är (utifrån övrig setup) väldigt nöjd med kvalitén som jag får ur den trots avsaknad av hdmi (vilket min tv saknar).
Om jag vill kunna köra utan en massa hackande och utan att ha en dator igång så är det väl en vettig NAS som skulle lösa mina "problem"?
Postad 07 July 2008 - 10:18
Unregisteredd02c696d
-
Unregisteredd02c696d
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag har en Western Digital Passport II 250GB 2,5" usb-disk å den funkar då fint i popcorn hourn. Kör ntfs på den så jag kan ju bara läsa från den i popcorn hourn så när jag ska radera saker får jag göra det med den inkopplad till datorn.
Konstigt att jag inte får den att fungera jag har provat att formatera om den men disken verkar bara hacka när jag sätter i den i poppen Den funkar finnt när jag kopplar den till datorn
Postad 07 July 2008 - 10:48
HaPpYTim
-
HaPpYTim
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag beställde precis en nätverksbrygga som jag tänkte testa till popcornen. Och då ha popcornen fri från allt vad varma ide-diskar heter. Alla filer ska hämtas och köras från min stationära dator. Då via det trådlösa och sen via sladd från nätverksbryggan/accesspunkten. Någon som kör med något liknande och streamar trådlöst så att säga?
Postad 07 July 2008 - 11:01
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Jag har haft popcorn nu i snart tre månader och tänkte posta mina tankar.
Såg det som en perfekt lösning då jag har en LaCie 500gb ethernet disk att kunna köra över nätverket och slippa ha datorn igång när man vill kolla film.
Om jag vill kunna köra utan en massa hackande och utan att ha en dator igång så är det väl en vettig NAS som skulle lösa mina "problem"?
Jag använder en sneakNAS från D-link DNS-323 med 2*750GB diskar. Den ger ledigt 70-80Mb/s under långtid kopplad över 100Mb/s ethernet, använder jag 1Gb/s ethernet istället orkar den ca 120Mb/s (sedan tar NAS processorn emot) Jag kör den speglad (raid 1) för ökad säkerhet snarare än ökad kapacitet. Den var billig jag tror jag betalade 1.300:- eller så + diskarna då. Den går som tåget.
Postad 07 July 2008 - 11:34
HaPpYTim
-
HaPpYTim
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag använder en sneakNAS från D-link DNS-323 med 2*750GB diskar. Den ger ledigt 70-80Mb/s under långtid kopplad över 100Mb/s ethernet, använder jag 1Gb/s ethernet istället orkar den ca 120Mb/s (sedan tar NAS processorn emot) Jag kör den speglad (raid 1) för ökad säkerhet snarare än ökad kapacitet. Den var billig jag tror jag betalade 1.300:- eller så + diskarna då. Den går som tåget.
Har också kollat på dns-323an. Kommer bli en sån oxå med två diskar. Men får köra från datorn så länge. Kan inte lägga hur mycket pengar som helst på en gång ju. Vad ska flickvännen då säga.  Men var det någon som streamar trådlöst till sin pch?
Postad 07 July 2008 - 11:52
Unregisteredd02c696d
-
Unregisteredd02c696d
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej
Är det någon som har fått en Western Digital My Passport Essential 250GB att fungera i poppen jag lyckas ej med det.(den är en 2,5 usb disk)
Har nu provat med en intern 80gig disk funkar inte heller disken bara "knackar" precis som min 2,5 tum externa disk.
Fel på popcornen tro?
Ska jag in å byta ut den eller är det någon som har en ide vad det kan vara.
Redigerat av Unregisteredd02c696d, 07 July 2008 - 11:56.
Postad 07 July 2008 - 12:09
Unregisteredfe29246a
-
Unregisteredfe29246a
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Ska jag in å byta ut den eller är det någon som har en ide vad det kan vara.
Hej ! Japp jag har en sån USB disk och som ja skrivit tidigare så funkade det hur bra som helst  Bara plugga in den så hittades innehållet efter en liten stunds tänkande. Har du uppdaterat popcornen till senaste firmware ? Mvh Sammie
Postad 07 July 2008 - 12:20
Unregisteredd02c696d
-
Unregisteredd02c696d
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej !
Japp jag har en sån USB disk och som ja skrivit tidigare så funkade det hur bra som helst 
Bara plugga in den så hittades innehållet efter en liten stunds tänkande.
Har du uppdaterat popcornen till senaste firmware ?
Mvh Sammie
jo senaste firmware den bara "tickar" både den interna disken och usb disken
Postad 07 July 2008 - 15:02
Unregisteredfe29246a
-
Unregisteredfe29246a
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
jo senaste firmware
den bara "tickar" både den interna disken och usb disken
Om du kör bägge diskarna samtidigt, prova plocka ur den interna och se sen.
Postad 07 July 2008 - 15:08
Unregisteredd02c696d
-
Unregisteredd02c696d
-
Rookie
-
9 inlägg
Om du kör bägge diskarna samtidigt, prova plocka ur den interna och se sen.
Var inne och bytte ut den till en ny och nu funkar allt som det ska vara både den interna och den externa disken
Redigerat av Unregisteredd02c696d, 07 July 2008 - 15:09.
Postad 07 July 2008 - 15:48
lauberg
-
lauberg
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej,
Läste tidigare i tråden att någon/några fått popcornen att lyckas spela upp SVTHD genom streaming.
Det ryktades även om att någon guide skulle finnas..
Någon som vet var jag hittar guiden eller har lust att skriva ner en "How to" för att spela upp SVTHD.
Tack!
Redigerat av lauberg, 07 July 2008 - 15:49.
Postad 07 July 2008 - 16:26
PrimaryMaster
-
PrimaryMaster
-
Användare
-
-
166 inlägg
det är iallfall WD HDD man ska köpa eller? är dom bäst o tystats?
eller vilka är det ?
Postad 07 July 2008 - 17:01
weko
-
weko
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Hej!
Seg som ja är måste ja fråga..
Man kan koppla sin PH till datorn right?
Eller om man känner för att dra filer kan man göra de via nätverket?
- Är ny när de gäller Hi-fi
Postad 07 July 2008 - 17:10
cazz
-
cazz
-
Beroende
-
-
1353 inlägg
Tycker en sak är knäppt
att den bara har IDE och inte S-ATA.
IDE diskarna är bara så mycket dyrare en S-ATA
En kompis lästa någonstans att Western Digital hårddiskar hade en del problem med i Popcorn.
Var han läst den eller om det stämmer vet jag inte.
Postad 07 July 2008 - 17:19
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
Hej! Seg som ja är måste ja fråga.. Man kan koppla sin PH till datorn right? Eller om man känner för att dra filer kan man göra de via nätverket?
- Är ny när de gäller Hi-fi 
Poppen funkar inte som usb slave, alltså den dyker inte upp som en enhet om du kopplar den till datorn. Däremot fungerar den ju ypperligt i ett nätverk tillsammans med datorn. Och föra över filer via nätverket, tar lite tid dock om man har mycket data som ska skyfflas över.
Postad 07 July 2008 - 17:22
weko
-
weko
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Poppen funkar inte som usb slave, alltså den dyker inte upp som en enhet om du kopplar den till datorn. Däremot fungerar den ju ypperligt i ett nätverk tillsammans med datorn. Och föra över filer via nätverket, tar lite tid dock om man har mycket data som ska skyfflas över.
De är lite synd.. men om nu bittorrent funkar på "poppen" så äre ju kalas!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|