![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 13 mars 2008 - 20:13
Postad 13 mars 2008 - 20:14
SD kanske något mer MPEG-Noise annars bra bild, var bra innan också. Fast man måste köra ut 576p
HD 50Hz i 1080i/720p orginal, bra inga ryck.
Tyvärr har Humax troligen inte lyckats få till HDMIs kontroll protokoll. Är boxen i orginal upplösning och man
byter kanal från SD 576p till HD 1080i så hänger inte Plasman med. Vad som händer är att det blir
bild en kort sekund i fel upplösning, därefter börjar bilden blinka mellan hel blå skärm och svart.
Kör Humaxen via Yamaha V-3800 till Pioneer PGP-LX508D. Undrar om en korrekt HDMI test (CTS)
se Compliance Test http://hdmi.org/learningcenter/kb.aspx har gjorts. Det här gäller tydligen om
en repiter är inkopplad på vägen, kopplar man direkt så funkar det. Finns några till på tråden som
har klagat på felet tidigare.
Allmänt gäller även för denna version att man får bättre bild med orginal upplösning, SD/576p o. HD/720p/1080i
än om man låter boxen skala upp allt till 1080i. När boxen skalar upp SD till 1080i väljer plasman att byta
till HD färg rymd. SD blir inte vad det borde vara. Sen är uppskalningen inte lika snabb som i G8:an, det
MPEG noise man ser i 576p har betydligt lägre uppdatering när boxen skalar.
/Pelle

Postad 13 mars 2008 - 20:15
Postad 13 mars 2008 - 20:16
Eller varför inte 1.00.00, det kanske är den bästa FW trots allt...

Redigerat av niclas83, 13 mars 2008 - 20:18.
Postad 13 mars 2008 - 20:16

Redigerat av Duckface21, 13 mars 2008 - 20:17.
Postad 13 mars 2008 - 20:18
Hmm, en 32" CRT via Scart som är kräsen ?Jag kör RGB-scart till en 32" Sharp CRT-TV som är rätt bra (=avslöjande).
Color banding: Betydligt bättre!. Annorlunda känsla att kunna se på TV och inte störa sig på CB hela tiden. Det är så mycket bättre att jag hajar till varje gång man ser en typisk bild som förut gav kraftig CB och nu är det så gott som helt borta! Man ska också komma ihåg att utsändningen ofta är dålig och av varierande kvalitet.
Suddig bild: Nej. Kanske något något mindre skarp, men i så fall var den snarare överuppskärpt tidigare (fick ha tvns skärpa på min förut). Boxen skall leverera "neutral" skärpa anser jag, och vill man ha den överuppskärpt får man skruva på tvn.
De-interlacing problem har jag ännu inte sett några, kanske beroende på att jag har 576i via SCART.
Iofs ser jag inga de-interlace problem på SVT-HD heller i det övre hörnet av bilden som jag kan se.
Katastrofalt pinsamt att 720p skalas fel över både RGB, komposit och S-video.
För övrigt får jag "Ingen eller svag signal" på plats 603, test TS52. Fungerar nedskalning av 1080i till SCART?
Övrigt:
Fortfarande "försvinner" information från EPG och man måste ha den uppe ett tag för att den skall komma tillbaka. Ca hälften av rutorna är plötsligt tomma och man måste då vänta på att den skall uppdatera.
Fortfarande stängs ljudet av när man går in i EPGn. Trycker man OK och sedan EPG får man ljud i EPGn men då hänger sig boxen/dekoderchipet efter några sekunder när man gått ur EPG-läget.
Fortfarande händer det att DD-ljudet inte synkar (alldeles nyss SVT1 t.ex.)och synkjusteringen går då bara "åt fel håll", oklart om detta bara är boxens fel.
(Tyst DD-ljud på lokala nyheter skyller jag helt på SVT)
Jag tror, liksom MaceriC, att detta är så långt man kommer med denna box, men kvarstående buggar måste givetvis rättas till. För att minska synliga effekter av för låg bitrate måste man nog ha ny hårdvara.
Kom ihåg att synpunkterna ovan endast gäller komposkit, s-video och RGB-scart.

Håller med om CB, såg en rockvideo på The Voice med solnedgångshimmel utan CB.
Skärpan, det kanske ligger något i det du säger. Jag har så mycket Combing i 576p över HDMI att jag får köra 720p istället. Jag har nu höjt skärpan på TV:n några snäpp och jag tror lite av suddigheten är borta. Det syns t ex på Rapports studiobild att det är skarpt. Det lutar åt att jag får köra så som det "minst dåliga alternativet". Jag ska jämföra lite med komponent också, kanhända får man gå tillbaks till att köra komponent.
Maveric, tack för topplistan tidigare.

Postad 13 mars 2008 - 20:24
Bild PanasonicTH37PX70E (37" "HDready" 1024x720pixlar) så bildmässigt är jag något begränsad. HDMI kabel.
Ljud Harman/Kardon AVR132 optiksk kabel Pioneer och SONY högtalare.
Postad 13 mars 2008 - 20:35
HDMI -> växel -> HDMI -> projje (720)
Postad 13 mars 2008 - 20:44
Man börjar väl bli trött i ögonen av allt felletande men jag tycker bilden på Antikrundan (HD via hdmi) är något sämre idag än förra veckan. Inte direkt suddig utan snarare mer utfrätt och platt är mitt intryck.Jag upplever förbättring, tittar just nu på Antikrundan växlar mellan SVT! och SVTHD ser inte något att klaga på hos dessa, (bättre än min gamla Sagem, vilket ju var mitt krav), men jag har lite lägre centerljud på SVTHD.
Bild PanasonicTH37PX70E (37" "HDready" 1024x720pixlar) så bildmässigt är jag något begränsad. HDMI kabel.
Ljud Harman/Kardon AVR132 optiksk kabel Pioneer och SONY högtalare.
Tror jag skall koppla in den gamla samsungen i några dagar. Känns intressant i detta läge...
Postad 13 mars 2008 - 20:58
Expedition istid : En hd sänding
Jag tycker det är mer relavant att testa denna som sänds i 1080 ( i )
och inte Antikrundan som sänder i 720 ( p )
Jag växlade på båda kanalerna mellan 576p - 720p och 1080i
Det märkliga är att 1080i ger klart överlägset bäst bild på båda kanalerna.
Det borde inte vara så ..
Men det värsta är att både 576p och 720p ger en grumlig bild på alla kanaler
Det visar att man har gjort en tavla i programeringen vad gäller deinterlacing.
Så slutsatsen av detta, är att man precis som med 10 an måste köra 1080i för
att få en mer rättvis bild. Det var just det jag längtade ifrån genom att de
skulle ta bort 60Hz problemet.
Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 13 mars 2008 - 20:59.
Postad 13 mars 2008 - 21:06
Ja, varför inte?Hmm, en 32" CRT via Scart som är kräsen ?
Ja, i alla fall.
Kom ihåg att en bra CRT lätt kan ha bättre färgåtergivning och större färgrymd än LCD och plasma.
Det finns också gott om usla CRT-tv med konvergensproblem, oskärpa och "dassig bild" i största allmänhet. Men det gäller inte alla.

Så mao kan den gott och väl fungera utmärkt för bedömning av bildkvalitet. Däremot visar den givetvis inte mer än standardupplösning.
Notera dock att SVT HD är MYCKET skarpare och mer detaljerad än vanliga SVT (innan uppdateringen, nu kan jag ju inte se SVT HD) på min analoga icke-hd tv.
Det beror dock på att SD inte alls är "full SD" i utsändningen pga komprimeringen (bl.a. så kastar man ju direkt bort hälften eller tre fjärdedelar av färgupplösningen innan man ens börjar komprimeringen)
Tänk om vi hade "äkta SD", "full SD" eller vad vi ska kalla det för, på alla kanaler. Vilken bra bild det skulle vara... och det som inte ens vore HD hoho.
Postad 13 mars 2008 - 21:16
Postad 13 mars 2008 - 21:30
Om det är uppskalningen som är felaktig, borde det vara defekter som syntes - inte som nu suddigt. Det måste vara något annat som felar. Skitbox, om än något bättre för mig med nya FW:n.
Och just det, jag har inga problem med flimmer.
Postad 13 mars 2008 - 21:31
Nu har jag testat genom att växla mellan tv4hd och tv4
Expedition istid : En hd sänding
Jag tycker det är mer relavant att testa denna som sänds i 1080 ( i )
och inte Antikrundan som sänder i 720 ( p )
Jag växlade på båda kanalerna mellan 576p - 720p och 1080i
Det märkliga är att 1080i ger klart överlägset bäst bild på båda kanalerna.
Det borde inte vara så ..
Men det värsta är att både 576p och 720p ger en grumlig bild på alla kanaler
Det visar att man har gjort en tavla i programeringen vad gäller deinterlacing.
Så slutsatsen av detta, är att man precis som med 10 an måste köra 1080i för
att få en mer rättvis bild. Det var just det jag längtade ifrån genom att de
skulle ta bort 60Hz problemet.
Maveric
Såvida du inte har en väldigt avancerad scaler bör alla upplösningar visa samma problem med de-interlacing med tanke på att man först de-interlacer till 576p innan man skalar det till 1080i (att bara rakt av skala det till 1080i går inte av uppenbara skäl ju)

Personligen upplever jag något som jag vid första anblick trodde var de-interlacingproblem vid 576p men nu är jag tittat lite närmre ser det helt enkelt bara "pixligt" ut.
Svårt att beskriva men diagonala konturer är helt enkelt pixliga och det är inte combing jag talar om.
Ser ut som någon skum slags skalningsfel (typ som om de först skalat upp bilden och sen ner med någons slags idiotiskt nearest neighbour)
Postad 13 mars 2008 - 21:36
Jag väntade ju med att uppdatera från v.06 för att det var så mycket fel på v.10 men nu vet jag inte... Är det någon idé att byta till v.15? Scart-problemet rör mig inte då jag inte använder den, men jag vill ju inte få en suddig eller skakig bild som ett flertal fått...
Det var någon som skrev tidigare idag att man skulle acceptera efter man uppdaterat, och att man kunde kolla bilden med nya fw men samtidigt ha möjligheten att gå tillbaka till föregående fw. Är det så?
Postad 13 mars 2008 - 21:37
Är 576i på G? ( Jag tror detta "äkta original"är lösningen på suddighetsproblemen eftersom jag och många andra får artefakter på 576p )
Är några nya FW-versioner på gång ö h t?
Vad händer?
Postad 13 mars 2008 - 21:40
eftersamtal med frugan har vi kommit överense om att det blir canal digital då bindningstiden går ut för com hem om ett år då blir det en combi hdtv box som både tar viasat och CH
CH har förlorat en digitaltvkund i mig idag. Hade senaste FW fixat större delen av felen hade jag hoppat på tåget.
Nu får det bli Canal Digital istället. Mer prisvärt och färre problem med bilden.
Sorry ComHem!
Wasgo

Postad 13 mars 2008 - 21:42
Inga jaggies alltså?Personligen upplever jag något som jag vid första anblick trodde var de-interlacingproblem vid 576p men nu är jag tittat lite närmre ser det helt enkelt bara "pixligt" ut.
Svårt att beskriva men diagonala konturer är helt enkelt pixliga och det är inte combing jag talar om.
Ser ut som någon skum slags skalningsfel (typ som om de först skalat upp bilden och sen ner med någons slags idiotiskt nearest neighbour)
Postad 13 mars 2008 - 21:50
den får ibland för sig att det är Orginal 1080i på 576i kanaler och det går inte att rätta till via upprepade
tryckningar på V-Format, får denna sekvens nu på TV6: Orginal 1080i->576p->720p->1080i->Orginal 1080i...
Fixas dock genom att välja en 1080i kanal och sen tillbaka till TV6 då blir det Orginal 576p så
det är ingen biggie egentligen.
Postad 13 mars 2008 - 21:58
Jag vet inte vad det är som gör det .. det vet nog ingen.
Men det är så som jag beskrev ..
Tror inte vi finner anledningen, då vi inte har varit med
hela vägen vid betatestning.
Du har rätt i teorin, men det är inte alltid som
teori o praktik går hand i hand, även om det står
så i boken...
Kan ju vara så att det man skickar ut i 1080i inte får
den pestsmitta som man givit 576p och 720p
av någon anledning som inte jag förstår ..
Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 13 mars 2008 - 21:59.
Postad 13 mars 2008 - 22:04
Ang suddigheten så tycker även jag kanske att det blivit lite suddigare men svårt att säga. hmm trötta ögon kanske

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 13 mars 2008 - 22:05.
Postad 13 mars 2008 - 22:12
Kör RGB Full inställningen på boxen.
Min Tv har alla bildbehandlingsprogram tillslagna.
När jag kör Orignal 1080i, dvs så att det är 576 på Sd kanalerna så är bilden skit.
Men när jag, som tidigare, kör 1080i så är bilden riktigt bra.
Jag kan skönja det där med oskärpa ibland på vissa detaljer på SD kanalerna, men det är när jag kollar efter det riktigt ordentligt, alltså inget som stör i vanliga tittandet.
Jag kollade just nu på Kanal 5, Criminal Minds, och det var helt enkelt en kanon bild rakt igenom.
CB är klart bättre.
Jag har såklart HD paketet och där ser jag egentligen ingen skillnad, definitivt ser jag inte att det blivit sämre.
Ska fortsätta studera olika inställningar.
// Patrik
Postad 13 mars 2008 - 22:38
Vid ditt fortsatta testande så slå av alla bildbehandlingar
De om något är bildförstörare och jag vet inte någon tv där dessa ger bättre bild ..
Möjligtvis för analog mottagning men inte för HDMI
Maveric

Postad 13 mars 2008 - 22:58
Inga jaggies alltså?Personligen upplever jag något som jag vid första anblick trodde var de-interlacingproblem vid 576p men nu är jag tittat lite närmre ser det helt enkelt bara "pixligt" ut.
jo definitivt jaggies men på ett ganska absurt sätt (för stora hack för att vara enbart "linjer" i upplösningen sä att säga
ser snarare ut som om bilden vore i 320x240 upplösning typ
beror på lite vad det är för sändning, verkar bara hända på videomaterial dock inte allt videomaterial
Postad 13 mars 2008 - 23:12
Skiftade HDMI-ingångarna mellan Humaxen med senaste FW och Sony HDD-inspelare med inbyggd DVB-T mottagare, båda med inställningen 1080i. Sonyn visade förvånande något bättre bild.
Postad 13 mars 2008 - 23:16
Sitter kvar med 10an.Någon som har en samsung 1080 panel och hur nya firmwaren upplevs????
Postad 13 mars 2008 - 23:27
Konstigt nog är det originalläget som funkar bäst
Såg Debatt på SVT HD på original 720, och det såg faktiskt bra ut. Ingen BC vad jag kunde se.
Däremot ngt suddigare (inte rätta ordet egentligen) diffusare bild på SD.
Har HDMI, Samsung LCD och komponent color space.
Postad 13 mars 2008 - 23:31
Det slog mig att bilden var annorlunda vid "576p" mot vad den var "original 576p"
Hur nu det kan vara så ..
Det visade sig att det var sak samma med 1080i
Det är besvärligt att ändra mellan dessa inställningar, då man bara kan få
576p när man står ställd i tex 1080i och inte när man står på en SD kanal.
Då får man bara original 576p hur man än gör.
Men däremot kan man stå på en 1080i kanal och ändra mellan vanlig 1080i
och original 1080i .. Knäppt
Så enda sättet att på ett riktigt sätt se skillnad är att man har
6 st tv av samma modell inställda exakt lika och med de 6 olika
upplösnings alternativen.
Det får Comhem göra själva

Konstigt nog är det originalläget som funkar bäst
Men jag tycker inte att original 576p fungerar bäst på SD kanalerna
Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 13 mars 2008 - 23:34.
Postad 13 mars 2008 - 23:33
Näää
Jag testade att slå av dem, det är ju ett par olika, typ Perfect Pixel , brusreduktion, 100Hz clear osv...
Men då blev det ju märkbart sämre.
Min Tv har också en funktion Active Control som automatiskt läser signalen och ställer in bilden.
Med allt påslaget så har jag som jag tycker, riktigt bra bild.
Redigerat av Unregisteredd1a1a4b5, 13 mars 2008 - 23:35.
Postad 13 mars 2008 - 23:35
Jag har bara en massa tjaffs som smetar ut bilden .. så de har jag inte på ..
Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 13 mars 2008 - 23:36.
Postad 13 mars 2008 - 23:45
En hypotes är att Humax har snålat på hårdvaran (var det någon som skrev tvättmaskin?), och har mindre minne än så för utgående bild. Om så är fallet blir resultatet Colour Banding. Se Color Banding på Wiki. Vad kan man göra åt det? Jo, dithering. Vilket betyder addera brus, eller sudda till det. Så observationen mer CB och skarpare bild, mindre CB och mera sudd stödjer hypotesen att boxen har för klen hårdvara. I så fall är slutsatsen att det enda Com hem kan göra är att satsa på en produkt av bättre kvalité.
På Humax hemsida går det inte att klicka på länken Hardware & Technical Specification(Pdf), så det går inte att få någon info om minne, processor, etc.
Jag har ingen aning om hur upplösningen är i MPEG-2 och MPEG-4 kodning, det kanske är så dåligt där redan från början att det påverkar resultatet mer äb boxens hårdvara. Men andra boxar kan ju bättre än Humax?
Jag vill också tacka för en underhållande tråd. Vrede, tårar, förhoppningar, besvikelse, hämnd, svek, påhopp - jag behöver nog ingen TV utan får min underhållning här!
Nä, allvarligt talat, jag har nyligen flyttat in i ett Com hem hus, och denna tråd har nu hjälpt mig att fatta beslutet att inte ta HD-boxen för 995 vid nytecknadet av prenumerationen. Jag ska se på TV med en HTPC, och nöjer mig med SVT HD vad det gäller HD TV.
/hellmelt
Postad 13 mars 2008 - 23:48
vill endå säga att det va värt att updatera boxen
Postad 13 mars 2008 - 23:54
Kan det ha med din Plasma kontra min LCD att göra...knappast?
Det här var den mest komplexa och röriga Fw:n hittills...

Postad 14 mars 2008 - 00:12
Jag har tidigare jobbat med datorgrafik, vilket digital-TV är en tillämpning av. Som en tumregel brukar man säga att det krävs 8 bitar per färg (RGB) och pixel för att kunna återge färggradienter i så många nyanser att ögat luras att se en jämn färgövergång. Dvs. 3 bytes per pixel. För full HD krävs alltså 3 x 1920 x 1080 = drygt 6 MB minne.
En hypotes är att Humax har snålat på hårdvaran (var det någon som skrev tvättmaskin?), och har mindre minne än så för utgående bild. Om så är fallet blir resultatet Colour Banding. Se Color Banding på Wiki. Vad kan man göra åt det? Jo, dithering. Vilket betyder addera brus, eller sudda till det. Så observationen mer CB och skarpare bild, mindre CB och mera sudd stödjer hypotesen att boxen har för klen hårdvara. I så fall är slutsatsen att det enda Com hem kan göra är att satsa på en produkt av bättre kvalité.
På Humax hemsida går det inte att klicka på länken Hardware & Technical Specification(Pdf), så det går inte att få någon info om minne, processor, etc.
Fast eftersom de i effekt aldrig behöver ha mer än 3 MB (1920x540) i framebuffern så låter det lite underligt, det skulle betyda att de nöjt sig med ett 2 MB minne för framebuffern.
Med tanke på skillnaden i pris mellan 2 (som är på tok för lite) och 8 MB (som skulle räcka gott) så vore det helt absurt om det visade sig att det var där problemet låg.
Boxen kostar ju ett antal tusenlappar. Lite extra minne hade kostat några enstaka kronor bara när vi talar så små mängder.
Dessutom skulle det ju inte påverka SD-kanalerna (de tar ju bara 600 KB per field).
Dock tror jag ju dock att det ligge rmycket sanning bakom att det är snålt tilltagna komponenter som ligger bakom alla problemen fast med lite bättre mjukvaruutvecklare känns det ju som om firmwaren kunde bli bra mycket bättre också.
Postad 14 mars 2008 - 00:14
Man har helt enkelt retucherat bilden för att man skall se så lite av CB som möjligt
och sedan gör man avkall på djup och skärpa.
Men det har man gjort genom mjukvaran ..
Den som lekt med Photoshop, vet lite vad det handlar om ( för att göra det enkelt )
En annan retlig sak .. är att när man skall ändra upplösning ståendes på en 720p kanal
så är ordningen annorlunda 576p => 720p => 1080i => original 720p
Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 14 mars 2008 - 00:17.
Postad 14 mars 2008 - 00:16
Låter som en trolig förklaring. Ingen som öppnat boxen och kollat? Kanske går luska ut hur mycket minne som sitter i den.En hypotes är att Humax har snålat på hårdvaran (var det någon som skrev tvättmaskin?), och har mindre minne än så för utgående bild. Om så är fallet blir resultatet Colour Banding. Se Color Banding på Wiki. Vad kan man göra åt det? Jo, dithering. Vilket betyder addera brus, eller sudda till det. Så observationen mer CB och skarpare bild, mindre CB och mera sudd stödjer hypotesen att boxen har för klen hårdvara. I så fall är slutsatsen att det enda Com hem kan göra är att satsa på en produkt av bättre kvalité.
Redigerat av Bradet, 14 mars 2008 - 00:16.
Postad 14 mars 2008 - 02:25
Jo jag ..
- Den var helt tom![]()
Maveric

Kan nog var så hehe...för mig kunde jag lika gärna se analog tv så kass är bilden på många SD kanaler, kollade även TV4 HD nyss när det var en HD sändning=inte bättre än normal SD. Marksända boxer via datorn, klart bättre bild!
Sitter med en plasma LG PC51 50 o hdmi givetvis från skitboxen
Har mailat kundrelationer och även mailat in via deras hemsida
Redigerat av whitepointer, 14 mars 2008 - 02:26.
Postad 14 mars 2008 - 08:29
Postad 14 mars 2008 - 09:38
Låter som en trolig förklaring. Ingen som öppnat boxen och kollat? Kanske går luska ut hur mycket minne som sitter i den.
Här är lite info.....
Humax is using five Conexant chips in the PR-HD1000 HDTV receiver. They include:
--The CX24116 DVB-S2 demodulator/decoder: DVB-S2 leverages key developments in channel coding A way of encoding data in a communications channel that adds patterns of redundancy into the transmission path in order to lower the error rate. Such methods are widely used in wireless communications. See convolutional code and Viterbi decoder. and modulation to provide up to a 35 percent capacity increase over the previous DVB-S standard.
--The CX2418X MPEG-4/H.264 decoder: H.264 compression provides greater recording capacity on STBs with personal video recording capabilities, and increases the number of HDTV channels a broadcaster can transmit.
--The CX2417X MPEG-2 HDTV decoder: This device performs navigation through a digital broadcast service and securely decodes authorized program content for presentation on an HDTV display.
--The CX24118 direct down-conversion satellite tuner: This solution supports 8PSK advanced modulation and coding specifications, providing satellite operators with up to 35 percent higher data throughput rates using existing bandwidth.
--The CX20552 universal serial bus (USB) 2.0 physical layer (PHY) transceiver: This chip interfaces with the CX2417X, allowing the HDTV receiver to work with a variety of external USB 2.0 devices and expand its capabilities.
Vill du läsa mer så kolla på
http://www.conexant.com/
http://www.thefreelibrary.com/Conexant'......-a0144866129
http://www.thefreeli......-a0154683280
/Pelle

Postad 14 mars 2008 - 10:16
Jag är beredd att hålla med. Vid Original 576p upplever jag bilden som skarp, men det finns ibland en mycket grov kantighet i konturer jag inte minns fanns förut. Annat digitalt skräp fanns förut också, men det beror nog mer på sändningen.Personligen upplever jag något som jag vid första anblick trodde var de-interlacingproblem vid 576p men nu är jag tittat lite närmre ser det helt enkelt bara "pixligt" ut.
Postad 14 mars 2008 - 10:19

En spontan liten fundering gällande suddigheten. Dom kan inte ha råkat aktivera någon overscanfunktion?
Om så är fallet skulle det ju delvis kunna förklara varför suddigheten tycks variera mellan olika teve apparater(när dom i sin tur med varierad framgång skalar om bilden en ytterligare gång till tevens egen upplösning). Å andra sidan borde ju någon i så fall ha lagt märke till att kanal-loggorna skulle ha krupit närmare hörnet.
Nåja, får tillbaka boxen ikväll så jag skall roa mig med att beskåda underverken i den nya firmwaren då.
Sen om det nu är så illa som det verkar så har jag väl till slut inget annat val än att ansluta mig till fackeltåget

Comhem comhem comhem! Comhem comhem comhem!

Redigerat av Bertilsson, 14 mars 2008 - 10:24.
Postad 14 mars 2008 - 10:35
Men man kanske skulle prova nu i alla fall. Man kan ju alltid skicka tillbaka om man inte är nöjd - eller? Ska man vänta på en ny box så kan man ju få vänta länge. Arrgh, beslutsångest.
Postad 14 mars 2008 - 10:54
Det är ju typiskt... Här lånar man ut boxen några dagar och under tiden missar man allt det roliga!
![]()
En spontan liten fundering gällande suddigheten. Dom kan inte ha råkat aktivera någon overscanfunktion?
Om så är fallet skulle det ju delvis kunna förklara varför suddigheten tycks variera mellan olika teve apparater(när dom i sin tur med varierad framgång skalar om bilden en ytterligare gång till tevens egen upplösning). Å andra sidan borde ju någon i så fall ha lagt märke till att kanal-loggorna skulle ha krupit närmare hörnet.
Nåja, får tillbaka boxen ikväll så jag skall roa mig med att beskåda underverken i den nya firmwaren då.
Sen om det nu är så illa som det verkar så har jag väl till slut inget annat val än att ansluta mig till fackeltågetcomhem.JPG 38,21K 1 Antal nerladdningar
Comhem comhem comhem! Comhem comhem comhem!
Bertilsson,
Välkommen in i tåget. Det tog lite tid men nu är du där

Finns det fler som vill ansluta sig?
Ok, Comhem har nu haft ett dygn på sig att kommentera våra synpunkter. Som vanligt möts vi av tystnad.

Vad tycker ni att vi ska göra nu? Hur många chanser ska Comhem få?
1. Låta Comhem få den tid de behöver för att fixa den nya mjukvaran och till dess snällt betala för våra abbonemang.
2. Vi accepterar inte ytterligare mjuvaruutveckling, utan kräver av Comhem att de får fram en annan HD box och det illa kvickt.
3. Kräva ersättning av Comhem för allt vi betalat för den usla bildkvalite´n.
4. Väntar och ser vad som händer
Skriv och rösta!
Redigerat av MacGam, 14 mars 2008 - 11:00.
Postad 14 mars 2008 - 11:08
Här är lite info.....
Humax is using five Conexant chips in the PR-HD1000 HDTV receiver. They include:
Den boxen är för satellitsänd TV. Här pratar vi om com hem kabel och CXHD-1000C. Trodde jag.
/hellmelt
Postad 14 mars 2008 - 11:12

Sen har jag inte riktigt plockat fram facklan än heller. Vill gärna se med egna ögon först. Men liksom, suddigare bild på hd-box... Anledningen till att jag skaffade den var att jag ville köra HDMI och slippa suddig bild...

Postad 14 mars 2008 - 11:18
Här är lite info.....
Den boxen är för satellitsänd TV. Här pratar vi om com hem kabel och CXHD-1000C. Trodde jag.
/hellmelt
Det är ju inte 100 % säkert men sannolikheten att de använder samma typ av MPEG2- och MPEG4-dekoder samt delar väldigt många andra attribut är ju väldigt stor.
Postad 14 mars 2008 - 11:24

http://www.fairshopp...?opinionid=1607
Återigen är det bevisat. Även om svaret från Comhem säger noll och ingenting, så går det fortare att få svar via fairshopping än via telofonsamtal eller mail till Comhem.

Redigerat av MacGam, 14 mars 2008 - 11:29.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar