Jag är riktigt glad för din skull över det här genis, du förtjänar det. Även om det ser lite tight ut
* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *
Ino Audio piP
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(48)
|
Inga priser | |
Ino Audio Ambiens 1
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(7)
|
Inga priser | |
Ino Audio Profundus X, basmodul
(Subwoofers)
|
0
|
(9)
|
Inga priser | |
Ino Audio piPcrt
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio cr8
(Övrigt)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio pi60 signatur
(Golvhögtalare)
|
0
|
(9)
|
Inga priser | |
Ino Audio pi60
(Golvhögtalare)
|
0
|
(23)
|
Inga priser | |
Ino Audio bs60
(Subwoofers)
|
0
|
(4)
|
Inga priser | |
Ino Audio Profundus P,basmodul
(Subwoofers)
|
0
|
(6)
|
Inga priser | |
Ino Audio Ambiens 2
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(4)
|
Inga priser | |
Ino Audio A2
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(9)
|
Inga priser | |
Ino Audio D1
(Centerhögtalare)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio i28
(Golvhögtalare)
|
0
|
(3)
|
Inga priser | |
Ino Audio piPs
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(14)
|
Inga priser | |
Ino Audio i14
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(5)
|
Inga priser | |
Ino Audio Aco akustikpanel
(Övrigt)
|
0
|
(4)
|
Inga priser | |
Ino Audio cr80s
(Studio Outboard & Signalförädlare)
|
0
|
(7)
|
Inga priser | |
Ino Audio D1s
(Centerhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio i 56, py-4, a3
(Högtalarpaket för hembio)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Ino Audio profundus Y-2
(Subwoofers)
|
0
|
(5)
|
Inga priser | |
Ino Audio piM
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio infolink75signatur (il75s)
(Ljud- och videokablar)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Ino Audio dialog 2
(Centerhögtalare)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Ino Audio cc-pc2 (st)
(Inbyggnadshögtalare)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio Dialog 1
(Centerhögtalare)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Ino Audio profundus Y-4
(Subwoofers)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio piX
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio i16s
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Ino Audio i32s
(Golvhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio pi60s-s
(Golvhögtalare)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio i6
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio InfraZ-6
(Subwoofers)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio Profundus X version 2012
(Subwoofers)
|
0
|
(1)
|
Inga priser |
Ino Audio basmoduler (338 inlägg)
|
8 mån sedan |
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg)
|
3 år sedan |
Högtalare med rejält TRYCK! (244 inlägg)
|
16 år sedan |
Hjälp med val av Högtalare. (33 inlägg)
|
16 år sedan |
Gästbok för Molle M - nyheter i första inlägget (44 inlägg)
|
16 år sedan |
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg)
|
16 år sedan |
Välja subwoofer kring 9000:- (19 inlägg)
|
16 år sedan |
Ny HI-FI anläggning (9 inlägg)
|
17 år sedan |
Min Ljudresa (121 inlägg)
|
17 år sedan |
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg)
|
17 år sedan |
Förstärkare till piP (28 inlägg)
|
18 år sedan |
Bästa ljud (56 inlägg)
|
19 år sedan |
Bästa frontarna för 20000,- (31 inlägg)
|
19 år sedan |
Bästa högtalare för hifi för max 50 000:- (84 inlägg)
|
19 år sedan |
Postad 30 August 2014 - 15:04
Jag är riktigt glad för din skull över det här genis, du förtjänar det. Även om det ser lite tight ut
Postad 30 August 2014 - 15:07
Postad 30 August 2014 - 15:08
Kolla vad han driver med, gubbar!
Driver?
Funderar på att köpa en bänkskiva och lägga över basstöden, sen något snyggt tyg över basstöden och elektroniken. Borde blir rätt sjysst tänker jag?
Postad 30 August 2014 - 15:10
Är basen i rå mdf? Ser inte riktigt på mobilen. Skall de också bli vita eller?
Japp bs60 är i rå mdf. Du, ja du, har inte tänkt så långt
Driver. Du kör väl med roteln?
Jaha ja, nu är jag med. Trodde du menade att jag drev med er
Redigerat av genstruktur, 30 August 2014 - 18:35.
Postad 30 August 2014 - 15:11
Jag tror det är en riktigt bra kombo. Kraft i massor till högtalare som tål.. Kraft i massor
Postad 30 August 2014 - 15:13
Nejfan
Jag tror det är en riktigt bra kombo. Kraft i massor till högtalare som tål.. Kraft i massor
Kraften lär nog räcka till ja
Mjo, skruvade ner basen på kontrollboxen till kl 11 nu, låter mindre basstungt. Hade varit gött att slippa Antimoden, och få lite cash för den. Men än skall jag inte ropa hej, har inte spelat igenom alla "problemlåtarna" än
Tack förresten för att du unnar mig mitt nyinköp
Redigerat av genstruktur, 30 August 2014 - 15:14.
Postad 30 August 2014 - 15:15
Vad brukar rekommenderas för att pi60 ska komma till sin rätta?
Postad 30 August 2014 - 15:19
Vilken Rotel är det?
Vad brukar rekommenderas för att pi60 ska komma till sin rätta?
1092, klass D-----> Brrrr
Även om det ser lite tight ut
Jo lite kanske, speciellt efter som mina 55 kilos Vienna också står i rummet
Postad 30 August 2014 - 15:30
Postad 30 August 2014 - 16:56
Postad 30 August 2014 - 17:38
Kul. Är det något elementskydd på dessa pi60? Sen rek jag att måla basarna, då MDFen annars läcker lite (hur mycket det påverkar går att diskutera).
Ja det sitter något datorfläktsgaller på just nu, kanske tar jag av det. Enligt säljaren har Öhman sagt att det ej skall påverka ljudet.
Jasså? Det hade jag ingen aning om angående att måla bs60 och att de läcker. Får väl se om/när andan faller på
Finishen på pi60 är inte den högsta heller, men det skiter jag i än så länge
Angående toe-in på pi60, är det att man skall se utsidan på högtalaren va? Just nu ser de ut att diskanterna korsar cirka 50cm framför sweetspot.
Redigerat av genstruktur, 30 August 2014 - 17:56.
Postad 30 August 2014 - 18:37
Kombinationen bs60 och kontrollboxen känns väldigt trevligt. Vet inte om alla rumsproblem jag haft innan i basen är borta men de är definitivt mindre i alla fall, får gå igenom skivsamlingen mer innan jag kan ge ett riktigt omdöme.
Postad 30 August 2014 - 20:08
Äntligen hemma igen här - och tack för idag, det var väldigt trevligt ;-)
Postad 30 August 2014 - 20:13
Vilka fina högtalare, se till att få upp bänkskivan nu och lite tyg, så tjejen blir nöjd
Äntligen hemma igen här - och tack för idag, det var väldigt trevligt ;-)
Haha, ja visst är det?
Japp bänkskive-tyg-sdkuddarestetiken gick hem hos sambon, så det blir nog så!
Tack själv! Väldigt trevligt var det
Redigerat av genstruktur, 30 August 2014 - 20:13.
Postad 30 August 2014 - 20:17
Nu blir det dags att slappa här ögonen går i kors..
Vi hörs under veckan och stanna inte uppe hela natten för att leka me placering nu ;-)
Postad 30 August 2014 - 20:21
Se till att inte bli vräkt nu, tyckte snabbt vi hamnade på 100dB
Nu blir det dags att slappa här ögonen går i kors..
Vi hörs under veckan och stanna inte uppe hela natten för att leka me placering nu ;-)
Nej nu poppar jag på i 70dbc eller nåt. Sambon är hemma också och vi har inte riktigt samma musiksmak, så man får skrida fram försiktigt
Det förstår jag, sov gott!
Postad 30 August 2014 - 21:05
20140830_214201.jpg 2.53MB
3 Antal nerladdningarVerkar låta bättre med det här akustikskumet framför mineralullen, Ino aco heter det va? Får hitta något sätt att integrera det hela.
Postad 30 August 2014 - 21:42
Postad 30 August 2014 - 21:45
Jag tror att skummet egentligen ska stå rakt bakom högtalaren för bästa effekt.
Aaaa
Tanken är väl när allt är klart att mineralull och skum följer bs60 och bakom pi60( utanför yttersidan på dem), upp till överkanten på tvn. Eller nåt, så tänker jag i alla fall.
Varför de inte står ner mot golvet nu är för att jag läst att bs60 skall stå bakom pi60. Så bs60 är inknödda mot väggen så långt det går. Då får inte absorbenter eller skum plats bakom dem
Redigerat av genstruktur, 30 August 2014 - 21:46.
Postad 30 August 2014 - 21:54
Detta har du väl testat under kontrollerade former hoppas jag?Sen rek jag att måla basarna, då MDFen annars läcker lite (hur mycket det påverkar går att diskutera).
(Förlåt, kunde inte låta bli)
Postad 30 August 2014 - 21:56
Detta har du väl testat under kontrollerade former hoppas jag?
(Förlåt, kunde inte låta bli)
Haha ja vi får köra blindtest på det!
Fast han reserverade sig iofs
Redigerat av genstruktur, 30 August 2014 - 21:57.
Postad 30 August 2014 - 22:37
Mina förslag:
-Jobba med att få till 1,18 förhållandet, så nära det går.
-Testa rätt mycket invinklat. Mina i32s är så mycket invinklade att jag med lätthet ser båda yttersidor i sweetspot. Diskanten korsar väl ca 50 cm framför mitt huvud.
-Testa att vända och vrida på bs-60. Flera kompisar har sagt (jag vet inte) att de fått rätt stora skillnader beroende på hur de ställt dem.
Postad 30 August 2014 - 22:45
Nja, det är något som kom upp på faktiskt där Ingvar berätta att det påverkar ljudet. Hur mycket det gör har jag ingen som helst aning om, men oavsett så är rå MDF looken inte så snygg
Mina förslag:
-Jobba med att få till 1,18 förhållandet, så nära det går.
-Testa rätt mycket invinklat. Mina i32s är så mycket invinklade att jag med lätthet ser båda yttersidor i sweetspot. Diskanten korsar väl ca 50 cm framför mitt huvud.
-Testa att vända och vrida på bs-60. Flera kompisar har sagt (jag vet inte) att de fått rätt stora skillnader beroende på hur de ställt dem.
Okej, skall fundera på målningen. Hur som helst täcks de på något sätt
-1.18 förhållandet körde jag innan med gamla högtalarna för det lät bra, och det är på några centimeter när rätt nu med. Skall mäta mer exakt närmaste dagarna.
-Invinklingen är så att jag ser båda utsidorna lätt från sweetspot, men det går att testa mer eller mindre såklart. Tror diskanterna korsar en ca 50cm framför mina öron nu, uppskattningsvis.
-Hade bs60 med elementen mot golvet först, ändrade så att de är i överkant nu. Men jag kan testa så de är vinklade inåt och utåt också såklart.
Tack för tipsen!
Redigerat av genstruktur, 30 August 2014 - 22:55.
Postad 31 August 2014 - 14:51
Sen tycker jag inte att jag spelar högre nu. När jag har mätt med db-mätaren spelar jag typiskt lägre med Ino än innan.
Redigerat av genstruktur, 31 August 2014 - 14:52.
Postad 31 August 2014 - 15:59
Lägre? För mig var det tvärt om
Mja, känns så. Så här långt i alla fall
Kanske inte är på humör att spela högt, eller vad vet jag, Samtidigt känns det som att musiken "släpper" på lägre volym än med gamla talarna och detaljer hörs så bra. Där av har jag varit nöjd på lägre volym. Sitter och poppar i typ 70-75 dbc och är rätt nöjd. Men visst kan man krana på mer!
Eftersom det varit musik nonstop, med mycket bas, för att ställa in basnivån så kanske jag är lite rädd om grannarna också.
Edit: Ja kanske uppåt 80dbc då ibland.
Redigerat av genstruktur, 31 August 2014 - 16:06.
Postad 31 August 2014 - 16:26
20140830_214201.jpg 2.53MB 3 Antal nerladdningar
Verkar låta bättre med det här akustikskumet framför mineralullen, Ino aco heter det va? Får hitta något sätt att integrera det hela.
Den där placeringen av dämpat ser bra ut.
Bara stoppa dit glasull bakom och snickra ihop en mdf ram som kläs med tyg.
Postad 31 August 2014 - 16:30
Den där placeringen av dämpat ser bra ut.
Bara stoppa dit glasull bakom och snickra ihop en mdf ram som kläs med tyg.
Tack
Japp har tänkt något sådant. Kanske blir den lite lägre dock. Överkant med tvn och hela vägen bakom pi60 och ovanför bs60. Skall bara ställa in allt lite till. Köpa bänkskiva och lite sådant först.
Postad 31 August 2014 - 16:42
Postad 31 August 2014 - 16:42
Postad 31 August 2014 - 16:44
Redigerat av MKarlsson74, 31 August 2014 - 16:45.
Postad 31 August 2014 - 16:47
Ingvar sa såhär: "För byggande av baslådor spelar materialet annars ingen roll alls, förutsatt att det är tillräckligt styvt, tungt (om man vill att baslådan skall stå stilla, men rörelser gär faktiskt inte så mycket vid låga frekvenser, förutsatt att högtalaren står flytande) och tätt. Glöm inte att alltid fanera eller lacka alla högtalare som byggs i spånskiva eller MDF. De läcker rätt igenom väggarna annars. Minst 8/10 av kabinettets yta bör ha fanér eller lack om felen från läckaget skall hamna under mätgränsen om lådan är av spånskiva eller MDF." http://www.faktiskt....=243517#p243517
Okej, ja det låter som att det finns en poäng med att måla dem då
Jag upplevde hos jonas w här på forumet att det låter lägre när det spelar väldigt rent, varpå man kan spela högre utan problem. Jag mobbas ju för att vara en låglyssnare, men hos honom kunde jag poppa i 90dbc och tyckte att det inte var vansinnigt högt
Jo så är det säkert och så har jag upplevt innan också. Tror det kan hänga ihop med att jag är lite trött också, brukar inte vilja spela så högt då
Men jag har varit uppe på 90dbc i några låtar. Det låter bra! Kommer nog brassa på vad det lider
Redigerat av genstruktur, 31 August 2014 - 16:48.
Postad 31 August 2014 - 16:49
Du kan olla dom med hammarlack, Dä ä hardkår!
Haha, blir det knotterlack om man har en sådan där näcken på när man gör det?
Redigerat av genstruktur, 31 August 2014 - 16:49.
Postad 31 August 2014 - 18:29
Postad 31 August 2014 - 18:46
Har själv upplevt... Vad var det, 120 dbc eller något sånt och då var det hörselkåpor på.
Postad 31 August 2014 - 19:04
Gick ju för övrigt också från Vienna Acoustics Strauss till pi60, men jag kör profundys X-4 och sen en i14 som center.
Postad 31 August 2014 - 19:14
Tack
.
Japp har tänkt något sådant. Kanske blir den lite lägre dock. Överkant med tvn och hela vägen bakom pi60 och ovanför bs60. Skall bara ställa in allt lite till. Köpa bänkskiva och lite sådant först.
Kör hela vägen upp till taket
Postad 31 August 2014 - 19:28
Kör hela vägen upp till taket
Jo det hade väl varit det bästa. Jag lovade dock sambon att jag skulle ta ner absorbenterna som gick upp mot taket, i utbyte mot att jag tog upp mer plats med bs60+pi60. Så jag kör upp till överkant tv, kanske lite mer
Rollade min lådor svarta, blev rätt bra
Gick ju för övrigt också från Vienna Acoustics Strauss till pi60, men jag kör profundys X-4 och sen en i14 som center.
Mkay.
Men man måste väl ta ur element och dämp i lådan va? En annan kan ju inte ens löda vettu
Lite lockande att lämna in hela rasket för målning någonstans och få det riktigt snyggt, frågan är om jag får ihop skiten igen bara
Jasså, du gjorde också den resan?
Redigerat av genstruktur, 01 September 2014 - 10:39.
Postad 01 September 2014 - 19:53
Körde korrigeringen och kollade över kopplingarna två gånger med med samma konstiga resultat.
Efter korrigeringen så kom alla röster från vänster, i min bild, bs60. Lät ju helt kasst.
Kopplade in antimoden efter bc60 och sen till slutsteg. Skulle jag kanske kört utan bc60?
Tycker att rumsproblemen är mindre nu än med gamla talarna men visst finns det där på vissa fonogram. Kanske skulle man se om en minidsp är rätt väg att gå annars, om man inte kan leva med rumsbidraget. Funkar minidsp på fullregisterhögtalare?
Postad 01 September 2014 - 20:06
Skit i antimoden om du kör med bs det funkar bättre att köra utan.
Mjo än så länge är jag beredd att hålla med, vinsten på vissa låter är mindre än förlusten på andra. Är så mycket färre låtar det blir bummelbas på nu än med gamla talarna. Men det är en peak runt 35-40hz. Vad finns det för alternativ utan att släpa in balar med glasull? Man skulle ju kunna sänka bc60 ännu me iofs, kör den på "kl10:00" just nu.
Annars är ju bs60 bc60 smått genialisk, minskade nog rumsproblemen med 50% i alla fall
Redigerat av genstruktur, 01 September 2014 - 20:09.
Postad 01 September 2014 - 20:10
Kolla om soffan har ihåligheter där går att dämpa ganska bra banka på sidorna så låter det säkert tomt och där trycker man i fogskum.Mjo än så länge är jag beredd att hålla med, vinsten på vissa låter är mindre än förlusten på andra. Är så mycket färre låtar det blir bummelbas på nu än med gamla talarna. Men det är en peak runt 35-40hz. Vad finns det för alternativ utan att släpa in balar med glasull?
Annars är ju bs60 bc60 smått genialisk, minskade nog rumsproblemen med 50% i alla fall.
Postad 01 September 2014 - 20:11
Kolla om soffan har ihåligheter där går att dämpa ganska bra banka på sidorna så låter det säkert tomt och där trycker man i fogskum.
Har fyllt upp soffan redan. Flyttar man fram sweetspot 30cm låter det bra på bummelbaslåtarna, men då har jag talarna och tvn i knät. Och där går nog gränsen för sambon
Redigerat av genstruktur, 01 September 2014 - 20:12.
Postad 01 September 2014 - 20:12
Postad 01 September 2014 - 20:12
Har du någon madrass så testa att sätta upp den på bak väggen och se vad som händer med piken.Har fyllt upp soffan redan.
Postad 01 September 2014 - 20:16
Isolering borde väl vara bättre än fogskum akustiske sett, men kanske svårare att få dit.
Det är typ 30 kuddar, 4 täcken och en bäddmadrass i soffan, Eller nåt
Har du någon madrass så testa att sätta upp den på bak väggen och se vad som händer med piken.
Mjo det skulle kunna vara något att lobba för här hemma
Fick ett konstigt ploppande ljud ur högtalarna med antimoden inkopplad också. hände inte på gamla talarna. Den är nära att säljas just nu
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Ino Audio basmoduler
3 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?