* Officiell Tråd - Panasonic PV60 / PV600 *
5878 svar till detta ämne
Postad 21 februari 2007 - 11:17
altair4
-
altair4
-
Veteran
-
-
1 621 inlägg
Mäster_M: Hur gammal är TVn, har du hunnit köra in den ca 200h eller vad som rekommenderas. Brukar ju vara extra känsliga innan man brännt bort lite av fosforn.
Kommer nog själv vänta på PX70 ifall de inte tar och sänker priset. Skiljer det max 1000-2000:- väljer man ju hellre den nya modellen. Men jag hoppas denna hamnar under 12000:- innan den försvinner, då blir det köp för mig.
Redigerat av altair4, 21 februari 2007 - 11:19.
Postad 21 februari 2007 - 11:58
nismo
-
nismo
-
Användare
-
-
154 inlägg
Maveric:
Tror jag har sagt det tidigare
Men just nu har jag tillfälligt, en denon 1730 för 1800 kr och kör 1080i HDMI
( blir bäst i helhet men 576p ger mer porer i ansikten )
Det är sjukt bra bild på DVD med hög kvalite
Och som jag med säkerhet sagt tidigare.. har testat både med
Denon 2930 och 3930 på min egen Pv60 hemma..
Vi talar inte sjukt bra bild.. vi talar bild som bara kunnat uppnås
med spelare för 30-60.000 kr
Vad jag vill ha sagt med detta..
Får du dålig bild vid DVD tittande på din PV60
Då beror det antingen att du har en kass dvdspelare eller
att filmen håller låg kvalité.
Naturligtvis skall du kallibrera din tv också och som en liten hint för
bra bild. ( obs cirkavärden ) med HDMI
Visningläge Normal
Kontrast 50-60
Ljus <50
Färg 45
Skärpa 60
Färgtemp Normal
allt annat avstängt
Kör du fortfarande med dessa värden på hdmi ingången?
samt sa du inte att det var bättre att köra spelaren i 576p läget mot tv:en i stället för 1080i  i något svar i denna tråd
Postad 21 februari 2007 - 12:39
bo_man
-
bo_man
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
kanske skall tillägga att jag kör:
visningsläge: normal
färtemp: normal.
Pnr: on
färgfiltret (kommer inte på vad det heter): auto.
Postad 21 februari 2007 - 12:51
Unregistered36fab88d
-
Unregistered36fab88d
-
Användare
-
-
196 inlägg
Jaha, nu har jag fått inbränning efter att ha sett film i 2 timmar. Dvs övre o nedre "svarta" kanten är som streck när jag byter till ingång som inte används. Körde myrornas krig i ca 5 min utan att det blev bättre. Körde plasma cleaner imorse i ca 30 min o hann inte utvärdera om det blev bättre. ...
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har haft min PV60 sedan september, den går några timmar varje dag så den borde vara "inbränd" nu. Efter att ha sett en film i "brevlådeformat" syns en temporär "inbränning" som syns som lite tjockare streck i över och underkant mot en ljus bakgrund. De försvinner efter några minuter vid normalt TV-tittande. Detsamma gäller kanalloggor, textremsor och annat som förosakar inbränningar. Det är alltså helt naturligt och ofrånkomligt (?) med temporära inbränningar på en Plasma, men som sagt var, de bör försvinna efter en kort stund. Det kan dock ta längre tid att få bort dessa temporära inbränningar på en ny TV, så kör några extra varv med Plasma Cleaner innan du går till verkstaden. Jag tror inte du behöver vara orolig! ;-) / MM
Postad 21 februari 2007 - 17:55
Mange30
-
Mange30
-
Användare
-
-
134 inlägg
Har kollat på en tom kanal nu, tycker jag kan skönja några svaga streck jag med, men man måste kolla noga för att se dom! Köpte min i slutet av december och den är inkörd ca 250 timmar. Fast har ingen lust att köra iväg den nu, skulle det va så så har jag ju garanti till december så det är ingen brådska! Och jag har bra hand med onoff så det är inga problem!
Postad 21 februari 2007 - 18:16
d0sN
-
d0sN
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Jag har läst tester där dom gjort ordentliga kalibreringar, och då kommit fram till att man ska ha färgtemp på varm för att få en så naturtrogen bild som möjligt.
Man får annars väldigt blå ton i det vita, alltså kallare "vit" färg.
Mina inställningar är följande...
(värden erfter kalibrering med DVE och calibrator)
Jag har dessutom provat alla möjliga bildkällor, och samtliga har följande bildvärden vid korrekt kalibrering. Därför borde det funka lika bra för de flesta, oberoende av signalkälla.
(Viktigt att nämna är att tex. dvd-inställningar bör vara nollställda)
Nollställ alla bildinställningar på tv´n först. Sedan ska följande värden användas.
visningsläge: normal
kontrast: mätarvärdet ska vara samma som färg.
ljus: mätarvärdet ska vara samma som färg.
Färg: ska vara standard, alltså runt 50%.
färtemp: varm (detta är viktigt för att få så nära D65 som möjligt)
skärpa: max. alternativt ett steg mindre.
Alla "bildförbättringar" såsom PN-R och liknande ska vara AV.
Detta är de viktigaste inställningarna, och om jag glömt någon så ska dom iaf lämnas orörda.
Används sedan hdmi och 720p eller ännu bättre 1080i/p så bör ni få en mycket bra och korrekt bild.
(dessa inställningar gäller självklart alla ingångar.)
Ps: För er med datorer stämmer inte alltid dessa inställningar då grafikkorten inte alltid är kallibrerande efter D65, eller iaf inte drivrutinerna.
Lämna gärna feedback på dessa inställningar om ni tycker dom är bra eller dåliga.
Redigerat av d0sN, 21 februari 2007 - 18:30.
Postad 21 februari 2007 - 19:33
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Jaha, nu har jag fått inbränning efter att ha sett film i 2 timmar. Dvs övre o nedre "svarta" kanten är som streck när jag byter till ingång som inte används. Körde myrornas krig i ca 5 min utan att det blev bättre. Körde plasma cleaner imorse i ca 30 min o hann inte utvärdera om det blev bättre. Ringde panasonic som säger att får man liknande inbränning ska det försvinna med ett par minuter med myrornas krig annars är det fel på panelen. ******** va jobbigt om jag måste lämna tillbaka den pga detta (släpvagns trubbel mm). Blir det så, så tror jag att jag häver köpet o väntar in PX70. Detta pga att det nog tar ett par veckor att får den fixad om jag ska in med den på service. Nån som har liknande inbränningsproblem? Ser även ett "blurr" ibland där text remsorna är. Dock syns det endast vid svart skärm o inte alls (vad jag kan se iaf) när man har bild i rutan så att säga. Ser inte heller det svarta strecks inbränningen vid bild i rutan utan bara när skärmen står på en ingång som inte används!
<{POST_SNAPBACK}>
Det blir sådär när skärmen är ny och känslig. Med tiden slutar spökbilderna att uppträda. Har aldrig sett en Panasonic med inbränningar efter sorgekanterna så om de är permanenta för dig har du en felaktig skärm som sagt. Är det inte så att en PX70 lockar?  Men just nu har jag tillfälligt, en denon 1730 för 1800 kr och kör 1080i HDMI ( blir bäst i helhet men 576p ger mer porer i ansikten )
Det är sjukt bra bild på DVD med hög kvalite
<{POST_SNAPBACK}>
Instämmer! Har PV60, 1730 och Supra HDMI. Den kombon ger mirakelbild för drygt 16 000 kr. Får dock bättre bild på 720p än 576p (renare och mindre aura).
Redigerat av Unregistered1197, 21 februari 2007 - 19:38.
Postad 21 februari 2007 - 20:07
shelter
-
shelter
-
Användare
-
-
247 inlägg
Ni som har firmware fixen eller läst mycket om den, hur verkar den? Är det värt att lämna in TV:n på service?
Postad 21 februari 2007 - 20:41
Unregistered569494e8
-
Unregistered569494e8
-
Forumräv
-
-
690 inlägg
Instämmer! Har PV60, 1730 och Supra HDMI. Den kombon ger mirakelbild för drygt 16 000 kr. Får dock bättre bild på 720p än 576p (renare och mindre aura). <{POST_SNAPBACK}> [/quote] Okay.....jag funderade på att köra med nya Oppon 981Hd till min framtida PV60....men det kanske är en Denon 1730 man skall ha......någon som provat båda och jämfört?
Postad 21 februari 2007 - 21:05
Forsyth
-
Forsyth
-
Veteran
-
-
1 649 inlägg
Lite Off-topic, men läs DENNA där de jämför 981HD mot Denon 3910 tex.
Postad 21 februari 2007 - 21:51
Ankan_G
-
Ankan_G
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Service guide till 9 generationens plasma modeler (PX)
SE NÄSTA INLÄGG
Redigerat av Ankan_G, 24 februari 2007 - 20:34.
Postad 21 februari 2007 - 21:55
Ankan_G
-
Ankan_G
-
Amatör
-
-
76 inlägg
9th_Generation_Plasma_Display_TV.pdf 3,09MB
86 Antal nerladdningar
Pictures_of_Plasma_symptoms1.pdf 827,64K
48 Antal nerladdningar
9th_Gen_Plasma_Symptoms_and_Cures.pdf 4,5MB
56 Antal nerladdningarchment]
GP8DU_PDPanelReplGuide_060118.pdf 1,99MB
51 Antal nerladdningar
GP8DU_PDPanelReplHandout_060118.pdf 3,33MB
47 Antal nerladdningarService guide till 9 generationens (PX) modeler, det mesta bör vara samma för PV modellerna.
Dock inget schema, utan block diagram med IC beteckningar.
Redigerat av Ankan_G, 24 februari 2007 - 20:41.
Postad 21 februari 2007 - 22:22
Unregisteredc2bbbf7b
-
Unregisteredc2bbbf7b
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Mäster_M: Jag har exakt likadant på min Tv, jag ser på svartbakgrund, där undertexterna har varit, dock har jag inte kört tvn i 200 timmar ännu, snarare 100~ timmar.
Hoppas det går till sig när den är inkörd och man slipper spökbilderna.
Postad 21 februari 2007 - 23:54
Mäster_M
-
Mäster_M
-
Användare
-
-
161 inlägg
Ouf, precis tillbaka från innebandy träningen.
Ok, så det är vanligt med inbränningar, dvs temporära.
Min har gått ca 150 timmar no o jag kör fortfarande med ca 25% kontrast o ljus.
Körde myrorna i ca 20 min ikväll o ca 30 min med en cleaner. Tror att det mesta är borta nu....
Visst e jag lite sugen på återlämna o köpa px70, men samtidigt är det ju så om man börjar lalla på med det så kommer ju px700 i maj.. ny pioneer i juli..osv osv.
Nä, nu hoppas jag att det blir bra med denna. Ska köra en film imorrn o se om kanten försvinner med typ 5 min myror.
Gör det set så blir den (nog) kvar.
Det jag e lite rädd för är att när 30 dagars ångerrätten har gått ut 4/3 så kommer det att strula mer (min vanliga otur).
Köpte f.ö sony NS 76 som det inte går att spola bakåt med bild på heller. Visst man använder inte den funktionen så ofta men surt att den inte funkar 100% iaf.
Polarn som köpte pv60 samtidigt som mig gallskriker att jag inte får byta för då får han "sämre" än mig.. hehe.
Pratade med panasonic lite om px70 idag o visst, det är en bättre panel o snyggare design enligt honom (visste f.ö inte så mycket sa han), men att det skiljer inte så mycket i bild kvalitet vad han hade hört.
Jag återkommer med provresultat o om jag ev lämnar tillbaka. Iofs kanske Siba skriker att man inte får lämna tillbaka den när man kört ca 150-200 timmar med den...??
Nån som vet om återförsäljarna brukar gnälla om detta?
Postad 22 februari 2007 - 12:40
slow_c
-
slow_c
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Hej.
Jag äger en PV60 sen några veckor tillbaka. Jag funderar nu att koppla en pc till den. Funkar det bra att surfa med den? Ser man texten osv ? Och hur länge (ungefär) kan man ha en statisk bild på utan att det blir inbränningar?
Redigerat av slow_c, 22 februari 2007 - 13:41.
Postad 22 februari 2007 - 13:50
micke_011
-
micke_011
-
Amatör
-
-
98 inlägg
intressant är att man nu kan köpa th-42pv45 för 9995 på elgiganten.. och jag kan bara bekräfta vad alla skriver, det är en ruskigt kompetent tv, detta.. om man verkligen får 3000kr mer tv om man köper en th-45pv60 betvivlar jag, skillnaden har väl sagts förut, det är lite sämre kontrast och 3 fläktar..
det skulle vara intressant att se analog eller digital tv som matas direkt via antenningången, om någon kunde posta bilder på hur det ser ut, gärna jmf med dvd eller annat. för matar jag min tv direkt från box till antenningång så ser det rent för jävligt ut. kör jag däremot via receivern och skalar bilden så blir det en helt annan femma.
Postad 22 februari 2007 - 14:15
bo_man
-
bo_man
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Jag har läst tester där dom gjort ordentliga kalibreringar, och då kommit fram till att man ska ha färgtemp på varm för att få en så naturtrogen bild som möjligt. Man får annars väldigt blå ton i det vita, alltså kallare "vit" färg.
Mina inställningar är följande... (värden erfter kalibrering med DVE och calibrator) Jag har dessutom provat alla möjliga bildkällor, och samtliga har följande bildvärden vid korrekt kalibrering. Därför borde det funka lika bra för de flesta, oberoende av signalkälla. (Viktigt att nämna är att tex. dvd-inställningar bör vara nollställda)
Nollställ alla bildinställningar på tv´n först. Sedan ska följande värden användas.
visningsläge: normal kontrast: mätarvärdet ska vara samma som färg. ljus: mätarvärdet ska vara samma som färg. Färg: ska vara standard, alltså runt 50%. färtemp: varm (detta är viktigt för att få så nära D65 som möjligt) skärpa: max. alternativt ett steg mindre.
Alla "bildförbättringar" såsom PN-R och liknande ska vara AV.
Detta är de viktigaste inställningarna, och om jag glömt någon så ska dom iaf lämnas orörda.
Används sedan hdmi och 720p eller ännu bättre 1080i/p så bör ni få en mycket bra och korrekt bild. (dessa inställningar gäller självklart alla ingångar.)
Ps: För er med datorer stämmer inte alltid dessa inställningar då grafikkorten inte alltid är kallibrerande efter D65, eller iaf inte drivrutinerna.
Lämna gärna feedback på dessa inställningar om ni tycker dom är bra eller dåliga.
<{POST_SNAPBACK}>
som sagt smaken är olika samt att olika dvd-spelare ger säkert olika resultat. om jag tolkar dina inställningar rätt så är allt på 50% utom skärpan som är på typ max? konstigt att vi fick så olika resultat fast vi båda använt calibrator. om jag försöker använda (FÖRSÖKER  ) logiskt tänkande: brighness (ljus) justerar svärtan i bilden. för mycket ljus och det svarta blir inte svart utan grått. för lite ljus och detaljerna i det svarta försvinner för att allt blir SVART. (när jag använde calibrator och hade mer ljus än vad jag har nu så kunde man tydligt se att det svarta blev grått) kontrast styr styrkan på det vita i bilden är just KONTRAST dvs skillnaden mellan svart och vitt. för mycket kontrast och det vita i bilen sväller ut. för lite kontrast och det vita blir inte vitt utan grått. lite kontrast = liten skillnad mellan svart och vitt = grått. (i calibrators instruktioner står det att man skall försöka ha så hög kontrast som möjligt utan att det vita börjar svälla ut) detta medför att om man har för mycket ljus så blir det svarta grått. har man för lite kontrast så blir det vita grått. har man där till väldigt lite färg så blir det ju ännu gråare (färg är väldigt mycket tycke och smak och just färgen varierar mest för kanal till kanal samt program till program) i calibrator står det att man skall använda så lite skärpa som möjligt. hade svårt med den inställningen så den fick vara på 50% precis som det var i grundinställnigen. håller med om att alla filter eller vad det kallas skall vara avstängda men tror det endast gäller om man har en perfekt signal. bra dvd, HD eller liknande. däremot om man kollar på analog (eller dv digital) TV så har dessa funktioner sina fördelar även om det kan finnas vissa nackdelar såsom eftersläpningar och sånt så vi idrott kanske man skall ha dem av, annars på. att generellt säga att de ska vara avstängda tror jag är fel eftersom. P-nr är ju trots allt vad det är, noise reduction, alltså tar bort störningar och analogsändningarna har ju en massa sånt. ...bara mina tankar kring det hela.
Redigerat av bo_man, 22 februari 2007 - 14:16.
Postad 22 februari 2007 - 18:38
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Tja du har rätt i så mycket att man ska dra upp kontrasten och dra ner ljusstyrkan för att få en skarpare bild. OM man dessutom minskar färgmättnaden några steg får man en ännu lite skarpare bild eftersom man minskar risken för färgblödningar. Man kan också ställa färgskalan till kall eftersom man då undertrycker det röda i bilden lite grann. Rött kan vara väldigt dominant och ge en liten blödningseffekt som förstör skärpan.
PV60 tjänar dock på att man höjer skärpenivån ett steg eftersom bilden kan vara lite luddig ibland. PÅ bra signaler är detta inget problem. På brusig signal eller komprimerad digital-TV kan man få bort lite block och pixlar med lägre skärpa i bilden.
Bildförbättringsfunktionerna bara förstör bilden så de ska man stänga av.
Framför allt bör man kolla av reglebundet att man har rätt inställningar för alla signaler är lite olika. En inställning som der kanaonbra ut på en DVD skan se ut som skräp på en annan DVD osv.
Redigerat av Unregistered1197, 22 februari 2007 - 18:41.
Postad 22 februari 2007 - 19:23
bo_man
-
bo_man
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Tja du har rätt i så mycket att man ska dra upp kontrasten och dra ner ljusstyrkan för att få en skarpare bild. OM man dessutom minskar färgmättnaden några steg får man en ännu lite skarpare bild eftersom man minskar risken för färgblödningar. Man kan också ställa färgskalan till kall eftersom man då undertrycker det röda i bilden lite grann. Rött kan vara väldigt dominant och ge en liten blödningseffekt som förstör skärpan.
PV60 tjänar dock på att man höjer skärpenivån ett steg eftersom bilden kan vara lite luddig ibland. PÅ bra signaler är detta inget problem. På brusig signal eller komprimerad digital-TV kan man få bort lite block och pixlar med lägre skärpa i bilden.
Bildförbättringsfunktionerna bara förstör bilden så de ska man stänga av.
Framför allt bör man kolla av reglebundet att man har rätt inställningar för alla signaler är lite olika. En inställning som der kanaonbra ut på en DVD skan se ut som skräp på en annan DVD osv.
<{POST_SNAPBACK}>
När jag kollat på alpina vm så har jag tyckt att snön ser lite väl gul/brun ut med inställningen på varm och lite väl blå vid kall inställning så för mig passar normal bra. tycker det vita ser någolunda normalt ut då
Postad 22 februari 2007 - 20:06
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
"Bildförbättringsfunktionerna bara förstör bilden så de ska man stänga av."
Håller med fullständigt!
Tragiskt nog stängs de inte av helt. I servicemenyn har jag stängt av allt som kan påminna om brusreducering - utan effekt!
Nu hoppas jag att någon som gillar att hålla på i servicemenyn kanske har en lösning. Problemet jag brottas med är att ansikten släpar efter när de rör sig.
Har en PV60.
Postad 22 februari 2007 - 20:13
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Håller med fullständigt! Tragiskt nog stängs de inte av helt. I servicemenyn har jag stängt av allt som kan påminna om brusreducering - utan effekt!
Nu hoppas jag att någon som gillar att hålla på i servicemenyn kanske har en lösning. Problemet jag brottas med är att ansikten släpar efter när de rör sig.
Har en PV60.
<{POST_SNAPBACK}>
Jo, men bara på analog/digital TV, va? Lite släp blir det på de sämsta signalerna. Men på DVD via komponent eller HDMI har du inga problem eller hur?
Postad 22 februari 2007 - 20:56
Korvis
-
Korvis
-
Forumräv
-
-
839 inlägg
Upptäckte ikväll att TV´n stänger av sig själv när den matats med myrornas krig en stund. Detta visste jag inte, men det står säkert i manualen. Nån som har koll på hur lång tid det dröjer innan den slår ifrån? (nä, jag vill inte läsa manualen).
Jag har själv märkt tillfälliga inbränningar och skulle ikväll köra lite myrornas krig för att "heala" TV´n och det var då jag upptäckte detta.
Postad 22 februari 2007 - 21:07
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Håller med fullständigt! Tragiskt nog stängs de inte av helt. I servicemenyn har jag stängt av allt som kan påminna om brusreducering - utan effekt!
Har en PV60.
<{POST_SNAPBACK}>
Jo, men bara på analog/digital TV, va? Lite släp blir det på de sämsta signalerna. Men på DVD via komponent eller HDMI har du inga problem eller hur?
<{POST_SNAPBACK}>
Det är mindre via HDMI. Det finns dock kvar. Och det blir inte så lite släp på de sämsta signalerna heller. Jag är förgrymmad att "avstängt" i brusreduceringn egentligen inte betyder ett dugg. Hade ingenjörerna som gjorde plasman fattat något hade de sett till att dessa för alltid kunde stängas. Mest illa är det när ansiktena sakta nickar eller liknande. Då har man lust att ge plasman en flygtur genom fönstret.
Postad 22 februari 2007 - 21:23
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Har en PV60.
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Det är mindre via HDMI. Det finns dock kvar. Och det blir inte så lite släp på de sämsta signalerna heller. Jag är förgrymmad att "avstängt" i brusreduceringn egentligen inte betyder ett dugg. Hade ingenjörerna som gjorde plasman fattat något hade de sett till att dessa för alltid kunde stängas.
Mest illa är det när ansiktena sakta nickar eller liknande. Då har man lust att ge plasman en flygtur genom fönstret.
<{POST_SNAPBACK}>
På DVD genom HDMI ska du inte ha problem. Vad har du för DVD-spelare, kabel och DVD? Det är inget bränt/nerladdat, va? Även om man stänger av brusreduceringen så krävs en hel del bildbehandling för att kunna visa en interlacad TV-signal med 576 linjer på en progressiv skärm med 768 linjer. Ju skitigare signalen är desto skitigare blir bilden. Tyvärr.
Postad 22 februari 2007 - 21:36
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Har en PV60.
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Det är mindre via HDMI. Det finns dock kvar. Och det blir inte så lite släp på de sämsta signalerna heller. Jag är förgrymmad att "avstängt" i brusreduceringn egentligen inte betyder ett dugg. Hade ingenjörerna som gjorde plasman fattat något hade de sett till att dessa för alltid kunde stängas.
Mest illa är det när ansiktena sakta nickar eller liknande. Då har man lust att ge plasman en flygtur genom fönstret.
<{POST_SNAPBACK}>
På DVD genom HDMI ska du inte ha problem. Vad har du för DVD-spelare, kabel och DVD? Det är inget bränt/nerladdat, va?
Även om man stänger av brusreduceringen så krävs en hel del bildbehandling för att kunna visa en interlacad TV-signal med 576 linjer på en progressiv skärm med 768 linjer. Ju skitigare signalen är desto skitigare blir bilden. Tyvärr.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har kritiska ögon. Min spelare är en billig Thomson som är kopplad till min plasma via HDMI. Inget bränt. inget nedladdat, bara ögon som en falk. Det finns ett ordspråk som säger att ett gruskorn i skon inte märks de första milen. Sedan märks den hela tiden. Med det vill jag säga att detta är ett problem som man inte upptäcker om man inte är van vid brusreducering-effekter(jag menar inte att du inte skulle vara det). Det spelar inte någon roll vilken ingån jag använder: har jag en gång sett effekten mäeker jag den även fast den är nästan omärkbar. Detta är en typisk uppfinning som man inte räknar att någon vanlig tv-tittare skall upptäcka. Jag har upptäckt den och den försvinner inte förrens jag har listat ut var denna funktion sitter någonstans. dessvärre tror jag att man är tvungen att ta till brutala metoder. Öppna plasman och löda av den ******** lödtråden är vad jag vill...
Postad 22 februari 2007 - 22:00
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Öppna plasman och löda av den ******** lödtråden är vad jag vill...
<{POST_SNAPBACK}>
Låter som en utmärkt idé. Mitt tips är att inte klaga på TVn innan du har provat bra kringutrustning. Kanske din "billiga Thomson" ger skräpbild och skalar kasst? Själv skaffade jag nyligen en Denon 1730 för det facila priset av 1900 kr. Bilden kan inte blir bättre. Det finns inte det minsta kryp när jag skalar 720p. Klockrent och glasklart. Således bör du kanske kasta din Thomson genom fönstret eller "löda av lödtråden" i den? Det är ju dumt om man lägger ner 14 000 kr på en TV och sedan snålar in på kringutrustningen så att TVn inte får en chans att visa sin rätta bild. En bra DVD-spelare med bra kabel kostar drygt 2000 spänn. Det är 15% av priset på TVn. Skaffa en bra antennkabel (Clicktronic för 150 kr) och en bra Scart-kabel (Supra för 300 kr) så får du ut mer av TV-tittandet också.
Postad 22 februari 2007 - 22:05
Unregistered569494e8
-
Unregistered569494e8
-
Forumräv
-
-
690 inlägg
Skaffa en bra antennkabel (Clicktronic för 150 kr) och en bra Scart-kabel (Supra för 300 kr) så får du ut mer av TV-tittandet också.
Hmmmm scart?!?!?! Det är väl hdmi som gäller?
Postad 22 februari 2007 - 22:09
bo_man
-
bo_man
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
sen beror det på lite hur nära tv:n man sitter. visst ser jag släpningarna när jag ser på tv-signal men inget jag irriterar mig fruktansvärt på.
det bästa är kanske att jämföra med andra apparater (har själv ingen aning),
Postad 22 februari 2007 - 22:19
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Skaffa en bra antennkabel (Clicktronic för 150 kr) och en bra Scart-kabel (Supra för 300 kr) så får du ut mer av TV-tittandet också.
Hmmmm scart?!?!?! Det är väl hdmi som gäller?
<{POST_SNAPBACK}>
Ja om man har HDMI ut på sin box. De flesta har dock bara scart ut på sin digitalbox (SD). Då hjälper det mycket med en Supra Scart eller nåt annat bra. Men det är klart - om man har HDMI ut på boxen så ska man använda det. Men jag trodde ni visste det utan att jag behövde tala om ´et
Redigerat av Unregistered1197, 22 februari 2007 - 22:22.
Postad 22 februari 2007 - 22:20
Sveos
-
Sveos
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
En snabb fråga bara för att kolla. Jag kollar nu på senaste Lostavsnittet. (Ja, nedladdat, DIVX). Jag gissar på att det finns fler som har gjort det med PV60. Har ni lika mycket ormar som jag?
(Och jag antar det beror på filen, inte på TV:n, men vill bara kolla)
Postad 22 februari 2007 - 22:23
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Öppna plasman och löda av den ******** lödtråden är vad jag vill...
<{POST_SNAPBACK}>
Låter som en utmärkt idé.
Mitt tips är att inte klaga på TVn innan du har provat bra kringutrustning. Kanske din "billiga Thomson" ger skräpbild och skalar kasst?
Själv skaffade jag nyligen en Denon 1730 för det facila priset av 1900 kr. Bilden kan inte blir bättre. Det finns inte det minsta kryp när jag skalar 720p. Klockrent och glasklart.
Således bör du kanske kasta din Thomson genom fönstret eller "löda av lödtråden" i den?
Det är ju dumt om man lägger ner 14 000 kr på en TV och sedan snålar in på kringutrustningen så att TVn inte får en chans att visa sin rätta bild.
En bra DVD-spelare med bra kabel kostar drygt 2000 spänn. Det är 15% av priset på TVn.
<{POST_SNAPBACK}>
Visst blir det bättre bild med bättre kringutrustning, inget snack om det. Mitt problem är att jag är tämligen säker att brusreduceringen inte är avstängd hur dyr än kringutrustningen är. Om jag skulle skaffa dyr utrustning och ändå upptäcka "smetningen" i ansikten har ju inte problemet försvunnit. Jag är säker på att den finns i tv:n, det är därför jag talar om att "löda av tråden". I servicemenyn finns inte ett tecken på en parameter som kan indikera på att den har med brusreducering att göra, vilket gör att jag tror att teknikerna inte räknar med att någon skall upptäcka detta fenomen. Mina funderingar är att brusreduceringen inte orkar med att behandla stora fält såsom ansikten och vad jag sett på senare tid; träd i bakgrunden ser ut att lossna från förgrunden och på samma sätt "bölja". Den enda ingången jag faktiskt inte testat är vga. Om den signalen passerar dekodern som sköter om bilden blir allt frid och fröjd....
Postad 22 februari 2007 - 22:23
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
En snabb fråga bara för att kolla. Jag kollar nu på senaste Lostavsnittet. (Ja, nedladdat, DIVX). Jag gissar på att det finns fler som har gjort det med PV60. Har ni lika mycket ormar som jag?
(Och jag antar det beror på filen, inte på TV:n, men vill bara kolla)
<{POST_SNAPBACK}>
(1) Ladda inte piratmaterial. (2) Titta inte på Lost. (3) Skyll inte på TVn.
Redigerat av Unregistered1197, 22 februari 2007 - 22:24.
Postad 22 februari 2007 - 22:28
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Visst blir det bättre bild med bättre kringutrustning, inget snack om det. Mitt problem är att jag är tämligen säker att brusreduceringen inte är avstängd hur dyr än kringutrustningen är. Om jag skulle skaffa dyr utrustning och ändå upptäcka "smetningen" i ansikten har ju inte problemet försvunnit. Jag är säker på att den finns i tv:n, det är därför jag talar om att "löda av tråden". I servicemenyn finns inte ett tecken på en parameter som kan indikera på att den har med brusreducering att göra, vilket gör att jag tror att teknikerna inte räknar med att någon skall upptäcka detta fenomen.
Mina funderingar är att brusreduceringen inte orkar med att behandla stora fält såsom ansikten och vad jag sett på senare tid; träd i bakgrunden ser ut att lossna från förgrunden och på samma sätt "bölja".
Den enda ingången jag faktiskt inte testat är vga. Om den signalen passerar dekodern som sköter om bilden blir allt frid och fröjd....
<{POST_SNAPBACK}>
Du bör nog snarare dra ner på konsumtionen av rökverk - och då menar jag inte Marlboro.  Du får ingen smetning när du kör rätt signal genom rätt kabel till rätt ingång. Så enkelt är det. Skaffa bra grejer så slipper du oroa dig.
Postad 22 februari 2007 - 23:17
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Visst blir det bättre bild med bättre kringutrustning, inget snack om det. Mitt problem är att jag är tämligen säker att brusreduceringen inte är avstängd hur dyr än kringutrustningen är. Om jag skulle skaffa dyr utrustning och ändå upptäcka "smetningen" i ansikten har ju inte problemet försvunnit. Jag är säker på att den finns i tv:n, det är därför jag talar om att "löda av tråden". I servicemenyn finns inte ett tecken på en parameter som kan indikera på att den har med brusreducering att göra, vilket gör att jag tror att teknikerna inte räknar med att någon skall upptäcka detta fenomen.
Mina funderingar är att brusreduceringen inte orkar med att behandla stora fält såsom ansikten och vad jag sett på senare tid; träd i bakgrunden ser ut att lossna från förgrunden och på samma sätt "bölja".
Den enda ingången jag faktiskt inte testat är vga. Om den signalen passerar dekodern som sköter om bilden blir allt frid och fröjd....
<{POST_SNAPBACK}>
Du bör nog snarare dra ner på konsumtionen av rökverk - och då menar jag inte Marlboro. 
Du får ingen smetning när du kör rätt signal genom rätt kabel till rätt ingång. Så enkelt är det.
Skaffa bra grejer så slipper du oroa dig.
<{POST_SNAPBACK}>
Snusar bara. Och då menar jag inte sova...  Tänk på en sak bara. När du LOVAR att jag inte kommer se någon smet ifall jag köper andra grejor så har du ju ingen aning om hur pass bra jag kan upptäcka defekter. Glöm inte att det man inte ser de första månaderna inte hindrar att jag inte upptäcker den senare. Rent statistiskt ligger du redan risigt till då ingen på något forum har rapporterat att "clay face"-effekten är borta. Av alla dessa som klagar är det rent statistiskt troligt att någon har dyr utrustning kopplad på rätt sätt. Så tänk på råden du ger. Problemet är att oftast har man inte tid att kolla fel i en butik(jag gjorde inte det). Ursprungligen var jag på jakt efter en panasonic som används vid tv-sändningar. Det är egentligen bara en monitor och saknar lull-lull såsom högtalare och en del effektmojängeri(finns det ordet trots saknad av rökverk?) Vid sändning av program behöver man en "ren" monitor. Jag var snål och köpte butiksmodellen. Det ångrar jag nu(tårar rinner ner och kortsluter min laptop) Nja, jag njuter då och då av bilden. svärtan är ju helt okej på denna modell. Robban
Postad 22 februari 2007 - 23:23
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Själv kan jag se varje liten pormask och ansiktsfjun i närbilderna på min PV60 - dock inga krypande pixlar eller leransikten. Jag har haft TVn ganska länge så jag vet vad den klarar. I början hade jag fel utrustning och fick ingen vidare bild. Med rätt kablar och DVD-spelare har jag fått en TV som presterar dubbelt så bra som tidigare för några få tusenlappar extra.
Postad 22 februari 2007 - 23:37
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
Själv kan jag se varje liten pormask och ansiktsfjun i närbilderna på min PV60 - dock inga krypande pixlar eller leransikten. Jag har haft TVn ganska länge så jag vet vad den klarar. I början hade jag fel utrustning och fick ingen vidare bild. Med rätt kablar och DVD-spelare har jag fått en TV som presterar dubbelt så bra som tidigare för några få tusenlappar extra.
<{POST_SNAPBACK}>
Problemet är väl att en "bra TV" även ska kunna hantera vad som annars kan klassas som "acceptabla källor" utan så mycket problem som Panasonics apparater verkar dras med? Eftersläpningar, ormar, vaxansikten osv. ska ju inte behöva synas även om du så matar TVn med VHS. Brus, dålig upplösning, suddighet, osv. visst om det ingår i källan är det ju inte mycket att göra men inte de här sjuka bieffekterna som dessa apparater verkar uppvisa.
Postad 22 februari 2007 - 23:38
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Själv kommer jag mata pv60 med PS3 när den kommer till sverige. Jag antar att blu-ray kommer se sjukt skönt ut! Jag har kört lite högupplösta trailer och det var inte kattpiss direkt! Och när man sedan kör ljudet via HDMI så får förstärkaren förhoppningsvis glädjefnatt. Jag har sett att 24/96 i 5.1 inte lämnar många oberörda. Vad är det man får ut nu? LPCM eller vad det heter? Robban
Postad 22 februari 2007 - 23:55
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5 548 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Problemet är väl att en "bra TV" även ska kunna hantera vad som annars kan klassas som "acceptabla källor" utan så mycket problem som Panasonics apparater verkar dras med?
Eftersläpningar, ormar, vaxansikten osv. ska ju inte behöva synas även om du så matar TVn med VHS. Brus, dålig upplösning, suddighet, osv. visst om det ingår i källan är det ju inte mycket att göra men inte de här sjuka bieffekterna som dessa apparater verkar uppvisa.
<{POST_SNAPBACK}>
Först och främst...det finns INGEN perfekt platt-tv (både LCD och plasma) oavsett material/källa, inte ens en BRA platt-tv. Sen alla dessa fenomen som folk sett....sitter ni med förstoringsglas och väljer bara filmer ni vet uppvisar dessa effekter? Har inte sett ett jota av lila maskar, kanske missat dem?, lite flimmer i ruggigt vitt dock, men då med lite hög kontrast inställd, och aningen tendens till eftersläpning och pixlighet vid dåliga sportsändningar...främst fotboll på darrig länk från kontinenten, lite suddighet beroende på analog tv-signal...=nästan alla så kallade "sjuka bieffekter" du talar om som jag upptäckt sett beror på källmaterialet. Det är bara det vita som känns svårt att förklara och som är en mindre god bieffekt. UndaC - fortsätt du och leta efter den perfekta platt-tv utan någon bieffekter alls, oavsett källmaterial... Näe, detta börjar ju bli närmast patetiskt... Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 23 februari 2007 - 00:00.
Postad 23 februari 2007 - 00:00
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Problemet är väl att en "bra TV" även ska kunna hantera vad som annars kan klassas som "acceptabla källor" utan så mycket problem som Panasonics apparater verkar dras med?
Eftersläpningar, ormar, vaxansikten osv. ska ju inte behöva synas även om du så matar TVn med VHS. Brus, dålig upplösning, suddighet, osv. visst om det ingår i källan är det ju inte mycket att göra men inte de här sjuka bieffekterna som dessa apparater verkar uppvisa.
<{POST_SNAPBACK}>
Du har fått det här om bakfoten genom att bara läsa om TVn istället för att titta på den. Det är alltid problematisk att mata en högupplöst skärm med lågupplöst material. Det blir inte bra. PV60, däremot visar bäst SD-bild av alla platta TV-apparater i samma prisklass. Bara Pioneer är bättre men då är det 50% dyrare. Du skojar när du snackar om att mata en högupplöst plasma med VHS. PV60 är designad för att visa högupplösta signaler. På detta ger den otrolig bild. Dessutom ger den bland den bästa bilden som finns på standardupplöst material. Hör här: -Jag har inga ormar. -Jag har inga leransikten. -Jag har inga eftersläpningar. Vad folk skriver om problem med sin PV60 är i 19 fall av 20 problem med signalen - inte TVn.
Postad 23 februari 2007 - 00:10
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5 548 inlägg
Glömde det Chris tog upp om VHS...
Säger också att du måste skoja om att mata en högupplöst plasmaskärm med en lågupplöst VHS.
Lite måste du väl veta om hur en bild och en skärmpanel är uppbyggd.
Prova om dra upp ett jpg-foto med en total upplösning på 200k som täcker hela din dators LCD-skärm.
Gör sedan samma sak med jpg-fotot men minska den till 20k och återkom sen med vilken du ansåg såg skarpast ut...
Mvh JB
Postad 23 februari 2007 - 08:47
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Nu blir jag orolig igen  Jag som precis har bestämt mig för denna så hör man vilka problem folk har  . Det är tur att JB och Chris finns här så jag kan lungna ner mig  Det blir denna TV förhoppningsvis nästa vecka.
Tänk om folk som var nöjda med sin TV kunde skriva lika mycket på forum som de som är missnöjda. Då först skulle man se hur många nöjda ägare det finns. Nackdelen med forum är ju många ggr att det oftast fokuseras mer på de negativa sidorna än positiva.
MVH Kribban
Postad 23 februari 2007 - 09:16
altair4
-
altair4
-
Veteran
-
-
1 621 inlägg
Jepp precis så är det ju kribban. Man får köpa den TV man blir minst bortskrämd ifrån.
Postad 23 februari 2007 - 10:25
CBarrow
-
CBarrow
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Man bli lite nojig när man läser här ibland faktiskt... Har själv beställt en 50"PV60 som kommer på måndag.
Överlag så har jag fått intrycket att folk är, överlag, mycket nöjda med denna tv. Det blir min andra platta tv (sålde min lcd idag) så jag har inte mycket erfarenhet av liknande apparater.
Nu går det bra att skriva hur underbara och perfekta ALLA ex av den här TVn är
Postad 23 februari 2007 - 10:37
Unregistered41753
-
Unregistered41753
-
Forumräv
-
-
578 inlägg
Jag sitter med denna tv sen en månad tillbaka och har själv varit lite orolig innan köp då man hör hur mycket mystiska fenomen som dyker upp på olika användares tv-apparater...
Jag som anser mig vara medelkräsen och är typen som har svårt för att ställa in en bild så att den är perfekt, då jag inte vet hur en perfekt bild ser ut. Och jag tror att många andra är som jag då man då och då stöter på inlägg som lyder:
"Vilka inställnigar kör ni med på er tv???"
Jag använder mig själv av andra användares inställningar då jag är nöjd med dessa.
Jag är fullkomligt nöjd med min TV och har inte märkt något konstigt än... Jag springer heller inte och hyr filmer för att bläddra fram till kapitel där andra användare sett en lila mask, för att se om jag har samma fenomen på min TV. Jag kollar heller inte på DivX-filmer (och människor som klagar på TV:n när de tittar på dåligt källmaterial tycker jag verkar lite fel ute  ), utan ser mest på analog och digital kabel-TV (Comhem) samt hyrda eller lånade DVD-filmer.
Min TV är lika tyst och blank som min gamla 32" CRT, men med mycket bättre och större bild. Mitt minus får den för den knasiga ingångshanteringen.
Inbränningar har jag väl upplevt, fick senast efter ett nyhetsankare med vit skjorta innanför kavajen. När jag slog över på en oanvänd ingång såg man inbränningar efter skjortan. So what, it comes with the territory... Och dessa inbrännigar lade jag inte märke till när jag sedan kollade på 24-dvd:n. -och sedan var de borta. Inget att oroa sig över...
Näe, jag tycker att detta felsökande har nått närmast löjliga gränser. Jag kan inte tänka mig att (och hoppas sannerligen inte...) detta pågår när man ska köpa andra prylar såsom bilar, hus, cyklar osv. Det skulle ta alldeles för mycket energi.
Jag rekommenderar gladeligen denna apparat till alla som är intresserade av en prisvärd platt TV.
Tack för mig.
Postad 23 februari 2007 - 10:42
Lasse C
-
Lasse C
-
Användare
-
-
171 inlägg
Här kommer en som tack vare bl a Cris och JB köpte en PV60 för en månad sedan.
Och jag kan lova alla att jag är inte besviken. Hittills har jag inte sett enda orm av något slag och inga konstiga ansikten heller för den delen. Däremot märker jag ju skillnad när olika källmaterial används.
Låt er inte påverkas av skrämselpropagandan som förekommit de senasta sidorna.
Jag är supernöjd så här långt.
LC
Postad 23 februari 2007 - 10:55
Willehund
-
Willehund
-
Användare
-
-
109 inlägg
Morsning.
Har nu ägt 42PV60 i ett par månader och är supernöjd med den. Har bara sett en orm en gång och matar jag den med riktiga källor och har riktiga kablar så har jag superbild på den.
Kringutrustning:
Panasonic HDD inspelare DMR-EH65
HDTV box Humax CXHD-1000C
Per
Postad 23 februari 2007 - 12:20
CBarrow
-
CBarrow
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Låter onekligen som att jag kommer bli toppennöjd
Själv så har jag vanlig digitalTV (comhem) och en vanlig dvdspelare. Lurar dock lite på att köpa en nyare dvdspelare med HDMIutgång. Denon hade någon prisvärd läste jag här på forumet tror jag? Har förstått att det skall bli en betydlig skillnad i bildkvalité då. Har även en x-box 360 som inte används så flitigt (50 speltimmar på 14 månader). Så spelandet borde funka bra även på plasman?
Kanske var tur att det var såna leveransproblem med Sharp 42"XD1E som jag beställde först, så att det blev en schysst plasma istället. Var väl lite insnöad på lcd för att jag var så nöjd med den lcd jag hade.
Från 26" till 50"... Kommer kännas lite stort i början gissar jag på  Har möblerat om lite och har nu ca fyra meter till skärmen, så jag bedömer att det kommer gå bra med 50".
Postad 23 februari 2007 - 12:53
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5 548 inlägg
Låter onekligen som att jag kommer bli toppennöjd
Själv så har jag vanlig digitalTV (comhem) och en vanlig dvdspelare. Lurar dock lite på att köpa en nyare dvdspelare med HDMIutgång. Denon hade någon prisvärd läste jag här på forumet tror jag? Har förstått att det skall bli en betydlig skillnad i bildkvalité då. Har även en x-box 360 som inte används så flitigt (50 speltimmar på 14 månader). Så spelandet borde funka bra även på plasman?
Kanske var tur att det var såna leveransproblem med Sharp 42"XD1E som jag beställde först, så att det blev en schysst plasma istället. Var väl lite insnöad på lcd för att jag var så nöjd med den lcd jag hade.
Från 26" till 50"... Kommer kännas lite stort i början gissar jag på Har möblerat om lite och har nu ca fyra meter till skärmen, så jag bedömer att det kommer gå bra med 50".
<{POST_SNAPBACK}>
Återkom gärna med en recension/reflektion över ditt nya köp då du testat den ett tag... Mvh JB
Postad 23 februari 2007 - 14:02
JaymanIII
-
JaymanIII
-
Rookie
-
9 inlägg
Har en PV60.
<{POST_SNAPBACK}>
Uppe i +150h timmar så nu är det dags att börja mickla med en bild som jag egentligen är väldigt nöjd med...att man aldrig lär sig... Hur hittar man in till servicemenyn? (jo jag har sökt i tråden, men hittade allt annat än svaret på detta). /J
Postad 23 februari 2007 - 14:13
JaymanIII
-
JaymanIII
-
Rookie
-
9 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Mina föräldrar såg min PV60 matad med CanalDigital via HDMI och blev så tagna att de köpte en likadan maskin. Jag varnade dem att deras gamla scart-satellitbox och icke-HDMI-DVD skulle ge en mindre bra bild. Så är även fallet. De har en helt acceptabel bild via satellit och bra bild via DVD. Men min bild är grym i båda lägena! Med HD-sändningarna som lök på laxen har jag blivit PV60-religiös. Inga ormar, släpningar, regnbågseffekter, surrningar, reflektioner, fjärrkontrollssegningar eller allt vad som har skrivits. Bara klockren bild. Stark köprekommendation! /J
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|