* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
8037 svar till detta ämne
Postad 25 July 2008 - 10:35
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Kroem:
Ja, jag vet. Det suger rätt hårt. Det hade varit sjukt smidigt att lösa det på det sättet. Jag hade också tänkt så. Men faktum är att jag hellre har datorn igång och streamar till en snygg squeezebox än att jag har TVn igång och spelar musik med PCHs något undermåliga spelare.
Men det känns dumt att möjligheten inte finns med PCH som NAS till SB.
Har inte A/B testat en bra CD-spelare mot PCH:n. Men använder man INTE PCH:ns analoga ljudutgångar, utan istället Pdif kontakten till en BRA förstärkare, sker ju omvandlingen där istället, då påverkar den "något undermåliga spelaren" (D/A-omvandlaren) i PCH:n ingen som helst roll. Största boven i försämrat ljud ligger vanligen i dåliga mp3 enkodningar, med dåliga program, taskiga inställningar och alldeles för låg bitrate - glöm inte att mp3 INTE är HiFi....
Redigerat av Nisken, 25 July 2008 - 11:48.
Postad 25 July 2008 - 11:00
JimmieK
-
JimmieK
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej.
Nu har jag suttit i 4 dagar/kvällar & kollat runt på forum & läst guider utan att få det att funka.
Problemet är att PCH:n inte ansluter till mitt nätverk ordentligt. När jag ska browsa efter network share får jag oftast inte upp nån arbetsgrupp ( samma ag. och subnät som pc). Men när jag får upp arbetsgruppen & ska gå vidare så får jag bara upp PCH-A110 i listan. Har lagt till mappar manuellt, men när jag går in på mappen via media sources så kommer fel-meddelandet no content found. Har bytt både router & PCH (på inrådan av åf:n),
men som ni förstår så hjälpte inte det. Är det nån inställning i XP jag har missat?
Tacksam för svar.
PS. jag har en netgear router, och när går in & kollar på attached devices så finns PCH:n oftast inte med, trots att jag är ute på nätet med den...
Postad 25 July 2008 - 11:44
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Hej. Nu har jag suttit i 4 dagar/kvällar & kollat runt på forum & läst guider utan att få det att funka. Problemet är att PCH:n inte ansluter till mitt nätverk ordentligt. När jag ska browsa efter network share får jag oftast inte upp nån arbetsgrupp ( samma ag. och subnät som pc). Men när jag får upp arbetsgruppen & ska gå vidare så får jag bara upp PCH-A110 i listan. Har lagt till mappar manuellt, men när jag går in på mappen via media sources så kommer fel-meddelandet no content found. Har bytt både router & PCH (på inrådan av åf:n), men som ni förstår så hjälpte inte det. Är det nån inställning i XP jag har missat?
Tacksam för svar.
PS. jag har en netgear router, och när går in & kollar på attached devices så finns PCH:n oftast inte med, trots att jag är ute på nätet med den...
A-110?? du menar A-100? A-100 är mig veterligen inte släppt ännu. PCH:n använder pyttemjuks Netbiosprotokoll för kommunikation med XP, så netbios måste vara aktiverat i nätverksstacken på din XP-PC. Dessutom måste "arbetsgrupp" ha exakt samma namn i både din XP-PC och i PCH:n, avslutningsvis bör du kolla så att de har IP-adresser och nätmasker (255.255.255.0) som är inställda så att adresserna "ser varandra", inte bara så att PCH:n ser din router. Kolla routern samtidigt så att dess brandvägg inte blockerar komm mellan XP-PC:n och PCH:n Enda bekymret jag har, är att trots att bägges arbetsgruppsnamn är "Mshome" så dyker PCH:n upp i utforkaren INTE under "Mshome-fliken" utan under en egen arbetsgrupp som heter "" (blank), men funkar gör det.
Redigerat av Nisken, 25 July 2008 - 11:46.
Postad 25 July 2008 - 12:19
robber
-
robber
-
Forumräv
-
-
521 inlägg
Hej. Nu har jag suttit i 4 dagar/kvällar & kollat runt på forum & läst guider utan att få det att funka. Problemet är att PCH:n inte ansluter till mitt nätverk ordentligt. När jag ska browsa efter network share får jag oftast inte upp nån arbetsgrupp ( samma ag. och subnät som pc). Men när jag får upp arbetsgruppen & ska gå vidare så får jag bara upp PCH-A110 i listan. Har lagt till mappar manuellt, men när jag går in på mappen via media sources så kommer fel-meddelandet no content found. Har bytt både router & PCH (på inrådan av åf:n), men som ni förstår så hjälpte inte det. Är det nån inställning i XP jag har missat?
Tacksam för svar.
Hmm hade samma problem med min Mediabox och netgearrouter när jag hade kopplar inte sladdarna fel  Trött och ivrig så kopplade jag inte Mediaboxen på uttaget för bredbandet i routern och internetsladden i en portingång. Fick liknande problem som du beskriver! Dra ut alla kablarna och kolla för att vara 100%. Vill inte nervärdera dig eller något men alla kan göra fel tom jag bevisligen  Trevlig helg! /Robin
Postad 25 July 2008 - 13:38
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Hmm hade samma problem med min Mediabox och netgearrouter när jag hade kopplar inte sladdarna fel Trött och ivrig så kopplade jag inte Mediaboxen på uttaget för bredbandet i routern och internetsladden i en portingång. Fick liknande problem som du beskriver! Dra ut alla kablarna och kolla för att vara 100%. Vill inte nervärdera dig eller något men alla kan göra fel tom jag bevisligen 
Trevlig helg!
/Robin
Fast då borde han ju inte kunna komma ut på internet som han säger att han ju gör, vare sig från PCH:n eller PC:n?
Postad 25 July 2008 - 16:43
JimmieK
-
JimmieK
-
Rookie
-
7 inlägg
Kablarna sitter rätt. Arbetsgruppen är MSHOME på både PCH & på PC. Vet inta vad jag ska ta mig till, börjar nästan bli förtvivlat här  . Har snackat med teknikmagasinet där jag köpte den, men inga "lösningar" har funkat.
Postad 25 July 2008 - 17:06
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Kablarna sitter rätt. Arbetsgruppen är MSHOME på både PCH & på PC. Vet inta vad jag ska ta mig till, börjar nästan bli förtvivlat här . Har snackat med teknikmagasinet där jag köpte den, men inga "lösningar" har funkat.
Brandvägggen blockerar inte PC:n att se PCH:n? Netbios är aktiverat i PC nätverksstacken? jag använder manuella IP-adresser i alla maskiner i nätverket och INTE dhcp utdelning av IP från min router, vad använder du?
Redigerat av Nisken, 25 July 2008 - 17:42.
Postad 25 July 2008 - 17:39
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Kablarna sitter rätt. Arbetsgruppen är MSHOME på både PCH & på PC. Vet inta vad jag ska ta mig till, börjar nästan bli förtvivlat här . Har snackat med teknikmagasinet där jag köpte den, men inga "lösningar" har funkat.
Nu använder jag XP pro i mina bägge maskiner, men jag är nästan säker på att just netbios baserat hemmanätverk funkar även i XP-home? Men har du pro, så vet jag säkert att det funkar.
Postad 25 July 2008 - 18:51
-TM-
-
-TM-
-
Amatör
-
-
59 inlägg
En ny beta, ny info  FYI ONLY not for download.
Discussions only in beta forum.
01-17-080725-15-POP-402-000 (full update) Quote:
Comments :
1. New MKV demux from Haali, improved MKV decode performance above 33Mbps from local HDD, SMB and NFS shares. HTTP performance still below 20Mbps 2. Auto TV fix in DVD navigation 3. Fixed ISO crash on VESA mode 4. Yellow/Black subtitle 5. Samba browsing on Media Source page 6. Fixed wrong name at left plane for Data Disc main page 7. Fixed myiHome folder with space or other special character unable to access content 8. Fixed play apps cannot start when there is problems with themes 9. Fixed screen saver images in themes not working 10. Fixed sometimes DVD navigation return immediately enter into screen saver 11. Fixed subtitle text wrapping went out of screen 12. Increased text width for new subtitle color option 13. Fixed photo slideshow unable to repeat 14. Photo slideshow, added "No transition effect"
Known issues : 1. New Aspect Ratio/TV Zoom implemention not applicable in ISO/Video_TS playback yet 2. File seek in MKV, video may freeze few seconds until next I-frame encountered.
NOT for download.
The works continues. Very Happy
As gött att dom har fixat en demux från Haali !! Haali demux kan verkligen göra det den ska göra !!!
Postad 25 July 2008 - 20:04
JimmieK
-
JimmieK
-
Rookie
-
7 inlägg
Brandvägggen blockerar inte PC:n att se PCH:n?
Netbios är aktiverat i PC nätverksstacken?
jag använder manuella IP-adresser i alla maskiner i nätverket och INTE dhcp utdelning av IP från min router, vad använder du?
Jag har dhcp utdelning av IP-adresserna. Tror inte att det är brandväggen, om inte ESET skulle ställa till det på nåt sätt... Vad menar du med nätverksstacken? Hur kollar jag det? Väldigt tacksam för hjälpen.
Postad 25 July 2008 - 20:29
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Jag har dhcp utdelning av IP-adresserna. Tror inte att det är brandväggen, om inte ESET skulle ställa till det på nåt sätt... Vad menar du med nätverksstacken? Hur kollar jag det? Väldigt tacksam för hjälpen.
jag har som sagt statiska Ip-adresser, funkar det inte på annat sätt så sätt dem manuellt både i PC:n och PCH:n med manuellt satt Netbios stöd enligt nedan. Kolla nätverksstackens inställningar under "network connection status", "properties", "general", "TCP/IP", "properties", "Advanced", "Wins". Där måste Netbios vara aktiverat, antingen manuellt eller via DHCP (som ju du har). jag använder själv Eset Nod32 v 2.7 och det funkar bra med den versionen, vet INTE hur det är med v 3.x som funkar helt annorlunda. Som du märker är problemlösning väldigt mycket att utesluta olika förslag till orsaker - bra problemlösning är mer utesluta genom att tänka efter, än att prova allt möjligt rent praktiskt.
Postad 25 July 2008 - 21:05
JimmieK
-
JimmieK
-
Rookie
-
7 inlägg
jag har som sagt statiska Ip-adresser, funkar det inte på annat sätt så sätt dem manuellt både i PC:n och PCH:n med manuellt satt Netbios stöd enligt nedan.
Kolla nätverksstackens inställningar under "network connection status", "properties", "general", "TCP/IP", "properties", "Advanced", "Wins". Där måste Netbios vara aktiverat, antingen manuellt eller via DHCP (som ju du har).
jag använder själv Eset Nod32 v 2.7 och det funkar bra med den versionen, vet INTE hur det är med v 3.x som funkar helt annorlunda.
Som du märker är problemlösning väldigt mycket att utesluta olika förslag till orsaker - bra problemlösning är mer utesluta genom att tänka efter, än att prova allt möjligt rent praktiskt.
Jodå, det var aktiverat. Jag kör med Eset Smart Security v 3.0. Hittade en intressant grej under personal firewall. Den stod på "strict protection" (låter inte andra enheter se datorn), så jag bytte till "allow sharing", samt "allow UPNP in trusted zone". OCH NU FUNKAR DET! Tack så grymt mkt för att du har tagit dig tid o hjälpt till, uppskattas verkligen. (Lite pinsamt bara att man har varit och bytt grejor som det inte var fel på. Men det var iofs. åf:n som sa att jag skulle göra det).
Postad 25 July 2008 - 21:45
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Jodå, det var aktiverat. Jag kör med Eset Smart Security v 3.0. Hittade en intressant grej under personal firewall. Den stod på "strict protection" (låter inte andra enheter se datorn), så jag bytte till "allow sharing", samt "allow UPNP in trusted zone".
OCH NU FUNKAR DET! Tack så grymt mkt för att du har tagit dig tid o hjälpt till, uppskattas verkligen.
(Lite pinsamt bara att man har varit och bytt grejor som det inte var fel på. Men det var iofs. åf:n som sa att jag skulle göra det).
Kul grattis då! Det var således brandväggen som ju stod på listan över misstänkta orsaker, fast inte den i routern utan mjukvarubrandväggen i PC:n (själv använder jag ingen i PC:n, vad ska jag med två till? den i routern räcker bra med NAT och SPI, ställer bara till med trassel med en även i PC:n - som här då...)
Redigerat av Nisken, 25 July 2008 - 21:45.
Postad 26 July 2008 - 16:24
FreddP
-
FreddP
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Måste ha ett svar på detta innan jag skickar tillbaka min jäkla popcorn ****.
Jag har testat med att spela upp en del 1080p filmer genom den, kör den genom en extern HDD.
Vissa fungerar allt, lite småhackigt, men inget alvarligt.
Men så kommer man till vissa filmer (Ice age 2, earth (fågelscenen), vissa delar i tex. Transporter 2, hela Hitman)
Ja en hel del filmer som inte går att titta på för det hackar så.
Ice age 2 är värst, har man tur får man se 2 sek av pixlar. Och det är inget fel på den för datorn spelar upp den bättre.
Så om det är någon som vet något trick man kan göra för att få det att fungera, vad som helst.
Eller någon som fått Ice age 2 att fungera eller någon av dom andra felfritt så dela mer er tack.
Jag är mer inne på att skicka tillbaka min nu och skaffa mig en Tvix och hoppas på ett bättre resultat för detta går inte. Kasta pengarna i sjön.
Postad 26 July 2008 - 17:23
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Måste ha ett svar på detta innan jag skickar tillbaka min jäkla popcorn ****.
Jag har testat med att spela upp en del 1080p filmer genom den, kör den genom en extern HDD. Vissa fungerar allt, lite småhackigt, men inget alvarligt.
Men så kommer man till vissa filmer (Ice age 2, earth (fågelscenen), vissa delar i tex. Transporter 2, hela Hitman) Ja en hel del filmer som inte går att titta på för det hackar så.
Ice age 2 är värst, har man tur får man se 2 sek av pixlar. Och det är inget fel på den för datorn spelar upp den bättre.
Så om det är någon som vet något trick man kan göra för att få det att fungera, vad som helst. Eller någon som fått Ice age 2 att fungera eller någon av dom andra felfritt så dela mer er tack.
Jag är mer inne på att skicka tillbaka min nu och skaffa mig en Tvix och hoppas på ett bättre resultat för detta går inte. Kasta pengarna i sjön.
Extern HD finns det ju rapporter om här, att det går sådär. Dina problem finns i HD material, det med de högsta bitraterna. Att bandbredden för PCH:n är mindre från en extgern HDD än från en intern vet vi oxå. Jag har testat just hitman med en intern HDD, funkar helt fläckfritt! Undrar om Tvixen är ett bättre val, är inte det samma processor?
Postad 26 July 2008 - 18:04
FreddP
-
FreddP
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Extern HD finns det ju rapporter om här, att det går sådär. Dina problem finns i HD material, det med de högsta bitraterna. Att bandbredden för PCH:n är mindre från en extgern HDD än från en intern vet vi oxå. Jag har testat just hitman med en intern HDD, funkar helt fläckfritt!
Undrar om Tvixen är ett bättre val, är inte det samma processor?
Så med detta tror du att mina problem skulle försvinna om jag istället skaffade mig en intern HDD? Känns väldigt skumt detta... Men det kanske stämmer. 420 Mbit/s USB 2.0 kanske inte räcker då. Tycker att det är nogot man skulle fått reda på i köpet då.
Postad 26 July 2008 - 18:49
FreddP
-
FreddP
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Skulle någon kunna svara som aldrig haft problem med hackande i filmer på 1080p. Har filmer på 1080p som ligger på 22gig (hitman).
Om det är någon som aldrig haft det problemet med hackande eller liknande på någon film, kan du/ni då berätta vad ni har för setup. Hårddisk (intern/extern, 500gig/1TB), nätverk, Llink eller uppackade filer, inställning på ljud och bild i inställningar m.m
Allt som kan vara utav värde för vi är många med detta problem och jag skickar tillbaka allt snart om jag inte får någon lösning på detta.
Skit att ha en FullHD tv för 22000 om man aldrig kan utnytja grejerna.
Extremet tacksam för ett bra svar på detta.
Postad 26 July 2008 - 19:27
bpl
-
bpl
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Skulle någon kunna svara som aldrig haft problem med hackande i filmer på 1080p. Har filmer på 1080p som ligger på 22gig (hitman).
Om det är någon som aldrig haft det problemet med hackande eller liknande på någon film, kan du/ni då berätta vad ni har för setup. Hårddisk (intern/extern, 500gig/1TB), nätverk, Llink eller uppackade filer, inställning på ljud och bild i inställningar m.m
Allt som kan vara utav värde för vi är många med detta problem och jag skickar tillbaka allt snart om jag inte får någon lösning på detta.
Skit att ha en FullHD tv för 22000 om man aldrig kan utnytja grejerna.
Extremet tacksam för ett bra svar på detta.
Varför inte montera in en intern HDD i Popcornen och testa? En HDD kostar inte många kronor i dag... Jag har iaf en sån här: https://www.prisjakt...kt.php?p=160108 och har inga problem med hackande filmer...
Postad 26 July 2008 - 19:40
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Så med detta tror du att mina problem skulle försvinna om jag istället skaffade mig en intern HDD?
Känns väldigt skumt detta... Men det kanske stämmer. 420 Mbit/s USB 2.0 kanske inte räcker då.
Tycker att det är nogot man skulle fått reda på i köpet då.
Hmmm... är du säker på att HDD:n i den låda du använder verkligen klarar att konvertera i den farten till USB då? Åtminstone enligt specen klarar PCH:n 42 Mb/s på ingången på sin USB 2.0 port. Har du sedan en delvis fragmenterad disk, kommer du att få intermittenta väntetider på disken - som sedan får svårt att komma ikapp och fylla bufferten i PCH:n igen över USB-kanalen, när HDD-huvudet kommit till rätt spår och disken roterat fram rätt sektor om du ligger på gränsen för vad videoprocessorn kräver i data för att inte hacka. Väl defragmenteradHDD med skapligt stor buffert, förbättrar dess chanser att hinna med förstås. Men de båda flaskhalsarna USB:n + HDD:n ÄR sämre än samma HDD direkt ansluten till PCH:ns processor via IDE-kanalen när du monterat disken internt. Dessutom finn det säkert nån typ av material med full upplösning och processorkrävande uppackning av ljud och bild som gör att den får svårt att hinna med, även om jag inte sett det i min anläggning. Jag har hittills inte sett nåt hackande alls även vid 1080p material....
Redigerat av Nisken, 26 July 2008 - 19:41.
Postad 26 July 2008 - 19:50
mathiaslindqvist
-
mathiaslindqvist
-
Användare
-
-
138 inlägg
Har intern disk på 500 gig, vill nu koppla in en usb disk oxå på 500 gig ... just nu är den ntfs vilket innebär att jag ej kan skriva till den, vill ha den ext3 formaterad .. men jag vet ej hur man kör i popcorn, går det att formatera där eller måste jag göra det i datorn och göra den till ext3 där oxå ?
Sen så brukar jag ftp:a över saker till popcorn intern, ger rätt hygglig speed jämnfört med samba. kan jag komma åt usb disken via ftp oxå eller e det samba som gäller där ??
interndisk: //popcorn/share ... va heter usbdisken för att smb mounta ?
Postad 26 July 2008 - 19:53
FreddP
-
FreddP
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Hmmm... är du säker på att HDD:n i den låda du använder verkligen klarar att konvertera i den farten till USB då? Åtminstone enligt specen klarar PCH:n 42 Mb/s på ingången på sin USB 2.0 port.
Har du sedan en delvis fragmenterad disk, kommer du att få intermittenta väntetider på disken - som sedan får svårt att komma ikapp och fylla bufferten i PCH:n igen över USB-kanalen, när HDD-huvudet kommit till rätt spår och disken roterat fram rätt sektor om du ligger på gränsen för vad videoprocessorn kräver i data för att inte hacka.
Väl defragmenteradHDD med skapligt stor buffert, förbättrar dess chanser att hinna med förstås. Men de båda flaskhalsarna USB:n + HDD:n ÄR sämre än samma HDD direkt ansluten till PCH:ns processor via IDE-kanalen när du monterat disken internt.
Dessutom finn det säkert nån typ av material med full upplösning och processorkrävande uppackning av ljud och bild som gör att den får svårt att hinna med, även om jag inte sett det i min anläggning. Jag har hittills inte sett nåt hackande alls även vid 1080p material....
Citera(Kanelbulle @ Oct 1 2007, 19:53 ) Bra att veta om Popcorn Hour A-100 Överföringshastigheter för PCH mot olika enheter/tjänster: SMB: ~25Mbps NFS: ~33Mbps HTTP: ~42Mbps (same clip peaks at 47Mbps) USB HDD: ~ 42Mbps USB DVDROM (8x): ~42Mbps Internal HDD: ~42Mbps Verkar ju som man får samma fart på både extern och intern HDD. Men hur kör du för att det skall fungara felfritt? Kan det ha skillnad om du har en 5400 rpm eller en 7200 rpm? Vet inte vad jag har idag. Får ta reda på det. Vet bara att det är en 1TB USB HDD. Kanske det också är ett problem. Kanske är bättre att satsa på mindre kapacitet, en 500 gig.
Postad 26 July 2008 - 21:30
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Citera(Kanelbulle @ Oct 1 2007, 19:53 ) Bra att veta om Popcorn Hour A-100
Överföringshastigheter för PCH mot olika enheter/tjänster:
SMB: ~25Mbps NFS: ~33Mbps HTTP: ~42Mbps (same clip peaks at 47Mbps) USB HDD: ~ 42Mbps USB DVDROM (8x): ~42Mbps Internal HDD: ~42Mbps
Verkar ju som man får samma fart på både extern och intern HDD.
Men hur kör du för att det skall fungara felfritt?
Kan det ha skillnad om du har en 5400 rpm eller en 7200 rpm? Vet inte vad jag har idag. Får ta reda på det. Vet bara att det är en 1TB USB HDD. Kanske det också är ett problem. Kanske är bättre att satsa på mindre kapacitet, en 500 gig.
Jo jag har sett tabellen förut, den är bra att veta om, men inga garantier finns ju att anslutna apparater klarar att leverera en bitström med den hastigheten under en längre tid (eller ens alls). En hel del USB minnesstickor gör det INTE. Många lite äldre HDD gör det inte heller. Ta en typisk 60GB Hitachi DK23EA-60 nallad från en äldre dator, den klarar 166 Mb/s genom sin processor, men en lätt defragmenterad disk med säg 10% av sektorerna i "felordning", 4200rpm och liten buffert, ger nog inte mer än kanske 20-30Mb/s vilket INTE räcker för att mata de mest krävande fullHD filerna till PCH:ns processor, då blir det hackande medan bufferten fylls igen. En mer modern disk säg Hitachi 7k500 (500GB) har betydligt högre transferrate, snabbare söktider och större buffert, den har betydligt större chans att kunna garantera att alltid hinna mata fram med 42Mb/s om så krävs, även vid viss fragmentering. Sedan har vi ju frågetecknet från tidigare i kväll, hur mycket flaskhals ger den externa diskburk man satt disken i för att anlsluta via USB istf via internt (i PCH:n) PATA IF? Trassslar man till det än mer med ett trådlöst USB Wifi (med störningar och felsändningar), så inser man att det knappt kommer att gå att visa vanlig DVD film utan hackande, än mindre HD-material, annat än med mycket bra HW/SW och fullgoda mottagningförhållanden och idag är ju Sw i PCH:n inte bra nog för att klara det (max ca 20Mb/s i topparna, kanske 12-15Mb/s i snitt över en tid)
Redigerat av Nisken, 26 July 2008 - 21:56.
Postad 26 July 2008 - 21:32
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
FreddP & Nisken:Det kommer en ganska stor Firmware uppdatering om ca 1 vecka... Det är en Release kandidat ute nu o är det inga större problem kommer denna att gå ut under nästa vecka, skulle jag tro! Man kan summera den nya uppdateringen till i huvudsak prestanda! Infon om den kommande Firmwaren har tidigare postats här i tråden. Här kommer en sammanfattning: Kortfattat om kommande Firmware:- Ökad hastighet vid Samba/SMB, upp till 38 Mbps - Mycket arbete har lagts för att förbättra MKV-stödet/prestandan - Nya Aspect Ratio lägen - Subtitle rendering fix, nya färger för Subtitle - USB-hårddisk spindown - Screen saver vid musikspelande - Ogg Vorbis support i MKV - plus massor med andra småfixar... Kortfattat om NMT-applikationerna:- Ny Torrent-klient - Nzbget, newsgroup klient - plus massor med andra småfixar Tror att den kommer fixa mycket av det du upplever.
Redigerat av Kanelbulle, 26 July 2008 - 21:33.
Postad 26 July 2008 - 21:54
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
FreddP & Nisken:
Det kommer en ganska stor Firmware uppdatering om ca 1 vecka... Det är en Release kandidat ute nu o är det inga större problem kommer denna att gå ut under nästa vecka, skulle jag tro!
Man kan summera den nya uppdateringen till i huvudsak prestanda! Infon om den kommande Firmwaren har tidigare postats här i tråden. Här kommer en sammanfattning:
Kortfattat om kommande Firmware:
- Ökad hastighet vid Samba/SMB, upp till 38 Mbps - Mycket arbete har lagts för att förbättra MKV-stödet/prestandan - Nya Aspect Ratio lägen - Subtitle rendering fix, nya färger för Subtitle - USB-hårddisk spindown - Screen saver vid musikspelande - Ogg Vorbis support i MKV - plus massor med andra småfixar...
Kortfattat om NMT-applikationerna:
- Ny Torrent-klient - Nzbget, newsgroup klient - plus massor med andra småfixar
Tror att den kommer fixa mycket av det du upplever.

Mmmmm....kanelbullar är bra!  )
Postad 26 July 2008 - 22:14
FreddP
-
FreddP
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Jo jag har sett tabellen förut, den är bra att veta om, men inga garantier finns ju att anslutna apparater klarar att leverera en bitström med den hastigheten under en längre tid (eller ens alls). En hel del USB minnesstickor gör det INTE. Många lite äldre HDD gör det inte heller. Ta en typisk 60GB Hitachi DK23EA-60 nallad från en äldre dator, den klarar 166 Mb/s genom sin processor, men en lätt defragmenterad disk med säg 10% av sektorerna i "felordning", 4200rpm och liten buffert, ger nog inte mer än kanske 20-30Mb/s vilket INTE räcker för att mata de mest krävande fullHD filerna till PCH:ns processor.
En mer modern disk säg Hitachi 7k500 (500GB) har betydligt högre transferrate, snabbare söktider och större buffert, den har betydligt större chans att kunna garantera att alltid hinna mata fram med 42Mb/s om så krävs, även vid viss fragmentering.
Sedan har vi ju frågetecknet från tidigare i kväll, hur mycket flaskhals ger den externa diskburk man satt disken i för att anlsluta via USB istf via internt (i PCH:n) PATA IF?
Trassslar man till det än mer med ett trådlöst USB Wifi (med störningar och felsändningar), så inser man att det knappt kommer att gå att visa vanlig DVD film utan hackande, än mindre HD-material, annat än med mycket bra HW/SW och fullgoda mottagningförhållanden och idag är ju Sw i PCH:n inte bra nog för att klara det (max ca 20Mb/s i topparna, kanske 12-15Mb/s i snitt över en tid)
Får tacka för de bra svar och funderingar du lagt. Har gett mig en bra tankeställare. Min bana är just nu inne på att skaffa mig en bra intern HDD istället. Lite tråkigt att man gått å köpt sig en extern HDD för 1700 kr som blir helt värdelös nu. Om du vill och kan så får du hämskt gärna göra mig en tjänst. Att få tag på Ice age 2 1080p blueray och se om den fungerar över huvud taget för dig, jag kommer knappt 2 sek på den innan den stannar och bara ljudet fungerar. Skulle detta fungera för dig så har vi svaret. Andra fel är fåglarna i början av earth 720p, transporter 2 1080p (när han hämtar sitt barn i början hackar det till vid en klocka ; ) ) Tror när jag tänker efter att alla 1080p filmer har någon del i sig som inte fungerar mer eller mindre... Hade varit guld värt i alla fall. FreddP & Nisken:
Det kommer en ganska stor Firmware uppdatering om ca 1 vecka... Det är en Release kandidat ute nu o är det inga större problem kommer denna att gå ut under nästa vecka, skulle jag tro!
Man kan summera den nya uppdateringen till i huvudsak prestanda! Infon om den kommande Firmwaren har tidigare postats här i tråden. Här kommer en sammanfattning:
Kortfattat om kommande Firmware:
- Ökad hastighet vid Samba/SMB, upp till 38 Mbps - Mycket arbete har lagts för att förbättra MKV-stödet/prestandan - Nya Aspect Ratio lägen - Subtitle rendering fix, nya färger för Subtitle - USB-hårddisk spindown - Screen saver vid musikspelande - Ogg Vorbis support i MKV - plus massor med andra småfixar...
Kortfattat om NMT-applikationerna:
- Ny Torrent-klient - Nzbget, newsgroup klient - plus massor med andra småfixar
Tror att den kommer fixa mycket av det du upplever.

Får även tacka för denna infon. Enda med detta är att jag har 14 dagars öppet köp på min HDD, och frågan är om uppdateringen kommer komma innan dess. Mycket pengar för att inte veta. En sak som hade varit rolig att veta är om folk med Tvix har samma problem med extern HDD, om inte är det ju ett mjukvarufel som får att fixa till. Då skulle ju uppdateringen kunna fixa detta. Men vilken bit i nya uppdateringen skulle hjälpa mig med extern HDD??
Postad 26 July 2008 - 22:18
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
Är det någon insider som vet om Flac-ljud i surround snart kommer stödas?
Postad 26 July 2008 - 22:33
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
FreddP:a Det är alltid svårt att peka på exakt rätt grej, när det handlar om felsökning... vilket är irriterande jag vet, tro mig! Puh... Men min personliga uppfattning om de senaste Firmwaren är att "PCH:n har blivit lynnigare...", den har varit mer påverkbar för filer den inte tycker om... fler har inte funkat, har de inte funkat har det påverkat nästa film du kör på... så det har varit lite två steg fram o ett tillbaks... Helt min egen uppfattning. På den nya har Syabas arbetat mycket på det "vanliga", MKV-supporten osv. Mer fått gå till botten med prestandan... och det verkar som det gett resultat. Nu vet jag inte om ditt trubbel enbart var när du kör via USB-disk och om det är konstant oavsett material. Är det mest på HD-kan det definitvt hjälpa. Men nån garanti.. det får du aldrig, i alla fall inte från mig... Att Tvix har problem ibland, kan du vara hyfsat säker på. De är grymt duktiga och gör ett mycket bra jobb med sin mjukvara, men Mediaspelare har alltid lite kvar att fixa... Nä, nu ska jag hälsa på John Blund (inte i HD  )!!
Postad 26 July 2008 - 22:45
FreddP
-
FreddP
-
Amatör
-
-
61 inlägg
FreddP:a
Det är alltid svårt att peka på exakt rätt grej, när det handlar om felsökning... vilket är irriterande jag vet, tro mig! Puh... Men min personliga uppfattning om de senaste Firmwaren är att "PCH:n har blivit lynnigare...", den har varit mer påverkbar för filer den inte tycker om... fler har inte funkat, har de inte funkat har det påverkat nästa film du kör på... så det har varit lite två steg fram o ett tillbaks... Helt min egen uppfattning.
På den nya har Syabas arbetat mycket på det "vanliga", MKV-supporten osv. Mer fått gå till botten med prestandan... och det verkar som det gett resultat.
Nu vet jag inte om ditt trubbel enbart var när du kör via USB-disk och om det är konstant oavsett material. Är det mest på HD-kan det definitvt hjälpa. Men nån garanti.. det får du aldrig, i alla fall inte från mig...
Att Tvix har problem ibland, kan du vara hyfsat säker på. De är grymt duktiga och gör ett mycket bra jobb med sin mjukvara, men Mediaspelare har alltid lite kvar att fixa...
Nä, nu ska jag hälsa på John Blund (inte i HD )!!
Tack för detta. Jo det är endast HD material. Har iofs inte testat så mycke mer då jag tycker att det inte spelar så stor roll. Har inte haft så mycket problem med 720p filmer, utan endast 1080p. och ända skillnaden är ju mängden data som skickas, det dubbla i stort sett. Ja jag ligger i valet och kvalet just nu, försöker komma på ett annat användningsområde för min externa HDD om jag köper en intern. : ) Orkar inte mixtra med att skicka tillbaka och grejer. Kostar mer än vad det gör nytta nästan. Men sen tänker jag ju med: Tänk om den interna HDDn inte gör nån skillnad heller. Och inte heller uppdateringarna. Då sitter jag där mer saker för ~4000kr som har har 0 användning för i stor sett. (skulle lika gärna kunna strama 720 genom datorn) God natt på dig, jag sitter på jobbet så john blund kommer inte till mig förens 6:00 ; )
Postad 27 July 2008 - 02:21
slask1234
-
slask1234
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
FreddP
Vad är det för hårddisk du har dåda? är det en sata eller pata disk? Om det är en pata disk i din docka så är det väll bara att testa att skruva in den i Popcorn för att testa att det inte är USB delen eller disken i sig.
Om jag har missade något så ber jag om ursäkt.
Postad 27 July 2008 - 09:07
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Om du vill och kan så får du hämskt gärna göra mig en tjänst. Att få tag på Ice age 2 1080p blueray och se om den fungerar över huvud taget för dig, jag kommer knappt 2 sek på den innan den stannar och bara ljudet fungerar. Skulle detta fungera för dig så har vi svaret.
Andra fel är fåglarna i början av earth 720p, transporter 2 1080p (när han hämtar sitt barn i början hackar det till vid en klocka ; ) ) Tror när jag tänker efter att alla 1080p filmer har någon del i sig som inte fungerar mer eller mindre...
Får även tacka för denna infon. Enda med detta är att jag har 14 dagars öppet köp på min HDD, och frågan är om uppdateringen kommer komma innan dess. Mycket pengar för att inte veta.
Men vilken bit i nya uppdateringen skulle hjälpa mig med extern HDD??
Din sista mening är huvudet på spiken! Om flaskhalsen ligger i fragmenterad disk, dålig buffring i disken och kanske brister i förmågan för dess box att översätta till USB 2.0 formatet, vad gör då en uppdatering av programvaran i PCH:n? Inget alls! om programvaran redan idag klarar de specade 42Mb/s SUSTAINED!, men gör den inte det (t.ex. processorn gör avbrott för något som borde prioriteras lägre än att hålla bufferten från USB:n full, så kan en uppdatering evt hjälpa till. Har faktiskt ingen aning om PCH:ns OS är realtidorienterat eller timesharing med avbrott, det kanske någon här på forumet vet något om? Vad gäller din rädsla för att sitta med en oanvändbar diskbox, skulle jag inte vara så ledsen för det, backup behöver du ALLTID, både till PC:n och till PCH:n, dessutom är den ju bärbar om du vill "låna" material av någon kompis  Slutligen om du vill jag ska prova någon av dina filmer kan du väl ge mig länken till någon torrent för det, så att jag får rätt fil att testa med? Välj i så fall den kortaste av filerna, 20GB orkar jag inte ladda hem för att testa något.
Postad 27 July 2008 - 09:53
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
FreddP:a
Det är alltid svårt att peka på exakt rätt grej, när det handlar om felsökning... vilket är irriterande jag vet, tro mig!
Det är bra! felsökning är mitt levebröd...  Men det finns metoder som hjälper. Kepner Tregoes differentialmetod "ATS" som förfinats i Sverige, är en mycket bra hjälp. I extrem korthet: VAD är det fel på? VAD är felet/avvikelsen? testa svaret mot frågorna A/ Är det verkligen en avvikelse från ditt uppställda BÖR-värde som är tillräckligt stor för att du ska orka bry dig? B/ är orsaken verkligen okänd? är svaret ett säkert JA på bägge frågorna gå vidare, annars sök vidare efter andra avvikelser. Om du går vidare fråga: VAR sitter avvikelsen? syns avvikelsen? NÄR syntes felet första gången (för att kunna utesluta förändringar i systemet som misstänkta orsaker om de gjorts senare) HUR stort är avvikelsen? Hur varierar det över tiden? HUR upptäcks avvikelsen? VEM upptäcker avvikelsen? VARFÖR upptäcks avvikelsen? Sedan ställer man upp avgränsande frågor/data och ser på skillnaden och första derivatan av skillnaden över tiden. Om vi tar aktuellt exempel: "Filmer hackar" Filmer via PCH:n och extern USB disk hackar ibland, men INTE med internt ansluten HDD Skillnad? Systemet som hackar finns hos freddP, det som inte hackar hos Nisken Skillnad mellan dessa? Olika firmware?, ena systemet trasigt/för varmt?, testas med olika material?, hackande systemet har extern HDD ansluten via USB! Avvikelsen är en förstadagsavvikelse hos FreddP, inga tydliga systemförändringar har gjorts. Har denna förstadagsavvikelse varit konstant eller blivit värre över tiden? är det exakt samma ställe det hackar på och alltid lika mycket? Om inte utred skillnader. Tänkbara orsaker t.ex. de nämnda: sämre sustainedbandbredd från FreddP:s HD till processor än i Niskens system pga defragmentering, dålig buffring i HDD, dålig konvertering till USB i HDD-boxen, felaktig prioritering i OS:et i PCH:n som ibland tillåter att filmdatabufferten till processorn töms, processorn hinner inte med att packa upp visst material oavsett att data finns i bufferten (kanske speciellt fågelscenen är ett ökänt exempel som alla möjliga system har problem med). Tester: Om Nisken med intern HDD INTE har samma hackande med exakt samma filer som FreddP måste ju något speciellt i FreddP:s system vara orsaken, allt annat som är likadant mellan systemen kan ju INTE vara orsaken. Om Nisken har samma hackande så kan får man söka djupare, jag har t.ex. en rätt gammal HDD internt, är den snabb nog för verkligt tungt material? blir då nästa frågeställning. Jag vill inte gå djupare än så här det blir för teoretiskt och tråkigt för de flesta i detta forum.... Nu ska jag gå ut i solen  Ha en bra dag!
Postad 27 July 2008 - 10:00
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
FreddP
Vad är det för hårddisk du har dåda? är det en sata eller pata disk? Om det är en pata disk i din docka så är det väll bara att testa att skruva in den i Popcorn för att testa att det inte är USB delen eller disken i sig.
Absolut inget att be om ursäkt för! helt rätt tänkt - vilket gläder en "felsökares" hjärta...Hur ska jag kunna utesluta misstänkta orsaker så att listan blir kortare. Enda frågan är VAD kan gå fel vid förändringen? Kanske disken måste formatteras om? eller något annat som ställer till oväntade problem.
Postad 27 July 2008 - 10:06
Kjorling
-
Kjorling
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hej
Jag har problem med att spela upp MP3 ljud, de som kallas mpeg1 av PCH går bra med mpeg2 går inte alls. Kan man göra något åt detta? Finns det inställningar jag inte hittat?
Postad 27 July 2008 - 10:09
mathiaslindqvist
-
mathiaslindqvist
-
Användare
-
-
138 inlägg
om man har en fragmanterad disk i pch kan man du defragmantera den över näverket ?? har den smb sharen mappad som enhet i windows ....
Postad 27 July 2008 - 10:48
K-E Larsson
-
K-E Larsson
-
Användare
-
-
186 inlägg
om man har en fragmanterad disk i pch kan man du defragmantera den över näverket ?? har den smb sharen mappad som enhet i windows ....
Om du har en disk i PCH så är den formaterad i EXT2/3 filformatet som är Linux filformat...då är fragmentering inte något större problem...fragmentering är ett Windows problem.... se bara att ha ca 10% fritt utrymme på disken så fragmenteras den inte. Om trotts det disken blir fragmenterad så defragmenterar man den genom att tömma den helt och sedan föra tillbaka materialet på den. Nu är jag ingen Linux expert men det är vad jag lärt mig i den här tråden.
Postad 27 July 2008 - 16:13
r0bber
-
r0bber
-
Lärjunge
-
-
458 inlägg
nu vet jag inte riktigt hur filsystemet och samba-shares funkar i pch:n, men vad jag har förstått så är det ett linuxsystem som driver boxen. Om man skulle vilja ha en hårddisklös pch, men ändå vilja kunna köra lite applikationer llink kanske torrent och så, skulle man kunna tänka sig att det går att montera en samba-share till typ "/" eller till där programmen ska installeras?
För det går väl att manövrera den med ssh?
Postad 27 July 2008 - 16:33
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Om du har en disk i PCH så är den formaterad i EXT2/3 filformatet som är Linux filformat...då är fragmentering inte något större problem...fragmentering är ett Windows problem.... se bara att ha ca 10% fritt utrymme på disken så fragmenteras den inte. Om trotts det disken blir fragmenterad så defragmenterar man den genom att tömma den helt och sedan föra tillbaka materialet på den.
Nu är jag ingen Linux expert men det är vad jag lärt mig i den här tråden.
Det är väl inte helt sant, men fragmentering är ett MINDRE problem i Linux än i windows. se t.ex: http://www.linuxport...4#comment-23299 ett bra inlägg som visar på skillnader vs NTFS
Postad 27 July 2008 - 18:34
FreddP
-
FreddP
-
Amatör
-
-
61 inlägg
FreddP
Det är SATA i datorn här så det fungerar inte. Vet att jag ska ha en gammal PATA liggandes. Men tror inte det är nån större grej att testa med. Måste nästan vara en 7200 rpm (som jag inte tror den är) + lite cachminne på den hade inte heller varit fel. Men kanske värt ett försök i alla fall..
Postad 27 July 2008 - 18:57
FreddP
-
FreddP
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Din sista mening är huvudet på spiken! Om flaskhalsen ligger i fragmenterad disk, dålig buffring i disken och kanske brister i förmågan för dess box att översätta till USB 2.0 formatet, vad gör då en uppdatering av programvaran i PCH:n?
Inget alls! om programvaran redan idag klarar de specade 42Mb/s SUSTAINED!, men gör den inte det (t.ex. processorn gör avbrott för något som borde prioriteras lägre än att hålla bufferten från USB:n full, så kan en uppdatering evt hjälpa till. Har faktiskt ingen aning om PCH:ns OS är realtidorienterat eller timesharing med avbrott, det kanske någon här på forumet vet något om?
Vad gäller din rädsla för att sitta med en oanvändbar diskbox, skulle jag inte vara så ledsen för det, backup behöver du ALLTID, både till PC:n och till PCH:n, dessutom är den ju bärbar om du vill "låna" material av någon kompis 
Slutligen om du vill jag ska prova någon av dina filmer kan du väl ge mig länken till någon torrent för det, så att jag får rätt fil att testa med? Välj i så fall den kortaste av filerna, 20GB orkar jag inte ladda hem för att testa något.
Ja precis. Gör nog så att jag behåller det och införskaffar mig en intern HDD med. Någon billig historia. http://thepiratebay....BluRay.x264-WPiDär har du en länk i alla fall. Se om det går att få ner den över huvud taget, annars får det vara. Du ska ha tack för all hjälp i alla fall så får vi se var detta leder.
Postad 27 July 2008 - 19:23
FreddP
-
FreddP
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Jag vet inte om det var mig du menar?? ok iallafall så har jag provat 1:avinstallerat och installerat ny firmware 2:köra med nätverk och utan, samt med/utan de serveralternativ som finns tillgägliga i pch 3: köra intern hhd formaterad/defragmenterad 4: köra extern hhd formaterad /defragmenterad 5:alla inställningar i pch som ligger mellan tvmode 0 och tvmode 8 (component/s-video/hdmi 6: provat att jämnföra filer i media info (för att se ifall det finns skillnad mellan filer 7: provat att muxa i mkvmerge för att se ifall det finns fel i fil (förstår inte programmet) inga felmeddelande samt att 1080pfilen fortfarande inte går att köra 9:bytt sladdar/hhd/komponent/hdmi till andra lika 10: fabriksinställningar
Det mesta har jag provat, det som jag vill prova mer är om jag får ett tips på ett program som jag kan "laga" mkvfilen (om det nu är filen det är fel på) vilka filmer/filer kan jag inte säga men det är de som klassas som äkta 1080p... jag har för övrigt laddat hem några filer från Windows media showcase, av 4 fungerar 4. men dessa var små (runt 100mb) jag tror att i huvudsak att om filmen är lång eller mycket information så hinner inte pch att buffra, därför hackar filmen......men som sagt var.....jag har inte en susning. jag behöver som sagt ett program som kan laga en eventuell skadad fil.
testa en annan stor fil?
jag har 4 olika filer som ligger mellan 8-10 gb ingen av dessa kan visas i sin helhet, dessa börjar hacka vid olika ställen varje gång jag provar, jag har en 1080p som fungerar men den vet jag inte om det är en "äkta" 1080p.....men ....jag vet fortfarande inte ifall det är filerna det är fel på.....och det kan kännas onödigt att "skapa" nya förrän jag vet vad som är felet....
Vill bara lägga till och visa detta inlägg en gång till för att visa vad jag har för problem. Det som gör mig orolig i detta är att han har testat intern HDD och det har ändå inte fungerat för honom. Usch detta är ingen rolig historia längre. Kom och tänka på en sak efter att ha läst en del inlägg med folk som har samma problem. Alla som har problem har nästan det med sina .mkv filer. Samma är det med mig, jag har endast testat mkv filmer i 1080p (då jag inte har några andra) Går det att göra om .mkv till ett annat filformat som hårdvaruarbetas istället för mjukvaru? Har även en fråga till ang Llink, löste det med chmod 755 när jag hade linux och vill ha det på "llink on a stick", men nu när jag har windows fungerar det inte längre. nån ide på hur jag ska göra, jag förstår inget av det guider som finns på tillverkarens hemsida. Nästan bara nätverksguider för win där.
Postad 27 July 2008 - 20:19
K-E Larsson
-
K-E Larsson
-
Användare
-
-
186 inlägg
Går det att göra om .mkv till ett annat filformat som hårdvaruarbetas istället för mjukvaru?
Prova att re-muxa till TS containern med tsMuxeRUppackning ur TS containern sker med PCH:ns hårdvara...så det kan vara värt ett försök
Postad 27 July 2008 - 20:23
FreddP
-
FreddP
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Prova att re-muxa till TS containern med tsMuxeR Uppackning ur TS containern sker med PCH:ns hårdvara...så det kan vara värt ett försök
Ja jag får ta och testa det. Tack
Postad 28 July 2008 - 00:00
Majorglenn
-
Majorglenn
-
Mästare
-
-
3071 inlägg
Nån som vet varför inte Webhallen säljer pocorn längre?!?! Dom hade 50+ i loager häromdagen. Nu finns den inte ens på sidan längre!
Postad 28 July 2008 - 02:28
FreddP
-
FreddP
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Nån som vet varför inte Webhallen säljer pocorn längre?!?! Dom hade 50+ i loager häromdagen. Nu finns den inte ens på sidan längre!
Ja såg det med. det roliga är att jag köpte min av dom i måndags och fick den i torsdags. Men i fredags såg jag inte några där längre.
Postad 28 July 2008 - 09:40
mathiaslindqvist
-
mathiaslindqvist
-
Användare
-
-
138 inlägg
Det är väl inte helt sant, men fragmentering är ett MINDRE problem i Linux än i windows.
se t.ex: http://www.linuxport...4#comment-23299 ett bra inlägg som visar på skillnader vs NTFS
ok, men ska jag/kan jag defragmantera disken i pch ?? En annan sak, har ni tips eller ideér på nån liten men TYST fläkt till burken som inte låter för mkt ?? Stoppade i en WD 500 gigs disk men ja tycker lådan blir så ******** varm, kanske gör att hdd har kortare livslängd ?? kollar en del film så disken i gång ... sen nyttjar jag den även på min xbox via nätverket .. ungarna har xbox som dom glor filmer på o då nyttjar jag disken över smb till xboxen ..så den e "på" rätt mkt så att säga ....
Postad 28 July 2008 - 12:23
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Ja såg det med. det roliga är att jag köpte min av dom i måndags och fick den i torsdags. Men i fredags såg jag inte några där längre.
Webhallen ägs väl av Pixmania?? Pixmania köper i vilket land i Europa som helst där det är billigt och levererar när DOM vill inte när kunderna vill. Pixmania är franskt.... En annan tänkbar förklaring är att A-100 modellen är på upphällningen, A-110 har ju funnits färdig rätt länge nu antagligen vill man sälja slut på lagret först, därav prissänkningen med 500:- för nån månad sedan. Den som lever får se....
Postad 28 July 2008 - 14:11
Unregistered8e483304
-
Unregistered8e483304
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Kanelbulle: Vet du om man kan få tag i Releasecandidaten på något sätt? Är ruggigt sugen på att testa hur den ökade prestandan när det gäller SMB fungerar hemma i mitt nätverk där SMB fungerar kasst men NFS hyffsat med nätverk via elnätet. Hade varit kul att se om det äntligen skulle lossna med ökad prestanda för SMB.
Postad 28 July 2008 - 17:13
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
fotboll:Du kan alltid maila Popcorn Hour på deras support mail o föreslå att du vill bli Beta-testare. Det är ju inte bara skithäftigt o kalaskul. Det räknas ju att du ska testa en del. Emellanåt kan man ju få felaktiga-mjukvaror oxå som kan ge lite extrajobb... Inga Beta-versioner sprids på något annat sätt. Den skarpa släpps ju mot slutet på denna vecka om det inte är några allvarliga buggar!
Postad 28 July 2008 - 17:19
FreddP
-
FreddP
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Ställde frågan tidigare men fick ingen svar så jag provar igen : )
Har testat Llink på min externa HDD innan när jag hade Linux. Llink on a stick som det heter när man kan spelar .rar direkt från hddn. Då fick man köra en chmod 755 på installationsfilen.
Hur får jag detta att fungera på en windows dator? Någon som vet?
Tillverkarens hemsida förstår jag inget av så en bra förklaring hade varit kul.
Postad 28 July 2008 - 17:21
Unregistered8e483304
-
Unregistered8e483304
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Kanelbulle: Jaha, nja jag hoppas nog över det, låter lite för bökigt men tack för tipset.
Tänkte det fanns något gäng betatestare som brukade lägga upp dom på webben eller nåt så man kunde testa på egen risk men jag får väl försöka hålla mig till tåls några dagar till
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|