Redigerat av EgonFisk, 28 July 2008 - 21:38.
* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
Popcorn Hour A-100
(Mediaspelare)
|
5
|
(199)
|
Inga priser | |
Popcorn Hour A-110
(Mediaspelare)
|
5
|
(97)
|
Inga priser |
Postad 29 July 2008 - 08:50
Tänkte om någon kunde förbarma sig och skriva en enkel guide eller något som hjälper en att komma igång!
Tack på förhand =)
Postad 29 July 2008 - 09:16
Vore tacksam för lite info från olika användare.
De som upplever återkommande hackande från film på 1080 material kan väl svara så gott det går på följande frågor.
VAD är det för film och vilken container (typ TS eller mkv)? Vilken bildhastighet? 1080i eller 1080p?
VAD har ni för firmware i PCH:n?, om ni bytt firmware hur påverkade det hackandet
VAR hackar det i filmen? Hackar det alltid och isåfall alltid på samma ställe?
HUR hämtar PCH:n materialet när det hackar? (Intern HDD, extern USB ansluten HDD, USB sticka, streamat via Ethkabel från HTTP server MyIhome eller på något annat sätt? ), ser ni skillnader i hackandet mellan olika anlutningssätt?
Syftet med frågorna är att hitta skillnader i mönster mellan hackande och icke hackande, för att förstå vad som bidrar till hackande och vad som inte gör det.
Troligtvis är det en kombination av olika variabler. På de misstänktas lista står f.n.
1/ mkv container drar mer processorkraft av PCH:n än andra containrar för uppackning
2/ PCH:ns OS låter ibland filmbufferten tömmas när den felprioriterar annat jobb
3/ Fragmenterade och/eller långsamma gamla HDD, klarar inte att ihållande mata PCH:n med material
4/ USB material har mindre buffert i PCH:n än IDE HDD material
5/ USB material drar mer processorkraft att ta hand om än IDE material
6/ Olika firmware påverkar dessa faktorer olika
Tacksam för alla data jag kan få
Redigerat av Nisken, 29 July 2008 - 09:36.
Postad 29 July 2008 - 10:41
Samlar data till en felsökning i ämnet "hackande 1080 film"
Vore tacksam för lite info från olika användare.
De som upplever återkommande hackande från film på 1080 material kan väl svara så gott det går på följande frågor.
VAD är det för film och vilken container (typ TS eller mkv)? Vilken bildhastighet? 1080i eller 1080p?
VAD har ni för firmware i PCH:n?, om ni bytt firmware hur påverkade det hackandet
VAR hackar det i filmen? Hackar det alltid och isåfall alltid på samma ställe?
HUR hämtar PCH:n materialet när det hackar? (Intern HDD, extern USB ansluten HDD, USB sticka, streamat via Ethkabel från HTTP server MyIhome eller på något annat sätt? ), ser ni skillnader i hackandet mellan olika anlutningssätt?
Syftet med frågorna är att hitta skillnader i mönster mellan hackande och icke hackande, för att förstå vad som bidrar till hackande och vad som inte gör det.
Troligtvis är det en kombination av olika variabler. På de misstänktas lista står f.n.
1/ mkv container drar mer processorkraft av PCH:n än andra containrar för uppackning
2/ PCH:ns OS låter ibland filmbufferten tömmas när den felprioriterar annat jobb
3/ Fragmenterade och/eller långsamma gamla HDD, klarar inte att ihållande mata PCH:n med material
4/ USB material har mindre buffert i PCH:n än IDE HDD material
5/ USB material drar mer processorkraft att ta hand om än IDE material
6/ Olika firmware påverkar dessa faktorer olika
Tacksam för alla data jag kan få
Då börjar jag ; )
Vill bara meddela att jag beställde en intern HDD igår, så svar på hur detta fungerar kommer troligen i morgon.
Filmer är .mkv, fast igår testade jag "muxa" om Ice age 2 till .ts och höll tummarna när jag sedan skulle spela upp, men icke sa nicke. Samma problem.
Då kan man ju tänka sig att det är fel i filmen, men jag testade sedan på min gamla dator som är typ 3 år gamal med ett gammalt nvidia 6600 kort i, den gick det att kolla på en bit längre.
Har bara testat med senaste firmwaren, vet tyvärr inte vad den heter och har inte testat uppdaterna den på 3 dagar, vad jag vet har det inte kommit någon ny på dessa.
Ja det hackar nästan alltid på samma ställen, fast om man tar då ice age 2 (anledningen är att den fungerar sämst) så kan jag spola till olika ställen och den spelar upp i 2 sekunder (pixligt och skit) sen stoppar den och ljudet rullar på. Så där är det inte bara samma ställe.
Vill gärna se någon annan som har problem med svara, helst någon utan extern HDD som jag har.
Postad 29 July 2008 - 10:59
Postad 29 July 2008 - 12:10
Utan information om hur filmen är kodad är övriga parametrar otillräckliga.
Mnja Tommy, analytisk felsökning är en stegvis process som gradvis zoomar in på misstänkta områden, samlar in mer info om dem, tills man antingen kan avfärda det området och gå vidare till att fundera över andra orsaksområden - eller i bästa fall visa att området är orsak till problemet och besluta om hur orsaken ska åtgärdas.
Exempel: Om "hackandet" bara finns i mkv:er men inte i andra container format, har man ju ingen som helst nytta av att veta detaljer om filer spelade i dessa andra format.
Vad jag menar är inte att man inte kan ha nytta av dessa detaljer du nämner, men för att inte skymma skogen för bara träd börjar man med de grövre strukturerna, sorterar bort det som inte har med problemet att göra och zoomar sedan gradvis in, ny sortering osv...
Redigerat av Nisken, 29 July 2008 - 12:24.
Postad 29 July 2008 - 13:32
Detta är ju inge Filosofi-tråd... det är ju solklart så att precis som TommyPeters helt rätt påpekar så är mycket stor del av problemen med hackande i högupplöst, företrädesvis MKV-filer, baserade på felaktigt muxade filer...
Att Hackandet i säg förekommer mest i MKV:er är inte svårt. Sigma-processorn som sitter i PCH har stöd för de flesta format har inget stöd för MKV, detta är gjort separat i mjukvaran, därför blir redan tunga filer ännu tyngre med MKV-containern. Det blir ju inte heller lättare om folk skapar dessa på "fel" sätt...
Så ska vi inte ta upp hela tråden om resonemang vad som kan vara fel så är det inte fel att köra filerna genom Mediainfo o på det sättet få fram hur den är gjord...
Det har hjälp folk sedan de första sidorna i denna tråd!
Redigerat av Kanelbulle, 29 July 2008 - 13:33.
Postad 29 July 2008 - 14:33
Hej
Har lite frågor ang Aspect ratio.
1. Har en Panasonic PV60 720p tv, när jag kollar 1080p mkv filmer så blir det letterboxad bild, ska det bli det? (testat ändra till fullscreen men då blir bilden förvrängd)
Din PV60 är inte 720p utan 1024 x 768 för att vara lite noggrannare.
EDIT: Om det inte är 50-tummaren som är 1366 x 768 /EDIT.
Testa att spela upp filmerna med olika inställningar för att se ifall du märker någon skillnad.
I mitt fall så funkar det lika bra hur jag än väljer att spela upp filmerna (har en Pioneer med samma upplösning som jag kör mot min Tvix 5100). Undantaget är när filmerna är 1080p och då funkar det bäst när man kör ut dem i 1080p och låter Pioneeren skala ner istället. Chippet i dessa mediaspelare är medelbra som skalare, men inte mer.
Redigerat av Unregistered2b81a10f, 29 July 2008 - 14:33.
Postad 29 July 2008 - 14:33
Du menar att din disk "sätter igång av sig själv" PCH:n klickar ju inte.
Om det är disken som avses och maskinen bara är i eget strömsparmode, så är det väl OS:et som vill göra nåt underhåll och använder swapdelen på disken.
Jo, det är säkert disken som drar igång med ett surrande med jämna mellanrum. Men varför? Gör den det för er andra också? Ganska irriterande då den står i sovrummet och drar igång flera gånger per natt. Jag vet att jag kan stänga av den med power + delete men då måste jag ju rycka ut sladden för att starta om samt att den då ju ändrar IP. Frågan är om detta är normalt och om det finns någon lösning?
Postad 29 July 2008 - 14:39
Jo, det är säkert disken som drar igång med ett surrande med jämna mellanrum. Men varför? Gör den det för er andra också? Ganska irriterande då den står i sovrummet och drar igång flera gånger per natt. Jag vet att jag kan stänga av den med power + delete men då måste jag ju rycka ut sladden för att starta om samt att den då ju ändrar IP. Frågan är om detta är normalt och om det finns någon lösning?
Tydligen ett "vanligt" problem ??
Hittade detta på Sweclockers.coms test på http://www.sweclocke...p...6051&page=7
Det finns också mer generella buggar i spelaren. En bugg som blir extra irriterande tillsammans med avsaknaden av på/av-knapp är att hårddisken spinner upp lite då och då även när du har satt den i sömnläge. Tyvärr är den inte helt ljudlös vilket gör att du direkt reagerar på det låga vinande ljudet från hårddisken när den spinner upp. Du kan stänga av spelaren från fjärrkontrollen via en speciell knappkombination så du slipper detta men då är det enda sättet att slå på den att dra ut sladden och sätta i den igen.
Undrar vad vitsen med detta är ???
Redigerat av olanbi, 29 July 2008 - 14:40.
Postad 29 July 2008 - 15:01
Samtidigt ska du veta att recensionen skrevs i April, början April. De har max kört med Firmwaren från 080330. Det har hänt lite med just Hårddisk-spinningen. Jag stördes grymt mycket av den i början, men jag har för mig att detta fixades någonstans där. Sen självklart handlar det om hur mycket just du stör dig... det är ju en upplevelsefråga!
Men PCH:n har ju vissa akilleshälar, ingen avstängningsknapp osv...
Postad 29 July 2008 - 15:22
Nisken:
Detta är ju inge Filosofi-tråd... det är ju solklart så att precis som TommyPeters helt rätt påpekar så är mycket stor del av problemen med hackande i högupplöst, företrädesvis MKV-filer, baserade på felaktigt muxade filer...
Att Hackandet i säg förekommer mest i MKV:er är inte svårt. Sigma-processorn som sitter i PCH har stöd för de flesta format har inget stöd för MKV, detta är gjort separat i mjukvaran, därför blir redan tunga filer ännu tyngre med MKV-containern. Det blir ju inte heller lättare om folk skapar dessa på "fel" sätt...
Så ska vi inte ta upp hela tråden om resonemang vad som kan vara fel så är det inte fel att köra filerna genom Mediainfo o på det sättet få fram hur den är gjord...
Det har hjälp folk sedan de första sidorna i denna tråd!
Nej men väl en problemlösningstråd bäste kanelbulle. Problemlösning kan antingen ske genom att praktiskt prova allt man kan komma på, att dra i alla spakar som finns, eller genom att samla data och tänka efter innan man börjar springa...
Tänk efter, - om en misstänkt "felmuxad" mkvfil hackar på PCH:n, varför ger samma fil inget hackande på en PC?, som flera rapporterat om på detta forum?
Jag påstod inte heller att mediainfo inte var användbart, men håller INTE med om att "Utan information om hur filmen är kodad är övriga parametrar otillräckliga."
Jag har ännu inte hittat någon trovärdig förklaring till det, men väl någon tänkbar, som att de inte är "felmuxade" utan bara för tunga för PCH:n med den HW filen spelas upp på. PCH:ns processor är ju vad den är och egen SW är nog för svårt att ge sig på för de allra flesta (där jag definitivt inkluderar mig själv), kvar finns då att isolera de variabler man kan påverka själv, som val av media att strömma från, val av ethernet/IDE/USB och liknande, annars får man vackert lita på att kommande firmwares förbättrar saken (vilket ju indikerats tidigare i tråden).
Det är nog INTE bara Popcorns processor som saknar hårdvarustöd för matrushka (mkv) spelning, vad jag förstod på matrushkafolket finns det ingen processor alls ännu som klarar det, det görs alltid i mjukvara istället och en generell PCprocessor + grafikprocessor har antagligen mer resurser att mjukvaruvägen packa upp en tung mkv-container.
Ser du tillbaka på tråden rör väldigt många frågor "problemlösning" så varför du är kritisk mot att just denna tar upp plats i tråden förstår jag inte riktigt? - om du försöker säga något annat istället, så kan du väl säga det i klarspråk, så blir det lättare att att anpassa sig (om jag tycker att du i sak har rätt).
Med all respekt....
Redigerat av Nisken, 29 July 2008 - 15:27.
Postad 29 July 2008 - 15:58
Nej men väl en problemlösningstråd bäste kanelbulle. Problemlösning kan antingen ske genom att praktiskt prova allt man kan komma på, att dra i alla spakar som finns, eller genom att samla data och tänka efter innan man börjar springa...
Tänk efter, - om en misstänkt "felmuxad" mkvfil hackar på PCH:n, varför ger samma fil inget hackande på en PC?, som flera rapporterat om på detta forum?
Jag påstod inte heller att mediainfo inte var användbart, men håller INTE med om att "Utan information om hur filmen är kodad är övriga parametrar otillräckliga."
Jag har ännu inte hittat någon trovärdig förklaring till det, men väl någon tänkbar, som att de inte är "felmuxade" utan bara för tunga för PCH:n med den HW filen spelas upp på. PCH:ns processor är ju vad den är och egen SW är nog för svårt att ge sig på för de allra flesta (där jag definitivt inkluderar mig själv), kvar finns då att isolera de variabler man kan påverka själv, som val av media att strömma från, val av ethernet/IDE/USB och liknande, annars får man vackert lita på att kommande firmwares förbättrar saken (vilket ju indikerats tidigare i tråden).
Det är nog INTE bara Popcorns processor som saknar hårdvarustöd för matrushka (mkv) spelning, vad jag förstod på matrushkafolket finns det ingen processor alls ännu som klarar det, det görs alltid i mjukvara istället och en generell PCprocessor + grafikprocessor har antagligen mer resurser att mjukvaruvägen packa upp en tung mkv-container.
Ser du tillbaka på tråden rör väldigt många frågor "problemlösning" så varför du är kritisk mot att just denna tar upp plats i tråden förstår jag inte riktigt? - om du försöker säga något annat istället, så kan du väl säga det i klarspråk, så blir det lättare att att anpassa sig (om jag tycker att du i sak har rätt).
Med all respekt....
Håller med.
Men precis som du säger, jag har ju testat filmen på en dator och där fungerar den ju längre, skulle det vara ett muxfel så hade den garanterat inte gått att spela upp på datorn heller.
Och eftersom jag gjorde om filmen till en .ts och det var exakt samma problem så tror jag inte heller det ligger i mjukvaru biten.
Jag tror helt enkelt att allt är ett flaskhals i någon bit av hårdvaran. Antigen USB-sladden, USB HDD i sig som kanske inte har tillräckligt med cach eller liknande. Eller ännu värre att jag har fått ett måndagsex utav popcornen.
Vi vet först i morgon om det ligger i USB biten. Gör det inte det skickar jag tillbaka hela paketet.
Postad 29 July 2008 - 16:15
Kör PopCorn idag och är väldigt nöjd. Nu är det såhär dock att jag har en HD-DVD som ej är komprimerad, alltså inte en MKV utan en HD-skiva rakt av. Den består ju av två kataloger (HDDVD_TS och ADV_OBJ) som är läsbara från datorn.
Är det någon som har nån aning om detta kan gå att streama till popcornen, och om isåfall hur?
Tacksam för idéer!
/Vol
Postad 29 July 2008 - 16:31
Håller med.
Men precis som du säger, jag har ju testat filmen på en dator och där fungerar den ju längre, skulle det vara ett muxfel så hade den garanterat inte gått att spela upp på datorn heller.
Och eftersom jag gjorde om filmen till en .ts och det var exakt samma problem så tror jag inte heller det ligger i mjukvaru biten.
Jag tror helt enkelt att allt är ett flaskhals i någon bit av hårdvaran. Antigen USB-sladden, USB HDD i sig som kanske inte har tillräckligt med cach eller liknande. Eller ännu värre att jag har fått ett måndagsex utav popcornen.
Vi vet först i morgon om det ligger i USB biten. Gör det inte det skickar jag tillbaka hela paketet.
Hej FreddP,
Om det har med brister i mkv mjukvaran i PCH:n att göra, skulle man kanske avvakta tills den nya PCH firmwaren kommer.
Jag har hittat en hög med mkv filer av stegrande "uppackningstyngd", tänker använda dem till att se var gränsen för evt "hackande" går i PCH:n med olika media och media IF, för att ha jämförelsematerial när den nya firmwaren kommer.
Återkommer när jag lärt mig mer om saken. Hoppas solen lyser på dig med
Redigerat av Nisken, 29 July 2008 - 16:32.
Postad 29 July 2008 - 16:57
Visst, självklart är det en "problemlösnings-tråd", det jag har lite svårt för är att du bara vinkar bort snack om hur filen ser ut... Går du tillbaka i tråden så ser du att väldigt många hittat lösningar genom att se vad PCH:n klarar o inte klarar.
Att jämföra vad en PC presterar mot en PCH är helt meningslöst, tyärr! Det finns en helt annan "rå"-datorkraft i vilken dator som helst. En Sigma 8635 tuggar på med 300Mhz, så det är en "nisch processor", den återfinns i BD-spelare, digitalboxar o Mediaspelare. Det kommer alltid finnas prestandaskillnader, det är det inget snack om.
Problemet med Fel-muxade filer är ibland att de skjuter "ovanför målet". Trots att BluRay specen är tydlig med att den kör High Profile 4.1, så kör vissa programvaror "default" med High Profile 5.1. Dessa filer kan ibland orsaka problem, i och med att detta är ganska vanligt, så ja... är Mediainfo skitbra. Man behöver inte resonera om vad som är fel. Det har vi i många fall vetat...
Nu är det ju så att många förbättringar i den kommande Firmwaren tyder på att den nya kommer klara de "svårare" filerna i mycket högre grad. Så det finns i mina ögon inget värde i att just nu resonera fram o tillbaks. Det vi diskuterar kan till stor del vara historia när uppdateringen kommer... Jag säger inte att den kommer bli perfekt, men en bra bit bättre!
Att testa o samla på sig Referensmaterial är kanonbra, det gör att du kan testa dom direkt på den nya Firmwaren när den kommer!
Nisken, din ambition är skitbra! Fortsätt testa järnet, är du inne något på NMT-forumet?? Där finns ännu mer "djup-snack" bland både hardcore-användare o utvecklare.
Kör hårt, vi håller tummarna för Firmware-släppet!!
Postad 29 July 2008 - 17:00
Jag tor att HDDVD stödet är ganska dåligt i PCH och det kommer nog inte att förbättras nu när "kriget" är över.
Men du kan prova att göra som när man spelarupp DVD IFO...gör en mapp och döp den till vad filmen heter...kopiera sedan in HDDVD_TS och ADV_OBJ mapparna i den...om det funkar som när man spelarupp DVD IFO så skall PCH spelaupp filmen när du väljer mappen med filmnamnet.
Redigerat av K-E Larsson, 29 July 2008 - 17:02.
Postad 29 July 2008 - 19:58
Vad har filerna som du försöker spelaupp för profil och referens frames?
Redigerat av K-E Larsson, 29 July 2008 - 19:59.
Postad 29 July 2008 - 20:34
FreddP
Vad har filerna som du försöker spelaupp för profil och referens frames?
Har ingen koll på hur man kollar detta, antar att det går i tsMullexer. Får ta och kika det sen.
ice age 2 har i alla fall 23,*** frames per sec. om det är de du menar.
Testade även att göra om den till en CBR bitrate på 5000 för att se om den skulle hjälpa med överförningsmängden, men det hjälpte inte heller, exakt samma problem.
En fråga till någon som vet med. Går det att koppiera filmer från extern till intern HDD på PCHn?
Hittade inget bra svar på detta när jag sökte.
Postad 29 July 2008 - 20:49
Om du kollar första inlägget i denna tråd. Där finns nämnt en programvara som heter Mediainfo. Den hjälper dig att få reda på info om du trasslande filer. Kör dom i Mediainfo så får du massor med bra info att återkomma med!!
Postad 29 July 2008 - 20:50
Nisken:
Visst, självklart är det en "problemlösnings-tråd", det jag har lite svårt för är att du bara vinkar bort snack om hur filen ser ut... Går du tillbaka i tråden så ser du att väldigt många hittat lösningar genom att se vad PCH:n klarar o inte klarar.
Att jämföra vad en PC presterar mot en PCH är helt meningslöst, tyärr! Det finns en helt annan "rå"-datorkraft i vilken dator som helst. En Sigma 8635 tuggar på med 300Mhz, så det är en "nisch processor", den återfinns i BD-spelare, digitalboxar o Mediaspelare. Det kommer alltid finnas prestandaskillnader, det är det inget snack om.
Problemet med Fel-muxade filer är ibland att de skjuter "ovanför målet". Trots att BluRay specen är tydlig med att den kör High Profile 4.1, så kör vissa programvaror "default" med High Profile 5.1. Dessa filer kan ibland orsaka problem, i och med att detta är ganska vanligt, så ja... är Mediainfo skitbra. Man behöver inte resonera om vad som är fel. Det har vi i många fall vetat...
Nu är det ju så att många förbättringar i den kommande Firmwaren tyder på att den nya kommer klara de "svårare" filerna i mycket högre grad. Så det finns i mina ögon inget värde i att just nu resonera fram o tillbaks. Det vi diskuterar kan till stor del vara historia när uppdateringen kommer... Jag säger inte att den kommer bli perfekt, men en bra bit bättre!
Att testa o samla på sig Referensmaterial är kanonbra, det gör att du kan testa dom direkt på den nya Firmwaren när den kommer!
Nisken, din ambition är skitbra! Fortsätt testa järnet, är du inne något på NMT-forumet?? Där finns ännu mer "djup-snack" bland både hardcore-användare o utvecklare.
Kör hårt, vi håller tummarna för Firmware-släppet!!
För mig kändes det snarare som om Peters viftade bort saken som oanvändbar om man inte hade filinfo, där anmälde jag en avvikande åsikt som du märkte...
@5.1 är ju helt onödigt finns ju inga användardecoders som utnyttjar det idag - en ren proffsstandard. Men det borde snarare ge stopp än hackande eller hur?
Nåväl - bäst att gräva ner yxan tror jag
Jag har kommit en bit på vägen med ett standardtest. Det är nån miljon flamingos som flyger över ett floddelta med både panorering och utzoomning - mäktigt att se på och bland det tyngsta jag sett i decodning...puh.
Klippet är 22 sek långt och kodat i olika bitrates till x264 och sedan instoppat i en matrushkacontainer med Hali matroshka writer till (.mkv).
Jag spelar upp klippet dels via en USB-sticka ansluten till det översta USB uttaget på framsidan av PCH:n (specad för läsning 60Mbs/s, dels från en äldre 3.5" IDE HDD ansluten internt i PCH:n 60GB 5400rpm 2MBytes cache.
Bitrate, OK/eller tid för start av hackande, lagringsmedia
30Mb/s OK USB-sticka
30Mb/s OK IDE HDD
34Mb/s 17-18s USB-sticka
34Mb/s OK IDE HDD
38Mb/s 12-13s USB-sticka
38Mb/s 18-19s IDE HDD
Tyvärr har jag inget längre klipp än så för att testa var gränsen går för felfri uppspelning.
Slutsatsen jag drar är att även en trött gammal HDD IDE är bättre på att mata processorn (åtminstone .mkv material) än en pigg USB-sticka (som inte har några seek eller fragmenteringsproblem.
Samt att med den firmware jag använder (080612) klarar man troligen att se en hel 1080 film i matroshka med en bitrate som motsvarar 9-10GBytes/speltimme.
Använda inställningar för att skapa filerna är:
Format/Info : Advanced Video Codec
Format profile : [email protected]
Format settings, ReFrames : 4
Codec ID : V_MPEG4/ISO/AVC
Duration : 23s 41ms enligt media info 22s bild mäter jag med stoppur.
Width : 1920 pixels
Height : 1072 pixels
Display aspect ratio : 16/9
Frame rate : 23.976 hz
Colorimetry : 4:2:0
Scan type : Progressive
Bits/(Pixel*Frame) : 0.567
Writing library : x264 - core 60 r886M 1075536
Encoding settings : cabac=1 / ref=4 / deblock=1:-2:-2 / analyse=0x3:0x113 / me=umh / subme=6 / rdcmp=psy / brdo=1 / mixed_ref=1 / me_range=16 / chroma_me=1 / trellis=1 / 8x8dct=1 / cqm=0 / deadzone=21,11 / chroma_qp_offset=0 / threads=3 / nr=0 / decimate=1 / mbaff=0 / bframes=3 / b_pyramid=1 / b_adapt=1 / b_bias=0 / direct=3 / wpredb=1 / bime=1 / keyint=250 / keyint_min=25 / scenecut=40(pre) / rc=abr / bitrate=28000 / ratetol=0.1 / rceq='blurCplx^(1-qComp)' / qcomp=1.00 / qpmin=10 / qpmax=51 / qpstep=4 / ip_ratio=1.40 / pb_ratio=1.30 / aq=2:1.00
Noterbart är framraten på 23.976 fps och att jag får lugnare och bättre bild (åtminstone i min TV) med PCH:n inställd på HDMI 1080i 50hz än med 1080p 23.976hz som ju filen är. Däremot tycks det inte påverka om/när det börjar hacka.
Tror som du att firmwaren kommer att flytta fram kvalitetspositionerna en del (om man får tro beta rapporterna), den som lever får se....
Om andra vill ha filmerna att testa med själv skulle jag kunna lägga upp dom i en torrent, idag ligger dom på rapidshare och tar en evighet att ladda ner.
Slutligen äras den som äras bör - Tack Mar_tin på NMT som stått för kodningen av filerna!
Antagligen glädjande för FreddP oxå, då hans nya och bättre HDD kommer att ge honom en förbättring och kanske gör honom helt nöjd med firmwareuppdateringen - om inte får man leta efter .mkv:er med en aning mildare bitrate - värre bitrate än Blueray känns väl inte helt nödvändigt kanske?
jag tror det finns mer att hämta i att vissa inställningar av kodningen ger sämre resultat, det är nog inte enbart bitraten som får PCH:n att gå i botten.
Nu får det räcka för idag.
Godkväll!
Redigerat av Nisken, 29 July 2008 - 21:03.
Postad 29 July 2008 - 21:01
Har ingen koll på hur man kollar detta, antar att det går i tsMullexer. Får ta och kika det sen.
ice age 2 har i alla fall 23,*** frames per sec. om det är de du menar.
Testade även att göra om den till en CBR bitrate på 5000 för att se om den skulle hjälpa med överförningsmängden, men det hjälpte inte heller, exakt samma problem.
En fråga till någon som vet med. Går det att koppiera filmer från extern till intern HDD på PCHn?
Hittade inget bra svar på detta när jag sökte.
Hej hopp FreddP!
Jag skrev lite om mina resultat i ett långt inlägg för en stund sedan.
Visst kan man kopiera från en USB disk till den interna IDE HDD:n. Se till att din PC ser PCH:n i Ms windows network i utforskaren, ansluten via Ethernetporten (hur man konfigurerar det har jag skrivit om i tidigare inlägg några dagar tillbaka) OBS! korsad sladd om du inte kopplar via switch/router eller hubb!, anslut sedan din USB disk till PC:n och kopiera som vanligt i utforskaren.
Kör hårt!
Postad 29 July 2008 - 21:15
Filen du talar om är ökänd, har varit talad om för ca 100 sidor sedan i tråden...
Problemet med den är många. Den är extrem, du är uppe o tangerar bandbredden som processorn klarar UTAN MKV tillägget... Så den är i princip omöjlig. Även kallad "Killerxxx" ute på nätet för att den just är så svår.
Om du kände till problemet med @5.1, så borde du ju vetat att många filer har den profilen och det är ju helt onödigt. Därför är det nödvändigt med Mediainfo!! Få konkreta svar, vad är det som körs!!
Jag vill defintivt inte ha någon stridsyxa åt något håll... men för vem testar du omöjliga filer? Som vi dessutom tidigare konstaterat var "värst av alla"... det blir ju liksom lite onödigt i och med att det redan är konstaterat??
Att vi testar o testar i 180 knyck är skitbra, inget snack! Och att ev problem rapporteras är kanon, men jag undrar om detta är rätt forum för dig. Tror dessvärre att vi mest har "vanliga användare" här o då dödas diskussionen.
Men ditt testande är kanon, fortsätt på rätt ställe!! NMT forumet är nog bättre för dig!!
Postad 29 July 2008 - 21:51
@5.1 är ju helt onödigt finns ju inga användardecoders som utnyttjar det idag - en ren proffsstandard. Men det borde snarare ge stopp än hackande eller hur?
[email protected] profilen klarar ingen hemelektronik av fullt ut...Sigma 8635 chippet skall dock klara av @5.1 profilen om max RefFrames är 8...tror det är 8...kommer inte ihåg nu säkert på rak arm.
Och trotts att @5.1 profilen bara är för proffsbruk så var förra säsongens alla avsnitt av Prison Break och Lost som jag laddade ner i 720p mkv codade med @5.1 profilen. Och trotts att RefFrames bara var 4-6 så hackade det ett par gånger vid uppspelning. Ändring av profilen med IDC Changer...IDC Changer funkar bara till 720p filer...eller med tsMuxeR och samtidigt re-muxa till TS containern löste mina problem.
Nu är det mycket mer i codningen än profil och antalet referens frames som spelar roll om en hårvaruencodning skall funka...det är mycket mer "kinkigt" än när en PC spelarupp med mjukvaruencodning.
Redigerat av K-E Larsson, 29 July 2008 - 22:35.
Postad 29 July 2008 - 22:52
Jag upprepar mig igen... Att jämföra vad en PC presterar mot en PCH är helt meningslöst, tyärr! Det är en helt annan kraft i en PC, så är det!!
Att du fått en massa serier i @5.1 vittnar bara om att folk är lata. De har gått på Default inställning när de konverterat dessa... högst beklagligt... visar vilken dålig kolla dom har. Dock kommer nog de flesta "normala" @5.1 filer funka efter kommande Firmware.
Postad 30 July 2008 - 00:41
Hej Bromolla
Vet inte om detta hjälper något direkt, dick ungefär samma problem när jag installerade det på min Ubuntu server, följande gör att jag i alla fall kan se den via en web browser.
cd /usr/local/etc/llink
sudo /usr/local/bin/llink -d -v 4
Nu kommer den köra llink i debug lägge och vissa http information, sedan ska man bara få det att fungera genom som en deamon också vilket det inte gör ännu.
Här hittade jag lite av denna information
http://www.networked...i...sc&start=90
Hejsan slask1234!
Installerade om servern helt med Debian Etch 4r3, följde guiden på Lundmans hemsida och nu får jag inte ens igång llink alls. Hjälper inte att köra /etc/init.d/llink start -v 255. Får inte ett pip från llink överhuvudtaget och kan inte ansluta alls, vare sig från PCH eller Firefox på Windowsburken. PCH ansluter fint till servern via SMB och NFS dock. Nånting i min burk gillar inte llink, det är helt uppenbart.
Postad 30 July 2008 - 07:42
[email protected] profilen klarar ingen hemelektronik av fullt ut...Sigma 8635 chippet skall dock klara av @5.1 profilen om max RefFrames är 8...tror det är 8...kommer inte ihåg nu säkert på rak arm.
Och trotts att @5.1 profilen bara är för proffsbruk så var förra säsongens alla avsnitt av Prison Break och Lost som jag laddade ner i 720p mkv codade med @5.1 profilen. Och trotts att RefFrames bara var 4-6 så hackade det ett par gånger vid uppspelning. Ändring av profilen med IDC Changer...IDC Changer funkar bara till 720p filer...eller med tsMuxeR och samtidigt re-muxa till TS containern löste mina problem.
Nu är det mycket mer i codningen än profil och antalet referens frames som spelar roll om en hårvaruencodning skall funka...det är mycket mer "kinkigt" än när en PC spelarupp med mjukvaruencodning.
Funkar utmärkt i min popcorn:
Allmänt
Fullständigt namn : D:\DOWNLOAD\Prison.Break.S02E07.720p.x264-iLL\Prison.Break.S02E07.720p.x264-iLL.mkv
Format : Matroska
Filstorlek : 1.43 GiB
Duration : 43 min
Generell Bitrate : 4735 Kbps
Kodningsdatum : UTC 2006-10-04 01:49:54
Skrivande applikation : mkvmerge v1.7.0 ('What Do You Take Me For') built on Apr 28 2006 17:20:19
Skrivande bibliotek : libebml v0.7.7 + libmatroska v0.8.0
Video
Format : AVC
Format settings, CABAC : Ja
Format settings, ReFrames : 9 frames
Bitrate : 4091 Kbps
Nominal bit rate : 4284 Kbps
Bredd : 1280 pixlar
Höjd : 720 pixlar
Bildförhållande : 16/9
Bildhastighet (Frame rate) : 23.976 fps
Bits/(Pixel*Frame) : 0.194
Skrivande bibliotek : x264 core 48 svn-537
Kodningsinställningar : cabac=1 / ref=6 / deblock=1:0:0 / analyse=0x3:0x133 / me=hex / subme=6 / brdo=1 / mixed_ref=1 / me_range=16 / chroma_me=1 / trellis=1 / 8x8dct=1 / cqm=0 / chroma_qp_offset=0 / slices=1 / nr=0 / decimate=1 / bframes=3 / b_pyramid=1 / b_adapt=1 / b_bias=0 / direct=1 / wpredb=1 / bime=1 / keyint=250 / keyint_min=25 / scenecut=40 / rc=2pass / bitrate=4284 / ratetol=1.0 / rceq='blurCplx^(1-qComp)' / qcomp=0.60 / qpmin=10 / qpmax=51 / qpstep=4 / cplxblur=20.0 / qblur=0.5 / ip_ratio=1.40 / pb_ratio=1.30
Språk : Engelska
Audio
Format : AC-3
Format/Info : Audio Coding 3
Codec ID : A_AC3
Bitrateläge : Constant
Bitrate : 448 Kbps
Kanal(er) : 6 kanaler
Kanalplatser : Front: L C R, Rear: L R, LFE
Samplingstakt : 48.0 KHz
titel : Dolby Digital 5.1
Postad 30 July 2008 - 08:54
Jag har tänkt ta itu med det för att se varför det händer men inte riktigt haft tid. En tanke jag har är att det påverkas av att jag ofta på mina egna datorer går in i "My Network" för att ansluta till någon av mina servrar (lite lat och har inte mappat dem) och jag då ser PH som en media-device. Jag antar att det skulle kunna väcka PH från sin sömn. Jag antar att ett sätt att testa om nätverket i sig är skyldigt är att dra ut nätverkssladden medan den "sover" för att se om den fortsätter att "klicka" och vakna ....
Personligen så bryr jag mig inte så mkt men min fru är faktiskt riktigt irriterad av det och det är nästa läge snart att den kommer bytas ut om det inte blir bättre med nästa firmware.
/B
Postad 30 July 2008 - 09:07
Jag vill defintivt inte ha någon stridsyxa åt något håll... men för vem testar du omöjliga filer? Som vi dessutom tidigare konstaterat var "värst av alla"... det blir ju liksom lite onödigt i och med att det redan är konstaterat??
/quote]
Syftet var INTE att hitta den värsta filmen, syftet var att se var gränsen gick för PCH:n och om det fanns skillnader mellan olika medier. FreddP ville ju skaffa en intern HDD.
Jag tycker nog att jag fick svar på det jag ville.
Att det finns en skillnad mellan att läsa mkv containers via USB-sticka eller via intern IDEHDD, en skillnad till HDD:ns fördel visade det sig.
Att även PCH:ns mjukvarulösning av uppackningen av matroshka containers tycks klara åtminstone en bitrate på 9GB/tim kanske mer, det är inte fullt "BlurayDisk" fart, men nästan 1x fart och hälften av BD-ROM filmfart.
PCH:n når inte riktigt upp till specad wirefart 42Mb/s via IDE och USB med .mkv dekodning (som ju tyvärr måste göras i mjukvara) men runt 30Mb/s via IDE och ca 25Mb/s via USB
Undviker man bara de allra högsta bitraterna så tycks således även .mkv uppackningen hänga med i PCH:n
I FreddP:s fall kommer hackandet från något annat än att enbart bitraten är för hög, hans "Ice age 2" ligger på ungefär 4,3GB/tim vilket är bara hälften av vad testerna visat att PCH:n klarar (dessutom med värstingmaterial).
Nog tid att se på vad som skiljer sig mellan testfilmen och hans film, då känns det som dags för lite mediainfo om "Ice age 2" från FreddP?
Vad som framstår som särskilt viktigt är att de som laddar ner film förstår att "största värsta containern" inte alltid betyder "bäst kvalitet" ibland betyder det trassel istället. Lär vi oss att kommunicera det med vännerna här på forumet, särkilt de inte så erfarna - kommer många fler att få glädje av sin PCH framledes.
Redigerat av Nisken, 30 July 2008 - 10:48.
Postad 30 July 2008 - 09:21
Heh, det var jag som skrev det där i Swecklockers
. Det stämmer att det kommit nyare firmware men jag har faktiskt fortfarande samma problem med min. Nu har jag inte gjort mer än uppdaterat med senaste firmware (ett par veckor sedan) och sedan inte hunnit använda min PH så mkt (har barn på gång så annat är prioriterat just nu) men både jag och min fru reagerar på att den står och klickar och till och från hummar till som den spinner upp.
Jag har tänkt ta itu med det för att se varför det händer men inte riktigt haft tid. En tanke jag har är att det påverkas av att jag ofta på mina egna datorer går in i "My Network" för att ansluta till någon av mina servrar (lite lat och har inte mappat dem) och jag då ser PH som en media-device. Jag antar att det skulle kunna väcka PH från sin sömn. Jag antar att ett sätt att testa om nätverket i sig är skyldigt är att dra ut nätverkssladden medan den "sover" för att se om den fortsätter att "klicka" och vakna ....
Personligen så bryr jag mig inte så mkt men min fru är faktiskt riktigt irriterad av det och det är nästa läge snart att den kommer bytas ut om det inte blir bättre med nästa firmware.
/B
Låter som en trolig lösning. Jag har min PCH offline (utan anslutning till övriga datorer) utom när jag tankar film till den interna HDD:n. Min PCH är heltyst och startar inte om HDD:n oväntat.
När jag har den inkopplad och filladdningen är över stannar oxå HDD:n i PCH:n efter en stund, om jag gör en search i utforskaren av vilka enheter jag har, startar HDD:n i PCH:n igen. Vilket du ju tror är vad som händer.
Precis som du säger är verifieringen enkel - dra ur förbindelsen till de övriga datorerna, i ditt fall eth.kabeln. Hög sannolikhet att det löser ditt problem.
Lycka till med bebben nu!
Redigerat av Nisken, 30 July 2008 - 10:41.
Postad 30 July 2008 - 09:48
olanbi:
Samtidigt ska du veta att recensionen skrevs i April, början April. De har max kört med Firmwaren från 080330. Det har hänt lite med just Hårddisk-spinningen. Jag stördes grymt mycket av den i början, men jag har för mig att detta fixades någonstans där. Sen självklart handlar det om hur mycket just du stör dig... det är ju en upplevelsefråga!
Men PCH:n har ju vissa akilleshälar, ingen avstängningsknapp osv...
Jag vet att den skrevs i april och vilket då gör det ändå konstigare att det inte kommit en lösning ännu.
Ett par gånger per natt klickar det till och sedan spinner Hdn igång i ca 10 sek och låter som en symaskin som går förr fullt och jag brukar inte ha problem med ljud men detta retar mig så att den snart åker ut för gott.
Som någon skrev så kan man ju pröva att dra ut nätkabeln men då byter den ju IP automatiskt vilket gör att jag får leta upp det nya i Popcornen och sedan ändra i datorn varje gång. Lite omständigt ...
Redigerat av olanbi, 30 July 2008 - 09:48.
Postad 30 July 2008 - 10:25
Jag vet att den skrevs i april och vilket då gör det ändå konstigare att det inte kommit en lösning ännu.
Ett par gånger per natt klickar det till och sedan spinner Hdn igång i ca 10 sek och låter som en symaskin som går förr fullt och jag brukar inte ha problem med ljud men detta retar mig så att den snart åker ut för gott.
Som någon skrev så kan man ju pröva att dra ut nätkabeln men då byter den ju IP automatiskt vilket gör att jag får leta upp det nya i Popcornen och sedan ändra i datorn varje gång. Lite omständigt ...
Lösningen på dina problem är fast ip och en tyst 2.5" disk.
Jag köpte en disk för ca 500 och jag hör den aldrig!
//Micke
Postad 30 July 2008 - 10:40
Som någon skrev så kan man ju pröva att dra ut nätkabeln men då byter den ju IP automatiskt vilket gör att jag får leta upp det nya i Popcornen och sedan ändra i datorn varje gång. Lite omständligt ...
Jag använder fast IP/adress för min IP/telefon, min multifunktionsskrivare och PCH:n, dynamiska för övriga. Routern är DHCP-server.
Då kan man både "ha kakan och äta den"
Postad 30 July 2008 - 11:17
Hoppas någon kan få ut något av detta eller ge mig tips på vad man skall kolla.
Film1:
Allmänt
Fullständigt namn : Film1.mkv
Filstorlek : 10.9 GiB
Duration : 2 h 36 min
Generell Bitrate : 9977 Kbps
Kodningsdatum : UTC 2008-03-25 18:45:59
Skrivande applikation : mkvmerge v2.2.0 ('Turn It On Again') built on Mar 4 2008 12:58:26
Skrivande bibliotek : libebml v0.7.7 + libmatroska v0.8.1
Video
Format settings, ReFrames : 5 frames
Bitrate : 8932 Kbps
Nominal bit rate : 9333 Kbps
Bredd : 1920 pixlar
Höjd : 1040 pixlar
Bits/(Pixel*Frame) : 0.195
Skrivande bibliotek : x264 core 58 r763M 0949975
Kodningsinställningar : cabac=1 / ref=5 / deblock=1:0:0 / analyse=0x3:0x113 / me=umh / subme=7 / me-prepass=0 / brdo=1 / mixed_ref=1 / me_range=16 / chroma_me=1 / trellis=1 / 8x8dct=1 / cqm=0 / deadzone=21,11 / chroma_qp_offset=0 / threads=4 / nr=0 / decimate=1 / mbaff=0 / bframes=3 / b_pyramid=1 / b_adapt=1 / b_bias=0 / direct=1 / wpredb=1 / bime=1 / keyint=250 / keyint_min=25 / scenecut=40(pre) / rc=2pass / bitrate=9333 / ratetol=1.0 / rceq='blurCplx^(1-qComp)' / qcomp=1.00 / qpmin=10 / qpmax=51 / qpstep=4 / cplxblur=20.0 / qblur=0.5 / ip_ratio=1.40 / pb_ratio=1.30 / aq=1:0.5:13.0
Audio
Bitrate : 640 Kbps
Text
Format : UTF-8
Codec ID : S_TEXT/UTF8
Codec ID/Info : UTF-8 Plain Text
Film2:
Allmänt
Fullständigt namn : Film2.mkv
Filstorlek : 7.95 GiB
Duration : 1 h 47 min
Generell Bitrate : 10.6 Mbps
Kodningsdatum : UTC 2008-06-08 12:32:30
Skrivande applikation : mkvmerge v2.2.0 ('Turn It On Again') built on Mar 4 2008 12:58:26
Video
Bitrate : 9515 Kbps
Nominal bit rate : 9940 Kbps
Höjd : 1040 pixlar
Bits/(Pixel*Frame) : 0.208
titel : Video
Skrivande bibliotek : x264 core 59 r869 ea2648b
Kodningsinställningar : cabac=1 / ref=5 / deblock=1:0:0 / analyse=0x3:0x113 / me=umh / subme=7 / brdo=1 / mixed_ref=1 / me_range=16 / chroma_me=1 / trellis=1 / 8x8dct=1 / cqm=0 / deadzone=21,11 / chroma_qp_offset=0 / threads=6 / nr=0 / decimate=1 / mbaff=0 / bframes=3 / b_pyramid=1 / b_adapt=1 / b_bias=0 / direct=1 / wpredb=1 / bime=1 / keyint=250 / keyint_min=25 / scenecut=40(pre) / rc=2pass / bitrate=9940 / ratetol=1.0 / rceq='blurCplx^(1-qComp)' / qcomp=1.00 / qpmin=10 / qpmax=51 / qpstep=4 / cplxblur=20.0 / qblur=0.5 / ip_ratio=1.40 / pb_ratio=1.30 / aq=1:1.50
Audio
Däremot funkar denna:
Film3:
Allmänt
Fullständigt namn : Film3.mkv
Filstorlek : 10.1 GiB
Duration : 2 h 24 min
Generell Bitrate : 10.1 Mbps
Kodningsdatum : UTC 2008-04-28 01:17:08
Video
Bitrate : 9007 Kbps
Nominal bit rate : 9410 Kbps
Höjd : 800 pixlar
Bildförhållande : 2.400
Bits/(Pixel*Frame) : 0.256
titel : Video
Skrivande bibliotek : x264 core 59 r826 138601d
Kodningsinställningar : cabac=1 / ref=5 / deblock=1:0:0 / analyse=0x3:0x133 / me=umh / subme=7 / brdo=1 / mixed_ref=1 / me_range=16 / chroma_me=1 / trellis=1 / 8x8dct=1 / cqm=0 / deadzone=21,11 / chroma_qp_offset=0 / threads=6 / nr=0 / decimate=1 / mbaff=0 / bframes=3 / b_pyramid=1 / b_adapt=1 / b_bias=0 / direct=1 / wpredb=1 / bime=1 / keyint=250 / keyint_min=25 / scenecut=40(pre) / rc=2pass / bitrate=9410 / ratetol=1.0 / rceq='blurCplx^(1-qComp)' / qcomp=1.00 / qpmin=10 / qpmax=51 / qpstep=4 / cplxblur=20.0 / qblur=0.5 / ip_ratio=1.40 / pb_ratio=1.30 / aq=2:1.00
Audio
titel : English (AC3)
//NJ
Postad 30 July 2008 - 14:56
Hej hopp FreddP!
Jag skrev lite om mina resultat i ett långt inlägg för en stund sedan.
Visst kan man kopiera från en USB disk till den interna IDE HDD:n. Se till att din PC ser PCH:n i Ms windows network i utforskaren, ansluten via Ethernetporten (hur man konfigurerar det har jag skrivit om i tidigare inlägg några dagar tillbaka) OBS! korsad sladd om du inte kopplar via switch/router eller hubb!, anslut sedan din USB disk till PC:n och kopiera som vanligt i utforskaren.
Kör hårt!
Ja fast jag vill kopiera direkt direkt på PCHn så att det går via UBS hastigheten och inte Nätverkshastigheten.
Finns det något sätt att göra det på?
Eller det kanske va det du menade fast skrev fel? Skall testa i alla fall
Postad 30 July 2008 - 15:35
Postad 30 July 2008 - 15:43
Volatile
Jag tor att HDDVD stödet är ganska dåligt i PCH och det kommer nog inte att förbättras nu när "kriget" är över.
Men du kan prova att göra som när man spelarupp DVD IFO...gör en mapp och döp den till vad filmen heter...kopiera sedan in HDDVD_TS och ADV_OBJ mapparna i den...om det funkar som när man spelarupp DVD IFO så skall PCH spelaupp filmen när du väljer mappen med filmnamnet.
Tack för info! Fast jag måste säga att jag inte förstår riktigt hur du menar, döpa mappen till vad filmen heter? Spelar det verkligen någon roll, och om isåfall, måste den heta exakt som filmen och hur separeras t.ex mellanslag i titeln?
I övrigt har jag aldrig spelat upp en DVD IFO heller med popcornen... Finns det någon howto till det?
Vidare kör jag myihome på PC'n, behöver jag ytterliggare programvara?
Tack än en gång för stöd
/Vol
Postad 30 July 2008 - 15:47
Ja fast jag vill kopiera direkt direkt på PCHn så att det går via UBS hastigheten och inte Nätverkshastigheten.
Finns det något sätt att göra det på?
Eller det kanske va det du menade fast skrev fel? Skall testa i alla fall
Att montera den nya IDE HDD:n i en PC som klarar att skriva till en disk med Ext2 format är ett alternativ. Det ska visst funka på WinXP men jag har inte prövat (men här är en länk http://sourceforge.n...ojects/ext2fsd) - får du det att funka är det det snabbaste sättet att föra över stora mängder material. Troligen får du då formatera disken i PCH:n och sedan flyttad den till PC:n, där rätt drivers skulle kunna kopiera från din externa HDD via PC:ns USB 2.0 till IDE HDD:n. Eftger avslutad kopiering flyttar du tillbaka IDE HDD:n till PCH:n.
Nån annan som vet bättre om hur bra detta funkar och vilka problem som kan förutses?
Tveksamt om PCH:ns OS klarar att kopiera internt mellan två enheter - inte vad jag vet i alla fall.
Redigerat av Nisken, 30 July 2008 - 16:22.
Postad 30 July 2008 - 16:30
Hitman (22gig 1080p hela filmen)
Earth (720p fågelscen)
Ice Age 2 (1080p hela filmen)
Troy (1080p slaget efter 01:40:00)
Resultatet.
Började med Earth, och tro det eller ej, fågelscenen fungerade!!! Blev så glad, men oj så fort det skulle vända.
Testade sedan Ice Age 2, hepp, där la den sig precis som den alltid har gjort. Tänkte då att det måste vara fel på den filmen så jag testade Troy.
Spolade fram till 01:40:00 och det flöt! i 5 min sen började den lagga med, inte lika farligt som innan, men så mycke så att det inte gick att titta (ljud försvinner och det blir typ 1 fps)
Hitman gick inte igång pga av att det va en iso, men det är inte HDDns fel.
Så resultatet från detta är att det blir bättre med intern, va iofs en väldigt bra intern med 16MB cach, men är grymt besviken ändå.
Såg även nu i detta skrivande med Earth på i bakgrunden att den hackade vid en fågelscen lite längre in i filmen.
Det blir till att skicka tillbaka hela kalaset.
Tack för all hjälp alla, men detta är ett dött race.
Postad 30 July 2008 - 18:49
Hehe...naturligtvis kan du döpa mappen till vad du vill.Tack för info! Fast jag måste säga att jag inte förstår riktigt hur du menar, döpa mappen till vad filmen heter? Spelar det verkligen någon roll, och om isåfall, måste den heta exakt som filmen och hur separeras t.ex mellanslag i titeln?
I övrigt har jag aldrig spelat upp en DVD IFO heller med popcornen... Finns det någon howto till det?
Vidare kör jag myihome på PC'n, behöver jag ytterliggare programvara?
Tack än en gång för stöd
/Vol
Men det är kanske lite lättare att hitta rätt när man skall spelupp filmen om mappen som den ligger i heter samma som filmen.
Men nu vet jag inte om det funkar med en HD-DVD ripp eller om myiHome klarar av det.
Vet inte ens om myiHome klarar av DVD IFO för jag använder inte myiHome…du får prova och se om det funkar.
Det går visst att kopiera från extern USB disk till intern disk...svarade på det för bara ett par inlägg sedan.Tveksamt om PCH:ns OS klarar att kopiera internt mellan två enheter - inte vad jag vet i alla fall.
På förstasidan ...som Kanelbulle lagtner mycket arbete på...så finns det en länk till en mycket bra Wiki ...där står det hur man kopierar från USB till intern disk. bl.a.
Och hur man använder Ext2Fsd har diskuteras ett par gånger i tråden...ANVÄND SÖKFUNKTIONEN.
Redigerat av K-E Larsson, 30 July 2008 - 18:59.
Postad 30 July 2008 - 18:51
Så då, då har jag fått hem min interna HDD och lagt in 4 filmer på denna som inte fungerat tidigare.
Hitman (22gig 1080p hela filmen)
Earth (720p fågelscen)
Ice Age 2 (1080p hela filmen)
Troy (1080p slaget efter 01:40:00)
Resultatet.
Började med Earth, och tro det eller ej, fågelscenen fungerade!!! Blev så glad, men oj så fort det skulle vända.
Testade sedan Ice Age 2, hepp, där la den sig precis som den alltid har gjort. Tänkte då att det måste vara fel på den filmen så jag testade Troy.
Spolade fram till 01:40:00 och det flöt! i 5 min sen började den lagga med, inte lika farligt som innan, men så mycke så att det inte gick att titta (ljud försvinner och det blir typ 1 fps)
Hitman gick inte igång pga av att det va en iso, men det är inte HDDns fel.
Så resultatet från detta är att det blir bättre med intern, va iofs en väldigt bra intern med 16MB cach, men är grymt besviken ändå.
Såg även nu i detta skrivande med Earth på i bakgrunden att den hackade vid en fågelscen lite längre in i filmen.
Det blir till att skicka tillbaka hela kalaset.
Tack för all hjälp alla, men detta är ett dött race.
Sammanfattningsvis kommer du fram till samma sak som jag gjorde i mina tester, något bättre bitrate från IDE HDD än extern USB med .mkv (matrushka container), men inte tillräckligt för att spela de filmer du hade.
Vi kanske skulle starta en tråd i forumet som talar om VILKA filer som är OK och vilka som INTE är det? för 1080p matrushka intresserade?
Postad 30 July 2008 - 19:03
Om du kan så råder jag dig att vänta med att "skicka tillbaka hela rasket" tills den nya Firmwaren kommit. Den är, som jag påtalat tidigare, inrikad mycket på Prestanda... det kommer blir bättre.
När det gäller alla Mediaspelare, så finns det alltid filmer som, av olika anledningar, inte funkar. En blandning av väldigt många olika parametrar, väldigt många användare som ställer dessa mycket olika gör att man emellanåt är tvungen att konvertera dessa. Därför är Mediainfo grejen, kolla vad som funkar o inte funkar o undersök den vägen så kommer du med 85% sannolikhet hitta ett mönster!
Mediaspelaren som tar "ALLT" finns inte, det är för stora krav o för mycket filer, både bra och dåliga där ute!!
Mina 2 cents av ditt problem!!
Postad 30 July 2008 - 19:59
Postad 30 July 2008 - 20:34
Det låter löjligt, men... ryck ur kabeln!! Det kommer med stor sannolikhet bli bra igen... Skälet? Just nu (senaste Firmware 080612) är lite känslig, har den inte gillat en fil du kört så kan den fortsätta trilskas sen...
Detta ska lösas med den kommande Firmwaren, ca 2-4 dagar bort (gissning)...
Lycka till!!
Postad 30 July 2008 - 20:52
Söderholm:
Det låter löjligt, men... ryck ur kabeln!! Det kommer med stor sannolikhet bli bra igen... Skälet? Just nu (senaste Firmware 080612) är lite känslig, har den inte gillat en fil du kört så kan den fortsätta trilskas sen...
Detta ska lösas med den kommande Firmwaren, ca 2-4 dagar bort (gissning)...
Lycka till!!
Har provat att rycka sladden, stod utan ström ett par timmar i dag. Får vänta på nästa firmware och se om det hjälper.
Postad 30 July 2008 - 23:31
FreddP:
Om du kan så råder jag dig att vänta med att "skicka tillbaka hela rasket" tills den nya Firmwaren kommit. Den är, som jag påtalat tidigare, inrikad mycket på Prestanda... det kommer blir bättre.
När det gäller alla Mediaspelare, så finns det alltid filmer som, av olika anledningar, inte funkar. En blandning av väldigt många olika parametrar, väldigt många användare som ställer dessa mycket olika gör att man emellanåt är tvungen att konvertera dessa. Därför är Mediainfo grejen, kolla vad som funkar o inte funkar o undersök den vägen så kommer du med 85% sannolikhet hitta ett mönster!
Mediaspelaren som tar "ALLT" finns inte, det är för stora krav o för mycket filer, både bra och dåliga där ute!!
Mina 2 cents av ditt problem!!
Jo jag tror jag väntar, och håller tummarna för att det blir bättre. Pengarna är inget större problem för den, förlorar nästan på frakten för att skicka tillbaka sakerna.
Jag gör så att jag behåller allt tror jag, kikade på "My super ex girlfriend" nu och det fungerade perfekt, 720p, och jag har ingen annan mediaspelare så what the hell, bättre än inget.
HOPPAS att nästan firmware blir bättre *håller tummarna*
Postad 30 July 2008 - 23:39
Sammanfattningsvis kommer du fram till samma sak som jag gjorde i mina tester, något bättre bitrate från IDE HDD än extern USB med .mkv (matrushka container), men inte tillräckligt för att spela de filmer du hade.
Vi kanske skulle starta en tråd i forumet som talar om VILKA filer som är OK och vilka som INTE är det? för 1080p matrushka intresserade?
Ja precis, tråkigt bara att det inte blev så bra som jag hoppats på. Tycker ändå att det är konstigt att det fungerar så bra för dig och inte för mig. Har du testat många filmer?
Ja det hade varit super att starta en tråd om detta. Skulle nästan kunna ta på mig ansvaret för de om jag fick lite mer kunskap i ämnet om bitrate m.m.
Kom att tänka på nu att jag ska göra ett litet test senare att göra om de filmer som endast har lite lagg till .ts. Kanske ger den lilla extra kicken processorn behöver för att klara av de.
För om vi tänker efter lite så verker det nästan som att det är där mycket av problemet ligger.
Fågelscenen, säkerligen > 90 % av pixlarna som ändras, arbetet i mjukvaran till processorn för det måste vara otroligt påfrestande.
För som jag förstår de så om du har en scen på 10 sec utav svart så skickar den i enkel kodning tex #000000 x pixlar. ändras varenda pixel blir en en väldigt massa kod som skall göras om och skickas. Borde så ligga en hel del i mjukvaran och kanske inte så jättemycke i hårdvara.
Bara en tanke.
Postad 30 July 2008 - 23:47
Det går visst att kopiera från extern USB disk till intern disk...svarade på det för bara ett par inlägg sedan.
På förstasidan ...som Kanelbulle lagtner mycket arbete på...så finns det en länk till en mycket bra Wiki ...där står det hur man kopierar från USB till intern disk. bl.a.
Och hur man använder Ext2Fsd har diskuteras ett par gånger i tråden...ANVÄND SÖKFUNKTIONEN.
Tack för den, men får felet "ALERT! Endast läsbart filsystem"
Antar att den menar att det är NTFS och inte ext2/3 på den. Måste jag alltså ha de. Finns det något sätt att göra om filsystemet till detta i windows? Får ju så klart bara fram NTFS vid formatering här.
EDIT: Löste de så glöm detta, men jises vilken tid det tar att kopiera på PCH ; ), stort tack för länken i alla fall.
Redigerat av FreddP, 31 July 2008 - 00:50.
Postad 31 July 2008 - 00:59
Då det diskuteras mediainfo på 1080 filer som inte funkar osv så tänkte jag bumpa min fråga sedan tidigare med lite mer ingående info om filer som funkar och inte funkar för mig. Hoppas någon kan ge lite klarhet i detta speciellt som ni nu säger att profile 4.1 är bättre än 5.1 men ändå så fuinkar inte 4.1 för mig men den jag har med 5.1 gör det?!?!
Hoppas någon kan få ut något av detta eller ge mig tips på vad man skall kolla.
//NJ
Fungerar dom inte alls?
Det jag ser som är skillnad mer än ljudoutput är ju
Höjd : 800 pixlar
Bildförhållande : 2.400
vs. 16/9, 1920 / 1040
Vilka filmer handlar det om? har testat en hel radda så kan vi jämföra.
Redigerat av FreddP, 31 July 2008 - 01:00.
Postad 31 July 2008 - 05:11
Film1 är Maerican Gangster av WPi, bild lagg och block samt
Film2 är Click av WPi skulle väl säga att bilden fryser efter någon sekund och ljudet går på som det skall. Konverterade denna till 4.1 med refFrames 4 (smplen) och det hjälpte lite lite
Film 3 är Black Hawk Down av WPi och denna funkar kanon om man nu kan säga så, tycker jag i alla filmer jag kollat på popcornen får problem med att filmerna accelererar lite i 1 sekund emellanåt. Svårt att beskriva dt fenomenet men det verkar bara uppstå vid scenbyten.
Testat runt lite mer och visst finns det filmer den klarar men det är inte speciellt många 1080p vad jag har kunnat komma fram till.
//NJ
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
* Officiell tråd - Popcorn Hour A-110/B-110 *
8 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?