Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Tråd - LG 42PC1RA

1551 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG 42PC1R (TV) 1 8,56 (167) Inga priser
LG 42PC1RR (TV) 1 8,38 (54) Inga priser
LG 42PC3R (TV) 1 8,87 (14) Inga priser
LG 42PC1D (TV) 1 7,5 (9) Inga priser
LG 42PC3RA (TV) 1 7,43 (6) Inga priser
39 relaterade trådar
LG 42PC1RR vs Panasonic TH 42PV60E (122 inlägg) 11 år sedan
Röda prickar på min LG 42PC1R (314 inlägg) 14 år sedan
LG 42PC1R och LG 42 PC1RR (112 inlägg) 14 år sedan
Flimmer på LG PC1R/XD-3 (29 inlägg) 15 år sedan
Har du surrande ljud på din LG PC1R? (537 inlägg) 16 år sedan
acer aspire 5113 som htcp (7 inlägg) 16 år sedan
Stänga av HDD på LG 42PC1RR (4 inlägg) 16 år sedan
Hör du störande ljud från din LG 42PC1RR (52 inlägg) 16 år sedan
Skillnad LG42PC1R och LG42PC3R? (49 inlägg) 16 år sedan
LG 42PC1RR (286 inlägg) 16 år sedan
Finns det tysta Plasmor? (22 inlägg) 16 år sedan
Rödflimmer på LG42PC1D (1 inlägg) 17 år sedan
LG TV och hemmabio med Xbox 360 - Hur får man 5.1? (31 inlägg) 17 år sedan
NAD T515 HDMI problem (3 inlägg) 17 år sedan
LG plockar isär en lcd-tv/plasma (20 inlägg) 17 år sedan
Missfärgning på Plasma (2 inlägg) 17 år sedan
Problem med skenande kanaler (1 inlägg) 17 år sedan
Philips 42 PF5521D Plasma (19 inlägg) 17 år sedan
Hur får man bra bild på LG 42PC1R? (17 inlägg) 17 år sedan
LG 42PC1D (37 inlägg) 17 år sedan
Samsung PS-42E71H eller LG PS-42PC1R ? (112 inlägg) 18 år sedan
Upplösning på LG 42PC1R (10 inlägg) 18 år sedan
Sjyst Plasma TV 42" (4 inlägg) 18 år sedan
Mormor vill ha en stor TV (20 inlägg) 18 år sedan
Pioneer VSX-1016V OSD Problem (20 inlägg) 18 år sedan
LG42PC1R: Optimala inställningar för XBOX 360 (0 inlägg) 18 år sedan
LG 42PC1RR vs Panasonic TH 42PV60E (122 inlägg) 18 år sedan
blinkande pixlar på le40m51 (13 inlägg) 18 år sedan
DVD-spelare med HDMI/uppskalning etc (4 inlägg) 18 år sedan
LG 42PC1RR - Bildinställningar (16 inlägg) 18 år sedan
LG 42PC1R eller Panasonic PV60E ? (39 inlägg) 18 år sedan
Dags för plasma... (4 inlägg) 18 år sedan
Att se sport på LG 42PC1R (10 inlägg) 18 år sedan
Hur ska jag välja? För och nackdel? (55 inlägg) 18 år sedan
Panna 42PV60 vs. LG 42PC1R* (8 inlägg) 18 år sedan
LG PX4R/PX5R VS LG PC1R/PC3R (13 inlägg) 18 år sedan
LG 42PC1R Vs Samsung LE-40R72B (3 inlägg) 18 år sedan
film visning dvd o xbmc (1 inlägg) 18 år sedan
Ska man slå till och köpa en LG 42PC1RR eller int? (6 inlägg) 19 år sedan

Postad 31 maj 2006 - 10:00

Bernst-Gunnar
  • Bernst-Gunnar
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Köpte en LGPC1R i veckan och några spontana komentarer kommer här efter endast några timmars kollande:

Den är ju vansinnigt snygg och det är bra att det är en rejält svart ram runt bilden.
Riktigt, riktigt bra bild :( trots att jag ännu bara kör via scart kablar med Boxer, DVD och en streaming device: Neuston Virtuoso MC-500. (Det kan ju bara bli bättre. :( )
Svärtan är bra, färgåtergivningen lika så.

Var intresserad av "Pana V60" innan, men den är ful i jämförelse (98 olika formspråk, typ) sen tilltalar inte den knivskarpa bilden mej som är smått hysterisk och nästan upplevs grynig. Den lite "rundare" och "varmare" bilden på LGn passar mej bättre.
Detta har jag konstaterat efter att sett bägge plasmorna bredvid varandra i 2 olika butiker.
Vad det gäller "surr" så får man verkligen stoppa in huvudet mitt bakom för att det skall låta "för mycket" och 1 meter framför hörs det ej!
Lite tendens till inbränning (endast synlig vid svart bild)efter att haft DVD menyn till en film på i 20 min men det försvann efter 5 min TV tittande precis som fler här beskrivits av flera här.

Valet av LG påverkades också efter att varit lycklig ägare av en konventionell LG 32" Widescreen TV som varit bra på alla sätt.

En skillnad med LGPC3R är att den har en anslutning mindre(AV 4) än LGPC1R enligt min bruxanvisning.

Det som jag finner dåligt var att bruksanvisningen saknar information om vissa funktioner typ White wash och sånt. Nån som fått nån kompletterande instrux eller nåt sånt.

Mvh

B-G

Redigerat av Bernst-Gunnar, 31 maj 2006 - 11:44.

Postad 31 maj 2006 - 10:57

BTiger
  • BTiger
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har pratat med med Powermill som är serviceverkstad åt LG och de är medvetna om problemet med surrande nätdelar. Alla märken har det mer eller mindre och åtgärderna som görs är mjukvaru inställningar och om inte det hjälper byts hela nätdelen ut.

Postad 31 maj 2006 - 11:38

peklund
  • peklund
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Vad spelar det för roll att tv:n surrar extremt lite? Hur ofta har man tv:n på mute och störs av lite surr?

Postad 31 maj 2006 - 12:37

Unregistered5ede6c7c
  • Unregistered5ede6c7c
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Vad spelar det för roll att tv:n surrar extremt lite? Hur ofta har man tv:n på mute och störs av lite surr?

<{POST_SNAPBACK}>

Vore fallet att TVn surrar extremt lite så tror jag inte så många hade klagat på det. Tycker det är lite illa att man måste ha hemmabion på bara för att slippa höra surret. Detta blir dock endast ett problem då sambon somnat och man måste visa någon lite respekt till henne :(, men dock ett problem!

Postad 31 maj 2006 - 12:50

Hasse&Tage
  • Hasse&Tage
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Förteckning över olika decibelvärden: dB-värde Exempel
0 det svagaste ljud vi kan uppfatta
10 svagt lövsus
20 tyst stadslägenhet
30 viskning
40 fågelkvitter, att skriva på tangentbord
50 samtal med låg röst
60 normalt samtalston

Bra att ha nåt att jämföra med ...

<{POST_SNAPBACK}>

Tycker det här börjar kännas väldigt tråkigt. Är det någon som har en bra kontakt in på LG som kan hjälpa oss att få bukt med det här problemet. Det var tal om att medela serienummer osv, är det till en speciell person eller pratar vi om en kundsupport som bistår med blandat intresse för frågan ?
Jag har bestämt mig för att inte behålla min skärm om det inte presenteras en lösning på detta, jag tycker inte att det är acceptabel ljudnivå på mitt "surr". Ganska dålig PR för LG också om det visar sig att dom inte tar kundernas problem på allvar och bara svarar att det ska vara så.
Är det någon som har bytt ut sin skärm och upplevt en förbättring ?

Sen att den såldes under parollen "dubbla tuners" initialt tycker jag borde kompenseras på något vis. För er som är bekanta med kosumentköplagen så öppnar det iofs ett väldigt trevligt kryphål under hela garantiperioden.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad är det för trevligt kryphål du menar? :(

Postad 31 maj 2006 - 13:43

Kujje
  • Kujje
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Förteckning över olika decibelvärden: dB-värde Exempel
0 det svagaste ljud vi kan uppfatta
10 svagt lövsus
20 tyst stadslägenhet
30 viskning
40 fågelkvitter, att skriva på tangentbord
50 samtal med låg röst
60 normalt samtalston

Bra att ha nåt att jämföra med ...

<{POST_SNAPBACK}>

Tycker det här börjar kännas väldigt tråkigt. Är det någon som har en bra kontakt in på LG som kan hjälpa oss att få bukt med det här problemet. Det var tal om att medela serienummer osv, är det till en speciell person eller pratar vi om en kundsupport som bistår med blandat intresse för frågan ?
Jag har bestämt mig för att inte behålla min skärm om det inte presenteras en lösning på detta, jag tycker inte att det är acceptabel ljudnivå på mitt "surr". Ganska dålig PR för LG också om det visar sig att dom inte tar kundernas problem på allvar och bara svarar att det ska vara så.
Är det någon som har bytt ut sin skärm och upplevt en förbättring ?

Sen att den såldes under parollen "dubbla tuners" initialt tycker jag borde kompenseras på något vis. För er som är bekanta med kosumentköplagen så öppnar det iofs ett väldigt trevligt kryphål under hela garantiperioden.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad är det för trevligt kryphål du menar? :)

<{POST_SNAPBACK}>

Enligt konsumentköplagen är en vara felaktig om den inte har de egenskaper (2 tuners) som försäljaren hänvisade till då du köpte varan. Det man då kan göra är bl.a att kräva prisavdrag!

Ang. surret så kommer den in under ett flertal punkter enligt ovanstående lag bl.a att den är felaktig om den avviker i något avseende från vad du borde ha kunnat förutse.

/Kujje

Postad 31 maj 2006 - 15:14

fnbe
  • fnbe
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Är det ingen som handlat från Tyskland 14 000 spänn levererat och klart? Är det bara den svenska sändningen av apparater som surrar tro?

Postad 31 maj 2006 - 15:19

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Enligt konsumentköplagen är en vara felaktig om den inte har de egenskaper (2 tuners) som försäljaren hänvisade till då du köpte varan. Det man då kan göra är bl.a att kräva prisavdrag!

Ang. surret så kommer den in under ett flertal punkter enligt ovanstående lag bl.a att den är felaktig om den avviker i något avseende från vad du borde ha kunnat förutse.

/Kujje

<{POST_SNAPBACK}>

det roliga är att de fortfarande marknadsför den med 2 tuners, i senaste reklambladet från Power OCH i gårdagens Metro Stockholm var det en stor annons för någon annan butik där det stod "2 TUNERS".

Postad 31 maj 2006 - 15:32

twallsten
  • twallsten
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0

Är det ingen som handlat från Tyskland 14 000 spänn levererat och klart? Är det bara den svenska sändningen av apparater som surrar tro?

<{POST_SNAPBACK}>

Har haft fingret på beställarknappen ett flertal tillfällen... :) Väntar nog dock tills det här surrproblemet fått utveckla sig lite, eller PM1MA kommer för leverans igen. Blir ju lite jobbigare om man beställer från tyskland och sen ska göra service eftersom hämtning då inte ingår, för att inte tala om att reklamera.

Men åter till frågan, plöjde idag genom motsvarande tråd på Hifi-forum.de och verkar vara samma sak där, en del har det inte, en del har det. Vore kul med en omröstning där man får säga om man har surr på mer än två meter på PC1R resp PC1RR. Kanske man skulle få lite odds.

tillägg, var förresten en som löst problemet men hoppa inte högt av glädje nu, tror inte det kommer hjälpa många.

Han hade haft den vägghängd och identifierat brumen eller surren uppe i högra hörnet (sett bakifrån?!?! vet jag ej) och då tagit ner TV:n och skruvat bort en skruv i chassit. Tv:n blev tyst. Så han skruvade tillbaka skruven ->brummen. Därför satte han en gummipackning under skallen och skruvade tillbaka ->tyst. Lät lite märkligt... Eventuellt var det heller inte alls såhär pga att min tyska är inte var den borde.

Redigerat av twallsten, 31 maj 2006 - 15:37.

Postad 31 maj 2006 - 18:58

gab_112
  • gab_112
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Jag blir så trött på Expert bäckebol i GBG, har ringt de i 3 dagar nu, ingen som svarar, jag testade ringa Expert centralen som kopplade mig via samma nummer som jag ringer, och då svarade de, men han kunde inte hjälpa mig. Istället har de lovat sen 3 dagar tillbaka att en från deras "tv-avdelning" ska ringa och prata med mig, när jag i s###### verket vet att de känner till problemet med surr. JÄTTE BRA SERVICE!!!!

Postad 31 maj 2006 - 19:17

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0

Jag har haft hemma tre! PC1R som alla surrar (från Expert Sisjön GBG). Jag ringde LG redan första dagen med den första plasman (förra måndagen) så det är grymt konstigt att de säger att ingen har anmält problemet.

Expert skall pressa LG och jag skall få besked om vad som händer nästa vecka.

I´ll keep you posted!
/Jake

<{POST_SNAPBACK}>

Bra! Håll oss underrättade. Väldigt intressant att höra hur det går.

Om det vore så att alla sa att de deras plasmor surrar här skulle jag lätt acceptera det men när flera personer säger att de endast hör ljudet när de har huvudet bakom eller står väldigt nära så kan jag inte acceptera det surret som jag har på mitt ex. För jag hör det i soffan på ca 2 meters avstånd, med låg volym på teven.
Vore intressant att höra om nån som bytt ut sin som fått en med mindre surr, ingen tycks ha lyckats med det ännu ... :)

Postad 31 maj 2006 - 21:01

OTol
  • OTol
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
fnbe skrev:
"Är det ingen som handlat från Tyskland 14 000 spänn levererat och klart? Är det bara den svenska sändningen av apparater som surrar tro?"

Tillad en Dansker blander sig i diskutionen.
Jeg har i sidste uge købt et LGPC1R fra Tyskland.
Jeg ved ikke om der er forskel på de tyske og de svenske modeller, men jeg kan sige, at mit TV ikke "surrar" det er absolut lydløst.
Jeg er meget tilfreds med det. Det har en flot billedkvalitet.

Mvh. Ole

Postad 01 juni 2006 - 07:32

Unregistered75fd19d5
  • Unregistered75fd19d5
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Bra! Håll oss underrättade. Väldigt intressant att höra hur det går.

Om det vore så att alla sa att de deras plasmor surrar här skulle jag lätt acceptera det men när flera personer säger att de endast hör ljudet när de har huvudet bakom eller står väldigt nära så kan jag inte acceptera det surret som jag har på mitt ex. För jag hör det i soffan på ca 2 meters avstånd, med låg volym på teven.
Vore intressant att höra om nån som bytt ut sin som fått en med mindre surr, ingen tycks ha lyckats med det ännu ...  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Jag fick min PC1RR igår (min första plasma) och hör också ett visst surr från två meter. Inget jag stör mig på om jag inte tänker på det. Skulle också vara intresserad om det är någon som bytt och lyckats göra sig av med ljudet.

Ljudet är definitivt lägre än xboxen, dessutom låter hårddisken lite ibland, ljudet från den är betydligt högre än "surret"

Annars är jag jättenöjd. Framförallt bilden när man slår på xboxen och spelar/kollar på film. :)

Postad 01 juni 2006 - 08:02

F.A
  • F.A
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
Hej!

Jag vill börja med att tacka detta forum+alla som kommer med bra info.
Har nu haft LG 42pc1r en vecka. Köpte den på Expert för 17990:- Fick den hemkörd av försäljaren i sin privata bil, bra service.
Jag är jättenöjd med bild/ljud. :)
Kräver dock en del kalibrering, finns väldigt bra tips i div. trådar. Jag tror ingen blir missnöjd med bilden/ljudet.
Inga missljud. Kl. 01.00 och total tystnad hör jag ingenting i soffan (3 meter med mute). Det är ett väldigt svagt elektroniksurr om man lysnar 10 cm från apparaten.
Jag har 2 jättefönster som speglar sigi tv:n, LG:n gör ett mycket bra jobb med reflektionerna. Glad att jag inte valde Panna PV60 pga av detta. Även om jag kan mörklägga rummet totalt är det lite jobbigt om man bara ska se nyheterna.
Såg DOOM häromdagen och hade iochförsig problem med ghosting från texten. Filmen är den svartaste film jag sett och inget jag sett (ghosting) vid något annat tillfälle. Det försvann dock efter 1 minut med whitewash.
Tittar till forumet 4-5 ggr/vecka, kom gärna med frågor.
Mvh
Fredrik

Postad 01 juni 2006 - 08:30

Xet
  • Xet
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Hej!

Jag fick min Lg 42PC1RR i fredags och är mycket nöjd med den! Jag har haft lite svårt att ställa in bilden och var missnöjd i början. Men nu när jag börjat få ordning på inställningarna så är jag MYCKET nöjd!
Detta är en grymt bra Plasma som har det man kan önska sig. Vad det gäller surr och andra oljud som jag läst om, så kan jag bara säga att det enda oljud som jag kan höra är av hårddisken. Det är inget högt ljud men den surrar lite... Men eftersom att det går att stänga av den så anser jag inte att det är några som helst bekymmer, den låter inte mer än någon annan Plasma ute på marknaden.
Om det finns någott som jag är besviken över så är det möjligtvis ljudet, men där verkar ni andra vara nöjda... saknar en inbyggd sub Det hade jag nämligen på min gamla 28-tummare, DEN hade ett GRYMT ljud

Slutligen, skulle jag rekomendera andra att köpa denna Plasma? ABSOLUT, bättre bild kan du inte hitta till det här priset! Den är i stort sett lika ljus stark som en LCD Tv

Postad 01 juni 2006 - 08:38

Xet
  • Xet
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Problemet är att man absolut INTE ska använda egentillverkat material för att dema, det är ju framtaget bara för att få sin skärm att se bra ut. De flesta ställen man tittar på kommer visa tex en HD-slinga, vilket inte är representativt för vilken bild man i vanliga fall kan få av en bild.

Ett annat problem är att när man ställer upp TV-apparater så är de ställda från tillverkare i ett läge där de överdriver sina inställningar, för att de ska sticka ut i ett show room. Det är inte på något sett korrekt bild. Vanligt är tex att Kontrasten är på 100% och sen kör man dynamisk kontrast på det (läs DNIe och andra "bildförbättrare", borde heta "showroomutstickande"). Tittar man nogrant kommer man se att de inte alltid är bättre på svart, men de överbetonar det genoma att döda information vilket ger ett starkare känsla av kontrast och svärta.

Om en TV inte är ställd på det sättet i ett rum av massa TV kommer den att se blek ut, fast den egentligen visar en mer korrekt bild.

Problemet med LG'n är att den från fabrik inte är ställd speciellt bra, med alldeles för hög brightness vilket får den att se väldigt blek ut. När den är ställd rätt ger den en väldigt korrekt bild.

Allt handlar inte om vilken som har mest ljustryck och bäst svärta, det borde handla om vilken TV som kan ge mest korrekt bild utan att döda några detaljer eller "lägga dit färger som inte finns" (se nya sonyreklamen...)

LG'n är bra för den lägger inte på skärpa som överbetonar bilden, den dödar inte detaljer i svart, den dödar inte detaljer i vitt och den har bra färgåtergivning.

<{POST_SNAPBACK}>

Vilka inställningar har du på RR modellen för att få bästa möjliga bild?

Postad 01 juni 2006 - 08:57

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2 750 inlägg
  • 0
Skulle bara vilja veta en sak!
Många klagar över surrandet, ändå har den 9.33 i snittbeyg! Känns som många ger den bra betyg bara för att man själv köpt produkten? Det är väl inte många som vill "erkänna" och ge tvn ett lågt betyg när man lagt ut 18 tusen.
Rätta mig om jag har fel.
Funderar själv på denna modell, så please ge mig ärliga åsikter om vad som är dåligt respektive bra.

Postad 01 juni 2006 - 09:06

Jajo67
  • Jajo67
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej

Jag är också sugen på LG 42PC1R, men har iom uppgifterna om ett irriterande surrande, avvaktat lite, är därför också väldigt intresserad av att höra om de som haft problemet kunnat bli av med det och vad surrandet beror på.

Postad 01 juni 2006 - 09:12

Supersmurfen
  • Supersmurfen
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Skulle bara vilja veta en sak!
Många klagar över surrandet, ändå har den 9.33 i snittbeyg! Känns som många ger den bra betyg bara för att man själv köpt produkten? Det är väl inte många som vill "erkänna" och ge tvn ett lågt betyg när man lagt ut 18 tusen.
Rätta mig om jag har fel.
Funderar själv på denna modell, så please ge mig ärliga åsikter om vad som är dåligt respektive bra.

<{POST_SNAPBACK}>

Vill bara säga att jag har gett PC1R betyget 9. Jag har, som tidigare sagt, inga som helst surrande ljud på min. Självklart är det så att om jag hade haft surrande ljud på min TV hade jag gett den högst 5.
Det vore intressant om man kunde göra en omröstning där man ställde frågan om det fanns något surrande ljud på PC1Ran man har. Då skulle vi få veta hur många som har detta problem. Det finns andra än jag som INTE har några problem med surrande ljud.

Postad 01 juni 2006 - 09:13

moms
  • moms
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Antagligen hörs de som har problem högst. :)
Inget surr från min, har haft den i ca1½ vecka, klockren bild med de rätta inställningarna (tack supersmurfen) inga reflexer. Ja hade en Loewe Acnoda 32" så jag har en kraftig bra referens att jämföra med....bilden är självklart inte lika bra på LG som Loewen med vanlig digital tv (boxer) eller analog tv men dvd är de väldigt lika om inte lika bra....jag förväntade mig inte att en plasma skulle slå min 32" Loewe men är väldigt glatt överraskad av kvaliten av bilden.

Postad 01 juni 2006 - 09:16

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2 750 inlägg
  • 0

Antagligen hörs de som har problem högst. :D
Inget surr från min, har haft den i ca1½ vecka, klockren bild med de rätta inställningarna (tack supersmurfen) inga reflexer. Ja hade en Loewe Acnoda 32" så jag har en kraftig bra referens att jämföra med....bilden är självklart inte lika bra på LG som Loewen med vanlig digital tv (boxer) eller analog tv men dvd är de väldigt lika om inte lika bra....jag förväntade mig inte att en plasma skulle slå min 32" Loewe men är väldigt glatt överraskad av kvaliten av bilden.

<{POST_SNAPBACK}>

Perfekt det är sådan inlägg jag vill höra :)
Har du provat göra från dator till LGn?

Postad 01 juni 2006 - 09:26

Supersmurfen
  • Supersmurfen
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Har nu skapat en omröstning om surrande ljud på LG PC1R för att vi skall få veta hur vanligt problemet är. Ni som äger en LG PC1R kan gå in på tråden:
https://www.minhembi...howtopic=124862
och lägga er röst på lämpligt alternativ!
Om det visar sig att surrandet är ett allmänt problem kan denna omröstning användas som påtryckning mot LG så att de löser problemet.

Postad 01 juni 2006 - 10:28

moms
  • moms
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Antagligen hörs de som har problem högst. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Perfekt det är sådan inlägg jag vill höra :)
Har du provat göra från dator till LGn?

<{POST_SNAPBACK}>

Har inte provat men ska ta hem min IBM X40 o testa i helgen

Postad 01 juni 2006 - 11:45

twallsten
  • twallsten
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0

Antagligen hörs de som har problem högst. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Precis, har man problem vill man ju delge det mer än om allt är som det ska. Jättebra med en omröstning som kom upp nu. Vore kanske en ide att lägga till motsvarande för PC1RR, har liksom fått för mig att problemet inte finns där. Nu handlade ju tråden om R och inte RR ioffs.

Men man blir ju fundersam när vissa får en bra medan vissa får tre dåliga på raken. Tankarna går ju onekligen till en dålig batch. Ska bli otroligt intresant att se om det löser sig för dem som har haft dem inne på service.

Postad 01 juni 2006 - 12:24

moms
  • moms
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
min är som sagt bra men har en liten liten repa på ramen uppe till höger....man ser den inte föräns man e nära så jag godtog den....kan inte få allt

Postad 01 juni 2006 - 15:54

evenrude
  • evenrude
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Är grymt sugen på denna skärm. Då leveranstiden på LG 42PM1MA som jag beställt är uppe i 1,5 månad nu, så har jag tröttnat.
Såg Radiobutiken Ekerö som har skärmen för 17200:- + att det står att den finns i lager. Nu undrar jag om någon har beställt därifrån ?
Vågar man lägga en beställning ?

Postad 01 juni 2006 - 16:29

fnbe
  • fnbe
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

fnbe skrev:
"Är det ingen som handlat från Tyskland 14 000 spänn levererat och klart? Är det bara den svenska sändningen av apparater som surrar tro?"

Tillad en Dansker blander sig i diskutionen.
Jeg har i sidste uge købt et LGPC1R fra Tyskland.
Jeg ved ikke om der er forskel på de tyske og de svenske modeller, men jeg kan sige, at mit TV ikke "surrar" det er absolut lydløst.
Jeg er meget tilfreds med det. Det har en flot billedkvalitet.

Mvh. Ole

<{POST_SNAPBACK}>

Perfekt, jag har beställt en nu. Den ska stå på stativet så jag tror inte på surr.

Postad 02 juni 2006 - 09:57

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
Några kommentarer:

Tysklandspriset vs Svenska priset:
Ja den är billigare i Tyskland som sig bör MEN prisgapet är för stort, mao så kommer det svenska priset att gå ner till 15000 ganska snart. (Tyska priser idag 13k+frakt)
-------------------------
PC1 vs PC3
PC3 är en snikversion av PC1. Skillnaden enligt lg.de är:
PC1 har 2 HDMI vs PC3 som har 1 !!!!!!!
PC1 har en mer intellegent fjärris än PC3
PC1 har automatisk bildkalibrering beroende på omgivningsljuset vilket PC3 saknar.

Finns det någon som kan verifiera detta från tex EG?
--------------------------------

PC1 vs PV60
So far verkar ingen kunnat säga att PC1 är bättre bildmässigt och det är väl OK, Pannan är dyrare
och LG PC1 är en lågprismodell/märke men så länge man inte har dom sida vid sida så blir man
säkert jättenöjd med LGn.

Postad 02 juni 2006 - 12:17

Korvis
  • Korvis
  • Forumräv

• 839 inlägg
  • 0

-------------------------
PC1 vs PC3
PC3 är en snikversion av PC1. Skillnaden enligt  lg.de är:
PC1 har 2 HDMI vs PC3 som har 1 !!!!!!!
PC1 har en mer intellegent fjärris än PC3
PC1 har automatisk bildkalibrering beroende på omgivningsljuset vilket PC3 saknar.

Finns det någon som kan verifiera detta från tex EG?
--------------------------------

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för att du klargjorde detta (om det nu stämmer då). Då är det alltså INTE ett sätt för kedjor som Elgiganten att undgå prisgarantin som nån nämnde längre bak i tråden.

Postad 02 juni 2006 - 12:59

oibmeh
  • oibmeh
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Fick precis reda på att min LGPC1R inte kommer förräns tidigast den 21/6 :)
Jag la handpenning på Power i KK den 25/5 och blev lovad leverans senast denna vecka!

Räknar med en generös kompensation från Power, vad skulle ni kräva?

/oibmeh

Postad 02 juni 2006 - 13:32

moms
  • moms
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Jag kan garantera att du inte får nått eftersom powers kompenastionskonot inte är det största men ta en Inspelningsbar DVD

Postad 02 juni 2006 - 16:56

znobben
  • znobben
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hej.

Har problem med min 42PC1R. Vet inte om detta fel tagits upp i denna tråd, då jag inte hinner läsa igenom alla sidor.

Har en samsung dvd med linjedubblerare(DVD-R125). När jag kopplar in dvdn via HDMI så vill jag skala upp bilden till 720p. Normalt sätt känner dvd-spelaren av vilken upplösning som är optimal och ställer in sig efter detta.

Men när jag kopplar in dvdn till 42PC1R så går det inte att skala upp bilden till 720p!!!
Går bara att köra 576p

Har testat spelaren på modellerna. 42 PC1RR (80gb hdd)och det fungerar att skala upp till 720p
42PC1RV(lågupplöst), det fungerar till 720p
42PC3R, fungerar ej (samma panel som 42PC1R, fast annat schassi)

Det känns som om det är ett mjukvaru fel i 42PC1R och 42PC3R, då det inte är något fel på dvdn eller ex 42RR som är istort sätt samma, sånär som på hdd och minus 1 hdmi å mottagare.

Någon som har samma problem lr vet vad det kan röra sig om?

Har förövrigt tagit kontakt med LGs produkt specialist som skulle återkomma, villket inte är gjort än.

PS så surrar min tv oxå.

Mvh

Redigerat av znobben, 02 juni 2006 - 16:59.

Postad 02 juni 2006 - 17:23

Supersmurfen
  • Supersmurfen
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Hej. 

Har problem med min 42PC1R. Vet inte om detta fel tagits upp i denna tråd, då jag inte hinner läsa igenom alla sidor.

Har en samsung dvd med linjedubblerare(DVD-R125).  När jag kopplar in dvdn via HDMI så vill jag skala upp bilden till 720p. Normalt sätt känner dvd-spelaren av vilken upplösning som är optimal och ställer in sig efter detta.

Men när jag kopplar in dvdn till 42PC1R så går det inte att skala upp bilden till 720p!!!
Går bara att köra 576p

Har testat spelaren på modellerna. 42 PC1RR (80gb hdd)och det fungerar att skala upp till 720p

Det känns som om det är ett mjukvaru fel i 42PC1R och 42PC3R, då det inte är något fel på dvdn eller ex 42RR som är istort sätt samma, sånär som på hdd och minus 1 hdmi å mottagare.

Har förövrigt tagit kontakt med LGs produkt specialist som skulle återkomma, villket inte är gjort än.

PS så surrar min tv oxå.

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

Detta kommer som en chock för mig, jag hade nämligen tänkt att köpa just den DVD-spelaren som du har. Tackar för informationen! Jag har alltså en PC1R, vilken skall kunna ta 720p. Om den inte gör det har vi hittat ytterligare en lögn i LGs specifikationer (förutom dubbla tuners, alltså). Vore ytterst tacksam om du kunde dela med dig av informationen från LGs produktspecialist när (och om...) du får den.
PS min surrar fortfarande inte alls!

Postad 02 juni 2006 - 18:57

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
Tittar man på en av dom billigare tyska handlarnas specifikationslista här så står det att TVn inte klarar Progressive Scan....

Vad menas med detta?

Postad 02 juni 2006 - 21:12

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Då är det något tokigt med den DVD-spelaren (samsung) tillsammans med LG. För vi kör 720p hela dagarna mot våra med tex Marantz DV6600.

Kör även HD-material via 720p via pixel magic HD media box. Så PC1 tar 720p utan problem, nått udda med den där DVD-spelaren skulle jag säga.

Postad 02 juni 2006 - 21:12

Unregistered97d4137e
  • Unregistered97d4137e
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Nu vill jag mig in i diskutionen som många andra har jag satt vaken många nätter velar mellan panan och LG det i dag hade expert på kungens kurva båda apparaterna ovanpå varandra och körde samma material en HD slinga jag märkte följande panasonic ser att att ha bättre svärta ingen snack om det men det som jag märkte i s f att det ser ut att ljuset är sänkt svart är svartare på panan men vitt är inte vittare jag har inte haft någon plasma men en Hitachi projktor PJ-100 och där drog jag iris värdet till 3 och fick fantastisk svärta kan man kanski göra det på LG så är saken klar då blir det LG som vinner p g a
1: den är minst 3000 kr billigare och inte 2000 k som vissa tror priserna som står i internet gäller utan fotställning och så vida hade ni inte tänkt hyra någon som håller tv medan ni tittar så måste ni köpa någon j..a ställning .

2- LG är mycket snyggare en platt tv som kostar runt 20 000 kr ska vara snygg att skåda även när den är släkt.

en sak till ang surret är det inte så att vissa människor är känsliga mot vissa frekvenser jag hade en gammal tjock TV och varje gång min bror hälsade på anmärkte om att det surrar från tv vilken varken jag eller min fru hade lagt märke till inte några andra heller förrän jag frågade de om det hörs någon surr från tv och några sa efter någon minut betänke tid faktisk ja det hörs ett surr !!!!!!!

Postad 02 juni 2006 - 23:29

gab_112
  • gab_112
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Skulle vilja dela med en sak som hände mig idag på en expert butik i Göteborg.

Där hade de PC1R, panasonicen och samsungen brevid varandra. Jag äger själv en PC1R och jag blev lite chockad över hur mycket bättre samsungen och Panasonicen var, jag tyckte att bilden var ovanligt mörk på LGn. När ingen såg tryckte jag på meny knappen för att se vilka inställningar de hade på LGn och den va inställd på "användare 2" som var helt konstigt inställd. När jag ändrade till "standard" så blev bilden minst lika bra i ljus som de andra apparaterna.

Senare åkte jag till elgiganten för att kolla in PC3R och jämföra den med PC1R, PC3R har 2 hdmi ingångar men den saknar AVI4 ingången som PC1R har på vänster sida bakom högtalaren. Fjärrkontrollen såg likadan ut.
Jag frågade försäljaren på elgiganten varför han trodde att Expert hade ändrat till sämre inställningar på LG. Då sa han " Expert tjänar mer pengar på att sälja Panasonicen".

Jag vill inte påstå att LGn är bättre eller sämre än panasonicen det var inte syftet med att skriva detta, jag vill påpeka vilka fula försäljningsmetoder vissa butiker har.

P.s Jag har kontaktat Expert angående min tv som surrar och de har hänvisat mig till en annan firma(elektronikservice) som lagar deras produkter, de har iaf skickat ett mail till LG med mitt modellnummer på tvn, och jag väntar svar från firman.
Jag lyssnade på PC3R på Elgiganten och hörde ett lågt surr, ett normalt surr. På expert var det för mycket oväsen för att kunna höra.

Postad 03 juni 2006 - 01:04

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Där hade de PC1R, panasonicen och samsungen brevid varandra. Jag äger själv en PC1R och jag blev lite chockad över hur mycket bättre samsungen och Panasonicen var, jag tyckte att bilden var ovanligt mörk på LGn. När ingen såg tryckte jag på meny knappen för att se vilka inställningar de hade på LGn och den va inställd på "användare 2" som var helt konstigt inställd. När jag ändrade till "standard" så blev bilden minst lika bra i ljus som de andra apparaterna.

Senare åkte jag till elgiganten för att kolla in PC3R och jämföra den med PC1R, PC3R har 2 hdmi ingångar men den saknar AVI4 ingången som PC1R har på vänster sida bakom högtalaren. Fjärrkontrollen såg likadan ut.
Jag frågade försäljaren på elgiganten varför han trodde att Expert hade ändrat till sämre inställningar på LG. Då sa han " Expert tjänar mer pengar på att sälja Panasonicen".

Jag vill inte påstå att LGn är bättre eller sämre än panasonicen det var inte syftet med att skriva detta, jag vill påpeka vilka fula försäljningsmetoder vissa butiker har.

<{POST_SNAPBACK}>

hehe,

åter har LG lyckats strula till det med infot på sin hemsida, uppenbarligen är PC3 i stort sätt samma burk som PC1.... men man vet aldrig. I Frankrike tex så påstås det av LG att PC3 har sämre betraktningsvinkel är PC1D (dom kör visst mest den digitala varianten där)..

Låter tveksamt att Expert medvetet skulle fiffla med inställningarna, troligtvis någon klåfingrig typ ..typ dig själv som varit där o pillat. Att sedan EG snubben ville låta reko o klanka på Expert är kapitel 1 i Säljarhandboken :)
Om marginalen skulle vara bättre på Panasonic i Sverige så kan det bara betyda att LG-sverige tar ut hutlösa priser till ÅF jämfört med andra länder i Europa.

Postad 03 juni 2006 - 10:45

gab_112
  • gab_112
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

QUOTE(gab_112 @ Jun 3 2006, 00:29 )

*

hehe,

åter har LG lyckats strula till det med infot på sin hemsida, uppenbarligen är PC3 i stort sätt samma burk som PC1.... men man vet aldrig. I Frankrike tex så påstås det av LG att PC3 har sämre betraktningsvinkel är PC1D (dom kör visst mest den digitala varianten där)..

Låter tveksamt att Expert medvetet skulle fiffla med inställningarna, troligtvis någon klåfingrig typ ..typ dig själv som varit där o pillat. Att sedan EG snubben ville låta reko o klanka på Expert är kapitel 1 i Säljarhandboken tongue.gif
Om marginalen skulle vara bättre på Panasonic i Sverige så kan det bara betyda att LG-sverige tar ut hutlösa priser till ÅF jämfört med andra länder i Europa.

Jag kan förstå att expert gör så, LGn är 2000kr billigare och bildkällan som de visar där är minst lika bra på LGn som Panasonicen, det är klart att man köper LGn om man står där. Snubben på EG
visste från början att jag inte hade nån avsikt att köpa PC3an och gav mig en ärlig åsikt, han sa att det är likadant för de, att de tjänar mer pengar på att sälja vissa tv.
Jag tror inte att någon skulle in o fiffla med just LGn av alla apparater. Jag är helt säker på att detta är ett försäljningstrick.

Vill inte göra detta till värsta uppsatsen om en liten sak, det är surret som är Prioritet 1 nu hehe

Postad 03 juni 2006 - 16:12

znobben
  • znobben
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Då är det något tokigt med den DVD-spelaren (samsung) tillsammans med LG. För vi kör 720p hela dagarna mot våra med tex Marantz DV6600.

Kör även HD-material via 720p via pixel magic HD media box. Så PC1 tar 720p utan problem, nått udda med den där DVD-spelaren skulle jag säga.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack. Förstod nästan att det är ett kompatiblitets problem. Är det 42PC1R du kör med Marantz? iom att de fungerade med 42PC1RR och PC1RV.

Självklart hör jag av mig ang Joakim Ö, produkt spec på LG när jag fått svar.

Typsikt när jag köpt spelaren för 6v sen och det gått för lång tid till att byta och jag packade upp spelaren i förrgår :)

Inte för att det hör till denna tråd, men vilka märken i 3-4000kr klassen har linje dubblerare mer än Samsung och Marantz? och de skall helst vara svart oxå =)

mvh

Postad 03 juni 2006 - 19:40

HELLBY
  • HELLBY
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Hej. 

Har en samsung dvd med linjedubblerare(DVD-R125).  När jag kopplar in dvdn via HDMI så vill jag skala upp bilden till 720p. Normalt sätt känner dvd-spelaren av vilken upplösning som är optimal och ställer in sig efter detta.

Går bara att köra 576p

PS så surrar min tv oxå.

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

Har erfarit samma problem med samma kombination.
Ska lämna tillbaks Samsungen till On-off imorgon eller på måndag. :)

Postad 04 juni 2006 - 16:45

joakim2004
  • joakim2004
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Nån som vet om priserna på denna plasma kommer gå ner nåt snart??

Postad 04 juni 2006 - 20:05

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Nån som vet om priserna på denna plasma kommer gå ner nåt snart??

<{POST_SNAPBACK}>

som jag skrivit tidigare..
Eftersom Prisgapet gentemot Tyskland är så stort för just denna plasma så finns det marginaler att ta av, troligtvis sitter dessa hos LG Sverige. (Det är Tysklands riktiga lågpris HD plasma idag).

Postad 04 juni 2006 - 20:29

Obalan
  • Obalan
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hallå!
Kom hem för en timme sedan och har varit borta sedan i fredags. Slog på TV´n (som har varit avstängd, dessutom har själva kontaktdosan, som TV´n är kopplad till, varit avstängd! Ni vet en sån där med en orange/röd strömbrytare på!)
Men jag får ingen bild!!! TV´n är helt svart!!! Ljudet hör jag!
Slänger på DVD´n, ljudet finns där men ingen bild!
Trycker på Meny, men kan inte se nåt!

Vad fan har hänt?? Den funkade hur bra som helst i fredags innan jag drog!!
Och ja, jag har provat att ljusa upp bilden genom att trycka på den där Brightness-funktionen på fjärren...

Tips, idéer?
Nån supportlinje som har öppet en söndagkväll runt 21:30??...

FAN!!!

Postad 04 juni 2006 - 23:00

gab_112
  • gab_112
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Fick ett samtal från expert idag(söndag), de bad mig att komma in med min LG och byta den på grund av att den "brummar" som de sa. Jag sa att jag hade hämtgaranti, men det skulle antagligen ta 1 vecka så jag åkte dit istället, (orkar inte byta mitt under VM). Jag frågade flera gånger om jag kunde testa den nya i affären, men de sa att det var den sista de hade och att jag lika gärna kunde ta den för annars skulle jag vara utan(om det var fel på den oxå).
Jag kom hem och upptäckte att den surrar lika mkt som den förra!!!

Jag börjar undra om det verkligen är ett fel på de?
Jag kan tänka mig att många andra som köpt tvn (som inte är medvetna om att det finns ett surr-problem), sitter långt ifrån och hör inte surret (eller tänker inte på det).
Samtidigt sa han på expert att det var en annan som haft samma problem som har bytt den och inte klagat sen dess.

Jag är helt förvirrad vad ska man göra????

P.s de hade höjt LGn till 20000kr och panasonicen till 22000, helt konstigt

Postad 05 juni 2006 - 00:59

TVKnugen
  • TVKnugen
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Hej!

Jag fick min Lg 42PC1RR i fredags och är mycket nöjd med den! Jag har haft lite svårt att ställa in bilden och var missnöjd i början. Men nu när jag börjat få ordning på inställningarna så är jag MYCKET nöjd! 
Detta är en grymt bra Plasma som har det man kan önska sig. Vad det gäller surr och andra oljud som jag läst om, så kan jag bara säga att det enda oljud som jag kan höra är av hårddisken. Det är inget högt ljud men den surrar lite... Men eftersom att det går att stänga av den så anser jag inte att det är några som helst bekymmer, den låter inte mer än någon annan Plasma ute på marknaden.
Om det finns någott som jag är besviken över så är det möjligtvis ljudet, men där verkar ni andra vara nöjda... saknar en inbyggd sub  Det hade jag nämligen på min gamla 28-tummare, DEN hade ett GRYMT ljud 

Slutligen, skulle jag rekomendera andra att köpa denna Plasma? ABSOLUT, bättre bild kan du inte hitta till det här priset! Den är i stort sett lika ljus stark som en LCD Tv

<{POST_SNAPBACK}>

Xet: Hur hade du tänkt att dom skulle placera den subben i en 10cm tjock plasma?! :wub:))) JAg får själv min om någon dag... väntar med spänning B)

Postad 05 juni 2006 - 07:17

tjoa
  • tjoa
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har lite funderingar, jag har haft teven i i drygt två veckor nu och jag har hittills varit väldigt nöjd med speciellt bilden. Jag kör i nuläget dvd via scart. Har com hems analoga utbud, vilket väl är godkänt(Beställde digitalteve igår..).

Gällande surret så noterade jag det redan första dagen då jag satte på den men störs inte av det då jag sitter drygt 4 meter från teven, där hörs det inte, åtminstone inte så man störs av det. Jag har varit på väg å lämna tillbaks den till Power där jag köpte den men har ångrat mig då så många verkar fått samma fel på den nya de hämtat ut.

Jag kopplade dock datorn till den igår vilket gick bra till en början, jag kopplade dvi till rgb och bilden blev klockren. Sedan skulle jag köra igång en film och upptäckte då att man bara kan köra i läge 4:3 och i 16:9, det är ju värdelöst ju, jag vill ju kunna köra i zoom 1. Filmen blir ju som en smal remsa när man kör den i 16:9, prövade att koppla den via s-video men då blev bildkvaliteten skitdålig fast då gick det att köra samtliga bildlägen. Nu kommer jag inte köra datorn till teven så ofta men det vore ju bra om det hade fungerat som jag vill, kanske går bättre om jag kopplar dvi till hdmi, har inga såna kablar i nuläget. Någon som testat det?

Sedan upptäckt nr 2, jag noterade att någon haft samma problem tidigare i tråden - kopplade tevens ljudutgång till recievern och jag fick ha volymen på max på recievern och det var knappt så jag hörde någonting ändå ur högtalarna, är det fler som har detta problem?

Redigerat av tjoa, 05 juni 2006 - 08:58.

Postad 05 juni 2006 - 08:06

Unregistered75fd19d5
  • Unregistered75fd19d5
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Sedan upptäckt nr 2, jag noterade att någon haft samma problem tidigare i tråden - kopplade tevens ljudutgång till recievern och jag fick ha volymen på max på recievern och det var knappt så jag hörde någonting ändå ur högtalarna, är det fler som har detta problem?

<{POST_SNAPBACK}>

Har samma problem (på min pc1rr) men eftersom jag alltid kör med recivern på så stängde jag av högtalarna på tvn och drog upp volymen på tvn till runt 70-80, då kan jag ha "normal" volym på recivern. Såg gärna att det fanns en bättre lösning.

Postad 05 juni 2006 - 09:52

znobben
  • znobben
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Ska lämna tillbaks Samsungen till On-off imorgon eller på måndag. :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Hallo...

Har idag haft kontakt med Joakim Öhrnstig, produktspecialist på LG.
Frågade just om detta problem och fick ett snabbt svar på direkten.

Enligt han så kommer spelaren och tvn i konflikt med varann, då tvn oxå har linje dubblerare, detta gör att det inte går att ställa om till 720p i samsungen och tvn skall själv skala upp till 720p.

Frågan är då om man kan lita på de? Iom att vissa märken, marentz skalar upp bilden, det kan ju knappast bli 2 uppskalningar?

och på frågan varför de gick och skala upp på 42pc1rr och 42pc1rv så satt det andra linjedubblerare i dom modellerna, samt samma linjed i 42pc1r och 42pc3r.

upptäckte nu till min förvåning att jag kan skala upp bilden till 720p via scart. kanske man skall köra via scart istället.. men tråkigt då man köpt tvn för att bl ha hdmi.
(anv profigold scart och hdmi kablar)

så vitt jag vet, så vet man ju inte om tvn skalar upp till 720p, hittar inget när jag tagit en snabbtitt i manualen och skulle helst se att man kunde se hur den arbetar i menyn i tvn lr så.

Hellby, vore bra om du testade med scart om du oxå kan skala upp bilden till 720p och om du ser ngn skillnad mellan scart och hdmi.

mvh.

Postad 05 juni 2006 - 15:05

HELLBY
  • HELLBY
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
[quote name='znobben' date='Jun 5 2006, 09:52 ']
Ska lämna tillbaks Samsungen till On-off imorgon eller på måndag. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Hallo...

Har idag haft kontakt med Joakim Öhrnstig, produktspecialist på LG.
Frågade just om detta problem och fick ett snabbt svar på direkten.

Enligt han så kommer spelaren och tvn i konflikt med varann, då tvn oxå har linje dubblerare, detta gör att det inte går att ställa om till 720p i samsungen och tvn skall själv skala upp till 720p.

Frågan är då om man kan lita på de? Iom att vissa märken, marentz skalar upp bilden, det kan ju knappast bli 2 uppskalningar?

och på frågan varför de gick och skala upp på 42pc1rr och 42pc1rv så satt det andra linjedubblerare i dom modellerna, samt samma linjed i 42pc1r och 42pc3r.

upptäckte nu till min förvåning att jag kan skala upp bilden till 720p via scart. kanske man skall köra via scart istället.. men tråkigt då man köpt tvn för att bl ha hdmi.
(anv profigold scart och hdmi kablar)

så vitt jag vet, så vet man ju inte om tvn skalar upp till 720p, hittar inget när jag tagit en snabbtitt i manualen och skulle helst se att man kunde se hur den arbetar i menyn i tvn lr så.

Hellby, vore bra om du testade med scart om du oxå kan skala upp bilden till 720p och om du ser ngn skillnad mellan scart och hdmi.

mvh.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Jag har redan lämnat in dvd:n så jag kan inte hjälpa dig med det, tyvärr.
När jag tryckte på OK (Tv:ens fjärrkontroll) när spelaren var igång så fick jag en text nertill för vilken upplösning det var på bilden, 576 var det enda jag fick fam, testade endast hdmi för att det var den kontakten jag ville använda + att jag inte hade kabel så att jag kunde testa via komposit.
Scart gick jag aldrig in på att testa.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.