Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6,25 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 12 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 12 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 14 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 14 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 15 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 16 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 16 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 16 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 16 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 16 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 16 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 16 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 16 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 16 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 16 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 16 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 16 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 16 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 16 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 16 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 17 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 17 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 17 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 17 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 17 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 17 år sedan

Postad 24 januari 2007 - 20:26

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Manualen från Humax eller från comhem? comhem garanterar då rakt inte att en förlängning fungerar. Ringer du deras support kommer de garanterat be dig koppla bort denna innan de felanmäler några typer av signalstörningar.

Lustigt för det är just den lappen man får från comhem som beskriver att om inte den medföljande antennkabeln är tillräckligt lång så ska du förlänga den med vanlig antennsladd!!!!! Jag har testat utan förlängning och mitt problem blir inte hjälpt utav det!!! Det är ju ruskigt dåligt att en bild får se ut som den gör!! Massa pixelblockningar dålig färg som flyter! Kurvor i bilden!! Det är nått fel som kom hem får titta på!! Har ringt flera gånger om detta!!! Men det skiter väll dom i!! Så nu ska jag göra en reklamation på mitt köp! Sedan skall jag använda mig av en vanlig digital box med scart blir så mycket bättre bild slippa dessa fula jobbiga block av fyrkanter och färg som smetas ut och kurvor i bilden!!

<{POST_SNAPBACK}>

Vad är det för speciellt med den medföljande antennkablen igentligen???

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm märkligt, ja supporten på comhem kommer iaf alltid be er att koppla bort förlängningar eftersom de inte garanterar att det fungerar.

Det speciella med antennkabeln är att den har en galvanisk avskiljare påbyggd.

ruhe: Harlin märkte jag för länge sedan att han jobbade åt comhem så han är nog den som rapporterar vidare. Jag känner ingen på deras utvecklingsavdelning.

Nu har vi alltså två st som har sämmre bild på de vanliga digitala kanaler med HD-boxen än med andra boxar (sobeus och parot). Jag tycker bilden är bättre både på analoga och digitala kanalerna via denna box så jag har ingen pejl på vad det felet kan bero på. Beror det på nått filter ni ställt in på tv'n? Använder ni HDMI/SCART eller DVI? Detta har ju inget med "black crush" att göra som nog är den enda riktigt verrifierade buggen hittills förutom att det ej är 5.1-ljud via HDMI. Vad jag förstod så har ni ju inte något problem med signalen heller...

Redigerat av Phunky, 24 januari 2007 - 20:35.

Postad 24 januari 2007 - 20:31

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Dessa finns att köpa separat och förmodligen med bättre kvalite
så att man kan använda en längre kabel.
Eller hur Phunky :D

Ni som säger att det är bättre bild på er gamla box via scart

Jag kan inte förstå det .. jag har provat boxen på olika apparater
och det är klasskillnad med den nya och via HDMI

Snacka inte om kvalitetshöjningen som jag fått via min projje

MaVeRiC :)

Redigerat av Unregistered1103, 24 januari 2007 - 20:41.

Postad 24 januari 2007 - 22:18

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Det verkar som LCD-TV och LCD-bakprojektion har störst problem med denna box om man ska se ett mönster. Jag har också iakttagit stor smetning, blockighet vid likfärgad ljus bakgrund, m m på ett sätt jag aldrig gjorde med Hyr-Sagem. Ibland har färgerna sett ut som i tecknad film.

Det beror inte på skarpare bild p g a HDMI eller finare box, för dessa block är riktigt stora och skulle garanterat ha synts på förra boxen. Så jag tror helt och fullt på dem som är upprörda över dålig bild med nya boxen.

Postad 24 januari 2007 - 22:46

sobeus
  • sobeus
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0
Eller hur Phunky :)

Du skulle skratta om du skulle se min bild på alla kanaler utan HD kanalerna!!! Det är ju sämre än vad det är analogt nästan!! Troligtvis kommer en tekniker från comhem komma hem till mig och ta sig en titt!! Jag tror signalen till detta hus jag bor i är urusel!! Min 42PV60 är det inget fel på kör hdmi genom sony hdmi dvd spelare funkar klockrent!!

Postad 24 januari 2007 - 23:08

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Det är ingen som misstror er som inte har bra bild

Men nu drog jag fram min gamla sagem och jämförde och satte dessutom
en samsung vid sidan av..

När jag sedan växlade mellan dessa och min HD box med HDMI

Oj .. vad jag är glad att HD boxen med HDMI är här ..
Dessutom är bilden via scart från HD boxen bättre än de andra
och mycket bättre än sagem.

Om jag kan få så fin bild... skulle även du kunna få det sobeus
Vi har samma tv :angry:

Något måste vara fel .. På din box... i ditt nät .. eller på en sladd...
Men det är inte fel på HD boxarna i allmänhet, för då skulle det
även varit fel på min.

Se till att få hem en Comhem tekniker ... innan dess har du nog
inte svaret och det finns nog ingen här som kan hjälpa dig .. tyvärr :)

MaVeRiC :D

Redigerat av Unregistered1103, 24 januari 2007 - 23:14.

Postad 24 januari 2007 - 23:46

parrot
  • parrot
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Tror inte man ska jämföra med en gammal sagem. Kan bara konstatera att det är klasskillnad på bilden på de vanliga digikanalerna mellan min Humax pvr, humax utan pvr och den nya humax HD-boxen!! Helt annorlund bild på nått sätt, smetigt och utan stringrens. Hd-kanalerna dock superba, så vad göra... känns ju som man har misslyckats en hel del med kombinationen hd och vanlig digital i boxen!! Kan det vara det tyskarna upptäckt och fått fixat via uppgradering av mjukvara??? Annars
är ju detta ett nerköp så länge inte det mesta sänds i HD....

Postad 25 januari 2007 - 00:05

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Tror inte man ska jämföra med en gammal sagem. Kan bara konstatera att det är klasskillnad på bilden på de vanliga digikanalerna mellan min Humax pvr, humax utan pvr och den nya humax HD-boxen!! Helt annorlund bild på nått sätt, smetigt och utan stringrens. Hd-kanalerna dock superba, så vad göra... känns ju som man har misslyckats en hel del med kombinationen hd och vanlig digital i boxen!!  Kan det vara det tyskarna upptäckt och fått fixat via uppgradering av mjukvara??? Annars
är ju detta ett nerköp så länge inte det mesta sänds i HD....

<{POST_SNAPBACK}>

Sagem fick vara med eftersom att någon hade den jämförelsen ett par inlägg upp :)

Samsung var ju också med :angry:

Om jag läser ditt inlägg, tror jag att du säger att du tycker att dina humax ( ej HD )
är bättre än HD Humax.. har jag uppfattat dig rätt då ?

Ansluter du via HDMI från din HD Humax, när du gör den jämförelsen ?

Jag har testat Humax innan jag valde Samsung, för att samsung gav bättre bild
hos mig ... i höstas.

Så därför kan jag med gott samvete ställa samsungen vid sidan av HD boxen
för test. Jag får klart bättre bild på SD kanalerna via HD Boxen.

Så säger de flesta som uttalat sig i detta o andra forum.

Vad är det som gör att du och några andra inte får bättre bild med HD Boxen ?

Intressant fråga ...

Postad 25 januari 2007 - 02:38

HuBsteR
  • HuBsteR
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Måste bara fråga dig MaVeRiC: Hinner du verkligen SE på TV???
Du är ett roligt och bra tillskott på forumet, men ibland undrar man ju =)

Peace

Postad 25 januari 2007 - 04:03

Unregistered63946e69
  • Unregistered63946e69
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
http://prylportalen...._MKF085.dbp.asp

Plus ang boxen... "Snabb", "Bättre SD-kvalitet", "HDTV är toppen!!!"

Undrar varför en del på forumet har problem med bildkvaliteten på SD-kanaler?? :)

Postad 25 januari 2007 - 04:31

Unregistered63946e69
  • Unregistered63946e69
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Jag är en plus-medlem på Prylportalen, men delar gärna med mig testet här. Håll till godo!!

Ps.. Maveric verkar vara en driftig nisse!! :)

"Från och med den 19 januari kan alla med tre hål i väggen beställa Com Hems HDTV-tjänst. Prylportalen har testat HD-boxen från Humax och kollat in HDTV via kabel.

[2007-01-24 16:55]

En månad efter Com Hems HDTV-lansering erbjuds alltså tjänsten nu till alla kunder i Com Hems nät. Kravet är att man bor i ett uppdaterat Com Hem hus och alltså har tre hål i väggen. Före detta UPC-kunder i Stockholm får dock vänta till någon gång under kvartal två innan de får tillgång till tjänsten.

Just nu erbjuder Com Hem fyra HD-kanaler. Dels SVT-HD som ingår i paketet ”Small” och dels ett paket med Discovery HD och Voom HD för 99 kronor per månad. För de som abonnerar på Total-paketet från Canal Plus ingår även Canal Plus HD. Fyra kanaler är väl lite i futtigaste laget, speciellt med tanke på att allt som sänds inte är i HD-kvalitet och att SVT-HD sänder väldigt lite överhuvudtaget, men enligt Com Hem kommer ”några till kanaler under året och nästa kommer det att öka kraftigt”.

Humax-box ett måste

HD-boxen som krävs för tjänsten, Humax CXHD-1000C, kostar mellan 3495 kronor och 1995 kronor beroende på bindningstid. Tyvärr parar Com Hem sina programkort med boxen så den som vill köra en annan hårdvara, som exempelvis HTPC, kan tyvärr glömma det. Com Hem beklagar detta men hävdar att det är ett krav från programbolagen för att undvika piratkopiering.

Tyvärr har Prylportalen inte Com Hem i huset men vi fick chansen att testa boxen under några timmar hemma hos kollegan Henrik Apell som normalt layoutar tidningen Kamera&Bild. Henrik kör i vanliga fall Com Hems analoga utbud på en 28-tums tjock-tv och var därför nyfiken på att se vad den nya tekniken kunde ge.

Humax CXHD-1000C har gjort en ganska snygg box faktiskt - om man nu gillar matt silverfärgad plast.

Om du drar en antennkabel från boxen till tv:n slipper du använda en antennsplitter före boxen.

Direkt ur lådan är det här en ganska snygg box i silverfinish med sober och ren front. Bakom frontluckan döljs en knapprad med bland annat programvalsknappar samt volymkontroll och vidare på högersidan hittar vi en slot-in för Com Hems programkort. På baksidan hittar vi antenningång och utgång, två scart varav en med RGB, komposit, komponent, HDMI, analogt ljud samt en S/PDIF för optiskt digitalljud till receiver. Inget som direkt saknas alltså även om en digital ljudutgång av koaxialtyp också hade varit trevlig.

Fjärrkontrollen är en plastig lättviktare som kommer designmässigt i linje med boxen. Här finns snabbknappar för bland annat bildformat och utgående upplösning (576p, 720p och 1080i) likväl som färgkodade knappar för att lista favoriter och HD-kanaler.

Com Hem skickar med en speciell antennkabel försedd med galvanisk avskiljare som man bör använda för att minska risken för störningar. Är den bifogade kabeln för kort är det dock möjligt att använda ytterligare en antennkabel som förlängning. I lådan ligger det faktiskt också en hdmi-kabel, förutom den obligatoriska scarten, och vi kunde faktiskt inte se någon skillnad i bildkvalitet när vi använde den mot när vi anslöt vår snordyra QED-kabel istället. Där ser man vad man får för pengarna.

Krångligt med analogt

Från och med den 1 februari kommer Kanal 5 att ingå i Com Hems digitala utbud men tråkigt nog inte TV3 som fortfarande tills vidare sänds analogt. Eftersom CXHD-1000C saknar en analog tuner går det inte att plocka in TV3 i boxens kanallista utan du måste växla från HDMI/komponent till den analoga tv-mottagaren med tv:ns fjärrkontroll. Man behöver i alla fall inte splitta antennkabeln eftersom boxen släpper igenom analoga signaler på sin antennutgång och till och med skärper upp den analoga signalen ett snäpp som det ser ut.

Snygga Lenaron som Grundig har skickat till oss matchade boxen perfekt. Upplösning: 1920x1080i.

Kalasbild på Discovery HD bortsett från lite flimmer i överkanten. Det försvann dock senare.

Vi testade Humax-boxen med en Grundig Lenaro LXW 94-8640 FHD vilket är en 37-tums lcd-tv med full HD-upplösning, alltså 1920x1080 bildpunkter. Vi kopplade boxen via hdmi och angav utgående upplösning till 1080i då denna inställning matchar panelen bäst. Saknar man hdmi-anslutning på sin bildvisare går det bra att använda komponent-utgången istället som också ger HD-upplösning. För flerkanalsljud anslöt vi en optisk kabel mellan boxens S/PDIF-utgång och en motsvarande ingång på receivern. Tyvärr stöder inte boxen Dolby Digital via hdmi men detta är ”något Humax överväger att implementera i en kommande uppdatering” enligt Com Hems informationschef Berndt Schmitz.

Vi satte på boxen, som startade upp mycket snabbt, och efter en inledande sökning återfanns alla hittade kanaler i ”All Channels List”. Den här listan kan inte sorteras utan tjänar framför allt som underlag för att välja ut kanaler till dina maximalt fem favoritlistor. Dessa listor kan man döpa exempelvis till ”Sport”, ”Film” eller något annat lämpligt för att skapa lite ordning och reda i kanalutbudet. Det här är smidigt utfört men även om kanalerna går att sortera i favoritlistorna går det inte att ändra kanalnumren, vilket gör det ohanterbart att välja kanal via sifferknapparna på fjärrkontrollen. Vi får hoppas att Humax fixar till det till nästa mjukvaru-uppdatering.

Bättre SD-kanaler

Till att börja med konstaterade Henrik att hans favoritkanaler såg ordentligt mycket bättre ut i digital variant på lcd-tv:n än som analoga via bildrör. Ett intressantare konstaterande var att digitala SD-kanaler fick ett klart lyft via hdmi jämfört med scart. Vi testade att omväxlande låta tv:n och boxen skala upp den lågupplösta bilden via hdmi och boxen gjorde det med klart bättre skärpa och färger som resultat. Så förutom HDTV ger faktiskt den här boxen en klar uppryckning bildmässigt över hela Com Hems digital-tv-utbud.

Hurvida den här förbättringen är relevant eller ej beror naturligtvis på vilken kvalitet utsändningen har från början. Vissa SD-kanaler är hårt komprimerade vilket tydligt avslöjar sig som stora enfärgade block på skärmen, framför allt vid snabba scener när mycket information skall processas. Hurvida det är Com Hem eller programbolagen som råder över detta är oklart men i takt med att allt större högupplösta skärmar etablerar sig i de svenska hemmen måste bildkvaliteten upp i motsvarande grad. Digital-tv skulle väl innebära bättre bild eller?

Voom HD visar natur, resor, extremsport med mera.

Bra fjärr även om ytan inte är så värst exklusiv.

Så var det då dags för HDTV och visst ser det mycket bra ut, allt annat skulle vara en stor överraskning. Visserligen kan vi inte jämföra Com Hem och Canal Digital sida vid sida men intrycket är likvärdigt: en mycket levande återgivning där alla detaljerna skänker bilden ett djup som lågupplöst tv aldrig kan komma i närheten av.

Men även mellan HD-kanalerna råder kvalitetsskillnader. Klart bäst såg Discovery HD ut även om vi stundtals hade problem med att de allra översta pixelraderna flimrade. Hurvida det berodde på tv:n, boxen eller utsändningen vet vi inte. Även Voom HD och Canal Plus HD såg bra ut även om antydan till komprimering kunde urskiljas då och då. SVT-HD sände tyvärr bara sin test-slinga vid testtillfället.

Tyvärr förekommer inslag av uppskalat lågupplöst material på HD-kanalerna vilket varken indikeras i rutan eller i programtablåerna. Varför kan inte programbolagen märka upp äkta HDTV med en liten symbol så att tittarna slipper fundera på om det är fel på boxen när kvaliteten sjunker drastiskt?

Slutsats

Eftersom vårt test skedde under begränsad tid har vi även tagit in synpunkter från ”riktiga” användare som använt boxen under en längre tid. Den samstämmiga åsikten är att Com Hem har tagit fram en övervägande bra HD-box som är snabb och har en välpresterande krets för upp- och nedskalning av bilden. Att boxen även förbättrar bildkvaliteten för befintliga SD-kanaler är en trevlig bonus. En del smådetaljer är visserligen inte riktigt på plats men förhoppningsvis åtgärdar Humax det i kommande uppdateringar. Bra jobbat Com Hem, nu väntar vi bara på en HD-box med hårddisk och dubbla mottagare.

Den kritik som hörs avser istället kvaliteten på utsändningarna som bör bli bättre på en del av de vanliga lågupplösta kanalerna. Det är inte alls säkert att det som duger åt en 32-tums tjock-tv även funkar på en 50-tums plasmaskärm. Ok, upplösningen kan man inte göra mycket åt men när det gäller komprimeringen bör programbolag och distributörer arbeta för att leverera en bildkvalitet som matchar dagens bildvisare, inte gårdagens.

Tack till Maveric för fakta och synpunkter.

Av: Andreas Liebert

Postad 25 januari 2007 - 08:25

Unregisteredcf88adec
  • Unregisteredcf88adec
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Jag är en plus-medlem på Prylportalen, men delar gärna med mig testet här. Håll till godo! .................................................

..................... Det är inte alls säkert att det som duger åt en 32-tums tjock-tv även funkar på en 50-tums plasmaskärm. Ok, upplösningen kan man inte göra mycket åt men när det gäller komprimeringen bör programbolag och distributörer arbeta för att leverera en bildkvalitet som matchar dagens bildvisare, inte gårdagens.

Tack till Maveric för fakta och synpunkter.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack denoudsten! Jag var nära att bli av med 15:- :)

Redigerat av Unregisteredcf88adec, 25 januari 2007 - 08:25.

Postad 25 januari 2007 - 09:28

email_79
  • email_79
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Vad är det för leveranstid på denna box?

Beställde den i tisdags men damen på kundtjänst sa att leverans inom 3 dagar. Vad har ni andra för erfarenhet av leveranstiden?

Hur lång tid tog det att få Ert nya kort?

MVH
Email :)

Postad 25 januari 2007 - 10:03

Llord
  • Llord
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Jag beställde min box i fredags kväll. Fick det nya programkortet i tisdags och boxen kom igår.

Dock så har jag problem med två av HD kanalerna, Discovery HD och Canal+ HD, där det står "ingen eller svag signal" och det kommer ingen bild alls.
Jag har ingen aning om vad det kan bero på, eftersom jag kan se SVT HD och VOOM så borde det ju inte vara nåt fel på signalstyrkan egentligen.

Är det nån som har tips på vad jag ska göra för att felsöka innan jag ens funderar på att ringa CH?

Postad 25 januari 2007 - 10:42

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

.................
Men även mellan HD-kanalerna råder kvalitetsskillnader. Klart bäst såg Discovery HD ut även om vi stundtals hade problem med att de allra översta pixelraderna flimrade. Hurvida det berodde på tv:n, boxen eller utsändningen vet vi inte.
.................

<{POST_SNAPBACK}>

Bra! Jag menar bra att jag inte är ensam om detta fel. Undrar just vad det beror på? Kan beskrivas som "Linje nr 100 ovanifrån eller liknande förekommer på linje 1 när linjerna 2-40 är mörkare än linje 100. Förekommer enbart på 1080i fr Discovery HD ( ej 720p ) på min 720p-TV. Ej försumbart fel i o m att 1080i ser bättre ut än 720p från boxen på denna kanal"

Redigerat av ruhe, 25 januari 2007 - 10:44.

Postad 25 januari 2007 - 11:29

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Måste bara fråga dig MaVeRiC: Hinner du verkligen SE på TV???
Du är ett roligt och bra tillskott på forumet, men ibland undrar man ju =)

Peace

<{POST_SNAPBACK}>

Jodå .. jag ser de program jag tycker är bra .. Händer ibland :D

Ser mycket film på min projje .. :)

Brukar göra som nu .. tar allt som kommer i mailkorgen på
en gång ..

Ojsan .. lade ni ut texten från Prylportalen .. hoppas att de inte
blir arga för att ni lagt ut deras text .. :angry:

MaVeRiC :wub:

Postad 25 januari 2007 - 11:48

dantheman13
  • dantheman13
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Om man köper denna antennkabel så borde det bli rätt då?
http://www.hifiklubb...D=4911&rID=4914

<{POST_SNAPBACK}>

Eller hur Phunky :)

MaVeRiC :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 25 januari 2007 - 12:04

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Om man köper denna antennkabel så borde det bli rätt då?
http://www.hifiklubb...D=4911&rID=4914

<{POST_SNAPBACK}>

Den kan ju inte vara sämre än Comhems "hemmatillverkade" utan att jag säger
att den är dålig :)

Vill man ha det riktigt proffsigt, så är det denna som gör det man igentligen
vill komma åt. Dvs störningarna man kan få via antennjorden i ett kabelnät.
Då kan du använda egen köpt grov kabel och sätta samman den själv.

http://www.ljudmakar....asp?art_id=235

MaVeRiC :angry:

Redigerat av Unregistered1103, 25 januari 2007 - 12:05.

Postad 25 januari 2007 - 13:10

Bradet
  • Bradet
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Vad är det för leveranstid på denna box?

<{POST_SNAPBACK}>

Beställde i måndags. Kortet kom på tisdag och idag har boxen kommit.

Redigerat av Bradet, 25 januari 2007 - 13:11.

Postad 25 januari 2007 - 13:21

email_79
  • email_79
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tackar för upplysningarna. Beställde i tisdags kl 14 och har inte fått något än. Kan man ringa till COMHEM och få ett kolli-nummer tro?

Någon som har gjort det?

Postad 25 januari 2007 - 13:26

parrot
  • parrot
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Har nu testat med scart också, sd kanalerna blir lugnare och inte så pixliga och brusiga. Hed hdmi blir bilden skarpare o, ljusare och klarare men mycket brusig, pixlig och nervös. Mystiskt. Hd-kanalerna är dock kanon. Kör en LGpc1r. Förresten kan jag ha för stark signal??? ligger mellan 97-100???

Postad 25 januari 2007 - 14:59

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Har nu testat med scart också, sd kanalerna blir lugnare och inte så pixliga och brusiga. Hed hdmi blir bilden skarpare o, ljusare och klarare men mycket brusig, pixlig och nervös. Mystiskt. Hd-kanalerna är dock kanon. Kör en LGpc1r. Förresten kan jag ha för stark signal??? ligger mellan 97-100???

<{POST_SNAPBACK}>

Mycket märkligt

Men varför ringer du inte kundtjänst och ber att få ut en tekniker

Med den signalen borde du ha ränder i den analoga bilden dessutom.

Redigerat av Unregistered1103, 25 januari 2007 - 15:01.

Postad 25 januari 2007 - 15:06

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

.................
Men även mellan HD-kanalerna råder kvalitetsskillnader. Klart bäst såg Discovery HD ut även om vi stundtals hade problem med att de allra översta pixelraderna flimrade. Hurvida det berodde på tv:n, boxen eller utsändningen vet vi inte.
.................

<{POST_SNAPBACK}>

Bra! Jag menar bra att jag inte är ensam om detta fel. Undrar just vad det beror på? Kan beskrivas som "Linje nr 100 ovanifrån eller liknande förekommer på linje 1 när linjerna 2-40 är mörkare än linje 100. Förekommer enbart på 1080i fr Discovery HD ( ej 720p ) på min 720p-TV. Ej försumbart fel i o m att 1080i ser bättre ut än 720p från boxen på denna kanal"

<{POST_SNAPBACK}>

Kollar själv på Disc HD med parabol och har sett detta också. I nov såg man detta "flimmer" nästan hela tiden vid mörka scener men nu har det blivit mer sällan.

Ring o felanmäl...

Postad 25 januari 2007 - 15:39

jocef
  • jocef
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Tackar för upplysningarna. Beställde i tisdags kl 14 och har inte fått något än. Kan man ringa till COMHEM och få ett kolli-nummer tro?

Någon som har gjort det?

Det gjorde jag så jag hade min box efter 2 dagar!

Redigerat av jocef, 25 januari 2007 - 15:40.

Postad 25 januari 2007 - 17:44

Bradet
  • Bradet
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Hallå där!
Har precis fått hem och kopplat in min nya hd-box.
Gick jättebra och snabbt att söka in kanalerna, men får ingen bild :D
Läste nånstans att det kan ta upp till en timme..
stämmer detta? Hur gör jag för att få bild?

//Andreas

<{POST_SNAPBACK}>

Fick du nån bild efter ett tag? Jag har endast bild på comhemkanalen just nu, alla andra kanaler är bara svart.

Postad 25 januari 2007 - 18:32

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Mycket märkligt

Men varför ringer du inte kundtjänst och ber att få ut en tekniker

Med den signalen borde du ha ränder i den analoga bilden dessutom.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja signalen skall helst ligga mellan 45-65% så ligger den på 100 kan det nog vara för stark signal. Vet inte om kvalitee-mätaren ändras vid för hög signal. Möjligt att den bara ger utslag då signalstyrkan går under 45% Som Maveric sa så borde för stark signal synas med ränder i bilden på ditt analoga utbud.

lundis68 och ruhe: Ja då låter det som fel från programbolaget faktiskt om både CD och comhem har felet.

Postad 25 januari 2007 - 19:30

shampo
  • shampo
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0
Får ingen bild på Discovery HD & Canal+HD, har sökt i forumet om tips men har inte hittat något svar.
Står att det är för dålig signal, någon som har något tips?

Postad 25 januari 2007 - 19:45

Tomgot
  • Tomgot
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

Får ingen bild på Discovery HD & Canal+HD, har sökt i forumet om tips men har inte hittat något svar.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har precis felanmält detta hos ComHem.
Enligt dom så ligger båda kanalerna på samma "ström" vad nu det betyder.

På ComHem verkade dom tro att det var ett lokalt (Eskilstuna) problem och att en tekniker skulle skickas ut.

Postad 25 januari 2007 - 19:54

shampo
  • shampo
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

På ComHem verkade dom tro att det var ett lokalt (Eskilstuna) problem och att en tekniker skulle skickas ut.

<{POST_SNAPBACK}>

Vilken tur att man bor i Eskilstuna då :D

Postad 25 januari 2007 - 20:03

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0
Bild har jag på Canal+ HD men fortfarande den där fördröjjningen på 6-7 sekunder när det visas ishockey. Kan de inte fixa till det snart ? :D

Postad 25 januari 2007 - 20:07

Llord
  • Llord
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Vilken tur att man bor i Eskilstuna då :D

<{POST_SNAPBACK}>

Felanmälde precis exakt samma fel :huh: och bor också i Eskilstuna, så får hoppas de får tummen ur och fixar detta snart då :D

Postad 26 januari 2007 - 06:55

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0
Tråkigt att en del av er har dessa problem. Jag fick min box i går och det fungerade helt problemfritt under hela kvällen med undantag av 5.1 ljudet när de sände HV71 och Färjestad. Där gick Canal+ ut med info om att de hade problem med ljudet.
Utöver detta kan jag inte säga annat än att bilden är asbra på HD-kanalerna och en klar förbättring på SD-kanalerna.
Visst sjutton ser man brister i SD-sändningarna jämfört med högupplöst, konstigt vore det annars, men att en förbättring sker råder det inget tvivel om.

/Mats K

Postad 26 januari 2007 - 13:15

Shagrath
  • Shagrath
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Nu funkar c+ hd hos mig igen, det var något fel i den lokala stationen, något som hade hängt sig. Tog en vecka, men det är fixat iaf.

Postad 26 januari 2007 - 14:56

shampo
  • shampo
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Nu funkar c+ hd hos mig igen, det var något fel i den lokala stationen, något som hade hängt sig. Tog en vecka, men det är fixat iaf.

<{POST_SNAPBACK}>

Fortfarande borta hos mig <_<

Postad 26 januari 2007 - 15:38

Shagrath
  • Shagrath
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Var bor du? Har du anmält felet hos comhem?

Postad 26 januari 2007 - 15:52

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Vet inte om någon annan sagt detta förut ..

Plötsligt börjar bilden hacka .. står stilla i 1 sekund ... och så håller det på så ..

Startar man om boxen blir det bra igen ..

Någon annan som sett detta ?

Det har hänt några gånger hos mig.

MaVeRiC <_<

Postad 26 januari 2007 - 16:22

shampo
  • shampo
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Var bor du? Har du anmält felet hos comhem?

<{POST_SNAPBACK}>

I Eskilstuna och det är felanmält.

Postad 26 januari 2007 - 16:24

email_79
  • email_79
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
OMFG det här är bara inte sant...

Beställde HDTV i tisdags. Boxen kom igår till postens utlämningsställe (torsdag) ringde comhem men dom visste inte om något kolli id. Idag ringde jag o fick kolli id från comhem.

Jag flyttade för två år sedan till min nuvarande adress och gjorde adressändring till comhem och har fått mina fakturor till min adress hela tiden.

HELT PLÖTSLIGT så skickar dom både box och kort till min GAMLA adress!! Eftersom jag inte finns där så returneras kortet som jag inte lyckats få tag på till comhem. Ni kan själva räkna ut hur lång tid det tar innan jag kommer få tillbaka det!

Så nu sitter jag här med en HDTV box utan nytt programkort. Inte livsviktigt men oerhört frustrerande. Ringde till Euronics i Borås och frågade om man kunde hämta ett kort där. Sedan kunde dom ringa in och tala om vilket kortnummret var till comhem sedan hade allt varit löst. Men inte då... det skulle paras hit o dit och verkade vara väldigt omständigt. Dessutom säger dom att HDTV inte funkar i borås...??

Förslag som inte innefattar inbrott hos posten eller bombhot mot comhem....???

Postad 26 januari 2007 - 16:40

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Beställde en box idag tillsammans med medium 8 favoriter och canal + TOTAL för 299 kr i månaden, var på gång redan i december men det var ju tur att man väntade och fick canal + billigare, så boxen blev ju i stort sett gratis <_<

Canal + gick igång direkt med min gamla box, men hittar inte canal + HD i kanallistan trots ny kanal sökning, något som man måste ha nytt kort / ny box för att ens kunna hitta?

Till mig sa de att boxen skulle ta 10 arbetsdagar, när jag sa att det var många som fått den efter 3 dagar så sa hon att hon alltid sa 10 dagar på allt för att folk blev glada när den kom tidigare och inte arga om den nu skulle komma sent. Smart...

Postad 26 januari 2007 - 17:05

JoeV
  • JoeV
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0
ni som haft Canal+HD ett tag, vad tycker ni om kvaliteten? under min prövomånad upplevde jag att filmerna som sändes var uppskalade och inte äkta hd. discovery hd var så sensationellt mycket bättre.

är det värt att investera i deras totalpaket för att få hd-kanalen?

Postad 26 januari 2007 - 17:15

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Jag vet inte om jag är helt ute o cyklar .. B)

Men kan vi inte låta den tråden få bli lite "Teknisk" och handla om Humax CXHD-1000C

Menar att vi bara tar upp tekniken och handhavande frågor i tråden.

Visst är det trevligt att läsa om boxar som är ute på vift och att man
längtar till sommaren.. äh boxen menar jag.. <_<

Teknikfrågorna drunknar i allt detta B)

Jag hade en ett par inlägg upp ..
"Plötsligt börjar bilden hacka .. står stilla i 1 sekund ... och så håller det på så .."
ingen kommer att se den i allt det andra och skall man söka efter något
så blir det jättejobbigt..

Det är bara en vädjan :lol: ... men tycker inte ni andra det ?

MaVeRiC :blink:

Redigerat av Unregistered1103, 26 januari 2007 - 17:17.

Postad 26 januari 2007 - 17:25

dantheman13
  • dantheman13
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Comhem strikes again! Jag beställde oxo medium paketet och canal+ samt HD-tv paketet samt boxen då förra fredagen. Men ingen avi från posten idag heller så ringde comhem. Jo men se där de hade visst missat att notera att jag skulle ha en box... Men abbonemangen hade de bundit upp så fint så... suck...

Postad 26 januari 2007 - 18:13

Sinister
  • Sinister
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag såg att det tidigare diskuterades fenomenet "laddar konfigurationsdata" och att det berodde på ett för gammalt kort. Jag fick min box för ca två veckor sen och råkade ut för detta och efter att jag stoppade in det nya kortet fungerade det klockrent. Boxen pajade sen efter en dag och efter många om och men skickade jag in den på reparation. Nu har jag iallafall fått tillbaka boxen och fastnar på "laddar konfigurationsdata" även med det nya kortet. Måste jag ha ännu ett nytt kort eller kan det bero på att jag använde kortet i min gamla box när denna var på reparation?

Just nu känner jag mej måttligt intresserad av att sitta i Comhems telefonkö och slussas runt bland olika avdelningar för att sen prata med någon som inte har nån aning.

Postad 26 januari 2007 - 18:58

parrot
  • parrot
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Så har jag fixat och trixat och fått till det ganska bra med sd-kanalerna nu! Stängde av bildförbättringsfunktionen i plasman och vips blev det mycket bättre..... på den gamla humaxen
blev det snarare bättre bild med den på. Böt också ut hdmikabeln mot en annan men tror inte den spelade så stor roll. Ni som är mer tekniska, kan olika mottagare reagera olika på sån bildförbättringsjox???

Postad 27 januari 2007 - 13:00

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
Har precis instalerat min hd-box nu =)
Men jag har ett par frågor, när man tittar på vanliga digital kanalrevilken upplösning bör man köra med då ? 576p, 720p eller 1080i ?? Och vad bör man köra med på hd kanaler 720p eller 1080i ??

Sen undrar jag det här med läppsynk, ska man ha det längst till höger där det står normal?? bilden i manualen så är det ju i mitten !!

Tacksam för svar !

Postad 27 januari 2007 - 13:08

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Sen undrar jag det här med läppsynk, ska man ha det längst till höger där det står normal?? bilden i manualen så är det ju i mitten !!

<{POST_SNAPBACK}>

Du skall ha det där du får läppsynk .. :D

Jag har det längst till höger

MaVeRiC ;)

Postad 27 januari 2007 - 13:21

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Du skall ha det där du får läppsynk .. :D

Jag har det längst till höger

MaVeRiC ;)

<{POST_SNAPBACK}>

hehe ok !!

Du har inge svar på min första fråga??

Postad 27 januari 2007 - 13:33

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

hehe ok !!

Du har inge svar på min första fråga??

<{POST_SNAPBACK}>

Jo.. men då den börjar diskuteras blir det alltid en massa tjaffs..

Men ok .. har du en 720 eller 768 tv så blir det oftast bäst med 720p
Jag kör inget annat, vare sig på tv eller projje för det blir bäst så..

Postad 27 januari 2007 - 13:37

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0

Har precis instalerat min hd-box nu =)
Men jag har ett par frågor, när man tittar på vanliga digital kanalrevilken upplösning bör man köra med då ? 576p, 720p eller 1080i ?? Och vad bör man köra med på hd kanaler 720p eller 1080i ??

Tacksam för svar !

<{POST_SNAPBACK}>

Svårt att säga vilken upplösning som passar din skärm bäst. Det beror på hur bildkretsarna behandlar bilden. Finns en hel del skillnader mellan olika skärmars sätt att ta hand om inkommande signal och hur bra dessa gör det.
Jag kör originalupplösning på HD-kanalerna och skalar upp SD-kanalerna till 1080i. Kan inte se några direkta skillnader mer än att resultatet blir riktigt bra så här.

Du får testa dig fram. Det är dina ögon och skärmens egenskaper som ger bästa möjliga resultat för just dig.

/Mats K

Postad 27 januari 2007 - 13:43

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
I dags läget kör jag med en sammy 32m51 men ska köpa en 40v2500 eller w2000 inom en vecka eller två =)

Postad 27 januari 2007 - 17:09

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
Har nu pillat lite med min box och gjort mej en favorit kanal lista !!
Stör mej på en sak med detta, att när man ändrar kanal med pilarna upp/ner så ändrar den ju inte från min favvo lista utan från den vanliga listan !! RIKTIGT störande, sen är det ju dåligt att man inte kan ändra kanal nr på kanalerna som det nämts tidigare !

Men finns det nått sätt att ändra så att man ändrar kanalerna från sin favvo lista med upp och ner pilarna på fjärren ??

Edit : Sorry va lite full nyss, det funkar ju visst :D hehe

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 27 januari 2007 - 17:15.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.