Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Panasonic PZ70 *

711 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 December 2007 - 13:21

Ticalo
  • Ticalo
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Någon som kan lägga ut lite bra inställningar för hdmi och analog tv?
Får inte in inställningarna riktigt

Postad 01 January 2008 - 10:05

Unregistered4bf12c84
  • Unregistered4bf12c84
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Stärkt av svaren här ang. avstånd har jag nu köpt en 50" varianten av PZ70 Hittade den för 21999 på expert. Tyvärr har jag inte någon bil som rymer den så det blir till att hämta den i morgon. Det är tur att man jobbar idag så man inte går och trånar hemma.

Björn

Postad 02 January 2008 - 18:48

Unregistered9c62f4d9
  • Unregistered9c62f4d9
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Har en fråga om väggfäste. Vad använder ni när ni har satt upp den på väggen. Är det bara Ronna som har hängt upp den (henke finns ej på ikea karlstad). Cleas i sjön har ett fäste för 50" are.

Kan denna funka "http://www.clasohlso...px?id=19269101"

Postad 02 January 2008 - 19:43

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Oftast finns ju ingen anledning att hänga på väggen eftersom man måste ha all annan elektronik någonstans och då finns ju nomalt ett skåp under för detta...

Många hänger ju dessutom TV:n alldeles för högt på väggarna, mitten på skärmen hamnar rakt framför ögonen om man ställer tv:n på en tv-bänk som huserar elektroniken.

Postad 02 January 2008 - 22:36

Unregistered9c62f4d9
  • Unregistered9c62f4d9
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Kan väll hålla med om vad junkan säger,,,,men jag skulle för våran möblering vilja hänga upp guldklimpen. Ingen som har nån idé?

Postad 03 January 2008 - 09:08

aight
  • aight
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
azzy: Jag köpte ett av Vogels väggfästen för att hänga upp den, VFW 040
Sitter jättebra. Det enda man får tänka på är att man verkligen monterar skenan på väggen exakt centrerat (om nu detta är väldigt viktigt) eftersom man inte har något spelrum att skjuta tvn sidledes.

Tror jag köpte det på webhallen men kolla på pricerunner, det finns lite överallt.

Danne

Postad 03 January 2008 - 09:46

coolspot
  • coolspot
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
azzy: hålbilden är 660x320mm på 42"

Postad 03 January 2008 - 10:10

Unregistered9c62f4d9
  • Unregistered9c62f4d9
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0

azzy: hålbilden är 660x320mm på 42"

Thx grabbar,,,, har ifs 50",,men ska kolla efter vogels men såg oxo att Expert hade ett fästa oxo. Vogels EFW 6305 så det kanse blir det.

Redigerat av Unregistered9c62f4d9, 03 January 2008 - 10:11.

Postad 03 January 2008 - 11:50

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlägg
  • 0
nämde jag att Tv:n e grym? ;) efter 5 dagars konstant tittande/mixtrande så måste jag säga att Fi FAAAN va glad jag är att jag köpte denna tv :)
minimalt med temp bränning/skuggning... man får verkligen sitta i tvn om man ska se sånt.
väldigt behaglig bild! superfin svärta! (inte pioneer men över förväntan!) ända jag saknar är 1080p via komponent då min 360 är av äldre modell.
förbaskat mycket tv för en rimlig peng :)

Postad 03 January 2008 - 13:38

superjohan
  • superjohan
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Nu får nån svara på det här en gång för alla. För nån måste ju veta!! :)

Iaf jag kan köra 1080p i 24, 50 och 60hz. Vad ska man köra för vilken film när det gäller 24 och 25 fps i filmen?

När man ställer 50hz så kommer det fram 100/50hz funktionen på skärmen iaf.

men men.. vad ska man ha för vilken film?

Postad 04 January 2008 - 01:54

Bandreas
  • Bandreas
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Då har man äntligen beställt en PZ70, hoppas att man har turen och får den innan helgen bara.

Tack till alla som bidragit i denna tråd och gjort valet av ny tv mycke lättare för mig.

//Andreas

Postad 04 January 2008 - 02:20

boing
  • boing
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Jag var och kollade på denna idag, och jag blev lite fundersam... Den hängde på en ganska liten vägg, med kanske 10 apparater totalt, och intill den hängde bland annat PX70 samt några andra (någon LCD från Philips tror jag, och lite annat smått och gott). Vad som slog mig var hur suddig denna var! Det såg ut att vara bra färger och svärta osv, men i stort sett alla andra (inklusive PX70) gav över lag ett bättre intryck tyckte jag.

Jag frågade en av dem som jobbade där och han sa att det berodde på att det som visades inte var i full HD, och om man visade sånt material så skulle PZ70 dra ifrån t.ex. PX70... Det låter inte helt orimligt tycker jag, men det var ändå Blu-Ray med vad jag tyckte såg ut som riktigt skaplig bild. Så jag undrar om skillnaden verkligen kan vara så stor, och om PZ70 verkligen bara är bra så länge den visar den mest fenomenala källan som finns att få tag på.

Är det någon av er som har den eller har mer erfarenhet av den som har något att säga om detta? Visst vande man sig om man stod och tittade ett tag, men den var verkligen så mjukt matt i bilden att det kändes halvdant jämfört med apparaterna runt omkring...

Det beror på låga kontrasten som denna har. Jag har sett samma fenomen på Z700 oxå.

Upplevde samma själv. Trodde att det var damm på skärmen först och var tvungen att gå fram och dra med handen. Detta kom mest när en ljusblå himmel syntes.

Åkte för att köpa en Z700, men gick vidare och köpte en SX428. Såg detta på Media markt, men har inget minne av detsamma när jag kikade på Panasonic center vid Ringen, så det kan ha varit någon intställning.

Postad 04 January 2008 - 11:05

Raymond Luxury Yacht
  • Raymond Luxury Yacht
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Eftersom jag (och många andra) kommer att köra huvudsakligen standardupplöst material (DVD, Boxer-TV) de närmaste åren undrar jag hur PZ70 (och andra alternativ som diskuterats i forumet) fungerar med dessa källor; ni som har TV:n hemma och kört en del - välkommet om ni kommenterar!

Jag kör fortfarande tjock-TV (Panasonic 100 MHz, 32 ') och är väldigt nöjd med bilden...

Tack på förhand!

Postad 04 January 2008 - 11:34

andersos
  • andersos
  • Mästare

• 3199 inlägg
  • 0
Hittade en 42PZ70 i butik här före Jul och kunde titta på sd digital-tv, dvd och 720p demoslinga. Tycker själv att PZ70 visar sd på ett bra sätt. Digital-tv i butik är aldrig bra, men dvd'n såg helt bra ut så då ska nog digital-tv se bra ut hemma också med bra mottagningsförhållanden.

Själv tänker jag nu vänta och se vad som visas på CES mässan som börjar 7/1. Panasonic kommer visa 2008 modeller där och känns onödigt att slå till på en PZ70 just nu ifall det blir mycket bättre modeller i år för ungefär samma pris (hoppas).

Redigerat av andersos, 04 January 2008 - 11:47.

Postad 04 January 2008 - 13:15

Raymond Luxury Yacht
  • Raymond Luxury Yacht
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Hittade en 42PZ70 i butik här före Jul och kunde titta på sd digital-tv, dvd och 720p demoslinga. Tycker själv att PZ70 visar sd på ett bra sätt. Digital-tv i butik är aldrig bra, men dvd'n såg helt bra ut så då ska nog digital-tv se bra ut hemma också med bra mottagningsförhållanden.

Själv tänker jag nu vänta och se vad som visas på CES mässan som börjar 7/1. Panasonic kommer visa 2008 modeller där och känns onödigt att slå till på en PZ70 just nu ifall det blir mycket bättre modeller i år för ungefär samma pris (hoppas).

Tack för det ;) !

Intressant! Har väl själv som mål att fixa ny utrustning (TV, DVD-spelare och ev det övriga) lagom till sommarens sport-fester. Vet du om 2008 års modeller kan köpas < juni? Kommer deras nya plasma-TV stödja 1080p/24? Annat som kanske kommer i de nya modellerna? Vill helst ha en 1080p Pioneer men 50 papp är lite för mycket...

Postad 04 January 2008 - 14:06

andersos
  • andersos
  • Mästare

• 3199 inlägg
  • 0
Ryktena hittills indikerar minst Pio 8G bildkvalitet till liknande priser som nuvarande Panasonic full-hd. Ryktas också att Panasonic släpper endast 1080 plasmor i år. Få se hur blir med 24p. Normalt brukar väl släppas nya modeller under Maj - Juli. Tillverkarna är säkert också medvetna om årets OS t.ex. ;)

Redigerat av andersos, 04 January 2008 - 14:06.

Postad 04 January 2008 - 16:03

PeugeotNisse
  • PeugeotNisse
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Hej på Er alla!

Väntar nog in ett bra pris på PZ700:an. det verkar vara ett köp för framtiden. har tröttnat på 42 tum efter knappt ett år. syrran köper min 42:a. så nu är det dags för 50 tum.

med vänlig hälsning

PeugeotNisse

Postad 04 January 2008 - 16:09

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Hoppas att du inte blir besviken ;)
Yeah.....and I finally got the full specs for the 2008 models. Unfortunately they are not going to be what we all wished they would be. I'll see if I can post some of the specs later today.

Postad 04 January 2008 - 21:06

Unregisteredd2619a18
  • Unregisteredd2619a18
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Eftersom jag (och många andra) kommer att köra huvudsakligen standardupplöst material (DVD, Boxer-TV) de närmaste åren undrar jag hur PZ70 (och andra alternativ som diskuterats i forumet) fungerar med dessa källor; ni som har TV:n hemma och kört en del - välkommet om ni kommenterar!

Jag kör fortfarande tjock-TV (Panasonic 100 MHz, 32 ') och är väldigt nöjd med bilden...

Tack på förhand!

Jag blev glatt förvånad över digitaltv via Boxer, inte så farligt som man har läst om på forumet, och då har jag inte gjort nån finjustering på tv antennen, har bara 50% mottagning.

Dvd kvaliten är jag grymt nöjd med, kör med Oppo 981HD.

Väntar och ser vad som händer med blålaser kriget men nån sån typ av maskin blir det så småningom.

Postad 04 January 2008 - 21:40

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
SDTV via boxer kan se grymt bra ut men då gäller det på SVT:s kanaler som håller högre bitrate, skit in ger ju som bekant skit ut.
SVT24:as sändning av skid-skytte igår var bland det snyggaste jag sett vad gäller SDTV det såg riktigt riktigt bra ut.
SVT har också den goda smaken att styra bandbredden mellan sina kanaler så Melodifestivalen sänder tex med betydligt högre bitrate (då sänks andra kaneler på muxen), resultatet är en väldigt snygg SDTV-bild fjärran från TV4:as pokerfejs och liknande program som är plågsamma att se pga undermålig bildkvalitet så fort minsta kamerarörelse skall utföras.

Postad 05 January 2008 - 23:32

Elwyndaz
  • Elwyndaz
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
öh, nu dubbelpostade jag. vet inte riktigt i vilken tråd det passar sig men jag antar att denhär är bättre.

Kan någon upplysa mig om vad "TH 50PZ70E" har för motsvarighet i the U S and A?

har hittat en massa olika bla. PZ77U, PZ700U, pz750u.

någon? =)

Postad 06 January 2008 - 00:23

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Jag har idag en Pioneer 50" plasma (2 år gammal) som jag funderar på att ersätta med en annan plasma, men denna gång full HD. Jag har några saker som är viktigt.

1. Är denna TV känslig för inbränningar? Går det att spela dataspel på den? (pioneer har detta problem)
2. Någon som kan uttala sig om bildkvaliteten jämfört med Pionner plasma, dom vinner ju allt just nu. B)
3. Klarar den 1080p/24

Postad 06 January 2008 - 01:17

Pax7
  • Pax7
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Nu får nån svara på det här en gång för alla. För nån måste ju veta!! B)

Iaf jag kan köra 1080p i 24, 50 och 60hz. Vad ska man köra för vilken film när det gäller 24 och 25 fps i filmen?

När man ställer 50hz så kommer det fram 100/50hz funktionen på skärmen iaf.

men men.. vad ska man ha för vilken film?

Hej, jag har en PZ70 50" sedan mitten av nov. Jag kör ibland via en 5m DVI->HDMI kabel från ett 8800 GTX till PZ70:n. Jag har också 1920*1080 i 24, 50 och 60Hz. Har testat att köra lite HD material i H.264 (.mkv) med VLC och Media Player Classic (CoreAVC video decoder) i 24 Hz men har tyvärr inte fått det att fungera riktigt bra i VLC eller MPC med CoreAVC. I VLC fick jag ibland hackig uppspelning, ibland bra. I MPC fick jag tearing effekter, ungefär som när man inte har på VSYNC i spel.

Om någon har lösning på hur man får 24 Hz att fungera bra vore det guld!

Ett annat problem jag har är att när jag kör med ovanstående kabel ser jag inte hela Windows desktopen, alla fyra sidor är utanför skärnkanten. Det finns en Nvidia desktop sizing, men där visas storleken korrekt. Nån som har lösning/förklaring på detta?

Postad 06 January 2008 - 01:40

andersos
  • andersos
  • Mästare

• 3199 inlägg
  • 0

Hoppas att du inte blir besviken B)
Yeah.....and I finally got the full specs for the 2008 models. Unfortunately they are not going to be what we all wished they would be. I'll see if I can post some of the specs later today.

O_o
Var såg du det?

Edit: Hittade det på avsforum.com. Nå enligt D-Nice så får G11 riktigt 1080p/24hz stöd och högre kontrast än nuvarande modeller, men tydligen inte i Pio 8G klass. Hmm

Redigerat av andersos, 06 January 2008 - 01:58.

Postad 06 January 2008 - 11:37

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0

Om någon har lösning på hur man får 24 Hz att fungera bra vore det guld!

Ett annat problem jag har är att när jag kör med ovanstående kabel ser jag inte hela Windows desktopen, alla fyra sidor är utanför skärnkanten. Det finns en Nvidia desktop sizing, men där visas storleken korrekt. Nån som har lösning/förklaring på detta?

Eftersom PZ70 inte hanterar 24P på ett korrekt sätt är det ingen större ide att mata in det, det är bättre att du matar den med 60Hz och låter datorn sköta det.

Det finns en inställning i menyn för att stänga av overscan, det är därför du antagligen inte ser hela skrivbordet, men du måste köra 1920*1080 för att det skall fungera.

Postad 06 January 2008 - 13:10

Asterix
  • Asterix
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Jag var och kollade på denna idag, och jag blev lite fundersam... Den hängde på en ganska liten vägg, med kanske 10 apparater totalt, och intill den hängde bland annat PX70 samt några andra (någon LCD från Philips tror jag, och lite annat smått och gott). Vad som slog mig var hur suddig denna var! Det såg ut att vara bra färger och svärta osv, men i stort sett alla andra (inklusive PX70) gav över lag ett bättre intryck tyckte jag.

Jag frågade en av dem som jobbade där och han sa att det berodde på att det som visades inte var i full HD, och om man visade sånt material så skulle PZ70 dra ifrån t.ex. PX70... Det låter inte helt orimligt tycker jag, men det var ändå Blu-Ray med vad jag tyckte såg ut som riktigt skaplig bild. Så jag undrar om skillnaden verkligen kan vara så stor, och om PZ70 verkligen bara är bra så länge den visar den mest fenomenala källan som finns att få tag på.

Är det någon av er som har den eller har mer erfarenhet av den som har något att säga om detta? Visst vande man sig om man stod och tittade ett tag, men den var verkligen så mjukt matt i bilden att det kändes halvdant jämfört med apparaterna runt omkring...

Det beror på låga kontrasten som denna har. Jag har sett samma fenomen på Z700 oxå.

Upplevde samma själv. Trodde att det var damm på skärmen först och var tvungen att gå fram och dra med handen. Detta kom mest när en ljusblå himmel syntes.

Åkte för att köpa en Z700, men gick vidare och köpte en SX428. Såg detta på Media markt, men har inget minne av detsamma när jag kikade på Panasonic center vid Ringen, så det kan ha varit någon intställning.

Åkte för att kolla på pz70 igår, den satt bredvid bla px70. Måste säga att jag helt håller med ovanstående ang bilden, den kändes suddig å matt. Px70 såg mycket bättre ut, å detta va på 1080p matrial... Pratade med handlaren å han sa att det beror till stor del på att det sitter ett annat glas på pz70, detta är matt å liknar mer en lcd, han tyckte oxå att bilden va bättre på px70..
Trodde att detta skulle vara tvn för mig men icke. Lutar mer å mer åt en px700. Måste säga att 1080p känns mer å mer onödigt sålänge du inte MÅSTE ha pixelmappat från datorn.

Postad 06 January 2008 - 13:41

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlägg
  • 0

Åkte för att kolla på pz70 igår, den satt bredvid bla px70. Måste säga att jag helt håller med ovanstående ang bilden, den kändes suddig å matt. Px70 såg mycket bättre ut, å detta va på 1080p matrial... Pratade med handlaren å han sa att det beror till stor del på att det sitter ett annat glas på pz70, detta är matt å liknar mer en lcd, han tyckte oxå att bilden va bättre på px70..
Trodde att detta skulle vara tvn för mig men icke. Lutar mer å mer åt en px700. Måste säga att 1080p känns mer å mer onödigt sålänge du inte MÅSTE ha pixelmappat från datorn.

dra på lite skärpa på pz70/700 så händer det grejjor :)
jag håller dock med om att bilden kan upplevas lite mörkare... men det e inget man tänker på när Tv:n väl står hemma å man fått till inställningarna som man trivs med B)

Postad 06 January 2008 - 19:50

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Hoppas att du inte blir besviken :)

O_o
Var såg du det?

Edit: Hittade det på avsforum.com. Nå enligt D-Nice så får G11 riktigt 1080p/24hz stöd och högre kontrast än nuvarande modeller, men tydligen inte i Pio 8G klass. Hmm

Här kommer live press conference och här kan du se om det kommer bättre plasma:

http://ces.engadget....ess-conference/

Postad 07 January 2008 - 04:12

Kai-El
  • Kai-El
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Då har man äntligen beställt en PZ70, hoppas att man har turen och får den innan helgen bara.

Tack till alla som bidragit i denna tråd och gjort valet av ny tv mycke lättare för mig.

//Andreas

Jag har stirrat på den här plasman i flera veckor och svärtan är helt FANTASTISK.
Vi sålde Tv:en till en kund och han kunde inte vara nöjdare.
Kör hårt ,du får jäävligt mycket för pengarna var du än köper den.

Äger själv inte plasman,men den är riktigt bra på på BluRay, HDdvd & skalad 1080 DVD. Mmm mmmm.
Själv är jag på en Full Hd Projektor.

Lycka till! :D

Postad 07 January 2008 - 13:06

Stefan S
  • Stefan S
  • Forumräv

• 684 inlägg
  • 0

//Andreas

Jag har stirrat på den här plasman i flera veckor och svärtan är helt FANTASTISK.
Vi sålde Tv:en till en kund och han kunde inte vara nöjdare.
Kör hårt ,du får jäävligt mycket för pengarna var du än köper den.

Äger själv inte plasman,men den är riktigt bra på på BluRay, HDdvd & skalad 1080 DVD. Mmm mmmm.
Själv är jag på en Full Hd Projektor.

Lycka till! :D

Hmm jag fattar inte hur ni kan tycka det är bra bild på denna tv, har testat den med dator med bluray,hddvd, rippar mm men jag är långt ifrån imponerad, skärpan lös verkligen med sin frånvaro, gillar inte antireflex gör bilden grumligare

Postad 07 January 2008 - 19:49

Raymond Luxury Yacht
  • Raymond Luxury Yacht
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Det här har ni väl läst från CES 2008, ser intressant ut: http://www.prnewswir.......1109&EDATE=

"Spring 2008" skall de finnas till försäljning, man undrar om det gäller även i Svedala...

Postad 07 January 2008 - 20:38

Elwyndaz
  • Elwyndaz
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Hmm jag fattar inte hur ni kan tycka det är bra bild på denna tv, har testat den med dator med bluray,hddvd, rippar mm men jag är långt ifrån imponerad, skärpan lös verkligen med sin frånvaro, gillar inte antireflex gör bilden grumligare

Hmm, jag har läst flera som har skrivit att den blir lite grumligare. men pz700 lider tydligen inte av detta. någon som kan bekräfta?

Postad 07 January 2008 - 20:48

Unregisteredd2619a18
  • Unregisteredd2619a18
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Jag kan inte vara mer nöjd med min , underbar säjer jag bara.

Postad 07 January 2008 - 23:20

Krokben
  • Krokben
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Hmm, jag har läst flera som har skrivit att den blir lite grumligare. men pz700 lider tydligen inte av detta. någon som kan bekräfta?

Detta skulle jag också vilja veta... Vore intressant om det stämmer.

Postad 08 January 2008 - 03:39

BestRip
  • BestRip
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Sitter å slöletar lite efter en ny plasma... Har en LG42M1M men börjar fundera på en 50 tummare... Kan någon jämföra bildkvalitet?

Till er som har problem med PZ70's fjärr kanske en universalfjärr kan vara en lösning. Har letat efter en bra universalfjärr i flera år, haft ett mindre gäng men nu hittat en "pärla". Den mest skarpskjutande fjärren jag stött på är det i alla fall... Sony RM-VL600T. Den hittar ofta rätt även om det är objekt i vägen och träffar även när man riktar 180 grader bort från apparaten man vill styra. Om nu inte fjärrmottagaren på PZ70 TV'n är gömd långt inne i TV'n så borde det nog kunna bli bättre med den här Sonyfjärren... Att den är bra som en universalfjärr är ett annat plus.
Jag är INTE någon Sony - försäljare :D men positivt överraskad över den här fjärren... min nya favvis :)

Postad 08 January 2008 - 12:17

stabilast
  • stabilast
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Tjena, köpte en Panasonic TH-50PZ70 i julklapp till mig själv och kan säga att jag är otroligt nöjd. Fungerar klockrent med datorn via DVI-HDMI kabel och som många säger om plasma så skadar det inte att mörklägga lite hemma när man ska spela eller kolla på film. Just kör jag Windows och har inga problem alls med bilden (Matar ut 1920x1080 från datorn och bilden pixelmappas korrekt utan problem. )

Men nu tänkte jag börja bygga en HTPC med linux och har redan blivit avskräckt...lyckas helt enkelt inte få rätt bild på TV fan med nån Linuxdistro via HDMI eller VGA. Så min fråga är:
Har någon på detta forum fullständiga specar på vad panelen i denna TV ska ha för frekvenser/pixelklocka etc för att visa korrekt bild i olika upplösningar? Manualen säger inte mycket om detta och jag har försökt få ut denna info från drivrutiner etc i Windows för att hårdkoda detta i Linux men jag har ännu inte lyckats. Mest av allt är jag intresserad av upplösningen 1920x1080 i alla dess former som apparaten klarar. Förr i tiden när man köpte en skärm fick man alltid fulla specar på den.
Frusterad......

Tack på förhand

Postad 08 January 2008 - 12:56

Unregistered866066c7
  • Unregistered866066c7
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Hur ljust var det i lokalen där du tittade och hur mycket vet du om hur bra apparaten var kalibrerad?

Postad 08 January 2008 - 13:14

Stefan S
  • Stefan S
  • Forumräv

• 684 inlägg
  • 0

Hur ljust var det i lokalen där du tittade och hur mycket vet du om hur bra apparaten var kalibrerad?

Mörkt va det ju inte men det har jag inte hemma heller på dagarna när jag kollar på min lågupplösta pa50 å den visar bra bild på dagarna så det spelar ingen roll här, jag är ingen expert på kalibrering men jag ändrade inställningarna själv och vart som sagt långt ifrån imponerad, antireflesskiten ser ju ut som att man har dragit ett blöt trasa över bilden som inte har torkat

Postad 08 January 2008 - 13:18

andersos
  • andersos
  • Mästare

• 3199 inlägg
  • 0

Tjena, köpte en Panasonic TH-50PZ70 i julklapp till mig själv och kan säga att jag är otroligt nöjd. Fungerar klockrent med datorn via DVI-HDMI kabel och som många säger om plasma så skadar det inte att mörklägga lite hemma när man ska spela eller kolla på film. Just kör jag Windows och har inga problem alls med bilden (Matar ut 1920x1080 från datorn och bilden pixelmappas korrekt utan problem. )

Men nu tänkte jag börja bygga en HTPC med linux och har redan blivit avskräckt...lyckas helt enkelt inte få rätt bild på TV fan med nån Linuxdistro via HDMI eller VGA. Så min fråga är:
Har någon på detta forum fullständiga specar på vad panelen i denna TV ska ha för frekvenser/pixelklocka etc för att visa korrekt bild i olika upplösningar? Manualen säger inte mycket om detta och jag har försökt få ut denna info från drivrutiner etc i Windows för att hårdkoda detta i Linux men jag har ännu inte lyckats. Mest av allt är jag intresserad av upplösningen 1920x1080 i alla dess former som apparaten klarar. Förr i tiden när man köpte en skärm fick man alltid fulla specar på den.
Frusterad......

Tack på förhand

Kanske bättre att fråga om Linux i htpc arean. Där finns också underavdelning för MythTV diskussion. Du kanske vill köra MythTV också. Men nyare versioner av xorg har ganska bra detektering av skärmar. Krävs förstås att tv'n kan rapportera info.

Postad 08 January 2008 - 15:52

Unregistered0455b57b
  • Unregistered0455b57b
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
Den nya PZ85 verkar ha allt man kan vill ha:
TH-50PZ85 Spring 2008 TBD
1080p resolution; Native contrast
ratio 30,000:1; 24p native
reproduction; Game Mode; SD Memory
Card slot; three HDMI connections;
PC Input; VIERA Link

Här är spec på PZ80, som tydligen inte har 24p...:
TH-50PZ80 Spring 2008 TBD
1080p resolution; native contrast
ratio 20,000:1; Game Mode; SD Memory
Card slot; three HDMI connections:
VIERA Link

Postad 08 January 2008 - 16:54

andersos
  • andersos
  • Mästare

• 3199 inlägg
  • 0
Åtminstone ska väl inte PZ80 vara sämre än PZ70 så den har säkert minst samma 24p stöd som PZ70.

Postad 08 January 2008 - 20:35

penta77
  • penta77
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Åtminstone ska väl inte PZ80 vara sämre än PZ70 så den har säkert minst samma 24p stöd som PZ70.

Jag pratade med Panasonic idag och det har kommit en ny firmware till PZ70 700 som stödjer 24Hz
Dom vet ej om uppdateringen skickas ut via marknätet eller om man får lämna tvn på service?

Postad 08 January 2008 - 22:03

andersos
  • andersos
  • Mästare

• 3199 inlägg
  • 0

Jag pratade med Panasonic idag och det har kommit en ny firmware till PZ70 700 som stödjer 24Hz
Dom vet ej om uppdateringen skickas ut via marknätet eller om man får lämna tvn på service?

Trodde att PZ700 skulle uppdateras till att funka som PZ70?

Postad 08 January 2008 - 22:22

Pax7
  • Pax7
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Det var ju goda nyheter! Om inte Panasonic själva vet hur uppdateringen skickas, vem vet då? Kommer uppdateringar vanligen via DVB-T marknätet endast, eller sänds de även via t.ex. ComHem?

Postad 08 January 2008 - 23:13

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0

PZ70 stödjer redan 24p med gör en pulldown, menar du att de kommer att köra i 72 eller 96Hz?

Postad 09 January 2008 - 10:45

Playerex
  • Playerex
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
För er som vill se HD upplöst film från datorn via HDMI kan jag rekommendera ZOOM player. Spelar upp mkv filer och andra format. I standard utgåva är den gratis och den installerar och hämtar alla codecs, super bra. Aldrig strulat. Bilden blir perfekt.

www.scenehd.org samt torrentbytes.net finns mycket film att hämta.

Dagens största brist på skärmarna är ofta färgdjupet som kan ge en skarp gräns mellan färgnyanserna vid solnedgångar och liknande situationer.

Övrigt är PZ70 bäst bild för pengarna. Här man gott om pengar är pio 50 tummare i full hd förstås lite bättre.

Inom 3 år lär bilden bli perfekt på skärmarna. Den begränsade faktorna är filmindustrins 24fps standard som är föråldrad och ger begränsningar vid filmer med mycket rörelse. Förhoppningsviss ändrar dom standard.
Snart kommer förmodlingen riktig bredbildstv eller?

Postad 09 January 2008 - 12:18

penta77
  • penta77
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

PZ70 stödjer redan 24p med gör en pulldown, menar du att de kommer att köra i 72 eller 96Hz?

Jag bara citerade vad han sa , Någon med mer kunskap än jag kanske skulle ringa Panasonic och fråga.
När jag köpte min 42PX700 jämförde jag den med PX70 och tex fjärren var det bättre känsla i. Audiovideo hävdade att PX700 hade en bättre bildprocessor?
Skall nu köpa en full HD för att få ut maximalt av mitt PS3 . Skall jag då välja 50PZ70 eller 50PZ700 ,
Vad är skilnaden förutom bättre Ljud , annan typ av Anti reflex färg och SD kortläsare?
Är PZ700 värd de extra 4000kr?
Någon har annan information?

Postad 09 January 2008 - 13:03

Playerex
  • Playerex
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Välj Pz50. Använd pengarna till att köpa en onkyo 605 förstärkare istället om du vill ha bra ljud. SD kortläsarna stödjer inte H264. Jag kör alltid mina bilder från dator via HDMI och bilderna upplevs bättre än på datorskärmen trots att den är mycket bra.

Postad 09 January 2008 - 13:20

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlägg
  • 0

Audiovideo hävdade att PX700 hade en bättre bildprocessor?

ja... vad säger man inte när man ska motivera prisskillnaden ;)

Postad 09 January 2008 - 17:59

penta77
  • penta77
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Välj Pz50. Använd pengarna till att köpa en onkyo 605 förstärkare istället om du vill ha bra ljud. SD kortläsarna stödjer inte H264. Jag kör alltid mina bilder från dator via HDMI och bilderna upplevs bättre än på datorskärmen trots att den är mycket bra.

Hur får jag ljudet till förstärkaren från tvn , pz 700 har ju optisk ut, de har ej pz70.
Det går ju bra när man tittar på film via PS3 den har optisk ut, men inte om man vill titta på DVB-T vad jag förstår.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.