* Officiell tråd - Canon EOS 450D *
669 svar till detta ämne
Postad 22 November 2008 - 17:03
Velodynamic
-
Velodynamic
-
Mästare
-
-
3695 inlägg
Har en 2 år gammal kompaktkamera som jag fotar väldigt mycket med. Tycker det är väldigt intressant och skulle vilja lära mig mer. Jag har länge velat ha en systemkamera och längtar efter manuella kontroller. Dock är jag bara 14 år och vet inte om 450d är särskilt lämplig.
Om man vill kunna krama ur knivskarpa jpeg-bilder direkt ur kameran finns det många bättre dslr'er att titta på. Som jag upplever det så kräver 450D nämligen en hel del småfix i fotoredigeringsprogram efter det att bilderna är tagna för att verkligen kunna plocka fram det lilla extra som kameran egentligen prestrerar. Det ger å andra sidan många möjligheter att göra sina bilder personliga. Men ville jag ha "topp-resultat" direkt när bilden är tagen, skulle jag förmodligen ägt någon annan kamera.
Postad 28 November 2008 - 10:26
Makusi
-
Makusi
-
Användare
-
-
124 inlägg
Hej! Jag har precis köpt en Canon EOS 450D "Kit", men saknar lite lämpliga tillbehör som jag skulle vilja ha lite råd om, är det någon som har lite åsikter om följande: * Minneskort. ============ - Är det här lämpligt att gå på ett typ "Sandisk Extreme III" 2 Gb kort, eller drar jag inte så stor nytta av ett sådant kort utan "räcker" det med ett "Sandisk Ultra II" ?? Extreme-kortet kostar ju ca 195:- och Ultra-kortet ca 95:-. Visst, och ena sidan är Extreme-kortet då dubbelt så dyrt, men och andra sidan handlar det ju bara om 100:-. Men är det värt att satsa på ett Extreme-kort, eller rent av något helt annat än Sandisk?? * Smidig väska att enkelt ta med kamerahus, "kit"-objektivet, minneskort och laddare. ======================================================================== Jag har kollat lite på följande väska, är det något som ni tror kan passa en EOS 450D (som sagt, tanken är att ha denna väska till att börja med när jag endast har "kit"-objektivet..): "LowePro Väska Topload Zoom Rezo 20" http://www.scandinav...spx?iID=3339638* Lämplig bok att lära sig mer om fotografering med 450D. ================================================ - Jag har använt Canon kompakt-kameror innan, men detta är min första Systemkamera. Finns det någon lämplig pedagogisk bra bok på lämplig nivå för att lära sig denna kamera och fotografering med systemkamera bättre?? MVH /Makusi
Postad 28 November 2008 - 10:45
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
Minneskort tycker jag du ska köpa större, även väskan, är det inte lite onödigt att köpa en mindre väska först om du ändå ska köpa mer utrustning sen? Det misstaget gjorde jag, fast egentligen, jag får ju plats med kamerahus + 2-3 objektiv men det räcker ändå inte till eftersom jag ska utöka min objektivsamling!
Vad för minneskort-typ du ska ha vet jag ej, ta gärna det som skriver snabbast och det är väl då Extreme-kortet antar jag, men som sagt, köp ett större minneskort än 2gig, knappt att 4gig räcker åt mig när man är ute och fotar en hel dag eller så!
Väska jag själv är sugen på är LowePro Slingshot 200, eller en Fastpack 200/250, alla tre ser ut att klara mina behov angående utrustning!
/Jonas
Redigerat av Ponisch, 28 November 2008 - 10:47.
Postad 28 November 2008 - 11:02
Walkir
-
Walkir
-
Veteran
-
-
1812 inlägg
Undvik Rezo. Din kamera är mer skyddad i en plastpåse  Själv har jag en Topload Zoom 1 (TLZ1); http://products.lowe...om-1,2051,8.htmÄr väldigt nöjd med den väskan. Klarar även lite längre objektiv som Tamron 90. Väldigt stabil i konstruktionen och det känns tryggt att lägga ned kameran i väskan utan att stänga locket. Även helt ok väderskyddad. Inget eget regnskydd, men materialet tål kortare regnskurar. Jag håller inte med Ponisch. Jag har både en ryggsäck och TLZ1. Ska jag ut en heldag, så tar jag faktiskt båda väskorna med mig. Delvis gillar jag inte att ha kameran guppande på magen helt oskyddad. Sedan har jag putsdukar, filter m.m. snabbt tillgängligt. Slingshot är inget för mig. Vet jag vad jag ska fota, så blir det min TLZ1 och kanske ett extra objektiv i jackfickan. Väldigt smidigt sätt att ge sig ut på  Ang. minneskort, så är Sundisk Extreme III värt varenda krona. Snåla inte med kvaliteten! Däremot så kan 2GB vara tillräckligt. Beror helt på om du fotar i JPEG eller RAW. Min egna riktlinje är att kunna ta minst 300 bilder på ett kort. Det kan innebära 2GB, men även 8GB beroende på hur din kamera är inställd.
Postad 29 November 2008 - 18:57
Makusi
-
Makusi
-
Användare
-
-
124 inlägg
Hej!
Tack för tipsen om väska och minneskort.
Jag letar även efter en bra och pedagogisk bok för att lära mig Digital fotografering med EOS 450D.
Så någon bok som både tar upp Systemkamera och digital fotografering, gärna ur EOS 450D's perspektiv (hur rattar och inställningar funkar bäst för EOS 450D).
Jag har hittat följande bok som jag funderar på att beställa:
Digitalfotografi - Lär dig yrkesfotografernas hemligheter
Författare: Scott Kelby
Men "räcker" det eller finns det någon mer bra bok som täcker just EOS 450D mer??
/Makusi
Postad 30 November 2008 - 02:50
AndersHagstrom
-
AndersHagstrom
-
Rookie
-
1 inlägg
Skolan har beställt våra EOS 450D i onsdags, så nu är det bara att vänta.
Ingår gör kit-objektivet, ett 4gb-minne och väska.
Allt till ett sjukt bra pris, 4900. Momsfritt ofc.
Postad 30 November 2008 - 07:05
ekke
-
ekke
-
Veteran
-
-
2466 inlägg
Köp den billigaste, betala inte mer än 200 kr. Köp två st så du har ett till om du skulle lyckas förstöra det ena.
Angående RAW och JPEG: RAW vs JPG /Ken Rockwell "Saving this raw data is exactly like people who save twenty years of newspapers in piles around their house. They know they might need the information sometime, but it sure gets in the way!"
Jag fotar numera i JPEG och kommer göra tills.. ja när då?
/merzo
Till du vill justera vitbalansen, lägga på egen contrast, tonkurva, brusreducering , inte förlora dynamik, detaljer etc etc etc etc...
Postad 30 November 2008 - 22:31
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1195 inlägg
Mediamarkt i Göteborg säljer kamera kittet (med Canon objektivet) för 4 990: -, El Giganten i Bäckebol & Sisjön kör också detta pris, jag var inne nu ikväll och skulle köpa en men de hade bara demoex kvar, det beställde hem ett 450D kit till mig, givetvis till 4 990: - priset, jag vet inte om det är Mediamarkts "standard" pris för kameran?
Tänkte bara om någon i Göteborgsområdet går i köpar tankar.
EK
Postad 30 November 2008 - 22:36
Bariba
-
Bariba
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Oj, är den redan under 5000-strecket! Trodde det skulle ske först under mellandagsrean eller i januari. Undra hur mycket mer den kan rasa på en månad? Eller är det kanske lika bra att slå till nu?
Postad 06 December 2008 - 13:18
nimmerfors
-
nimmerfors
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Mediamarkt i Göteborg säljer kamera kittet (med Canon objektivet) för 4 990: -, El Giganten i Bäckebol & Sisjön kör också detta pris, jag var inne nu ikväll och skulle köpa en men de hade bara demoex kvar, det beställde hem ett 450D kit till mig, givetvis till 4 990: - priset, jag vet inte om det är Mediamarkts "standard" pris för kameran?
Tänkte bara om någon i Göteborgsområdet går i köpar tankar. EK
Tack för informationen! Satt här hemma och tänkte att jag skulle ta en tripp till Mediamarkt för att kolla priset men nu sparade jag några kronor på bensinpengar tack vare dig!
Postad 07 December 2008 - 19:40
Bariba
-
Bariba
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Annars kan man maila och fråga vad dem har för pris i varje enskild butik. Mediamarkt och Elgiganten brukar vara väldigt snabba medan PC City tar lite mer tid på sig. I Stockholmsområdet var billigaste priset på 450D bland ovan nämnda företag 5499:- hos Mediamarkt (1/12 2008).
Postad 26 December 2008 - 11:27
Greymon
-
Greymon
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Någon som hittat ett bra pris i GBG på EOS 450D i mellandagarna ??
Postad 26 December 2008 - 22:05
Megaman1
-
Megaman1
-
Beroende
-
-
1193 inlägg
Tja
Funderar på att köpa min första "riktiga" kamera. Tittat lite på denna och den verkar mycket intressant. Söker en allround kamera för fester och dylikt inomhus och utomhus, men även till naturobjektiv och till semester resor där jag vill kunna zooma utan att försämra bilderna. Jag jagar mycket så jag vill kunna ta med en kamera och ta lite fina bilder.
Har aldrig ägt en systemkamera innan och inte fotat något seriöst tidigare så är väldigt grön på området..
Tror ni denna kamera är lämplig för mig eller är jag mycket overkill..?
Tack på förhand!
Postad 26 December 2008 - 22:17
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
Låter som det borde passa bättre med en kompakt superzoom, jakten däremot skulle det sitta bra med en systemkamera, fast optiken ställs det höga krav på isåfall! Nu kan jag inte Canon-optik men nått i stil med ett fast 300/400/2,8 är det nästan krav på om man ska ha lyckade resultat! Men annars tror jag att du ska satsa på en av superzoomarna som finns idag på marknaden, kika gärna på den här tråden där det finns lite bilder och andra fakta!
Redigerat av Ponisch, 26 December 2008 - 22:18.
Postad 26 December 2008 - 22:52
Megaman1
-
Megaman1
-
Beroende
-
-
1193 inlägg
Låter som det borde passa bättre med en kompakt superzoom, jakten däremot skulle det sitta bra med en systemkamera, fast optiken ställs det höga krav på isåfall! Nu kan jag inte Canon-optik men nått i stil med ett fast 300/400/2,8 är det nästan krav på om man ska ha lyckade resultat! Men annars tror jag att du ska satsa på en av superzoomarna som finns idag på marknaden, kika gärna på den här tråden där det finns lite bilder och andra fakta!
Så du menar att en systemkamera är helt overkill för mig? Vet inte varför jag sneglade på systemkameror, kände väl att jag ville ha det bästa direkt och ha den i iaf 10 år. Men jag har även hund och är mycket i kontakt med andra hundar som jag vill fota för våran blogg osv. Och sen gillar jag ideen att kunna ta 3,5bild/sek när det gäller jaktbiten. För jag vet att om man väl lyckats få upp en kamera när 10 taggarn står och glor på en, får man inte många hundradelar att fota den. Men jag vet inte.. Tänkte höra mig för lite här innan jag bestämmer mig. Dock vill jag kunna ha dom bästa fördelarna för att ta en kanonbild, även om jag kommer att behöva öva och lära mig att ta dom. Så system borde väl även lämpa sig för att kunna ta dom bästa bilderna? Är inte 100% vad det är för skillnad på kompakt och system kameror.. Vad skiljer egentligen? :-)
Postad 26 December 2008 - 23:05
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
Mycket skiljer mellan system och kompakt, ISO-känsligheten (bruset i bilderna), utbytbara objektiv och även för det mesta fler manuella inställningar med systemkamera... Det som talar för kompakt-kameror är väl, för det mesta, storleken.. Finns många andra skillnader, detta är bara dom mest grundliga! Har för mig att det finns en ny superzoom som tar 40fps, har sett en massa reklamskyltar överallt iaf.. Hittade den:
HemsidanTester: PhotographyblogDPreviewSer ut att vara en helt okej kamera IMO!
Redigerat av Ponisch, 26 December 2008 - 23:06.
Postad 28 December 2008 - 04:40
MorpH
-
MorpH
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag köpte en EOS 450D i USA i somras och jag är jättenöjd med den, den har bara ett fel och det har egentligen inte ens med kameran att göra. Jag har bara 18-55 IS kitobjektivet och jag kände redan från första veckan att jag saknade en ordentlig zoom, så nu när jag äntligen har fått en del pengar i julklapp, så känner jag att det kanske vore dags att börja leta lite seriösare efter ett bra teleobjektiv.
Jag kikade lite på 70-300 från Sigma och även Canons egna, och nu undrar jag lite om och i så fall varför jag skulle vilja punga ut med ca 1000 kr extra för Canon-objektivet. Jag har ju egentligen råd med Canons egna, men samtidigt så känner jag att det kanske vore onödigt att betala mer än jag måste.
Postad 28 December 2008 - 10:06
Unregisteredbc955e81
-
Unregisteredbc955e81
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Någon som hittat ett bra pris i GBG på EOS 450D i mellandagarna ??
Ett litet tips. Kolla in www.expert.se De säljer Canon EOS 450d inkl kit-objektivet och batterigrepp för 6 290 kr. Bör vara relativt bra pris då batterigreppet kostar mellan 1 000 - 1 300 kr. Mvh Millo
Postad 28 December 2008 - 10:06
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
MorpH -> Canons egna 55-250 har jag för mig är billigt och bra. Dessutom med bildstabilisering. Enkelt val i prisklassen 
Redigerat av Supernaut77, 28 December 2008 - 10:07.
Postad 29 December 2008 - 05:12
MorpH
-
MorpH
-
Rookie
-
2 inlägg
MorpH -> Canons egna 55-250 har jag för mig är billigt och bra. Dessutom med bildstabilisering. Enkelt val i prisklassen 
Jag tittade även på det här objektivet och bildstabilisatorn är lockande, men har fått för mig att jag vill ha mer är 250, det var därför jag kollade på 70-300 objktiven. Men som jag frågade innan, så undrar jag just nu vad det finns för fördelar med att köpa ett canon istället för ett billigare tex sigma objektiv. Jag har ju inte så jättebra koll, men jag har hört en del bra saker om sigma när jag kollat runt lite. Borde jag satsa på det dyrare canon eller är sigma ett värdigt alternativ?
Postad 29 December 2008 - 09:10
Macarus
-
Macarus
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Jag tror Canon-objektivet är det bästa valet, helt klart.
Sigma 70-300 saknar stabilisering. Om du inte tänker köra mest stativ så kommer det att kräva att du är väldigt stadig på hand för att kunna använda de längre brännvidderna.
Har också för mig att Canon-zoomen fått betydligt bättre recensioner än sigmat vad gäller skärpa m m. Leta upp lite recensioner på prisjakt och jämför själv.
Skillnaden på 250 och 300 är inte heller så jättestor...
Redigerat av Macarus, 29 December 2008 - 09:31.
Postad 29 December 2008 - 13:02
Megaman1
-
Megaman1
-
Beroende
-
-
1193 inlägg
Funderar på och gå ner till canon 1000D och köpa 2 objektiv vanliga och telezoom 55-250mm för samma pris som en 450D och ett objektiv.. Eller ska jag köpa originalet och köpa ett telezoom senare när jag får mer pengar... Vad tycker ni. Är 450D så mycket bättre? Och är det vanliga objektivet man oftast får till det man använder mest? Kanske skulle satsa på ett större objektiv som är mer allround?
Hmm svårt val detta
Redigerat av Megaman1, 29 December 2008 - 13:02.
Postad 29 December 2008 - 13:37
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
Planerar du att hålla på med foto en längre tid, som en hobby alså?
Postad 29 December 2008 - 15:11
Megaman1
-
Megaman1
-
Beroende
-
-
1193 inlägg
Planerar du att hålla på med foto en längre tid, som en hobby alså?
Nej inte direkt som hobby, men jag vill ha en bra kamera som håller länge och är sugen på att lära mig mer om det och ta med så fort jag har ett tillfälle att fota lite för eget bruk så att säga..
Postad 29 December 2008 - 16:16
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
Då tror jag en 1000D skulle passa bra, kör själv på Sony´s system så jag kan inte så mycket själv om Canon´s produkter! Om 450D är skönare att hålla i råder jag dig dock att köpa den, det lönar sig i längden!
Postad 11 January 2009 - 13:33
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Hej. Är lite sugen på 450. Har sedan två år fotat med en Ixus65. Har varit jätte nöjd med den som allt i allo kamera, förutom de hiskeliga inomhus blixt bilderna. Brukar stänga av blixten, offrar gärna kvaliten på själva bilden för att få ett mer levande kort. Under mina resor utomlands har jag nu växt ur kameran rejält. Den har inte räckt till helt enkelt. Är så pass intresserad så att jag kan tänka mig investera i ett snäppet bättre objektiv också, om jag satsar på 450D alltså.
En liten fråga om den inbyggda blixten bara:
Med min Ixus så blir blixtbilder väldigt platta naturligvis, den tar bort allt levande från bilden liksom. Är den inbyggda blixten i DSLR generellt bättre än de i kompaktkamerorna? Jag tycker de borde vara det.
Bara så att jag vet, för jag kommer inte att köpa en extra blixt på en gång. Vill gärna börja med bara kittet så att man hinner lära sig lite innan man lägger ut massa pengar. Har känt på lite olika kameror i butikerna och Nikon D40-60, Canon 1000D-450D har tilltalat mig mest. Tycker att 450 "känns" bäst rent instinktivt, med känslan i handen och menyer och allt. Är ju trots allt inne i Canon redan.
Postad 11 January 2009 - 14:47
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3956 inlägg
Alla inbyggda blixtar ger liknande resultet. Visst kan blixtarna i systemkameror vara kraftigare, ge större spridning och så, men de kommer att ge samma platta känsla i bilden. Det beror på att ljuset kommer rakt framifrån, och det är genom att köpa en extern blixt som man kommer undan det. Externa blixtar kan riktas upp mot taket eller mot en vägg så att ljuset kommer från ett annat håll och då får objektet naturligare skuggor och det skapas ett bättre djup i bilden.
Dock finns det diffusorer till såväl externa som inbyggda blixtar, vita plastbitar som ger ett mjukare ljus med mer spridning och då blir inte bilden lika platt. Men för bästa resultat krävs en extern blixt som är möjlig att rikta.
Men med en systemkamera så behöver man inte använda blixten lika ofta. Man kan dels nyttja högre ISO-lägen (ljuskänslighet), dels större bländare i objektivet (ljusintag) och dels bildstabilisator så att man kan använda längre slutartider utan att det blir suddigt.
Postad 11 January 2009 - 17:26
KoalaOfDoom
-
KoalaOfDoom
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Dock finns det diffusorer till såväl externa som inbyggda blixtar, vita plastbitar som ger ett mjukare ljus med mer spridning och då blir inte bilden lika platt. Men för bästa resultat krävs en extern blixt som är möjlig att rikta.
Hur bra fungerar de för den inbyggda blixten? Jag beställde igår en sådan, och hoppas ju att den kan göra blixten användbar. Använder aldrig blixt idag (fast jag skulle kunna göra det om situationen var den rätta, framhäva motivet i mörk lokal t ex). Får se antar jag. Den kostade bara några dollar så det kändes värt risken att den är värdelös. http://www.dealextre...ls.dx/sku.12170
Postad 11 January 2009 - 23:07
macki81
-
macki81
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
hej på er alla 450D-fans! jag har haft min 450D sen september och jag har haft två problem med den:
problem 1: hade fyra döda pixlar men fick den lagad så det va inga problem
problem 2: jag hade den ute på nyåret och fotade mina vänner och fyrverkerier och jag kan inte komma på att jag spillt nån champagne på den eller vad.. men nu har on/off-knappen och iso-knappen börjat krångla. När jag sätter på kameran så förflyttas ratten för motiv-inställningarna samtidigt med on/off-knappen och när jag trycker på iso-knappen känns den trög.
min fråga till er är om det är lönt att lämna in den för lagning igen eller om jag ska leva med det och hålla kvar ratten när jag sätter på kameran så itne den förflyttas till en annan motiv-inställning?
asså jag lovar att jag inte har spillt nån dricka på den för i så fall skulle den ju varit klibbig och det är den inte! jag är rädd att den är fuktskadad nu eller vad men de måste väl tåla lite kyla eller? kylan kan väl inte påverkat knapparna? helt sjukt i så fall! jag är så sur nu för att det känns som det alltid är nåt som inte funkar 100% med den här kameran!
det som oxå är jobbigt är att jag köpt den i England, inte här i Sverige.. suck.. känns som kameran bara blir dyrare och dyrare...
hoppas få ett svar från er som har samma problem som jag med knapparna. tack tack!
Postad 12 January 2009 - 11:28
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3956 inlägg
Tar inte Canon Sverige emot garantiärenden även om den är köpt i England? Det tror jag att de gör. Kontakta Canon Sverige och fråga om de kan ta in den.
Risken är väl att du har fått in något i kameran som påverkar kontakten och en av knapparna, så frågan är om de fixar det på garantin. Är du händig så skulle du kunna skruva upp den själv också, men finns garanti kvar på den så riskerar den att gå förlorad.
Postad 12 January 2009 - 20:47
macki81
-
macki81
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
tack för ditt svar! får kolla med dom.. reeetligt!!!!!! fattar inte alls vad som hänt med den!
Postad 12 January 2009 - 21:03
Velodynamic
-
Velodynamic
-
Mästare
-
-
3695 inlägg
Det kan väl inte ha blivit något strul under den första servicen?
Aja...hur som helst, hoppas att det löser sig.
Postad 14 January 2009 - 10:57
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Jag tittade även på det här objektivet och bildstabilisatorn är lockande, men har fått för mig att jag vill ha mer är 250, det var därför jag kollade på 70-300 objktiven.
Men som jag frågade innan, så undrar jag just nu vad det finns för fördelar med att köpa ett canon istället för ett billigare tex sigma objektiv. Jag har ju inte så jättebra koll, men jag har hört en del bra saker om sigma när jag kollat runt lite. Borde jag satsa på det dyrare canon eller är sigma ett värdigt alternativ?
Tänk på att du också måste mulitplicera med 1,6 så en 250-zoom är egentligen en 400 om man jämför med en vanlig 35mm film. Således är en 300 en 480:a... Med så lång zoom är nog bildstabilisering klart värd. Annars får du ju springa runt med stativ hela tiden. Själv är jag inne på en EF-S 55-250... Jag provade brorsans 70-300 Sigma zoom, men jag vet inte vad det beror på men den gick oftast inte att fotografera med för att kameran skrev att det blev någon slags fel i kommunikationen med objektivet. Den fungerar dock bra med hans gamla analoga EOS. /A
Postad 14 January 2009 - 20:07
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Annat ämne: För de som kikar in som funderar på detta. Hoppas det är till nån hjälp för de som behöver. Det har ju förekommit på många forum och även i de flesta recensioner att Live View på Eos 450D inte är sådär jätte lätt att hålla på med, om man tex jämför med Sony A350. Sony A350 glänser lite mer där med sin extra sensor och fällbara skärm. Men det finns för och nackdelar med detta på båda. Jag inbillar mig att Live View på Eos 450D är en mycket bra funktion, den riktar sig kanske mer åt det tekniska hållet, och auto fokus/kontrast fokusen är långt ifrån lika snabb som på en kompaktkamera eller för den delen Sony A350 som fokuserar på en gång. Efter att jag provat en Eos 450D en mycket kort (synd) stund så tycker jag att funktionen är helt ok och det känns som att Canon ville att den skulle vara så. Den har en massa olika finesser som gör den mkt användbar tycker jag. I alla fall i arrangerat syfte. Men jag tyckte att den gick mycket bra att använda ala kompaktkamera style också. Vill man ha Live View mer som en kompaktkamera så KÖP Sony A350. Men Sonyns Live View funktion saknar nog lite saker som Canon 450D har i sin Live View. Provade även Sonyn lite och den är helt klart en toppen kamera. På Camera Labs finns det mycket att läsa och se (video recension) om just detta. Canon Eos 450D http://www.cameralab...ital_Rebel_XSi/ Man kan hoppa över lite om man vill och läsa under flikarna "verdict" och "video tour" *** I video tour visas även HUR man använder Live View *** Sony A350 http://www.cameralab...lpha_DSLR_A350/Man kan hoppa över lite om man vill och läsa under flikarna "verdict" och "video tour"
Redigerat av Mikael_R, 14 January 2009 - 20:09.
Postad 16 January 2009 - 17:45
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Har en fråga (funderingar) till er som använder program varorna som följer med kameran.
Jag är inte sådär jätte sugen på att kasta mig in i RAW behandling på en gång. Men jag kommer säkert att vilja titta på det när jag lärt mig mer. Och då kanske jag har en bättre dator när den tiden kommer.
Finns det ungefär samma möjliheter att efterbearbeta Jpeg formatet i programmen som följer med?
Jag förstår att det inte funkar på samma sätt kanske eftersom RAW innehåller så mycket mer information (tror jag), men det går väl och trixa lite med Jpeg i alla fall hoppas jag?
Redigerat av Mikael_R, 16 January 2009 - 20:47.
Postad 17 January 2009 - 02:54
Johanpixels
-
Johanpixels
-
Forumräv
-
-
760 inlägg
Har en fråga (funderingar) till er som använder program varorna som följer med kameran.
Jag är inte sådär jätte sugen på att kasta mig in i RAW behandling på en gång. Men jag kommer säkert att vilja titta på det när jag lärt mig mer. Och då kanske jag har en bättre dator när den tiden kommer.
Finns det ungefär samma möjliheter att efterbearbeta Jpeg formatet i programmen som följer med? Jag förstår att det inte funkar på samma sätt kanske eftersom RAW innehåller så mycket mer information (tror jag), men det går väl och trixa lite med Jpeg i alla fall hoppas jag?
Dem programmen som följer med till 450d är mycket bra så jag tycker du ska fota i raw  men de går också att redigera i jpeg men de betydligt bättre i raw då man man ändra mycket mer i bilden. Om du inte har en tillräckligt bra dator så man du stänga ner alla onödiga processer datorn har igång och alla program då duger den nog  Tips på gratisprogram: Gimp och paint.net) finns på www.download.com, bara fördelar att fota i raw
Postad 17 January 2009 - 12:58
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Dem programmen som följer med till 450d är mycket bra så jag tycker du ska fota i raw men de går också att redigera i jpeg men de betydligt bättre i raw då man man ändra mycket mer i bilden. Om du inte har en tillräckligt bra dator så man du stänga ner alla onödiga processer datorn har igång och alla program då duger den nog Tips på gratisprogram: Gimp och paint.net) finns på www.download.com, bara fördelar att fota i raw
Raw bilder kräver väl att man efterbehandlar dem? Det var det jag menade också, lite, att jag inte vill börja med det.
Postad 17 January 2009 - 14:31
Velodynamic
-
Velodynamic
-
Mästare
-
-
3695 inlägg
Raw bilder kräver väl att man efterbehandlar dem?
Raw bilden ser ut precis som en vanlig bild fast väldigt, väldigt stor och innehåller kamerans exif. Den visar precis det som kameran var inställd att utföra, inte som något slags "negativ" om det nu var det du tänkte...mera som ett slags dia-positiv. Man kan efterjustera precis samma inställningar som finns i kameran dvs. vitbalans, färgnyans, färgmättnad, kontrast, brightness, luminance samt kromatiskt brusreducering, optisk abarration och distortion m.m. Men sedan kan man inte göra mycket mera med raw bilden i sig än att möjligen kanske skriva ut den för att eventuellt tapetsera en hel vägg.  För att de flesta andra program skall förstå vad det handar om bör den kameramodellspecifika raw-filen Jpeg-konverteras och kan först då förminskas till en mera praktisk storlek. Då finns det ytterligare en flik i programmet där man kan justera hur man vill att Jpeg'en skall komma att se ut ( utöver raw-bildens justeringar), där det innefattas bl.a. curves (röd, grön, blå specifika), ytterligare uppskärpning-nyans-mättnad-brightness-kontrast osv. Är man dock nöjd med hur raw bilden ser ut ifrån början markerar man bara bilden, väljer "convert and save..." under File-menyn, väljer/skapar en lämplig mapp på disken så hamnar jpeg-kopian där. Kan det bli enklare? Självklart tar Raw-filer en hel del plats men vem bryr sig numera när man kränger 200GB's hårdiskar för nästan bara 500-ingen?
Redigerat av Velodynamic, 17 January 2009 - 14:56.
Postad 17 January 2009 - 15:05
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Raw bilden ser ut precis som en vanlig bild fast väldigt, väldigt stor och innehåller kamerans exif. Den visar precis det som kameran var inställd att utföra, inte som något slags "negativ" om det nu var det du tänkte...mera som ett slags dia-positiv. Man kan efterjustera precis samma inställningar som finns i kameran dvs. vitbalans, färgnyans, färgmättnad, kontrast, brightness, luminance samt kromatiskt brusreducering, optisk abarration och distortion m.m. Men sedan kan man inte göra mycket mera med raw bilden i sig än att möjligen kanske skriva ut den för att eventuellt tapetsera en hel vägg. För att de flesta andra program skall förstå vad det handar om bör den kameramodellspecifika raw-filen Jpeg-konverteras och kan först då förminskas till en mera praktisk storlek. Då finns det ytterligare en flik i programmet där man kan justera hur man vill att Jpeg'en skall komma att se ut (utöver raw-bildens justeringar), där det innefattas bl.a. curves (röd, grön, blå specifika), ytterligare uppskärpning-nyans-mättnad-brightness-kontrast osv.
Är man dock nöjd med hur raw bilden ser ut ifrån början markerar man bara bilden, väljer "convert and save..." under File-menyn, väljer/skapar en lämplig mapp på disken så hamnar jpeg-kopian där. Kan det bli enklare? Självklart tar Raw-filer en hel del plats men vem bryr sig numera när man kränger 200GB's hårdiskar för nästan bara 500-ingen?
Tackar. Ja det finns mycket att leka med om man vill det, verkar det som. Man får ju med alla program när man köper kameran så då är det väll bara att göra det man känner för.
Postad 18 January 2009 - 01:14
Johanpixels
-
Johanpixels
-
Forumräv
-
-
760 inlägg
Tackar. Ja det finns mycket att leka med om man vill det, verkar det som. Man får ju med alla program när man köper kameran så då är det väll bara att göra det man känner för.
Anväder själv canons program till rawkonvert gå hyfsat snabbt 4-5 bilder per minut kanske. Sen är det ett mycket bra prgram. värt att använda raw om du vill så skarpare o bättre bilder.
Postad 26 January 2009 - 23:32
Reuben
-
Reuben
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej!
Går i tankar om att köpa en 450D.
Undrar bara hur kameran tar bilder inomhus och i lite mörkare omgivningar UTAN blixt?
Någon som äger kameran kanske har koll på detta, då med kitt obj 18-55/3,5-5,6 IS,
alternativt med Canon EF 50/1,8 II?
Mycket tacksam för svar!
MVH Reuben
Postad 27 January 2009 - 11:53
d96angl
-
d96angl
-
Användare
-
-
114 inlägg
Hej.
Har beställt följande paket
vilke ska levereras idag eller i morgon. Beroende på postens gång.
Har nu en fråga om objektiv.
Har hemma två objektiv till en äldre systemkamera (ej digital). Fått information om att det ska gå bra att använda dessa till kameran. De är av brännvidden 28-90 samt 90-300 och denna brännvidd ska då gångas med 1,6 då jag sätter dem på en digital systemkamera. Dvs de kommer då bli ca 45-144 och 144-480.
Min fråga är då om kitobjektivet också ska multipliceras med 1,6 eller om det är framtaget för att ge den brännvidd det annger för en digital systemkamera? Jag och en kollega kan ej bli kloka på detta.
Mvh
Andreas
Redigerat av d96angl, 27 January 2009 - 11:54.
Postad 27 January 2009 - 12:01
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
På objektivet står dess fysiska brännvidd. Du ska alltid ta denna siffra ggr crop-faktorn för att få vad det "motsvarar" på din kamera.
Postad 27 January 2009 - 12:24
Unregisteredff20a4e9
-
Unregisteredff20a4e9
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Hej!
Går i tankar om att köpa en 450D.
Undrar bara hur kameran tar bilder inomhus och i lite mörkare omgivningar UTAN blixt?
Någon som äger kameran kanske har koll på detta, då med kitt obj 18-55/3,5-5,6 IS,
alternativt med Canon EF 50/1,8 II?
Mycket tacksam för svar!
MVH Reuben
Vad jag vet så klarar 450D upp till ISO 1600. Detta ihop med det utmärkta (ljusstarka) 50 f/1,8 mkII och slutartider på runt 1/60s så borde det gå att ta bilder med väldigt kort skärpedjup inomhus i måttlig belysning. Du bör nog testa i butik. Jag använder själv 40D och min 50mm lämnar nästan aldrig kamerahuset. Jag tar fina bilder på barnen inomhus utan blixt men är osäker på om jag använder iso 1600 eller 3200. Jag gillar för övrigt den fasta brännvidden då jag tvingas bli mer kreativ och använder benen som zoom.
Postad 27 January 2009 - 12:30
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
Helt korrekt, eftersom kameran (450D) har en crop-faktor på 1,6 så blir det 45-144 resp. 144-480mm!
Är du säker på att objektiven passar till din Canon? Vilka märken är det?
Kitobjektivet är anpassat för APS-C (Digitala systemkameror) och behöver därför inte multipliceras med kameran crop-faktor!
Däremot äldre objektiv (som t.ex 28-90 el. 90-300) är anpassade efter 35-formatet (analogt) och då krävs det att man tar hänsyn till cropfaktorn, som tur är påverkas inte ljusstyrkan i objektiven!
/Jonas
Postad 27 January 2009 - 12:41
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3956 inlägg
Som tidigare nämnt så anges alltid objektivens fysiska brännvidd. Man behöver såldes alltid ta hänsyn till sensorformatet, och i fallet med Canon alltid multiplicera med 1,6 för att få fram den upplevda brännvidden.
Objektiv som är anpassade för APS-C är inte annorlunda från "analoga" objektiv mer än att glasets area (bildcirkel) är mindre, eftersom att den behöver täcka en mycket mindre sensoryta. Fördelen med "digitaal" objektiv är alltså att de kan göras kompaktare och lättare. Det är särskilt tydligt hos Olympus eftersom att deras objektiv har en sådan liten sensoryta att täcka.
Postad 27 January 2009 - 12:51
d96angl
-
d96angl
-
Användare
-
-
114 inlägg
Helt korrekt, eftersom kameran (450D) har en crop-faktor på 1,6 så blir det 45-144 resp. 144-480mm! Är du säker på att objektiven passar till din Canon? Vilka märken är det?
Kitobjektivet är anpassat för APS-C (Digitala systemkameror) och behöver därför inte multipliceras med kameran crop-faktor! Däremot äldre objektiv (som t.ex 28-90 el. 90-300) är anpassade efter 35-formatet (analogt) och då krävs det att man tar hänsyn till cropfaktorn, som tur är påverkas inte ljusstyrkan i objektiven!
/Jonas
Enligt JapanPhoto ska de passa. De är objektiv till en 3-4 år gammal analog Canon systemkamera. Kan dock ej beteckningen på kameran eller objektiven då jag sitter på jobbet. Borde vara något av följande.
450D har ju stöd för objektivfattning Canon EF samt Canon EF-S så de ska ju gå att använda. Att de däremot ej har bildstabilistaor sig är ju något man får leva med. Någon tidigare sa att man ska multiplicera kitobjektivet med 1,6 och du Jonas säger att man ej ska det. Vilket är det som gäller? //Andreas
Postad 27 January 2009 - 12:58
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3956 inlägg
Man ska multiplicera objektivets fysiska brännvidd för att få fram den upplevda brännvidden  Se mitt förra inlägg också. Kitobjektivet ger en upplevd brännvidd på 29-88mm.
Postad 27 January 2009 - 13:01
Unregisteredff20a4e9
-
Unregisteredff20a4e9
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Nu börjar jag känna mig förvirrad...
Jag tror det är så att även om ett visst objektiv är byggt för en crop-kamera så skall du ändå räkna med cropfaktor 1,6.
Och använder du ett sådant objektiv på en fullformatskamera så borde det knappt fungera...
Kunskapen ställs på sin spets, måste erkänna att jag nu blir osäker med olika bud....
EDIT. Se ovan, nu känner jag mig säker igen
Redigerat av Unregisteredff20a4e9, 27 January 2009 - 13:02.
Postad 27 January 2009 - 13:02
d96angl
-
d96angl
-
Användare
-
-
114 inlägg
Tackar för det snabba svaret Joakim.
Blir först lek med kitobjektivet sedan får vi se om de andra går att använda till något vettigt.
Annars blir det till att kompletera efter ett tag med lämpligt objektiv.
Någon som har förslag på uttrustning som kan vara bra att införskaffa?
Blixt, stativ, (objektiv), osv... för en lämplig peng?
//Andreas
Redigerat av d96angl, 27 January 2009 - 13:02.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
→
Specialämne: Systemkameror & Optik
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|