* Officiell tråd - Sony VPL-HW10 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
Postad 23 februari 2009 - 23:02
Postad 23 februari 2009 - 23:17
Gäller detta endast SXRD projektorer eller för DLP och LCD också?
Har aldrig sett detta på något annat en SXRD.
DLP har med några få undantag ett chip så där behövs ingen alignment. Det är därför DLP brukar vara överlägset skarpast.
Postad 24 februari 2009 - 15:21
Mvh. Kalle
Postad 24 februari 2009 - 20:12

Har hört att Chief skall göra bra fästen.. Vet ej om AudioArt säljer dessa dock..
Postad 25 februari 2009 - 15:41
Var inne och köpte några analoga låg nivå kablar idag då min Denon 3802 inte avkodar de nya ljudformaten, så den biten får bdp-s550 ta sig an och den avkodar alla ljudformaten oxå DTS HD Master :-)
Köpte Van Den Hul The Name till alla kanlaer utom frontarna där köpte jag Van den Hul D-300 III Hybrid Technology, är det någon som har erfarenhet med dessa kablar?
Mvh. Kalle
Postad 25 februari 2009 - 15:48
Beställde hw10 + bdp-s550 från Dustin i Danmark imorse och får leksakerna imorgon med GLS.
Var inne och köpte några analoga låg nivå kablar idag då min Denon 3802 inte avkodar de nya ljudformaten, så den biten får bdp-s550 ta sig an och den avkodar alla ljudformaten oxå DTS HD Master :-)
Köpte Van Den Hul The Name till alla kanlaer utom frontarna där köpte jag Van den Hul D-300 III Hybrid Technology, är det någon som har erfarenhet med dessa kablar?
Mvh. Kalle
Bor du i Danmark, eller vad har du annars för fördel att beställa från danska Dustin?
Mvh ZooZ
Postad 25 februari 2009 - 16:45
Imorgon blir det till att leka lite med prylarna, är fortfarande på jakt efter tak beslag till den, de SMS de har på HifiKlubben klarar bara 7kg så därför är jag på jakt efter ett beslag som kan hålla 10kg pjäsen uppe ;-)
Kablarna köpte jag inne på HifiKlubben här i Odense.
-kalle
Postad 26 februari 2009 - 09:52
Så det var med stor spänning som jag startade projektorn för att se om min också hade denna ram.
Själv kör jag på en 82 tums ramspänd duk, en ram som är ca 30mm bred syns runt bilden om man zoomar tillbaka lite så att bilden blir för liten för duken.
Men ramen syns bara vid väldigt mörka filmavsnitt, och zoomar man sedan rätt bilden så att man fyller ut hela duken igen så är det helt omöjligt att se denna ram runt bilden.
Jag är helnöjd med projektorn och ni som är intresserade av denna modell behöver inte oroa er för ramen runt bilden.
Annars var jag mest orolig att man skulle behöva ha helt släckt i rummet för att man skulle få en bra bild, men jag har flera lampor på i rummet och bilden är riktigt bra iallafall.
Ni som inte har emot att näthandla så finns denna projektorn till riktigt bra pris på Tyska ebay.
Fick hem min för 19000:- inkl frakt, men hade då lite tur med växlingskursen, kronan är väl mindre värd nu.
Postad 26 februari 2009 - 11:58
Chief KITPD003 är som en dröm! tycker fortfarande den är för dyr men riktigt bra är den iaf.Japp , bor i Odense på Fyn. Så jag ides inte vänta på att audioArt skall få in projektorn för att sen vänta ytterligare en del dagar innan den blir hit fraktad.
Imorgon blir det till att leka lite med prylarna, är fortfarande på jakt efter tak beslag till den, de SMS de har på HifiKlubben klarar bara 7kg så därför är jag på jakt efter ett beslag som kan hålla 10kg pjäsen uppe ;-)
Kablarna köpte jag inne på HifiKlubben här i Odense.
-kalle
rekommenderar!
//Vh Cel
Postad 27 februari 2009 - 19:52
Chief KITPD003 är som en dröm! tycker fortfarande den är för dyr men riktigt bra är den iaf.
rekommenderar!
//Vh Cel
Gör som jag, ring Audioart och säg till dem att lägga Chief KITPD003 på ordern, de har fästet i sortimentet, men inte på hemsidan, de är väl lite överbelastade

Väldigt bra butik med fin service kan jag tillägga
Postad 27 februari 2009 - 23:49
Vad är egentligen acceptabelt? vissa ser ingen ram andra har en väldigt tunn ram i jämförelse med mig och återförsäljaren sa att en ram på max 10mm är acceptabelt vilket jag accepterat om så vore fallet, vad kan jag kräva egentligen?
Just nu har "ärendet" gått vidare till fabriken, jag skulle ha fått en ny enhet idag men antagligen har deras service avdelning upptäckt att många enheter lider av detta ram problem(begärde att få enheten testad innan den skickades till mig).
Känner mig kluven, klart att jag vill ha et exemplar som inte har någon ram men jag börjar fundera på vad som är skäligt.
Jag hade nog inte övervägt denna om jag vetat om detta problem innan jag köpte den då jag inte har duk eller vill lägga ner jobb med maskning ännu.
Finns det någon inom sony sverige man kan kontakta om problemet?
Postad 28 februari 2009 - 03:20
Postad 28 februari 2009 - 14:17
Inte än på ett tag iaf, fast förstahandsvalet är målad väggMen varför köper du inte bara en duk med sammetsram? Eller vill du inte använda duk?
Postad 28 februari 2009 - 18:52
Jag kör brightness 50, inte många som kör över det tror jag!
Kör även autoiris 1 med low lamp mode!
Har ändrat open o close reg i servicemenyn till 320 resp 725!
Dessa inställningar gör att jag absolut ej störs av ramen. Syns den är det mkt minimalt i en mörk scen!
Jag kör direkt på väggen medans jag väntar på min kurvade duk som släpps slutet på mars.
Kan ej förstå att den inte syns på vissa projjar, för fysiskt sett finns den på alla då den är där just för man
skall kunna alligna panelerna.
Postad 01 mars 2009 - 02:03
Min syns maximalt skulle man kunna säga, går att urskilja i ljusa scener och syns väldigt väl i mörka scener och värre är det på den andra där det nästan blir som ett silver stänk när den diffar i ljusstyrka svårt att förklara men hoppas ni får ett hum iaf.
Jag skulle kunna godta en ram runt bilden men om den isåfall knappt skulle gå att urskilja och inte var så bred då jag kan dölja den i framtiden.
Postad 02 mars 2009 - 15:20
Jag har den redan får mitt köp på TR men ty anywayGör som jag, ring Audioart och säg till dem att lägga Chief KITPD003 på ordern, de har fästet i sortimentet, men inte på hemsidan, de är väl lite överbelastade
...
Väldigt bra butik med fin service kan jag tillägga

Postad 07 mars 2009 - 20:40
Mvh ZooZ
Postad 07 mars 2009 - 21:34
Postad 11 mars 2009 - 14:01
ser inget som jag skulle vilja ändra på. Kanske inte så petig

fråga till er alla andra HW10 ägare, hur ofta och med vad och hur skall man rengöra den? filterbyte? rengöra lampan från dam.
antar att en vanlig microfibertrasa räcker till lampan men resten?
//Cel
Postad 12 mars 2009 - 22:21
Jg kör med helt standard/OOTB
ser inget som jag skulle vilja ändra på. Kanske inte så petig
fråga till er alla andra HW10 ägare, hur ofta och med vad och hur skall man rengöra den? filterbyte? rengöra lampan från dam.
antar att en vanlig microfibertrasa räcker till lampan men resten?
//Cel
Jag tycker också projektorn ser mycket bra ut med standarinställningar, säkert 100 gånger bättre jämfört med min gamla projektor

Angående rengöringen så har jag för mig jag läste i manualen att filtret ska rengöras efter 1500 timmar, resten bör du kunna rengöra med en fuktig trasa eller liknande. Jag använder själv oftast en vanlig dammvippa när jag rengör projektorn. Har aldrig hört att lampan behöver rengöras för om filtret fungerar så bör det ju rimligtvis inte komma in något damm på själva lampan?
Postad 13 mars 2009 - 15:24
Om filtret bara fungerar som det ska och man gör rent det ibland så borde man heller aldrig behöva rengöra lampan.
Redigerat av Unregistered4b026b86, 13 mars 2009 - 15:24.
Postad 18 mars 2009 - 13:17
Om man inte störs av det ökade oväsendet från fläkten, finns det då någon nackdel att köra den på högt läge? Som egentligen ska köra när projektor befinner sig på en plats som är högt höjd (över havet). Det borde väl bara leda till bättre luftflöde?
Mvh ZooZ
Jag vet att det är en "dum" fråga, men ingen som har svar på detta? Borde väl bara vara positivt för projektorn?
Mvh ZooZ
Postad 11 april 2009 - 15:00
Jag har beställt en VPL-HW10 av min hemabioaffär.
Jag undrar om jag fick med mig en bra duk i priset, det är en Kingpin velvet duk på 104".
Sen är det så att jag inte fått VPL-HW10 än, det är vist svårigheter med leveranser från tillverkaren

Mvh
Anders
Postad 11 april 2009 - 21:25
Vad fick du ge för paketet?
Postad 11 april 2009 - 22:04
Har också 104" modellen, se mitt galleri för bilder.
Postad 12 april 2009 - 00:51
Postad 12 april 2009 - 13:22
Ramen är 8 cm bred och klädd i svart sammet.
mitt paketpris på detta blev 37.900 kr. men då ingick detta.
vpl-hw10: 24.900:-
king pin duk: 4295:-
Takfäste chief: 1650:-
HDMI Real Cable 10m: 2299:-
Atacama HIFI bänk: 8990:-
Med paketrabatt blev det 37.900, (4.234:- rabatt)
Postad 12 april 2009 - 15:04

Jag kände samma sak, men killen på hifi butiken tyckte verkligen jag skulle köpa en bättre kabel p.g.a. att man köpte en så pass bra projje. Plus att han började prata om att vissa andra kablar kunde få lagg i sig och i vissa fall försämra bilden.

Så jag lyssnade på vad han sa, tror vi pratade i två timmar, hehe
Men men, har fortfarande inte fått några besked när min VPL-HW10 ska komma

Är det nån som hört varför det ska ta sån lång tid att få hem den??
Postad 13 april 2009 - 18:29

Får nog söka efter en tråd angående HDMI kablar verkar det som, för om han lurade mig ska han få höra det!!!
Postad 13 april 2009 - 18:43
Låter inte kul
![]()
Får nog söka efter en tråd angående HDMI kablar verkar det som, för om han lurade mig ska han få höra det!!!
Men alltså, är kabeln av dålig kvalitet kan det vara vissa signaler dvs upplösningar som inte fungerar vid längre längder på kabeln.
Det betyder dock inte att det inte finns kablar för säg 500kr på 10m som klarar samtliga upplösningar gallant.
Postad 14 april 2009 - 22:44
Men alltså, är kabeln av dålig kvalitet kan det vara vissa signaler dvs upplösningar som inte fungerar vid längre längder på kabeln.
Det betyder dock inte att det inte finns kablar för säg 500kr på 10m som klarar samtliga upplösningar gallant.
Jag köpte en Deltaco kabel HDMI 10.0M från dustinhome för 245kr som jag har kopplat mellan min Hw10 och ps3an, och det funkar utmärkt. Har en supra HDMI 1M som jag jämfört med och ser ingen skillnad. Men nog är en dyrare möjligtvis bättre byggda med isolering osv, antar jag.

Postad 15 april 2009 - 07:08
Mvh ZooZ
Ps. Kör själv deltaco från Dustin. Med strålande resultat :-)
Postad 15 april 2009 - 07:11
Nån kabelexpert får gärna rätta mig. Men är det inte så att så länge signalen går fram så får man bild och då är den perfekt. Dvs antingen så är det allt eller inget när det gäller digital överföring. 0% eller 100%, inte 90% av bildkvalitén med billigare kablar.
Mvh ZooZ
Kan man inte diskutera detta i en av kabeltrådarna istället?
Detta är ju en tråd om HW10.
Safe diving!
Postad 15 april 2009 - 16:49
Jag köpte en Deltaco kabel HDMI 10.0M från dustinhome för 245kr som jag har kopplat mellan min Hw10 och ps3an, och det funkar utmärkt. Har en supra HDMI 1M som jag jämfört med och ser ingen skillnad. Men nog är en dyrare möjligtvis bättre byggda med isolering osv, antar jag.
Men jag har då inte sett någon skillnad.
japp! låter rimligt!
Postad 16 april 2009 - 10:13
Jag gav 1000kr(10m) vilket måste anses som normal pris om man handlar av stormarknaderna.Låter inte kul
![]()
Grejen är att jag tycker det är mycket för 10m kabel och skulle aldrig överväga att köpa för det priset du gjort då min kabel funkar lika bra, jag är dock lite skeptisk mot dom billigare kablarna 250-500kr då dom funkar jättebra för vissa men inte alls för andra.
Och det känns som han lurat på dig en dyrare kabel än vad som behövs.
Postad 16 april 2009 - 13:50
Nån kabelexpert får gärna rätta mig. Men är det inte så att så länge signalen går fram så får man bild och då är den perfekt. Dvs antingen så är det allt eller inget när det gäller digital överföring. 0% eller 100%, inte 90% av bildkvalitén med billigare kablar.
Mvh ZooZ
Det stämmer inte, man kan få bitfel i bilden om signalen är för svag.
Postad 16 april 2009 - 15:54
Jag gav 1000kr(10m) vilket måste anses som normal pris om man handlar av stormarknaderna.
Grejen är att jag tycker det är mycket för 10m kabel och skulle aldrig överväga att köpa för det priset du gjort då min kabel funkar lika bra, jag är dock lite skeptisk mot dom billigare kablarna 250-500kr då dom funkar jättebra för vissa men inte alls för andra.
Och det känns som han lurat på dig en dyrare kabel än vad som behövs.
Okej, då ska man ta ett besök till min försäljare och fråga ut honom lite.
Jag tackar för svaret

Postad 16 april 2009 - 18:55
Betvivlar dock att det utlovas några speciella spec på dom billigare från clas ohlsson, biltema etc
Postad 17 april 2009 - 13:14
Men innan jag gör det vill jag lindra mitt samvete

https://www.minhembi...howtopic=231799
Det är ju inte gratis, och jag behöver argument för att övertala sambon om att varför vi "måste" byta...

Tack för lånet...
Postad 18 april 2009 - 10:39
Funderar på att inhandla en Sony HW10.
Tänkte mig följande duk: Multibrackets Motorized Projection Screen Deluxe 16:9 135" (299x168).
Längden på mitt rum är 5,3m. Själva projektorn är nästan 0,5m djup och duken kommer väl ut ca. 10 cm från väggen vilket ger ett avstånd på ca. 4.7m från lins till duk.
Enl. Projection Calculator Pro är rekommenderade avstånd för att få en 135" bild mellan 4,17-6,32m. Detta innebär att jag får zooma in från mittläget för zoomen (5,02m 1,25x) till mitt rums avstånd på 4,7m (1,34x) för att fylla ut duken.
Frågan är om inzoomningen innebär någon försämring av bilden i form av ljusintensitet, skärpa osv?
Kan tänka mig att satsa på en mindre duk 2,60 bredd men vill gärna ha en stor duk för att få biokänsla.
Ser mest tv/film på kvällarna (kanske lite fotboll på em). Rummet är relativt ljust på dagarna men går att mörklägga. Har vita väggar.
Frågan är alltså om det är ok med inzoomningen för att få en tillräckligt ljusstark bild på denna stora duk.
Mvh/Danton
Redigerat av danton1, 18 april 2009 - 13:06.
Postad 18 april 2009 - 19:10
Får se om AudioArt kan hålla det, och få konkurenterna att haka på!
--------
danton1; nej det bör inte ge någon försämring i bilden iom att projektorn zoomar optiskt. rätta mig om jag har fel någon...
Postad 21 april 2009 - 20:48

Fick nyheten om att jag kommer få min VPL-HW10 nu i vecken

Kommer bli enormt kul att få njuta av blue-ray film på 104" duk

någon som kan ge mig några bra tips på hur jag kan finsjustera bilden???
Mvh
Anders
Postad 21 april 2009 - 21:43
Så
Fick nyheten om att jag kommer få min VPL-HW10 nu i vecken
Kommer bli enormt kul att få njuta av blue-ray film på 104" duk
någon som kan ge mig några bra tips på hur jag kan finsjustera bilden???
Mvh
Anders
Ett tips är ju Digital Video Essentials (blue-ray). Jag införskaffade den för att fin justera min, fast jag måste faktiskt erkänna att jag inte behövde göra särskilt mycket. Jag drog ökade svartheten lite, men sen har jag inte gjort några större grejer.
Mvh ZooZ
Postad 21 april 2009 - 21:55
Det stämmer inte, man kan få bitfel i bilden om signalen är för svag.
Ja, det har faktiskt hänt mig att jag t.ex. fått en massa gröna prickar i bilden så det är absolut ingen garanti att det blir perfekt bild bara för att det är en digital signal. Själv brukar jag mestadels köra med Supra kablar för dom är relativt billiga och håller hög kvalitet.
Postad 22 april 2009 - 19:51
min HK 255 vill inte släppa bilden till vpl-hw10:an.
men kör jag direkt från ps3:an får jag bild, riktigt bra bild.
har läst igenom alla manualer, testat i stort sett alla instälningar, men fan heller att jag kan få bild igenom hk.n
va är det för fel???
hågon som kan hjälpa mig???
Mvh
En riktigt bitter Anders
Postad 23 april 2009 - 17:32
Typiskt HDMi-problem?FAN va arg jag blir!!!
min HK 255 vill inte släppa bilden till vpl-hw10:an.
men kör jag direkt från ps3:an får jag bild, riktigt bra bild.
har läst igenom alla manualer, testat i stort sett alla instälningar, men fan heller att jag kan få bild igenom hk.n
va är det för fel???
hågon som kan hjälpa mig???
Mvh
En riktigt bitter Anders
Vissa apparater fungerar dåligt/inte alls ihop via HDMI.
Vet inte om detta är problemet i ditt fall. Hoppas inte det. Hur långa kablar har du och av vilken kvalitet?
Postad 23 april 2009 - 17:32
Det va bara en fråga om att updatera HK:n, men nu funkar VPL-HW10 helt underbart:D
Postad 05 maj 2009 - 19:20
Min fråga är nu ifall det är något som kunde vart bättre (är det något som krånglar med hw10:an eller är det bara helt gym?)

Funderar på denna istället för AE3000 mest pga att jag inte kommer kunna skifta mellan 16:9 och 2.35:1 då linsen kommer vara placerad över dukens överkant. (samt att jag gillar hw10:ans bild bättre

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar