i princip vilken ny hemmabiostärkare som helst..du kan ju alltid kolla in Onkyo ilr Yamaha som kan ge mycket för pengarna.Hej skulle vilja ha ett köpråd för att driva ett mindre Elac system: http://www.telemekan....ferer=prisjakt
Har varit utan förstärkare i ett år nu och vill börja använda högtalarna igen. Körde en Marantz 4ooo serie.
Men vet inte vad som behövs för att driva högtalarna så att det låter bra?
Tar gärna emot tips.
MVH
Johan
Köpråd - Surroundförstärkare upp till 5000
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 26 september 2013 - 07:31
Postad 26 september 2013 - 10:14
Postad 26 september 2013 - 12:56
Tack för svaret vilken prisklass behövs då jag inte planerar att byta ut högtalarna? Behöver inte köpa något där jag inte har nytta av kraften. Men vill ändå klara driva högtalarna bra.
Runt 3000 kr bör du klara dig på.
Postad 04 oktober 2013 - 23:46
- Jag vill kunna styra den via nätverket, typ som vissa Denon har ett webbgränssnitt.
- Har jag hört från mycket osäkra källor att en kalibreringsmicc är ett måste men det vet ni garanterat bättre om det är en viktig grej.
- Så liten som möjligt är inte fel, men inget måste.
- Budget: Helst runt 2000-3000, men kan tänka mig att gå upp till 4000.
Postad 05 oktober 2013 - 06:55
Den här kanske kan vara nått för dig?kalibreringsprogramm är att rekommendera och den har både airplay och inbyggd spotify. http://www.hifiklubb...receiver-59170/Hade varit grymt med lite köpråd här då jag är redigt grön på detta; tänkte slå till på ett par Canton Movie 130 och behöver en receiver som passar till dessa.
- Jag vill kunna styra den via nätverket, typ som vissa Denon har ett webbgränssnitt.
- Har jag hört från mycket osäkra källor att en kalibreringsmicc är ett måste men det vet ni garanterat bättre om det är en viktig grej.
- Så liten som möjligt är inte fel, men inget måste.
- Budget: Helst runt 2000-3000, men kan tänka mig att gå upp till 4000.
Postad 05 oktober 2013 - 11:44
Den här kanske kan vara nått för dig?kalibreringsprogramm är att rekommendera och den har både airplay och inbyggd spotify. http://www.hifiklubb...receiver-59170/
Tack för svar!
Har sneglat lite på den innan men visste inte om den va en bra match. Hur står den sig mot en Yamaha RX-V475 ?
Postad 05 oktober 2013 - 12:43
den kommer oxå funka, värt att tänka på är att yamahan inte har inbyggt spotify.Tack för svar!
Har sneglat lite på den innan men visste inte om den va en bra match. Hur står den sig mot en Yamaha RX-V475 ?
Postad 13 oktober 2013 - 19:42
DustinHome ska köra Tema: Hemmabio nu i veckan så de kommer sänka priserna för dem till 3490 respektive 3999 sek, så med det i åtanke. Yamahan för 3.5k eller Onkyon för 4k?
Postad 14 oktober 2013 - 01:38
Yamaha RX-V675 vs Onkyo TX-NR626. Vilken skulle ni rekommendera?
DustinHome ska köra Tema: Hemmabio nu i veckan så de kommer sänka priserna för dem till 3490 respektive 3999 sek, så med det i åtanke. Yamahan för 3.5k eller Onkyon för 4k?
Du har ingen möjlighet att lyssna på dom?
Det är en smaksak enligt mig. Jämför dom via prisjakt
https://www.prisjakt...1219217,1739014
Postad 21 oktober 2013 - 10:01
Pratar om Onkyo NR626. Eller finns det någon annan som kan slinka sig in i området?
Visserligen är den garanterat inte dålig. Men hade gärna kollat på något annat.
Sen kan jag förstå om det inte finns massor med dessa krav i denna prisklass, men det vore ju kul med tips om det finns!
Postad 21 oktober 2013 - 13:55
Finns det bara ett alternativ om man vill ha 2 HDMI ut och 7.1/2 kanaler?
Pratar om Onkyo NR626. Eller finns det någon annan som kan slinka sig in i området?
Visserligen är den garanterat inte dålig. Men hade gärna kollat på något annat.
Sen kan jag förstå om det inte finns massor med dessa krav i denna prisklass, men det vore ju kul med tips om det finns!
Här är de som kommer upp på prisjakt.
https://www.prisjakt...kt_pris_inkmoms
Postad 24 oktober 2013 - 15:06
Postad 26 oktober 2013 - 19:19
EDIT: Nu har priset gått upp igen. Hoppas fler än jag passade på vid tillfället.
Redigerat av -WR-, 28 oktober 2013 - 18:21.
Postad 28 oktober 2013 - 14:51
Vad hade ni satsat på?
De har alla de kriterier jag söker.
Dock finns det en grej som skulle vara bra och det är lite mer kräm än min nuvarande Onkyo Tx-NR509 som ligger på 100W i 8ohm
Och då är det egentligen 2 som kvalar in över den effekten och det är Onkyo TX-NR626 och Pioneer VSX-932. Vad hade ni satsat på?
Kollade även på Sonyn som ovanstående nämnde men det ligger dock på samma effekt!
Postad 28 oktober 2013 - 15:04
Tjena! Har du testat att spela musik med din nya STR-DN1040 än och vad tycker du i så fall om ljudet?Vill tipsa om att både Dustin och Electroworld har sänkt priset på Sony STR-DN1040 med en tusenlapp. Jag slog till direkt!
Postad 28 oktober 2013 - 16:58
Tjena! Har du testat att spela musik med din nya STR-DN1040 än och vad tycker du i så fall om ljudet?
Jag har inte fått hem den än. Musikuppspelning är den viktigaste punkten för mig så det är det första jag kommer att pröva. Jag återkommer med reflektioner och omdöme om några dagar.
Postad 28 oktober 2013 - 17:02
OK!Jag har inte fått hem den än. Musikuppspelning är den viktigaste punkten för mig så det är det första jag kommer att pröva. Jag återkommer med reflektioner och omdöme om några dagar.
Postad 28 oktober 2013 - 23:05
Onkyon hade jag valt..https://www.prisjakt...ms=b=s147242203
Vad hade ni satsat på?
Dock finns det en grej som skulle vara bra och det är lite mer kräm än min nuvarande Onkyo Tx-NR509 som ligger på 100W i 8ohm
Och då är det egentligen 2 som kvalar in över den effekten och det är Onkyo TX-NR626 och Pioneer VSX-932. Vad hade ni satsat på?
Kollade även på Sonyn som ovanstående nämnde men det ligger dock på samma effekt!
Postad 29 oktober 2013 - 09:03
Systemet ska lira tillsammans med HKTS 30 eller 60 beroende på vad frugan går med på för budget och filmtittande är i fokus!

Postad 29 oktober 2013 - 10:58
Redigerat av MikeVKR, 29 oktober 2013 - 11:00.
Postad 29 oktober 2013 - 11:43
Nått som kan vara en fördel med yamahan är att den har stöd för airplay, fördelen med Onkyon är att den är kraftfullare, har skivspelar ingång och inbyggt spotify.
Ljudkvalitet och så vidare kanske är av försumbar betydelse i denna prisklass?
Postad 29 oktober 2013 - 11:51
Postad 29 oktober 2013 - 12:10
https://www.prisjakt...ms=b=s147242203
Vad hade ni satsat på?
Märk att effektangivelse på prisjakt för TX-NR509 och TX-NR626 är för dynamisk effekt. NR509 anges till 80 W + 80 W (8 ohms, 20 Hz-20 kHz, 0.7%, 2 channels driven, FTC) och NR626: 95 W (8 ohms, 20 Hz-20 kHz, 0.08%, 2 channels driven, FTC)
http://us.onkyo.com/...ource=prodClass
http://us.onkyo.com/...e=RelatedModels
Postad 29 oktober 2013 - 22:10
ok!
OK!
Nu har jag hunnit testspela lite. Först vill jag säga att installationen var enkel och gick jättefort. Även mjukvaruuppdateringen gick fort. Hade läst att det kunde ta upp till 45 minuter, men för mig tog det max en kvart.
Det här är den första förstärkaren jag har som har CEC. Jag lyssnar på all min musik från spotify via datorn som är kopplad till dn1040. TV:n har jag som skärm. När jag spelar ett album jag vill lyssna på brukar jag stänga av tv:n, men med CEC så stänger även förstärkaren ner, vilket ledde till en del förvirring hos mig. Jag stängde av funktionen, men det finns säkert nån metod att kringgå det. Jag har bara inte utrett den biten än.
Men till ljudet! Lite bakgrundsinfo är att jag har ett par Yamaha NS-200. Tidigare var dessa kopplade till min TEAC A-H500. Musiken från datorn gick via en DAC så jag hade en, vad jag ansåg, väldigt bra ljudbild innan.
Mitt absolut första intryck av förstärkaren var när jag kalibrerade och förstärkaren automatiskt började spela upp ljud. Jag kände inte igen mina högtalare! Det var en helt annan klang och lät så mycket klarare. Jag trodde jag inbillade mig. När jag sedan började spela musik blev det klart för mig. Mina högtalare är så mycket bättre än vad jag tidigare trott, och den här förstärkaren tar verkligen fram det bästa ur dem. Jag har suttit i en halvtimma och njutit av diverse musik från olika genrer, allt från akustiskt, till folk, till bastung musik. Det är bara så mycket bättre! Jag har helt enkelt gått från bra till fett jävla bra ljudbild.
EDIT: trots det fantastiska ljudet kommer jag att lämna tillbaka produkten. Anledningen är att maskinen är defekt. Pass-through och CEC fungerar inte riktigt som det ska. Kan mycket väl vara mjukvarurelaterat, men jag tänker inte sitta och vänta på en uppdatering.
Jag tänkte istället slå till på en Yamaha RX-V675. Någon som har erfarenhet av pass-through på den och hur det fungerar?
Redigerat av -WR-, 31 oktober 2013 - 20:29.
Postad 13 november 2013 - 10:52
iaf, vad behöver jag för att driva dessa bra, dom är ju otroligt lättdrivna. där av köpet för att funka till min nuvarande reciver.
saker som jag stör mig på i nuvarande setup är att om jag kopplar in en analog bildkälla så kan jag inte ta ut den via hdmi utan måste dra en separat kabel till tven = fail, klarar dyrare förstärkare det?
sett att vissa har inbyggt Spotify stöd, hur funkar det förhållande till att styra det på annat sätt? via app? kan man streama i olika kvalite?
följer kalibrerings mic med till lösa recivers?
Det som kommer kopplas till den är
HTPC (kör dts, ac3 och kanske dts-hd)
Xbox 360 (har lurar som kör optiskt, kan man koppla dom till recivern, och bara skicka bild via hdmi sen ta ljudet via optiskt på recivern? som jag har nu kan jag bara ha lurarna till xboxen, kollar jag på film, måste jag fysiskt flytta kabeln isf till htpc, då man inte kan välja ljudkälla separat till hdmi. (detta vill jag ju kunna göra med spotify också isf)
sen kommer det kopplas in en Xbox One (har nu ett nes eller xbox) där av frågan att skicka vidare video/komponent i hdmi, då jag inte vill behöva dra mer än en hdmi kabel till tv:n känns ju ganska lamt att man måste dra separata kablar för en enhet som ska ta hand om allt.
Mvh Jan
Postad 14 november 2013 - 19:57
Jag har en HK avr 5000 som börjar ge upp, brummar till och från. Har Infinity Beta serien 5.1 med deras största högtalare på varje plats (Beta 50, stora sub, stora center mm). Har varit hur nöjd som helst med detta, ser mest på filmer men det blir en del musik också.
Har ni förslag på en begagnad ersättare till min 5000? Kan tänka mig kanske runt 5000kr? Behöver inte heller en massa lull lull. Hellre kraft och bra lud än iphonestöd, inbyggd spotify mm..
Det går givetvis bra med en ny också ifall man skulle hitta ett bra demo ex t ex.
Redigerat av vilse, 16 november 2013 - 14:00.
Postad 25 november 2013 - 10:55
Postad 28 november 2013 - 09:19
Jag behöver grymma råd om vilken förstärkare jag ska köpa.
Jag ska ha förstärkaren till mest musik men också mycket film samt spel.
Bor i lägenhet också så man får ju inte dunka på alltför mycket, men gillar house så bra bas är ett måste.
Vilken av dessa är bäst för mina önskemål?
Pioneer VSX-1016v https://www.prisjakt...ukt.php?e=93988
eller
Pioneer VSX-920 https://www.prisjakt...kt.php?e=622497
Kan nämna att jag får den förstnämnda för 500 kr billigare.
Några förslag?
Postad 02 december 2013 - 15:12
Köpte Mirage Os3 golvare med center och hade sedan tidigare 4 Omnisat som funkar som surrounder.
Har en st 10" sub frå tidigare mirageserie som duger gott.Har en Onkyo 607 just nu. Funderar på att skaffa en bas till och en kompetent 7.2 kanals reciver. Gärna med blåtand el. liknbande för trådlös kommunikation om man vill köra spotify från mobil etc.
Tänkte mig ev denna: https://www.prisjakt...t.php?p=1907504
Går ju att få riktigt billigt från tyskland som ni kanske ser.
Någonstans där går smärtgränsen för inköpet.
Tipsa gärna på annat så man inte stirrar sig blind.
Postad 09 december 2013 - 08:11
Är förra årets modell men verkar ändå ha de flesta funktionerna.
Det enda jag inte blir klok på är hurivida den stödjer Spotify eller inte.
Tänkte para ihop den med ett par Monitor Audio RX8:or.
Dålig idé?
Sen har jag absolut ingen aning om vilken typ av kontakt det är mellan receiver och högtalare...
Postad 10 december 2013 - 20:44
Jag har ett par klipsch rf 62. Som bild har jag lg50la620, Playstation 4.Dvs tv har stöd för Hdmi 1.4. Vill hellre ha en förstärkare som driver bra än massa extra funktioner jag inte kommer använda.
Postad 10 december 2013 - 22:04
kolla in harman kardon ilr marantz, dom verkar vara populära till att driva klipsch.Hej är ute efter ny förstärkare, har ingen koll på vad som passar
Jag har ett par klipsch rf 62. Som bild har jag lg50la620, Playstation 4.Dvs tv har stöd för Hdmi 1.4. Vill hellre ha en förstärkare som driver bra än massa extra funktioner jag inte kommer använda.
Postad 11 december 2013 - 19:57
kolla in harman kardon ilr marantz, dom verkar vara populära till att driva klipsch.
Har faktiskt ingen som helst koll på verken marantz och speciellt inte på HK. ska jag gå efter effekt ?
hittade även denna
https://www.prisjakt...t.php?p=1296158 va tror du `?
Postad 11 december 2013 - 20:10
Postad 13 december 2013 - 12:53
Yamaha RX-A820 3990kr
Sony STR-DN1040 4400kr
Vilken väljer man? Kommer köra kanske 70% film och 30 musik. Kör yamaha 5.1 NS555 NS333, sub osv.
Har köpt en Benq 1070 Full hd 3D projektor och behöver uppgradera förstärkaren så jag får två hdmi ut. Tv + projjen.
Dessa tre uppfyller mina krav när det gäller funktioner, så behöver hjälp om någon har lyssnat och kan rekomendera den som ger mig mest ljud för pengarna? =)
Postad 13 december 2013 - 23:25
Ja den tror jag skulle vara ett bra val om du vill köpa nytt.personligen skulle jag nog själv köpt en marantz ist för harman kardon dels för jag tror marantz är en bättre hembiomaskin och dels för att harman kardon har lite dåligt rykte när det gäller kvalite. Kan du tänka dig beg så finns där stärkare i den tyngre klassen för ca 6-7k
absolut beg är det inget fel på. Men då vet jag ju inte vad jag ska kolla på för något.
Postad 14 december 2013 - 08:29
Jag hade valt Yamaha rx-a820..Yamaha RX-V773 3200kr
Yamaha RX-A820 3990kr
Sony STR-DN1040 4400kr
Vilken väljer man? Kommer köra kanske 70% film och 30 musik. Kör yamaha 5.1 NS555 NS333, sub osv.
Har köpt en Benq 1070 Full hd 3D projektor och behöver uppgradera förstärkaren så jag får två hdmi ut. Tv + projjen.
Dessa tre uppfyller mina krav när det gäller funktioner, så behöver hjälp om någon har lyssnat och kan rekomendera den som ger mig mest ljud för pengarna? =)
Postad 14 december 2013 - 08:38
Du kan kolla på marantz sr7005 och uppåt..det går att hitta från 5k beg.absolut beg är det inget fel på. Men då vet jag ju inte vad jag ska kolla på för något.
Postad 14 december 2013 - 16:21
http://usa.yamaha.co...v1000_black__u/
http://www.audiorevi...01_2718crx.aspx
vill ha nyare funktioner såsom hdmi och airplay m.m. men vill inte köpa något som ger sämre ljudkvalitet än vad jag har nu
många portar på baksidan är också viktigt
ska klara av att driva mitt surroundsystem som är Atlantic Technology System 170
Redigerat av Christopher_A, 14 december 2013 - 16:28.
Postad 14 december 2013 - 20:24
Postad 15 december 2013 - 09:33
Beror ju lite på vad du har för budget men den här har nämts tidigare i tråden och överträffar nog din gamla på både ljudkvalite och funktioner https://www.prisjakt...t.php?p=1324191
Vad är egentligen skillnaden mellan Yamahas rx-V serie och deras rx-A serie?
Ser att A serien är lite dyrare, och måste ju finnas en förklaring?
När man väl ska byta inom något år, vad är bäst att gå efter, A eller V serien?
Postad 15 december 2013 - 09:44
Beror ju lite på vad du har för budget men den här har nämts tidigare i tråden och överträffar nog din gamla på både ljudkvalite och funktioner https://www.prisjakt...t.php?p=1324191
funderar på den men ska nog avvakta tills våren eller sommaren, pengar och tid är en bristvara just nu
den kostar 3999 på dustin just nu om någon är intresserad
http://www.dustinhom...7-2-hdmi-black/
Postad 15 december 2013 - 09:46
http://www.dustinhom...r727-7-2-black/ Är inte detta ett alternativ ?? 4999:-Yamaha RX-V773 3200kr
Yamaha RX-A820 3990kr
Sony STR-DN1040 4400kr
Postad 15 december 2013 - 09:59
Postad 15 december 2013 - 10:08
ska se om det blir nåt trevligt i mellandagsrean
A:et i yamahas förstärkar serie står för Aventage och är benämningen för Premium förstärkarna från Yamaha. Med komponent- och materialval utöver det vanliga, bättre kretsar och anti-resonans teknologi presterar de här förstärkarna på en högre nivå
och vad står V för?
Postad 15 december 2013 - 10:12

Postad 15 december 2013 - 10:13
http://www.dustinhom...r727-7-2-black/ Är inte detta ett alternativ ?? 4999:-
ser ut som att den passar mina högtalare bättre, negativt är att den bara har stöd för en optisk in en jag har en switch för dem redan så det räcker nog
ska man passa på nu eller vänta tills mellandagarna eller tidig vårvinter och hoppas på samma eller lägre pris på denna eller liknande recievers?
kommer åka bort på söndag och vara borta till efter nyår så jag måste få den på posten innan lördag
https://www.prisjakt...018,1324191,524
http://receivers.fin...-Yamaha-RX-A830
Redigerat av Christopher_A, 15 december 2013 - 10:29.
Postad 15 december 2013 - 10:55
Postad 15 december 2013 - 11:19
å andra sidan så har 727 bluetooth, jag har en ATV redan så airplay kan jag få genom den. Tänkte mer för musik och radio från mina ios-enheter på ett lätt sätt och då duger nog bluetooth + spotify finns i recievernKan vara värt att tillägga att 727 saknar airplay om du nu ville ha det..Annars är Onkyo ett väldigt bra val det oxå.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar