I manifestet så står det ju ändå att piP inte lämpar sig särskilt väl om man sitter längre än 4 meter bort. Vad beror det på i så fall? Bara ljudtryckskapacitet? Interferenser borde ju bara minska då avståndet ökar.
* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *
Ino Audio piP
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(48)
|
Inga priser | |
Ino Audio Ambiens 1
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(7)
|
Inga priser | |
Ino Audio Profundus X, basmodul
(Subwoofers)
|
0
|
(9)
|
Inga priser | |
Ino Audio piPcrt
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio cr8
(Övrigt)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio pi60 signatur
(Golvhögtalare)
|
0
|
(9)
|
Inga priser | |
Ino Audio pi60
(Golvhögtalare)
|
0
|
(23)
|
Inga priser | |
Ino Audio bs60
(Subwoofers)
|
0
|
(4)
|
Inga priser | |
Ino Audio Profundus P,basmodul
(Subwoofers)
|
0
|
(6)
|
Inga priser | |
Ino Audio Ambiens 2
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(4)
|
Inga priser | |
Ino Audio A2
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(9)
|
Inga priser | |
Ino Audio D1
(Centerhögtalare)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio i28
(Golvhögtalare)
|
0
|
(3)
|
Inga priser | |
Ino Audio piPs
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(14)
|
Inga priser | |
Ino Audio i14
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(5)
|
Inga priser | |
Ino Audio Aco akustikpanel
(Övrigt)
|
0
|
(4)
|
Inga priser | |
Ino Audio cr80s
(Studio Outboard & Signalförädlare)
|
0
|
(7)
|
Inga priser | |
Ino Audio D1s
(Centerhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio i 56, py-4, a3
(Högtalarpaket för hembio)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Ino Audio profundus Y-2
(Subwoofers)
|
0
|
(5)
|
Inga priser | |
Ino Audio piM
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio infolink75signatur (il75s)
(Ljud- och videokablar)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Ino Audio dialog 2
(Centerhögtalare)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Ino Audio cc-pc2 (st)
(Inbyggnadshögtalare)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio Dialog 1
(Centerhögtalare)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Ino Audio profundus Y-4
(Subwoofers)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio piX
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio i16s
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Ino Audio i32s
(Golvhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio pi60s-s
(Golvhögtalare)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio i6
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio InfraZ-6
(Subwoofers)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio Profundus X version 2012
(Subwoofers)
|
0
|
(1)
|
Inga priser |
Ino Audio basmoduler (338 inlägg)
|
8 mån sedan |
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg)
|
3 år sedan |
Högtalare med rejält TRYCK! (244 inlägg)
|
16 år sedan |
Hjälp med val av Högtalare. (33 inlägg)
|
16 år sedan |
Gästbok för Molle M - nyheter i första inlägget (44 inlägg)
|
16 år sedan |
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg)
|
16 år sedan |
Välja subwoofer kring 9000:- (19 inlägg)
|
16 år sedan |
Ny HI-FI anläggning (9 inlägg)
|
17 år sedan |
Min Ljudresa (121 inlägg)
|
17 år sedan |
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg)
|
17 år sedan |
Förstärkare till piP (28 inlägg)
|
18 år sedan |
Bästa ljud (56 inlägg)
|
19 år sedan |
Bästa frontarna för 20000,- (31 inlägg)
|
19 år sedan |
Bästa högtalare för hifi för max 50 000:- (84 inlägg)
|
19 år sedan |
Postad 30 November 2014 - 14:46
I manifestet så står det ju ändå att piP inte lämpar sig särskilt väl om man sitter längre än 4 meter bort. Vad beror det på i så fall? Bara ljudtryckskapacitet? Interferenser borde ju bara minska då avståndet ökar.
Postad 30 November 2014 - 15:00
Redigerat av genstruktur, 30 November 2014 - 15:01.
Postad 30 November 2014 - 15:36
Ju större rum man har, och ju mera efterklang samma rum har, desto större behov har man av ett högtalarsystem med hög direktivitet, och omvänt – ju mindre och efterklangligt dödare rum man har, desto mera spridning bör högtalarna som används i det ha. För det mesta låter nämligen högtalarsystem som allra bäst (eller rättare sagt samarbetar så harmoniskt som möjligt med stereosystemets egenskaper) när man på lyssningsplats har ungefär samma andel direkt som reflekterat ljud.
Det betyder att man skall sitta precis en rumsradie ifrån högtalarna, om de är helt rundstrålande. En rumsradie är i ett normalt svenskt vardagsrum faktiskt avsevärt kortare än en meter! Om man akustikbehandlar rummet så att det skall få optimala akustiska betingelser är det rätt lätt att skaffa sig en rumsradie som sträcker sig uppåt två meter ut i rummet. Vill man med behållning kunna avnjuta en ackurat musikåtergivning på längre avstånd behöver man alltså direktivitet. Alla Ino-högtalare har en viss direktivitet, och ju högre riktverkan en högtalare har - desto längre utöver dessa två meter, kan man sitta från den!
Se där. Manifestet hade svaret ännu en gång.
Postad 06 December 2014 - 14:23
Det trycker på rätt bra från pi60+bs60 nu
Redigerat av genstruktur, 06 December 2014 - 14:35.
Postad 10 December 2014 - 15:11
Jag kan känna igen mig litet vad du menar, jag har haft BC60 ett tag och förstår vad du menar. Sätt på lite bastung modern hip-hop ( Beyonce - Drunk in Love ) eller vad som helst och högtalarna "bara" leverererar inga konstigheter.... men bor du i hyreshus o dyl så kan det bli lite mycket av det goda ibland
Min senaste uppgradering var ett Rotel RB1090 att driva med, och de blev ytterligare ett litet steg mot mer kontroll jämmfört med Rotel- RB991 jag hade innan. Du kan poppa på bra duktigt nu kan jag ju säga.
Postad 10 December 2014 - 15:41
Har du bara lyssnat in ditt system, eller har du med mätningar bestämt hur bc60 skall stå?
Mmm kan tycka att bs60 spelar mycket mer och djupare bas än mina gamla talare, och att jag på något sätt haft basmängden där som referens när jag skruvade på bc60 i början. Börjar dock mer och mer tro att jag ställt in för lågt, det kändes dock så ovant att höra sina gamla låtar med de extra resurserna i basen så att det nästan har tagit ett par månader att "bli av" med den referensen, och istället inse att det är så låtarna låter om det finns kraft ner till cirka 20 hz.
Edit: En sak som är lite "oroande" eller vad man skall säga är att när jag nu har justerat upp basen något så kommer jag väldigt lätt upp över 100dbc. Satt och lyssnade Michael Jackson och surfade precis. Hade på lite sådär halvhögt, kollade mätaren och då låg det på cirka 90dbc i medel och en topp på 103 dbc
Redigerat av genstruktur, 10 December 2014 - 16:17.
Postad 10 December 2014 - 16:24
Jag och flera har lyssnat oss fram till att BC60 skall stå där de står idag, och så har jag testat lite varianter
och kommit fram till nuvarande position.
Postad 10 December 2014 - 16:26
1090 ... He he .... Det blir lite bättre faktiskt, framför allt märks det direkt att det är mer kontroll i basområdet.
Nooooooooooooooooooooooooooooooooooooo!
Hänga på forum är inte bra för ekonomin.
Redigerat av genstruktur, 10 December 2014 - 16:27.
Postad 10 December 2014 - 17:01
volymer. 1090 kan råka bli väl starkt ibland, inte så att det låter illa men ändå.
Det bästa är ju att du testar/lånar eller nåt för att bilda dig en egen uppfattning.
Redigerat av SunfireTHX, 10 December 2014 - 17:06.
Postad 10 December 2014 - 17:03
Rotel RB-1090 nackdelarna mot Rotel RB-991 som jag personligen upplever det är att 991 är lite mer förlåtande vid höga
volymer.
Det bästa är ju att du testar/lånar eller nåt för att bilda dig en egen uppfattning.
Jasså? Klipper snyggare eller vad?
Jo så är det ju
Postad 10 December 2014 - 17:58
En 1090 lär bli till salu i januari.
He he, ja du. Den karamellen tål att tänkas på!
Vart bor du nu igen?
Redigerat av genstruktur, 10 December 2014 - 18:01.
Postad 10 December 2014 - 18:07
En 1090 var ute och vände på blocket nyss, 8kkr.
Oj, det var väl billigt? För det priset hade jag huggit den på studs!
Redigerat av genstruktur, 10 December 2014 - 18:12.
Postad 10 December 2014 - 18:19
Jag behöver 2st för att få samma höjd på högtalarna...
Finns väl säkert dyrare stativ
Postad 10 December 2014 - 18:26
För pi60 står det rekommenderad förstärkareffekt 15-300w. För bs60 står kontinuerlig effekt >200w. Vad är rekommenderad effekt till pi60+bs60 egentligen? Fortfarande 300w?
Redigerat av genstruktur, 10 December 2014 - 18:28.
Postad 11 December 2014 - 00:19
Det var jäkligt billigt! De två jag köpt kostade 15K och 14K.En 1090 var ute och vände på blocket nyss, 8kkr.
Postad 11 December 2014 - 06:37
Jasså? Klipper snyggare eller vad?
Jo så är det ju.
Lyckades aldrig ens komma nära klippning med pi60+bs60 och rotel 1090
Spelar även idag rotel 1090 till dynaudio som utan tvekan är en mycket knepigare last och som jag haft problem att driva med andra förstärkare och aldrig lyckats få steget att klippa.
En 1090 var ute och vände på blocket nyss, 8kkr.
Kanske värt att nämna att det såg ut som någon skrapat fronten i asfalten kilometervis på det som låg ute till det priset..
Redigerat av Unregistered4573ef7b, 11 December 2014 - 06:40.
Postad 11 December 2014 - 09:42
Lyckades aldrig ens komma nära klippning med pi60+bs60 och rotel 1090
Svårt att se att slutsteget skulle börja klippa innan basarna i pi60 börjar ge med sig? Däremot upplevde jag personligen att pi60, eller ja kanske gäller hela ino är för avslöjande så diverse fel i mastringar etc är lätta att uppleva som missljud från högtalaren, vilket givetvis bör bli tydligare ju mer kräm man sätter bakom.
Spelar även idag rotel 1090 till dynaudio som utan tvekan är en mycket knepigare last och som jag haft problem att driva med andra förstärkare och aldrig lyckats få steget att klippa.
Ja jag vet inte vad som är maxeffekt för bs60. Det rekommenderas upp till 300w för pi60, så effekten på 1090 på 390w 8ohm är inte så våldsamt mycket över? Men jag kan ha fel?
Så kanske det kan vara. pi60 är i alla fall ganska mycket mer avslöjande än mina gamla Vienna acoustics strauss. Något som jag tycker talar till pi60+bs60 fördel dock är att man kan justera lite med bc60 och få till ett lite "varmare" ljud om man nu skulle vilja det, även om det inte är "korrekt" kanske. Men jag håller med till viss del, tycker jag märker större skillnad mellan mina olika fonogram sedan bytet till Ino. Både på gott och ont.
Redigerat av genstruktur, 11 December 2014 - 10:09.
Postad 11 December 2014 - 12:30
Varför skall man ha högtalare som fövränger dåliga inspelningar.Ja jag vet inte vad som är maxeffekt för bs60. Det rekommenderas upp till 300w för pi60, så effekten på 1090 på 390w 8ohm är inte så våldsamt mycket över? Men jag kan ha fel?
Så kanske det kan vara. pi60 är i alla fall ganska mycket mer avslöjande än mina gamla Vienna acoustics strauss. Något som jag tycker talar till pi60+bs60 fördel dock är att man kan justera lite med bc60 och få till ett lite "varmare" ljud om man nu skulle vilja det, även om det inte är "korrekt" kanske. Men jag håller med till viss del, tycker jag märker större skillnad mellan mina olika fonogram sedan bytet till Ino. Både på gott och ont.
Postad 11 December 2014 - 12:33
Varför skall man ha högtalare som fövränger dåliga inspelningar.
Det vet jag inte.
Postad 11 December 2014 - 12:38
Varför skall man ha högtalare som fövränger dåliga inspelningar.
Det hela handlade om att någon ansåg att ett äldre klenare rotel steg gav ett mer förlåtande ljud på högre volym, varpå någon ifrågasatte om rotel-1090 lät sämre när det klippte. varpå jag ifrågasatte hur man ens skulle kunna få ett 1090 att klippa med en last som pi60+bs60, varpå jag påstod att det förmodligen är avslöjanden av bristerna i musiken som vart mer tydliga med en högre effekt.
Men om du av misstag citerade ett inlägg när du egentligen stallde en fråga tagen i luften så hade jag, om jag var av sorten som lyssnade på enbart rock/metal etc inte välja en högtalare som visade bristerna i inspelningen utan hellre en högtalare som förvrängde. Hade inte du gjort detsamma tror du?
Postad 11 December 2014 - 12:49
Tror inte att jag skulle sälja mina r56h för att musiken är taskigt producerad kan referera till AC/DC senaste som är riktigt dåligt producerad.Det hela handlade om att någon ansåg att ett äldre klenare rotel steg gav ett mer förlåtande ljud på högre volym, varpå någon ifrågasatte om rotel-1090 lät sämre när det klippte. varpå jag ifrågasatte hur man ens skulle kunna få ett 1090 att klippa med en last som pi60+bs60, varpå jag påstod att det förmodligen är avslöjanden av bristerna i musiken som vart mer tydliga med en högre effekt.
Men om du av misstag citerade ett inlägg när du egentligen stallde en fråga tagen i luften så hade jag, om jag var av sorten som lyssnade på enbart rock/metal etc inte välja en högtalare som visade bristerna i inspelningen utan hellre en högtalare som förvrängde. Hade inte du gjort detsamma tror du?
Postad 11 December 2014 - 14:08
att 1090 fortsätter "att leverera" på höga transienter o dyl som man inte van vid. Dålig låter det inte men det kan bli väl starkt ibland. ( Inte ofta )....
( Avstånd till högtalare ca 3.7 m )
Postad 11 December 2014 - 14:20
Testa något högdynamisk musik.Angående Rotel RB 991/1090 .... Ja ... eller klipper och klipper på höga volymer....... Funderade ett tag och det kanske det snarare är så
att 1090 fortsätter "att leverera" på höga transienter o dyl som man inte van vid. Dålig låter det inte men det kan bli väl starkt ibland. ( Inte ofta )....
Postad 11 December 2014 - 14:43
Angående Rotel RB 991/1090 .... Ja ... eller klipper och klipper på höga volymer....... Funderade ett tag och det kanske det snarare är så
Okej, förstår lite mer hur du menar.
Eller kan det vara så att du spelar starkare nu med 1090, och det ställer större krav på rummet kanske?
Redigerat av genstruktur, 11 December 2014 - 14:43.
Postad 12 December 2014 - 00:52
Postad 01 January 2015 - 04:48
Redigerat av Unregistered2294, 01 January 2015 - 04:56.
Postad 01 January 2015 - 11:59
Inte omöjligt. De lät nåt överjävligt bra och gick just att spela högt utan minsta knot. Var på väg att köpa Yawl tror jag den hette. Designen känns ju daterad idag, men ljudet skulle nog stå sig väl fortfarande. Tror faktiskt Hificenter i Malmö fortfarande saluför märket, men designen har ändrats totalt. Dels har det käcka "klotet" på en pinne, och de övriga är smala djupa lådor enligt dagens mode.Hittade den här gamla rackaren från Cabasse. Galion IV. Hmm, kan Ingvar ha kikat lite på dessa tro när han ritade sina burkar?
Skulle fö. vara mycket intressant att se vad Ingvar kunnat trolla fram om han vore låst till en modern smal/ djup låda. Guru Junior ger ju en föraning om att det skulle kunna bli något i hästväg, både ljudmässigt och estetiskt.
Redigerat av laddie15, 01 January 2015 - 12:20.
Postad 01 January 2015 - 16:39
Att jag finner Junior synnerligen estetiskt tilltalande, och gärna skulle se en golmodell i liknande stil.Vad får dig att tro det?
Prestandamässigt är Junior lite av ett underverk givet de fysiska förutsättningarna. Vad kunde då inte denne konstruktör skapa med en betydligt större låda och säg ett eller två bas/ mellan till?
Jag är fullt medveten om att ett litet element egentligen inte skall kunna spela djup bas , men redan Junior går ju rejält mycket djupare än vad som borde vara möjligt.
Postad 03 January 2015 - 12:37
Skulle fö. vara mycket intressant att se vad Ingvar kunnat trolla fram om han vore låst till en modern smal/ djup låda. Guru Junior ger ju en föraning om att det skulle kunna bli något i hästväg, både ljudmässigt och estetiskt.
Du har ju pi25, ganska smal.
https://www.minhembi...m/Warmiz/326617
Postad 03 January 2015 - 13:16
Faktiskt inte så dumma, dem kände jag inte till. Är det dina, eller lånebild?Du har ju pi25, ganska smal.
https://www.minhembi...m/Warmiz/326617
Postad 03 January 2015 - 20:37
"Holographic Audio AMP TWENTYTWO"
2x 180 watt i ohm
Postad 03 January 2015 - 23:31
Detta slutsteg är väldigt intressant, ska va utvecklat till just Pi60 och Pi60s.
"Holographic Audio AMP TWENTYTWO"
2x 180 watt i ohm
Okej.
Vackra steg, och verkar vara väldigt bra. Men 20k är en del pengar.
http://www.holograph...entySeven2.html
Postad 04 January 2015 - 03:24
Redigerat av master_blom, 04 January 2015 - 03:36.
Postad 04 January 2015 - 10:10
Man kan lyssna på HA i Jönköping på Sweetspot mässan som brukar vara i mars.
AMP Twentyseven ihop med deras Darth Vader högtalare!!! Vilken upplevelse!
Postad 04 January 2015 - 12:24
Postad 04 January 2015 - 14:07
Ino är även för mig det enda (så här långt) som förutom då SA verkligen fångat mitt intresse. Precis som med SA är det något unikt lättflytande och självklart över presentationen. Man sitter inte och tänker på anläggningen, utan bara spisar musik.Ja man är lite sugen på holgraphic steget när det finns på marknaden. Ino Audio i16s har jag hört hemma hos "Bubben 141" och det är absolute något av det bästa jag hört på. Själv har jag testat massor, så i slutändan landar jag på ett ino system. I dags läget består mitt system av System Audio Ranger Master, SA Exact center, Meridian G68AVD, Meridian G55.
Trots nämnda förtjusning satt jag dock efter en stund och saknade något, kan eventuellt ha varit lite tyngd i basen kanske. Något som gjorde att jag inte riktigt gick igång av det jag hörde.
Nu var det Gurus minstingar Junior och QM10 jag lyssnade på.
Har du erfarenhet av dessa lite mindre burkar, jämfört med de du nämner? Kanske har de det lilla som saknades(i mitt tycke).
Sitter egentligen utmärkt nöjd med min SA rigg, men man är ju nyfiken, och allt kan alltid bli bättre.
Postad 04 January 2015 - 16:56
Ino är även för mig det enda (så här långt) som förutom då SA verkligen fångat mitt intresse. Precis som med SA är det något unikt lättflytande och självklart över presentationen. Man sitter inte och tänker på anläggningen, utan bara spisar musik.
Trots nämnda förtjusning satt jag dock efter en stund och saknade något, kan eventuellt ha varit lite tyngd i basen kanske. Något som gjorde att jag inte riktigt gick igång av det jag hörde.
Nu var det Gurus minstingar Junior och QM10 jag lyssnade på.
Har du erfarenhet av dessa lite mindre burkar, jämfört med de du nämner? Kanske har de det lilla som saknades(i mitt tycke).
Sitter egentligen utmärkt nöjd med min SA rigg, men man är ju nyfiken, och allt kan alltid bli bättre.
i16s är toppar som delas mot basar. Flera nivåer över Junior. Har inte hört Junior men det är väldigt stor skillnad på t.ex. pi60s och piPs. pi60s är nästan samma element som i16s (förutom små optimeringar gjorda till i16s-elementet som gör den lämpligare att arbeta som en topp). På låga volymer i vissa förhållanden låter de snarlika men drar du på lite så är det som natt och dag. Junior är ju lite av en instegshögtalare medan i16s delade mot basar är ett referenssystem.
Postad 04 January 2015 - 17:03
i16s är toppar som delas mot basar. Flera nivåer över Junior. Har inte hört Junior men det är väldigt stor skillnad på t.ex. pi60s(fullregisterhögtalar-version av i16s) och piPs(nära Junior i prestanda misstänker jag). pi60s är nästan samma element som i16s (förutom små optimeringar gjorda till i16s-elementet som gör den lämpligare att arbeta som en topp). På låga volymer i vissa förhållanden låter de snarlika men drar du på lite så är det som natt och dag. Junior är ju lite av en instegshögtalare medan i16s delade mot basar är ett referenssystem.
Postad 04 January 2015 - 17:10
Precis som du skriver dock är ljudet väldigt likt men med i16s får du mer av allt kan man säga. Men man kommer väldigt långt med Junior för 9ki16s är toppar som delas mot basar. Flera nivåer över Junior. Har inte hört Junior men det är väldigt stor skillnad på t.ex. pi60s och piPs. pi60s är nästan samma element som i16s (förutom små optimeringar gjorda till i16s-elementet som gör den lämpligare att arbeta som en topp). På låga volymer i vissa förhållanden låter de snarlika men drar du på lite så är det som natt och dag. Junior är ju lite av en instegshögtalare medan i16s delade mot basar är ett referenssystem.
Precis som du skriver dock är ljudet väldigt likt men med i16s får du mer av allt kan man säga. Men man kommer väldigt långt med Junior för 9ki16s är toppar som delas mot basar. Flera nivåer över Junior. Har inte hört Junior men det är väldigt stor skillnad på t.ex. pi60s och piPs. pi60s är nästan samma element som i16s (förutom små optimeringar gjorda till i16s-elementet som gör den lämpligare att arbeta som en topp). På låga volymer i vissa förhållanden låter de snarlika men drar du på lite så är det som natt och dag. Junior är ju lite av en instegshögtalare medan i16s delade mot basar är ett referenssystem.
Postad 04 January 2015 - 17:53
Precis som du skriver dock är ljudet väldigt likt men med i16s får du mer av allt kan man säga. Men man kommer väldigt långt med Junior för 9k
Ja absolut gör man det.
Postad 04 January 2015 - 18:17
Vill ni ha prylen, betala fakturan!
Vill ni inte ha prylen, betala bara returfrakten på 79kr.
HA erbjuder "Buy'n try" i 30 dagar.
Kan det bli enklare??
Redigerat av Stereotypen, 04 January 2015 - 18:17.
Postad 04 January 2015 - 18:24
Smidigt 👍Ang Holographic Audio, hör av er till Lars så skickar han det ni vill ha i ett paket med faktura.
Vill ni ha prylen, betala fakturan!
Vill ni inte ha prylen, betala bara returfrakten på 79kr.
HA erbjuder "Buy'n try" i 30 dagar.
Kan det bli enklare??
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Ino Audio basmoduler
69 bilder
61 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler