Jag hade valt Pioneer vilken dag som helst.
* Officiell tråd - Pioneer G9
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 07 april 2009 - 05:10
Jag hade valt Pioneer vilken dag som helst.
Postad 07 april 2009 - 08:41
G8 och G9 är i det närmaste identiska sett till fuktionerna hos panelen och de algoritmer som används i dessa fall.Gäller länkarna även för G9?
Dvs där t.ex. "AV" rekomenderas göres likaså för G9?
Tackar
Boogieman
Så, funktionerna är desamma även om de i vissa fall kan vara lite förädlade (mest pga en bättre panel och paneldrivning) och kanske inte lika aggressiva som de var hos G8. Förhoppningsvis ger det i alla fall en vägledning om vad de gör, sen får man alltid testa hur det funkar med ens egna förutsättningar. Generellt är dock alla inställningar som anges till Av i texten bäst att lämna i Av då det ger minst påverkan av originalbilden.
Postad 07 april 2009 - 08:48
Hej på er.
Jag har lagt undan en 5090h som jag tänkte hämta imorgon. Nu har jag fått beslutsångest eller jag har haft det ett tag nu. Hur står sig den nya samsung LED:na, tex UE-46b7050 sig mot 5090? Är pioneeren ett självklart val eller bör man jämföra dessa två?
Tacksam för snabba svar.
Om du absolut vill ha LCD så vänta på ersättaren till 9 serien från Samsung som kommer i juni nån gång då den har local dimming på sin LED belysning. Att någon av dom skulle slå Pioneer har jag dock svårt att tro.
Postad 07 april 2009 - 09:22
Om du absolut vill ha LCD så vänta på ersättaren till 9 serien från Samsung som kommer i juni nån gång då den har local dimming på sin LED belysning. Att någon av dom skulle slå Pioneer har jag dock svårt att tro.
Vad tror ni om Samsung PS-50B855 om vi nu pratar plasma har den någon chans mot Pioneeren. LCD är absolut ingen krav för min del, har har vara lite insnöad i LCD innan jag såg Pioneeren och vilken bild den hade samt att priset nu är i samma klass som de bättre samsungen.
Postad 07 april 2009 - 09:27
Postad 07 april 2009 - 23:03
Jag köpte nyss en KRP500 efter att ha ägnat en hel del tid åt att undersöka alternativ till Pio G9.Vad tror ni om Samsung PS-50B855 om vi nu pratar plasma har den någon chans mot Pioneeren. LCD är absolut ingen krav för min del, har har vara lite insnöad i LCD innan jag såg Pioneeren och vilken bild den hade samt att priset nu är i samma klass som de bättre samsungen.
Kan bara säga att jag känner mig helt trygg i mitt köp och är riktigt riktigt nöjd.
Sedan kan du alltid vänta tills något bra alternativ dyker upp, men då tror jag att du får vänta länge.
Postad 08 april 2009 - 06:16
Hepp!
Har precis befruktat min 5090 med en HD-box från Comhem (CXHD-1000C, inte PVR) och tillbringar numer kvällarna med att njuta av HD-bilden.Har f.n. ingen annan device hemma som kan mata Pion med HD, så det är trevliga kvällar nu. Har dock en liten fundering: Skulle häromdagen visa brorsan hur fin bilden var på Canal+ Film HD och fick till svar "varför hackar det när det panorerar?". Inte direkt den kommentaren man vill ha... Men han hade rätt, visst hackade det i panoreringarna i filmen. Kollade vad jag hade för drive mode inställt och upptäckte att den stod på drive mode 1. Ändrade till 2 för att se om det gjorde någon skillnad. Lite bättre blev det, men fortfarande märkbart hackande vid panoreringar i filmen.
Vad är det jag missar? Boxen sitter direktansluten via HDMI till HDMI 1 på Pion. C+ Film HD sänder i 1080i så det är det som skickas till TV:n. Finns det några andra inställningar som påverkar detta? Finns det kanske något i boxen? Jag tittade på två fotbollsmatcher på C+ Sport HD igår och kunde inte upptäcka något hackande då. Kan det ha varit just den filmen?
Tacksam för alla tips!
///DM
Kan du i boxen välja att skicka 1080p till TV:n?
Isåfall testa skicka både 1080i och 1080p med PureCiname Advanced respektive Off (alltså totalt fyra olika inställningar). Någon av dessa borde fungera och iaf minska hackandet rejält om inte helt och hållet.
Postad 08 april 2009 - 09:10
Jag köpte nyss en KRP500 efter att ha ägnat en hel del tid åt att undersöka alternativ till Pio G9.
Kan bara säga att jag känner mig helt trygg i mitt köp och är riktigt riktigt nöjd.
Sedan kan du alltid vänta tills något bra alternativ dyker upp, men då tror jag att du får vänta länge.
Så du menar att den ger Pioneeren en match? Enligt många i olika forum och tester ska Pioneeren vara det bästa man kan köpa just nu. Hur stod sig samsungs äldre plasmor mot 5090? Någon som har sett en jämförelse eller gjort en jämförelse. Min egna uppfattning (jag kan ha fel) är att samsungs tidigare plasmor inte varit i närheten av pioneers, eller? I såfall borde det inte vara sanolikt att de tagit ett jättekliv i den nya modellen. Tacksam för svar tänkte nämligen hämta min pioneer idag efter jobbet.
Mvh
Postad 08 april 2009 - 09:13
Ja den ger garanterat sig själv en matchSå du menar att den ger Pioneeren en match? Enligt många i olika forum och tester ska Pioneeren vara det bästa man kan köpa just nu. Hur stod sig samsungs äldre plasmor mot 5090? Någon som har sett en jämförelse eller gjort en jämförelse. Min egna uppfattning (jag kan ha fel) är att samsungs tidigare plasmor inte varit i närheten av pioneers, eller? I såfall borde det inte vara sanolikt att de tagit ett jättekliv i den nya modellen. Tacksam för svar tänkte nämligen hämta min pioneer idag efter jobbet.
Mvh

Postad 08 april 2009 - 09:13
Jag köpte nyss en KRP500 efter att ha ägnat en hel del tid åt att undersöka alternativ till Pio G9.
Så du menar att den ger Pioneeren en match? Enligt många i olika forum och tester ska Pioneeren vara det bästa man kan köpa just nu. Hur stod sig samsungs äldre plasmor mot 5090? Någon som har sett en jämförelse eller gjort en jämförelse. Min egna uppfattning (jag kan ha fel) är att samsungs tidigare plasmor inte varit i närheten av pioneers, eller? I såfall borde det inte vara sanolikt att de tagit ett jättekliv i den nya modellen. Tacksam för svar tänkte nämligen hämta min pioneer idag efter jobbet.
Mvh
Postad 08 april 2009 - 09:40
Postad 08 april 2009 - 15:34
Hehe såg att datorn fått fnatt och lagt in svaret två gånger. Ok det var jag som läste ditt svar lite snabbt. Så man kan säga att samsungen idag inte kan ge pioneer en match utan de är fortfarande bättre?
Nej, en Samsung plasma kan inte ge en Pioneer G9 någon som helst match i dagsläget.
Postad 09 april 2009 - 20:06
Postad 09 april 2009 - 21:17
Äntligen har man fått tummen ur och slagit till på en 5090H kan inte säga annat än att jag är nöjd. Och då kör jag med vanlig antenn och en 200 kronors dvd via s-video. Så det kan bara bli bättre, ska köpa en PS3 i helgen och det ser jag fram emot. Buzzing hör man väldigt tydligt enligt mig, men med den bilden kan man klart leva med det. Ska läsa lite mer om det, men tills dess njuter jag av bilden.
Bra val av TV du gjorde och ja, det kan bli mycket bättre

Postad 10 april 2009 - 12:25
Äntligen har man fått tummen ur och slagit till på en 5090H kan inte säga annat än att jag är nöjd. Och då kör jag med vanlig antenn och en 200 kronors dvd via s-video. Så det kan bara bli bättre, ska köpa en PS3 i helgen och det ser jag fram emot. Buzzing hör man väldigt tydligt enligt mig, men med den bilden kan man klart leva med det. Ska läsa lite mer om det, men tills dess njuter jag av bilden.
Ställ in Pion på energiläge 2 så blir du av med det värsta surret...
Postad 10 april 2009 - 14:31
...och den bästa bilden.Ställ in Pion på energiläge 2 så blir du av med det värsta surret...

Postad 10 april 2009 - 14:50
Håller med fullständigt, villl man ha sämre bild då ska man ställa in energisparläge 2....och den bästa bilden.
Har själv en Pio 5090 och skulle aldrig komma på tanken att använda något av energisparlägena...
Postad 10 april 2009 - 15:44
Postad 10 april 2009 - 17:53
He he. Du är kanske som jag, påverkad av flimmertrådarna här på forumet? Har aldrig sett flimmer på nån av mina plasmor men helt plötsligt så ser jag det ibland! Har ju läst om de som inte kan ha plasma pga att dom ser flimmer men jag har absolut inte sökt efter fenomenet.Tittade på Spiderman 2 igår på blu-ray och bilden är ju verkligen helt fantastisk. Förutom en sak. När dom visar uppåt mot den ljusa himlen så ser det ganska konstigt ut. Ser ut att vara väldigt flimmrigt eller hur man ska säga. Vad beror det på?
Ska tillägga att det är ytterst sällan jag ser det, extremt sällan som tur är

Annars så funderar jag på om det kan vara dirty screen du ser? Det stör mig litegrann emellanåt men jag får väl leva med det...
Postad 11 april 2009 - 00:22

Vilket läge ska man ha på purecinema när man kör blu-ray 1080/24? Standard är det ju inställt på med fabriksinställningarna.
Tack på förhand.
He he. Du är kanske som jag, påverkad av flimmertrådarna här på forumet? Har aldrig sett flimmer på nån av mina plasmor men helt plötsligt så ser jag det ibland! Har ju läst om de som inte kan ha plasma pga att dom ser flimmer men jag har absolut inte sökt efter fenomenet.
Ska tillägga att det är ytterst sällan jag ser det, extremt sällan som tur är![]()
Annars så funderar jag på om det kan vara dirty screen du ser? Det stör mig litegrann emellanåt men jag får väl leva med det...
Ser aldrig något flimmer i övrigt utan det var bara när dom filmade upp mot himelen. När det var sådär extremt ljust. Men det är inget som precis stör mig men man undrar ju vad det är. Kan garantera att det inte bara är något man ser om man som person är känslig mot plasmaflimmer, för det syns riktigt tydligt att något inte är helt som det ska.
Redigerat av belzebubb, 11 april 2009 - 00:23.
Postad 11 april 2009 - 06:25
Off eller Advanced. De flesta föredrar Advanced.För att reda ut detta en gång för alla så jag slipper sitta och grubbla över det
![]()
Vilket läge ska man ha på purecinema när man kör blu-ray 1080/24? Standard är det ju inställt på med fabriksinställningarna.
Tack på förhand.
Är det verkligen helbildsflimmer du menar och inte det att du ser brus i bilden?Ser aldrig något flimmer i övrigt utan det var bara när dom filmade upp mot himelen. När det var sådär extremt ljust. Men det är inget som precis stör mig men man undrar ju vad det är. Kan garantera att det inte bara är något man ser om man som person är känslig mot plasmaflimmer, för det syns riktigt tydligt att något inte är helt som det ska.
Om det är flimmer så är det det att en plasma ritar upp bilden under en cykel där det endast är under slutet av cykeln som bilden visas med full ljusstyrka, eller m a o så är det mycket svart i varje bildruta. Är man extremt känslig kan man uppleva flimmret från detta och det är inget du kan direkt göra något åt utan att till viss del förstöra din upplevelse, t ex genom att ha starkare ljus i omgivningen.
Om det är brus så är det sk dithering eller "halvtonsbehandling" av bilden för att skapa virtuella gråskalor, dels för ökat bilddjup, dels för att motverka banding. Dithering kan vara mer uttalat innan panelen uppnått jämvikt och kan alltså bli bättre med tiden, men är man tillräckligt nära och/eller när man ser på en homogen färg så kommer man alltid kunna se dithering.
Postad 11 april 2009 - 09:45
Flimmer ser man bäst när man inte tittar direkt på källan. Jag är känslig mot lysrörsflimmer. Lysrörsflimmer ser jag dock enklast genom att titta lite bredvid dem.
Postad 11 april 2009 - 15:33
Off eller Advanced. De flesta föredrar Advanced.
Är det verkligen helbildsflimmer du menar och inte det att du ser brus i bilden?
Om det är flimmer så är det det att en plasma ritar upp bilden under en cykel där det endast är under slutet av cykeln som bilden visas med full ljusstyrka, eller m a o så är det mycket svart i varje bildruta. Är man extremt känslig kan man uppleva flimmret från detta och det är inget du kan direkt göra något åt utan att till viss del förstöra din upplevelse, t ex genom att ha starkare ljus i omgivningen.
Om det är brus så är det sk dithering eller "halvtonsbehandling" av bilden för att skapa virtuella gråskalor, dels för ökat bilddjup, dels för att motverka banding. Dithering kan vara mer uttalat innan panelen uppnått jämvikt och kan alltså bli bättre med tiden, men är man tillräckligt nära och/eller när man ser på en homogen färg så kommer man alltid kunna se dithering.
Tack för svaret. Nej helbildsflimmer är det ju inte, det är inte över hela bilden utan bara i dom väldigt ljusa partierna i himlen. Det kan nog vara brus som du säger, eller dithering då. Jag vet inte exakt hur flimmer ser ut när det framträder så jag kan inte svara helt säkert tyvärr. Men brus/dithering låter mer troligt.
Vad menas med en homogen färg?
Ska se om jag kan lyckas få det på bild så att man åtminstone kan få en skymt av hur det ser ut.
Redigerat av belzebubb, 11 april 2009 - 15:46.
Postad 11 april 2009 - 15:57
Det är när ett område i bilden består av exakt samma färg, det förekommer alltså inte nyanser av samma färg.Vad menas med en homogen färg?
Postad 12 april 2009 - 07:50
Tack för svaret. Nej helbildsflimmer är det ju inte, det är inte över hela bilden utan bara i dom väldigt ljusa partierna i himlen. Det kan nog vara brus som du säger, eller dithering då. Jag vet inte exakt hur flimmer ser ut när det framträder så jag kan inte svara helt säkert tyvärr. Men brus/dithering låter mer troligt.
Vad menas med en homogen färg?
Ska se om jag kan lyckas få det på bild så att man åtminstone kan få en skymt av hur det ser ut.
Väldigt ljusa som i helt vita? Klipper din TV (dina inställningar) vid ljusaste vitt? Jag personligen tycker ibland att flimmer syns lättare i områden där vitt är klippt. Kanske något att kika närmare på vad gäller dina inställningar?
Postad 12 april 2009 - 08:20
Postad 12 april 2009 - 20:40
Nej, de köper inte av Pioneer Sverige utan importerar själva enligt deras kundtjänst. Jag köpte för samma pris på Elgiganten i onsdags och där gäller garantin du är ute efter.Nån som vet om 5090H skärmarna som komplett säljer har den svenska 72h på plats servicen.
Postad 12 april 2009 - 22:38
Väldigt ljusa som i helt vita? Klipper din TV (dina inställningar) vid ljusaste vitt? Jag personligen tycker ibland att flimmer syns lättare i områden där vitt är klippt. Kanske något att kika närmare på vad gäller dina inställningar?
Vad är det för inställningar som gör detta menar du?
Jag vet inte om min tv "klipper" vid ljusaste vitt. Jag vet inte ens vad som menas med det.
Postad 15 april 2009 - 15:20
Jag har ett litet problem med min Pioneer 5090H. Min TV är kopplad till Comhems HD-box via HDMI kabel.
När jag byter kanal, från någon digital kanal till nån annan digital kanal, bilden krymper till format 4:3, trots att jag har min TV inställd på WIDE FULL, alltså 16:9!
Samma problem uppstår när jag via HD-boxens fjärrkontroll vill läsa text tv! Då krymper bilden igen till 4:3!
Det händer också när jag byter kanal från exempelvis Viasat Sport HD till någon annan digital kanal på Comhems HD-box. Det är så irriterande... grrrrrr

Hoppas att nån kan hjälpa mig.
Vad ska jag göra??? Hur kan man åtgärda det här felet?
Redigerat av Brando70, 15 april 2009 - 15:21.
Postad 15 april 2009 - 15:51
Prova det här och se om den hjälper:Hej grabbar!
Jag har ett litet problem med min Pioneer 5090H. Min TV är kopplad till Comhems HD-box via HDMI kabel.
När jag byter kanal, från någon digital kanal till nån annan digital kanal, bilden krymper till format 4:3, trots att jag har min TV inställd på WIDE FULL, alltså 16:9!
Samma problem uppstår när jag via HD-boxens fjärrkontroll vill läsa text tv! Då krymper bilden igen till 4:3!
Det händer också när jag byter kanal från exempelvis Viasat Sport HD till någon annan digital kanal på Comhems HD-box. Det är så irriterande... grrrrrr![]()
Hoppas att nån kan hjälpa mig.
Vad ska jag göra??? Hur kan man åtgärda det här felet?
https://www.minhembi...s...t&p=2133558
Redigerat av Enator, 15 april 2009 - 15:52.
Postad 15 april 2009 - 20:21
Thanks my friend!

Problemet är löst. Bra tips!
Hälsningar Brando
Postad 16 april 2009 - 09:22
eller DRIVE MODE 2 (100HZ)??
har också märkt en annan sak med tanke på att jag har märkt att det varit en del snack om buzzing......när jag kör på drive mode 2 när jag tittar på digital tv så är buzzingen näst intill obefintlig....men när jag kör på drive mode
1 så höjs buzzingen med två snäpp...nån som har varit med om samma sak??? är det vanligt
Postad 16 april 2009 - 10:30
hej!.....tänkte om nån kan hj'lpa mig med en sak...när jag spelar spel på min PS3:A ska jag köra DRIVE MODE 1(75HZ
eller DRIVE MODE 2 (100HZ)??
har också märkt en annan sak med tanke på att jag har märkt att det varit en del snack om buzzing......när jag kör på drive mode 2 när jag tittar på digital tv så är buzzingen näst intill obefintlig....men när jag kör på drive mode
1 så höjs buzzingen med två snäpp...nån som har varit med om samma sak??? är det vanligt
Det spelar ingen roll vilket Drive Mode du ställer den i när du spelar PS3 för TV'n väljer DM själv iallafall. Drive Mode kan bara väljas på 50Hz signaler, spelen körs i 60Hz.
Ja, den buzzar mindre i Drive Mode 2. Vilket som sagt bara kan användas på 50Hz källor.
Postad 16 april 2009 - 10:43
Det spelar ingen roll vilket Drive Mode du ställer den i när du spelar PS3 för TV'n väljer DM själv iallafall. Drive Mode kan bara väljas på 50Hz signaler, spelen körs i 60Hz.
Ja, den buzzar mindre i Drive Mode 2. Vilket som sagt bara kan användas på 50Hz källor.
kör drive mode 1 när jag tittar på film eller allt annat än fotboll på tv:n tycker det är bäst så....tack för svaren!!!
Postad 16 april 2009 - 15:19
Fan grabbar. Diskuterar ni fortfarande om denna tv :-D
Man diskuterar om bilar som man har lagt ned tillverkningen under 70-talet oxå

Postad 16 april 2009 - 15:21
Man diskuterar om bilar som man har lagt ned tillverkningen under 70-talet oxå

Postad 16 april 2009 - 17:30
LX5090_Sky_HD___Blue_Ray
Alla andra reglage känns mer eller mindre som "självklarheter" men när man tittar på majoriteten av alla filmer, känns ju skärpan som nåt alldeles underbart vackert om filmen är full av detaljer osv. Är det bara jag, eller förstår jag mig inte på en bra bild? Känns helt vansinnigt på nåt vis.
Samma sak om jag kör dessa inställningar till min TViX så känns allt bara grötigt och inte alls så knivskarpt som jag vill att Blu-ray-filmer skall se ut. Jag vill bara skjuta den i toppen och njuta av en enorm detaljrikedom, medan inställningarna säger lite tvärtom på nåt vis. Jag uppskattar en lugn och fin bild, och tycker mig också fortsatt få den även fast jag kör +15.
Är det inte skärpan och krispigheten man vill få fram i högupplöst film, eller har jag fel?
Postad 16 april 2009 - 17:37
Du måste titta på fel filmer eller ha dålig syn om du inte ser tillräcklig skärpa och krispighet i en HD film på Blu-Ray.
Eller så trivs du helt enkelt med skärpa på max men det är inte korrekt bild.
Redigerat av henke007, 16 april 2009 - 17:39.
Postad 16 april 2009 - 17:52
Apocalypto som är grymt bra i bilden i övrigt känns inte alls lika fin längre om man skruvar ned skärpan. Att sedan titta på diverse demo-skivor (som Pioneers egna) känns inte heller speciellt fint faktiskt. Slår jag igång en gammal goding som Life of Brian blir det ingen större skillnad oavsett hur jag pillar med skärpan...jo självklart lite, men inte alls lika mycket som i t.ex Apocalypto.Skärpan ska i botten och inget annat. Den lägger bara till falsk info och ger inget för en bra bild!!
Du måste titta på fel filmer eller ha dålig syn om du inte ser tillräcklig skärpa och krispighet i en HD film på Blu-Ray.
Eller så trivs du helt enkelt med skärpa på max men det är inte korrekt bild.
Ha i åtanke att jag är allergisk mot allt var uppskruvade kontraster, färger, bildförbättringar och allt annat satyg som står i topp, och just därför jag föredrar plasma som överlägsen framför LCD, men jag kliar mig i huvudet över denna kontrast faktiskt.
Eller har jag bara blivit så van med bilden nu att jag bara vill ha fram ännu mer detalj? Kanske skall tilläggas att jag inte har någon digitalbox inkopplad, vilket betyder att jag inte tittar på TV alls. DVD-film tittas inte heller på längre. Utan enbart Blu-ray, Wii, Xbox 360 samt en dator är inkopplade.
Jag gillar ju lugn bild, så varför i herrans namn har jag kommit på kant med detta? Jag tycker mig bara tappa detalj och annat i bilden.
Många av de filmerna jag tittar på är mer eller mindre ref-material (tänkte inte på Life of Brian där kanske), men Apocalypto, Hot Fuzz, King Kong osv osv.

Redigerat av Salmonboy, 16 april 2009 - 17:53.
Postad 17 april 2009 - 07:12
Att endast använda filmer som utgångspunkt är lite knivigt, speciellt om du bara sett på rörlig bild. Det krävs både referensscener med rörlig bild, stillbild samt helst testmönster (oftast olika tjocklek av linjer i vitt eller svart mot grå bakgrund och ska vara pixelmappat för att vara mest effektivt) för att avgöra vilken skärpeinställning som är korrekt. Sen vad du eller någon annan föredrar för bild är en helt annan sak förstås.Apocalypto som är grymt bra i bilden i övrigt känns inte alls lika fin längre om man skruvar ned skärpan. Att sedan titta på diverse demo-skivor (som Pioneers egna) känns inte heller speciellt fint faktiskt. Slår jag igång en gammal goding som Life of Brian blir det ingen större skillnad oavsett hur jag pillar med skärpan...jo självklart lite, men inte alls lika mycket som i t.ex Apocalypto.
Ha i åtanke att jag är allergisk mot allt var uppskruvade kontraster, färger, bildförbättringar och allt annat satyg som står i topp, och just därför jag föredrar plasma som överlägsen framför LCD, men jag kliar mig i huvudet över denna kontrast faktiskt.
Eller har jag bara blivit så van med bilden nu att jag bara vill ha fram ännu mer detalj? Kanske skall tilläggas att jag inte har någon digitalbox inkopplad, vilket betyder att jag inte tittar på TV alls. DVD-film tittas inte heller på längre. Utan enbart Blu-ray, Wii, Xbox 360 samt en dator är inkopplade.
Jag gillar ju lugn bild, så varför i herrans namn har jag kommit på kant med detta? Jag tycker mig bara tappa detalj och annat i bilden.
Många av de filmerna jag tittar på är mer eller mindre ref-material (tänkte inte på Life of Brian där kanske), men Apocalypto, Hot Fuzz, King Kong osv osv.
Här är en visulalisering av överdriven skärpa:

Vid en snabb anblick kan den högra delen av bilden kännas som skarpare och mer detaljrik, men tittar man närmare så är det skuggningar kring alla kontrastrika områden där alla jämna övergångar mellan oika detaljer är som bortblåsta, vilket medför en de facto förlust av detaljer. Notera också skuggningen mot gråskalan till höger, både i det ljusa och mörka.
Ser man inte denna typ av artefakter så är det ingen fara. Skärpereglaget är mycket mindre aggressivt för G9 än det var för G8 och det är i mitt tycke fel att påstå att -15 är korrekt i alla lägen.
Postad 17 april 2009 - 07:16
Skaffa fram bilder som är gjorda för att kalibrera med skärpa. Det finns högupplösta sådana ute på nätet.
Postad 17 april 2009 - 07:20
Att endast använda filmer som utgångspunkt är lite knivigt, speciellt om du bara sett på rörlig bild. Det krävs både referensscener med rörlig bild, stillbild samt helst testmönster (oftast olika tjocklek av linjer i vitt eller svart mot grå bakgrund och ska vara pixelmappat för att vara mest effektivt) för att avgöra vilken skärpeinställning som är korrekt. Sen vad du eller någon annan föredrar för bild är en helt annan sak förstås.
Här är en visulalisering av överdriven skärpa:
Vid en snabb anblick kan den högra delen av bilden kännas som skarpare och mer detaljrik, men tittar man närmare så är det skuggningar kring alla kontrastrika områden där alla jämna övergångar mellan oika detaljer är som bortblåsta, vilket medför en de facto förlust av detaljer. Notera också skuggningen mot gråskalan till höger, både i det ljusa och mörka.
Ser man inte denna typ av artefakter så är det ingen fara. Skärpereglaget är mycket mindre aggressivt för G9 än det var för G8 och det är i mitt tycke fel att påstå att -15 är korrekt i alla lägen.
Bra bild. Det enda jag inte förstår är vad du menade med att titta på den "högra delen av bilden".

Postad 17 april 2009 - 07:27

Jag har laddat ner en mängd kalibreringsbilder(MP4-filmer) från Avsforum som jag har lagt på min PS3. Nu är det plötsligt roligt att kalibrera igen. Jag undrar om det inte är snubben som gjorde GetGrey som har tillverkat dessa kalibreringsbilder. Intressanta är de i alla fall.
För övrigt gjorde kalibreringen med svärtan att jag nu hamnat på +4. Den var lite väl avgrundsdjup innan när den var på +1. Ändå kan jag knappt se svärtan fast den är på +4. Helt makalöst alltså...
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 17 april 2009 - 07:29.
Postad 17 april 2009 - 07:41
Hehe, your secret is safe with me...I hemlighet så har jag dragit upp skärpan till -10 på min KRP-500M. Men säg inget....
Menar du AVS HD709 filerna i mp4 format? De är nog en smältdegel av olika personer, säkert killen bakom w6rz.net också samt killarna bakom AVS HD709 själva.Jag har laddat ner en mängd kalibreringsbilder(MP4-filmer) från Avsforum som jag har lagt på min PS3. Nu är det plötsligt roligt att kalibrera igen. Jag undrar om det inte är snubben som gjorde GetGrey som har tillverkat dessa kalibreringsbilder. Intressanta är de i alla fall.
För övrigt gjorde kalibreringen med svärtan att jag nu hamnat på +4. Den var lite väl avgrundsdjup innan när den var på +1. Ändå kan jag knappt se svärtan fast den är på +4. Helt makalöst alltså...
Om du använder dem till din PS3 är det enklare att ladda hem AVCHD-varianten och bränna till en DVD-R. Jag är lite osäker på hur PS3 hanterar filer uppspelade från hårddisk om den inte alltid skickar RGB och då beroende på dina inställningar kan du få fel indikation av korrekt svartnivå jämfört om du skickar Y'CbCr vid DVD-uppspelning (inställd till Y'CbCr och Superwhite On), men jag har inte testat så det är bara en tanke.
Redigerat av Wolfy, 17 april 2009 - 07:43.
Postad 17 april 2009 - 10:27
Apocalypto som är grymt bra i bilden i övrigt känns inte alls lika fin längre om man skruvar ned skärpan. Att sedan titta på diverse demo-skivor (som Pioneers egna) känns inte heller speciellt fint faktiskt. Slår jag igång en gammal goding som Life of Brian blir det ingen större skillnad oavsett hur jag pillar med skärpan...jo självklart lite, men inte alls lika mycket som i t.ex Apocalypto.
Ett annat tips som jag uppmanar alla här inne att i alla fall testa är att ändra inställningen 'Enhancer Mode' till 1 istället för 2 (som rekommenderas i de tidigare länkade inställningarna som för övrigt Avforums.com (UK) medlemmar blir galna om man frångår).
Tittar man istället på Avforums.com (US) så är det så att där är rekommenderade inställningar att ha just 1 på Enhancer Mode (vilket gör bilden mycket skarpare).
Jag vet inte om det skiljer sig så mycket mellan Europeiska och Amerikanska modeller så att denna inställning inte gör alls samma sak på de olika modellerna. Men i UK / Europa verkar folk helt inställda på att använda 2 och i USA att använda 1. På Europeiska modeller ger i alla fall 1 en mycket skarpare bild än 2. Om den sen lägger till en massa info till bilden som inte ska finnas där har jag inte undersökt.
Postad 17 april 2009 - 11:07
I hemlighet så har jag dragit upp skärpan till -10 på min KRP-500M. Men säg inget....
![]()
Jag har laddat ner en mängd kalibreringsbilder(MP4-filmer) från Avsforum som jag har lagt på min PS3. Nu är det plötsligt roligt att kalibrera igen. Jag undrar om det inte är snubben som gjorde GetGrey som har tillverkat dessa kalibreringsbilder. Intressanta är de i alla fall.
Intressant, du kanske kan dela med dig lite av dina settings i KRP tråden...?

Postad 17 april 2009 - 13:02
Japp och man kan ju fundera på vad den där extra kanten gör för att få plats? Japp, petar undan nån annan "riktig" information. Man får alltså inte fler detaljer om man överstyr Sharpness, utan färre.Enklast ser du det på linjer som får en extra kant när man drar upp skärpan.
Vad som händer är att man framhäver ett gäng detaljer (låt oss kalla dem Mellanregister-pojkarna) och undertrycker/misshandlar ett gäng andra detaljer (låt oss kalla dem Diskant-pojkarna). Väldigt grovt sagt kan man säga att man går från att titta på t.ex 720p till säg, helt taget ur luften nu, 540p...det är ju valfritt...

Å andra sidan, sitter man så långt ifrån att man ändå aldrig ser några Diskant-pojkar så är det ju kanske inte hela världen om man undertrycker dem lite för att göra Mellanregister-pojkarna lite tydligare (huuu...det där lät weird

"Enhancher mode" har jag inte undersökt på G9 men funktionen av den är väl densamma som i G8 (om än med lägre effekt kanske?). Vad den gör är att den höjer/sänker amplituden på höga frekvenser/små detaljer i insignalen. Vad fasen innebär det?
En ljudsignal kan vi för enkelhets skull säga går upp till 20 kHz, det tror jag de flesta har hört talas om. Motsvarande för bildsignaler, i det här fallet SDTV-signaler, är upp till 6 Mhz eller nått sånt. Dvs bandbredden är upp till 6 Mhz. Desto högre frekvens, desto fler detaljer är möjliga. Desto högre amplitud vid dessa frekvenser, desto synligare blir dessa detaljer. Enkelt uttryckt.
Vilken är rätt amplitud då? Tjaa, låt amplituden vid en låg frekvens, t.ex. 1 MHz som knappast kan råka ut för några bandbreddsfällor vara referensen. Alla frekvenser däröver ska helst ha samma amplitud. Inte för hög amplitud för då riskerar de "äta upp" andra frekvenser (med en rad bildfel som resultat) och inte för låg amplitud (vilket man i praktiken väldigt ofta har, av olika skäl) för då kommer bilden helt enkelt vara mindre skarp än optimalt.
Optimal SD-bild är alltså en bild som har bandbredd och full/rätt amplitud ända ut till 6 Mhz. Förutom testbilder finns det nog inget SD-material i hela världen som kirrar det men för den skull bör man inte låta ens display ställa till det.
En skiva som DVE innehåller gott om testbilder med frekvenssvep, DVD verren upp till cirka 6 MHz, BD verren upp till en-jäkla-massa-mer MHz (kommer inte ihåg siffran). Ta fram en sån bild och mickla med Enhacher mode och man ser vääääldigt tydligt vad denna funktion gör (hint: ljusstyrkan, dvs amplituden, vid de olika frekvenserna ändras). Det fiffiga med dessa testmönster är att man ser vad referens-amplituden är (tjockt streck i över och underkant av bilden).
Sen är det väl upp till var och en vad de vill göra med sin videosignal...kan ju iaf vara kul att veta vad man gjort.

Märk väl dock att Enhancher Mode som jag sa tidigare jobbar på insignalen, dvs den boostar/undertrycker amplituder vid olika frekvenser beroende på om man matar tv:n med SD eller HD. Detta ger att den kommer ha minimal effekt på uppskalad SD (som alltså kan ses som ett 6 Mhz förpackat i ett 20+ Mhz svep, man kommer förändra amplituder som helt enkelt inte "finns").
På tal om uppsklaning - att kika på frekvenssvep är ett utmärkt sätt att objektivt avgöra hur bra, eller dålig, uppsklaning en pryl har. Dålig skalning, amplituder minska rejält från och med säg 2-3 Mhz - bra skalning, amplituden hänger med mot 6 MHz nivån. Bör givetvis kompleteras med fler tester men om man tycker att en viss pryl verkar göra bilden soft så är det inte omöjligt att man ser anledningen i ett frekvenssvep.
Faktum är att om det är nånstans Enhancher Mode skulle kunna användas (iaf om den är mindre aggresiv än vad den är i G8) så är det på DÅLIGA signaler, t.ex. digital-tv. En sådan signal är allt för ofta hårt filtrerad (dvs man tar bort och/eller sänker amplituden på höga frekvenser) i syfte att få fram nån bild inom den snåla bitrate man tvingas jobba i. Dvs vad vi har är redan så undertryckta amplituder så att förstärka dem lite är inte nödvändigtvis hela världen. Iaf inte om de frekvenser man har boostat inte främst har beskrivit brus och komprimeringsfel...
Detta är förstås inte "rätt", att bota ett fel med att tillföra ett fel till kan aldrig bli rätt men i en situation som redan från början suger så kan det vara så att det subjektivt kan kännas mer rätt iaf. G8 tar i för mkt för att jag skulle använda det vid nått tillfälle, men om det fanns en "Mode 1.5" kan jag nog tänka mig att jag fipplat på den ibland.
Redigerat av pacman, 17 april 2009 - 13:04.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar