Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Canon EOS 450D *

669 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 januari 2009 - 13:08

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Tackar för det snabba svaret Joakim.
Blir först lek med kitobjektivet sedan får vi se om de andra går att använda till något vettigt.
Annars blir det till att kompletera efter ett tag med lämpligt objektiv.

Någon som har förslag på uttrustning som kan vara bra att införskaffa?
Blixt, stativ, (objektiv), osv... för en lämplig peng?

//Andreas

Jag säger alltid samma sak känns det som.... Canon 50mm f/1,8 mkII är ett kanonobjektiv om du hittar rätt exemplar. Billigt också, du bör hitta det för runt 1000-lappen.

Nu vet jag inte om du kan fotografera i RAW? Om kameran hanterar det så hade jag börjat med två st 4 Gb minneskort eller större om du har ekonomi för det. En bra väska som rymmer kamera med fastsatt "telezoom", ett extra objektiv samt blixt. Jag använder extern blixt, tror den heter 420EX och är nöjd med den.

Stativ hade jag väntat med och vill du inte vänta så är det viktigt att inte ta ett för priset. Det skall vara stabilt och ha möjlighet att röra kameran så som du vill och inte begränsa dig på något håll.

Sedan ett skylight-filter till varje objektiv (förutom det billiga 50mm) för att skydda linsen och en putsduk för en 50-lapp.

Det är nog vad jag skulle börjat med.

Postad 27 januari 2009 - 13:11

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0

Man ska multiplicera objektivets fysiska brännvidd för att få fram den upplevda brännvidden :) Se mitt förra inlägg också. Kitobjektivet ger en upplevd brännvidd på 29-88mm.

Så du menar att kitobjektivet från Sony (18-70) är egentligen ett 27-105? :( B)

Postad 27 januari 2009 - 13:14

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0

Tackar för det snabba svaret Joakim.
Blir först lek med kitobjektivet sedan får vi se om de andra går att använda till något vettigt.
Annars blir det till att kompletera efter ett tag med lämpligt objektiv.

Någon som har förslag på uttrustning som kan vara bra att införskaffa?
Blixt, stativ, (objektiv), osv... för en lämplig peng?

//Andreas

Beror ju på om du känner behov av det!
Objektiv väljer du ,allt eftersom, när du vet vad du vill fota, likadant med allt annat!
Rekommenderar ett minneskort på minst 4GB om du väljer att fota i RAW!

Postad 27 januari 2009 - 13:16

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0

Och använder du ett sådant objektiv på en fullformatskamera så borde det knappt fungera...

Korrekt. Canon har en fysisk spärr så att man inte ens kan trä på EF-S-objektiv på en fullformatare. Och skulle det gå så skulle man få svarta hörn i bilden, eftersom att objektivets bildcirkel inte är stor nog att täcka sensorytan i en fullformatare.

Som kuriosa kan nämnas att Nikons fullformatare har stöd för deras APS-C-anpassade objektiv. De har löst det genom att kameran automatiskt beskär bilden när man använder sådana objektiv. Fiffigt.

Så du menar att kitobjektivet från Sony (18-70) är egentligen ett 27-105? :( B)

Precis! :)

Postad 27 januari 2009 - 13:20

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0
Hmm, varför? :)
Så det krävs att man går FF för att få ut de där 18 millimetrarna?

Postad 27 januari 2009 - 13:48

d96angl
  • d96angl
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Vad roligt att mina små amatörfrågor kan skapa så stor förvirring.
Dvs det är alltså inte självklart hur man ska tänka även om det nu gått upp ett ljus för mig.

Ska man göra det lite mer komplicerat så kan vi börja ta med ljusstyrka som min kollega nu var så trevlig och nämnde för mig. hur ska man tänka när det gäller ljusstyrka för objektivet? Är det så att så lågt värde som möjligt är bäst eller är det ett speciellt värde som är bäst för olika objektiv?

//Andreas

Redigerat av d96angl, 27 januari 2009 - 13:48.

Postad 27 januari 2009 - 13:50

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4 148 inlägg
  • 0

Hmm, varför? :(
Så det krävs att man går FF för att få ut de där 18 millimetrarna?

Du har aldrig funderat över varför man till film (och FF) har normalzoomar runt 28-70 medan man på crop-kamerorna har vanligen 18-50?

De 18mm får du ingen nytta av på FF. Kitobjektivet är kolsvart i hörnen då (tok-vignetterar).

Vad roligt att mina små amatörfrågor kan skapa så stor förvirring.
Dvs det är alltså inte självklart hur man ska tänka även om det nu gått upp ett ljus för mig.

Ska man göra det lite mer komplicerat så kan vi börja ta med ljusstyrka som min kollega nu var så trevlig och nämnde för mig. hur ska man tänka när det gäller ljusstyrka för objektivet? Är det så att så lågt värde som möjligt är bäst eller är det ett speciellt värde som är bäst för olika objektiv?

//Andreas

Stor bländare är ju givetvis trevligt. Men dyrt, och man har kanske inte alltid nytta av det om man vill ha mer skärpedjup :) Köp så stort du har råd med och vill släpa runt på.

Postad 27 januari 2009 - 14:51

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Ponisch: Egentligen är det ju inte brännvidden som förändras. Brännvidden anger avståndet mellan sensorn/filmen och det optiska centret, ljusets brytpunkt. Ju mindre detta avstånd är, ju större blir bildvinkeln (som mäts i grader). När bildvinkeln ökar, så växer också motivets yta. Korta brännvidder ger alltså stora bildvinklar (a.k.a. vidvinkel) och fångar stora ytor.

Bildvinkeln påverkas också av sensorns storlek. Ju mindre sensorn är, ju mindre blir bildvinkeln. En liten sensor fångar alltså en mindre del av ytan därför att bildvinkeln har blivit mindre - trots att avståndet mellan sensor och optikens centrum (brännvidden) är detsamma. När vi pratar om hur stor yta som fångas så talar vi hellre om brännvidder, vi vet ju ungefär hur stor bildyta en brännvidd på t.ex. 28mm fångar. Så istället för att ange hur många graders bildvinkel objektivet ger vid en viss brännvidd, så säger man att den bildyta som fångas motsvarar ytan som en viss brännvidd ger i det standardiserade 35mm-formatet.

Brännvidden på Sonys kitobjektiv är alltså egentligen fortfarande 18-70mm även på en kamera med APS-C-format (mindre sensor). Men bildvinkeln blir mindre i och med den förminskade sensorn, och därför fångar sensorn en area motsvarande den yta som ett objektiv på 27-105mm ger i 35mm-formatet. Av den anledningen säger man att 18-70mm ger en upplevd brännvidd på 27-105mm i en kamera med APS-C-sensorformat. I folkmun kallar man det för brännviddsförlängning, men mer korrekt vore att kalla det för bildvinkelsförändring.

Här och här finns bilder som illustrerar det ganska bra.

Skulle man sätta 18-70-gluggen på ett fullformatare så skulle det motsvara just 18-70mm. Men eftersom att 18-70-gluggen är konstruerad för APS-C-formatet så innebär det att de har gjort bildcirkeln mindre. Optikens inre yta, dess diameter, är alltså mindre och är anpassad för att täcka den mindre sensorn. I en kamera med fullstor sensor så skulle inte bildcirkeln vara tillräckligt stor och optiken skulle inte projicera ett ljus som täcker hela sensorn - sensorn skulle alltså fånga information utanför bildcirkeln (närmaste bestämt delar av objektivets bakre parti, och det skulle ge svarta hörn och kanter på bilden).

Hoppas det gjorde någon klokare. Det är inte allt för lätt att förklara detta pedagogiskt måste jag erkänna... :)

Postad 27 januari 2009 - 15:27

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

//Andreas

Ju större bländartal desto mindre ljusinsläpp. Så ju lägre tal desto ljusstarkare objektiv.

Ju lägre värde desto större möjligheter att ta bilder utan speciellt mycket ljus. Nu samspelar detta ju med iso och slutartid men ungefär så. Det är inte heller säkert att bilderna blir speciellt "felfria" om man jobbar med största möjliga bländaröppning. Vill man ta bra bilder i mörka miljöer med en bländare runt 2,0 -4,0 så satsar man kanske på ett objektiv med största bländaröppning, till exempel 1,2.

Nu är jag ingen pixelpeeper så jag tycker bilderna blir bra på mitt 50 mm f/1,8 mkII även på f/1,8. Skärpedjupet blir dock väldigt kort men på små bilder tänker man inte på det.

Dock kan man tänka sig att du tar ett porträtt framifrån med f/1,8 och sedan tar ut i A3-kopia. Då ser nog öronen aningen suddiga ut.

Jag har ingen pedagogisk utbildning som du märker.... jag är inte heller någon expert utan en glad amatör som ibland lyckas sälja någon bild som sedan hamnar på vykort. :)

Vill man lära sig mer kan man ansöka till någon av högskolorna eller universiteten, de har ibland en utbildning i stil med "Foto- och Bildteknik" som går på kvartsfart, ca 7,5 p. Jag lärde mig massor! Det kostar ju inget heller om man bortser från någon kurslitteratur.

Postad 27 januari 2009 - 15:40

d96angl
  • d96angl
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Hmmm...
Det där med högskola kanske man ska kolla upp.
Skadar ju inte att lägga till några poäng på de övriga 320 poäng man läst.

Tycker dock att de flesta svar här varit tydliga även om ämnet i stort är outömligt när det gäller synpunkter på hur man kan se på saker och ting runt fotografering.

Nu kanske vi ska återgå till topic och prata om 450d som tråden ska handla om.

//Andreas

Postad 02 februari 2009 - 23:35

Unregistered9dabb6f4
  • Unregistered9dabb6f4
  • Forumräv

• 597 inlägg
  • 0
Har haft min 450d ett tag nu och har tagit ett gäng med fina bilder. Tänkte beställa lite utskrifter och undrar var ni beställer ifrån? Det är viktigt att bilderna inte justeras (som t.ex hos fujicolor) utan att de printas utan behandling. Vill gärna att det skall vara vettigt pris och finnas matta utskrifter (kodak papper är ett +). Tacksam för tips.

Postad 04 februari 2009 - 10:48

d96angl
  • d96angl
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Är du te efter billiga kopior så kan jag rekommendera
PostFoto
Kolla med dem om de framkallar utan utan behandling.
De ska ha ett alternativ där man väljer det digitala formatet vilket ger att du får ut bilden i just det format du skickat in den i.

Dyrare alternativ:
Crimson
Ser ut som de ej retushar bilderna om man ej köper den tjänsten.
Dock hade jag kollat upp detta först.

//Andreas

Postad 04 februari 2009 - 10:56

sikis
  • sikis
  • Forumräv

• 704 inlägg
  • 0

Har haft min 450d ett tag nu och har tagit ett gäng med fina bilder. Tänkte beställa lite utskrifter och undrar var ni beställer ifrån? Det är viktigt att bilderna inte justeras (som t.ex hos fujicolor) utan att de printas utan behandling. Vill gärna att det skall vara vettigt pris och finnas matta utskrifter (kodak papper är ett +). Tacksam för tips.

Har fleratalet gånger framkallat från crimson. och det är nog som tidigare inlägg säger... ingen behandling av bilderna om du itne väljer det.. har för mig att du kan välja automat behandling (ingår) ingen behandling eller manuell granskning och behandling för en summa..

men ska ett konto och ladda upp en bild och kika hur det fungerar..

är i allafall kanon nöjd med dom, snabba leveranser, bra bilder å så.. inte billigast men inte heller dyra tycker jag..

har frakallat allt från 10*15 till 50*70 där ifrån....

Postad 04 februari 2009 - 14:12

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3 695 inlägg
  • 0

En liten artikel som kanske vore utav intresse?
http://www.kamerabil...163833-308.html

Postad 04 februari 2009 - 14:13

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0

Fusk, jag tänkte precis länka sidan... :)

Postad 04 februari 2009 - 15:47

Unregistered9dabb6f4
  • Unregistered9dabb6f4
  • Forumräv

• 597 inlägg
  • 0

Är du te efter billiga kopior så kan jag rekommendera
PostFoto
Kolla med dem om de framkallar utan utan behandling.
De ska ha ett alternativ där man väljer det digitala formatet vilket ger att du får ut bilden i just det format du skickat in den i.

Dyrare alternativ:
Crimson
Ser ut som de ej retushar bilderna om man ej köper den tjänsten.
Dock hade jag kollat upp detta först.

//Andreas

Har fleratalet gånger framkallat från crimson. och det är nog som tidigare inlägg säger... ingen behandling av bilderna om du itne väljer det.. har för mig att du kan välja automat behandling (ingår) ingen behandling eller manuell granskning och behandling för en summa..

men ska ett konto och ladda upp en bild och kika hur det fungerar..

är i allafall kanon nöjd med dom, snabba leveranser, bra bilder å så.. inte billigast men inte heller dyra tycker jag..

har frakallat allt från 10*15 till 50*70 där ifrån....

Hehe, det är faktiskt crimson jag har kört med annars (förutom fiasko fuji senast) och deras bilder blir jättebra. Frakten är dock kanske aningen dyr om man skall beställa lite större bilder men vill man ha kavlitét så får man stå ut med det antar jag. Tack för tipsen allihopa. Får nog hålla mig till crimson. Kan ju hålla utkik efter erbjudande och klippa till när det kommer något

Postad 08 februari 2009 - 18:00

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0
Kan priset på denna kamera gå ner lite? Vad tror ni. Håller "krisen" upp priserna? Kameran är ju över ett år nu.

Jag går lite i väntans tider. Inte på kamera priserna, men däremot på min egen ekonomi. Så kan det va.....

Postad 08 februari 2009 - 21:04

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3 695 inlägg
  • 0

Kan priset på denna kamera gå ner lite? Vad tror ni. Håller "krisen" upp priserna? Kameran är ju över ett år nu.

Jag går lite i väntans tider. Inte på kamera priserna, men däremot på min egen ekonomi. Så kan det va.....

Bra fråga...när jag handlade i mars ifjol så låg priset på bara huset mellan 6800 - 7000 spänn.
Så särskilt mycket har det nog inte hänt, i Sverige iallafall.

Postad 09 februari 2009 - 07:23

Unregistered9dabb6f4
  • Unregistered9dabb6f4
  • Forumräv

• 597 inlägg
  • 0

Bra fråga...när jag handlade i mars ifjol så låg priset på bara huset mellan 6800 - 7000 spänn.
Så särskilt mycket har det nog inte hänt, i Sverige iallafall.

Jag köpte min för 5800 på netonnet i december. Så priset har definitivt stigit sedan dess, kostar 6 490:- nu på netonnet.

Ska köpa en speedlite 430ex II till min kamera snart och även ett Canon EF 50MM 1.8 II. Funderar även på att köpa en zoom objektiv till sommaren. Har kikat på Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS och undrar om det finns något som är mer prisvärt? Är det lönt att köpa på sigmas onjektiv t.ex, eller är IS något som är nödvändigt?. Hade tänkt lägga runt 3-4000.

Postad 09 februari 2009 - 17:54

BlinkingLEDs
  • BlinkingLEDs
  • Lärjunge

• 363 inlägg
  • 0

......Hade tänkt lägga runt 3-4000.

Om du kan tänka dig att lägga 4000kr så tycker jag att du ska spara några hundra till och köpa ett begagnat Canon ef 70-200 f4L.

Postad 11 februari 2009 - 16:05

Bariba
  • Bariba
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Ja priserna har verkligen dragit iväg!

Jag köpte 450D + 18-55 IS för 4990:- den 18e december 2008 hos Fotokungen. Där finns ibland demo/utställningsexemplar rabatterade, vilket i princip bara innebär att förpackningen har öppnats någon gång. Innehållet är i nyskick helt orört och det är lika lång garanti (1 år) som på allt annat. Dessa objekt kommer in sporadiskt så håll utkik på deras hemsida. Senast de hade inne kostade 450D + 18-55 IS = 5190kr. De har gratis frakt också.

Ett tips för de som vill ha riktiga grejer, utan att betala för mycket. Lycka till med era inköp :)

Postad 12 februari 2009 - 22:22

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0
Kommer inte ihåg om denna länk varit med i tråden förrut.

Mkt bra info om att fotografera med just 450D. Många tips och tricks om fokus, bländare, "deapth of field" mm mm

http://www.learnslr....n-xsi-guide-faq

Postad 17 februari 2009 - 19:48

macki81
  • macki81
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
läste precis lite om "Auto Focus Issue". jag har inte trott att det e kamerans fel men jag dom flesta bilder som jag har tagit fokuserar kameran helt enkelt på fel ställen.. men jag vet oxå att jag inte är så kunnig inom systemkameror. men om jag tex ska ta en bild på en person o jag fotar halva kroppen. hur får jag hela den personen skarp o inte bara ansiktet eller bara tröjan (om man fokuserat fel)?

Postad 17 februari 2009 - 21:33

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0

läste precis lite om "Auto Focus Issue". jag har inte trott att det e kamerans fel men jag dom flesta bilder som jag har tagit fokuserar kameran helt enkelt på fel ställen.. men jag vet oxå att jag inte är så kunnig inom systemkameror. men om jag tex ska ta en bild på en person o jag fotar halva kroppen. hur får jag hela den personen skarp o inte bara ansiktet eller bara tröjan (om man fokuserat fel)?

Om fokus ligger på personen borde hela personen bli skarp tycker jag. En person är ju inte så "djup", så man måste kunna få den skarp även med kort skärpe djup.

Edit: Fast med riktigt lågt bländar tal så blir det nog som du säger. Prova att inte gå under f2-3.

Redigerat av Mikael_R, 17 februari 2009 - 21:50.

Postad 17 februari 2009 - 22:00

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

men om jag tex ska ta en bild på en person o jag fotar halva kroppen. hur får jag hela den personen skarp o inte bara ansiktet eller bara tröjan (om man fokuserat fel)?

Öka bländarvärdet så ökar du skärpedjupet.
Den här sidan kan vara till hjälp http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Postad 20 februari 2009 - 13:22

macki81
  • macki81
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
tack för era tips och tack för sidan BempaS, var till stor hjälp :wub:

jag lär mig fortfarande och det e bra ;)

Postad 27 februari 2009 - 11:07

Unregistered72210f23
  • Unregistered72210f23
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Vi har precis köpt oss en Canon 450D. Nu är det så att jag har 3900 kr att handla för. Detta vill jag handla något prisvärt till kameran. Med vad?

En blixt eller ett objektiv det är frågan och kan man köpa något prisvärt och bra för det priset när det gäller objektiv. Av det lilla jag har läst så är det väl ett vidvinkel objektiv som skulle varit roligt att ha men det verkar som om det ligger lite utanför min budget.

Och om det är så, vågar man köpa begagnade objektiv på blocket. Vore tacksam för råd och tips. Är sugen på att köpa något till min fotointresserade fru.

Postad 27 februari 2009 - 15:31

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

Vi har precis köpt oss en Canon 450D. Nu är det så att jag har 3900 kr att handla för. Detta vill jag handla något prisvärt till kameran. Med vad?

En blixt eller ett objektiv det är frågan och kan man köpa något prisvärt och bra för det priset när det gäller objektiv. Av det lilla jag har läst så är det väl ett vidvinkel objektiv som skulle varit roligt att ha men det verkar som om det ligger lite utanför min budget.

Och om det är så, vågar man köpa begagnade objektiv på blocket. Vore tacksam för råd och tips. Är sugen på att köpa något till min fotointresserade fru.

Jag tycker du ska fota ett tag med det du har så upptäcker du kanske vad du helst vill lägga pengarna på..
Kolla in annonserna på fotosidan.se, ser du nån som just blivit medlem där och har ett superbra på pris så ska du nog låta bli att handla. :)

Postad 27 februari 2009 - 16:05

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4 148 inlägg
  • 0

Och om det är så, vågar man köpa begagnade objektiv på blocket. Vore tacksam för råd och tips.

Ebay känns mkt tryggare iom systemet med feedback.

Postad 02 mars 2009 - 00:20

RollE2k
  • RollE2k
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0

Har du bara köpt huset, eller har du redan det kittade 18-55mm objektivet?

Postad 06 mars 2009 - 23:11

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0
Går det att nollställa nummreringen på bilderna. Har provat att trycka in manuell återställn i menyn, men det händer inget. Har även formaterat kortet.

Har använt samma kort som jag hade i min gammla ixus, därför är det lite (larvigt löjligt av mig) jobbigt att se typ: nummer 109-1023 på kameran/datorn när jag tittar på bilderna.

Postad 07 mars 2009 - 02:30

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3 695 inlägg
  • 0

Går det att nollställa nummreringen på bilderna. Har provat att trycka in manuell återställn i menyn, men det händer inget. Har även formaterat kortet.

Har använt samma kort som jag hade i min gammla ixus, därför är det lite (larvigt löjligt av mig) jobbigt att se typ: nummer 109-1023 på kameran/datorn när jag tittar på bilderna.

Konstigt. De tre första siffrorna brukar nollställas för mig så fort jag raderat minneskortet.
De efterföljande fyra har jag inte brytt mig om...de kanske visar hur många bilder man tagit med kameran totalt sett eller någonting?
Har du provat med den medföljande programvaran ' EOS Utility ' via USB?
Det skall gå att nollställa fabriksinställningen...kommer inte riktigt ihåg hur, men det står i instruktionsboken.

Postad 07 mars 2009 - 11:45

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0
Gjorde ett drag och kollade manualen ;) .

De första tre siffrorna är Mapp nummer. De ändras med dygnet då (tror jag). Om jag lägger över bilder på datorn flera gånger på en dag så hamnar de i samma mapp. Nästa dag/dygn blir det en ny mapp.

De andra fyra siffrorna är filnummer.

Märkte nu att om man trycker på Manuell Återställn (Fil nummrering) så återställs de fyra sista.

�� [Man. återst]: Du kan återställa filnumreringen till 0001 när du
vill eller för en ny mapp.
När du återställer filnumreringen manuellt skapas en ny mapp
automatiskt och filnumreringen för bilder som sparas i mappen
börjar på 0001. Det är praktiskt när du till exempel vill använda olika
mappar för bilder tagna igår och bilder tagna idag. Efter manuell
återställning återgår filnumreringen till kontinuerlig eller automatisk
återställning

Men det verkar inte gå att återställa de första tre siffrorna.

Jag är lite nyfiken på om det går att få fram antal exponeringar med kameran. Nån som vet?

Postad 07 mars 2009 - 12:38

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Canon stödjer det bara i 1D-serierna, tyvärr.

Postad 07 mars 2009 - 13:21

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0

Canon stödjer det bara i 1D-serierna, tyvärr.

Tackar.... Det var värst. Dom skulle haft med det i alla serierna. Måste vara en enkel sak att proggramera in i nåt chip.

Postad 07 mars 2009 - 13:24

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0
En annan fråga. Jag har firmware 1.0.4

Är det nödvändigt att uppgradera? Verkade inte vara så mycket som uppgraderades i den nya 1.0.9.

Tror att dom rekomenderade att uppgradera om man hade firmware äldre än 1.0.4

Postad 07 mars 2009 - 15:55

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3 695 inlägg
  • 0
Har jag ju totalmissat. :lol: Jag sorterar ju bara mina filer i mappar efter datumording och accepterar helt enkelt alt. döper om filnumren i datorn efteråt, med det var ju så klart skoj att få reda på vad det egentligen betyder, så tackar för den. ;)

Postad 09 mars 2009 - 10:35

Unregisteredf36c9345
  • Unregisteredf36c9345
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Jag är lite nyfiken på om det går att få fram antal exponeringar med kameran. Nån som vet?

Här kan du kolla det. Gjorde det på min kamera som jag köpte i veckan och för att se om det var tagit några kort med den. Det stämde med antal kort jag tagit sen jag startade kameran. Vet inte om det stämmer eftersom man kanske kan nollställa det räkneverket. Någon annan kanske som har bättre hum kan berätta om det stämmer

http://astrojargon.n...CookieSupport=1

Postad 09 mars 2009 - 10:39

Unregisteredf36c9345
  • Unregisteredf36c9345
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Köpte min 450d förra veckan från Fotokungen med 18-55 IS för 5290:- Vilken trevlig kamera måste jag säga. Nu är jag helt grön på system, men jäklar vilka bilder det blir jämfört med vår gamla Ixus 65.
Sen fick jag låna farsans blixt och zoomobjektiv han hade till sin Analoga Eos 500. Fungerar bra och det är verkligen ett lyft för bilderna att använda extern blixt. Objektivet funkar också bra, men jag ska köpa ett 55-250 IS till den när jag har råd.
Ang. Fotokungen tycker jag det verkar vara en kanonaffär att handla av. Beställde via telefon på måndagen och på tisdagen hade jag kameran. Att frakten med postförskott dessutom ingick var ännu bättre. Jag återkommer till den butiken vill jag säga!

Postad 09 mars 2009 - 11:49

MikeSkip
  • MikeSkip
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Köpte min 450d förra veckan från Fotokungen med 18-55 IS för 5290:- ....

Va!?! Måste va otroligt bra pris, hur gjorde du för att få det?

Jag gick in på sidan o de tar 6990:- :) hade de haft ditt pris hade jag beställt en direkt.

MVH
Mike

Postad 09 mars 2009 - 14:26

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0

Här kan du kolla det. Gjorde det på min kamera som jag köpte i veckan och för att se om det var tagit några kort med den. Det stämde med antal kort jag tagit sen jag startade kameran. Vet inte om det stämmer eftersom man kanske kan nollställa det räkneverket. Någon annan kanske som har bättre hum kan berätta om det stämmer

http://astrojargon.n...CookieSupport=1

Tackar för den, ska kolla när jag kommer hem. Synd bara att jag inte vet hur många bilder jag tagit själv. MEn jag vet på ett ungefär :) Vet dock att kameran varit upp packad, för det sa dom till mig. Fick dock ingen rabatt för det. Men jag inspekterade den noga i alla fall när jag kom hem.

Köpte min 450d förra veckan från Fotokungen med 18-55 IS för 5290:- Vilken trevlig kamera måste jag säga. Nu är jag helt grön på system, men jäklar vilka bilder det blir jämfört med vår gamla Ixus 65.
Sen fick jag låna farsans blixt och zoomobjektiv han hade till sin Analoga Eos 500. Fungerar bra och det är verkligen ett lyft för bilderna att använda extern blixt. Objektivet funkar också bra, men jag ska köpa ett 55-250 IS till den när jag har råd.
Ang. Fotokungen tycker jag det verkar vara en kanonaffär att handla av. Beställde via telefon på måndagen och på tisdagen hade jag kameran. Att frakten med postförskott dessutom ingick var ännu bättre. Jag återkommer till den butiken vill jag säga!

Roligt. Jag hade också en Ixus 65 (har den kvar) och köpte nyss en 450. Dock för 6999..... Men jag köpte den i en riktig fotoaffär och i det priser ingår ganska mycket personlig service samt vänskap och jag kan alltid fråga saker där, för dom är duktiga.

Postad 09 mars 2009 - 14:40

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Återkom gärna med info om mjukvaran fungerar som den ska, det låter intressant! Jag skulle gärna kolla räkneverket på min 5D om det vore möjligt.

Postad 09 mars 2009 - 17:21

Unregisteredf36c9345
  • Unregisteredf36c9345
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Va!?! Måste va otroligt bra pris, hur gjorde du för att få det?

Jag gick in på sidan o de tar 6990:- :) hade de haft ditt pris hade jag beställt en direkt.

MVH
Mike

Under utförsäljning/demoexemplar. Enligt fotokungen hade dom köpt in ett billigt parti kameror som dom reade ut. Visste dock inte varför dom hade fått ett billigare pris. Någon kamera kunde vara uppackad eller kartongen skadas osv.

Återkom gärna med info om mjukvaran fungerar som den ska, det låter intressant! Jag skulle gärna kolla räkneverket på min 5D om det vore möjligt.

Från FAQ:
I have a 1D*/5D/10D/20D/30D/50D/300D/350D/400D/450D/1000D. Will the software work with it?
This works on any of the Canon DIGIC III/IV DSLRs except the 1D* series. This means it will work for the 40D, the 50D, the 450D, and the 1000D. I'm still not sure about the 5DMkII, as I'm getting conflicting reports. If you have one, please give it a shot and let me know. Thanks!
It will not work on the 1D*, 5D, 10D, 20D, 30D, 300D, 350D, and 400D. It's not that I have anything against the owners of those cameras, but simply that the Canon SDK does not support retrieving the shutter count for them.

Postad 09 mars 2009 - 17:29

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Ah, jag läste lite slarvigt där. Tack!

Postad 09 mars 2009 - 17:42

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0
Ja räkne grejjen fungerar på min 450 i alla fall. Jag fick fram 527.
Fast nu har jag ingen koll på hur mkt jag knäppt för jag har raderat ganska mycket.

Har ju bara haft kameran sen den 27/2 så lite tveksam är jag. Men jag har grejjat med den varje dag kan man säga så det är ju inte helt omöjligt. Vissa dagar har jag knäppt 10 bilder och andra dagar 50 bilder så jag tror det stämmer.

Och då kommer nästa fråga.

Hur många bilder tar man med en sån här kamera innan slutar grejjerna ger upp???

10.000 eller 50.000?

Postad 09 mars 2009 - 17:54

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
De brukar beräknas klara ungefär 100k, men det varierar. Spegelmekanismen kan hinna ge upp innan slutaren gör det också. Oftast hinner man som normal användare ha kameran många år innan den behöver repareras, professionella fotografer har det lite värre.

Postad 09 mars 2009 - 18:03

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0

De brukar beräknas klara ungefär 100k, men det varierar. Spegelmekanismen kan hinna ge upp innan slutaren gör det också. Oftast hinner man som normal användare ha kameran många år innan den behöver repareras, professionella fotografer har det lite värre.

Jo så är det väll säkert. Sen kommer nog mina antal bilder per dag sjunka ju mer jag lär mig fota. Och det är ju ganska troligt att man byter upp sig efter ca 2 år med tanke på utvecklingen av kameror och utvecklingen i sitt eget fotande. Eller så fotar man med den tills den dör helt enkelt :)

Hittade en sida där folk faktiskt skriver ut sina siffror för statistikens skull. Det säger dock ingeting än eftersom just 450d är ganska färsk.

http://www.olegkikin...non_eos450d.htm

Kolla in en del av siffrorna på de dyrare modellerna. Finns folk där som ligger på +1 milj bilder ;)

Redigerat av Mikael_R, 09 mars 2009 - 18:08.

Postad 09 mars 2009 - 18:43

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3 695 inlägg
  • 0
1492 exponeringar. Ha...hur koolt som helst. ;) Fullt rimligt.
Tackar för det lilla programtillägget. :)
Kan väl nämnas att filen måste in i huvudmappen för 'EOS Utility'.
Det fanns en undermapp där med samma namn, men därifrån funkade det alltså inte.

Postad 09 mars 2009 - 20:01

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Suck, jag har ju försökt att hålla mig borta från canons installationsskiva och kör endast .cr2 import till Lightroom - finns det något (okej, förrutom shutter count) som är vettigt med skivorna?

Postad 09 mars 2009 - 20:08

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1 697 inlägg
  • 0
Hehe hvis det er som med Nikon/Olympus så findes der ikke noget godt på skiverne :)
Er meget lettere med shuttercount på Nikon, der kan man bruge ShutterClicks

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.