En annan aspekt på strukturfrågan är att om man har ett problem som man vill ha hjälp med beror resultatet helt på om någon som har lösningen råkar titta in dom närmsta timmarna. Efter sidbyte i forum är det inte längre nån som ser frågan. Finns förmodligen ingen lösning på detta men kan vara jobbigt för den som väntar på hjälp och inte får nån.Ska man föreslå förbättringar för forumet, vore det väl att splitta huvudtråden till något mer hanterbart än 204 sidor...
en hierarkisk struktur kanske? Eller "taggar" för att klassificera svar på frågor och problemställningar i huvudtråden. Att samma frågor dyker upp om och om och om igen, beror säkert delvis på att folk är lata, de frågar hellre än söker själva, men det är nog inte HELA svaret - vad tror du och andra?
* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
Popcorn Hour A-100
(Mediaspelare)
|
5
|
(199)
|
Inga priser | |
Popcorn Hour A-110
(Mediaspelare)
|
5
|
(97)
|
Inga priser |
Postad 28 August 2008 - 12:32
Postad 28 August 2008 - 12:42
En annan aspekt på strukturfrågan är att om man har ett problem som man vill ha hjälp med beror resultatet helt på om någon som har lösningen råkar titta in dom närmsta timmarna. Efter sidbyte i forum är det inte längre nån som ser frågan. Finns förmodligen ingen lösning på detta men kan vara jobbigt för den som väntar på hjälp och inte får nån.
Ser och ser...finns inte saker som inte syns mitt framför näsan? Bra fråga som filosofer debatterat i sekler.
Sökrutan längst ner i vänstra hörnet av tråden finns och funkar rätt bra (även om en tydlig hjälpruta som anger dess begränsningar och funktion vore bra)
"USB" eller "Wifi" eller "llink" eller så ger faktiskt svar på förekomster inom tråden.
Många med mej blir lite trötta på att svara på samma sak om och om igen.
"Hur ska jag hitta xxx, jag har letat" --- säkert! När kanelbullens inlägg Nr1 på första sidan tydligt ger svaret.
Postad 28 August 2008 - 13:06
Ser och ser...finns inte saker som inte syns mitt framför näsan? Bra fråga som filosofer debatterat i sekler.
Sökrutan längst ner i vänstra hörnet av tråden finns och funkar rätt bra (även om en tydlig hjälpruta som anger dess begränsningar och funktion vore bra)
"USB" eller "Wifi" eller "llink" eller så ger faktiskt svar på förekomster inom tråden.
Många med mej blir lite trötta på att svara på samma sak om och om igen.
"Hur ska jag hitta xxx, jag har letat" --- säkert! När kanelbullens inlägg Nr1 på första sidan tydligt ger svaret.
Jo men problemet som börni beskrev hjälps inte av några sökfunktioner eller vad än kanelbulle skrivit i sin första post: om man ställer en fråga som hamnar två sidor bakåt, så är det mycket möjligt att man blir ignorerad. Inte på grund av att frågan är irrelevant, utan för att 4 andra frågor debatteras och lägger till 3 sidor till tråden.
Dessutom är sökfunktionen inom trådar sorgligt underlägsen sökning på forumnivå. Prova att söka efter "NAS" i den här tråden... väldigt smidigt med 40 sidor träffar! Sök sedan i hela forumet på "+popcorn +nas" och man får upp alla trådar med relevant info... synd bara att en av dessa träffar är på den här hopplösa tråden!
Och resonemanget att det skulle vara bättre att samla alla frågor som har med en viss produkt till en tråd på över 200-sidor är ju befängd och helt stick i stäv med poängen med ett forum med trådar. Man har ämnen på trådar för att tydligt och lätt kunna hitta relevant information. Catch-all trådar "allt om XXX" är ju praktiskt när det postas sällan men inte när det är hög volym. Vi har ju här på Minhembio.com möjligheten att koppla Prisjakt-produkter till trådar, just för att det skall vara lätt att hitta relevanta trådar!
Varför inte ha alla trådar om TV-apparater i en och samma tråd, det är ju bara söka om man vill veta nåt! Eller vänta, varför inte ha alla trådar... jag tror alla inser det opraktiska med 200+-sidorstrådar. Nej det här är ett gammalt resonemang som missförståtts av folk redan då bbs:er och newsgroups började få stora volymer... information skall inte klumpas ihop till enorma datamängder som är svåragenomträngliga, information skall kategoriseras och distribueras i lämpliga delar.
Se där, en gammal käpphäst!
Postad 28 August 2008 - 13:20
Postad 28 August 2008 - 14:04
Jag håller med er... vet bara inte riktigt hur vi ska gå vidare... Det finns väl inte så mycket funktioner i forumet som skulle kunna underlätta. Det är helt enkelt för mycket information. Ev en egen underkatergori... men det känns oxå ohållbart!
Problemet är väl att man inte kan göra "undermenyer" (eller så vet jag inte hur man gör...). Så man kunde ha tydligare frågor o sen klicka sig vidare, ungefär som på NMT forumets FAQ (tycker inte den är så himla bra heller). Trubblet många gånger (som jag ser det) är väl just att väldigt många "newbies" ställer samma frågor... jag har ju försökt få med så många som möjligt i första inlägget, men de börjar tyvärr inte där.
Om någon har förslag så fram med dom!!
Postad 28 August 2008 - 14:04
Postad 28 August 2008 - 14:40
Hej har en fråga ang webtjänsterna i popcornen. Finns det möjlighet att lägga in egna webradio kanaler? tex P3, RadioSeven mm?
gjorde en säkning i tråden på webradio å hittade detta som jag själv testat och det funkade
Själv spelar jag webbradio med PCH och jag har gjort så att jag lagt upp en webbsida med lite stationer jag lyssnar på, och adressen till den har jag lagt in i PCH. Där har jag bla RadioSeven.
Tyvärr verkar det bara gå att spela MP3-streamat, jag har då inte lyckts få nåt annat format att funka. Men det finns ju mycket att välja på via www.shoutcast.com.
Postad 28 August 2008 - 14:51
Allt fungerade helt perfekt innan jag uppdaterade den, SMB fungerar fortfarande som det ska men hade även en server som jag streamade över internet på genom NFS.
Någon annan som provat samma sak och upplevt att det inte fungerar efter den senaste fw..
Tack på förhand.
Postad 28 August 2008 - 15:25
Massa text....
Catch-all trådar "allt om XXX" är ju praktiskt när det postas sällan men inte när det är hög volym.
Men vart hittar jag den tråden
//Peter
p.s. Attans vad bra den nya FWn är (den officiella alltså).
Någon mer som märkt att Llink (2.11) är sämre på *.mkv än pch självt? Aldrig märkt någon skillnad tidigare men det beryktade "Killer Sample" ger bara ett litet hack när jag kör från PCHns interface och ett evinnerligt ryckande via llink. Har llink installerat på PCHn och spelar naturligtvis samma klipp i bägge fallen från den interna HDDn.
Redigerat av froven, 28 August 2008 - 15:26.
Postad 28 August 2008 - 15:35
Men vart hittar jag den tråden
![]()
![]()
//Peter
p.s. Attans vad bra den nya FWn är (den officiella alltså).
Någon mer som märkt att Llink (2.11) är sämre på *.mkv än pch självt? Aldrig märkt någon skillnad tidigare men det beryktade "Killer Sample" ger bara ett litet hack när jag kör från PCHns interface och ett evinnerligt ryckande via llink. Har llink installerat på PCHn och spelar naturligtvis samma klipp i bägge fallen från den interna HDDn.
Det beror på den nya haali mkv splittern som introducerats i FW'n. I Nyaste betan har man ökat buffringen och dessutom gett oss möjligheten att sätta buffert storleken i html-koden. Inga probs med 1080p mkv då...
Postad 28 August 2008 - 15:45
The.Matrix.Revolutions.2003.1080p.HDDVD.x264-hV MeidaInfo Video Format : AVC Format/Info : Advanced Video Codec Format profile : [email protected] Format settings, CABAC : Ja Format settings, ReFrames : 8 frames Codec ID : V_MPEG4/ISO/AVC Duration : 2 h 9 min Bitrate : 7802 Kbps Nominal bit rate : 8158 Kbps Bredd : 1920 pixlar Höjd : 800 pixlar Bildförhållande : 2.400 Bildhastighet (Frame rate) : 23.976 fps Colorimetry : 4:2:0 Scan type : Progressive Bits/(Pixel*Frame) : 0.222 Skrivande bibliotek : x264 core 54 svn-635M Språk : Engelska Audio Format : AC-3 Format/Info : Audio Coding 3 Codec ID : A_AC3 Duration : 2 h 9 min Bitrateläge : Constant Bitrate : 640 Kbps Kanal(er) : 6 kanaler Kanalplatser : Front: L C R, Rear: L R, LFE Samplingstakt : 48.0 KHz Språk : Engelska
jag har en Panasonic Pv60 (720p)
Så PCH scalar ner filmen till 720p, inga problem.. Men ljudet
Står AC3 inställningarna på: RAW så hackar det. (vilket det inte gjort med någon annan film)
Men ställer ja den i PMC (eller vad det heter) så funkar det jätte bra.
Varför?
tacksam för svar..
Ps. När ja ändå frågar ska ja köra 720p 50hz eller 720p 60hz ?
Postad 28 August 2008 - 15:52
I går när jag skrev ovanstående hade jag testat 3 st ISO. Samtliga bar sig åt som ISOman beskrev, dvs filmen startar inte och efter några få sekunder av svart i rutan är man tillbaka till PCH-skärmen. Efter att PCH sovit på saken i helt avstängt skick under natten kollade jag samma ISO igen idag. Två av filmerna startar nu upp helt OK (fast jag har inte kört dom till slutet) och den tredje startar men låser sig efter en kort stund. Vad man ska dra för slutsatser vet jag inte utom möjligen att det är spännande att äga en PCH.Jag uppfattade ISOmans "Har problem med att spela upp ISO- och img-filer på intern/USB- HD" så att han hade problem med BÅDE intern och USB-disk. Min fråga till honom berodde på att jag plötsligt upptäckte att jag inte kunde köra ISO, vare sig dom ligger på den interna disken eller på datorn eller NAS. Någon USB-disk har jag aldrig anslutit. Jag har inte så många ISO och jag har försökt erinra mig om jag kört någon av dom tidigare med gamla f/w men är inte säker (börjar bli gammal och gaggig
)
Postad 28 August 2008 - 15:56
har startat om, lagt in ny firmware, men problem kvarstår. funderar på om d har med min externa usb-disk som ställer till det? dock har jag inte haft problem med detta innan.
tacksam om någon vet något som kan hjälpa
Postad 28 August 2008 - 16:20
[code=auto:0]The.Matrix.Revolutions.2003.1080p.HDDVD.x264-hV
MeidaInfo
Format profile : [email protected]
Står AC3 inställningarna på: RAW så hackar det. (vilket det inte gjort med någon annan film)
Varför?
tacksam för svar..
Precis som så många "problemfilmer" så är den här felaktigt rippad. L5.1 är ENBART för proffs och redigeringsändamål, egentligen borde den inte funka alls på PCH:n som är specad för L4.1 eller lägre.
Vad gäller bildfrekvensen, så brukar jag låta TV:n göra omskalningen, så sparar jag processorn för enbart dekodningen (mer marginal till att det börjar hacka). Frekvensen ställer jag till auto i både PCH:n och TV:n, just min TV råkar klarar 23.976Hz, går inte det får du pröva dig fram vad som funkar minst dåligt.
Grundprincipen är: ju mindre förändringar/omskalningar du utsätter filmen för desto bättre för slutkvalitén.
Postad 28 August 2008 - 20:14
Någon annan som upplevt problem med NFS nu efter senaste uppdateringen?
Allt fungerade helt perfekt innan jag uppdaterade den, SMB fungerar fortfarande som det ska men hade även en server som jag streamade över internet på genom NFS.
Någon annan som provat samma sak och upplevt att det inte fungerar efter den senaste fw..
Tack på förhand.
Mjo fick samma problem gjort nya mappningar med både nfs och nfs-tcp ... vill sej inte backar jag firmware går det direkt.
/Martin
Postad 28 August 2008 - 21:35
Hur lägger jag upp den i popcornen då?gjorde en säkning i tråden på webradio å hittade detta som jag själv testat och det funkade
Postad 28 August 2008 - 21:55
Mjo fick samma problem gjort nya mappningar med både nfs och nfs-tcp ... vill sej inte backar jag firmware går det direkt.
/Martin
Phuuu, det var skönt att läsa...eller vad ska jag säga.
Jag har en homeserver som jag kört NFS från, men så lånade jag ut min popcorn ett par dagar + att jag samtidigt installerade om homeservern.. Och nu har jag fått tillbaka popcornen (uppdaterad med nya firemaren) och jag inte NFS inte att fungera.
Nu slipper jag iaf sitta och bråka med den..
Hur backar man firmware? Är det på samma meny som man uppdaterar den? Eller måste jag ta det via ett USB-minne?
//Gerry
Postad 28 August 2008 - 22:27
Har försökt att få tag på TP-linken hela veckan utan framgång.
Postad 29 August 2008 - 00:07
Hur lägger jag upp den i popcornen då?
Sitter på jobbet nu men du lägger väl till webadressen under web på PCH. tror det är där youtube mm finns men bara å leta lite så hittar du =) annars kanske nån annan kan förklara som kommer ihåg bättre eller kan kolla.
Mao får du nöja dig med hans kanaler på den sidan el be honom lägga till det du saknar) eller sätta upp en egenwebserver. iofs går det kanske lägga in en egen html fil på interna hd (om man har det) eller dela ut html filen från datorn å sen komma åt den på sista alternativet som inte är film ,musik eller bilder. Testade bara som hastigast en gång å la in adressen till hans websida å det funkade
Redigerat av PiZZaMaN, 29 August 2008 - 00:11.
Postad 29 August 2008 - 07:25
Jo men problemet som börni beskrev hjälps inte av några sökfunktioner eller vad än kanelbulle skrivit i sin första post: om man ställer en fråga som hamnar två sidor bakåt, så är det mycket möjligt att man blir ignorerad. Inte på grund av att frågan är irrelevant, utan för att 4 andra frågor debatteras och lägger till 3 sidor till tråden.
Dessutom är sökfunktionen inom trådar sorgligt underlägsen sökning på forumnivå. Prova att söka efter "NAS" i den här tråden... väldigt smidigt med 40 sidor träffar! Sök sedan i hela forumet på "+popcorn +nas" och man får upp alla trådar med relevant info... synd bara att en av dessa träffar är på den här hopplösa tråden!
Och resonemanget att det skulle vara bättre att samla alla frågor som har med en viss produkt till en tråd på över 200-sidor är ju befängd och helt stick i stäv med poängen med ett forum med trådar. Man har ämnen på trådar för att tydligt och lätt kunna hitta relevant information. Catch-all trådar "allt om XXX" är ju praktiskt när det postas sällan men inte när det är hög volym. Vi har ju här på Minhembio.com möjligheten att koppla Prisjakt-produkter till trådar, just för att det skall vara lätt att hitta relevanta trådar!
Varför inte ha alla trådar om TV-apparater i en och samma tråd, det är ju bara söka om man vill veta nåt! Eller vänta, varför inte ha alla trådar... jag tror alla inser det opraktiska med 200+-sidorstrådar. Nej det här är ett gammalt resonemang som missförståtts av folk redan då bbs:er och newsgroups började få stora volymer... information skall inte klumpas ihop till enorma datamängder som är svåragenomträngliga, information skall kategoriseras och distribueras i lämpliga delar.
Se där, en gammal käpphäst!
Kanske börjar dra ihop sig till en riktig FAQ som det går att hänvisa till och som uppdateras efterhand?
Nisken, börni, localhost & widescreen:
Jag håller med er... vet bara inte riktigt hur vi ska gå vidare... Det finns väl inte så mycket funktioner i forumet som skulle kunna underlätta. Det är helt enkelt för mycket information. Ev en egen underkatergori... men det känns oxå ohållbart!
Problemet är väl att man inte kan göra "undermenyer" (eller så vet jag inte hur man gör...). Så man kunde ha tydligare frågor o sen klicka sig vidare, ungefär som på NMT forumets FAQ (tycker inte den är så himla bra heller). Trubblet många gånger (som jag ser det) är väl just att väldigt många "newbies" ställer samma frågor... jag har ju försökt få med så många som möjligt i första inlägget, men de börjar tyvärr inte där.
Om någon har förslag så fram med dom!!
Ett underforum för bara popcorn hade u varit käckt, så kunde man haft en tråd per fråga där.
En idé är kanske att man listar massa olika sökord som fungerar på förstasidan. Typ:
"Om du inte hittar det du söker här, prova något av följande sökord: llink, webradio, wifi, HDMI-kabel, flawless ..."
mm.mm. för jag upplever många gånger att man har ett problem, men man kan inte riktigt sätta ett nyckelord på problemet. Och därför är det svårt att söka på det. Men om vi alla kan hjälpas åt att lista nyckelord, så kanske man kan ögna igenom dem (på första sidan) för att sen kanske hitta ett nyckelord som passar in på ens problem.
Sen måste vi alla kanske vara mer nog med orden "Sök själv, eller kolla på första sidan" när det kommer upp en fråga som alla vet att den kommit 1000ggr förr.
Postad 29 August 2008 - 08:26
http://www.networkedmediatank.com/
Postad 29 August 2008 - 09:21
Jag köpte min TP-link WN821N hos PC City Komponentcenter (webbshop). Kostar 265:- + frakt.Finns det någon mer USB-sticka än TP-link WN821N som fungerar till PCH:n???
Har försökt att få tag på TP-linken hela veckan utan framgång.
http://komponentcent...p;prodid=682291
Postad 29 August 2008 - 09:23
Tack!! Efter den nya firmware-uppdateringen tror jag det blev bättre, men efter att ha bytt till 50 Hz blev det helt perfekt. Borde förstått detta själv...
Stort tack!
Hur löser ni för att skifta mellan tex 1080p/23 och 1080p/50 ? ett auto läge som ändra sej efter vad man spelar upp vore ju smutt ....
Postad 29 August 2008 - 10:55
2,5 eller 3,5?
Vilken adapter funkar/får plats? (gärna länk)
MVH
/O
Postad 29 August 2008 - 11:12
Snabbsvar önskas angående TYST disk 160Gb uppåt...
2,5 eller 3,5?
MVH
/O
Önskas installation också?
Postad 29 August 2008 - 11:17
Har 2 frågor om min popcorn.
Är nöjd med den som fan, men skulle vilja veta, har sökt men ej funnit en guide över fjärrkontrollen.
Vad alla knappar är till. Hur man/om det går göra en playlist över mp3, köra en slideshow över bilder osv.
Inte så lätt när det inte finns ngn överblick ngnstans över alla knappar på fjärren.
Sen undrar ja över, är inte så high på detta med nätverk.
Ja streamar juh film o musik från datan nu, o det fungerar fel fritt.
Saken är den att ja vill även få internet på popcornen samtidigt som jag är kopplad till datan o kan streama.
Hur går ja till väga?
Jag har:
Pc med 2 nätverkskort
D-link wireless sticka
trådlöst modem / Router
massa nätverkskabel
Finns det ngn lösning?
Ha en bra helg!
Redigerat av Unregistered19e705b2, 29 August 2008 - 11:18.
Postad 29 August 2008 - 11:17
Hur löser ni för att skifta mellan tex 1080p/23 och 1080p/50 ? ett auto läge som ändra sej efter vad man spelar upp vore ju smutt ....
Det finns ju ett autoläge i PCH:n - så jag vet inte om jag förstod din fråga riktigt?
Jag använder det själv, auto i PCH:n och auto i min TV funkar på alla möjliga varianter 1080p/i, 720p, 60, 50, 30, 25, 24, 23,976Hz (men inte riktigt alla) ibland säger min TV ifrån med nåt lustigt felmeddelande och i övrigt svart ruta.
Postad 29 August 2008 - 11:24
Hallå!
Är nöjd med den som fan, men skulle vilja veta, har sökt men ej funnit en guide över fjärrkontrollen.
Vad alla knappar är till. Hur man/om det går göra en playlist över mp3, köra en slideshow över bilder osv.
Inte så lätt när det inte finns ngn överblick ngnstans över alla knappar på fjärren.
Här finns en guid http://www.networked...ad.php?tid=1940
Postad 29 August 2008 - 11:26
Önskas installation också?
Nej men den här tråden e så sjukt lång så jag tänkte att någon kunde hjälpa mig med en bra combo.
MVH
/O
Postad 29 August 2008 - 11:31
Hallå!
Sen undrar ja över, är inte så high på detta med nätverk.
Ja streamar juh film o musik från datan nu, o det fungerar fel fritt.
Saken är den att ja vill även få internet på popcornen samtidigt som jag är kopplad till datan o kan streama.
Hur går ja till väga?
Jag har:
Pc med 2 nätverkskort
D-link wireless sticka
trådlöst modem / Router
massa nätverkskabel
Finns det ngn lösning?
Ha en bra helg!
Vi är särskilt glada för att nätverk inte gör dig oregerligt "hög"
Din fråga om "knappschema" är bra, fanns det inte med i lådan? annars finns en del i kanelbullens inlägg #1 på sida 1
D-link USB sticka lär du få svårt att funka i PCH:n, använd den i datorn istället eller hoppa över den helt och använd kabel istället. Säkrare, snabbare...
Koppla routern till PCH:n med kabel via dess ethernet RJ45 uttag. Kolla noga att routerns eventuella brandvägg tillåter trafik (speciellt trafik till datorn på LAN:et brukar strula)
Datorn måste ha Netbios i nätverksstacken aktiverad. Konfigurera PCH:n så att den har samma arbetsgruppsnamn (vanligen Mshome) som din PC och att PC:n inte har en mjukvarubrandvägg som hindrar trafiken med PCH:n
Internetåtkomst från PCH:n brukar inte vara problematiskt, ange bara gateway adressen i PCH:n (brukar vara samma adress som router när den är kombo som i ditt fall)
IP adressen brukar jag sätta hårt (inte automatiskt via DHCP) och den måste ligga på samma nät som PC:n och routern.
Hur du gör det finns beskrivet i tråden någrea sidor tillbaka (använd sökfunktionen) sök på 255.255.255.0 eller gateway eller brandvägg så hittar du.
Postad 29 August 2008 - 11:47
Snabbsvar önskas angående TYST disk 160Gb uppåt...
2,5 eller 3,5?
MVH
/O
Jag tycker du ska sätta i en 2,5:a. Jag har testat med en 3,5 seagate 400GB och den lät för mycket enligt mig.
Jag har en extern 2,5 western digital, den är mycket tyst, testa en sån fast intern.
Du kan läsa mer här-> http://www.networked...ad.php?tid=4921
Denna adapter funkar -> http://www.ggsdata.s...2.5adapter.html
Postad 29 August 2008 - 12:08
Jag tycker du ska sätta i en 2,5:a. Jag har testat med en 3,5 seagate 400GB och den lät för mycket enligt mig.
Jag har en extern 2,5 western digital, den är mycket tyst, testa en sån fast intern.
Du kan läsa mer här-> http://www.networked...ad.php?tid=4921
Denna adapter funkar -> http://www.ggsdata.s...2.5adapter.html
Tack för ett snabbt och trevligt svar, precis vad jag önskade.
/O
Postad 29 August 2008 - 12:32
tackar Tackar. ska testa...Vi är särskilt glada för att nätverk inte gör dig oregerligt "hög"
![]()
Din fråga om "knappschema" är bra, fanns det inte med i lådan? annars finns en del i kanelbullens inlägg #1 på sida 1
D-link USB sticka lär du få svårt att funka i PCH:n, använd den i datorn istället eller hoppa över den helt och använd kabel istället. Säkrare, snabbare...
Koppla routern till PCH:n med kabel via dess ethernet RJ45 uttag. Kolla noga att routerns eventuella brandvägg tillåter trafik (speciellt trafik till datorn på LAN:et brukar strula)
Datorn måste ha Netbios i nätverksstacken aktiverad. Konfigurera PCH:n så att den har samma arbetsgruppsnamn (vanligen Mshome) som din PC och att PC:n inte har en mjukvarubrandvägg som hindrar trafiken med PCH:n
Internetåtkomst från PCH:n brukar inte vara problematiskt, ange bara gateway adressen i PCH:n (brukar vara samma adress som router när den är kombo som i ditt fall)
IP adressen brukar jag sätta hårt (inte automatiskt via DHCP) och den måste ligga på samma nät som PC:n och routern.
Hur du gör det finns beskrivet i tråden någrea sidor tillbaka (använd sökfunktionen) sök på 255.255.255.0 eller gateway eller brandvägg så hittar du.
Återkommer om det e ngt.
Lite high blir man alltid
Postad 29 August 2008 - 12:55
Vi är särskilt glada för att nätverk inte gör dig oregerligt "hög"
![]()
hehe.
Plugga in en sladd till datorn från routern
Plugga i en sladd i pch till routern
Vipps, internet plus att ja fortfarande kan streama från datorn.
Gjorde inget annat.
Suveränt när saker funkar utan krongel =D
Postad 29 August 2008 - 13:23
hehe.
Plugga in en sladd till datorn från routern
Plugga i en sladd i pch till routern
Vipps, internet plus att ja fortfarande kan streama från datorn.
Gjorde inget annat.
Suveränt när saker funkar utan krongel =D
Vad bra! många frågor om LAN här brukar röra svårigheter med brandvägg och svårigheter att hitta tillbaka till PCH:n, när man använder DCHP tilldelade adresser (dynamisk IP). Du lär märka efter omstart av hela/delar av dina apparater om det fortfarande funkar lika bra.
Trevlig filmhelg nu! och välkommen i gemenskapen.
Redigerat av Nisken, 29 August 2008 - 13:24.
Postad 29 August 2008 - 13:33
PCH ska ju kunna spela upp FLAC, men när jag spelar upp film med FLAC-ljud så är det tyst. Någon som vet varför? (har senaste firmware)
Postad 29 August 2008 - 13:59
Ber om ursäkt om denna fråga behandlats tidigare i denna gigantiska tråd.
PCH ska ju kunna spela upp FLAC, men när jag spelar upp film med FLAC-ljud så är det tyst. Någon som vet varför? (har senaste firmware)
Vet inte om detta gäller även på PCH, men att spela upp FLAC-musikfiler och att spela upp film med inbäddade FLAC-ljudfiler kan vara två helt skilda saker. Vissa typer av ljud fungerar inte i filmer, men varför vet jag inte.
Postad 29 August 2008 - 14:50
Jag tror att flac i stereo funkar, men inte surround. Men det är min gissning.Ber om ursäkt om denna fråga behandlats tidigare i denna gigantiska tråd.
Postad 29 August 2008 - 15:10
Postad 29 August 2008 - 15:22
Har ett litet problem med min spelare. Om den har stått igång orörd under ett par timmar så fungerar det inte att läsa från hårddisken. När jag väljer en mapp så står den väldigt länge och försöker öppna mappen och när den lyckats så hittar den inga filer i den. Enda sättet att få den att gå igång är att dra ut strömmen och starta om. Jag har en Western Digital 500GB hårddisk i den. Någon annan med samma problem? Finns det någon lösning på problemet? Har senaste firmwaren.
Nej inget generellt känt fel, möjligen för WD diskar, de har alla möjliga problem tilsammans med PCH, ibland funkar de ibland inte, så WD brukar vi avråda från.
Postad 29 August 2008 - 15:34
Vad bra! många frågor om LAN här brukar röra svårigheter med brandvägg och svårigheter att hitta tillbaka till PCH:n, när man använder DCHP tilldelade adresser (dynamisk IP). Du lär märka efter omstart av hela/delar av dina apparater om det fortfarande funkar lika bra.
Trevlig filmhelg nu! och välkommen i gemenskapen.
Okey!
Ja får ge fan i att starta om helt enkelt
Tack för hjälpen!
O tack för välkomnadet.
Postad 29 August 2008 - 19:42
Hmm, ja för de som kan engelska så finns ju redan ett forum som är "specat" i detalj.
http://www.networkedmediatank.com/
Inte nog med det. På networkedmediatank.com finns en wiki, och alla som har ett reggat sig på den kan göra tillägg och ändringar. Med andra ord är det inga problem att göra svenska sidor med FAQ och artiklar/HOW-TO's osv. En enkel början är att göra en ny sida där med Kanelbullens eminenta Inlägg #1 i den här tråden.
http://networkedmedi...x.php/Main_Page
Postad 29 August 2008 - 22:24
Tack för ett snabbt svar. Får byta disk till ett annat märkeNej inget generellt känt fel, möjligen för WD diskar, de har alla möjliga problem tilsammans med PCH, ibland funkar de ibland inte, så WD brukar vi avråda från.
Postad 30 August 2008 - 08:31
Jag kör med WD i min, den funkar bra men passar inte i hålen på undersidan för fastsättningTack för ett snabbt svar. Får byta disk till ett annat märke
Postad 30 August 2008 - 08:40
Troligen sä är det något fel i kodningen av ljudet i just den mkv filen.En fundering..
Varför?
När du kör PCM (Analogt) så fixar trots allt Popcorn till det, men i det läget får du bara Steroljud.
(I RAW så blir det det ju din stärkare som omvandlar till 5.1 och den är troligen lite mer noggran :-) )
Kör Video i Auto.
Postad 30 August 2008 - 12:00
Var o köpte en ny multifjärr igår.
En PHILIPS SRU7140
Finns det några koder till popcorn så man kanske kan få denna att funka?
Har juh dosor ligger överallt.
Har fått min panasonic tv att fungera
Och även DVD spelaren. =)
Men vill få fram koder till:
Popcorn
Canal Digitals HD box ( Sagem )
Eltax hemmabio system.
Ngn som vet nått dom de så våre de kalas =)
Ha de!
Redigerat av Unregistered19e705b2, 30 August 2008 - 12:00.
Postad 30 August 2008 - 14:51
Postad 30 August 2008 - 15:57
Har tidigare sett andra som försökt med SVT Play men inte lyckats och jag har själv lekt lite grann men jag tror det krävs en del programmering för att lyckas. SVT Play använder ju olika tekniker för olika program vilket inte precis underlättar. Jag har även lekt lite med en workaround som så när har lyckats. Du kan gärna prova själv för jag vill veta om skälet till misslyckandet är allmängiltigt eller ligger i min dator. Så här gör man:Någon som fått igång svt Play via popcorn? Eller finns det andra roliga strömmade tv-sidor som fungerar?
Ladda ner programmet WM Recorder (http://www.wmrecorder.com/demo.php) som används till att spela in strömmande video från Internet . Man kan börja leka utan utan att lösa licens, demoläget räcker. Starta WMR i auto-läge, (innebär att inspelningen startar så fort en ström upptäcks i datorn) och ställ in WMR att spara i en mapp som PCH kan komma åt via nätverket. Starta sedan något av de SVT Play:s program som skickar ut en ström i asx-format (vilket innebär att videofilen sparas som en .wmv-fil). Inspelning startar och så fort den sparade filen dyker upp i UT-mappen kan du plocka upp den i PCH och spela den där. Alltsammans är gjort på en minut och nu kan du glömma datorn, luta dig tillbaka i soffan och se programmet i TVn – var det tänkt. Problemet är bara att det kommer inget ljud.
Den wmv-file som skapas kan jag spela i datorn med flera olika mediaspelare men när PCH spelar den kommer bild men inget ljud. Ljudet sänds i WMA-format från SVT Play och sparas av WM Recorder i samma format men tydligen på något skumt sätt så att PCH inte får tag på det. Jag har försökt få hjälp av supporten för WM Recorder men det har inte lett någonstans. Det går att konvertera om filen med något videokonverteringsprogram så att den sedan kan spelas i PCH men då börjar man tappa idén med det hela - att det ska vara en snabb metod som tillåter att man kan börja titta på programmet med minimal tidsfördröjning. Finns det någon på forumet som är tillräckligt tekniskt kunnig om ljudcodecs för att förstå varför PCH inte kan spela upp ljudet?
Postad 30 August 2008 - 18:58
Jag rippade min We Own the Night-kopia till servern med DTS-ljud.
Jag kan starta filmen och efter halva menyn har spelats så börjar bilden hacka och ljudet droppa..
Har testat med SIn City och där funkade DTS/ES finfint.
Nån som varit med om samma? Lösning?
Postad 30 August 2008 - 20:00
Jag har lite problem med DTS trots ny firmware installerad.
Jag rippade min We Own the Night-kopia till servern med DTS-ljud.
Jag kan starta filmen och efter halva menyn har spelats så börjar bilden hacka och ljudet droppa..
Har testat med SIn City och där funkade DTS/ES finfint.
Nån som varit med om samma? Lösning?
Gäller hackandet enbart med DTS? eller med någon annan ljudkanal på samma filmrippning oxå?
Gäller den samtliga filmer med DTS ljud på din PCH eller enbart denna film?
Isåfall med vad har du rippat filmen? Vilka enkoderinställningar har du använt?
De allra flesta hackande filmer beror på för "vassa" inställningar av enkodern med för hög bitrate eller för tung dekodning för den relativt en PC rätt långsamma processorn i PCH:n
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
* Officiell tråd - Popcorn Hour A-110/B-110 *
14 bilder
67 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?