Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 januari 2010 - 15:44

Lias08
  • Lias08
  • Mästare

• 2 705 inlägg
  • 0
Igår skulle spela in "Halv 8 Hos Mig" till tjejen men det gick inte att använda fjärren! Jag tryckte säkert 15-20 gånger på REC knappen från 3-4 meters avstånd utan att boxen reagera, byte tom batteri utan framgång.
vi har en Sony Bravia som har ljussensor, misstänker att det är den som stör kommunikationen mellan fjärr & boxen. Stängde av ljussensorn och Vips då funkade allt igen.
Kan man köpa en billig och bra multifjärr som fungerar bättre? Vad rekommenderar ni?

Postad 27 januari 2010 - 15:55

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0

Igår skulle spela in "Halv 8 Hos Mig" till tjejen men det gick inte att använda fjärren! Jag tryckte säkert 15-20 gånger på REC knappen från 3-4 meters avstånd utan att boxen reagera, byte tom batteri utan framgång.
vi har en Sony Bravia som har ljussensor, misstänker att det är den som stör kommunikationen mellan fjärr & boxen. Stängde av ljussensorn och Vips då funkade allt igen.
Kan man köpa en billig och bra multifjärr som fungerar bättre? Vad rekommenderar ni?

Logitech Harmony.

Finns ett antal i den serien i lite olika prisklasser. Har själv Harmony One.
Man kan lägga in upp till 15 enheter (i harmony one, kan vara färre i billigare modeller) och sedan skapa ett antal aktiviteter som t ex "Se på TV" som slår på tv:n, CD:s box, ljudanläggning + andra enheter som används när du tittar på tv.
Då programmeras knapparna till olika enheter (nästan automagiskt) och man behöver inte "byta enhet i fjärren".
Man behöver en dator med med usb-anslutning och internet. Konfigurationsprogrammet är enkelt att använda men det kan ta lite tid att få till exakt som man vill ha det.
Ofta krävs det några omprogrammeringar (man vet inte vad man vill ha innan man saknar det), men grundkonfigurationen som föreslås räcker mycket långt.

Ju fler enheter man har hemma (CD, DVD, Radio, Hembio, TV, sat-box etc) desto "bättre" är valet av en Harmony.

Det finns liknande produkter från andra tillverkare, men de känner inte jag till men phillips pronto lär vara bra.

Redigerat av Unregisteredbcdf29f3, 27 januari 2010 - 16:19.

Postad 27 januari 2010 - 16:28

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0

Logitech Harmony.

Finns ett antal i den serien i lite olika prisklasser. Har själv Harmony One.
Man kan lägga in upp till 15 enheter (i harmony one, kan vara färre i billigare modeller) och sedan skapa ett antal aktiviteter som t ex "Se på TV" som slår på tv:n, CD:s box, ljudanläggning + andra enheter som används när du tittar på tv.
Då programmeras knapparna till olika enheter (nästan automagiskt) och man behöver inte "byta enhet i fjärren".
Man behöver en dator med med usb-anslutning och internet. Konfigurationsprogrammet är enkelt att använda men det kan ta lite tid att få till exakt som man vill ha det.
Ofta krävs det några omprogrammeringar (man vet inte vad man vill ha innan man saknar det), men grundkonfigurationen som föreslås räcker mycket långt.

Ju fler enheter man har hemma (CD, DVD, Radio, Hembio, TV, sat-box etc) desto "bättre" är valet av en Harmony.

Det finns liknande produkter från andra tillverkare, men de känner inte jag till men phillips pronto lär vara bra.

+1
kör själv 555 som kostar ca. 500:- och klarar också 15 enheter, men det är makrofunktionen som "pgu" beskriver som är det som är riktigt bra med Harmony. Att man sen laddar ner fjärrkontrollens koder för alla tänkbara apparater över nätet gör bara saken ännu enklare.
:D

Postad 27 januari 2010 - 16:57

Lias08
  • Lias08
  • Mästare

• 2 705 inlägg
  • 0
Tack för tipset, ska kolla på Logitech Harmony.

Postad 27 januari 2010 - 20:45

Unregistereda7124cf7
  • Unregistereda7124cf7
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Fick strömavbrott nyss och när strömmen kom tillbaks funkar inte boxen, den stog på inspelning och nu får jag ngen bild, nn som vet om det går att nollställa på nått vis så att inspelningen avryts

Postad 27 januari 2010 - 22:03

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Tack för tipset, ska kolla på Logitech Harmony.

Logitech har helt suverän support också om man mot förmodan skulle misslyckas med någon apparat eller ingång. Har själv en 655 och en 785.

Postad 27 januari 2010 - 22:07

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Fick strömavbrott nyss och när strömmen kom tillbaks funkar inte boxen, den stog på inspelning och nu får jag ngen bild, nn som vet om det går att nollställa på nått vis så att inspelningen avryts

Brukar fungera med att hålla inne startknappen på fronten.

Annars kan du titta tillbaka lite i tråden efter en reset-kod men exakt vad som sker då vet jag icke.

Postad 28 januari 2010 - 09:08

mikaelxk8
  • mikaelxk8
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Fick min igår.
Första intrycket är att den verkar bra.
Fjärren funkar bra.
Den susar lite när den startar upp men tystnar sedan.
Stänger jag av ljudet på Tv:n hörs ett litet sus från fläkten...men jag brukar ha på ljudet när jag ser på tv så det stör mig inte.
Dolby digital ljud och HD bild...det blev ett lyft.

Postad 28 januari 2010 - 11:56

Vilo
  • Vilo
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Fick min igår.
Första intrycket är att den verkar bra.
Fjärren funkar bra.
Den susar lite när den startar upp men tystnar sedan.
Stänger jag av ljudet på Tv:n hörs ett litet sus från fläkten...men jag brukar ha på ljudet när jag ser på tv så det stör mig inte.
Dolby digital ljud och HD bild...det blev ett lyft.

Jag brukar också ha ljudet på när jag ser på tv........ :P

Postad 28 januari 2010 - 14:46

Unregisteredd42b33aa
  • Unregisteredd42b33aa
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

För att de behöver ström....

Förklara gärna varför de behöver ström.

Igår Onsdag gjorde jag en fabriksåterställning och valde sedan manuell konfiguration.
LNB Ström satte jag på nej och boxen verkar ändå fungera som vanligt.
Två kanaler kan spelas in samtidigt.

//Jörgen

Postad 28 januari 2010 - 15:25

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Förklara gärna varför de behöver ström.

Igår Onsdag gjorde jag en fabriksåterställning och valde sedan manuell konfiguration.
LNB Ström satte jag på nej och boxen verkar ändå fungera som vanligt.
Två kanaler kan spelas in samtidigt.

//Jörgen

För att en LNB ska fungera måste den ha en styrsignal samt en spänning för att förstärka det som tagits emot. LNBer är vanligen aktiva antenner och utan extra ström blir det en sämre signal som tas emot om någon.

Testat på min box och då skiljer det 20 i signalstyrka, ungefär, till det sämre när jag slår av spänningen till LNBn.

Postad 28 januari 2010 - 16:43

Unregisteredd42b33aa
  • Unregisteredd42b33aa
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

För att en LNB ska fungera måste den ha en styrsignal samt en spänning för att förstärka det som tagits emot. LNBer är vanligen aktiva antenner och utan extra ström blir det en sämre signal som tas emot om någon.

Testat på min box och då skiljer det 20 i signalstyrka, ungefär, till det sämre när jag slår av spänningen till LNBn.

Ja min signalstyrka är exakt lika oavsett om jag väljer ja eller nej (mycket konstigt).

Är det möjligtvis något som är galet hos mig?

Postad 28 januari 2010 - 17:19

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Ja min signalstyrka är exakt lika oavsett om jag väljer ja eller nej (mycket konstigt).

Jag har också samma signalstyrka oavsett om jag väljer ja eller nej.

Postad 28 januari 2010 - 20:02

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Jag klickade upp LNB-konfig och valde där Ja eller Nej. Klickade OK och kom till en signal-sida. Där skiftade signalkvalitén men inte på den normala kollen av signalen.
Så exakt vad boxen gör vet jag icke.

Men men, jag kan ju säga, jag kan ha fel men normalt ska LNB ha några volt spänning precis som vilken annan aktiv antenn.

Postad 28 januari 2010 - 20:09

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Tänk till en gäng före ni köper en Logitech till er PVR. Smärtfritt att ställa in den med alla apparet första gången men ändrar man i sin utrustning så är man helt i händerna på fjärrens guide som är så pedagogisk så den blir obegriplig.

När jag skulle ändra ingången på en apparat från video 1 till video 2 (från koaxialkabel till Toslink) tog det en halv dag att lista ut var i guiden man kunde ändra det. Fråga mig inte hur för jag kommer inte ihåg hur jag gjorde. Men om man får i ordning den fungerar den bra till boxen... men ändra inte något. Dock TVGuide fungerar ofta inte med Logitech-fjärren så det blir att ta omvägen till MENY.

Postad 28 januari 2010 - 20:37

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0

Tänk till en gäng före ni köper en Logitech till er PVR. Smärtfritt att ställa in den med alla apparet första gången men ändrar man i sin utrustning så är man helt i händerna på fjärrens guide som är så pedagogisk så den blir obegriplig.

När jag skulle ändra ingången på en apparat från video 1 till video 2 (från koaxialkabel till Toslink) tog det en halv dag att lista ut var i guiden man kunde ändra det. Fråga mig inte hur för jag kommer inte ihåg hur jag gjorde. Men om man får i ordning den fungerar den bra till boxen... men ändra inte något. Dock TVGuide fungerar ofta inte med Logitech-fjärren så det blir att ta omvägen till MENY.

nja, "your mileage may vary" :P
Jag har bytt både fjärrkontroll (från 515 till 555) och TV utan de minsta problem.
B)

Postad 28 januari 2010 - 20:47

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Jag klickade upp LNB-konfig och valde där Ja eller Nej. Klickade OK och kom till en signal-sida. Där skiftade signalkvalitén men inte på den normala kollen av signalen.
Så exakt vad boxen gör vet jag icke.

Men men, jag kan ju säga, jag kan ha fel men normalt ska LNB ha några volt spänning precis som vilken annan aktiv antenn.

Ett "Universal"-LNB matas med 17-18V för att ställa in horisontell porasisation och 13-14V för vertikal polarisation.
Jag har inte PVR-boxen men jag kan tänka mig 2 alternativ som denna inställning kan innebära.
1) Matningsspänningen kanske ökas något (för att klara mera spänningsfall i långa antennkablar.
2) Kanske att matningen inte stängs av i standby.

Det är lätt att mäta med en voltmeter (ställ in DC 20V-området).

Redigerat av janb, 28 januari 2010 - 20:47.

Postad 29 januari 2010 - 00:32

mrmani
  • mrmani
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Har mosaik på SilverHD. Vad beror det på? Har grönt på signal styrka.

Postad 29 januari 2010 - 09:42

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Har mosaik på SilverHD. Vad beror det på? Har grönt på signal styrka.

dålig signalkvalité.
Rush HD och National Geographic HD ligger på samma transponder, samma polarisation. Hur är bilden på dessa?

Grönt på signalstyrka är visserligen bra men den säger inte hela sanningen.

Postad 30 januari 2010 - 09:49

maxfli
  • maxfli
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Jag är lite sugen på en Harmony One fjärr. Hur funkar den till boxen, någon som har ?
Jag tänker mest på specialknapparna som de fyra färgade, TV, myTV och tv guide. Tacksam för info från dom som vet.

Postad 30 januari 2010 - 10:23

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1 086 inlägg
  • 0

Jag är lite sugen på en Harmony One fjärr. Hur funkar den till boxen, någon som har ?
Jag tänker mest på specialknapparna som de fyra färgade, TV, myTV och tv guide. Tacksam för info från dom som vet.

Om du backar en sida så kan du se att det diskuterades harmony härom dagen...

Postad 30 januari 2010 - 10:38

shakula
  • shakula
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Hmm använder du inte Logitech program på datorn för att göra inställningarna? Tar typ 5-10sec (exlusive synkning naturligtvis) att byta portar. Nu har jag en 525, men för min fjärr så ligger där en guide knapp och den har jag programmerat så att den går in i TVGuide. Har du inte en guide knapp så kan du fixa en egen på multiknapparna.
Ursäkta, men största felet i detta fallet är nog ditt problem med att förstå hur man ställer in fjärrkontrollen. Och inget generellt problem med Logitech.

Redigerat av shakula, 30 januari 2010 - 10:44.

Postad 30 januari 2010 - 13:33

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Nån mer än jag som hade problem med SVT1 igår? Jag hade inget ljud på Skavlan, men på På Spåret var det ljud.

Postad 30 januari 2010 - 14:34

Tie Domi
  • Tie Domi
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Nån mer än jag som hade problem med SVT1 igår? Jag hade inget ljud på Skavlan, men på På Spåret var det ljud.

Precis tvärtom här. . . inget ljud på "På spåret".

/Tie

Postad 30 januari 2010 - 14:50

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Hmm använder du inte Logitech program på datorn för att göra inställningarna? Tar typ 5-10sec (exlusive synkning naturligtvis) att byta portar. Nu har jag en 525, men för min fjärr så ligger där en guide knapp och den har jag programmerat så att den går in i TVGuide. Har du inte en guide knapp så kan du fixa en egen på multiknapparna.
Ursäkta, men största felet i detta fallet är nog ditt problem med att förstå hur man ställer in fjärrkontrollen. Och inget generellt problem med Logitech.

Nej det är väldigt enkelt och skulle man mot förmodan inte få rätt på det är det bara att fylla i supportformuläret och en svenskspråkig support hör av sig inom ett dygn. Har behövt hjälp 2 gånger och senast ringde en utvandrad smålänning från Canada efter att barnen hade lagt sig. Skitbra support.

Postad 30 januari 2010 - 15:03

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1 086 inlägg
  • 0

Jag hade heller inget ljud på Skavlan igår.

Postad 30 januari 2010 - 18:09

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0
Fick hem min box igår, kopplades in, hängde sig på första installationen...
Men efter att ha gjort den strömlös så gick den snällt igång.. :D
Jag har Harmony 525 till min och det verkar fungera bra. Tycker det är enkelt att programmera om så man får rätt knappar vid displayen.

En grej som säkerligen diskuterats tidigare: Vad fläkten låter!
Klart irriterande. Några tips?

En annan grej: Ser bara två program i EPG:n... Några idéer???

Postad 30 januari 2010 - 20:06

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

En grej som säkerligen diskuterats tidigare: Vad fläkten låter!
Klart irriterande. Några tips?

En annan grej: Ser bara två program i EPG:n... Några idéer???

Högt irriterande fläktljud som stör TV-tittandet. reklamera. De är medvetna om problemet. Normalt ska fläkten inte vara ljudlös men den hörs inte över TVn vid annat än tystare partier.

Två program i EPGn, låter som om du bara har en antennkabel ansluten till boxen. Två ska vara anslutna för optimal funktion.

Postad 30 januari 2010 - 23:10

KrilleB
  • KrilleB
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag har också bara två program i EPG:n, har varit så den senaste tiden. Jag har två kablar och god signalkvalitet på båda. En annan sak som också blivit nyligen är att när man går ur ett inspelat program för att sedan gå tillbaka till det så börjar den alltid om från början. Tidigare fick jag alltid frågan "fortsätta uppspelningen", någon annan som reagerat på detta?

Postad 30 januari 2010 - 23:22

giggsey
  • giggsey
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Hej, min box har gradvis blivit sämre och sämre för att nu knappt fungera alls. Boxen uppmanar mig att sätta i programkortet även fast det sitter i. Självklart får jag ingen bild. Misstänkte att det kunde vara något tjall med signalen, men min gamla ej inspelningsbara box funkar alldeles utmärkt. Någon som känner igen detta fenomen och vet hur jag kan lösa det? Har tyvärr köpt boxen begagnad så jag utgår ifrån att jag inte kommer få någon hjälp av Canal Digital. Tack på förhand!

Postad 30 januari 2010 - 23:59

KrilleB
  • KrilleB
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Hej, min box har gradvis blivit sämre och sämre för att nu knappt fungera alls. Boxen uppmanar mig att sätta i programkortet även fast det sitter i. Självklart får jag ingen bild. Misstänkte att det kunde vara något tjall med signalen, men min gamla ej inspelningsbara box funkar alldeles utmärkt. Någon som känner igen detta fenomen och vet hur jag kan lösa det? Har tyvärr köpt boxen begagnad så jag utgår ifrån att jag inte kommer få någon hjälp av Canal Digital. Tack på förhand!

Låter som problemet som jag hade, fick ny nätdel av Canal digital och sedan funkade det bra igen. Det borde väl gå att köpa en ny nätkabel som passar till boxen, Clas Ohlson kanske?

Postad 31 januari 2010 - 09:04

MiWa
  • MiWa
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
Satt å flipprade framför TV'n igår och stannade på Silver HD för att se på lite schysta naturbilder från nån IMAX-rulle som gick. Men jag fick inget ljud, utan bara brus. Spelade ingen roll om jag körde ljudet via förstärkaren eller via TV'n eller om jag valde Stereo eller Hemmabio i ljudinställningarna. Nån mer som upplevt samma sak och nån som vet orsaken?

Har i övrigt haft min box 1 vecka nu och inte haft ett enda problem. Har iofs varit ganska snäll mot den, har inte pressat den i situationer som kan leda till problem (bra med forum). Så jag är toknöjd!

För övrigt anser jag att SD-TV borde förbjudas och allt skulle behöva sändas i HD. Mer HD åt folket! :D Just det, har ju alla kanaler gratis nu såhär i början, men jag får inte in Kanal 5 HD, lite skumt...

Postad 31 januari 2010 - 09:07

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0
Kanal 5 HD är en dansk kanal och ingår i det danska CD-utbudet.

Postad 31 januari 2010 - 09:32

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Två program i EPGn, låter som om du bara har en antennkabel ansluten till boxen. Två ska vara anslutna för optimal funktion.

Korrekt, har bara en kabel just nu! Men även min tidigare HD box utan hårddisk uppträdde så.
Har bra signalkvalitet, inga andra störningar som jag märkt...

Postad 31 januari 2010 - 12:37

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Jag har också bara två program i EPG:n, har varit så den senaste tiden. Jag har två kablar och god signalkvalitet på båda. En annan sak som också blivit nyligen är att när man går ur ett inspelat program för att sedan gå tillbaka till det så börjar den alltid om från början. Tidigare fick jag alltid frågan "fortsätta uppspelningen", någon annan som reagerat på detta?

Boxen sparar enbart var man är om man trycker på Stop-knappen under en uppspelning. Det är min erfarenhet. Andra sätt att avbryta uppspelning på, som att en inspelning börjar, gör att man snällt får spola fram till där man var.

Postad 31 januari 2010 - 16:02

kjellhugo
  • kjellhugo
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Jag hade heller inget ljud på Skavlan igår.

Hade heller inte ljud på inspelningen av Skavlan från i fredags. Det fick bli SVT play i stället...

Postad 31 januari 2010 - 16:19

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0

Satt å flipprade framför TV'n igår och stannade på Silver HD för att se på lite schysta naturbilder från nån IMAX-rulle som gick. Men jag fick inget ljud, utan bara brus. Spelade ingen roll om jag körde ljudet via förstärkaren eller via TV'n eller om jag valde Stereo eller Hemmabio i ljudinställningarna. Nån mer som upplevt samma sak och nån som vet orsaken?

För övrigt anser jag att SD-TV borde förbjudas och allt skulle behöva sändas i HD. Mer HD åt folket! :) Just det, har ju alla kanaler gratis nu såhär i början, men jag får inte in Kanal 5 HD, lite skumt...

Du kan läsa om det här
https://www.minhembi...howtopic=254652

Kanal 5 HD är en dansk kanal därför kan du inte se den....

Postad 31 januari 2010 - 16:37

giggsey
  • giggsey
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
KrilleB, tackar! Får testa det. Kanske inte det första man hade gissat på... Forum rules!

Postad 31 januari 2010 - 22:53

bullorg
  • bullorg
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej ny här men gammal CD parabol kund. Fick min nya HD box (Sagem HD PVR 101-ST) i fredags och den har rullat sedan i lördags förmiddag. Den har hängt sig vid 3 olika tillfällen men den är tyst(får anstränga mig för att höra den när jag stänger av ljudet) och efter att den stått på i 10 timmar är HD tempen 37 grader. Ska nu bara dra en ytterligare kabel (lite mycket snö bara) så ska förhoppnings vis EPG komma igång ordentligt.
Får inte Silver HD att funka för dålig signal kvalitet?. Röd stapel nivå 198. 25m kabel.
Skall börja programera min nya Harmony one nu så får vi se hur det går.
Trevligt tråd har dock inte orkat läsa hela men en hel del ialla fall.

:)

Postad 01 februari 2010 - 08:41

Unregistereda6d4ebb6
  • Unregistereda6d4ebb6
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Igår morse blinkade boxen med texten Pb03 och näs jag försökte starta kom ER01 följt av blinkande 00--
Lät boxen stå avstängd under några timmar och försökte sedan starta den igen men då lyste dioden bara orange och inget hände. Som tur är hade jag en extra strömadapter som jag fått vid mitt 5:e boxbyte och när jag bytt adapter fungerade allt igen!
--P--

Postad 01 februari 2010 - 19:43

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Igår morse blinkade boxen med texten Pb03 och näs jag försökte starta kom ER01 följt av blinkande 00--
Lät boxen stå avstängd under några timmar och försökte sedan starta den igen men då lyste dioden bara orange och inget hände. Som tur är hade jag en extra strömadapter som jag fått vid mitt 5:e boxbyte och när jag bytt adapter fungerade allt igen!
--P--

Att välja sagem som boxleverantör måste vara historiens mest ogenomtänkta teknikaffär. Vad exakt hade man förväntat sig?! Kvalitet?!

Jag har exakt samma problem. Fick boxen i fredags och det inleddes med en traditionell Sagem-hängning. Fungerade sedan hjälpligt. En missad programmerad inspelning.
Helt normalt och förväntat med tanke på att det är sagem och Canal digital man har att göra med, jag brydde mig inte ens.
Sen kom det självklara, ofrånkomliga: Pb03, Er01, Er07 osv...
Ny strömadapter på väg, min HD box utan HDD är tillbaks på scenen. Jag har klappat om den, strykit den medhårs och viskat i dessa öra: "Du var nog inte så dålig ändå..."
Canal Digitals HD-boxar är skräp! Rakt igenom.

Postad 02 februari 2010 - 13:30

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0

Att välja sagem som boxleverantör måste vara historiens mest ogenomtänkta teknikaffär. Vad exakt hade man förväntat sig?! Kvalitet?!

Jag har exakt samma problem. Fick boxen i fredags och det inleddes med en traditionell Sagem-hängning. Fungerade sedan hjälpligt. En missad programmerad inspelning.
Helt normalt och förväntat med tanke på att det är sagem och Canal digital man har att göra med, jag brydde mig inte ens.
Sen kom det självklara, ofrånkomliga: Pb03, Er01, Er07 osv...
Ny strömadapter på väg, min HD box utan HDD är tillbaks på scenen. Jag har klappat om den, strykit den medhårs och viskat i dessa öra: "Du var nog inte så dålig ändå..."
Canal Digitals HD-boxar är skräp! Rakt igenom.

:) Efter en sådan upplevelse kan jag förstå att du är liiite negativ! Men om man får en box som fungerar så är det faktiskt en rätt bra box. Särskilt inpelningsfunktionen fungerar väldigt bra, det är sällan det missar, man kan spela in två program och titta på ett tredje utan problem. Jag har två andra HDD-boxar, bl a en Vantage-klon, och de är inte alls lika stabila när det gäller inspelningsfunktionen, CD-boxen är absolut inte "skräp rakt igenom".

De bekymmer som jag har med min box är att den hänger sig ibland när man bläddrar för snabbt i inspelningslistan och att den är okänslig på fjärren (TV:n verkar störa). Men den missar aldrig en inspelning.

Redigerat av Tomas L, 02 februari 2010 - 13:31.

Postad 02 februari 2010 - 19:00

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

...CD-boxen är absolut inte "skräp rakt igenom".

Nej, helt sant. Den innehåller kretsar, metall, någon fläkt mm.
Var glad åt att din funkar. Krama om den.
Min frustration grundar sig på att detta är min andra Sagem HD-box från CD som strular.

Ps: Fick låna en strömadapter av en snäll tv-handlare idag, tror ni det löste problemet?
Precis: Näpp! "Pb03", "Pb04", "Er01", "Er07".... Ny box på väg....

Postad 02 februari 2010 - 20:36

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Inga fler som har problem med rutan om att en inspelning pågår när man sätter på boxen (även om man inte har en inspelning på gång). Stoppar ibland planerade inspelningar då när boxen stratar, tror den att en annan inspelning är på gång. Sedan undrar jag hur man tolkar valet - Återgå eller tryck på TV... nu kommer dagens stora skämt... men jag trycker som bara den på min TV, så den nästan går sönder, men ingenting händer.

Postad 02 februari 2010 - 21:37

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Inga fler som har problem med rutan om att en inspelning pågår när man sätter på boxen (även om man inte har en inspelning på gång). Stoppar ibland planerade inspelningar då när boxen stratar, tror den att en annan inspelning är på gång. Sedan undrar jag hur man tolkar valet - Återgå eller tryck på TV... nu kommer dagens stora skämt... men jag trycker som bara den på min TV, så den nästan går sönder, men ingenting händer.

Är du säker på att boxen var på, och inte i av med inspelning pågick (bild syns då också, men kommandon fungerar inte)? Jag fick samma idag och tryckte på TV som det stod på skylten vilket inte fungerade, men då såg jag att den gröna lampan inte lyste så satte jag på boxen och då funkade TV valet.

Postad 03 februari 2010 - 09:28

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Igår missade den faktiskt en inspelning... men det kan ha varit jag.

Scenario:
Serieinspelning ett startar cirka 19:50, följt på samma kanal av nästa avsnitt kl 20:20
Annan inspelning två ska starta 20:00
Tittar på program kl 20, vill inte bryta. Stoppar inspelning som skulle startat kl 20 och skiftar den till en marksänd kanal.
Spelar med andra ord in ett program från sat, ett från mark och tittar på ett från sat.
Klockan 20:20 slutar inspelningen av första serieavsnittet men andra startar inte.
Klockan, cirka, 20:25 startar jag manuellt inspelning av avsnittet varvid boxen klagar på att serieinspelningen, som inte pågår, kommer att avbrytas.

Några till lite förvirrade steg finns i det ovan, dvs kan vara något jag gjort som stört boxen. Kanske att när jag slog av inspelningen som skulle starta 20:00 även påverkade den som skulle starta 20:20? Hade även en inspelning som startade korrekt kl 21, då var alla andra inspelningar denna kväll slut.

Ska sägas, att konflikter av denna art är sällsynta för mig ivartfall. Om jag ids ska jag testa och lägga upp samma scenario igen och se vad som sker.

En sak är dock säker, nu har jag ett problem. nu ska jag hinna se på allt som jag spelat in. Ingen som har löst det problem än.

Postad 03 februari 2010 - 10:20

MiWa
  • MiWa
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
Upptcäkte en grej som jag inte visste om sedan tidigare (men den kanske är känd för er andra). Om man ändrar bildförhållandet (via OnDemand- eller TV-knappen) när man ser på TV till något annat val än Fullskärm så följer den skalning med när man skall titta på tidigare inspelat material. Men, när man tittar på inspelat material så kan man inte ändra/byta skalning utan man får stoppa uppspelningen, gå ut i TV-läge och ändra skalningen till Fullskärm för att därefter sätta igång uppspelningen igen. Blev vettskrämd när jag skulle titta på en inspelad film, "nån" hade ändrat formatet i TV-läge vilket gav intrycket att det inspelade materialet var i utsträckt 4:3-format. Hua, vad läskigt det va' ;) Har hitills inte missat en enda inspelningen...

En fråga angående inspelningen. Det man spelat in får alltid norsk/dansk rubrik i "MyTV" (har inte lyckats bena ut vilket språk det är, men det är inte svenska iaf). Varför då? Kan man göra nån inställning så att rubrikerna blir på svenska. Jag trodde i min enfald att boxen tog rubrikerna från EPG'n (som är på svenska), men så är ju det inte uppenbarligen. :blink:

Nån som har länken till tråden som handlar om HDD-byte? Har letat men inte hittat den (visar hur pass viktigt det är med bra sökfunktioner och bra rubriksättning, samt lite hjärna bakom spakarna där kanske jag brister i just detta fall :P ).

Postad 03 februari 2010 - 10:33

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Länk
https://www.minhembi...howtopic=247464

CDs vilja att utbilda oss i våra nära grannars språk får du tyvärr leva med tillsvidare. En vild gissning är att de kanske fixar det vid nästa uppdatering?
Danska är det väl förövrigt.

Postad 03 februari 2010 - 10:57

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0
Jag har noterat en bugg nät det gäller programmerade inspelningar:

Två inspelningar programmerade som överlappar varandra. Båda på kanaler via satellit.

Stänger man av boxen när man ser på en marksänd kanal (innan någon av inspelningarna startat) så startar inspelning 1 och inspelning 2.
Buggen är att inspelning 2 inte startar förrän inspelning 1 har gått klart.

Exempel: Programmerat ett program 20.30-21.30 och ett annat 21.00-22.00.
Då kommer hela första spelas in men bara andra halvan av andra.

Har råkat ut för detta ett par gånger.

Enklast att gå förbi denna bugg är att skifta kanal innan man stänger av boxen till en av de två som man ska spela in ifrån. Jag brukar välja den kanal som den andra inspelningen ska göras ifrån.

Postad 03 februari 2010 - 12:29

JonasAndersson
  • JonasAndersson
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har idag en Samsung LE-B657 och kan via den styra volymen på min Onkyo SR-507 med TV fjärren då de båda prylarna är sammankopplade med en HDMI kabel. Detta var en funktion som jag inte visste fanns utan blev positivt överraskad. Då till min fråga. Om jag köper en Sagem inspelningsbar box och kopplar denna med en HDMI till TVn, kommer jag då kunna ändra kanal på boxen med min TV fjärr? Det hade varit otroligt smidigt.

Om det inte går, varför är det så? Fel version av HDMI på boxen?

Finns det några rykten ute om en ny box inom kort? Det händer ju en hel del på några år och det borde väl vara troligt med en ersättare till de HD boxar som finns idag. Vad kan man annars rekommender om man vill köra CD via Sat?

Jonas

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.