Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 8,59 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8,56 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 9 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 10 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 11 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 13 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 13 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 14 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 14 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 15 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 15 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 15 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 15 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 15 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 15 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 15 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 15 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 15 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 15 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 15 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 15 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 15 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 16 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 16 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 16 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 16 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 16 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 16 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 16 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 16 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 16 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 16 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 16 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 16 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 16 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 16 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 16 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 16 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 16 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 16 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 16 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 16 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 16 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 16 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 16 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 17 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 17 år sedan

Postad 30 augusti 2009 - 10:10

tuppen
  • tuppen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Jag har inte fått detta att fungera. Gjorde en bd iso m.h.a. AnyDVD HD men TViXen står bara och hänger när denna körs. Kör 1.3.168.

Postad 30 augusti 2009 - 18:43

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Självklart använder jag säker borttagning varje gång.
Det är därför jag inte riktigt förstår vad som hände i mitt fall.
Känns ju inte helt kul om det ska hända fler ggr. Bara tur att jag hade det mesta sparat på andra ställen fortfarande.

Köpte min tvix i veckan och jag ha lyckts få "mappstrukturfel" eller vad det heter flera gånger redan trots att jag kör "säker bortagningav maskivara" och sedan kopplar ur usbkabel, min tvix fattar ofta inte heller att usbmode inte gäller längre och växlar inte över utan jag får stänga av den istället. Kört "checkdisc" ett par gånger och då har det fungerat.
Känns lite olustigt det här, skadar man inte HDn i tvixen om detta händer för ofta? Funderar på om man skulle ha en nätverkskabel liggande och föra över filer på det sättet istället?

Sen har jag en annan fråga, finns det någon resumefunktion i tvixen. Själv gillar jag att stänga av ett serieavsnitt vid eftertexterna och är man då osäker på vilka man sätt kan man se om det står resume eller inte när man trycker på filen, som det gör i xbox360 te.x. Finns det någon sådan funtion i tvixen?

Redigerat av genstruktur, 30 augusti 2009 - 18:46.

Postad 30 augusti 2009 - 21:37

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Köpte min tvix i veckan och jag ha lyckts få "mappstrukturfel" eller vad det heter flera gånger redan trots att jag kör "säker bortagningav maskivara" och sedan kopplar ur usbkabel, min tvix fattar ofta inte heller att usbmode inte gäller längre och växlar inte över utan jag får stänga av den istället. Kört "checkdisc" ett par gånger och då har det fungerat.
Känns lite olustigt det här, skadar man inte HDn i tvixen om detta händer för ofta? Funderar på om man skulle ha en nätverkskabel liggande och föra över filer på det sättet istället?

Sen har jag en annan fråga, finns det någon resumefunktion i tvixen. Själv gillar jag att stänga av ett serieavsnitt vid eftertexterna och är man då osäker på vilka man sätt kan man se om det står resume eller inte när man trycker på filen, som det gör i xbox360 te.x. Finns det någon sådan funtion i tvixen?

Du måste klicka dig in i mappstrukturen först, sen trycker du på knappen "bookmarks"... där ser du de senaste filerna som du har avbrutit med stoppknappen. Starta ditt avsnitt stoppad vid eftertexterna och tryck dig fram till nästa avsnitt.

Vad det gäller USB-funktionen så är den nog inte som bäst av någon anledning, men jag har inte upplevt så mycket problem som många här i tråden verkar haft.

Postad 30 augusti 2009 - 22:04

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Att du skadar hårddisken har jag svårt att tro. Det är snarare data som kan bli korrupt. Det är väl det enda. Mitt förslag är att testa lite med en annan USB-kabel, eller ännu bättre - ta TViX:en till en annan dator eller två, och se om du får samma problem med säker borttagning där. Det kan ju ha med datorn att göra också av någon anledning. Allt är relativt och inget är logiskt när det gäller teknik alla gånger. ;)

Postad 31 augusti 2009 - 01:20

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Du måste klicka dig in i mappstrukturen först, sen trycker du på knappen "bookmarks"... där ser du de senaste filerna som du har avbrutit med stoppknappen. Starta ditt avsnitt stoppad vid eftertexterna och tryck dig fram till nästa avsnitt.

Vad det gäller USB-funktionen så är den nog inte som bäst av någon anledning, men jag har inte upplevt så mycket problem som många här i tråden verkar haft.

Får tacka för den infon! Får prova det där imorgon ;) . Märkte idag när jag hade premiärvisning av en serie i tvixen att man får vara snabb som ******** att stänga av innan avsnittet tar slut och tvixen hoppar över på nästa fil/avsnitt....är man inte det fungerar inte den där resumefunktionen du talade om då :D . Men ett bra tips det där ändå, har lyckats trycka på stoppknappen ibland när jag vill pausa en film, har spolat fram hitills men nu kan man alltså köra bookmarks istället då....smidigare helt klart :D .
Det har säkert varit uppe förr men finns det någon manual för alla funktioner med fjärkontrollen? Känns som 50% inte förklaras i manualen som följde med.

Att du skadar hårddisken har jag svårt att tro. Det är snarare data som kan bli korrupt. Det är väl det enda. Mitt förslag är att testa lite med en annan USB-kabel, eller ännu bättre - ta TViX:en till en annan dator eller två, och se om du får samma problem med säker borttagning där. Det kan ju ha med datorn att göra också av någon anledning. Allt är relativt och inget är logiskt när det gäller teknik alla gånger. :D

Ok är lite rädd bara, tvixen och HDn är ändå sprillans nya. Kunde köpt det efter något år eller så när de blivit schletna :D . Har köpt en ny laptop precis och lyckades få det på första försöket faktiskt, det var bara att köra checkdisc :rolleyes: . Har även fått det med min gamla laptop. Får kanske införskaffa en ny usbkabel då.......

Ni som kör över nätverket och överför filer, får ni också problem och måste köra checkdisc?

Redigerat av genstruktur, 31 augusti 2009 - 01:26.

Postad 31 augusti 2009 - 01:31

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Får tacka för den infon! Får prova det där imorgon ;) . Märkte idag när jag hade premiärvisning av en serie i tvixen att man får vara snabb som ******** att stänga av innan avsnittet tar slut och tvixen hoppar över på nästa fil/avsnitt....är man inte det fungerar inte den där resumefunktionen du talade om då :D . Men ett bra tips det där ändå, har lyckats trycka på stoppknappen ibland när jag vill pausa en film, har spolat fram hitills men nu kan man alltså köra bookmarks istället då....smidigare helt klart :D .
Det har säkert varit uppe förr men finns det någon manual för alla funktioner med fjärkontrollen? Känns som 50% inte förklaras i manualen som följde med.

Du kan låta nästa avsnitt börja och stoppa filmen där istället eftersom den lägger sig som bookmark där istället.
Själv kom jag till en punkt där jag enbart kör streamat via nätverk istället. Burken blir tystare utan HD och det fungerar lika bra samtidigt som det inte behöver flyttas en massa filer.

Postad 31 augusti 2009 - 01:35

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Du kan låta nästa avsnitt börja och stoppa filmen där istället eftersom den lägger sig som bookmark där istället.
Själv kom jag till en punkt där jag enbart kör streamat via nätverk istället. Burken blir tystare utan HD och det fungerar lika bra samtidigt som det inte behöver flyttas en massa filer.

Jo det är sant, det har du rätt i!

Mmm hade jag haft en stationär dator som stod i ett separat rum som kunde stå på jämt utan att jag störde mig på ljudet hade jag nog kört utan HD i tvixen, nu har jag bara en liten laptop. Men som du säger, det är nog den smidigaste lösningen annars.

Postad 31 augusti 2009 - 01:40

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Ni som kör över nätverket och överför filer, får ni också problem och måste köra checkdisc?

Jag kopierar oftast över nätverket (av bekvämlighetsskäl(. Jag brukar inte behöva köra CHKDSK (jag har däremot behövt köra det någon gång när jag använt USB-kabeln men är rätt så övertygad om att det beror på att jag sjabblat med "Säker bortttagning..." de gångena).

Personligen brukar jag när jag använder USB-kabeln bara ansluta den till datorn när TVIX är avslagen. Efter kopieringen brukar jag göra "Säker borttagning...", slå av Tvixen och därefter dra ur kabeln.

En stor fördel med att kopiera filer över USB-kablen är att det går betydligt snabbare än över nätverket.

Postad 31 augusti 2009 - 07:31

JoyToyBoy
  • JoyToyBoy
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Boys, ingen av Er som kan ge lite råd om mitt problem nedan:

Sen råkade jag på ett nätverksproblem med FW 1.3.168 som jag inte har med FW 1.2.52 som jag gärna vill ha Er input om: Nätverket med nya FW funkar klockrent (precis som förut) för att från tvixen accessa datorns HDDs mha NetShare.
Dock har jag även i tvixen en intern HDD (500GB) som jag mountat som en NW-drive i explorer i datorn (windows XP SP3).
När jag från explorer ska accessa denna interna HDD i tvixen, går det mkt trögare än i förra FW:en, dvs datorn står & tänker innan den visar txix HDD:ns innehåll (filelisting) & dessutom får den titt som tätt exporer att hänga sig så man får starta om datorn...
Riktigt illa faktiskt.

Lade då på FW 1.2.52 igen & då funkar nätverket klockrent igen.
Nån som kan hjälpa mig här? Är det nån nätverksinställning i FW 1.3.168 som jag kan tveaka med? Om jag kör NFS via NetShare, ska jag då tex slå av FTP accessen eller nåt annat?

Hälsn
/JTB

Redigerat av JoyToyBoy, 31 augusti 2009 - 07:31.

Postad 01 september 2009 - 02:52

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Jag kopierar oftast över nätverket (av bekvämlighetsskäl(. Jag brukar inte behöva köra CHKDSK (jag har däremot behövt köra det någon gång när jag använt USB-kabeln men är rätt så övertygad om att det beror på att jag sjabblat med "Säker bortttagning..." de gångena).

Personligen brukar jag när jag använder USB-kabeln bara ansluta den till datorn när TVIX är avslagen. Efter kopieringen brukar jag göra "Säker borttagning...", slå av Tvixen och därefter dra ur kabeln.

En stor fördel med att kopiera filer över USB-kablen är att det går betydligt snabbare än över nätverket.

Känns som det där checkdiscproblemet är kopplat till usbanslutnig då i alla fall. Jo jag har också gjort så, anlutit usbkabeln till datorn med tvixen avslagen. Kom på att jag hade ett usbminne som satt i datorn också, provade att ta bort det den här gången innan jag anslöt tvixen, verkar som det kan ha spelat in för nu fattade tvixen att "säker borttagning av maskinavara" var gjord och slog automatiskt över från usbmode.

Jo du har rätt att usb går fortare, tänkte att jag kunde genomlida näverkskabel om det det fanns risker med att köra usb bara.

Postad 01 september 2009 - 09:02

JoyToyBoy
  • JoyToyBoy
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
En liten fråga Boys:

Kan jag i datorns utforskare (filträd) mappa upp tvixens interna HDD med ett drivernamn istf 2 st backslash följt av tvixens IP-adress, dvs att jag använder en DNS?
Jag skulle ju isf tex i datorns hosts.txt-fil kunna definiera upp ett namn för tvixen som mappas mot dess IP-adress & sedan gör jag mount network drive i utforskaren med detta uppdefinierade namn istället för tvixens IP-adress?
Vad tror Ni ok det? Klarar tvixen DNS-mount eller måste det vara en IP-adress?

Mvh
/JTB

Postad 01 september 2009 - 11:08

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

En liten fråga Boys:

Kan jag i datorns utforskare (filträd) mappa upp tvixens interna HDD med ett drivernamn istf 2 st backslash följt av tvixens IP-adress, dvs att jag använder en DNS?
Jag skulle ju isf tex i datorns hosts.txt-fil kunna definiera upp ett namn för tvixen som mappas mot dess IP-adress & sedan gör jag mount network drive i utforskaren med detta uppdefinierade namn istället för tvixens IP-adress?
Vad tror Ni ok det? Klarar tvixen DNS-mount eller måste det vara en IP-adress?

Mvh
/JTB

Inte för att riktigt förstår finessen men det verkar i stort sett gå bra.

Jag körde en test där jag la in en rad i filen hosts (absolut inte hosts.txt): 192.168.0.196 tvixhd1
Därefter använde jag kommandot: NET USE U: \\tvixhd1\tvixhd1 tvixhd1 /user:tvixhd1

och det verkade fungera.

Postad 01 september 2009 - 11:58

JoyToyBoy
  • JoyToyBoy
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Inte för att riktigt förstår finessen men det verkar i stort sett gå bra.

Jag körde en test där jag la in en rad i filen hosts (absolut inte hosts.txt): 192.168.0.196 tvixhd1
Därefter använde jag kommandot: NET USE U: \\tvixhd1\tvixhd1 tvixhd1 /user:tvixhd1

och det verkade fungera.

Ok, tackar för ditt svar Goeran. Men skulle det gå lika bra tror du att i Utforskaren göra "map network drive" med det namn du definierat upp i hosts-filen (dvs drive-namnet tvixhd1)? Funkar det att göra så med?

Btw, inte för att det har med ovan fråga att göra men vilken FW kör du i Tvixen just nu?

Postad 01 september 2009 - 12:57

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Ok, tackar för ditt svar Goeran. Men skulle det gå lika bra tror du att i Utforskaren göra "map network drive" med det namn du definierat upp i hosts-filen (dvs drive-namnet tvixhd1)? Funkar det att göra så med?

Jodå, det går utmärkt att mappa upp den direkt i utforskaren.
Kör själv så, och det funkar kanon!

//BC

Postad 01 september 2009 - 13:43

JoyToyBoy
  • JoyToyBoy
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Jodå, det går utmärkt att mappa upp den direkt i utforskaren.
Kör själv så, och det funkar kanon!

//BC

Aha, fan va nice...:)
definierade du oxå först upp tvixens namn & dess IP-adress i filen hosts pss som Goeran skrev?

Postad 01 september 2009 - 14:51

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Aha, fan va nice...:)
definierade du oxå först upp tvixens namn & dess IP-adress i filen hosts pss som Goeran skrev?

Nope, bara mappade den i utforskaren, tilldelade en enhetsbokstav och döpte den till TViX.

//BC

Postad 01 september 2009 - 15:05

JoyToyBoy
  • JoyToyBoy
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Nope, bara mappade den i utforskaren, tilldelade en enhetsbokstav och döpte den till TViX.

//BC

aha, det lät ju som ett enklare sätt att göra det på. Vilken FW kör du i Tvixen just nu BC? Vore bra att veta iafall jag inte får det att funka med den FW jag just nu kör (fick ju gå tillbaka till 1.2.52 från 1.3.168 pga dessa nätverksproblem).

/JTB

Postad 01 september 2009 - 15:10

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

aha, det lät ju som ett enklare sätt att göra det på. Vilken FW kör du i Tvixen just nu BC? Vore bra att veta iafall jag inte får det att funka med den FW jag just nu kör (fick ju gå tillbaka till 1.2.52 från 1.3.168 pga dessa nätverksproblem).

/JTB

Jag kör 1.3.168

//BC

Postad 04 september 2009 - 08:40

tuppen
  • tuppen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Har någon fått jamcast att fungera med spotify via UPnP i TViXen?
http://www.sdstechnologies.com
Geekit
/t

Redigerat av tuppen, 04 september 2009 - 08:41.

Postad 04 september 2009 - 13:03

fbkKung
  • fbkKung
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Jag kör 1.3.168

//BC

Vad kör du med för os på datorn? Jag kör windows 7 Rc och har inte lyckats komma åt tvixen.
Nån som har tips på hur man kommer åt tvixens hd från Win7?

Däremot funkar det att kommat åt utdelningar på datorn från tvixen via netshare.

Postad 04 september 2009 - 15:27

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1 517 inlägg
  • 0
Hmm... Funderar starkt på att ta ur min hdd och enbart streama material, för att få bort allt onödigt ljud - hdd:n låter ju lite :) Men vad händer om man tar ur den och petar in den i datorn istället? Antar att man måste formatera om den?

Postad 04 september 2009 - 15:31

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Hmm... Funderar starkt på att ta ur min hdd och enbart streama material, för att få bort allt onödigt ljud - hdd:n låter ju lite :) Men vad händer om man tar ur den och petar in den i datorn istället? Antar att man måste formatera om den?

Det behöver du inte göra. När jag la in min nya TB-disk så tog jag bara den gamla 500:an och kopplade in i datorn. Inga bekymmer.

Postad 04 september 2009 - 15:47

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1 517 inlägg
  • 0

Det behöver du inte göra. När jag la in min nya TB-disk så tog jag bara den gamla 500:an och kopplade in i datorn. Inga bekymmer.

Najz! :)

Postad 04 september 2009 - 15:56

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Är det för ljudnivåns skull så är det nog smidigare att byta fläkt. Originalfläkten är ju inte helt tyst, och iaf min nya disk hörs ingenting.

Postad 04 september 2009 - 17:03

BazookaSkoga
  • BazookaSkoga
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Skulle vara nice med Spotify på tvixen. Någon som provat denna: http://forums.slimde...ead.php?t=64590?

Jag får det dock inte att fungera. Någon annan som kan det?

Postad 04 september 2009 - 17:34

Unregistereddc19de9c
  • Unregistereddc19de9c
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Problem

Min Tvix byter Audio ut från HDMI till DVI av sig själv ibland, märks genom att ljudet försvinner

Har senaste mjukvaran.....

Vad göra? ide'er

Postad 04 september 2009 - 21:14

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Vad kör du med för os på datorn? Jag kör windows 7 Rc och har inte lyckats komma åt tvixen.
Nån som har tips på hur man kommer åt tvixens hd från Win7?

Däremot funkar det att kommat åt utdelningar på datorn från tvixen via netshare.

Kör XP, men har även testat Mac och Vista. Dock inte W7.
Borde vara exakt samma sak för W7.
Testa att skriva \\xxx.xxx.xxx.xxx i adressfältet i explorer (ersätt "xxx" med tvixens ipnummer).
Då borde du få up en loginbubbla. tvixhd1/tvixhd1 är användarnamn/lösenord om du inte ändrat i TViX'en.

//BC

Postad 04 september 2009 - 21:17

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Har någon fått jamcast att fungera med spotify via UPnP i TViXen?
http://www.sdstechnologies.com
Geekit
/t

Nej, med jamcast får jag inte ens något ljud.
Har testat några andra audiograbbers och har faktiskt lyckats få spotify att funka i ungefär 10 sekunder.
Sedan bryts anslutningen.
Hade samma problem med första FW som stödde mms-protokollet för radio.
Har mailat DViCo och frågat vad det kan bero på.
De bad att få en länk till strömmen som inte funkade så vi får väl se vad som händer...

//BC

Postad 06 september 2009 - 08:28

Unregistered599a8e5a
  • Unregistered599a8e5a
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Är väldigt sugen på en Tvix!
Vill helst inte streama, utan lagra saker på en hårddisk i tvixen, finns det några nackdelar med detta?
(ser att vissa nämner ökad ljudnivå)

Vilken hårddisk, på 1 TB skulle ni rekommendera? :)

Postad 06 september 2009 - 15:25

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Är väldigt sugen på en Tvix!
Vill helst inte streama, utan lagra saker på en hårddisk i tvixen, finns det några nackdelar med detta?
(ser att vissa nämner ökad ljudnivå)

Vilken hårddisk, på 1 TB skulle ni rekommendera? :)

Nackdelen är som du skriver ljudnivån. Jag kan inte se någon annan nackdel. Jag tror att den högre ljudnivån ofta är en kombination av ljudet från själva disken men också att fläkten ska avleda mer värme.

Det är ingen vits att använda en supersnabb disk. Någon har hävdat att inspelning skulle kräva en snabb disk och det ryktet kan ha sitt ursprung i mina egna problem med inspelning från tuner i 4100. Jag har själv en 5400 varv/s disk och använder ofta inspelning från tuner i 6500. Jag har aldrig haft några problem i 6500.

Jag tycker du ska prioritera en sval disk. Jag vet att många använder Samsung men själv har jag en WD 1TB Green Power och är nöjd med den.

Postad 07 september 2009 - 09:52

djsam
  • djsam
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Har haft tvix 6500 i snart 3 månader. har provat alla möjliga firmwares. har fortfarande problem med att ibland när jag kollar film så försvinner ljudet och bilden flimmrar fram. om jag trycker stop så flimmrar även menyn. en omstart är enda lösningen. problem uppstår av alla möljiga media xvid, iso, x264.

Postad 07 september 2009 - 17:33

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0
HAr fått mitt första problem gällande uppspelning, det är ett par xvid.AVIfiler som tvixen inte alls vill spela.
De laddar fil och subs, det går igång men det blir bara ljud. Skärmen är svart och när man stänger av hänger det sig och bilde är konstat svart, får starta om tvixen varje gång.
Verkar vara problem med vissa xvid.AVIfiler, efter vad jag har kollat runt på nätet. Verkar vara filer av god kvalite vad jag kan se i alla fall. HAr spelat en del andra liknade filer utan problem konstigt nog...

Bara att muxa om skiten eller?

Edit: Aja då får man lär sig något nytt, provar att muxa om dem med MKVtoolnix.
Edit 2: Det fungerad, subs inmuxade också. Nu spelas de fint....

Redigerat av genstruktur, 07 september 2009 - 18:30.

Postad 08 september 2009 - 09:16

Unregistered023cb8f5
  • Unregistered023cb8f5
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Någon som kört ett tag nu med Firmware 1.3.168 och kan säga lite hur det fungerar?

Är sugen på att uppdatera FW från min gamla från mitten på förra året, men vet inte vilken jag ska välja.

Postad 08 september 2009 - 09:40

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Någon som kört ett tag nu med Firmware 1.3.168 och kan säga lite hur det fungerar?

Är sugen på att uppdatera FW från min gamla från mitten på förra året, men vet inte vilken jag ska välja.

Jag kör 1.3.168 och tycker att den funkar kanonbra.
UPnP funkar finfint, videouppspelning (mest MKV och DVD) är kanonbra och stabil.
Musikuppspelningen med spellistor on-the-go är mycket bra också.
Thumbnails på bilder funkar helt suveränt.
De fula ikonerna i överkant är lite mindre fula.

All-in-all så tycker jag att 1.3.168 är den bästa mjukvaran hittills!

//BC

Postad 08 september 2009 - 10:02

kuddkrig
  • kuddkrig
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa denna, men har en snabb fråga!

Snabb fråga, kanske dum fråga, men men: Är det möjligt att koppla in en 1 TB extern USB-disk till datorn via USB-kabel, föra över filmer etc. till disken, koppla ur disken ur datorn, koppla in disken i TViXen och sen köra igång de nyligen överförda filmerna direkt?

Jag vill alltså inte streama från datorn, och jag vill heller inte sätta in en intern SATA-disk i TViXen.

Stort tack för svar!

Postad 08 september 2009 - 10:03

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Funderar på att köpa denna, men har en snabb fråga!

Snabb fråga, kanske dum fråga, men men: Är det möjligt att koppla in en 1 TB extern USB-disk till datorn via USB-kabel, föra över filmer etc. till disken, koppla ur disken ur datorn, koppla in disken i TViXen och sen köra igång de nyligen överförda filmerna direkt?

Jag vill alltså inte streama från datorn, och jag vill heller inte sätta in en intern SATA-disk i TViXen.

Stort tack för svar!

Det går alldeles utmärkt att göra så.

//BC

Postad 08 september 2009 - 10:12

kuddkrig
  • kuddkrig
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Tack för snabbt svar! Har nu beställt en TViX 6500a och en 1 TB USB-disk :)

Postad 08 september 2009 - 10:17

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Tack för snabbt svar! Har nu beställt en TViX 6500a och en 1 TB USB-disk :)

High-Five!

//BC

Postad 08 september 2009 - 12:35

Unregistered023cb8f5
  • Unregistered023cb8f5
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0

Jag kör 1.3.168 och tycker att den funkar kanonbra.
UPnP funkar finfint, videouppspelning (mest MKV och DVD) är kanonbra och stabil.
Musikuppspelningen med spellistor on-the-go är mycket bra också.
Thumbnails på bilder funkar helt suveränt.
De fula ikonerna i överkant är lite mindre fula.

All-in-all så tycker jag att 1.3.168 är den bästa mjukvaran hittills!

//BC

Tack för ditt svar. Låter bra det! Har lite problem med den nuvarande att jag alltid måste sätta igång en mp3-låt innan jag kollar på avi/mkv annars så får jag inget ljud alls. Hoppas att en uppdatering av FW fixar även det då oxå.

Postad 08 september 2009 - 13:45

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0
Hej, blir mer och mer sugen på en Tvix, får se om det blir 6500, 6600 eller 7000.
7000 tycker jag e snyggaste, men att betala 800kr mer som det är just nu, njae.

Tänkte kolla om era erfarenheter om att använda trådlösa usb-adapters till tvixen för att kunna streama ifrån datorn.

Någon som dessutom testat de nya "n" varianterna som ska vara snabbare t.ex. D-Link USB adapter DWA140 ?

Tack på förhand.

Postad 08 september 2009 - 15:06

johneriksson
  • johneriksson
  • Forumräv

• 617 inlägg
  • 0
finns det någon som vet hur man får såhär fina menyer ??

https://www.minhembi...sidento/244391/

Postad 08 september 2009 - 18:34

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
Official DViCo Discussion: Firmware 1.4 :unsure: .14 PreRelease

Video
- Supports UTF8
- When browsing files, able to see all of language files without changing the language setting.
- Able to change main language in setup without rebooting
- Supports Hebrew and Arabic characters for subtitles
- Adds Portuguese and Vietnamese for the OSD language

- Able to change the default encoding language for subtitle in setup and even during playing movie with subtitle key on the remote

=> Also can change on the fly by pressing subtitle key one the remote while watching video files, select 'Encoding' button on the window and the choose the encoding languate.

- When NFS, able to select a encoding type type between the code page and UTF8
=> When using netshare, you must use the code page. You only can see the language you set on TVIX.
=> When using other NFS servers beyond netshare like NAS, Linux or so on, better to use UTF8 in most of cases.

DTV
- The speed of mode changes between video and DTV has been increased a lot.
Other issues are similar to 1.3.168
Known issues for Video related
** Unstable composite/component output with some TVs. (We think we solved the problem but it's under test and it has not incorporated in this release)
- When HD Audio pass-through is on with HD audio stream, S/PDIF does not work
- When HD Audio pass-through is off with HD audio stream, playback may not be smooth
- When DTS audio setting is digital, HDMI audio is ON and HD audio pass-through is set to ON, then audio is not heard on the SPDIF output
(For the same setting, if HDMI audio is set to OFF, then audio is HEARD on the SPDIF output.)
- Some WMV may not play correctly
- Digital output for AAC/WMA is disabled
- Does not support PCM audio track on MP4 now
- Some low sampling frequency on AVI and MKV may not sound on HDMI
- Some MKV with AAC may not sound

Known issues for TS/TP Video related
- The type of PGS language is not showed.
** TS/TP with AAC audio has problem in outputing sound.

Known issues for audio and pictures related
- For MP3 files with low sampling frequency, the TVIX might crash while playing or trick play like FF or RW.

Known issue for Network
- BD ISO playback through Network.
It stutters most of the times. It is because mounting ISO as a drive overhead is too much for 6500 CPU.
So, it looks like hardware limitation. We are trying to optimize it but it may not result to success.
We recommend to use IFO structure.
- If you play files without refreshing the file list after delete files through FTP or SAMBA server, the system will reboot.
Known issues for PVR
- After channel changed, you may not here audio in short time. This is the bug from the chip manufacturer. To solve this, you can press DTV key or Audio key on the remote.
Known issues for UPnP
- Audio Playlist, Icon view and Thumbnail view are not supported
- Some internet radio may not be supported
*** If you play files with HD audio tracks like Dolby TrueHD, Dolby Digital Plus, DTS-HD MA or LPCM, you'd better turn on HD Audio pass through on the setup even though you don’t have a receiver that supports decoding of these formats. Otherwise, you will hear strange noise with some repetitive popping noise. Currently, we don’t support core decoding, if you don’t have a HD audio decoder receiver, you need to select other then these HD audio tracks audio track for now.

Download:
http://demod.dvico.c...6x00_1.4.14.zip

Postad 08 september 2009 - 23:04

Mindcrime
  • Mindcrime
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Tja!

Har suktat efter en Tvix i all evighet och det känns som att det börjar bli dags att köpa en snart när priset känns rätt förtillfället. En fråga som jag vill dock ha svar på från er som äger en 6500 är ang. blu-ray undertexter. Klarar tvixen att hantera interna/externa undertexter utan problem?

Hur snabb är USB-överföringen? Detsamma som USB 2.0 speed? Jag hade nämligen tänkt att ha en intern hdd i tvixen med en USB-kabel->USB-hub/reciver->dator för överföring.

/Mindcrime

Postad 08 september 2009 - 23:06

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Har suktat efter en Tvix i all evighet och det känns som att det börjar bli dags att köpa en snart när priset känns rätt förtillfället.

+1. Beställde en precis, min gamla hederliga 4100 ska visa barnfilmer framöver, dvs om 6500 är lika stabil som 4100.

Postad 08 september 2009 - 23:11

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Ja en del där var riktigt snyggt!

Postad 08 september 2009 - 23:44

kidrock12
  • kidrock12
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
En fråga, Tvixen har funkat super förräns igår och idag då den fryser under filmuppspelning av AVI och MKV. Har aldrig hänt förr, någon som vet vad detta beror på?

Postad 09 september 2009 - 09:39

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Tja!

Har suktat efter en Tvix i all evighet och det känns som att det börjar bli dags att köpa en snart när priset känns rätt förtillfället. En fråga som jag vill dock ha svar på från er som äger en 6500 är ang. blu-ray undertexter. Klarar tvixen att hantera interna/externa undertexter utan problem?

Hur snabb är USB-överföringen? Detsamma som USB 2.0 speed? Jag hade nämligen tänkt att ha en intern hdd i tvixen med en USB-kabel->USB-hub/reciver->dator för överföring.

/Mindcrime

Undertexter funkar bra i allt jag testat iaf.

När det gäller USB-överföring så är det väldigt snabbt.
Däremot får du tänka på att du måste kopla ur USB-kabeln när du ska se på film.
Den tar nämligen hela SATA-interfacet i anspråk när den är ansluten.

//BC

Det där är skärmdumpar från OpenTViX. En firmware som är knäckt och förändrad av entusiaster.
Så själva huvudikonerna i överkant kan man inte ändra i fabriks-firmware.
Bakgrunder och vanliga film/mapp-ikoner kan man dock enkelt ändra själv med PNG eller JPG-bilder.

//BC

Postad 09 september 2009 - 11:36

Mindcrime
  • Mindcrime
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

+1. Beställde en precis, min gamla hederliga 4100 ska visa barnfilmer framöver, dvs om 6500 är lika stabil som 4100.

Och därmed kan jag säga detsamma. En Tvix är påväg.

Undertexter funkar bra i allt jag testat iaf.

När det gäller USB-överföring så är det väldigt snabbt.
Däremot får du tänka på att du måste kopla ur USB-kabeln när du ska se på film.
Den tar nämligen hela SATA-interfacet i anspråk när den är ansluten.

//BC

Det där är skärmdumpar från OpenTViX. En firmware som är knäckt och förändrad av entusiaster.
Så själva huvudikonerna i överkant kan man inte ändra i fabriks-firmware.
Bakgrunder och vanliga film/mapp-ikoner kan man dock enkelt ändra själv med PNG eller JPG-bilder.

//BC

Tack för svaren, bra att veta ang. att man måste koppla ur USBn.

Postad 09 september 2009 - 12:20

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1 202 inlägg
  • 0

Har haft tvix 6500 i snart 3 månader. har provat alla möjliga firmwares. har fortfarande problem med att ibland när jag kollar film så försvinner ljudet och bilden flimmrar fram. om jag trycker stop så flimmrar även menyn. en omstart är enda lösningen. problem uppstår av alla möljiga media xvid, iso, x264.

När jag haft liknande problem har det aldrig varit TViXen som varit orsaken utan antingen datorn eller nätverket. Eller möjligen Netshare, men det är ju svårt att avgöra exakt vilken av dessa tre saker som är orsaken. Dock så är felhanteringen i TViXen ganska dålig så man brukar alltid få starta om uppspelningen när något strular, och ofta även starta om hela maskinen.

Om problemet däremot skulle uppstå när du spelar filmer från en intern hårddisk i TViXen så skulle åtminstone jag bli mycket förvånad.

Postad 09 september 2009 - 17:31

Mindcrime
  • Mindcrime
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Om din felbeskrivning liknar den här; (saxat från ett supportforum för tvix)

"Har problem med att bilden försvinner på min 7000, dock försvinner det inte pang utan först börjar bilden flimra och "böjas", det är svårt att förklara så jag filmade det:

http://s480.photobuc....t=TViX_bug.flv

Bilden sträcks liksom ut och flimrar, för att efter en stund försvinna helt. Ljudet fortsätter men bilden är borta. Omstart är det enda som hjälper."

**
"Jag kanske har hittat en lösning. Som det stått tidigare i tråden så bytte jag från PAL till NTSC. Det har fungerat bra sen dess.. har haft den på och lyssnat på radio, kollat på film, kollat serier, lyssnat musik i ca 7 timmar nu utan problem. Kanske funkar för dig med? Lycka till!"

eller

"Hej!

Det kom ju en ny mjukvara häromsistens och jag har uppgraderat till den, sedan dess har jag inte sett problemet.

Min metod var (som jag sett tips på på andra forum)

1) Nedgradera till 1.1.44 (safe upgrade)
2) Uppgradera till senaste (safe upgrade)

Förra mjukvaruuppdateringen hjälpte inte problemet men denna gången gjorde jag en safe upgrade och det kan vara så att jag hade PAL inställt innan och det blev NTSC eller auto som default efteråt, hursomhelst har jag inte sett problemet på 15-20 timmars spelning nu.

Så det kan vara värt att dels uppgradera, dels kolla sin PAL/NTSC-inställning."

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.