Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Pioneer G9

7510 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer Kuro PDP-LX5090H (TV) 2 9,79 (106) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX5090 (TV) 1 9,41 (63) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090 (TV) 1 9,25 (7) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090H (TV) 2 9,55 (10) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090D (TV) 0 (0) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-500M (TV) 2 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-600M (TV) 1 8,75 (3) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-600A (TV) 1 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-500A (TV) 9 9,55 (21) Inga priser
39 relaterade trådar
Marksänd digitaltv (21 inlägg) 4 år sedan
Pioneer KRP-500A/M och KRP-600A/M (1242 inlägg) 5 år sedan
Går det att sätta upp Pioneer Kuro LX5090h på vägg? (15 inlägg) 5 år sedan
Tänkte byta ut min Panasonic TX-L47ET60Y mot en LX-5090 (1 inlägg) 5 år sedan
Pioneer G9, tekniska frågor (1269 inlägg) 5 år sedan
Hur står sig en Pioneer Kuro LX5090h mot dagens apparater? (114 inlägg) 6 år sedan
Ny köks-TV, upplösning 1080P/768P från dator? (12 inlägg) 7 år sedan
Begagnatvärde Pioneer PDP-LX5090? (8 inlägg) 8 år sedan
* Officiell tråd - Pioneer BDP-LX71/51FD (818 inlägg) 8 år sedan
Pioneer 6090h problem (3 inlägg) 11 år sedan
Pioneer G9 Buzzing? (418 inlägg) 11 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 13 år sedan
Hjälp - Får (No signal) Dreambox 500c / Onkyo TX-NR709 / Pioneer 5090H (4 inlägg) 13 år sedan
Pionner 5090? (1 inlägg) 14 år sedan
Beslutsångest Samsung LE-46A796(LED) vs Pioneer Kuro PDP-LX5090 (217 inlägg) 15 år sedan
Större TV (5 inlägg) 15 år sedan
Pioneer Kuro KRP-600A eller kommande Panasonic Viera TC-P65V10 (15 inlägg) 15 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090 VS Samsung LE-55A966 (34 inlägg) 15 år sedan
Samsung UE-46/55B7070 (1 inlägg) 15 år sedan
Panasonic G10 50" eller Pioneer G9 50" ? (3 inlägg) 15 år sedan
Köp av ny TV, max 22 000kr (14 inlägg) 16 år sedan
Bildinställningar till pioneer pdp-lx5090 (5 inlägg) 16 år sedan
LG 50PG7000 VS Pioneer Kuro PDP-LX5090 // VILKEN ÄR BÄST ? (331 inlägg) 16 år sedan
Pioneer 5090h från Fyndbörsen. Vilka väntar? (30 inlägg) 16 år sedan
Koppla Pioneer PDP-LX5090H med Onkyo TX-SR805 och digitalbox. (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa 42PZ80 nu eller vänta på PDP-LX5090? (20 inlägg) 16 år sedan
50 tum plasma i TJOCK gipsvägg (4 inlägg) 16 år sedan
46-50" Full HD,max 20K (4 inlägg) 16 år sedan
Nyinköp TV (2 inlägg) 16 år sedan
Hjälp! Vilken display ska jag köpa? (5 inlägg) 16 år sedan
DVB-T Strular (11 inlägg) 16 år sedan
Inställningar (1 inlägg) 16 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090H vs. Philips 42PFL9803H (80 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av TV samt väggfäste , 50-52" (tex Sony 52W4500) (17 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp av pioneer G9 (219 inlägg) 16 år sedan
Plasmateknikens stora problem - green phosphor lag (81 inlägg) 16 år sedan
fosfor lag (22 inlägg) 16 år sedan
Problem att få bild vid anslutning av flera hdmi-källor (Pioneer 5090) (2 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp Pioneer 9G - STOCKHOLM (124 inlägg) 16 år sedan

Postad 13 juli 2009 - 16:15

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0
Absolut inte men detta har diskuterats förrut så jag vet att vissa säger så. Jag (& många andra) tycker inte att det är några som helst problem att skilja ramen från svart bild i mörkt rum. Om så inte vore fallet så hade man ju inget att se fram emot, total svärta alltså :)

Postad 13 juli 2009 - 16:29

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0

I dagsljus kanske, i ett helt mörklagt rum så är panelen lika svart som ramen.

Nej det är den inte.

Postad 13 juli 2009 - 16:46

JesperA
  • JesperA
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0

Nej det är den inte.

Jo, det är den, har ni brightness på 10 eller?

Postad 13 juli 2009 - 16:50

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0
Om den vore så svart så skulle man ju kunna stoppa utvecklingen av svärta där! Detta har diskuterats till leda í de två G9-trådar som finns, jag har svårt att förstå att vissa tycker som dig för så är det inte & det vet en enig kritikerkår (ja inte M3 kanske) samt många av oss andra.

Postad 13 juli 2009 - 16:57

JesperA
  • JesperA
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Du menar alltså på fullaste allvar att ramen runt skärmen kan användas som referens för absolut svärta i ett mörklagt rum? Nej knappast!

Postad 13 juli 2009 - 17:16

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0
Som referens att se att TV:n inte har total svärta ja.

Jag börjar fundera på om olika människor har olika förutsättningar för att se detta? Sist detta var uppe så blev det ett himla liv då ett par killar sa som du, & jag tvivlade inte en sekund på att dom upplevde det så, medans några av oss andra inte hade några som helst problem med att skilja ramen från bilden.

Jag tar för givet att du, när du testar detta, har en totalt svart bild alternativ en scen med över 90% svart & möjligtvis något i bilden med måttlig kontrast för så fort det kommer in en detalj med kraftigare kontrast i en mörk bild så drar våra pupiller ihop sig & vi upplever i princip total svärta även jämfört med ramen.

Ang. min ljusinställning så är tv:n ISF-kalibrerad men det hör inte hit då jag även om jag drar ned ljusreglaget en massa minus inte kan få en djupare totalsvärta. Nu ligger ljuset precis på gränsen för att TV:n ska leverera högsta svartnivå samt bästa lågdageråtergivning, m.a.o. så ligger gråskalan från djupaste svart till vitaste vitt så optimalt som möjligt.

Postad 13 juli 2009 - 17:26

JesperA
  • JesperA
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Ja det kan mycket väl vara så att olika individers syn är annorlunda, jag är väldigt närsynt, vem vet, synen kanske har påverkats på andra områden med, kanske sämre mörkerseende därav jag uppfattar att panelen är lika svart som ramen, men denna ögondefekten ser jag bara som positivt isåfall :)

Postad 13 juli 2009 - 17:31

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0
Helt klart, lyckos :)

Vissa kan ju inte titta på plasma överhuvudtaget, dom ser regnbågar, flimmer & gröna ormar & allt vad man pratar om! eller så har dom rökt på, va vet jag :(

Postad 13 juli 2009 - 18:06

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Trebban har din kamrat kalibrerat sin plasma??

Nej.

Postad 13 juli 2009 - 23:16

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1 243 inlägg
  • 0

Som referens att se att TV:n inte har total svärta ja.

Jag börjar fundera på om olika människor har olika förutsättningar för att se detta? Sist detta var uppe så blev det ett himla liv då ett par killar sa som du, & jag tvivlade inte en sekund på att dom upplevde det så, medans några av oss andra inte hade några som helst problem med att skilja ramen från bilden.

Jag tar för givet att du, när du testar detta, har en totalt svart bild alternativ en scen med över 90% svart & möjligtvis något i bilden med måttlig kontrast för så fort det kommer in en detalj med kraftigare kontrast i en mörk bild så drar våra pupiller ihop sig & vi upplever i princip total svärta även jämfört med ramen.

Ang. min ljusinställning så är tv:n ISF-kalibrerad men det hör inte hit då jag även om jag drar ned ljusreglaget en massa minus inte kan få en djupare totalsvärta. Nu ligger ljuset precis på gränsen för att TV:n ska leverera högsta svartnivå samt bästa lågdageråtergivning, m.a.o. så ligger gråskalan från djupaste svart till vitaste vitt så optimalt som möjligt.

Släcker man ner i sitt rum så ser man garanterat skillnad mellan ramen och svärtan i tvn. Ibland tycker jag nästan man kan se en viss blå nyans i det svarta. Är det bara jag som sett det?

Postad 14 juli 2009 - 00:32

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Gå in i manuell RGB. Justera ner B-cuts så försvinner det blåa. Gör detta i ett mörklagt rum.
Fast när jag tänker efter kanske du använder en kallare färgtemperatur helt enkelt. Då kan jag föreslå "varm" i såna fall. Det kommer kanske tar ned det blåa i svärtan.

Postad 14 juli 2009 - 01:05

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Inte riktigt bra råd där, trebban. En gråskalekalibrering ska göras över hela intervallet och då krävs mätverktyg samt att det ska göras efter det att andra justeringar först utförts. Att bara hoppa in och göra okulära ändringar av RGB-reglagen leder obönhörligen till en gråskala som blir FUBAR.

Bra att du la till stycket om färgtemperatur. Mycket bättre att väja en av de förval man har att välja mellan, helst med utgångspunkt från att man använder en kalibreringsskiva, likt Digital Video Essentials (DVD och/eller BD). Irriteras man efter det fortfarande av att man ser färgskift i gråskalan så är det antingen till att köpa en kalibrering av en kalibrerare eller lägga ner tid och pengar på att lära sig själv och skaffa nödvändig hårdvara.

Postad 14 juli 2009 - 01:37

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Ibland tycker jag nästan man kan se en viss blå nyans i det svarta. Är det bara jag som sett det?

Nää. Trots en ISF-kalibrering som jag är mycket nöjd med så kan jag se en sådan blånyans i svärtan jag också, dock inget som stör mig. Innan kalibreringen så var det dock mer, klart störande då...

Postad 14 juli 2009 - 06:34

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Inte riktigt bra råd där, trebban. En gråskalekalibrering ska göras över hela intervallet och då krävs mätverktyg samt att det ska göras efter det att andra justeringar först utförts. Att bara hoppa in och göra okulära ändringar av RGB-reglagen leder obönhörligen till en gråskala som blir FUBAR.

Bra att du la till stycket om färgtemperatur. Mycket bättre att väja en av de förval man har att välja mellan, helst med utgångspunkt från att man använder en kalibreringsskiva, likt Digital Video Essentials (DVD och/eller BD). Irriteras man efter det fortfarande av att man ser färgskift i gråskalan så är det antingen till att köpa en kalibrering av en kalibrerare eller lägga ner tid och pengar på att lära sig själv och skaffa nödvändig hårdvara.

Hmm..jag spelade lite för mycket balle Allan kände jag :) . Därför lade jag till det där om en annan färgtemperatur.

Det är ju svårt att kalibrera svärtan även med mätverktyg när man kommer till riktig hög svärta. Man ser ofta hur färgerna skjuter åt alla håll på diagram ibland. Jag undrar om man utifrån ett diagram kan justera den allra djupaste svärtan? Det går kanske inte att mäta, men det kanske är synbart..?

Var det SMPTE som fastställde att 6500 kelvin var bäst för regissörer? Jag vet att man använder andra färgtemperaturer, tex svartvit(runt 5000kelvin har jag för mig). Jag har för mig att jag läste att färgtemperaturen kom till när man lät en massa människor välja den mest neutrala gråskalan. Undrar om jag läste det i Widescreen Review..hmmm.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 14 juli 2009 - 06:35.

Postad 14 juli 2009 - 08:53

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5 366 inlägg
  • 0

Nej.

Då känns tyvärr inte Er jämförelse speciellt trovärdig då 500 är mer kalibrerad out of the box.

Postad 14 juli 2009 - 10:39

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Personligen tycker jag inte det vore konstigt alls om en viss modell har en något modifierad teknik ijmf med övriga modeller.

När Pio utvecklade plasmor så var det säkerligen ett ständigt pågående arbete och det vore inte direkt konstigt om de prova lite nya grejjer i en liten serie som M-serien. Det verkar handla om modifikationer/vidareutveckling av drivare och glaset - det innebär inte att Pio försökte släppa en "smyg G10" som vissa vill få det till...jösses. :)

Dessutom kan inte se varför en sån bevisat trovärdig och kunnig kille som D-Nice skulle ljuga? Men ni som tvivlar gör det? I så fall, varför?

Har själv inte den blekaste om han har rätt eller inte men jag ser inte varför det är så svårt att tro honom? Kan det ha att göra med att man vill intala sig själv att man inte har missat nått? :P

trebban>>

Var det SMPTE som fastställde att 6500 kelvin var bäst för regissörer? Jag vet att man använder andra färgtemperaturer, tex svartvit(runt 5000kelvin har jag för mig). Jag har för mig att jag läste att färgtemperaturen kom till när man lät en massa människor välja den mest neutrala gråskalan. Undrar om jag läste det i Widescreen Review..hmmm.

Det finns en utmärkt kort historik om D65-punktens tillkomst bland guiderna på DVE-skivorna, som ett tips. :(

Postad 14 juli 2009 - 11:00

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Personligen tycker jag inte det vore konstigt alls om en viss modell har en något modifierad teknik ijmf med övriga modeller.

När Pio utvecklade plasmor så var det säkerligen ett ständigt pågående arbete och det vore inte direkt konstigt om de prova lite nya grejjer i en liten serie som M-serien. Det verkar handla om modifikationer/vidareutveckling av drivare och glaset - det innebär inte att Pio försökte släppa en "smyg G10" som vissa vill få det till...jösses. :)

Dessutom kan inte se varför en sån bevisat trovärdig och kunnig kille som D-Nice skulle ljuga? Men ni som tvivlar gör det? I så fall, varför?

Har själv inte den blekaste om han har rätt eller inte men jag ser inte varför det är så svårt att tro honom? Kan det ha att göra med att man vill intala sig själv att man inte har missat nått? :P

trebban>>

Det finns en utmärkt kort historik om D65-punktens tillkomst bland guiderna på DVE-skivorna, som ett tips. :(

Jaså? Jag som faktiskt ögnat igenom den. Ett bra tips. Tack!

Postad 14 juli 2009 - 11:11

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Då känns tyvärr inte Er jämförelse speciellt trovärdig då 500 är mer kalibrerad out of the box.

500 känns också väldigt bra när man tittar med "Low" som färgtemperatur. Har du tips på var man kan se den uppmätt i det läget tar jag gärna emot det.

Enda problemet är rött, som känns övermättad. Jag får dra ner färgen ganska mycket för att det ska se balanserat ut. Det är inte sällan jag hamnar på -15, -20 faktiskt..! Jag hoppas verkligen att 500 inte har problem med Red Push. I och för sig har jag inte sett rapporter på att den trycker på rött för mycket. Jag kanske helt enkelt mättar färgerna för mycket.. :)

Postad 14 juli 2009 - 12:41

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Nää. Trots en ISF-kalibrering som jag är mycket nöjd med så kan jag se en sådan blånyans i svärtan jag också, dock inget som stör mig. Innan kalibreringen så var det dock mer, klart störande då...

Hmm, det lät ju inget vidare. Efter en korrekt kalibrering ska lågdagrarna vara neutralt mörkgrå-grå och inte ge någon färgskift mot blått.

Postad 14 juli 2009 - 13:22

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Hmm..jag spelade lite för mycket balle Allan kände jag :( . Därför lade jag till det där om en annan färgtemperatur.

Hehe, ingen fara, ville bara stryka under att RGB-reglagen inte är något trivialt att använda sig av om man inte har möjligheten att ha objektiv kontroll över vilka förändringar i bilden det ger, dvs mha mätverktyg.

Det är ju svårt att kalibrera svärtan även med mätverktyg när man kommer till riktig hög svärta. Man ser ofta hur färgerna skjuter åt alla håll på diagram ibland. Jag undrar om man utifrån ett diagram kan justera den allra djupaste svärtan? Det går kanske inte att mäta, men det kanske är synbart..?

Absolut och speciellt för justering av reglage nära 0 %stim (dvs svart) så är ögonen det bästa verktyget man har, men eftersom förändringar av gråskalan nära svart är det som påverkar bilden mest av allt så krävs mätverktyg för att även kunna avgöra vad som händer där ljusflödet är fullt tillräckligt för korrekta avläsningar även med relativt billiga verktyg.

Paccis har redan gett ett mycket bra tips. D65 är en approximering av dagsljus, definierad av CIE:

Bifogad fil  spd_curves.jpg   13,84K   0 Antal nerladdningar

Det man kan säga i övrigt är att du redan varit inne på det. En standard är i slutändan bara en standard, vilket inte är detsamma som att standarden är oklanderligt det bästa val av parametrar som finns utan är en konsensus som är tillräckligt förankrad för att användas som en standard.

Som slutkund har man inte mycket annat val än att kalibrera sina verktyg att följa den standard som gäller för att på så sätt säkerställa kvalitén genom hela produktionskedjan som i sin tur kalibrerats att följa densamma: från inspelning, ..., post production, ..., uppspelning via din videokedja för att slutligen visas på din display.

Redigerat av Wolfy, 14 juli 2009 - 13:23.

Postad 14 juli 2009 - 13:23

Unregistered7d403411
  • Unregistered7d403411
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

När Pio utvecklade plasmor så var det säkerligen ett ständigt pågående arbete och det vore inte direkt konstigt om de prova lite nya grejjer i en liten serie som M-serien. Det verkar handla om modifikationer/vidareutveckling av drivare och glaset - det innebär inte att Pio försökte släppa en "smyg G10" som vissa vill få det till...jösses. :(

Har själv inte den blekaste om han har rätt eller inte men jag ser inte varför det är så svårt att tro honom? Kan det ha att göra med att man vill intala sig själv att man inte har missat nått? :D

Nej nej inte alls! Det som är intressant är att när KRP-modellerna kom (i Europa) så var det mycket ståhej på avforums.co.uk om en review de gjort där de helt klart tyckte att färgerna var lite bättre på den än vanliga LX-serien. Många kunde knappt se detta men man litade på att en review ju måste ha rätt, men någon _större_ skillnad i svarthet var det aldrig tal om.

Hoppa fram ett halvår i tiden och D-Nice har räknat ut att det är en annan reservdel för panelen i KRP jämfört med LX (eller egentligen andra modeller i USA) och helt plötsligt kan varenda kotte på avsforum.com se jätteskillnader i svärta som jämförs rakt av med skillnaden mellan 8:e och 9:e generationen. Detta är nu lag och det som gäller, bara så att ni vet!

Postad 14 juli 2009 - 13:37

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Hmm, det lät ju inget vidare. Efter en korrekt kalibrering ska lågdagrarna vara neutralt mörkgrå-grå och inte ge någon färgskift mot blått.

Ska inte överdriva & jag upplever det enbart vid kolsvart skärm i helt mörkt rum, kan inte skönja det i lågdagrarna. Jag reserverar mig lite för hur jag upplever det då det är lätt att tyckas se saker har jag märkt :(

EDIT: Ska dock undersöka det lite närmare & snacka med min kalibrerare om jag finner det felaktigt på nåt sätt.

Redigerat av Unregistered29af8ed6, 14 juli 2009 - 13:42.

Postad 14 juli 2009 - 15:30

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
OK, menar du att du upplever det så när du inte har någon signal till displayen? Med video svart in ska du inte uppleva någon färgskift, utan insignal så kan det vara en färgskift, inget jag kollat upp faktiskt.

Japp, det är mycket lätt att luras av sina synintryck. Denna optiska illusion är ett bra exempel. :(

Postad 14 juli 2009 - 15:39

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0
Ska kolla lite noggrannare & se till att jag släcker ned helt också för jag har alltid en lätt bakgrundsbelysning med en låg färgtemperatur på annars. Sen så ska jag se till att jag har insignal för detta är inget jag funderat på som ett problem utan det var mer ett svar på Peterrrrrs fråga huruvida nån sett en blå nyans i svärtan.

Postad 14 juli 2009 - 17:13

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1 243 inlägg
  • 0

Ska inte överdriva & jag upplever det enbart vid kolsvart skärm i helt mörkt rum, kan inte skönja det i lågdagrarna. Jag reserverar mig lite för hur jag upplever det då det är lätt att tyckas se saker har jag märkt :(

EDIT: Ska dock undersöka det lite närmare & snacka med min kalibrerare om jag finner det felaktigt på nåt sätt.

Har jag kålsvart i rummet så ser man skillnad mellan ramen och svärtan. Det jag brukar se en blå nyans i är tex black borders i en film. Finns det något man kan ställa i vitbalansen som fårt bort detta eller är det någon annan inställning?

Postad 14 juli 2009 - 17:22

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0
Sådana blåtonsproblem har jag absolut inte. Är inte ens säker på att jag har problemet, kan vara som wolfy skrev att det uppstår när jag inte har nån insignal, ska kolla det noggrannare.

Det enda jag kan tänka mig för dig är att du ställer in färgtemp varm om du inte redan har gjort det. För övrigt så har jag lärt mig att blåton i svärtan är fullständigt normalt på en okalibrerad G9 (åtminstone LX) & det enda sättet att åtgärda det är en kalibrering. Wolfy skrev ju tidigare att det inte är nån höjdare att gå in & bara justera bort det vilket tydligen går utan man måste kalibrera helt ut i en viss ordning & helst då med mätinstrument, han kan säkerligen utveckla det bättre själv om han ser detta...

Redigerat av Unregistered29af8ed6, 14 juli 2009 - 17:24.

Postad 14 juli 2009 - 18:33

JesperA
  • JesperA
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Den vita duken man fick med, är den enbart för att putsa upp ramen eller duger den till panelen också?

(Fastnar väldigt sällan damm på panelen så den verkar ha ett helt ok antistatskydd eller vad det nu är, varför har inte allt annat det :( )

Redigerat av JesperA, 14 juli 2009 - 18:34.

Postad 14 juli 2009 - 18:47

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Den vita duken man fick med, är den enbart för att putsa upp ramen eller duger den till panelen också?

(Fastnar väldigt sällan damm på panelen så den verkar ha ett helt ok antistatskydd eller vad det nu är, varför har inte allt annat det :( )

Jag tror inte plasmaskärmarna orsakar samma mängd strålning som gamla tjocktv:n. Jag är osäker på vad elektrostati är egentligen. Utom när man går på en heltäckningsmatta och petar med fingret på polarens tröja.

Jag tycker duken borde funka på plastramen. Tvekar du kan du alltid hitta mjukare dukar.

Postad 14 juli 2009 - 18:58

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

OK, menar du att du upplever det så när du inte har någon signal till displayen? Med video svart in ska du inte uppleva någon färgskift, utan insignal så kan det vara en färgskift, inget jag kollat upp faktiskt.

Japp, det är mycket lätt att luras av sina synintryck. Denna optiska illusion är ett bra exempel. :(

Den där länken är bra jädra irriterande he he. Man tror att man har koll på färger. Ett utmärkt exempel på att man inte ska kalibrera utan mätinstrument och med starka färger omkring sig.

Jag tänkte på det där med färgskiftningen som han ser. Kan det vara så att coatingen på glaset ger lite blåaktigt skimmer när han ser något reflekteras i glaset? Ställer man sig så att man samtidigt ser på en film och en lampa reflekteras på tex de svarta remsorna som finns i en 2:40:1 film, då kan jag också se färgskiftningar.

Postad 14 juli 2009 - 19:02

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0
Jag funderar på om min dimmade bakgrundsbelysning som har mkt låg färgtemperatur kan lura mig lite, att jag ser lätt blåton alltså?

Ska undersöka när jag kommer hem...

Postad 14 juli 2009 - 19:53

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0
Hmm jag känner inte alls igen det ni pratar om. Jag ser ingen blå ton i svärtan.

Postad 14 juli 2009 - 19:59

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0
Okalibrerad så brukar i alla fall LX-serien ha en sådan, vet inte hur det är med KRP i pure-läget?

Postad 14 juli 2009 - 20:26

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Hmm jag känner inte alls igen det ni pratar om. Jag ser ingen blå ton i svärtan.

Kanske du valt "låg" som färgtemp?

Postad 14 juli 2009 - 23:24

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Japp, det är mycket lätt att luras av sina synintryck. Denna optiska illusion är ett bra exempel. :D

Tar tillbaks detta med blåton nu, vetegudarna hur jag upplevt det men nu i kolsvart rum så ser jag ingen :(

Postad 15 juli 2009 - 07:46

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Tydligen så får några lyckliga få en stänk av G10 av de som köper sista exemplaren.
synd att det bara var 50" versionen.
http://www.avsforum....58#post16610558

Verkar som SAMTLIGA KRP-500-M har fått denna förbättring enligt Mr D :(
enligt svar på AVS

Är glad att jag kikade på AV Forums (inte att förväxla med AVS forums), där en petig plasmafantast konstaterade relativt tidigt att M-modellen var den som gav mest tillfredställande bild...enligt honom.
Man gråter ju inte över att läsa detta, när man för en gångs skull tydligen lyckats träffa guldägget :-)

Boogie

Redigerat av bigbadboogie, 15 juli 2009 - 07:48.

Postad 15 juli 2009 - 08:39

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Speciellt de senare KRP kommer få ett mytiskt skimmer över sig. Mest då för att Pioneer lämnade denna "present" innan de gav upp branchen. Hade de lämnat absolut svärta som present hade de skrivit in sig i tv-historien. Men jag gissar att tekniken var för outvecklad.

Den plasma som kommer med absolut svärta kan tacka Pioneer för det.

Förresten hur gick det med LGs påstådda svärta som de skulle visa upp? Borde de inte kamma till håret och skapa lite nyheter nästa år? Va?

Postad 15 juli 2009 - 08:48

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5 366 inlägg
  • 0
Vad är den uppmätta svärtan på en 500 jämfört med en 5090?? :(

Postad 15 juli 2009 - 09:03

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0
Skiljer sig meny-systemet sig mellan Pioneer Kuro PDP-LX5090H och Pioneer Kuro PDP-LX5090 ? Vilket menysytem är i så fall "bäst" ?Är det mer som skiljer förutom den inbyggda digitaltv-boxen?

Redigerat av Matte75, 15 juli 2009 - 09:23.

Postad 15 juli 2009 - 09:12

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Vad är den uppmätta svärtan på en 500 jämfört med en 5090?? :(

Jag tror inte jag sett uppgifter på det. Svärtan är i alla fall så djup på 500:an att mätutrustning inte räcker till. Men så kanske det är på 5090 också.

Ett sätt att subjektivt mäta svärtan är att ta en bild med extra lång exponering på en kamera i ett mörklagt rum. Då borde man se skillnaden. Men eftersom jag ser skillnad när jag jämför polarens apparat och min 500, så duger det också... :D

Skämt åsido, jag ser faktiskt skillnad.

Postad 15 juli 2009 - 09:20

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Den där länken är bra jädra irriterande he he. Man tror att man har koll på färger. Ett utmärkt exempel på att man inte ska kalibrera utan mätinstrument och med starka färger omkring sig.

Hehe, ja de är nästan jobbiga dylika illusioner.

Jag tänkte på det där med färgskiftningen som han ser. Kan det vara så att coatingen på glaset ger lite blåaktigt skimmer när han ser något reflekteras i glaset? Ställer man sig så att man samtidigt ser på en film och en lampa reflekteras på tex de svarta remsorna som finns i en 2:40:1 film, då kan jag också se färgskiftningar.

Ja, har man en miljö så att man ser frontfiltret och reflexer från denna så kan man nog uppleva färgskift, men då är det ganska många kompromisser man får leva med i bilden för en sån miljö är långt från optimal dock omöjligt att undvika ibland eftersom det är en TV vilket naturligt medför väldigt skiftande miljöer.

De Kuros jag har sett har alla haft en färgskift okalibrerade så att man upplever en färgskift speciellt i lågdagrar är normalt om displayen är okalibrerad. Ju nyare modell desto bättre har de varit out-of-the-box, dvs G8 < LX G8 < G9 < KRP G9, men skillnaderna mellan dem är ganska subtila. Kalibrerat ska där inte vara en färgskift.

Redigerat av Wolfy, 15 juli 2009 - 09:23.

Postad 15 juli 2009 - 09:22

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5 366 inlägg
  • 0

Jag tror inte jag sett uppgifter på det. Svärtan är i alla fall så djup på 500:an att mätutrustning inte räcker till. Men så kanske det är på 5090 också.

Ett sätt att subjektivt mäta svärtan är att ta en bild med extra lång exponering på en kamera i ett mörklagt rum. Då borde man se skillnaden. Men eftersom jag ser skillnad när jag jämför polarens apparat och min 500, så duger det också... :(

Skämt åsido, jag ser faktiskt skillnad.

Nu har ju iof inte din polare kalibrerat sin TV heller och där har 500 redan ett försprång som jag poängtera i en tidigare post, jag tvivlar att det skiljer mkt..

Postad 15 juli 2009 - 09:29

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Den vita duken man fick med, är den enbart för att putsa upp ramen eller duger den till panelen också?...

När ni lagt såpass mycket pengar på en bra display så rekommenderar jag Spectral Spray för rengöring. Den är riktigt bra.

Finns bl a hos Hembiobutiken.

Postad 15 juli 2009 - 09:34

JesperA
  • JesperA
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0

När ni lagt såpass mycket pengar på en bra display så rekommenderar jag Spectral Spray för rengöring. Den är riktigt bra.

Finns bl a hos Hembiobutiken.

Skaffar ett sånt och testar på datorskärmen först och se om det blir bra, tack för tipset!

Postad 15 juli 2009 - 20:05

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0

Skiljer sig meny-systemet sig mellan Pioneer Kuro PDP-LX5090H och Pioneer Kuro PDP-LX5090 ? Vilket menysytem är i så fall "bäst" ?Är det mer som skiljer förutom den inbyggda digitaltv-boxen?

Sök i tråden. finns många svar på detta :blink:

Postad 15 juli 2009 - 20:19

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0
Tjena Robbazz, det var ett tag sen man såg dig i tråden :D

Matte75 > Robbazz har det sämre menysystemet på sin 5090. Därav hans något ohjälpsamma svar kanske :blink:

Redigerat av belzebubb, 15 juli 2009 - 20:22.

Postad 15 juli 2009 - 20:35

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
Hahahaha :blink: jo jag har vart lite off på senaste, det har sina förklaringar typ. Men jag läser lite ibland. Men som sagt det är många som har frågat och fått svar så en snabb sökning så finner man nog svaret :D

Postad 15 juli 2009 - 20:40

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0
Eller så svarar man.

Menysystemet skiljer samt den inbyggda digitalboxen samt att H har möjlighet till automatisk kontrastreglering av hänsyn till omgivande ljus, det sista helt värdelöst enligt mig.

Postad 15 juli 2009 - 21:01

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Nu har ju iof inte din polare kalibrerat sin TV heller och där har 500 redan ett försprång som jag poängtera i en tidigare post, jag tvivlar att det skiljer mkt..

Nej mycket skiljer det inte. Men synligt är det. En kalibrering kommer troligtvis inte ge djupare svärta. Kanske en nypa mer detaljer i svärtan.

Färgmässigt skulle jag nog inte kunna skilja en 5090 från en 500. Justeringsmöjligheterna är däremot dubbelt så bra. Ingen dålig ide att fördubbla antalet steg när man justerar. Känns proffsigt värre.

Postad 15 juli 2009 - 21:07

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Hehe, ja de är nästan jobbiga dylika illusioner.

Ja, har man en miljö så att man ser frontfiltret och reflexer från denna så kan man nog uppleva färgskift, men då är det ganska många kompromisser man får leva med i bilden för en sån miljö är långt från optimal dock omöjligt att undvika ibland eftersom det är en TV vilket naturligt medför väldigt skiftande miljöer.

De Kuros jag har sett har alla haft en färgskift okalibrerade så att man upplever en färgskift speciellt i lågdagrar är normalt om displayen är okalibrerad. Ju nyare modell desto bättre har de varit out-of-the-box, dvs G8 < LX G8 < G9 < KRP G9, men skillnaderna mellan dem är ganska subtila. Kalibrerat ska där inte vara en färgskift.

Jag har fortfarande fantasier att ta bort antireflexskyddet och se om svärtan blir lika djup. Om man suddar bara liiiite i ett hörn......näe. :blink:

Postad 15 juli 2009 - 21:48

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5 366 inlägg
  • 0

Nej mycket skiljer det inte. Men synligt är det. En kalibrering kommer troligtvis inte ge djupare svärta. Kanske en nypa mer detaljer i svärtan.

Det får vi inte veta innan ni kalibrerat och ställt upp dem bredvid varann, will we??!

Eller så svarar man.

Menysystemet skiljer samt den inbyggda digitalboxen samt att H har möjlighet till automatisk kontrastreglering av hänsyn till omgivande ljus, det sista helt värdelöst enligt mig.

Sen skiljer det ju lika mkt i svärta med som mellan Gen 8 >> 9 :blink: :D

Redigerat av henke007, 15 juli 2009 - 21:50.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.