* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
8037 svar till detta ämne
Postad 23 September 2008 - 09:51
Foffe
-
Foffe
-
Användare
-
-
229 inlägg
Nej, nu är det mycket fula ord om popcorn...
Jag tycker min popcorn maskin är helt fantastisk, inte perfekt, några buggar finns ju, men efter den senaste uppdateringen så fungerar den riktigt riktigt bra. Köpte den i våras, och jag är mkt nöjd med den.
Den är enkel att plocka med upp till sovrummet när man vill slökolla lite, bara att ladda den interna HDD'n med lite u-båts dokumentärer eller nån lång film och köra igång. Bara att plugga i matningen, HDMI kabeln och ställa om ljudet till analog. Just nu så står den och kämpar med torrents, det har den gjort sedan i fredags. Den fixar lätt min ratio från diverse seriösa trackers, mkt billigare än att ha en dator som drar 350 watt igång och värmer upp kontoret till orimliga temperaturer.
Tidigare var jag tvungen att bränna ut ISO på DVD-RW skivor, hade 10-15st som jag varvade med, till slut blir skivorna så dåliga så att filmerna låser sig i slutet. Men med min fina popcorn maskin behöver jag inte bränna något, inge krångel med dåliga RW skivor, och jag kan dessutom mata min Panasonic plasma eller Sanyo projje med HD material!
Hade tänkt att skaffa en HTPC, men det slipper jag nu.
Allt detta för 1500kr, min Popcorn maskin är fan skitbra!
(ville bara skriva av mej lite.  )
Postad 23 September 2008 - 10:09
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Sålde min Popcorn till grannen och då ingick installationshjälp i priset. Han hade en Seagate 320Gb hårddisk som vi stoppade i och den installerades utan problem.
När vi delade ut några mappar på hans dator för att mappa upp dem i Popcorn så gick det segt som sirap, på våningen ovanför (hos mig) gick det hur smidigt som helst.
Popcorn och dator har samma ip-range (192.168.0.X) och tillhör samma workgroup, så jag förstår inte vad som kan vara fel. Går man tex. i på en share så tar det kanske 20sek innan den kommer upp, hos mig så gick snurrade ikonen två varv innan jag kom in på den share jag ville åt.
Några förslag? 
Nej, men detta är guldläge för att utreda saken. VAD är skillnaden mellan installationerna och VAD är samma Skillnader: problem inst har intern HDD, används i annat LAN (beskriv skillnaderna tack), mappas mot annan PC (skillnader HW, OS, servicepacksnivå, brandvägg, antivirus...?) Likheter: samma PCH Börjar du med att svara på dessa frågor (och andra som dina svar väcker), så hittar vi orsaken snabbt i denna tråd med så mycket kunskap om PC, LAN och PCH:n
Postad 23 September 2008 - 10:32
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Håller med om att priset på PCH är bra, om den fungerat till 100%, det gör den inte. Det är inte en robust produkt, jag kan inte lita på att jag kan se en DVD film utan frysningar/hang ups, det förtar en hel del av glädjen med filmtittande och användandet av PCH.
Håller även med om att det finns många som försöker köra felaktiga filer etc, det går att göra fel som användare... även om man bortser från enstaka felaktiga exemplar och klantigt handhavande så finns det fortfarande efter snart ett år en alldeles för stor mängd fel. Se på tillverkarens egen bugglista;
http://www.networked...ad.php?tid=8159
Som sagt, gillar konceptet PCH, men börjar med all rätt bli kritisk.
Mindre än hälften av dessa punkter är bugg fixar, de andra är nya eller ändrade funktioner. Letar du buggfixar för ursprungliga (inte i efterhand tillagda funktioner från användarnas önskelistor) är det kanske 25% kvar - de allra flesta specialfall som kanske inte hittats och rapporterats förrän på senare tid. Jag kör visserligen aldrig uppkopplad mot nätet. Kopplar bara in för att tanka material till den interna HDD:n. Men jag har aldrig några frysningar eller hackningar! och jag kör musik i alla tänkbara format, film i matroschka, TS, ISO med Mpeg2, h264, divx, pcm, DD2.0, DD5.1, DTS5.1, 576i, 720p, 1080p och annat..... Inte riktigt sant  jag hade hackningar (men inga frysningar) med "fågelfilmen" en .mkv ifil i höga bitrates och 1080p från USB-minne i över 30-34Mb/s och från intern HDD i över 34-38Mb/s detta med juni-08 firmware, med aug-08 releasen klarar både USB:n och HDD:n +42Mb/s galant (jag har inte fågelfilmen i högre bitrate än så) Varför har jag inga problem om det är ett konstruktionsproblem och inte bara out of spec material, felaktigt handhavande eller sånt som borde servas menar du?
Postad 23 September 2008 - 10:41
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Jag håller med Joemon till 100%. Jag tycker konceptet är riktigt bra men vilken dålig produkt. Min PCH har redan (eft. 2 månader) börjat strula med HDMI samt fryser filmer från USB var 10 min, flimmer på komponentutgången mm. Dessutom går det inte att skicka över filer till PCH interna HDD med mer än ca. 35 Mbit/sek. Det är ca. hälften av vad man kan förvänta sig av en 100 Mbit anslutning. Det är inte kul att kolla på film längre.
Nu börjar jag ett dyrare HTPC projekt men jag tror att man får vad man betalar för. När det är klart ska jag ge bort min PCH.
Senaste firmware (aug-08) klarar +42Mb/s från USB - det med "fågelfilmen" i 1080p som måste vara det mest processorintensiva man kan tänka sig, är du säker på att ditt USB-minne är tillräckligt snabbt och att materialet du visar är korrekt kodat? Vid överföring från min NAS till PCH:n kommer jag nog upp i 45-50Mb/s. Men 100Mb/s kommer du inte upp i med PCH:n, dess processor och protokoll klarar inte de farterna Finns nog många på detta forum som lätt betalar dig en tusenlapp+ för din PCH, när du är fardig med ditt projekt.
Postad 23 September 2008 - 11:06
Andr3as
-
Andr3as
-
Forumräv
-
-
623 inlägg
Varför har jag inga problem om det är ett konstruktionsproblem och inte bara out of spec material, felaktigt handhavande eller sånt som borde servas menar du?
Håller med, Nisken! Jag har haft min A-100 sedan oktober förra året och kör allt antingen via SMB eller från USB-disk och har aldrig haft några frysningar varken på ISO-filer eller någonting annat. Antalet gånger apparaten har hängt sig kan jag räkna på ena handens fingrar.
Postad 23 September 2008 - 11:32
Unregistered55ace4d8
-
Unregistered55ace4d8
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Mindre än hälften av dessa punkter är bugg fixar, de andra är nya eller ändrade funktioner.
Letar du buggfixar för ursprungliga (inte i efterhand tillagda funktioner från användarnas önskelistor) är det kanske 25% kvar - de allra flesta specialfall som kanske inte hittats och rapporterats förrän på senare tid.
Jag kör visserligen aldrig uppkopplad mot nätet. Kopplar bara in för att tanka material till den interna HDD:n.
Men jag har aldrig några frysningar eller hackningar! och jag kör musik i alla tänkbara format, film i matroschka, TS, ISO med Mpeg2, h264, divx, pcm, DD2.0, DD5.1, DTS5.1, 576i, 720p, 1080p och annat.....
Inte riktigt sant jag hade hackningar (men inga frysningar) med "fågelfilmen" en .mkv ifil i höga bitrates och 1080p från USB-minne i över 30-34Mb/s och från intern HDD i över 34-38Mb/s detta med juni-08 firmware, med aug-08 releasen klarar både USB:n och HDD:n +42Mb/s galant (jag har inte fågelfilmen i högre bitrate än så)
Varför har jag inga problem om det är ett konstruktionsproblem och inte bara out of spec material, felaktigt handhavande eller sånt som borde servas menar du?
Bara för att du/ni inte har problem innebär inte att de inte existerar. Jag antar att en möjlig förklaring till att du slipper frysningar är att du kör med intern hårddisk och inte över nätverket/USB-disk. Personligen är jag glad om jag slipper installera en hårddisk i PCH då jag uppskattar att PCH är helt tyst utan disk samt att jag vill ha mina mediafiler samlade på min PC. Om det inte vore ett "riktigt" fel, utan beroende på mig som användare eller min systemmiljö, varför är då felet med på bugglistan och därmed också erkänt och officiellt?
Postad 23 September 2008 - 11:53
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Bara för att du/ni inte har problem innebär inte att de inte existerar. Jag antar att en möjlig förklaring till att du slipper frysningar är att du kör med intern hårddisk och inte över nätverket/USB-disk. Personligen är jag glad om jag slipper installera en hårddisk i PCH då jag uppskattar att PCH är helt tyst utan disk samt att jag vill ha mina mediafiler samlade på min PC. Om det inte vore ett "riktigt" fel, utan beroende på mig som användare eller min systemmiljö, varför är då felet med på bugglistan och därmed också erkänt och officiellt?
Självklart FINNS det buggar som borde åtgärdas, det gör det i alla miljöer. Jag vet inte vilken bugg som har bäring just för dig, så jag kan inte kommentera just den. Alla utvecklare har en bugglista över sådant som behöver åtgärdas, den är vanligen sorterad i nån slags prio ordning. Min erfarenhet är att Syabas är mycket intresserade av att snabbt rätta dokumenterade fel, speciellt om flera rapporterar att de fått problem p.g.a. avvikelsen.
Postad 23 September 2008 - 12:19
Unregistered55ace4d8
-
Unregistered55ace4d8
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Självklart FINNS det buggar som borde åtgärdas, det gör det i alla miljöer. Jag vet inte vilken bugg som har bäring just för dig, så jag kan inte kommentera just den.
Alla utvecklare har en bugglista över sådant som behöver åtgärdas, den är vanligen sorterad i nån slags prio ordning. Min erfarenhet är att Syabas är mycket intresserade av att snabbt rätta dokumenterade fel, speciellt om flera rapporterar att de fått problem p.g.a. avvikelsen.
Trodde det framgått att jag åsyftar frysningar i DVD ISO via USB disk, en av de vanligaste om man läser i denna tråd och på andra forum. Det är en så grundläggande funktionalitet som självklart borde funka kan man tycka. Meningen med mina inlägg har varit att belysa att produkten inte är robust nog att kallas färdig och att man som eventuell spekulant skall tänka sig för innan man slår till. Samtidigt ville jag se om andra delade mina erfarenheter, vilket det ju verkar vara. Sen så är denna bugg (DVD ISO frysning) med på kommande firmware release vilket ju är bra, jag hoppas verkligen buggen löses för gott och då kan jag med gott samvete ge PCH 10/10 i betyg! Sen så kan man ju ha åsikter kring bildvisning och musikuppspelning i PCH men de är inte "kärnfunktionalitet", om de löser de också så skulle jag nog ge 11/10 i betyg..!
Postad 23 September 2008 - 12:33
fremar-7
-
fremar-7
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Sen så är denna bugg (DVD ISO frysning) med på kommande firmware release vilket ju är bra, jag hoppas verkligen buggen löses för gott och då kan jag med gott samvete ge PCH 10/10 i betyg!
Jag har sett 2-3 DVD ISO från extern usb hdd med den senaste betan och det har funkat klockrent utan frysningar. Dock så lyckas jag inte hitta hur jag ska kunna få PCH:n att sända ut en 4:3 dvd så att bilden dras ut å fyller hela rutan på 16:9 tvn istället för att den ska köra ut bilden med svart på båda sidorna.
Postad 23 September 2008 - 12:37
Unregistered55ace4d8
-
Unregistered55ace4d8
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Jag har sett 2-3 DVD ISO från extern usb hdd med den senaste betan och det har funkat klockrent utan frysningar.
Dock så lyckas jag inte hitta hur jag ska kunna få PCH:n att sända ut en 4:3 dvd så att bilden dras ut å fyller hela rutan på 16:9 tvn istället för att den ska köra ut bilden med svart på båda sidorna.
Låter lovande! :-)
Postad 23 September 2008 - 12:42
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Ojämn kvalité och dålig användarvänlighet är vad man får räkna med när man köper produkter som enbart tillverkas av "oseriösa" märken. De stora har andra ekonomiska intressen i branschen som gör att det hade varit omoraliskt att gå in i denna branschen, men det kan så klart ändras i framtiden. Detta gäller samtliga mediaspelare som jag har läst om åtminstone. Frysningar från iso-filer är som sagt känt och jag räknar med att de löser problemet. Har man problem som verkar skilja sig från den allmänna skaran i tråden, då finns alternativet att lämna tillbaks eller byta mot en annan enhet. Jag tycker själv att det är mycket som inte vill fungera ens nära 100% och speciellt det som rör nätverksfunktionerna. Ibland får man det att funka tills man är "tvungen" att bryta strömmen och är tillbaks till samma punkt som innan. Det är dock den billigaste lösningen och man kan inte ställa högre krav i dagens "vi fixar det med en firmware update"-samhälle. Man kan prova... Låter lovande! :-)
Har du gjort upprepade updates (som någon skrev i tråden nyligen)? Det verkar som att vissa update-versioner måste finnas i burken för att man ska kunna gå vidare till senare versioner. Jag fick göra tre på raken med den jag lånade av en polare.
Postad 23 September 2008 - 13:02
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
Nej, men detta är guldläge för att utreda saken.
VAD är skillnaden mellan installationerna och VAD är samma Skillnader: problem inst har intern HDD, används i annat LAN (beskriv skillnaderna tack), mappas mot annan PC (skillnader HW, OS, servicepacksnivå, brandvägg, antivirus...?) Likheter: samma PCH
Börjar du med att svara på dessa frågor (och andra som dina svar väcker), så hittar vi orsaken snabbt i denna tråd med så mycket kunskap om PC, LAN och PCH:n 
Då ska vi se  Fungerande (mitt): Lan: Kabel cat5e till netgear 100mbit switch som är kopplat till d-link gigabit router. HW: Intel E6300, Gigabyte GA-965P DS3 kopplat till d-link router. OS: Win XP Pro SP2 eng utan brandvägg med symantec antivirus Fungerar långsamt (grannens): Lan: Kabel Cat5e till netgear RP614 V4 router HW: AMD 3700 kopplad till netgear router OS: Win XP home sv SP?, windows egna brandvägg inget antivirus Jag har inte använt Popcorn med hårddisk men det ska väl inte vara någon större skillnad mot utan i "samba" sammanhang. Två orsaker som gör att det går långsamt kan vara windows brandväggen/ något felinställt i hans windows eller routern, dock är jag tveksam till att routern ska vara boven då den interna delen ska fungera som en switch. Ska definivt prova att stänga av windows brandväggen samt kolla upp hans nätverksinställningar, ska även prova att stänga av "simple file sharing" (hittade tips om det) samt sätta på guest kontot så får vi se om det hjälper. Fler förslag mottages gärna
Postad 23 September 2008 - 13:24
Unregistered55ace4d8
-
Unregistered55ace4d8
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Har du gjort upprepade updates (som någon skrev i tråden nyligen)? Det verkar som att vissa update-versioner måste finnas i burken för att man ska kunna gå vidare till senare versioner. Jag fick göra tre på raken med den jag lånade av en polare.
Tack för tipset jag har uppdaterat till senaste fírmware. Tror inte längre på några "knep" för att få DVD ISO frysning via nätverk/USB disk att försvinna, jag har läst i timmar på olika forum, testat mycket, utan framgång. Om något "knep" hade fungerat hade man nog gått ut officiellt med detta. Har dessutom läst i forum där representanter från tillverkaren erkänt felet och den extremt långa tiden för att hitta en lösning, vilket man nu till slut säger sig ha gjort.
Postad 23 September 2008 - 13:54
vanos
-
vanos
-
Amatör
-
-
55 inlägg
jag kör min pop via trådat nät(dlink Dgl4300). Har nog sett bortåt 100 iso filer med diverse firmwere å aldrig haft en frysning.Så jag är supernöjd
Postad 23 September 2008 - 14:56
Unregistered55ace4d8
-
Unregistered55ace4d8
-
Amatör
-
-
72 inlägg
jag kör min pop via trådat nät(dlink Dgl4300). Har nog sett bortåt 100 iso filer med diverse firmwere å aldrig haft en frysning.Så jag är supernöjd
Du skall vara nöjd! Det är detta som gör mig så konfunderad, en del har inga som helst problem andra en del mer... Man kan misstänka handhavandefel eller en mycket ojämn kvalitet/produkt. Har förstått att de letat efter en lösning i snart ett år och det har säkert sin förklaring i att problemet är så "lynnigt".
Postad 23 September 2008 - 15:18
MrBurn
-
MrBurn
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Va nyss ner och bytte ut min PCN pågrund av att den inte ville starta ibland, utom den startade när den kände för det.
Fick byta ut den rakt av , och nu kom jag hem och pluggade in den och den fungerar klockrent.
Startade direkt.
Hade en 40GB samsung disk i den, men har beställt en Seagate Barracuida 16MB Cache 7200RPM 320GB.
Märkte att 40GB inte räckte så långt som jag trodde.
Hoppas på att jag får Seagaten innan denna vecka är slut så man kan föra över filmer under helgen till den 
Har alla säsonger av X-Files att ladda över också  ligger på ca 80GB så man har som sagt lite att föra över.
Postad 23 September 2008 - 16:35
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Du skall vara nöjd! Det är detta som gör mig så konfunderad, en del har inga som helst problem andra en del mer... Man kan misstänka handhavandefel eller en mycket ojämn kvalitet/produkt. Har förstått att de letat efter en lösning i snart ett år och det har säkert sin förklaring i att problemet är så "lynnigt".
Ja visst känns det konstigt? Någon skillnad måste det ju vara i din PCH och eller dess användning. Jag har svårt att tro att enbart ISO filer ska ge frysningar om det beror på nån kallödning eller dåligt minne eller så? Hur ska det felet "veta" att det är just en ISO som spelas? Men kanske är det så att ISO spelning över PCH:ns USB är känsligt för något, eftersom det inte ens där är samtliga användare som ser felet. Typ några särskilda parametar i filmen som man försöker spela upp, eller i kombination med användningen av vissa applikationer. NÅGON skillnad måste ju förklara att det inte alltid dyker up och inte hos alla. Inte för att jag följt buggrapporteringen och löftena om fix i den release vi väntar på, men viker ner en tumme för dig och andra (med samma problem) att det är löst därmed.
Postad 23 September 2008 - 17:06
Unregistered1d4cdcc2
-
Unregistered1d4cdcc2
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Ang. snabbkopiering med Ext2fsd.
Jag har följt guiden "Guide hur du kan ta ut hårddisken och kopiera snabbare från din dator OBS: Inget för nybörjare!" till punkt och pricka och jag har använt sökfunktionen i forumet, men inte hittat någon lösning.
Problemet är trots att jag ser mina kopierade filer på min ext3 disk i datorn och "fluschar" disken efter kopiering så syns dom inte när jag stoppat in disken i popcornlådan. Extra märkligt är det att jag faktiskt lyckats med en folder med tillhörande filmer, kan inte komma ihåg att jag gjorde något särskilt den gången. Är det någon som har några förslag på lösningar? Snälla! Jag börjar bli desperat...
Postad 23 September 2008 - 18:33
banfield
-
banfield
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Jag förstår inte...
Bara för en Popcorn kostar "enbart" 1500 kr så skall jag inte kunna ställa krav på funktionerna som tillverkaren speciferar i sin funktions lista? De ju löjligt att resonera så....
Jag förespråka Popcorn Houre jätte mycket, tills jag hade köpt den.
Bara för att man är entusiast över en produkt så skall man ju inte blunda för felen eller?
Problem som finns/funnits.
Går ej spela ISO från usb disk.vissa mkv format fungera inte , men är troligen fixat nu o.s.v o.s.v
Produkten har nu snart funnits i 1 år och vad jag vet så har samma media format varit supporterade hela tiden.
Skall man inte kunna ställa krav som konsument?
Jag har nu köpt Tvix 7000 och jätte nöjd med den , visste det finns problem.
Men i jämförelse med Popcorns eviga hägningar osv så är det inga problem.
Med tanke på bestyckningen av Popcorn så skulle ja jämföra A110 =2500 kr mot Tvix 7000 som jag köpte för 2990 som en bagatell.
Jag får med en display och en fläkt som kyler HD så jag slipper hägningar och så har jag möjlighet att köpa till en DVD-T
Postad 23 September 2008 - 18:45
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Då ska vi se  Fungerande (mitt): Lan: Kabel cat5e till netgear 100mbit switch som är kopplat till d-link gigabit router. HW: Intel E6300, Gigabyte GA-965P DS3 kopplat till d-link router. OS: Win XP Pro SP2 eng utan brandvägg med symantec antivirus
Fungerar långsamt (grannens): Lan: Kabel Cat5e till netgear RP614 V4 router HW: AMD 3700 kopplad till netgear router OS: Win XP home sv SP?, windows egna brandvägg inget antivirus
Jag har inte använt Popcorn med hårddisk men det ska väl inte vara någon större skillnad mot utan i "samba" sammanhang. Två orsaker som gör att det går långsamt kan vara windows brandväggen/ något felinställt i hans windows eller routern, dock är jag tveksam till att routern ska vara boven då den interna delen ska fungera som en switch.
Ska definivt prova att stänga av windows brandväggen samt kolla upp hans nätverksinställningar, ska även prova att stänga av "simple file sharing" (hittade tips om det) samt sätta på guest kontot så får vi se om det hjälper.
Fler förslag mottages gärna 
Haha..  det räcker ofta med att få folk att tänka "differentiellt" så löser dom problemen själva! Så vad är det för skillnad på en AMD3700 och en Intel E6300 som kan ge problemet? Ingen som jag ser det. Vad är det för skillnad när PCH:n är kopplad till PC:n via en router istf via en switch? Brandvägg skulle jag säga... Vad i en routerbrandvägg skulle INTE hindra trafik, men väl göra den långsam? Vet ej men det kanske nån annan gör? Vad är det för skillnad på WinXP home sv och WinXP pro eng, som skulle kunna ge detta problem? Arbetsgruppsnamn? Netbiosstackar? Vad mer? Vad är det för skilland på att ha windows egen brandvägg påslagen eller inte, som INTE hindrar trafik men väl gör den långsam åtminstone i upptäcksfasen. Vilka förändringar är gjorda? Annat LAN, andra arbetsgruppsnamn? Andra IP-adresser, andra gatewayadresser, andra Netbiosinställningar, annat kablage? andra strömuttag? Fysisk flytt av utrustningen? Sist men inte minst något du nämnde i ditt förra inläggg, men inte nu: Vad är det för skillnad med intern HDD och inte (du hade ju ingen om jag förstod dig rätt)? Massor med program kan installeras i PCH:n när det finns en inern HDD, är något igång som får dess timesharing OS att inte svara på LAN anrop lika snabbt som utan dessa (Bittorrent, NFS, m.m.) det där låter rätt troligt tycker jag. Prova med att stänga av dem (utom Samba då) en efter en och starta om PCH:n och kolla om det påverkar. I morgon ska jag till ett av Sveriges större industriföretag och lära ut "Analytisk Problemlösning" som är den här differential modellen. Det är det roligaste som finns! Får se i morgon kväll om du kommit framåt, med dina egna ideér eller med hjälp av den enorma kunskap som finns här på forumet. Undvik att testa allt som föreslås bara, utan att först frågat dig, skulle det här verkligen förklaras av de fakta vi har om min miljö, där det ju funkar, och om grannens miljö, där det ju inte funkar. Det är därför det heter "analytisk" problemlösning. Lycka till nu!
Redigerat av Nisken, 23 September 2008 - 20:46.
Postad 23 September 2008 - 19:32
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1852 inlägg
Jag har fortfarande problem med visa filmer med DTS.. hackande osv. Pausar jag och trycker på play igen rullar filmen i några sekunder. Sedan hack.
Detta gäller bara några DTS-filmer. Inte andra.
Filmen funkar på datorn utan hack.
Jag har senaste firmwaren.
Jag börjar tröttna rejält.. mycket glädje har jag haft men varför i ****t fungerar det så ###### glest med DTS??
Postad 23 September 2008 - 19:45
K-E Larsson
-
K-E Larsson
-
Användare
-
-
186 inlägg
Ang. snabbkopiering med Ext2fsd. ....
Har du i inställningarna...Tools -> Service Management...avbockat Mount all volumes in read-only mode?
Postad 23 September 2008 - 20:42
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Jag har fortfarande problem med visa filmer med DTS.. hackande osv. Pausar jag och trycker på play igen rullar filmen i några sekunder. Sedan hack.
Detta gäller bara några DTS-filmer. Inte andra. Filmen funkar på datorn utan hack. Jag har senaste firmwaren.
Jag börjar tröttna rejält.. mycket glädje har jag haft men varför i ****t fungerar det så ###### glest med DTS??
Har du samma hackande på dessa filmer om du kör DD (AC3) via koax (som med DTS) till din stärkare. Isåfall är det snarare filmen än just DTS, bitstreamen från filmen blir visserligen något högre med DTS än med AC3, men det är växelpengar.
Postad 23 September 2008 - 22:09
Gurra101
-
Gurra101
-
Veteran
-
-
1891 inlägg
Kan popcornen spela upp ren blueray kopia från hårddisken eller måste den göras om i ett progrem först? Såfalll har ni något bra program?
Postad 24 September 2008 - 07:47
jolken
-
jolken
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Kan man komma åt den interna hårddisken i PCH på ett smidigt sätt för att tex föra över musik/film etc.?
Postad 24 September 2008 - 09:54
froven
-
froven
-
Användare
-
-
137 inlägg
Kan man komma åt den interna hårddisken i PCH på ett smidigt sätt för att tex föra över musik/film etc.?
Ja.
Postad 24 September 2008 - 13:01
jolken
-
jolken
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Ja.
Du får gärna förklara hur  Har letat i tråden utan att hitta.
Postad 24 September 2008 - 13:59
Foffe
-
Foffe
-
Användare
-
-
229 inlägg
Jag mappar upp poppens disk som en enhet i min dator. I utforskaren, tools -> map network drive, och sen bara välja enhet (givetvis P:  ), och IP numret.
Postad 24 September 2008 - 14:42
EgonFisk
-
EgonFisk
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Det var hemskt vad många har problem med sina PCH. Jag har haft min sen i början av året och har knappt haft en enda fil som inte gått att starta upp.
Det jag ser på är ungefär 70% x264 (serier film),10% xvid, 20% iso img.
Jag använder den 2-3 timmar varje kväll.
För mig har detta varit en mkt bra produkt utan problem. Har tidigare använt både xbox och KISS.
Xboxen har varit i en klass för sig där i stort sett allt fungerat, men den blev föråldrad. Bilden håller inte samma kvalite(på dvdr) som på PCH trots bra kablage till xboxen.
Redigerat av EgonFisk, 24 September 2008 - 14:43.
Postad 24 September 2008 - 15:00
rubik
-
rubik
-
Användare
-
-
132 inlägg
Ingen som vet vad det beror på att ljudet försvinner efter ca 1 minut och går igång igen ifall man pausar och börjar spela filmen igen? Har problem med detta på en MKV fil 1080p.
Postad 24 September 2008 - 16:22
Unregistered1d4cdcc2
-
Unregistered1d4cdcc2
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Har du i inställningarna...Tools -> Service Management...avbockat Mount all volumes in read-only mode?
Tack för tipset, men det har jag testat utan framgång tyvärr. Några andra tips?
Postad 24 September 2008 - 17:41
matte2
-
matte2
-
Användare
-
-
136 inlägg
Det var hemskt vad många har problem med sina PCH. Jag har haft min sen i början av året och har knappt haft en enda fil som inte gått att starta upp. Det jag ser på är ungefär 70% x264 (serier film),10% xvid, 20% iso img. Jag använder den 2-3 timmar varje kväll.
Jag har precis samma erfarenhet. Jag har också haft min sedan början av året och med ytterst få hangups. (Men visst jag är IT proffs så jag VET vad som kan förväntas) Jag tror det är så att de som har problem har inte förstått att det är lite mer komplicerat att ansluta än t.ex. en ny stärkare. Det krävs "lite" mer kunskap att få Filesharing, etc att fungera. Sen tror jag att folk förväntar sig för mycket av en pryl för 1500 SEK, det är ju kaffepengar så det är klart som korvspad att man kan köpa dyrare prylar som är bättre, inget konstigt med det.
Postad 24 September 2008 - 18:22
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1852 inlägg
Har du samma hackande på dessa filmer om du kör DD (AC3) via koax (som med DTS) till din stärkare.
Isåfall är det snarare filmen än just DTS, bitstreamen från filmen blir visserligen något högre med DTS än med AC3, men det är växelpengar.
Samma chop. Men det choppar inte på datorn så det bör inte vara filmen.
Postad 24 September 2008 - 19:30
Unregistered55ace4d8
-
Unregistered55ace4d8
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Jag har precis samma erfarenhet. Jag har också haft min sedan början av året och med ytterst få hangups. (Men visst jag är IT proffs så jag VET vad som kan förväntas) Jag tror det är så att de som har problem har inte förstått att det är lite mer komplicerat att ansluta än t.ex. en ny stärkare. Det krävs "lite" mer kunskap att få Filesharing, etc att fungera.
Sen tror jag att folk förväntar sig för mycket av en pryl för 1500 SEK, det är ju kaffepengar så det är klart som korvspad att man kan köpa dyrare prylar som är bättre, inget konstigt med det.
Du är precis så ödmjuk som riktiga proffs brukar vara... :-)
Postad 24 September 2008 - 22:03
Unregistered2133266d
-
Unregistered2133266d
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Hej, sökte lite men hittade inget svar som passade mig. Så jag ber om ursäkt om detta varit uppe tidigare. Nu till problemet. Jag har har en Popcorn som alltid fungerat bra (ca 3 mån gammal). Idag började den spåra ur. Varje gång man slår på en HDfilm/serie visas ränderna som man ser i Bild 1:. Sen blir det inte lika mycket tydliga ränder men dom dyker upp lite då och då växlas med Bild 2: och Bild 3:. Först tänkte jag att det var fel på filen som jag laggt in på HD (jag har en 500bg intern disk). Men det fungerar fint på datorn. Happ tänkte jag, startar väl om popcornen (har löst andra problem tidigare  ). Nope inte det, lika illa nu. Tänker att det kankse är fel på disken, testar USB minne samma sak dära. Testar strema ingen förändrning. Nu prövar jag att stänga av popcornen helt och låter den kyla ned sig helt(tänkte kanske var överhettning). Men icke  . Testar olika HDMI kablar med och olika ingångar på tv. Inget biter på det. Filmer som tidigare varit bra blir på detta sätt. Dock verkar vanlig dvix/xvid filmer inte få dessa problem (har nästan inte alls kolla på det då jag inte ser så mycket på icke HD material.) Popcornen verkar ta längre tid att buffra med. Ljudet kan lagga lite (vilket leder till att jag inte tror det är HDMI kabeln eller tv det är fel på eftersom ljudet går via digitalt till förstärkaren (medan HDMI går till tvn). Det jag har egentligen kvar att felsöka är väl att ta ur disken helt och gå med popcornen till en polare och testa annars har jag nog prövat allt känns det som. Så , någon som stött på detta problem? Har någon lösning? Eller någon mer felsäkning att göra? Något krestskort som har flippat eller? Tack på förhand! Bild 1: Bild2: Bild3:
Postad 24 September 2008 - 22:27
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
ronngren:Det som man behöver ta reda på först o främst är, vad är det för film? Filformat o inställningar, det kollas bäst med Mediainfo (länk finns i första inlägget). Den säger exakt hur din MKV (förutsätter jag) är... Det man bör ha klart för sig är att det finns 1. väldigt mycket inställningar när du gör en film 2. det finns vääldigt mycket folk som tycker dom gör det bäst... 3. detta skapar oändliga variationer. Så har du testat en massa andra motsvarande filer, så du kan utesluta att fler filer beter sig å samma sätt??? Har du det så kan du nästa utgå från att din "ful-fil" är inte 100% kompatibel med dagens Firmware... men som sagt för att ringa in problemet så måste man kolla via Mediainfo. Vill man sedan rapportera in ev problem via NMT-forumet så är det ännu bättre. Där har du alla utvecklare som följer de inrapporterade problemen! Lycka till!
Postad 24 September 2008 - 22:45
Unregistered2133266d
-
Unregistered2133266d
-
Amatör
-
-
61 inlägg
ronngren:
Det som man behöver ta reda på först o främst är, vad är det för film? Filformat o inställningar, det kollas bäst med Mediainfo (länk finns i första inlägget). Den säger exakt hur din MKV (förutsätter jag) är...
Det man bör ha klart för sig är att det finns 1. väldigt mycket inställningar när du gör en film 2. det finns vääldigt mycket folk som tycker dom gör det bäst... 3. detta skapar oändliga variationer.
Så har du testat en massa andra motsvarande filer, så du kan utesluta att fler filer beter sig å samma sätt??? Har du det så kan du nästa utgå från att din "ful-fil" är inte 100% kompatibel med dagens Firmware... men som sagt för att ringa in problemet så måste man kolla via Mediainfo. Vill man sedan rapportera in ev problem via NMT-forumet så är det ännu bättre. Där har du alla utvecklare som följer de inrapporterade problemen!
Lycka till!
Alla filmer/serier som jag testa i HD beter sig på samma sätt. Nu vet jag att transformers och Planet earth som screenshotsen visar VET jag fungerar hur bra ut som helst med den Firmware. Detta hände inte i någon form av Firmware uppdateringen eller något.. såg en serie (fungerade fint) slog på nästa och då började dessa problem. om jag går tebax och kollar på serien jag säg på nyss som var helt felfri så har det de felen med. Så med det sakt tycker du att jag ska kolla med Mediainfo? tror seriöst inte att det är fel på filen. tack för svar
Postad 25 September 2008 - 09:18
Macke.
-
Macke.
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Jag undrar om det är någon som har haft problem med att få igång sin "torrent funktion"?
Jag har nämligen problem visserligen med A-110 men tänkte om någon kanske hade liknade problem och kunde ge tips? När jag ska gå in och liksom starta funktionen så börjar den ladda men sen går det inte längre utan den stannar på att den ska vara stoppad. Alla andra fungerar utom just den och usenet client.
Jag har prövat med att starta om den och också att återställa den men ingenting hjälper?
Postad 25 September 2008 - 11:28
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
ronngren:Du ska defintivt kolla med Mediainfo, vaför, jo: - Du fick felet på en fil, när du gick tillbaks till en tidigare felfri fanns nu felet där oxå... Detta tyder på att Filen som först gav felet kanske gjorde PCH:n instabil... därefter kan felet därför finnas hos fler, men då har alltså spelaren blivit instabil. Om du på ett enkelt sätt hittar skillnaden på dessa filer så kan du kanske bli klokare... om annat material skulle vara kodat likadant! Det arbetas ju hela tiden med kompatibiliteten.... men det är ju ett jäääättejobb! Så att hitt felkällorna är inte fel! Som sagt att rapportera in det är inte heller dumt! Macke.:Har varit med om detta på min A-100 vid någon tidigare Firmware, dår testade jag helt enkelt att starta gång på gång och till slut tog den det... kan inte förklara tyvärr! Ibland hände det även att den hoppade igång automatiskt... mysko var det i alla fall!
Redigerat av Kanelbulle, 25 September 2008 - 11:31.
Postad 25 September 2008 - 21:23
Unregistered1d4cdcc2
-
Unregistered1d4cdcc2
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Kanelbullen Du verkar ju ha koll på allt som gäller popcorn, kan inte du vara snäll och hjälpa mig med nedanstående? Ang. snabbkopiering med Ext2fsd.
Jag har följt guiden "Guide hur du kan ta ut hårddisken och kopiera snabbare från din dator OBS: Inget för nybörjare!" till punkt och pricka och jag har använt sökfunktionen i forumet, men inte hittat någon lösning.
Problemet är trots att jag ser mina kopierade filer på min ext3 disk i datorn och "fluschar" disken efter kopiering så syns dom inte när jag stoppat in disken i popcornlådan. Extra märkligt är det att jag faktiskt lyckats med en folder med tillhörande filmer, kan inte komma ihåg att jag gjorde något särskilt den gången. Är det någon som har några förslag på lösningar? Snälla! Jag börjar bli desperat...
Postad 26 September 2008 - 05:53
crowax
-
crowax
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej!
Precis köpt en ppcorn a-100 som vill inte läsa av min externa hårddisk (TEAC). Texten USB-fel kommer upp. Inget fel på hårddisken, som kommer upp i datorn och till ps3. Även usb-minne funkar klockrent. Är det så att vissa hårddiskar inte är kompatibla med popcornen?. Enligt försäljaren på Inet är så inte fallet. Jag har installerat senaste firmware. Vad kan felet vara annars?
MVH
Olof
Postad 26 September 2008 - 08:35
Jag har ett problem med att vissa serier/filmer jag kör med AC3-ljud sprakar/ger static från centerhögtalaren.
Är det någon som känner till om det här är en bug i PCH:n? Testade med några olika filmer och serier igår och det gav olika resultat. Iron Man med 5.1 AC3 så sprakade det till men med DTS spår så fungerade det.
Ett avsnitt av How I met your mother med 5.1 ac3, inga problem men med Entourage 5.1 ac3 så sprakade det.
Är rätt irriterande.
Postad 26 September 2008 - 09:28
BigOne
-
BigOne
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej, Jag har precis hämtat ut min Popcorn Hour A-110. Allt ser ok ut förutom att fronten är ordentligt repig. Syns om man tittar på den i dagsljus. I övrigt gav allt annat inkl. packeteringen intrycket av att vara nytt. Någon annan som skulle kunna kolla hur era fronter ser ut så jag vet om jag ska reklamera den elr inte. Tacksam för hjälp. ** Edit: Sorry guys. Såg ut som det inte satt ngn plast framtill. Tagit bort den nu o simsalabim så såg den finfin ut. Me noob.. **
Redigerat av BigOne, 26 September 2008 - 10:06.
Postad 26 September 2008 - 09:51
Andr3as
-
Andr3as
-
Forumräv
-
-
623 inlägg
Jag har precis hämtat ut min Popcorn Hour A-110. Allt ser ok ut förutom att fronten är ordentligt repig. Syns om man tittar på den i dagsljus. I övrigt gav allt annat inkl. packeteringen intrycket av att vara nytt.
Har du tagit bort plastfilmen på fronten? När jag fick min så var plasten ordentligt repig.
Postad 26 September 2008 - 18:30
Steel
-
Steel
-
Rookie
-
9 inlägg
Någon som har koll på när nästa officiella firmware kommer ?
Postad 26 September 2008 - 21:35
rubik
-
rubik
-
Användare
-
-
132 inlägg
Har införskaffat mig en multifjärr (logitech harmony 525). Har fått i princip allt att funka, utom en sak. Om jag kollar på en film eller kopierar över filer till den interna hårddisken så brukar man ju kolla på tv under tiden, detta får jag ej att funka nu. Så fort jag väljer att köra kolla på tv aktiviteten så nollställs pchn. Har försökt klura ut en lösning på detta men ej lyckats. Någon som har lite tips?
Postad 27 September 2008 - 09:57
Unregistered55ace4d8
-
Unregistered55ace4d8
-
Amatör
-
-
72 inlägg
PCH verkar inte vilja spela upp mina små filmsnuttar jag gjort med en Canon IXUS digitalkamera. Jag har för mig att jag läst någonstans att PCH inte stödjer denna typ av fil. Vad jag undrar är om någon vet lämpligt program och filformat att använda för att konvertera mina små filmsnuttar så att PCHn kan spela upp dem?
Postad 27 September 2008 - 10:01
Taggis
-
Taggis
-
Forumräv
-
-
752 inlägg
PCH verkar inte vilja spela upp mina små filmsnuttar jag gjort med en Canon IXUS digitalkamera. Jag har för mig att jag läst någonstans att PCH inte stödjer denna typ av fil. Vad jag undrar är om någon vet lämpligt program och filformat att använda för att konvertera mina små filmsnuttar så att PCHn kan spela upp dem?
Vad får du ut för filformat
Postad 27 September 2008 - 10:36
Unregistered55ace4d8
-
Unregistered55ace4d8
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Vad får du ut för filformat
Format : AVI Format/Info : Audio Video Interleave Filstorlek : 18.7 MiB Duration : 30 s 0 ms Generell Bitrate : 5221 Kbps Masterdatum : Fri Sep 26 11:21:51 2008 Skrivande applikation : CanonMVI01 Video Format : M-JPEG Codec ID : MJPG Duration : 30 s 0 ms Bitrate : 5131 Kbps Bredd : 640 pixlar Höjd : 480 pixlar Bildförhållande : 4/3 Bildhastighet (Frame rate) : 10.000 fps Upplösning : 24 bits Scan type : Progressive Bits/(Pixel*Frame) : 1.670 Stream size : 18.3 MiB (98%) Audio Format : PCM Format settings, Endianness : Little Format settings, Sign : Unsigned Codec ID : 1 Codec ID/Hint : Microsoft Duration : 30 s 0 ms Bitrateläge : Constant Bitrate : 88.2 Kbps Kanal(er) : 1 kanal Samplingstakt : 11.024 KHz Upplösning : 8 bits Stream size : 323 KiB (2%) Interleave, duration : 1000 ms (10.00 video frames) Interleave, preload duration : 1000 ms
Postad 27 September 2008 - 10:45
steninge
-
steninge
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Har införskaffat mig en multifjärr (logitech harmony 525). Har fått i princip allt att funka, utom en sak. Om jag kollar på en film eller kopierar över filer till den interna hårddisken så brukar man ju kolla på tv under tiden, detta får jag ej att funka nu. Så fort jag väljer att köra kolla på tv aktiviteten så nollställs pchn. Har försökt klura ut en lösning på detta men ej lyckats. Någon som har lite tips?
Jag har en Harmony 555 och där får mam se till att dom enheter som jag inte vill skall stängas av om jag använder en annan aktivitet läggs in i "Använda enheter:" Jag har i princip på alla enheter i alla aktiviteter. Det är ju tråkigt om PVR-boxen stängs av under inspelning om jag skulle välja att se på DVD.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|