* Officiell tråd - Audiovector Mi-serien *
1369 svar till detta ämne
Postad 21 maj 2005 - 15:48
Hybe
-
Hybe
-
Beroende
-
-
1 429 inlägg
Själv sålde jag mina Audiovector Mi3 Avantgarde eftersom de lät illa med hårdrock...diskanten var alldeles för påträngande och ljudet för ljust och kyligt. Mi3 Signature låter betydligt bättre med sådan musik, tack vare en lenare diskant och överlag ett varmare ljud.
<{POST_SNAPBACK}>
håller med, gillade Signature mer jag också! Testade Bc Acoustique ACT A3 efter jag lyssnat på Avantgarde, å dessa tyckte jag lät trevligare! Bättre dynamik dessutom, å de e ju inte helt fel! Lyssnade tillsammans med Arcam AVR300 (ej biampad)
Postad 21 maj 2005 - 20:01
Unregisteredf716de8d
-
Unregisteredf716de8d
-
Användare
-
-
140 inlägg
självklart så går det att spela högt, men det jag menar är-att jag tycker inte dessa högtalares ljudbild i sig håller måttet på höga volymer, det blir lite för ansträngt för min del, ljudbilden behåller inte sin kropp och ljudet är inte så stort.
men igentligen så är ju detta helt ointresant, för alla tycker ju olika, och detta tycker jag.(sen så står det ju inga vectors hemma hos mig heller)
det vesäntliga är ju ändå att dessa högtalare låter väldigt bra på dom flesta musikstilar, och dom har en(enligt mig) fin balans mellan diskant å mellanregister. -det ända jag "stör" mig på är då att jag tycker att det låter lite(lite) "skört" på höga nivåer.-men med en bättre elektronik så kanske detta "symptom" elimineras.
avancerar.
<{POST_SNAPBACK}>
Jo visst är det så, men det går att spela högt om man vill med bibehållen ljudbild, gäller som sagt bara att ha rätt elektronik för det. Arcam är ju liten i ljudbilden om man exempelvis jämför mot Vincent. Det gäller att matcha sina behov Vilket fall som helst så är det en väldigt bra allroundhögtalare. Och tyvärr så håller inte många hårdrocks skivor hifi kvalite. Begriper inte att dem inte kan lägga ner lite mer tid på kvaliten i inspelningarna. Mvh/Lennart
Postad 22 maj 2005 - 12:15
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1 139 inlägg
Jag har M3 Avantgarde och jag spelar Maidens Brave New World och Metallicas Load dagarna igenom och ibland på riktigt hög volym.
Det låter hur bra som hellst, tror nog mer det beror på skivorna.
Mettalicas Garage Inc t.ex låter betydligt sämre än vad Load gör.
Hårdrock låter lika bra som Clapton på mina högtalare och högt går det verkligen att spela.
En sak som jag märkte när jag lånade hem Audionet SAM V2 var att jag skruvade upp och skruvade upp och sen skruvade jag upp lite till och tänkte: F*n går det inte högre?
Sen körde jag testet som jag gör ibland för att se hur högt det är där jag börjar prata med mig själv.
Då hörde jag inte min röst, jag hörde bara något mummel inne i skallen.
Så mycket det som gör att man kanske inte upplever det som jättehögt är ju också att de spelar med så lite distorision som de gör, man blir lite lurad.
Audiovector är en allround högtalare och låter bra till allt, iaf allt som jag har hört.
Edit: Hammefall - One Crimson night låter illa men det är en liveplatta med ganska mycket s ljud och dålig inspelning, synd för den rockar annars.
Redigerat av Unregistered33cc6995, 22 maj 2005 - 12:22.
Postad 22 maj 2005 - 12:19
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1 139 inlägg
Största skillnaden jag upplevde från mina !JBL LX10 (en högtalare som jag är lite småkär i) var att man inte blir trött av att lyssna på Audiovectorna.
När jag körde mina JBL hade de väldigt mycket S ljud i sig och de dubbla tiorna basade på som få nere i min källare med betongväggar men det var påträngande.
Men man blev ofta trött och lyssnade inte högt på hårdrock länge.
Metallica kunde man gömma för Hetfield lät i prinsip Ssssssåhär, väldigt mycket S ljud.
Nu kan jag spela högt länge utan att bli trött och det får ju anses vara positivt.
EDIT: Trött är kanske fel ord men ni vet när man har spelat länge och man känner sig slö psykiskt och man bara vill stänga av.
Redigerat av Unregistered33cc6995, 22 maj 2005 - 12:20.
Postad 22 maj 2005 - 13:38
matte76
-
matte76
-
Forumräv
-
-
929 inlägg
Tja, åsikterna om Mi3 Avantgarde går isär (även om Kim har M3 Avantgarde). Jag tycker inte deras i grunden ljusa och kyliga diskant passar bra till hårdrocksskivor, som ofta har en hissad diskant. Jag tyckte ljudet blev för påträngande. Till annan musik låter de bra, men lite väl slanka och saknar lite värme. Men det är en smaksak som allt annat. Ersättarna från Vienna Acoustics tycker jag bättre om, framförallt till tyngre musik som kräver en lenare diskant och mer fyllighet än Audiovector Mi3 Avantgarde kan erbjuda.
Vienna har en scan-speak diskant som är lika detaljerad som Mi3 Avantgardens heil-diskant men lite lenare och inte lika vass. Grundljudet är även varmare och fylligare, utan att låta luddigt. Ett mycket bra märke som den som ska köpa nytt borde kolla upp.
Redigerat av matte76, 22 maj 2005 - 13:45.
Postad 22 maj 2005 - 13:47
alpha
-
alpha
-
Mega!
-
-
1 302 inlägg
matte76:
Det gick inte att avhjälpa dina problem med någon annan kabeluppsättning eller? Du körde väl med tri-wire?
Du borde ha skickat dina Avantgarde till Danmark för nedgradering till Signature
Annars kan det mycket väl vara som du säger, att Avantgarde diskanten är lite väl avslöjande och kan bli påträngande med viss musik. Men det är lite olika hur man upplever det där.
Hur är Vienna Acoustics i jämförelse med Dynaudio Contour som du ägde tidigare?
Redigerat av alpha, 22 maj 2005 - 13:48.
Postad 22 maj 2005 - 14:51
matte76
-
matte76
-
Forumräv
-
-
929 inlägg
Provade olika kablar men kom fram till att Avantgardens ljudkaraktär inte passade mitt ideal av hur hårdrock ska låta, det blev för slankt och ljust.
Vienna liknar Dynaudio Contour en del till karaktären, men släpper ljudet bättre och har en rappare bas. Annars är bägge fylliga och varma till karaktären.
Postad 22 maj 2005 - 19:01
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1 139 inlägg
Tja, åsikterna om Mi3 Avantgarde går isär (även om Kim har M3 Avantgarde). Jag tycker inte deras i grunden ljusa och kyliga diskant passar bra till hårdrocksskivor, som ofta har en hissad diskant. Jag tyckte ljudet blev för påträngande. Till annan musik låter de bra, men lite väl slanka och saknar lite värme. Men det är en smaksak som allt annat. Ersättarna från Vienna Acoustics tycker jag bättre om, framförallt till tyngre musik som kräver en lenare diskant och mer fyllighet än Audiovector Mi3 Avantgarde kan erbjuda.
Vienna har en scan-speak diskant som är lika detaljerad som Mi3 Avantgardens heil-diskant men lite lenare och inte lika vass. Grundljudet är även varmare och fylligare, utan att låta luddigt. Ett mycket bra märke som den som ska köpa nytt borde kolla upp.
<{POST_SNAPBACK}>
Lite OT kanske men vi diskuterar ju hårdrock så... Är det inte så egentligen att hårdrock "inte ska" spelas på CD skivor. Ska man spela rock ska det vara vinyl, har läst en väldigt bra beskrivning om det där en gång men kommer inte ihåg exakt hur den lät. Ps. Foto på dina nya högtalare vore intressant  DS
Postad 22 maj 2005 - 19:25
matte76
-
matte76
-
Forumräv
-
-
929 inlägg
Kim: "Vinylljudet" är ju varmare, mjukare och lite mer musikaliskt anser jag, därför låter säkert hårdrock bättre på LP. Ska faktiskt köpa vinylspelare inom kort och sen köpa lite skivor för att se...(inte bara därför...). Cd-skivor låter ju lite mer hårt och digitalt.
Bilder kommer när jag köpt digitalkamera, men det blir inte förrän till hösten. Kolla Viennas hemsida så länge, sök på google (minns ej adressen).
Postad 22 maj 2005 - 20:30
sb22ew
-
sb22ew
-
Användare
-
-
217 inlägg
matte76: Hur många timmar hant du spela på Avantgarden innan du sålde dom?
Postad 23 maj 2005 - 06:34
matte76
-
matte76
-
Forumräv
-
-
929 inlägg
matte76: Hur många timmar hant du spela på Avantgarden innan du sålde dom
Minst 300 timmar, dvs de var mer än väl inspelade. Det var deras ljudkaraktär jag inte gillade, vilket jag märkte först efter att ha ägt de ett tag. Har även läst om en massa andra som tycker diskanten är för påträngande och kylig. Föredrar nog scan-speak diskanter, och andra soft dome-diskanter.
Postad 24 maj 2005 - 06:16
Unregisteredf716de8d
-
Unregisteredf716de8d
-
Användare
-
-
140 inlägg
65 timmar avklarade och det börjar släppa rätt så bra, en helt otrolig soundstage om man jämför mot Mi3, Center är helt otrolig snacka om att fylla ut ljudbilden.
Men det tar nog en 100 timmar till innan det blir det mjuka gunget i högtalaren och den sjunger med helt och hållet.
Är väldigt nöjd med uppgraderingen och center lyfter hela frontpanelen att par snäpp mer än vad jag räknade med. Den fyller inte ut...utan kompletterar,lyfter och fyller ut på en och samma gång helt otrolig.....går inte att beskriva riktigt.......super nöjd en så länge och det kommer ju inte att låta sämre ju mer man spelar utan lyfta några nivåer till
Mvh/Lennart
Postad 24 maj 2005 - 06:47
matte76
-
matte76
-
Forumräv
-
-
929 inlägg
Grattis LelleJan, Mi3 Signature är en mycket bra högtalare! Enligt mig behagligare att lyssna på, om än inte lika bra i allt, som Mi3 Avantgarde.
Postad 24 maj 2005 - 11:30
Unregisteredf716de8d
-
Unregisteredf716de8d
-
Användare
-
-
140 inlägg
Tack matte76
Jo Mi3 Avantgarde har en annan karaktär än vad Mi3 Signature har och högtalare på den här nivån så är det inte brister, burkighet,dist m m man lyssnar efter och retar sig på, utan det är mer ljudkaraktären som avgör om man trivs ihop eller inte.
Vi får se om jag tycker att Mi3 Avantgarde låter så bra som jag tyckte, nästa gång jag lyssnar på dem, eller om jag har ändrat uppfattning nu när jag är mer inlyssnad på Mi3 Signature.
Mvh/Lennart
Postad 24 maj 2005 - 13:18
matte76
-
matte76
-
Forumräv
-
-
929 inlägg
Ja, Mi3 Signature låter lite varmare och har enligt mig en behagligare diskant, möjligen med lite mindre detaljer men inga stora skillnader. Ljudet är något mer laid back än med Mi3 Avantgarde, som är lite för påträngande (tycker jag, andra tycker kanske inte så).
Avantgarden fungerar mycket bra till vissa musiktyper men inte till alla anser jag. Signaturen är lite mer allround. Det jag skrivit ovan är enligt min smak, andra tycker kanske annorlunda som sagt.
Redigerat av matte76, 24 maj 2005 - 13:44.
Postad 26 maj 2005 - 22:48
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1 139 inlägg
Nu har ni väl endån spelat in dom
Lyssningsintryck väntar vi andra på
Postad 27 maj 2005 - 04:48
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3 283 inlägg
Uppe i 95 timmar nu ungefär. Så helt inspelade är dom inte på förens om en vecka till.
Postad 27 maj 2005 - 06:49
Unregisteredf716de8d
-
Unregisteredf716de8d
-
Användare
-
-
140 inlägg
Är uppe i 110 timmar igår, så en 50 timmar till.
Basen börjar bli mjuk och gosig, så nu är det på G.
Men tyvärr så tror jag att förförstärkaren i Denon recivern är en flaskhals.
Låter instängt ibland får se när allt har släppt.
Har provat med cd-spelaren rakt in i slutsteget och det släpper rejält.
Processor/förförstärkare är inte bra för ekonomin
Mvh/Lennart
Redigerat av LelleJan, 27 maj 2005 - 06:49.
Postad 30 maj 2005 - 12:59
Unregisteredf716de8d
-
Unregisteredf716de8d
-
Användare
-
-
140 inlägg
155 timmar har passerat, så nu övergår vi till normal lyssning
Rent, stort och lite laidback spelar jämnt över alla registren, nästan lite mesigt.
Jag är nöjd iallafall, det är på den här nivån som det börjar att låta hifi, det är några gånger som man har undra vem det är som pratar i huset när man kommer in, innan man kommer på att det är radion som är på.
Så då är det bara över till nästa problem/flaskhals.
Mvh/Lennart
Postad 01 juni 2005 - 07:01
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3 283 inlägg
Ja, är nog över 150 timmar nu jag med...kanske ännu mer än så. Slutade räkna efter 115 timmar, vilket cvar ett tag sedan, och har kört mycket sen dess.
Nu har diskanten släpp rejält, har hänt mängder de senaste 10 timmarna....märkligt att den, precis som på min center, släppte helt och hållet bara pang bom...ingen mjuk övergång alls.
Aja...nu kan man dra på så mycket man vill, och diskanten är ännu lugnare än mina M3:or någonsin kändes. Största skillnaden är dock den klart bättre basen, med mer tyngd och djup, och det ruggigt snabba och odistade mellanregistret. Märks stor skillnad på just det att bas/mellan-elementen distar mycket mindre, dynamiken känns bättre och ljudet blir mycket klarare, speicellt när man drar på en del.
Maffigt att dra på Rammstein på rejäl volym nu...gitarrerna har mer bett än någonsin.
Postad 01 juni 2005 - 10:03
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1 139 inlägg
Kul att ni är nöjda grabbar.
Postad 01 juni 2005 - 10:12
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1 139 inlägg
155 timmar har passerat, så nu övergår vi till normal lyssning
Rent, stort och lite laidback spelar jämnt över alla registren, nästan lite mesigt. Jag är nöjd iallafall, det är på den här nivån som det börjar att låta hifi, det är några gånger som man har undra vem det är som pratar i huset när man kommer in, innan man kommer på att det är radion som är på. Så då är det bara över till nästa problem/flaskhals.
Mvh/Lennart
<{POST_SNAPBACK}>
Tycker du ska springa till stereoaffären på fredag och låna hem massa stereoprylar
Postad 14 juni 2005 - 12:15
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1 139 inlägg
Här var det tyst.
Blev ni så tagna av ert nya ljud så ni svimmade?
Igår beställde jag en Audiovector K Sub så vi får se om jag blir nöjd med den.
De flesta av er använder ju sig av andra märken när det gäller baslådor och när jag tänker efter vet jag nog ingen på Prisjakt som har en Audiovector sub.
Varför är det så?
Postad 14 juni 2005 - 12:29
matte76
-
matte76
-
Forumräv
-
-
929 inlägg
Jag sålde ju mina Audiovector Mi3 Avantgarde eftersom jag tyckte de spelade för ljust och kallt tom med Primare och köpte Vienna Acoustics istället. Och fy fan va dessa är prisvärda!! Detaljrikedom och basens rapphet, sammanhållning, mellanregister etc är väl så bra som Avantgarden, och då kostade dessa "bara" 25.500.
Verkar som Audiovectors högtalare kanske är lite överprissatta eller så är Vienna sjukt prisvärda. Vienna är ett mindre märke och mindre känt än Audiovector, kanske är det så att stora märken kan ta ut högre priser?
Postad 14 juni 2005 - 12:36
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3 283 inlägg
Eller så har vi olika smak, därmed är även prisvärdhet en fråga om smak.
Säger inget om Vienna Acoustics, då jag tyvärr inte hört dom, men generellt så anses då inte Mi3 sereien vara överprissatt...och i mitt tycke är det tvärtom. Tycker grundmodellen slår många högtalare jag hört för en bra bit över 20.000 kr.
Postad 14 juni 2005 - 12:49
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1 139 inlägg
Säger samma sak.
Vi har alla olika öron men då jag inte har hört dina högtalare borde jag kanske inte uttala mig.
Ps. Någon som vet vad som skiljer Ksub och K super subarna åt Ds
Redigerat av Unregistered33cc6995, 14 juni 2005 - 12:53.
Postad 14 juni 2005 - 13:19
alpha
-
alpha
-
Mega!
-
-
1 302 inlägg
Jag sålde ju mina Audiovector Mi3 Avantgarde eftersom jag tyckte de spelade för ljust och kallt tom med Primare och köpte Vienna Acoustics istället. Och fy fan va dessa är prisvärda!! Detaljrikedom och basens rapphet, sammanhållning, mellanregister etc är väl så bra som Avantgarden, och då kostade dessa "bara" 25.500.
Verkar som Audiovectors högtalare kanske är lite överprissatta eller så är Vienna sjukt prisvärda. Vienna är ett mindre märke och mindre känt än Audiovector, kanske är det så att stora märken kan ta ut högre priser?
<{POST_SNAPBACK}>
För några månader sedan tyckte du att Avantgarde var den bästa högtalaren du hade hört under 50000kr I vilket fall, huvudsaken är ju att du har hittat ett par högtalare som du är nöjd med. Förresten, är Vienna mer lika dina gamla Dynaudio Contour?
Postad 14 juni 2005 - 13:53
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1 139 inlägg
Jag hoppas ni moderatorer inte blir sura för att jag skriver både här och i den officiella tråden för K serien men vi har ju tidigare diskuterat baslådor här så därför ställer jag frågan här varför ingen använder sig av Audiovectors baslådor förutom signaturen Audiovector.
Era REL är iofs i en annan prisklass än min K sub super men det finns ju en modell till?!
Postad 14 juni 2005 - 14:09
alpha
-
alpha
-
Mega!
-
-
1 302 inlägg
Jag hoppas ni moderatorer inte blir sura för att jag skriver både här och i den officiella tråden för K serien men vi har ju tidigare diskuterat baslådor här så därför ställer jag frågan här varför ingen använder sig av Audiovectors baslådor förutom signaturen Audiovector.
Era REL är iofs i en annan prisklass än min K sub super men det finns ju en modell till?!
<{POST_SNAPBACK}>
M-seriens sub är ju ful som stryk, det räcker väl som argument för att inte köpa den? K-subben däremot, den ser ju betydligt bättre ut. Jag tror att dom demade K-Super-subben på mässan i sollentuna, men jag har ingen större erfarenhet av subbar så jag kan inte uttala mig om hur bra den var. När jag frågade om (musik-)sub hos Ågrens för ett halvår sedan, då rekommenderade de REL Strata 5 med motivationen att det var den enda subben (för vettiga pengar) som hängde med i tempot hos Mi3-seriens högtalare. Det var dock precis innan K-serien lanserades. Min gissning är att K-subben (och särskilt Super-versionen) hänger med relativt duktigt i musik även den. Audiovector brukar ju inte producera prylar som låter slött direkt.  Edit: Ett litet förtydligande. Jag har endast en Audio Pro sub, men den har jag inte haft inkopplad sedan den dagen då jag köpte mina Mi3:or.
Redigerat av alpha, 14 juni 2005 - 14:12.
Postad 14 juni 2005 - 14:13
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1 139 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> M-seriens sub är ju ful som stryk, det räcker väl som argument för att inte köpa den?
K-subben däremot, den ser ju betydligt bättre ut. Jag tror att dom demade K-Super-subben på mässan i sollentuna, men jag har ingen större erfarenhet av subbar så jag kan inte uttala mig om hur bra den var.
När jag frågade om (musik-)sub hos Ågrens för ett halvår sedan, då rekommenderade de REL Strata 5 med motivationen att det var den enda subben (för vettiga pengar) som hängde med i tempot hos Mi3-seriens högtalare. Det var dock precis innan K-serien lanserades. Min gissning är att K-subben (och särskilt Super-versionen) hänger med relativt duktigt i musik även den. Audiovector brukar ju inte producera prylar som låter slött direkt. 
Edit: Ett litet förtydligande. Jag har endast en Audio Pro sub, men den har jag inte haft inkopplad sedan den dag jag köpte mina Mi3:or.
<{POST_SNAPBACK}>
Ful som stryk, du borde skämmas Tycker den är läcker men smaken är olika. Jag lär inte använda min sub till musik, det är svårt att ställa in så man får det bra och jag tror faktiskt inte att den klarar av att prestera tillsammans med mina Avantgarde när man pressar den. Den ska endast användas till film.
Postad 14 juni 2005 - 14:18
matte76
-
matte76
-
Forumräv
-
-
929 inlägg
För några månader sedan tyckte du att Avantgarde var den bästa högtalaren du hade hört under 50000kr
Det var innan jag upptäckte att man blir lyssningstrött pga det ljusa och kalla ljudet (mest pga diskanten förmodligen). Till rock och hårdrock funkar inte Avantgardens banddiskant tycker jag. Det där med att grundmodellen slår flera andra över 20.000, vilka menas då? Och har de provlyssnats med samma utrustnig och i samma rum? Själv tycker jag varken grundmodellen eller Mi3 Super är så imponerande, Signature är den mest prisvärda enligt mig (och min smak, Nerevarine tycker annorlunda vet jag) Vienna har lite av Dynaudios värme, men mer luft och släpper klart bättre. Jag rekommenderar alla att lyssna på dem, sjukt prisvärda för 25.500 och minst lika bra som Avantgarden tycker jag. Lika detaljerad diskant (Scan speak som modifierats av Vienna) men inte lika ljus och jobbig på höga volymer som Avantgardens.
Redigerat av matte76, 14 juni 2005 - 14:21.
Postad 14 juni 2005 - 14:24
alpha
-
alpha
-
Mega!
-
-
1 302 inlägg
Vienna har lite av Dynaudios värme, men mer luft och släpper klart bättre. Jag rekommenderar alla att lyssna på dem, sjukt prisvärda för 25.500 och minst lika bra som Avantgarden tycker jag. Lika detaljerad diskant (Scan speak som modifierats av Vienna) men inte lika ljus och jobbig på höga volymer som Avantgardens.
<{POST_SNAPBACK}>
Lite OT nu men låt gå. Var kan man provlyssna Vienna?
Postad 14 juni 2005 - 14:27
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1 139 inlägg
För några månader sedan tyckte du att Avantgarde var den bästa högtalaren du hade hört under 50000kr
Det var innan jag upptäckte att man blir lyssningstrött pga det ljusa och kalla ljudet (mest pga diskanten förmodligen). Till rock och hårdrock funkar inte Avantgardens banddiskant tycker jag.
Det där med att grundmodellen slår flera andra över 20.000, vilka menas då? Och har de provlyssnats med samma utrustnig och i samma rum? Själv tycker jag varken grundmodellen eller Mi3 Super är så imponerande, Signature är den mest prisvärda enligt mig (och min smak, Nerevarine tycker annorlunda vet jag)
Vienna har lite av Dynaudios värme, men mer luft och släpper klart bättre. Jag rekommenderar alla att lyssna på dem, sjukt prisvärda för 25.500 och minst lika bra som Avantgarden tycker jag. Lika detaljerad diskant (Scan speak som modifierats av Vienna) men inte lika ljus och jobbig på höga volymer som Avantgardens.
<{POST_SNAPBACK}>
Håller som vanligt absolut inte med. Jag spelar Metallicas Load riktigt högt och länge utan att det blir pressat eller tröttsamt. Iron Maidens Brave New World är en annan som går flitigt och jag tröttnar inte Däremot kan det ibland låta riktigt illa när man lyssnar på ngn best of skiva som är dåligt inspelad med gammal 70 tals Glam rock, men då är det ju inspelningen som strular.
Postad 14 juni 2005 - 16:11
matte76
-
matte76
-
Forumräv
-
-
929 inlägg
alpha: Kolla med Vassago hifi (vassagohifi.com), som är återförsäljare. Soundproof i Ängelholm tex har Vienna.
Kim: Smaken är olika, jag tyckte ljudet från Avantgarde var för ljust och diskanten för vass för den spretiga och alltför framhävda diskanten som ofta finns på rock- och hårdrocksskivor. Metallicas Load och Iron Maidens Brave New world är iofs ganska bra ljud i så...det var inte dessa jag menade specifikt. Men du har ju den förra versionen, M3 Avantgarde och dess diskant är väl inte helt samma som Mi3 Avantgardes??
Redigerat av matte76, 14 juni 2005 - 16:17.
Postad 14 juni 2005 - 16:19
alpha
-
alpha
-
Mega!
-
-
1 302 inlägg
matte76:
Spretigheten hos diskanten kan avhjälpas med lämplig tri-wire lösning, men jag antar att du redan har testat det där med olika kablar?
Postad 14 juni 2005 - 17:12
matte76
-
matte76
-
Forumräv
-
-
929 inlägg
Japp. Det hjälpte inte, diskanten passar viss musik med sin detaljrikedom men med tyngre musik och hög volym låt det inte alls bra. Mi3 Signature hade jag hellre valt om jag skulle köpt Audiovector idag.
Det jag gillade med Mi3 Avantgarden var rappheten i basen, tydligt mellanregister och bra dynamik. Men diskanten förstörde det tyvärr. Lyssnar man mest på akustisk musik är det dock en suverän högtalare.
Redigerat av matte76, 14 juni 2005 - 17:13.
Postad 15 juni 2005 - 03:04
svenskis
-
svenskis
-
Användare
-
-
114 inlägg
ALPHA: vienna kan man lyssna på bla. i /på hifi consult i alingsås-dom har precis tagit in detta märke för att testa om dom tycker om dom.
jag var där i förra veckan och tog mig en lyssning........f**n vad bra dom låter.
svenskis.
Postad 15 juni 2005 - 07:36
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1 139 inlägg
alpha: Kolla med Vassago hifi (vassagohifi.com), som är återförsäljare. Soundproof i Ängelholm tex har Vienna.
Kim: Smaken är olika, jag tyckte ljudet från Avantgarde var för ljust och diskanten för vass för den spretiga och alltför framhävda diskanten som ofta finns på rock- och hårdrocksskivor. Metallicas Load och Iron Maidens Brave New world är iofs ganska bra ljud i så...det var inte dessa jag menade specifikt. Men du har ju den förra versionen, M3 Avantgarde och dess diskant är väl inte helt samma som Mi3 Avantgardes??
<{POST_SNAPBACK}>
Vet faktiskt inte skillnaden på Mi3 Avantgarde och M3. Sen är ju Load och Brave New World två bra inspelade skivor också som Du säger.
Postad 15 juni 2005 - 09:24
matte76
-
matte76
-
Forumräv
-
-
929 inlägg
Ja, åtminstone Brave New World lät ganska bra i mina Av Mi3 Avantgarde, men efterföljaren Dance of death är det betydligt sämre ljud på.
Postad 16 juni 2005 - 16:01
Unregistereda22e6a76
-
Unregistereda22e6a76
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Det där med att grundmodellen slår flera andra över 20.000, vilka menas då? Och har de provlyssnats med samma utrustnig och i samma rum? Själv tycker jag varken grundmodellen eller Mi3 Super är så imponerande, Signature är den mest prisvärda enligt mig (och min smak, Nerevarine tycker annorlunda vet jag)
Är också intresserad av detta. Hur står sig till exempel grundmodellen mi3 mot B&W DM 604S3 ? Är det stor skillnad? /Markus
Postad 16 juni 2005 - 16:21
Hybe
-
Hybe
-
Beroende
-
-
1 429 inlägg
Är också intresserad av detta. Hur står sig till exempel grundmodellen mi3 mot B&W DM 604S3 ? Är det stor skillnad?
/Markus
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har testat mina B&W dm603 s3 mot just Mi3orna..., och Mi3 lät betydligt mer öppet å detaljerat jämfört med mina 603or, basen kanske också något rappare. 604orna lär ju garanterat ge mer bas å så iom. de större elementen! Dm603 och Mi3 har ju samma elementkonfiguration.
Postad 16 juni 2005 - 18:31
alpha
-
alpha
-
Mega!
-
-
1 302 inlägg
Är också intresserad av detta. Hur står sig till exempel grundmodellen mi3 mot B&W DM 604S3 ? Är det stor skillnad?
/Markus
<{POST_SNAPBACK}>
Mitt tips är att du ger dig ut och provlyssnar och jämför på egen hand. Att fråga oss Audiovectorägare kanske inte ger så mycket, men jag väljer ändå att skriva några rader om Audiovector vs B&W. Observera att nedanstående endast är mina personliga åsikter och intryck. Varning för AV-propaganda alltså! Jag har inte lyssnat på just DM604, men på den något dyrare CM4 (som tyvärr inte tillverkas längre). I jämförelse med Mi3 tycker jag inte att CM4 är någon höjdare direkt, därav mitt högtalarval  Mi3 har ett mer öppet ljud, snabb och fin basåtergivning samt mer engagerande spelstil. Det finns ingen risk för att Mi3 låter tråkigt eller mossigt. CM4 låter, som många andra B&W, mer återhållsamt. Det gör att det aldrig blir särskilt roligt att lyssna, närvarokänslan uteblir. Jag måste dock erkänna att CM4 faktiskt hade en mycket torr och fin basåtergivning även den. Däremot tycker jag att B&W blir riktigt intressant först när man kommer upp till den lite dyrare Nautilus 804.
Postad 17 juni 2005 - 12:11
Unregistereda22e6a76
-
Unregistereda22e6a76
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
självklart ska jag ta en lyssning på AV. Men eftersom dom inte finns i min stad så måste jag lyssna på dom på annan ort. Men det blir väl nån turne i sommar. Hör därför med er andra AV-ägare vad ni tycker först.
Är det stort steg från mi3 till mi3super? om man då t.ex jämför med B&M DM-serien? Är väl super eller signature jag är intresserad av
/Markus
Postad 18 juni 2005 - 12:49
Lerik
-
Lerik
-
Amatör
-
-
51 inlägg
har lånat hem en arcam FMJ A32 nu till mina Mi3 super. Hade förut en H/K 670. Det är ingen stor skillnad i ljudet! vad beror det på? det är nästan så det är mer kraft i 670 kan det bero på cd:n(DVD 21 H/K)? eller att förstärkaren inte är inspelad? Tycker ni jag ska behålla A32:an?
Postad 18 juni 2005 - 13:19
alpha
-
alpha
-
Mega!
-
-
1 302 inlägg
har lånat hem en arcam FMJ A32 nu till mina Mi3 super. Hade förut en H/K 670. Det är ingen stor skillnad i ljudet! vad beror det på? det är nästan så det är mer kraft i 670 kan det bero på cd:n(DVD 21 H/K)? eller att förstärkaren inte är inspelad? Tycker ni jag ska behålla A32:an?
<{POST_SNAPBACK}>
Det där var ju lite lustigt faktiskt. Jag hade en H/K 670 tidigare men för knappt 2 månader sedan så lånade hem en Arcam FMJ A22 för att testa (Ågrens hade en beg. till ett hyfsat pris). Det slutade med att jag köpte den, det gick ju inte att komma ifrån att det lät otroligt bra. Jag tycker dock att H/K 670 fungerade rätt bra med Audiovector, trots att många trodde motsatsen. Mi3:orna tycks inte vara överdrivet känsliga för vilken elektronik som driver dem. Först lite ang. kraften: Direkt efter bytet från H/K 670 kan det kännas som att man tappar lite i basen, men det beror helt enkelt på H/K:s spelstil. Den mullrar med basen hela tiden och försöker låta häftigt och kraftig. Problemet är att H/K inte har särskilt bra kontroll på basen, och direkt snabb är den inte heller. När det verkligen gäller att spela dynamisk kraftig bas, med kontroll och snabbhet, då är Arcam helt överlägsen. H/K försöker alltså ta i och imponera precis hela tiden, men när det verkligen gäller, då saknar den kapaciteten. Det du däremot borde ha upptäckt är skillnaden i stereoperspektiv och detaljrikedom. Om du inte märkt något av detta har du förmodligen någon riktigt stor flaskhals i ditt system, gissningsvis DVD-spelaren. Du skall absolut inte behålla A32:an om du inte upplever den som bättre. Men låt den stå på dygnet runt och spela så mycket musik som det bara går. Om ett par dagar kanske ljudet lossnar ordentligt. Har du möjlighet att låna hem en bättre CD-spelare för att eliminera den flaskhalsen vore det perfekt. Det kan dock vara så att det tar lite tid att vänja sig till ett ljud som inte försöker imponera med hissad bas. Annars kan det vara så att Arcam inte är något för dig  Ett annat tips är att du lånar hem en Thule eller Primare och jämför med. Thule kan man knappast beskylla för att sakna kraft, men å andra sidan misstänker jag att Thule beter sig mer som Arcam än som H/K när det gäller basen.
Postad 18 juni 2005 - 13:25
Rochard
-
Rochard
-
Forumräv
-
-
581 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Du har nog skaffat dig fel hobby om du inte hör skillnad på en A32 och en 670.
Postad 18 juni 2005 - 14:21
Lerik
-
Lerik
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Du har nog skaffat dig fel hobby om du inte hör skillnad på en A32 och en 670. 
<{POST_SNAPBACK}>
Det är basen och kraften som sagt. Jag saknade 670 ljudet men nu börjar jag vänja mig, det har släppt lite, rösterna och detaljerna låter mer. Mellanregistret har fått en större roll. Det är förmodligen cd:n som är flaskhalsen eftersom ljudet låter bättre när det är kopplat till datorn. Men det är ju inte en sådär jättestor skillnad men det är ju bra att ha om man ska uppgradera högtalarna och byta cd. Ett plus jag märkt är att man kan ha riktigt höga volymer utan att det låter för starkt eller för mycket och Syntheslizer, det är absolut min hobby, jag älskar den;) Jag behåller den nog även om jag är något besviken. // Fixade citatet // alpha
Redigerat av alpha, 19 juni 2005 - 22:21.
Postad 18 juni 2005 - 18:39
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1 139 inlägg
Är du besviken ska du ju inte behålla den.
Men om det låter bättre när du kopplar den till datorn är det ju ngt som är fel.
Du bör låna hem en bättre cd.
Testa dig fram med att låna hem fler stereo annars, ha inte bråttom.
Postad 19 juni 2005 - 22:19
alpha
-
alpha
-
Mega!
-
-
1 302 inlägg
Lerik: Hur har det gått? Swen har skrivit några rader om inspelning av Arcam i sin gästbok.
Postad 20 juni 2005 - 17:14
Lerik
-
Lerik
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Lerik: Hur har det gått?
Swen har skrivit några rader om inspelning av Arcam i sin gästbok.
<{POST_SNAPBACK}>
Den förstärkaren jag lånade var redan inspelad men jag ska låna hem en bättre cd nu till helgen så får vi se hur det går, även den är en FMJ.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|