Nej det är inte förrän nu när de ultratunna skärmarna kommer som man äntligen kan ha sin tv på väggen med gott resultat.
My 50 cents...
* Officiell tråd - Pioneer G9
Startad av
The Blackening
, feb 01 2008 23:03
7510 svar till detta ämne
39 relaterade trådar
Postad 27 juli 2009 - 08:16 Nej det är inte förrän nu när de ultratunna skärmarna kommer som man äntligen kan ha sin tv på väggen med gott resultat. My 50 cents... Postad 27 juli 2009 - 11:56 Jag har bara en billig Ikeabänk & drog in skruvarna efter att jag mätt ut TV-ns position på milimetern på bänken, om du däremot har en dyr fin bänk så var det ju en annan sak. Med småbarn i familjen så skulle jag dock helt klart dra fast den om du inte är alltför rädd om bänken. Själv så har jag idag inte småbarn men har sådana på besök ibland & rätt vad det är så dyker det kanske upp barnbarn. För övrigt så skullle jag själv helst vilja ha den väggmonterad men har inte möjlighet p.g.a fönster & dörrar samt hur jag kan möblera. Redigerat av Unregistered29af8ed6, 27 juli 2009 - 12:03. Postad 27 juli 2009 - 14:48 ![]() Postad 27 juli 2009 - 16:38 Stör mig mycket på den grå sidomaskningen när man tittar på 4:3 format. Finns det ingen möjlighet att ändra den grå färgen till svart?? Antar att den är grå för att minimera inbränning (?) men det känns inte helt logiskt då sidomaskeringen är svart när man kollar på film i 2.40:1 format... Postad 27 juli 2009 - 16:41 Postad 27 juli 2009 - 18:07 Det beror helt och hållet på hur rummet i övrigt är möblerat. En ultratunn TV med TV-bänk under och vitrinskåp eller dylikt på samma vägg tycker jag är fulare än en lite tjockare TV på väggen i dito rum. Sen skulle jag aldrig placera en TV som en tavla. Tavlor har man i ståhöjd, TV i sitthöjd, IMHO. ![]() Förstår inte riktigt fasinationen med supertunna TV. Enda gången jag skulle föredra en supertunn TV är om jag någon gång skulle ha råd med ett dedikerat bio-rum och då en gigantisk 2.4:1 TV som täckte mest hela väggen. ![]() Pioneer kan inte gärna styra över hur filmer produceras. ![]() Ja, det går att ändra till svart sidomask. Har det inte i huvudet, men det har behandlats förut, sök så finner du det säkert. Redigerat av Wolfy, 27 juli 2009 - 18:05. Postad 27 juli 2009 - 20:37
Ha ha. Jag har inte tänkt på hur fånigt det ser ut med en bänk under en väggfast tv. Ännu löjligare ser det ut med tv:n när den är nästan uppe i taket. Det påminner lite om att vi fortfarande betraktar teven som en "dumburk" som vi försöker gömma. Ytterligare roligt blir det när man ser hur en del sätter centern under teven men sätter fronthögtalarna bredvid teven fast alla tre hade fått plats i rad. Say whaaaat... ![]() Men nu ska vi inte ha roligt på andras bekostnad. Sorry, det ser bara så fult ut....he he. Postad 27 juli 2009 - 20:50
För mig som har monsterstora stativhögtalare är det inte lika självklart med en tv på väggen. Teven kommer alldeles för högt upp om jag har högtalarna under den. Men nu har jag börjat titta på ett alternativ. Det är en rullbar tv-ställning som tillåter en centerhögtalare stående under. Det som är bra är att ställningen har två stativ som ger diskanten på centern fullt utrymma att blåsa rakt fram mellan de två stålstängerna. Det skulle inte gått med en mittmonterat stativ där det ofta brukar finnas ett hyllplan för en bildspelare. Nackdelen är förstås att diskanten hamnar lite lågt. Men jag tiltar upp högtalaren lite så diskanten skjuter mot öronen. Funkar förvånansvärt bra. På detta sätt kan jag rulla fram teven nära mig och ändå ha centern kvar på samma plats vilket hade blivit svårt med en center som hade varit på själva rullstativet. Mina högtalare är "tyvärr" 71 cm höga vilket gör att det måste kompromissas lite. Jag vill dessutom prova på att ha centern upprätt som frontarna vilket gör ljudbilden lite jämnare. Redigerat av Unregistered1fef72f3, 27 juli 2009 - 20:51. Postad 27 juli 2009 - 22:57
Vet inte hur stabilt Pio stativet är, men jag hade min 42" LG på stativ under 4 år med tre småbarn och det är klart att hade de klättrat på den skulle de kanske kunna välta den. Tror inte det skall vara problem med stativ. Själv har jag min pio på väggen. Mest pga att väggfästet var billigare och att det blev mindre klumpigt. Postad 30 juli 2009 - 11:55 Postad 02 augusti 2009 - 13:07 vilken underbar tv det är ![]() Postad 03 augusti 2009 - 15:37 Kan nog inte hålla mig..... Postad 06 augusti 2009 - 13:37
Innan du slår till fråga Komplett/InWarehouse om garantivilkor och PDP+ samt om apparaternas ursprung. Gissa om de köper från Pioneer Scandinavia AB i Sverige. ![]() Jämfor med http://www.pioneer.s.../faq/start2.htm Struntar du i det så är det bara att beställa nu. 23tk låter mkt bra. Snart är det slut på 5090H i hela Europa. Rekommenderar varmt den här Kuro-modellen. Själv köpte jag den förra veckan hos Tele-Hå i Gbg (webshop). Kan bara rekommendera butikens trevliga och kunniga personal. Postad 06 augusti 2009 - 15:20 Postad 06 augusti 2009 - 15:28
Hur komplett kan ha 50+ i lager av 5090H fattar jag verkligen inte. Och nej dom importerar så någon PDP+ garanti omfattas du inte av tyvärr. Redigerat av belzebubb, 06 augusti 2009 - 15:34. Postad 06 augusti 2009 - 15:37 ![]() Har inte fått något svar. Tröttnade så jag slog faktiskt till igår. Visst är PDP+ garantin bra att ha men man kan ju inte vänta för länge för då hinner de ta slut. Komplett's erbjudande håller sig tills på söndag. Sedan skall de gå upp till 24,5 igen. Går det att kolla via SRNR om maskinen är sk gråimport? har nu fått svar (idag kl 16.50): ![]() Redigerat av Stereotypen, 06 augusti 2009 - 16:38. Postad 06 augusti 2009 - 17:50 Postad 06 augusti 2009 - 18:03 Postad 06 augusti 2009 - 18:22 Har inte sett PX70 men dock en efterföljare som ska vara bättre & jag tycker att det skiljer som dag & natt mellan G9 & den. Om det är värt 23K & huruvida du kommer att skrika woooow framför den kan jag dock inte svara på. Personligen så tycker jag att G9 bör kalibreras av ett proffs alternativt av dig med en lämplig kalibreringsskiva & ett mycket stort tålamod samt en del kunnande för att kunna leverera max. Den leverar dock bättre än din panna direkt ur kartong ändå men man vill ju ha ut det absolut bästa ur den. Ang. foten så måste du köpa till en sådan om du inte ska ha den vägghängd, vet dock inte om det finns andra alternativ än Pios egna? OBS att TV:n inte har några inbyggda högtalare heller. Den stora frågan är dock, är du nöjd med din PX70? Behåll då den & spara pengarna ![]() Postad 06 augusti 2009 - 18:30 Jag och många andra kommer aldrig ha den möjligheten. Men jag är inte så ledsen över det. Hade jag haft möjligheten så vet jag endå inte om jag skulle betalat drygt 4000:- för det. Tror inte jag direkt skulle suttit och hoppat av glädje efter en kalibrering om man redan har gjort en bra grundinställning med DVE. Redigerat av belzebubb, 06 augusti 2009 - 18:37. Postad 06 augusti 2009 - 18:37 Redigerat av Unregistered46b3322a, 06 augusti 2009 - 18:38. Postad 06 augusti 2009 - 18:43
Va? Sidohögtalare och bordstativ kostar 1190:- vardera. http://www.hembiobut...p?pgrpnr=128630 http://www.hembiobut...p?pgrpnr=128530 Redigerat av belzebubb, 06 augusti 2009 - 18:44. Postad 06 augusti 2009 - 18:47 jag skrev faktiskt ett tillägg eftersom jag är medveten om problemet att få tag på en kalibrerare. """Personligen så tycker jag att G9 bör kalibreras av ett proffs alternativt av dig med en lämplig kalibreringsskiva & ett mycket stort tålamod samt en del kunnande för att kunna leverera max."""" Jag betalade 2500 men det är mycket möjligt att vi inte skulle märka någon skillnad jämfört med din men det har ju ingen betydelse så länge vi båda är nöjda ![]() _z_ Göteborgare sen 15 år men alltid norrlänning! Är väl lite billigare som sagt men ingen har sagt att det är billigt med pio ![]() Redigerat av Unregistered29af8ed6, 06 augusti 2009 - 18:53. Postad 06 augusti 2009 - 18:52
Okej såg inte tillägget. Men 2500:- svider ju inte alls lika mycket som 4000:- i alla fall. Inga sura miner här nu. Jag är självklart övertygad om att man märker skillnad. Det har jag inte sagt att man inte skulle göra ![]() Redigerat av belzebubb, 06 augusti 2009 - 18:53. Postad 06 augusti 2009 - 18:57 Största anledningen till att jag anlitade proffs är att jag sedan sent 70-tal envetet hållit på med tung hifi & tillbringat alltför många timmar med kalibrering av min ljudanläggning. Nu köpte jag min dröm-tv & vet att jag skulle sitta kväll ut & kväll in & skruva & skruva & fundera på om det kan bli lite bättre o.s.v. kul i sig men nu vill jag ägna mig åt min familj samt se på film, skruvandets tid är över & nu får jag lita till att min TV presterar sitt bästa med mina inkällor ![]() Redigerat av Unregistered29af8ed6, 06 augusti 2009 - 18:58. Postad 06 augusti 2009 - 20:22 Postad 07 augusti 2009 - 09:54 Kan inte dom som ISF kalibrerar göra en 'kopia' av ISF läget och lägga in på en av de andra bildminnena? Då skulle man få ett ISF läge som inte är låst med möjlighet att t.ex. ändra Pure Cinema. Postad 07 augusti 2009 - 13:50 Tyvärr är det inte så enkelt. De olika lägena är inte lika. Det kan du se om du ställer in tex user, spel och movie likadant så blir inte bilden likadan ändå. Jag vet att gamma skiljer sig åt mellan de olika lägena och kanske något mer också. I isf lägena har du dessutom inte bara 3 steg att ändra på gamma utan 9 eller 10. Bilde i ISF läget har ett helt annat tryck än den man har i filmläget. Postad 07 augusti 2009 - 15:16 Jo, jag vet. Jag tänkte då om man har tillgång till programvaran som ISF kalibrerare använder så kanske det går att programmera om bildminnen så dom blir lika från grunden, något som vanliga användare inte kan. Kan dom inte lämna ISF lägena olåsta så man kan ändra Pure Cinema som man vill? Redigerat av Unregisteredcab460d8, 07 augusti 2009 - 15:18. Postad 07 augusti 2009 - 16:17 Nej, det är ingenting som man har kontroll över på det sättet utan det är så Pioneer implementerat ISF C3 i sina burkar, men om jag inte minns helt fel så är det så ISF specificerat att ISF C3 ska implementeras. Det är lite både och med att det är låsta ISF-minnen. Bra på så sätt att en kund som inte har tillräckligt med kunskap låses ute från att göra ändringar baserat på att ett visst material inte är mastrat som han/hon vill och då potentiellt kan sabba kalibreringen om han/hon glömmer vad som ändrats. Dåligt framförallt för ISF-kalibrering av TV (digitalbox, HDTVbox) vars utbud är såpass varierat dels pga en inte lika strikt användning av gängse standard, dels för att källmaterial klantas till i andra led av TV-bolag innan det sänds och då kräver de en justering för att man ens ska stå ut med att se på det. Vad du däremot kan göra om du har ControlCal och en RS232-koppling mellan dator, TV är att justera ISF-lägena när du vill (har för mig att man kan spara sin profil, men är inget jag testat faktiskt, otroligt nog...). Postad 08 augusti 2009 - 07:57 Finns det kontroller i ControlCal som skulle kunna göra färger bättre genom ControlCal? Tycker du också att färgerna skiljer sig i ISF-läget när du bedömer bilden? jag har sett rapporter på att bilden blir ljusstarkare men inte så mycket om att färgerna blir mer exakta. Postad 09 augusti 2009 - 12:50 Färgens intensitet (kontrastrelgage för färg, för att kunna flytta färgens intensitet i z-led i ett CIE-diagram)) Färgens ton (likt Hue/Tint för en enskilld färg, för att kunna rotera färgen kring vitpunkten (D65) i xy-planet i ett CIE-diagram) Färgens mättnad (Saturation för en enskilld färg, för att flytta färgen ut från eller in mot vitpunkten (D65) i x-led och/eller y-led i ett CIE-diagram) Med Pioneers Color Management har man egentligen bara kontroll över de individuella färgernas (RGBCYM) ton, dvs man kan rotera dem kring vitpunkten. Det medger också viss kontroll över mättnad samt intensitet via relgaget Color, men inte på individuell basis samt det är lätt att förstöra gråskalans linjäritet när man använder den så den är allt annat än bra. Som tur är, är Pioneers färger såpass bra att det knappast gör något även om det såklart varit trevligt att kunna justera in den till 100%. Följer man följande arbetsgång med Pioneer och ControlCal så har man bäst chans att lyckas, IMO: 0. Ställ in grundinställningar, dvs slå av "bildförbättrare", val av PureCinema, etc 1. Justera Svartnivå (Brigntness) 2. Justera Vitnivå (Contrast) 3. Justera 2-punkts gråskala, RGB High/Low med förslagsvis 30 %stim mönster för Low och 80 %stim mönster för High 4. Justera Color Management (konservativt och inkrementiellt, dvs justera inte allt utan återkom till den senare!) 5. Justera 9-punkts gamma 6. Justera Gråskala (RGB High/Low och Color Management) 7. Justera Färgintensitet (och mättnad) (Color) 8. Repetera 2-7 för optimerad gråskala och färger Hämtat från mina egna erfarenheter och från D-Nice på avsforum.com Postad 09 augusti 2009 - 16:19 Efter ha kollat lite så vet jag nu att man behöver mera kontroller när det gäller sekundära färger. Men Pioneer håller färgerna på mattan rätt duktigt ändå. I nuläget känner jag bara till Samsung som har bra kontroller med de sekundära färgerna. Just rött, som jag tjatat om lite här och där är lite svår tycker jag. Den känns en aning övermättat och skulle kanske må bra av att ljusas upp lite. Här skulle det varit perfekt med en kontroll för färgens ljushet/mörkhet. En sak som förvånar mig är min färgmättnad. Jag har sällan mer än -10 på min Kuro-500M. Men jag ser många som har nära noll. Man undrar lite om det är något fel på teven. Fast det tror jag inte. Mina kamrater klagar inte över min färgmättnad. Men det skiljer sig rätt kraftigt mot vad jag ser att andra har på sin 500M. Kanske man får ett svar vid en kalibrering. Hur som helst, tack en än gång för att du orkar svara. ![]() Redigerat av Unregistered1fef72f3, 09 augusti 2009 - 16:20. Postad 09 augusti 2009 - 16:35 Bl.a. detta med "för röda fejs" är något som jag verkligen fick bukt med efter ISF-kalibreringen, tyckte att ansikten emellanåt hade en onaturligt röd färgton så jag drog ned färgmättnaden eftersom men tyckte att jag då tappade annat. Jag har ingen aning om hur färgreglaget hamnade efter kalibreringen men det är väl inte bara det utan en massa annat också som inverkar. Jag är grymt kräsen & tycker mig ha en god uppfattning om hur en välkalibrerad panel bör se ut men när det gäller kalibreringen så känner jag mig verkligen som en dummie ![]() Redigerat av Unregistered29af8ed6, 09 augusti 2009 - 16:36. Postad 09 augusti 2009 - 19:08 Vad tycker ni? Jag blir riktigt besviken skall man försöka kräva någon form av kompensation av butiken? Postad 09 augusti 2009 - 19:10
Var har du köpt den? Postad 09 augusti 2009 - 21:16 Vad är det som får dig att tro att den skulle vara gråimport? Postad 09 augusti 2009 - 21:39 Har varit hos butiken ett lertal ggr men inga svar varför jag inte fått dokumenten. Postad 09 augusti 2009 - 21:43
Fick heller inte med något papper om PDP+ garanti. Köpte från Fyndbörsen och dom kör garanterat inte någon gråimport. Vad jag vet så är det ofta det inte hänger med någon sådan lapp. Man får be om det i efterhand. Själv har jag inte brytt mig om att skicka in någon. Gör det isåfall den dagen då jag är i behov av garantin. Redigerat av belzebubb, 09 augusti 2009 - 21:46. Postad 09 augusti 2009 - 21:47 Postad 10 augusti 2009 - 06:34
LX-5090 utan att ens hämta ut den.
Jag bestämde precis att det bara blir projektor hemma hos mig, så jag säljer min
Postad 10 augusti 2009 - 07:41
Likadant här. Jag har fått för mig att jag kan kalibrera gråskalan utan instrument. Det är inte svårt faktiskt. Det är ju bara att rycka på siffrorna åt något håll...he he. Det är allt det andra som är så svårt, men ändå intressant. Gamma har på något sätt fastnat i mitt huvud. Kanske jag bara gillar ordet. Det är som med plasma. Låter bättre än att säga LCD. Det var kul att höra at du fick bukt med rödfejs-syndromet. Undrar om det betyder att Pioneer Röd-Pushar lite grand..? Speciella röda färger ser lite lustiga ut. Om någon har en neon-röd jacka så lyser den och utan detaljer. Det är mer som en röd plump bara. Blinkers på bilar verkar få sig en dos av detta också. Men jag undrar om jag inte tjänar på att försöka kalibrera själv. Då kan jag ju kalibrera varenda ingång och när jag vill. Är det mycket matematik och uträkningar vill jag dock inte kalibrera....(fast det finns ju miniräknare förstås.) Postad 10 augusti 2009 - 09:25 Lite begrepps-skola: ![]() Om du tycker att en färg är övermättad så är det inte "ljusheten", dvs färgens intensitet du ska ändra. Då är det färgens mättnad som ska minskas. Well, det är väl lättare än att fintrimma färgrymder och gamma i detalj men ärligt talat så är även detta svårt att med ögonen göra i detalj och hålla kolla på alla parametrar. Risken är rätt stor att man åker runt och jagar ett rörligt mål - ett mål som man dessutom inte riktigt vet hur det ser ut. Men ja, givetvis kan man trolla bort de värsta avvikelsen men det är lik förbaskat så att allt trillar på plats när man har stenkoll på var man exakt ligger - för varje steg i gråskalan. Eller ja, så exakt som mätaren mäktar med då... Men när inte ens Joe Kane säger sig vilja bolla in gråskalan "by eye" ska man inte ha för stora förhoppningar direkt... ![]() "Red push" är från början ett medvetet fel man la i färgdekodern (man kranka upp intensiteten på röd helt enkelt) för att kompensera för att man bestämmt sig för att ha ett kraftigt blåstick i gråskalan. Utan push:en blev det nämligen så att folk såg ut som lik i ansiktet... Pio har inga sådana tokigheter vad jag vet. Med din vetgirighet så är du en perfekt person för att ta saken i egna händer och köra "själv är bäste dräng"-stilen. ![]() Själv har jag stått utan mätare alldels för länge men jag tänkte jag skulle prova ett budgetalternativ (beställde innan 1 Aug så då landa det på 279 dollar - plus frakt, moms och tull). Men lite tur har Calman-gänget utfört lite magic på Spyder3:an. Jämförelser med Wolfys i1Pro lär nångång under året dyka upp på en sajt nära dig - inte den här dock. ![]() Postad 10 augusti 2009 - 13:26 Skulle tro att den anländer till hämtlagret redan nu i eftermiddag, så kan man hämta den ikväll (innan 19.00) ![]() Postad 10 augusti 2009 - 14:35
Vetgirig..smickrare där. Jo visst är jag det. Men jag tänkte på en sak. Om jag hade haft en bra CMI så borde jag kunnat dra ner intensiteten på bara rött, eller hur.? Fast jag litar på dig när det gäller Pioneer och att de är hyfsat korrekta när det gäller färger. Det kan vara så enkelt att jag faktiskt har mättat för mycket med färgen. Men herregud...då hamnar jag på runt -17 -20 i färgskalan.... ha ha..Man får väl prova helt enkelt. Postad 10 augusti 2009 - 15:49 Hehe, välkommen att köra en Spyder 3 vs i1Pro på 428XD, skulle helt klart vara intressant... ...Joe Kane i all ära, men när inte ens de mest luttrade professionella kalibrerarna, här snackar vi sisådär 20+ års erfarenhet av att inte göra annat än kalibrera på högsta nivå, säger sig kunna ställa in enbart med ögonen så bör nog även vi entusiaster inse att det är en övning i meningslöshet. Som jag ser det har man två alternativ om man vill få så bra justerad bild som möjligt: 1. Om man sätter bästa justerade bild med minsta möjliga bekymmer framför annat så köper man sig en professionell kalibrering av en välrenomerad kalibrerare/butik. 2. Om man sätter sin egen vetgirighet framför annat och tar det lite som en hobby så skaffar man sig nödvändig hårdvara och mjukvara och sätter igång att lära sig själv. Behöver inte kosta skjortan för att kunna börja kalibrera själv, men risken är stor att det kommer att kosta mer än man först tänkt sig, både vad gäller tid och pengar, om man blir biten. ![]() Fördelen med 1 är att det är mycket billigare (speciellt om man räknar in tiden man sparar till annat). Fördelen med 2 är att man lär sig mycket mer om hur hemmabio relaterat till bild fungerar och att man såklart kan kalibrera helvilt... dock inte alls säkert att du uppnår ett lika bra resultat som om du anlitar ett proffs, snarare är det säkert att du till att börja med inte alls gör det. Postad 10 augusti 2009 - 16:36 ![]() Hade tom tänkt mig: Enhanched S3 vs Non-enhanched S3 vs i1 vs C5. ![]() ![]() Postad 10 augusti 2009 - 19:11 Vi får väl säga som så, det blir klart när det blir klart. ![]() Redigerat av Wolfy, 10 augusti 2009 - 19:11. Postad 11 augusti 2009 - 07:18 Ingen gissar jag. Vet inte om jag fattar dig fel nu men du är med på att jag skrev "Men när inte ens Joe Kane säger sig vilja bolla in gråskalan "by eye".."? När jag tänker efter så skulle han inte ens kalibrera med i1... ![]() På det seminarium med honom visade han med en frän applikation två olika vitbalanser på en och samma skärm och samtidigt påpeka han svårigheten att avgöra vad som är rätt "by eye". När man hade D65-referensen beredvid var det förstås lätt men tog man bort den började hjärnans inbyggda kompensation finta bort en. Och hemmafixare har ju väldigt sällan några D65-referenser till hands.. Redigerat av pacman, 11 augusti 2009 - 07:28. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |