Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 8,59 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8,56 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 9 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 10 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 11 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 13 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 13 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 14 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 14 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 15 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 15 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 15 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 15 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 15 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 15 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 15 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 15 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 15 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 15 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 15 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 15 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 15 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 16 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 16 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 16 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 16 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 16 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 16 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 16 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 16 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 16 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 16 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 16 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 16 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 16 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 16 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 16 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 16 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 16 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 16 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 16 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 16 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 16 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 16 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 16 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 17 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 17 år sedan

Postad 02 oktober 2009 - 16:23

ahhshiee
  • ahhshiee
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Ingen som har haft samma problem som jag ?

När jag sitter och ser en film/serie så kan helt plötsligt bara bilden försvinna.. spelaren och ljudet rullar på men bilden försvinner spårlöst..i och med detta krävs en omstart av maskinen för att jag ska få fram bilden igen.
Är olika hur ofta det händer men iaf 1gång i timmen.
Kör alla mina filmer via nätverket med netshare och routern är en Linksys WRT54GL om det har någon betydelse.
Kan även nämna att jag testa olika HDMI Kablar från twixen till tvn. Från twix till förstärkare kör jag en vanliga optisk.

Någon som känner igen problemet som har lust att hjälpa mig så vore det tacksamt..

edit. vad är skillnaden om jag tar av på autoswitch eller pal/1080p24hz ?

mvh

Postad 02 oktober 2009 - 19:19

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Ingen som har haft samma problem som jag ?

När jag sitter och ser en film/serie så kan helt plötsligt bara bilden försvinna.. spelaren och ljudet rullar på men bilden försvinner spårlöst..i och med detta krävs en omstart av maskinen för att jag ska få fram bilden igen.
Är olika hur ofta det händer men iaf 1gång i timmen.
Kör alla mina filmer via nätverket med netshare och routern är en Linksys WRT54GL om det har någon betydelse.
Kan även nämna att jag testa olika HDMI Kablar från twixen till tvn. Från twix till förstärkare kör jag en vanliga optisk.

Någon som känner igen problemet som har lust att hjälpa mig så vore det tacksamt..

edit. vad är skillnaden om jag tar av på autoswitch eller pal/1080p24hz ?

mvh

Jag tycker att det låter som något hårdvarufel. Det du kan göra är att testa dra in en annan fw och se om det blir likadant. Alternativt ladda om den du har nu. Annars skicka in den.

I Autoswitch kan du välja outputformaten mot tvn som du vill att den ska autoswitcha mellan.
Så om du tex ställer in den på pal/1080p24hz istället för ntsc/pal/1080p24hz så kommer det bli knas om du spelar upp något ntsc-material. Du kommer att uppleva jidder/hack/ryckningar i bilden då det inte blir optimalt.
PAL = 50Hz
NTSC = 60 HZ

Så ställ in tvixen på att den ska outputa NTSC/PAL/1080p24Hz så TVn får korrekta signaler att arbeta med.

Postad 02 oktober 2009 - 22:17

ahhshiee
  • ahhshiee
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Jag tycker att det låter som något hårdvarufel. Det du kan göra är att testa dra in en annan fw och se om det blir likadant. Alternativt ladda om den du har nu. Annars skicka in den.

I Autoswitch kan du välja outputformaten mot tvn som du vill att den ska autoswitcha mellan.
Så om du tex ställer in den på pal/1080p24hz istället för ntsc/pal/1080p24hz så kommer det bli knas om du spelar upp något ntsc-material. Du kommer att uppleva jidder/hack/ryckningar i bilden då det inte blir optimalt.
PAL = 50Hz
NTSC = 60 HZ

Så ställ in tvixen på att den ska outputa NTSC/PAL/1080p24Hz så TVn får korrekta signaler att arbeta med.

först och främst tack för ett svar.

Har testat nu att köra med en gammal firmware, och samma sak hände där. bilden försvinner men ljudet fortsätter.
Men testa nu senast att lägga in den nya beta versionen till den kommande firmwaren, och nu har jag inte haft några problem alls.

Konstigt om du frågar mig, Kan man utesluta ett hårdvarufel då ?

Postad 03 oktober 2009 - 12:56

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Jag har för mig att kapitelsökning ska fungera i senare fw än min (1.3.74). Någon som vet när funktionen kom eller i vilken fw den fungerar bra?

Redigerat av penke62, 03 oktober 2009 - 12:57.

Postad 03 oktober 2009 - 15:05

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

först och främst tack för ett svar.

Har testat nu att köra med en gammal firmware, och samma sak hände där. bilden försvinner men ljudet fortsätter.
Men testa nu senast att lägga in den nya beta versionen till den kommande firmwaren, och nu har jag inte haft några problem alls.

Konstigt om du frågar mig, Kan man utesluta ett hårdvarufel då ?

Utesluta skulle jag inte vilja säga men kan ju även vara mjukvarufel givetvis. Men fler borde ha reagerat över det i så fall tycker jag. Dock är "-- Various problems related with HDMI connection were improved." implementerat i nya betan så vem vet, kanske det har löst ditt problem?
Du får köra på och hoppas att det har löst sig annars skulle jag ha skickat in den för service.

Jag har för mig att kapitelsökning ska fungera i senare fw än min (1.3.74). Någon som vet när funktionen kom eller i vilken fw den fungerar bra?

Stämmer bra. Kapitelsökning blev implementerat i fw 1.3.137. Funktionen fungerar mycket bra! Lite ironiskt är att det enda jag har stött på som har kapitel inbyggt är en musikkonsert. Har knappt sett några mkv:s på senare tid pga utomlandsvistelse så vem vet, det kanske finns vardagligen i mkv:s idag. Det återstår att se för min del.

Kapitel byter du på Previous- & Next key-knappen. Dock om du inte har några kapitel så byter du film då och det kan ju vara lite störande. Men med hjälp av ett tryck på Go-To-knappen kan du enkelt se om det finns kapitel implementerat. Ypperligt!

Postad 03 oktober 2009 - 16:29

Markuz
  • Markuz
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Du ska kunna patcha om den till ett annat språk.
Följ dessa instruktioner.

Det är omöjligt för mig att få upp factory menu genom att knappa in 1-3-9-7 i huvudmenyn. Det fungerar endast med den äldsta firmwaren 1.1.44. Det är av den anledningen jag hållt mig till den fw:n.

Är det omöjligt att få till svenska på min tvix? Hur ska jag kunna ändra språk i tvixen när svenska inte är ett alternativ och det är omöjligt att få till en factory menu? Använder nu fw 1.3 168

Redigerat av Markuz, 03 oktober 2009 - 16:31.

Postad 03 oktober 2009 - 16:31

talangen
  • talangen
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Halloj gott folk!

Fått lite problem med min Tvix 6500. Satt och njöt av en film igår kväll då det började lukta bränt, tvixen fungerade fortfarande. Stängde av och har nu öppnat den och tittat i den.

Bifogad fil  DSC00976.JPG   2,42MB   2 Antal nerladdningar

Som ni ser så är den bruna kondensatorn(tror jag det är) mitt i bild bränd, C7 står det bredvid den. Frågan är vad gör den här "kondensatorn", tvixen fungerar trots allt fortfarande? Är det någon som vet om man kan köpa en sådan och vad den "heter" och löda dit den själv? Är det bara att skita i det och köra på? Tyvärr så har jag bytt fläkt i min Tvix för 1år sedan så garanti och dyl. gäller ej längre.

Någon som har några bra ideer?

Tacksam för all hjälp jag kan få!!!

/Talangen

Redigerat av talangen, 03 oktober 2009 - 16:32.

Postad 03 oktober 2009 - 16:36

ahhshiee
  • ahhshiee
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Utesluta skulle jag inte vilja säga men kan ju även vara mjukvarufel givetvis. Men fler borde ha reagerat över det i så fall tycker jag. Dock är "-- Various problems related with HDMI connection were improved." implementerat i nya betan så vem vet, kanske det har löst ditt problem?
Du får köra på och hoppas att det har löst sig annars skulle jag ha skickat in den för service.

Ja, jag får väl se vad som händer kommande veckan..
Tack så himla mycket för hjälpen

Postad 03 oktober 2009 - 17:32

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0
Talangen: Tyvärr kan jag inget om den typen elektronik och sådant men vi får hoppas att någon i tråden kan. Lider med dig! :)

Redigerat av genstruktur, 03 oktober 2009 - 17:32.

Postad 04 oktober 2009 - 01:40

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Halloj gott folk!

Fått lite problem med min Tvix 6500. Satt och njöt av en film igår kväll då det började lukta bränt, tvixen fungerade fortfarande. Stängde av och har nu öppnat den och tittat i den.

Bifogad fil  DSC00976.JPG   2,42MB   2 Antal nerladdningar

Som ni ser så är den bruna kondensatorn(tror jag det är) mitt i bild bränd, C7 står det bredvid den. Frågan är vad gör den här "kondensatorn", tvixen fungerar trots allt fortfarande? Är det någon som vet om man kan köpa en sådan och vad den "heter" och löda dit den själv? Är det bara att skita i det och köra på? Tyvärr så har jag bytt fläkt i min Tvix för 1år sedan så garanti och dyl. gäller ej längre.

Någon som har några bra ideer?

Tacksam för all hjälp jag kan få!!!

/Talangen

Jag hade försökt skicka email till Canman och hört ifall de kan ta fram vilket värde som C7 har.
Kondensator är det med all säkerhet i alla fall.
Ofta har dessa en ganska oviktig funktion i den aspekten att man kan använda prylarna trots det (precis som i ditt fall). Dessutom kan man använda dem till olika saker som filter stbilisatorer m.m., så det är svårt att veta exakt vad den gör om man inte har ett kopplingsschema.
Är bilden bra och du inte märker några problem, så kan du nog köra på ifall du inte får fram värdet på kondingen.

Postad 05 oktober 2009 - 12:20

Unregisteredd4fdc3e6
  • Unregisteredd4fdc3e6
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Är det många som har tagit ner och den senaste firmware på DVICOs hemsida och fått problem?

Polaren gjorde det för en vecka sen och han har fått problem med att bilden försvinner ibland och ljudet fortsätter men tvixen reagerar inte alls på nåt utan man måste starta om den ....
Ifall nån haft det problemet vad var lösningen? Själv har jag 1.2.5 nåt....
Vill inte uppgradera föränn jag vet en lösning på problemet :blink:
MVH
Ekebymannen

Postad 05 oktober 2009 - 12:30

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Åh tusan.
ahhshiee här på forumet på föregående sida har/hade exakt samma problem. dock verkar det ha löst sig med hjälp av uppgradering till den senaste betan...

Postad 05 oktober 2009 - 12:36

Unregisteredd4fdc3e6
  • Unregisteredd4fdc3e6
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Åh tusan.
ahhshiee här på forumet på föregående sida har/hade exakt samma problem. dock verkar det ha löst sig med hjälp av uppgradering till den senaste betan...

Mmm läste det precis efter jag postat men fan kan det vara då? Dom e helt nya vi beställde från pccity 1månad sen....

Men tydligen så löste det sig med betan men vart hittar man beta versionen ser ingen på deras hemsida?

Postad 05 oktober 2009 - 14:57

ahhshiee
  • ahhshiee
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Mmm läste det precis efter jag postat men fan kan det vara då? Dom e helt nya vi beställde från pccity 1månad sen....

Men tydligen så löste det sig med betan men vart hittar man beta versionen ser ingen på deras hemsida?

Jag har som sagt har haft samma problem, och som ni skriver så har det löst sig med den nya beta versionen av kommande firmware, så får hoppas att allting är löst :blink:

edit: Verkar inte funka felfritt, satte igång ett avsnitt cops nu och efter 5minuter försvann bilden..skummt ekebymannen, vad har du för TV? kan det var i den det ligger? jag har en SAMSUNG LE-40A656

Redigerat av ahhshiee, 05 oktober 2009 - 16:46.

Postad 05 oktober 2009 - 15:18

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
en fråga!

Jag kör mina filmer via netshare och och det fungerar väl sisådär. Kör det trådat via BBB router och det problem jag har fått på sistone är att om tvixen har varit igång ca 1timma så kan jag inte accessa nätverksdiskarn,
Men startar jag om tvixen så funkar det igen.
Likadant blir det om jag har sett en film så blir alltför ofta att jag inte kan starta en film till efter det, hittar inte disken kommer bara upp.
Kör med den senaste beta firmwaren för BD. Någon med liknande problem eller kanske vet vad det kan bero på?

Postad 05 oktober 2009 - 17:08

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Betaversionen av 1.3.168 går att hitta under "- Beta Firmware" till vänster i menyn till länken nedan.
Dock är 1.3.168 numera en officiell fw och den finnes här med changelog:
http://old.tvix.co.k...0AFirmware.aspx

Alternativt om ni bara vill klicka en gång så kan ni hämta hem den här:
http://canman.se/med...x00_1.3.168.zip

Jag har som sagt har haft samma problem, och som ni skriver så har det löst sig med den nya beta versionen av kommande firmware, så får hoppas att allting är löst :blink:

edit: Verkar inte funka felfritt, satte igång ett avsnitt cops nu och efter 5minuter försvann bilden..skummt ekebymannen, vad har du för TV? kan det var i den det ligger? jag har en SAMSUNG LE-40A656

Att det skulle vara fel på TVn tror jag inte. Det skulle jag utesluta till 99,9 %. Men klart, vad ska man göra när man har skumma problem, då blir man tvungen att felsöka allt som går att felsöka ;). Jag undrar ändå om det inte har nåt att göra med ett hårdvarufel i tvixen. Hittar inget om detta i changelogen och har aldrig läst om något sådant tidigare.
Men testa att dra in 1.3.168 (ej betan) och hoppas på det bästa.
http://canman.se/med...x00_1.3.168.zip

en fråga!

Jag kör mina filmer via netshare och och det fungerar väl sisådär. Kör det trådat via BBB router och det problem jag har fått på sistone är att om tvixen har varit igång ca 1timma så kan jag inte accessa nätverksdiskarn,
Likadant blir det om jag har sett en film så blir alltför ofta att jag inte kan starta en film till efter det, hittar inte disken kommer bara upp.
Kör med den senaste beta firmwaren för BD. Någon med liknande problem eller kanske vet vad det kan bero på?

Kära Tvixen i all ära säger jag. Jag kör netshare via NFS och det fungerar ypperligt. Dock (hör och häpna), kan jag inte pinga från Tvixen till datorn där min katalog finnes som jag streamar ifrån. Det är ju ganska motsägelsefullt... Men det fungerar som sagt.
Så det jag konstaterar är att mjukvaran är som den är samt att netshare fungerar olika mycket för alla.
Btw så har jag läst i någon changelog att de har förbättrat ping-funktionen i nätverksfunktionen, att det skulle fungera bättre och det är ju ett tecken på att allt fungerar inte ypperligt, bara för att funktionen finns där.

Postad 05 oktober 2009 - 17:33

ahhshiee
  • ahhshiee
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Betaversionen av 1.3.168 går att hitta under "- Beta Firmware" till vänster i menyn till länken nedan.
Dock är 1.3.168 numera en officiell fw och den finnes här med changelog:
http://old.tvix.co.k...0AFirmware.aspx

Är inte 1.3.168 en gammal firmware? vilken release dag hade den? den nyaste är väl ändå tvix_M-6x00_1.4.22 ?
Förstod bara inte varför vi skulle lägga in 1.3.168 funkar den eller :blink: ?

mvh

Postad 05 oktober 2009 - 18:28

Unregistered9c2c5781
  • Unregistered9c2c5781
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
1.4.22 är den senaste tror jag i alla fall. Själv kör jag den sedan någon gång i förra veckan och har inte haft några som helst problem med den.

iofs så kör jag allt över samba då mina hårddiskar sitter i en windows home server och jag har inte provat alla format än men nedan är en lista över de jag testat.

MKV med 720p, 1080p kodat med h.264 och ljud i AC3 , DTS
Xvid med ljud i AC3 och mp3 format
Mpeg-2
Mpeg-1
Mp3
FLAC

Postad 05 oktober 2009 - 21:51

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
My bad. Stämmer mycket bra nu när jag kikade.

Postad 06 oktober 2009 - 13:41

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3 057 inlägg
  • 0
Hur funkar denna med iso filer? får man upp någon meny så man kan välja undertext mm?

Postad 06 oktober 2009 - 14:56

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Tvixen i sig? Ypperligt. Funkar precis som när du kör en dvd i en dvd-spelare.

Postad 06 oktober 2009 - 15:17

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1 202 inlägg
  • 0

Är det många som har tagit ner och den senaste firmware på DVICOs hemsida och fått problem?

Polaren gjorde det för en vecka sen och han har fått problem med att bilden försvinner ibland och ljudet fortsätter men tvixen reagerar inte alls på nåt utan man måste starta om den ....
Ifall nån haft det problemet vad var lösningen? Själv har jag 1.2.5 nåt....
Vill inte uppgradera föränn jag vet en lösning på problemet :D
MVH
Ekebymannen

Jag installerade 1.3.168 nyligen och den första tiden tyckte jag att den fungerade perfekt. Men efter ett tag märkte jag samma problem som din polare, nämligen att bliden försvinner och omstart är då enda lösningen. Detta verkar dock endast hända när spelaren ska växla mellan två olika filer i en katalog, vet du om din polares spelare uppträder likadant?

Förresten, en funktion som jag saknar är normalisering av ljudnivån vid uppspelning, främst gällande musik. Men med tanke på hur sakta det gått med utvecklingen av musikspelarfunktionerna så kan man väl glömma det direkt.

Redigerat av MartinP666, 06 oktober 2009 - 15:18.

Postad 06 oktober 2009 - 15:30

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1 649 inlägg
  • 0
Ovanstående problem har jag haft med alla fw efter 1.2.52 (kan tom ha funnits redan då). Har 1.4.22 idag och har inte upplevt felet sedan jag uppgraderade i helgen, men det kan dröja flera veckor innan det dyker upp. För mig är det alltid i tv-avsnitt och verkar vara med visa typer av AVI-containers som detta fel uppstår.

/Micke

Postad 06 oktober 2009 - 19:19

Unregistered7ad2a59b
  • Unregistered7ad2a59b
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0

en fråga!

Jag kör med Allegro NFS, fungerar klockrent, hade också problem med Netshare då jag aldrig stänger av servern så tappades hanskakningen rätt ofta.

Postad 06 oktober 2009 - 19:28

Länsman
  • Länsman
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Hallo! Har ganska nyss skaffat mig en 6500 och är mycket nöjd med den:) Tänkte bara hur det funkar med trådlöst nätverk. Har nämnligen köpt en trådlös usb adapter. Har läst att ine alla märken går hem hos tvixen. Men jag har köpt netgear WN111 i alla fall och jag undrar om någon har fåt det att funka med den? Det ska väl bara vara att stoppa i den i tvixen och sedan skall man väl kunna välja wi-fi i network options på tvixen?? Det går i alla fall inte välja Wi-fi. Innebär det att netgear usb inte funkar ihop med tvixen?? :D

Postad 07 oktober 2009 - 08:20

Pascoe
  • Pascoe
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Hej. Nu har jag köpt en Tvix 6500A :P.

Det första jag märkte när jag kopplade in den och körde på samma bild inställningar på TVn (Sony 46W4000) som jag kört när jag haft datorn kopplat till den och kört HD material var att dessa inställningar inte alls passade tillsammans med tvixen.

Bilden va grå, tråkig som att det låg en grå hinna över hela tvn... Efter lite pillande blev det bättre svärta mm...

Men tycker ändå att det inte blir lika bra som när jag körde från datorn. Läst att folk tycker det är jättebra bild från tvixen, nån tips på hur man får bättre?

Även när jag tittar på bilden när jag står i huvudmenyn på tixen blir det ganska mycket badning där det fadar i kanterna :P

Postad 07 oktober 2009 - 09:34

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Hej. Nu har jag köpt en Tvix 6500A :P.

Det första jag märkte när jag kopplade in den och körde på samma bild inställningar på TVn (Sony 46W4000) som jag kört när jag haft datorn kopplat till den och kört HD material var att dessa inställningar inte alls passade tillsammans med tvixen.

Bilden va grå, tråkig som att det låg en grå hinna över hela tvn... Efter lite pillande blev det bättre svärta mm...

Men tycker ändå att det inte blir lika bra som när jag körde från datorn. Läst att folk tycker det är jättebra bild från tvixen, nån tips på hur man får bättre?

Även när jag tittar på bilden när jag står i huvudmenyn på tixen blir det ganska mycket badning där det fadar i kanterna :P

Tvixen kan spela dig ett spratt ibland och ställa om brightness och kontrasten när den känner för det. Ändrar detta gör du enkelt i att starta en valfri film och sedan trycker du på setup-knappen. Då kommer du se att brightness inte står på värdet "0". Sedan trycker du på setup en gång till så kommer du till kontrasten och ändrar den till 0. Det borde lösa ditt problem.

Postad 07 oktober 2009 - 09:45

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Hallo! Har ganska nyss skaffat mig en 6500 och är mycket nöjd med den:) Tänkte bara hur det funkar med trådlöst nätverk. Har nämnligen köpt en trådlös usb adapter. Har läst att ine alla märken går hem hos tvixen. Men jag har köpt netgear WN111 i alla fall och jag undrar om någon har fåt det att funka med den? Det ska väl bara vara att stoppa i den i tvixen och sedan skall man väl kunna välja wi-fi i network options på tvixen?? Det går i alla fall inte välja Wi-fi. Innebär det att netgear usb inte funkar ihop med tvixen?? :P

Kika här:
http://old.tvix.co.k...i...0&SCATID=17
Tyvärr verkar listan för stödda wlan-adaptrar vara väldigt liten och väldigt uppdaterad.

Postad 07 oktober 2009 - 10:30

Pascoe
  • Pascoe
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Tvixen kan spela dig ett spratt ibland och ställa om brightness och kontrasten när den känner för det. Ändrar detta gör du enkelt i att starta en valfri film och sedan trycker du på setup-knappen. Då kommer du se att brightness inte står på värdet "0". Sedan trycker du på setup en gång till så kommer du till kontrasten och ändrar den till 0. Det borde lösa ditt problem.

Åhhh! Grymt tips, tackar! Har inte satt mig in i alla knappar men ja detta verkar vara en trolig lösning.

Bara vänta till man får gå hem från jobb!

Postad 07 oktober 2009 - 10:41

Länsman
  • Länsman
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Hmm...jaha....Tack för svaret "rustylefty". Det blir väl bara att skaffa en ny usb adapter då antar jag.

Postad 07 oktober 2009 - 11:29

Pascoe
  • Pascoe
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

1.4.22 är den senaste tror jag i alla fall. Själv kör jag den sedan någon gång i förra veckan och har inte haft några som helst problem med den.

iofs så kör jag allt över samba då mina hårddiskar sitter i en windows home server och jag har inte provat alla format än men nedan är en lista över de jag testat.

MKV med 720p, 1080p kodat med h.264 och ljud i AC3 , DTS
Xvid med ljud i AC3 och mp3 format
Mpeg-2
Mpeg-1
Mp3
FLAC

Var hittar du den firmwaren? När jag kollar på deras hemsida hittar jag inget över 1.3.X.X

Postad 07 oktober 2009 - 11:35

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

ett tips som verkar fungera hyfsat hemma hos oss just nu:

Jag har en LE46866 och har tidigare upplevt problemet med att bilden försvinner men filmen fortsätter, TV'n klagar på "otillgängligt läge" eller något liknande.

Det blev bättre för mig om jag satt TV-Out till Auto EDID (har jag för mig att det heter) därefter har jag inte tappat bilden/HDMI synken längre

Postad 07 oktober 2009 - 15:56

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Var hittar du den firmwaren? När jag kollar på deras hemsida hittar jag inget över 1.3.X.X

http://www.mpcclub.c...ead.php?t=21275
http://demod.dvico.c...6x00_1.4.22.zip

ett tips som verkar fungera hyfsat hemma hos oss just nu:

Jag har en LE46866 och har tidigare upplevt problemet med att bilden försvinner men filmen fortsätter, TV'n klagar på "otillgängligt läge" eller något liknande.

Det blev bättre för mig om jag satt TV-Out till Auto EDID (har jag för mig att det heter) därefter har jag inte tappat bilden/HDMI synken längre

Ja, självklart! Där lär ju problemet ligga för er. Att jag inte tänkt på det. Kör man native mode "on" och specificerar fel output mot vad tvn klarar av så blir det en svart bild.

Postad 07 oktober 2009 - 20:46

Pascoe
  • Pascoe
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

http://www.mpcclub.c...ead.php?t=21275
http://demod.dvico.c...6x00_1.4.22.zip

Ja, självklart! Där lär ju problemet ligga för er. Att jag inte tänkt på det. Kör man native mode "on" och specificerar fel output mot vad tvn klarar av så blir det en svart bild.

PreRelese? Kan det inte vara massa jobbiga buggar i den då???

Postad 08 oktober 2009 - 09:19

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

PreRelese? Kan det inte vara massa jobbiga buggar i den då???

De flesta fws som har släppts har varit betor/prereleases i stort sett så är man osäker över något så finns alltid changelogen att läsa.. Den funkar bra här iaf och säkert i många andra tvixar.

Postad 08 oktober 2009 - 21:31

Pascoe
  • Pascoe
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Jag vågade inte chansa så jag tog den senaste som låg på deras sida.

Varför switchar inte tvixen till 720p när materialet man spelar är i det utan den kör alltid 1080p?
Jag provade ställa in Nativ Resolution på 720p men då ville inte TVn känna igen signalen.... Borde den göra eftersom jag vet att min TV klarar 720p med de frekvenserna jag valde..

Vet inte om uppskalningen den gör försämrar kvaliteten något men det hade känts bättre om man körde i rätt upplösning!

Postad 08 oktober 2009 - 23:07

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1 363 inlägg
  • 0
Har musikfunktionen blivit något att fundera över att användas än? Eller är den fortfarande helt värdelöst horribel så att man föredrar xbox 360s musikuppspelning? (det är bara .flac uppspelning som saknas från 360 som jag saknar)

Postad 09 oktober 2009 - 12:21

davveswe
  • davveswe
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jag har precis köpt en tvix 6500 utan hårddisk men den funkar odugligt...jag streamar från datorn och andvänder netshare 2.11.. om jag trycker på GOTO knappen å går fram en timme i en film så försvinner ljudet och bilden går i ultara slowmotion... om jag spelar upp filmen från början till slut så brukar det alltid funka som det ska.problemet har bara kommit upp en gång då...ska sägas att jag har testat olika firmware men det funkar inte heller...nån som vet om det skulle funka om man kör från usb hårddisk eller liknande...Eller så kanske det är fel på min tvix??

Postad 09 oktober 2009 - 12:30

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1 202 inlägg
  • 0

Har musikfunktionen blivit något att fundera över att användas än? Eller är den fortfarande helt värdelöst horribel så att man föredrar xbox 360s musikuppspelning? (det är bara .flac uppspelning som saknas från 360 som jag saknar)

Den har blivit bättre, men jag vet inte om jag skulle vilja gå så långt som att säga att den är riktigt bra.

Den stora skillnaden mot tidigare är att man kan skapa en spel-lista väldigt enkelt, dvs. plocka låtar lite här och där och spela upp efter varandra även om de inte ligger i samma folder. Man kan även spara den lista man skapat om man vill.

En annan bieffekt av införandet av spellistor är att man kan navigera ut ur en katalog med en knapptryckning trots att man spelar en låt. Stoppknappen används nämligen inte längre för att stoppa uppspelningen. Stor förbättring tycker jag, även om det kan tyckas lite märkligt.

Postad 09 oktober 2009 - 12:38

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1 363 inlägg
  • 0

En annan bieffekt av införandet av spellistor är att man kan navigera ut ur en katalog med en knapptryckning trots att man spelar en låt. Stoppknappen används nämligen inte längre för att stoppa uppspelningen.

Låter som det går åt rätt håll iaf (väldigt sakta dock).

Lite OF: Kan man koppla in HDDn till min dir-655 och då nå den genom både 360 och tvixen?

Postad 09 oktober 2009 - 12:53

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Jag har precis köpt en tvix 6500 utan hårddisk men den funkar odugligt...jag streamar från datorn och andvänder netshare 2.11.. om jag trycker på GOTO knappen å går fram en timme i en film så försvinner ljudet och bilden går i ultara slowmotion... om jag spelar upp filmen från början till slut så brukar det alltid funka som det ska.problemet har bara kommit upp en gång då...ska sägas att jag har testat olika firmware men det funkar inte heller...nån som vet om det skulle funka om man kör från usb hårddisk eller liknande...Eller så kanske det är fel på min tvix??

Låter som att det är din dator/netshare som spökar.
Har du testat att köra UPnP eller SAMBA istället?

//BC

Postad 09 oktober 2009 - 13:06

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Varför switchar inte tvixen till 720p när materialet man spelar är i det utan den kör alltid 1080p?
Jag provade ställa in Nativ Resolution på 720p men då ville inte TVn känna igen signalen.... Borde den göra eftersom jag vet att min TV klarar 720p med de frekvenserna jag valde..

Vet inte om uppskalningen den gör försämrar kvaliteten något men det hade känts bättre om man körde i rätt upplösning!

Instämmer helt. 720p funkar inte att skicka ut som 720p av någon märklig anledning.

Postad 09 oktober 2009 - 13:27

Pascoe
  • Pascoe
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Instämmer helt. 720p funkar inte att skicka ut som 720p av någon märklig anledning.

Nä där måste vara nån bugg som gör att den skickar ut en annan signal än 720p för annars hade ju TVn klarat det!

Men tror du/ni att det är nån fördel, kvalitetsförbättring att göra 720p om materialet är 720p eller blir det lika bra om man kör 720p material i 1080p?

Postad 09 oktober 2009 - 14:26

davveswe
  • davveswe
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Låter som att det är din dator/netshare som spökar.
Har du testat att köra UPnP eller SAMBA istället?

//BC

Fattar inte hur man kör med samba... guiden är ju till xp och jag har vista är inte så bra på sånt här

Postad 09 oktober 2009 - 14:49

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Nä där måste vara nån bugg som gör att den skickar ut en annan signal än 720p för annars hade ju TVn klarat det!

Men tror du/ni att det är nån fördel, kvalitetsförbättring att göra 720p om materialet är 720p eller blir det lika bra om man kör 720p material i 1080p?

Den måste köras i 1080p om du vill kunna köra 24 bilder i sekunden. Det är nog anledningen till varför den inte ändrar automatiskt till något annat än det du valde i settings.

Postad 09 oktober 2009 - 15:34

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Fattar inte hur man kör med samba... guiden är ju till xp och jag har vista är inte så bra på sånt här

Ah, då är det säkert Vista som är boven i dramat! (Makalöst att MS kunde släppa det där skiten).

Canman har en egen punkt i sin FAQ för folk med samma problem som du. :)
TViX HD M-6500 FAQ
Klicka på
"Jag har problem med att få Netshare att fungera i Vista. Kommunikationen går väldigt långsamt eller så visas inget alls, men jag får inget felmeddelande. TViXens nätverkslampa blinkar men överföringen är långsam i alla fall. Jag har redan kontrollerat att alla inställningar är korrekta, jag kan pinga från/till TViX/PC."

//BC

Postad 09 oktober 2009 - 16:55

Pascoe
  • Pascoe
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Den måste köras i 1080p om du vill kunna köra 24 bilder i sekunden. Det är nog anledningen till varför den inte ändrar automatiskt till något annat än det du valde i settings.

Aha!! Då fattar man det med :) Tack!

Kan du inte bara köra en UpNP server, då behöver du ju inte konfigurera nånting i princip!

Postad 09 oktober 2009 - 20:29

Unregistered599a8e5a
  • Unregistered599a8e5a
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Betyder detta att man inte kan köra 720p material om man har en teve som bara stödjer 1080i? :angry:

Postad 09 oktober 2009 - 20:58

Pascoe
  • Pascoe
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Betyder detta att man inte kan köra 720p material om man har en teve som bara stödjer 1080i? :angry:

Verkar ju konstigt men ja så borde det ju bli. Eller ja köra det borde man ju kunna men inte i 24p då utan endast 50/60Hz.....

Sen kan jag ha helt fel...

Postad 09 oktober 2009 - 21:51

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Nej, du kan ställa den att alltid köra ut 720p/50 eller 60Hz.
Precis som Pascoe skriver..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.