* Officiell trÄd - TViX M-6500A *
7525 svar till detta Àmne
Postad 10 October 2009 - 00:15
IronStove
-
IronStove
-
Amatör
-
-
87 inlÀgg
Netshare igen...
Jag har nu kommit sÄ lÄngt att jag kommer Ät min "mediafolder" via netshare och kan navigera ner till enskild fil. Problemet Àr att jag inte kan spela upp filen. "Loading..." texten kommer upp och dÀr fryser den, blir tvungen att boota om. Kopierar jag över den till tvixen Àr det inga problem sÄ det Àr inga fel pÄ filerna.
Vad kan vara problemet?
Postad 10 October 2009 - 10:52
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlÀgg
Nej, du kan stÀlla den att alltid köra ut 720p/50 eller 60Hz. Precis som Pascoe skriver..
Japp sÄ jag kör, 720p/50hz.
Postad 10 October 2009 - 11:08
Pascoe
-
Pascoe
-
AnvÀndare
-
-
107 inlÀgg
Netshare igen...
Jag har nu kommit sÄ lÄngt att jag kommer Ät min "mediafolder" via netshare och kan navigera ner till enskild fil. Problemet Àr att jag inte kan spela upp filen. "Loading..." texten kommer upp och dÀr fryser den, blir tvungen att boota om. Kopierar jag över den till tvixen Àr det inga problem sÄ det Àr inga fel pÄ filerna. Vad kan vara problemet?
Hur har du kopplat nÀtverket, wifi eller kabel? 10/100/1000 Mbit?
Postad 10 October 2009 - 11:12
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1517 inlÀgg
Ănnu en beta-fw ute nu http://demod.dvico.c...6x00_1.4.25.zipChanges from 1.4.22 1) Player - When used with some TVs, screen flickers and becomes black after a few seconds. This happens very irregualry, so it is hard to debug. We think it's SDK(Software Develpment Kit) bug from Sigmadesigns. So, we did some work around. When this happen, please press "VIDEO" button once and it will become nomal.(It is hard to check whether it solves the problem because we only have one monitor (out of 100 TVs and monitors ) that can reproduce the problem but it happens once in days. The SDK that the firmware 1.2.52 based upon does not have this problem but we cannot go back to this SDK because it has other bugs including not outputing HD audio output through optical or coax. - Fixed: The audio file tag info is broken. Does not show APE and CUE tags. - Fixed: The Prev and Next key does not work as paging while music play. - Fixed: The audio album jacket is not shown on the info page when an audio file is selected from icon mode - Improved: Now, shows the audio jacket files on the folder of currently playing file in the Audio info page. 2) ETC - Fixed: Cannot copy large size files over SAMBA. - Fixed: System reboot when user try to remount local HDD after copy files through FTP.
Redigerat av DevilGod, 10 October 2009 - 11:21.
Postad 10 October 2009 - 12:03
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlÀgg
Netshare igen...
Jag har nu kommit sÄ lÄngt att jag kommer Ät min "mediafolder" via netshare och kan navigera ner till enskild fil. Problemet Àr att jag inte kan spela upp filen. "Loading..." texten kommer upp och dÀr fryser den, blir tvungen att boota om. Kopierar jag över den till tvixen Àr det inga problem sÄ det Àr inga fel pÄ filerna. Vad kan vara problemet?
Det skulle kunna vara ett brandvÀggsproblem eller om du kör Vista sÄ finns det en hel hög fallgropar. Kan inte hjÀlpa dig med Vista dock, för det Àr enda OS'et som jag aldrig anvÀnt. Man ska inte behöva öppna portar om man kör i det lokala nÀtverket, men de portar som anvÀnds Àr Ätminstone 111, 1039, 1047, 1048 och 2049.
Postad 10 October 2009 - 12:12
Pascoe
-
Pascoe
-
AnvÀndare
-
-
107 inlÀgg
Det skulle kunna vara ett brandvÀggsproblem eller om du kör Vista sÄ finns det en hel hög fallgropar. Kan inte hjÀlpa dig med Vista dock, för det Àr enda OS'et som jag aldrig anvÀnt. Man ska inte behöva öppna portar om man kör i det lokala nÀtverket, men de portar som anvÀnds Àr Ätminstone 111, 1039, 1047, 1048 och 2049.
Jag skrev kanske det inna men har du testat med UpNP server ist??
Postad 10 October 2009 - 12:37
exiz
-
exiz
-
Amatör
-
-
90 inlÀgg
hej.. har ett problem köpte en D-Link DWA-140 och har firmware 1.4.22 pÄ tvixen men den fungerar inte, fÄr ingen ip fast att jag har anslutet till nÀtverket
Postad 10 October 2009 - 12:41
Pascoe
-
Pascoe
-
AnvÀndare
-
-
107 inlÀgg
hej.. har ett problem köpte en D-Link DWA-140 och har firmware 1.4.22 pÄ tvixen men den fungerar inte, fÄr ingen ip fast att jag har anslutet till nÀtverket
Har du testat med en annan kabel? Kollat sÄ det inte Àr brandvÀggen i ditt OS?
Postad 10 October 2009 - 12:42
exiz
-
exiz
-
Amatör
-
-
90 inlÀgg
Har du testat med en annan kabel? Kollat sÄ det inte Àr brandvÀggen i ditt OS?
har kört med kabel förut men nu Àr tvixen i sovrummet ist, o det var dÀrför jag köpte en usb adapter dvs d-link DWA-140
Postad 10 October 2009 - 15:42
Pascoe
-
Pascoe
-
AnvÀndare
-
-
107 inlÀgg
har kört med kabel förut men nu Àr tvixen i sovrummet ist, o det var dÀrför jag köpte en usb adapter dvs d-link DWA-140
Aha, sorry fatta inte att det va en trÄdlös!! Inga bra ideer dÄ tyvÀrr.
Postad 10 October 2009 - 17:07
rustylefty
-
rustylefty
-
AnvÀndare
-
-
200 inlÀgg
Ănnu en beta-fw ute nu http://demod.dvico.c...6x00_1.4.25.zip
Changes from 1.4.22
1) Player - When used with some TVs, screen flickers and becomes black after a few seconds. This happens very irregualry, so it is hard to debug. We think it's SDK(Software Develpment Kit) bug from Sigmadesigns. So, we did some work around. When this happen, please press "VIDEO" button once and it will become nomal.(It is hard to check whether it solves the problem because we only have one monitor (out of 100 TVs and monitors ) that can reproduce the problem but it happens once in days. The SDK that the firmware 1.2.52 based upon does not have this problem but we cannot go back to this SDK because it has other bugs including not outputing HD audio output through optical or coax. 2) ETC - Fixed: Cannot copy large size files over SAMBA. - Fixed: System reboot when user try to remount local HDD after copy files through FTP.
Nice, denna ska dras in omgÄende sen jag fÄr tid. Hoppas de löser den första punkten.. det Àr en aning irriterande.
Postad 10 October 2009 - 18:57
Unregistered2431065f
-
Unregistered2431065f
-
LĂ€rjunge
-
-
473 inlÀgg
Jag tror jag vet vad som Àr problemet. Har nÀmligen stött pÄ samma sak sjÀlv. Testa att stÀlla om krypteringen i ditt WLAN sÄ att det kör WEP istÀllet för WPA eller vad du nu kör. Kommer förmodligen att funka dÄ. Vete fan varför, men det verkar som att WPA inte lirar som det ska i M-6500. (Funkar bra i nya M6600N och gamla R2230). Jag har mailat Dvico för att fÄ reda pÄ vad som Àr problemet men inte fÄtt nÄgot svar Àn. //BC
Postad 10 October 2009 - 19:57
Mindcrime
-
Mindcrime
-
Wannabe
-
-
16 inlÀgg
Tja!
Kanske konstig frÄga men jag undrar om man vÀljer att uppdatera sitt firmware och Ängrar sig sedan och anvÀnder "ÄterstÀlla den till frabikinstÀlld" blir det dÄ firmwaret som var "out of the box" dvs. för min del, 1.3.95F?
Varför jag undrar Àr för att jag lÀst att mÄnga har haft problem med sin tvix och jag tycker att den har fungerat förtrÀffligt underbart frÄn första stund med 1.3.95F.
Min andra frÄga som berör anledningen till tvix uppdateringen Àr om tvix 6500 klarar att hantera kompletta blurays med menyer osv osv. utan problem? och med vilken firmware i sÄ fall?
/Mindcrime
Redigerat av Mindcrime, 10 October 2009 - 19:59.
Postad 11 October 2009 - 11:54
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1517 inlÀgg
SlÀngde in 1.4.25 nu idag och fick kÀnslan att den bootade snabbare Àn tidigare - fÄr nog ta och klocka den
Postad 11 October 2009 - 15:51
kajkaga01
-
kajkaga01
-
Wannabe
-
-
10 inlÀgg
NÄgon som kan hjÀlpa mig
Jag fÄr inte undertexterna till att fungera, lÀgger srt filen i samma mapp som filmen.
NÀr jag sedan trycker pÄ "subtitles" efter det att jag startat filmen hÀnder inget det finns inga undertexter
Postad 11 October 2009 - 15:59
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlÀgg
NÄgon som kan hjÀlpa mig Jag fÄr inte undertexterna till att fungera, lÀgger srt filen i samma mapp som filmen. NÀr jag sedan trycker pÄ "subtitles" efter det att jag startat filmen hÀnder inget det finns inga undertexter
Kanske dum frÄga men det Àr vÀl exakt samma namn pÄ filmfilen och srt.filen?
Postad 11 October 2009 - 16:23
kajkaga01
-
kajkaga01
-
Wannabe
-
-
10 inlÀgg
Postad 11 October 2009 - 16:26
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlÀgg
Ja, exakt samma
Hmm ja det var konstigt dÄ, har aldrig varit nÄgot problem för mig med undertexter. FÄr hoppas att det Àr nÄgon anna som kanske vet vad det Àr för problem.
Postad 11 October 2009 - 17:36
penke62
-
penke62
-
LĂ€rjunge
-
-
334 inlÀgg
NÄgon som kan hjÀlpa mig Jag fÄr inte undertexterna till att fungera, lÀgger srt filen i samma mapp som filmen. NÀr jag sedan trycker pÄ "subtitles" efter det att jag startat filmen hÀnder inget det finns inga undertexter
Vad Àr det för filmtyp dÄ?
Postad 11 October 2009 - 20:04
exiz
-
exiz
-
Amatör
-
-
90 inlÀgg
Jag tror jag vet vad som Àr problemet. Har nÀmligen stött pÄ samma sak sjÀlv. Testa att stÀlla om krypteringen i ditt WLAN sÄ att det kör WEP istÀllet för WPA eller vad du nu kör. Kommer förmodligen att funka dÄ. Vete fan varför, men det verkar som att WPA inte lirar som det ska i M-6500. (Funkar bra i nya M6600N och gamla R2230). Jag har mailat Dvico för att fÄ reda pÄ vad som Àr problemet men inte fÄtt nÄgot svar Àn.
//BC
tack för svar, kan tyvÀrr inte Àndra mitt till WEP ist för WPA min Aiport Extreme kör enbart WPA / WPA2 sÄ jag fÄr vÀll helt enkelt lÀmna tillbaka den
Postad 12 October 2009 - 09:15
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlÀgg
Tja!
Kanske konstig frÄga men jag undrar om man vÀljer att uppdatera sitt firmware och Ängrar sig sedan och anvÀnder "ÄterstÀlla den till frabikinstÀlld" blir det dÄ firmwaret som var "out of the box" dvs. för min del, 1.3.95F?
Varför jag undrar Àr för att jag lÀst att mÄnga har haft problem med sin tvix och jag tycker att den har fungerat förtrÀffligt underbart frÄn första stund med 1.3.95F.
Nej, sÄ fungerar det inte. Om du vÀljer att ÄterstÀlla fabriksinstÀllningarna kommer alla anvÀndarinstÀllningar att nollstÀllas (dvs. bild-, ljud-, nÀtverksinstÀllningar etc.). Men firmwaren kommer inte att pÄverkas. Om du Àr rÀdd att en uppgradering kommer att innebÀra en försÀmring Àr det bÀsta att leta upp installationsfilen för den firmware som du vill kunna gÄ tillbaka till (dvs. för din del 1.3.95F) sÄ att du kan installera den igen om den nyare versionen inte visar sig fungera som du hoppats.
Postad 12 October 2009 - 16:11
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1363 inlÀgg
Min andra frÄga som berör anledningen till tvix uppdateringen Àr om tvix 6500 klarar att hantera kompletta blurays med menyer osv osv. utan problem? och med vilken firmware i sÄ fall?
Jag vet inte om jag haft med menyer eller icke pÄ nÄgra av de ~50gb stora bluray filmer jag testat med tvixen. Har inte sett nÄgra menyer iaf. Jag har inte heller lyckats fÄ sjÀlva filmen att fungera felfritt. Felen kommer direkt nÀr man vÀljer ett HD-ljudspÄr. Bilden börjar hacka och fastna sÄ det blir helt vÀrdelöst att glo pÄ.
Postad 12 October 2009 - 17:45
rasmus84
-
rasmus84
-
Amatör
-
-
54 inlÀgg
Ja, exakt samma
Prova o tryck pÄ subtitle-knappen tvÄ gÄnger i rad och se till att text-filen har exakt samma namn som film filen.
Postad 12 October 2009 - 18:22
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1517 inlÀgg
Crap! F/W 1.4.25 Àr vÀrdelös för oss som ser film med separat sub som innehÄller "ÄÀö". Subben bryts dÄ av... Jaha, dÄ blir det att köra nÄn gammal F/W - igen - som vanligt.
Postad 12 October 2009 - 18:34
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1363 inlÀgg
Crap! F/W 1.4.25 Àr vÀrdelös för oss som ser film med separat sub som innehÄller "ÄÀö". Subben bryts dÄ av... Jaha, dÄ blir det att köra nÄn gammal F/W - igen - som vanligt.
vaaaa? fungerar inte vanliga .str filer som dom gjort tidigare? :S
Postad 12 October 2009 - 18:52
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1517 inlÀgg
vaaaa? fungerar inte vanliga .str filer som dom gjort tidigare? :S
Nope. TrÄkigt nog inte. Det Àr som vanligt med F/W till Tvix - de fixar en sak och saboterar tvÄ andra Eller - nÄn annan som testat och det funkar för?
Postad 12 October 2009 - 19:30
ms0555
-
ms0555
-
Wannabe
-
-
13 inlÀgg
Har ni kollat sÄ att ni har valt rÀtt sprÄk för textning (w. europe). Jag har inga problem med ÄöÀ
Redigerat av ms0555, 12 October 2009 - 19:44.
Postad 12 October 2009 - 19:35
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlÀgg
Jag har inte problem med separat sub, men dÀremot nÀr den ligger med i filen Maveric
Postad 12 October 2009 - 20:21
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1363 inlÀgg
Goda nyheter frÄn er pojkar.. dÄ behöver jag inte byta tillbaka till gammal FW.
Tyckte Àven att audio-biten Àr kraftigt förbÀttrad frÄn 1.2.52 (versionen). Nu var det ju enkelt att skapa playlist och vÀlja annan lÄt medans man lyssnade pÄ en annan.. jippiii =)
Slipper anvÀnda xboxen som musik-center. Nu mÄste jag bara lyckas fÄ min dir655 att ta emot USB-HHDn, sÄ att jag kan lÀra mig hur man hittar disken över nÀtverket med tvixen (bara kört med diskar ikopplade till tvixen hittils).
Postad 12 October 2009 - 20:55
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1517 inlÀgg
massa citat ang sub.
Hm, jag Àr tusen % sÀker pÄ att jag valde Western -> Svenska nÀr jag installerade den... Men men, fÄr vÀl testa att göra om det - var snabb att skicka in 1.2.52 igen Men har ni lÀst om att vissa enheter blir ruskigt snabba pga 1.4.25?
Postad 12 October 2009 - 21:02
Pascoe
-
Pascoe
-
AnvÀndare
-
-
107 inlÀgg
Hm, jag Àr tusen % sÀker pÄ att jag valde Western -> Svenska nÀr jag installerade den... Men men, fÄr vÀl testa att göra om det - var snabb att skicka in 1.2.52 igen
Men har ni lÀst om att vissa enheter blir ruskigt snabba pga 1.4.25?
Vad menas med ruskigt snabba, i vilket sammanhang?
Postad 13 October 2009 - 09:40
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1517 inlÀgg
Vad menas med ruskigt snabba, i vilket sammanhang?
DOH!!  My ULTRA bad... Vad jag tÀnkte skriva var "varma" - men mina fingrar ville tydligen inte skriva det
Postad 13 October 2009 - 09:50
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlÀgg
SjÀlv tycker jag inte det verkar vara nÄgon ide att byta FW hela tiden, mest problem verkar det som. Jag tÀnker bara byta nÀr det kommer nÄt som jag verkligen saknar.
Postad 13 October 2009 - 10:25
Pascoe
-
Pascoe
-
AnvÀndare
-
-
107 inlÀgg
SjÀlv tycker jag inte det verkar vara nÄgon ide att byta FW hela tiden, mest problem verkar det som. Jag tÀnker bara byta nÀr det kommer nÄt som jag verkligen saknar.
Den teorin kör jag ocksÄ pÄ
Postad 13 October 2009 - 10:27
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlÀgg
Den teorin kör jag ocksÄ pÄ 
Mmm lite.... donŽt try fix it, if it ainŽt broken.  Visst kan förstÄ att vissa tycker det Àr kul att "mecka" kanske. SjÀlv sÄ hatar jag nÀr tekniska saker inte funkar som jag vill, funkar de som jag vill pillar jag inte pÄ dem. Edit: Min klocka stÀller iofs om sig har jag mÀrkt, gÄr 1tim för sakta ibland. Sen nÀsta gÄng man sÀtter pÄ tvixen gÄr den rÀtt. Ett rÀtt litet problem som jag kan leva med iofs.
Redigerat av genstruktur, 13 October 2009 - 10:34.
Postad 13 October 2009 - 14:28
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1363 inlÀgg
Mmm lite.... donÂŽt try fix it, if it ainÂŽt broken. 
Jag Àlskar att dom fixat playlistfunktionen och att musikuppspelning Àr sÄ mycket lÀttare. Nu kan man hÀrda ut att ha tvixen som redskap för detta ÀndamÄl. Ett problem med senaste beta Àr att om man gÄr tillbaka till playlist och ska vÀlja ny lÄt. Detta resulterar ibland (nu 2 ggr under ca 1 timmes lyssnande) i att tvixen reebotar helt utan anledning.
Postad 13 October 2009 - 14:37
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlÀgg
Ett problem med senaste beta Àr att om man gÄr tillbaka till playlist och ska vÀlja ny lÄt. Detta resulterar ibland (nu 2 ggr under ca 1 timmes lyssnande) i att tvixen reebotar helt utan anledning.
Japp det dĂ€r hĂ€nder mig ocksĂ„, efter man spelat en lĂ€ngre tid att den rebootar. Jag kör, ja vad kör jag nu för FW nĂ„t med 168  . Den var nyaste för 1mĂ„n sedan i alla fall...... Ăr inte sĂ„ beroende av musikuppspelningen i tvixen Ă€ndĂ„, köpte den för film. Musik Ă€r bara en bonus....sĂ„ jag kan leva med det men Ă€r det ens enda musikkĂ€lla förstĂ„r jag att det Ă€r grymt störande. SĂ„ lĂ€nge allt med film funkar perfekt sĂ„ Ă€r jag nöjd och det har det gjort hitills!
Redigerat av genstruktur, 13 October 2009 - 14:41.
Postad 13 October 2009 - 17:07
ahhshiee
-
ahhshiee
-
Wannabe
-
-
19 inlÀgg
Nu har det börjat strula igen..Bilden försvinner nÀr jag anvÀnder tvixen..Men ljudet funkar som vanligt. kör senaste beta F/W.
Nu kan jag inte ens köra TV Standard : PAL tillsammans med Video out mode: Auto EDID, nÀr jag verkstÀller intstÀllningarna Àndrar den till NTSC. Hel skumt.
Kan inte heller ta PAL - 1080p utan den Àndrar till NTSC.
Genstruktur vad kör du med för F/W nu ? den verkar ju funka ganska smÀrtfritt för dig..
NÄgon som kÀnner igen sig i detta?
Vore kul ocksÄ, om folk kunde skriva upp vad dom kör med för instÀllningar pÄ sin tvix, samt vilken TV ni har.
Redigerat av ahhshiee, 13 October 2009 - 19:34.
Postad 13 October 2009 - 20:28
Unregistered2431065f
-
Unregistered2431065f
-
LĂ€rjunge
-
-
473 inlÀgg
Nu har det börjat strula igen..Bilden försvinner nÀr jag anvÀnder tvixen..Men ljudet funkar som vanligt. kör senaste beta F/W.
Nu kan jag inte ens köra TV Standard : PAL tillsammans med Video out mode: Auto EDID, nÀr jag verkstÀller intstÀllningarna Àndrar den till NTSC. Hel skumt. Kan inte heller ta PAL - 1080p utan den Àndrar till NTSC.
Genstruktur vad kör du med för F/W nu ? den verkar ju funka ganska smÀrtfritt för dig..
NÄgon som kÀnner igen sig i detta?
Vore kul ocksÄ, om folk kunde skriva upp vad dom kör med för instÀllningar pÄ sin tvix, samt vilken TV ni har.
Förmodligen aviserar din TV via EDID-kommandot att den vill ha NTSC signal. Jag har alltid forcerat video ut pÄ min TViX och den har aldrig strulat med videosignalen. Det var nÄgon som hade gÄtt igenom Auto EDID filerna frÄn ett gÀng olika Samsungmodeller, blandat HD, Full HD och olika prestanda och EDID infon var exakt samma. (Har tyvÀrr inte nÄgon kÀlla pÄ det.) KÀnns som att Auto EDID Àr en superbra funktion i teorin, men ganska crapig i praktiken. //BC
Redigerat av Unregistered2431065f, 13 October 2009 - 20:28.
Postad 13 October 2009 - 20:36
kajkaga01
-
kajkaga01
-
Wannabe
-
-
10 inlÀgg
Vad Àr det för filmtyp dÄ?
Formatet Àr IMG. Skall inte detta fungera? GÄr bra i datorn med VLC
Postad 13 October 2009 - 21:37
penke62
-
penke62
-
LĂ€rjunge
-
-
334 inlÀgg
Formatet Àr IMG. Skall inte detta fungera? GÄr bra i datorn med VLC
Img funkar nog inte med lös text. Den och iso Ă€r ju avbilder av dvd (oftast), och dĂ€r ligger ju texten inbĂ€ddad. Ăr du sĂ€ker pĂ„ att det inte Ă€r den inbĂ€ddade texten du ser i vlc?
Postad 13 October 2009 - 22:09
rustylefty
-
rustylefty
-
AnvÀndare
-
-
200 inlÀgg
Förmodligen aviserar din TV via EDID-kommandot att den vill ha NTSC signal. Jag har alltid forcerat video ut pÄ min TViX och den har aldrig strulat med videosignalen. Det var nÄgon som hade gÄtt igenom Auto EDID filerna frÄn ett gÀng olika Samsungmodeller, blandat HD, Full HD och olika prestanda och EDID infon var exakt samma. (Har tyvÀrr inte nÄgon kÀlla pÄ det.) KÀnns som att Auto EDID Àr en superbra funktion i teorin, men ganska crapig i praktiken.
//BC
Intressant lĂ€sning. Vore intressant att lĂ€sa kĂ€llan om du skulle kunna hitta den. Vilken video ut-instĂ€llning forcerar du ut? Ăndrar du den beroende pĂ„ vad du spelar för material? Att forcera ut 720p vid uppspelning av 576p eller 720p vid 1080p-uppspelning Ă€r inget som jag tycker lĂ„ter optimalt. Sen en liten fundering. Video ut, vad Ă€r det för vits med att anvĂ€nda sig av native-funktionen om det finns en video ut-funktion? Ăr det inte av lite samma funktion egt? Iofs innefattar det hertzen but still.
Postad 14 October 2009 - 10:21
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlÀgg
Nu kan jag inte ens köra TV Standard : PAL tillsammans med Video out mode: Auto EDID, nÀr jag verkstÀller intstÀllningarna Àndrar den till NTSC. Hel skumt. Kan inte heller ta PAL - 1080p utan den Àndrar till NTSC.
Kollade precis, jag kör tydligen 1.3.168 Har inte Àndrat en endaste gÄng sedan dagen jag köpte den. FörstÄr att det Àr grymt jobbigt att bilden försvinner, jag hader varit skogstokig! Men om du har en full HDtv hade jag kört 1080p eller om du har HDready hade jag kört 720p istÀllet för EDID. Jo det har funkat smÀrtfritt, 1 divxfil strulade. Gjorde om den till mkv sen funka den. 2filmer har hÀngt sig, ena fick jag aldrig att funka den andra fungerade nÀr jag starta om den. Det Àr de enda problemen jag haft med videodelen i tvixen. Dettta Àr nog ÀndÄ pÄ sÀkert minst 100sedda videofiler. Förmodligen aviserar din TV via EDID-kommandot att den vill ha NTSC signal. Jag har alltid forcerat video ut pÄ min TViX och den har aldrig strulat med videosignalen. Det var nÄgon som hade gÄtt igenom Auto EDID filerna frÄn ett gÀng olika Samsungmodeller, blandat HD, Full HD och olika prestanda och EDID infon var exakt samma. (Har tyvÀrr inte nÄgon kÀlla pÄ det.) KÀnns som att Auto EDID Àr en superbra funktion i teorin, men ganska crapig i praktiken.
//BC
Japp jag kör 720p "fixed" har en HDready tv, blir inte högre upplösning Ă€n sĂ„ pĂ„ den Ă€ndĂ„ lixom. Litar inte alls pĂ„ EDID, hade hemma en Asrock nettop innan Tvixen och den kĂ€nde av min tv som 1920x1080p  . Och för ett tag sedan dök EDID upp pĂ„ xbox360 i menyerna, det har strulat med 5.1ljudet för mig ibland vid uppstart. StĂ€ngde av EDID, nu fungerar det varje gĂ„ng hela tiden  . EDID ger jag inte mycket för Ă€n sĂ„ lĂ€nge i alla fall, Ă€r man lite insatt om vilka prylar man har tycker jag funktionen Ă€r överflödig.... Intressant lĂ€sning. Vore intressant att lĂ€sa kĂ€llan om du skulle kunna hitta den. Vilken video ut-instĂ€llning forcerar du ut? Ăndrar du den beroende pĂ„ vad du spelar för material? Att forcera ut 720p vid uppspelning av 576p eller 720p vid 1080p-uppspelning Ă€r inget som jag tycker lĂ„ter optimalt. Sen en liten fundering. Video ut, vad Ă€r det för vits med att anvĂ€nda sig av native-funktionen om det finns en video ut-funktion? Ăr det inte av lite samma funktion egt? Iofs innefattar det hertzen but still.
Kör sjÀlv 720p fixed. HAr man en tv som klarar 1080p Àr det inte optimalt sÄklart, dÄ borde man vÀl köra 1080p. Sen beror det hela ocksÄ pÄ vilken av Tvixen, din tv och förstÀrkare som skalar upp/ner bÀst. NÄgonstans kommer det ÀndÄ ske en upp/nerskalning.....
Redigerat av genstruktur, 14 October 2009 - 19:32.
Postad 14 October 2009 - 12:25
rustylefty
-
rustylefty
-
AnvÀndare
-
-
200 inlÀgg
Japp jag kör 720p "fixed" har en HDready tv, litar inte alls pÄ EDID. HAde hemma en Asrock nettop innan Tvixen och den kÀnde av min tv som 1920x1080p . Och för ett tag sedan dök EDID upp pÄ xbox360 i menyerna, det har strulat med 5.1ljudet för mig ibland vid uppstart. StÀngde av EDID, nu fungerar det varje gÄng hela tiden . EDID ger jag inte mycket för Àn sÄ lÀnge i alla fall, Àr man lite insatt om vilka prylar man har tycker jag funktionen Àr överflödig....
Kör sjÀlv 720p fixed. HAr man en tv som klarar 1080p Àr det inte optimalt sÄklart, dÄ borde man vÀl köra 1080p. Sen beror det hela ocksÄ pÄ vilken av Tvixen, din tv och förstÀrkare som skalar upp/ner bÀst. NÄgonstans kommer det ÀndÄ ske en upp/nerskalning.....
I mitt fall har jag en Full-HD-tv och den sköter uppskalningen bÀst. DÀrför har jag stÀllt in native mode sÄ gott det gÄr till att den inte ska uppskala nÄgonting men givetvis undantag för 720/24p som man fÄr skicka ut 1080/24p. Men jag Àr fortfarande inte pÄ det klara med vad native mode har för funktion om man sedan forcerar ut en viss upplösning pÄ video ut. Har man en Full-HD-tv skulle jag tycka att det vore bÀst att forcera ut 720p om lÄt sÀga tvn sköter uppskalningen bÀttre. Dock Àr jag inte ett fan av att om man drar en ISO pÄ 576p att lÄta dÄ tvixen skala upp till 720p som sedan skickas till tvn.. Men pÄ native mode iaf sÄ har jag som sagt stÀllt in att 576p ska skickas 576p. Det Àr sÄ jag vill ha det. Men, ja, hur fungerar den dÀr tvixen egt
Postad 14 October 2009 - 13:59
Unregistered8a394dde
-
Unregistered8a394dde
-
Wannabe
-
-
45 inlÀgg
Jag vet inte om jag haft med menyer eller icke pÄ nÄgra av de ~50gb stora bluray filmer jag testat med tvixen. Har inte sett nÄgra menyer iaf.
Jag har inte heller lyckats fÄ sjÀlva filmen att fungera felfritt. Felen kommer direkt nÀr man vÀljer ett HD-ljudspÄr. Bilden börjar hacka och fastna sÄ det blir helt vÀrdelöst att glo pÄ.
Försöker Du spela upp BD-ISO eller BD-Mapp? BD-ISO har jag aldrig fÄtt att funka smÀrtfritt BD-MApp funkat kanon hittils
Postad 14 October 2009 - 16:13
XorXaX
-
XorXaX
-
Wannabe
-
-
32 inlÀgg
Hej!
TÀnkte köpa en TViX 6500A nÀsta vecka och har en fundering bara, följer det med en HDMI-kabel i förpackningen eller mÄste jag köpa till det sjÀlv? Jag Àr ingen ljud eller bild nörd och har ingen förstÀrkare som klarar HDMI in eller DTS eller nÄgot annat avancerat. TVn Àr en Sony Bravia KDL-40V5610 som ska ha stöd för HDMI 1.3.
Men som sagt, följer det med nÄgon HDMI kabel?
Tack pÄ förhand!
HĂ€lsningar
Jonas
Postad 14 October 2009 - 16:21
jallelund
-
jallelund
-
Wannabe
-
-
20 inlÀgg
Postad 14 October 2009 - 19:25
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlÀgg
I mitt fall har jag en Full-HD-tv och den sköter uppskalningen bÀst. DÀrför har jag stÀllt in native mode sÄ gott det gÄr till att den inte ska uppskala nÄgonting men givetvis undantag för 720/24p som man fÄr skicka ut 1080/24p. Men jag Àr fortfarande inte pÄ det klara med vad native mode har för funktion om man sedan forcerar ut en viss upplösning pÄ video ut. Har man en Full-HD-tv skulle jag tycka att det vore bÀst att forcera ut 720p om lÄt sÀga tvn sköter uppskalningen bÀttre. Dock Àr jag inte ett fan av att om man drar en ISO pÄ 576p att lÄta dÄ tvixen skala upp till 720p som sedan skickas till tvn.. Men pÄ native mode iaf sÄ har jag som sagt stÀllt in att 576p ska skickas 576p. Det Àr sÄ jag vill ha det. Men, ja, hur fungerar den dÀr tvixen egt 
Jo med en sÄdan tv som du har sÄ hade jag gjort likadant! Fipplade lite med den dÀr native mode första dagen nÀr jag köpte tvixen men tyckte inte jag uppfatade sÄ stor skillnad om ingen alls. Man kanske kan bypassa den forcerad upplösningen med nativ mode? Gissar bara... Sen har jag nog bara spelat 1fil med 576p upplösning hitills, bara varit 720p eller 1080p hos mig, fÄr kanske utvÀrdera det mer nÀr jag fÄr en dvdfilm. Ser du nÄgon skillnad med nativ mode pÄ? Kanske dum frÄga eftersom du kör det HDMI kabel följer med.
Jupp, gjorde det i min med.
Redigerat av genstruktur, 14 October 2009 - 19:30.
Postad 14 October 2009 - 23:35
kajkaga01
-
kajkaga01
-
Wannabe
-
-
10 inlÀgg
Img funkar nog inte med lös text. Den och iso Ă€r ju avbilder av dvd (oftast), och dĂ€r ligger ju texten inbĂ€ddad. Ăr du sĂ€ker pĂ„ att det inte Ă€r den inbĂ€ddade texten du ser i vlc?
Nej denna IMG filen har ingen text, har nu "lÄnat" samma film fast i AVI format och det fungerar. SÄ frÄgan kvarstÄr Fungerar IMG med lös text, nÄgon som provat?
Postad 15 October 2009 - 11:35
Pascoe
-
Pascoe
-
AnvÀndare
-
-
107 inlÀgg
TrÄkigt  .
Nu har jag börjat fÄ problem med min TVIX. Helt plötsligt dör ljudet och ibland försvinner bilden nÄn sekund senare (som om dÀr inte Àr nÄn signal ut frÄn tvixen lÀngre).
Den har funkat perfekt i nÄn vecka innan detta började hÀnda....
Enda som hjÀlper Àr att starta om den.
Har ju lÀst att det funnits problem med att bildn försvann för vissa, men ni smom har det problemet försvinner ert ljud innan bilden med?
Fanns det nÄn tidig firmware sm inte hade detta problem? Eller ska man dra in senaste betan?
Tacksam för hjÀlp!
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|