* Officiell tråd - TViX M-6500A *
7525 svar till detta ämne
Postad 10 oktober 2009 - 00:15
IronStove
-
IronStove
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Netshare igen...
Jag har nu kommit så långt att jag kommer åt min "mediafolder" via netshare och kan navigera ner till enskild fil. Problemet är att jag inte kan spela upp filen. "Loading..." texten kommer upp och där fryser den, blir tvungen att boota om. Kopierar jag över den till tvixen är det inga problem så det är inga fel på filerna.
Vad kan vara problemet?
Postad 10 oktober 2009 - 10:52
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Nej, du kan ställa den att alltid köra ut 720p/50 eller 60Hz. Precis som Pascoe skriver..
Japp så jag kör, 720p/50hz.
Postad 10 oktober 2009 - 11:08
Pascoe
-
Pascoe
-
Användare
-
-
107 inlägg
Netshare igen...
Jag har nu kommit så långt att jag kommer åt min "mediafolder" via netshare och kan navigera ner till enskild fil. Problemet är att jag inte kan spela upp filen. "Loading..." texten kommer upp och där fryser den, blir tvungen att boota om. Kopierar jag över den till tvixen är det inga problem så det är inga fel på filerna. Vad kan vara problemet?
Hur har du kopplat nätverket, wifi eller kabel? 10/100/1000 Mbit?
Postad 10 oktober 2009 - 11:12
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1 517 inlägg
Ännu en beta-fw ute nu http://demod.dvico.c...6x00_1.4.25.zipChanges from 1.4.22 1) Player - When used with some TVs, screen flickers and becomes black after a few seconds. This happens very irregualry, so it is hard to debug. We think it's SDK(Software Develpment Kit) bug from Sigmadesigns. So, we did some work around. When this happen, please press "VIDEO" button once and it will become nomal.(It is hard to check whether it solves the problem because we only have one monitor (out of 100 TVs and monitors ) that can reproduce the problem but it happens once in days. The SDK that the firmware 1.2.52 based upon does not have this problem but we cannot go back to this SDK because it has other bugs including not outputing HD audio output through optical or coax. - Fixed: The audio file tag info is broken. Does not show APE and CUE tags. - Fixed: The Prev and Next key does not work as paging while music play. - Fixed: The audio album jacket is not shown on the info page when an audio file is selected from icon mode - Improved: Now, shows the audio jacket files on the folder of currently playing file in the Audio info page. 2) ETC - Fixed: Cannot copy large size files over SAMBA. - Fixed: System reboot when user try to remount local HDD after copy files through FTP.
Redigerat av DevilGod, 10 oktober 2009 - 11:21.
Postad 10 oktober 2009 - 12:03
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
Netshare igen...
Jag har nu kommit så långt att jag kommer åt min "mediafolder" via netshare och kan navigera ner till enskild fil. Problemet är att jag inte kan spela upp filen. "Loading..." texten kommer upp och där fryser den, blir tvungen att boota om. Kopierar jag över den till tvixen är det inga problem så det är inga fel på filerna. Vad kan vara problemet?
Det skulle kunna vara ett brandväggsproblem eller om du kör Vista så finns det en hel hög fallgropar. Kan inte hjälpa dig med Vista dock, för det är enda OS'et som jag aldrig använt. Man ska inte behöva öppna portar om man kör i det lokala nätverket, men de portar som används är åtminstone 111, 1039, 1047, 1048 och 2049.
Postad 10 oktober 2009 - 12:12
Pascoe
-
Pascoe
-
Användare
-
-
107 inlägg
Det skulle kunna vara ett brandväggsproblem eller om du kör Vista så finns det en hel hög fallgropar. Kan inte hjälpa dig med Vista dock, för det är enda OS'et som jag aldrig använt. Man ska inte behöva öppna portar om man kör i det lokala nätverket, men de portar som används är åtminstone 111, 1039, 1047, 1048 och 2049.
Jag skrev kanske det inna men har du testat med UpNP server ist??
Postad 10 oktober 2009 - 12:37
exiz
-
exiz
-
Amatör
-
-
90 inlägg
hej.. har ett problem köpte en D-Link DWA-140 och har firmware 1.4.22 på tvixen men den fungerar inte, får ingen ip fast att jag har anslutet till nätverket
Postad 10 oktober 2009 - 12:41
Pascoe
-
Pascoe
-
Användare
-
-
107 inlägg
hej.. har ett problem köpte en D-Link DWA-140 och har firmware 1.4.22 på tvixen men den fungerar inte, får ingen ip fast att jag har anslutet till nätverket
Har du testat med en annan kabel? Kollat så det inte är brandväggen i ditt OS?
Postad 10 oktober 2009 - 12:42
exiz
-
exiz
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Har du testat med en annan kabel? Kollat så det inte är brandväggen i ditt OS?
har kört med kabel förut men nu är tvixen i sovrummet ist, o det var därför jag köpte en usb adapter dvs d-link DWA-140
Postad 10 oktober 2009 - 15:42
Pascoe
-
Pascoe
-
Användare
-
-
107 inlägg
har kört med kabel förut men nu är tvixen i sovrummet ist, o det var därför jag köpte en usb adapter dvs d-link DWA-140
Aha, sorry fatta inte att det va en trådlös!! Inga bra ideer då tyvärr.
Postad 10 oktober 2009 - 17:07
rustylefty
-
rustylefty
-
Användare
-
-
200 inlägg
Ännu en beta-fw ute nu http://demod.dvico.c...6x00_1.4.25.zip
Changes from 1.4.22
1) Player - When used with some TVs, screen flickers and becomes black after a few seconds. This happens very irregualry, so it is hard to debug. We think it's SDK(Software Develpment Kit) bug from Sigmadesigns. So, we did some work around. When this happen, please press "VIDEO" button once and it will become nomal.(It is hard to check whether it solves the problem because we only have one monitor (out of 100 TVs and monitors ) that can reproduce the problem but it happens once in days. The SDK that the firmware 1.2.52 based upon does not have this problem but we cannot go back to this SDK because it has other bugs including not outputing HD audio output through optical or coax. 2) ETC - Fixed: Cannot copy large size files over SAMBA. - Fixed: System reboot when user try to remount local HDD after copy files through FTP.
Nice, denna ska dras in omgående sen jag får tid. Hoppas de löser den första punkten.. det är en aning irriterande.
Postad 10 oktober 2009 - 18:57
Unregistered2431065f
-
Unregistered2431065f
-
Lärjunge
-
-
473 inlägg
Jag tror jag vet vad som är problemet. Har nämligen stött på samma sak själv. Testa att ställa om krypteringen i ditt WLAN så att det kör WEP istället för WPA eller vad du nu kör. Kommer förmodligen att funka då. Vete fan varför, men det verkar som att WPA inte lirar som det ska i M-6500. (Funkar bra i nya M6600N och gamla R2230). Jag har mailat Dvico för att få reda på vad som är problemet men inte fått något svar än. //BC
Postad 10 oktober 2009 - 19:57
Mindcrime
-
Mindcrime
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Tja!
Kanske konstig fråga men jag undrar om man väljer att uppdatera sitt firmware och ångrar sig sedan och använder "återställa den till frabikinställd" blir det då firmwaret som var "out of the box" dvs. för min del, 1.3.95F?
Varför jag undrar är för att jag läst att många har haft problem med sin tvix och jag tycker att den har fungerat förträffligt underbart från första stund med 1.3.95F.
Min andra fråga som berör anledningen till tvix uppdateringen är om tvix 6500 klarar att hantera kompletta blurays med menyer osv osv. utan problem? och med vilken firmware i så fall?
/Mindcrime
Redigerat av Mindcrime, 10 oktober 2009 - 19:59.
Postad 11 oktober 2009 - 11:54
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1 517 inlägg
Slängde in 1.4.25 nu idag och fick känslan att den bootade snabbare än tidigare - får nog ta och klocka den
Postad 11 oktober 2009 - 15:51
kajkaga01
-
kajkaga01
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Någon som kan hjälpa mig
Jag får inte undertexterna till att fungera, lägger srt filen i samma mapp som filmen.
När jag sedan trycker på "subtitles" efter det att jag startat filmen händer inget det finns inga undertexter
Postad 11 oktober 2009 - 15:59
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Någon som kan hjälpa mig Jag får inte undertexterna till att fungera, lägger srt filen i samma mapp som filmen. När jag sedan trycker på "subtitles" efter det att jag startat filmen händer inget det finns inga undertexter
Kanske dum fråga men det är väl exakt samma namn på filmfilen och srt.filen?
Postad 11 oktober 2009 - 16:23
kajkaga01
-
kajkaga01
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Postad 11 oktober 2009 - 16:26
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Ja, exakt samma
Hmm ja det var konstigt då, har aldrig varit något problem för mig med undertexter. Får hoppas att det är någon anna som kanske vet vad det är för problem.
Postad 11 oktober 2009 - 17:36
penke62
-
penke62
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Någon som kan hjälpa mig Jag får inte undertexterna till att fungera, lägger srt filen i samma mapp som filmen. När jag sedan trycker på "subtitles" efter det att jag startat filmen händer inget det finns inga undertexter
Vad är det för filmtyp då?
Postad 11 oktober 2009 - 20:04
exiz
-
exiz
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Jag tror jag vet vad som är problemet. Har nämligen stött på samma sak själv. Testa att ställa om krypteringen i ditt WLAN så att det kör WEP istället för WPA eller vad du nu kör. Kommer förmodligen att funka då. Vete fan varför, men det verkar som att WPA inte lirar som det ska i M-6500. (Funkar bra i nya M6600N och gamla R2230). Jag har mailat Dvico för att få reda på vad som är problemet men inte fått något svar än.
//BC
tack för svar, kan tyvärr inte ändra mitt till WEP ist för WPA min Aiport Extreme kör enbart WPA / WPA2 så jag får väll helt enkelt lämna tillbaka den
Postad 12 oktober 2009 - 09:15
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1 202 inlägg
Tja!
Kanske konstig fråga men jag undrar om man väljer att uppdatera sitt firmware och ångrar sig sedan och använder "återställa den till frabikinställd" blir det då firmwaret som var "out of the box" dvs. för min del, 1.3.95F?
Varför jag undrar är för att jag läst att många har haft problem med sin tvix och jag tycker att den har fungerat förträffligt underbart från första stund med 1.3.95F.
Nej, så fungerar det inte. Om du väljer att återställa fabriksinställningarna kommer alla användarinställningar att nollställas (dvs. bild-, ljud-, nätverksinställningar etc.). Men firmwaren kommer inte att påverkas. Om du är rädd att en uppgradering kommer att innebära en försämring är det bästa att leta upp installationsfilen för den firmware som du vill kunna gå tillbaka till (dvs. för din del 1.3.95F) så att du kan installera den igen om den nyare versionen inte visar sig fungera som du hoppats.
Postad 12 oktober 2009 - 16:11
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1 363 inlägg
Min andra fråga som berör anledningen till tvix uppdateringen är om tvix 6500 klarar att hantera kompletta blurays med menyer osv osv. utan problem? och med vilken firmware i så fall?
Jag vet inte om jag haft med menyer eller icke på några av de ~50gb stora bluray filmer jag testat med tvixen. Har inte sett några menyer iaf. Jag har inte heller lyckats få själva filmen att fungera felfritt. Felen kommer direkt när man väljer ett HD-ljudspår. Bilden börjar hacka och fastna så det blir helt värdelöst att glo på.
Postad 12 oktober 2009 - 17:45
rasmus84
-
rasmus84
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Ja, exakt samma
Prova o tryck på subtitle-knappen två gånger i rad och se till att text-filen har exakt samma namn som film filen.
Postad 12 oktober 2009 - 18:22
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1 517 inlägg
Crap! F/W 1.4.25 är värdelös för oss som ser film med separat sub som innehåller "åäö". Subben bryts då av... Jaha, då blir det att köra nån gammal F/W - igen - som vanligt.
Postad 12 oktober 2009 - 18:34
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1 363 inlägg
Crap! F/W 1.4.25 är värdelös för oss som ser film med separat sub som innehåller "åäö". Subben bryts då av... Jaha, då blir det att köra nån gammal F/W - igen - som vanligt.
vaaaa? fungerar inte vanliga .str filer som dom gjort tidigare? :S
Postad 12 oktober 2009 - 18:52
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1 517 inlägg
vaaaa? fungerar inte vanliga .str filer som dom gjort tidigare? :S
Nope. Tråkigt nog inte. Det är som vanligt med F/W till Tvix - de fixar en sak och saboterar två andra Eller - nån annan som testat och det funkar för?
Postad 12 oktober 2009 - 19:30
ms0555
-
ms0555
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Har ni kollat så att ni har valt rätt språk för textning (w. europe). Jag har inga problem med åöä
Redigerat av ms0555, 12 oktober 2009 - 19:44.
Postad 12 oktober 2009 - 19:35
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Jag har inte problem med separat sub, men däremot när den ligger med i filen Maveric
Postad 12 oktober 2009 - 20:21
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1 363 inlägg
Goda nyheter från er pojkar.. då behöver jag inte byta tillbaka till gammal FW.
Tyckte även att audio-biten är kraftigt förbättrad från 1.2.52 (versionen). Nu var det ju enkelt att skapa playlist och välja annan låt medans man lyssnade på en annan.. jippiii =)
Slipper använda xboxen som musik-center. Nu måste jag bara lyckas få min dir655 att ta emot USB-HHDn, så att jag kan lära mig hur man hittar disken över nätverket med tvixen (bara kört med diskar ikopplade till tvixen hittils).
Postad 12 oktober 2009 - 20:55
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1 517 inlägg
massa citat ang sub.
Hm, jag är tusen % säker på att jag valde Western -> Svenska när jag installerade den... Men men, får väl testa att göra om det - var snabb att skicka in 1.2.52 igen Men har ni läst om att vissa enheter blir ruskigt snabba pga 1.4.25?
Postad 12 oktober 2009 - 21:02
Pascoe
-
Pascoe
-
Användare
-
-
107 inlägg
Hm, jag är tusen % säker på att jag valde Western -> Svenska när jag installerade den... Men men, får väl testa att göra om det - var snabb att skicka in 1.2.52 igen
Men har ni läst om att vissa enheter blir ruskigt snabba pga 1.4.25?
Vad menas med ruskigt snabba, i vilket sammanhang?
Postad 13 oktober 2009 - 09:40
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1 517 inlägg
Vad menas med ruskigt snabba, i vilket sammanhang?
DOH!!  My ULTRA bad... Vad jag tänkte skriva var "varma" - men mina fingrar ville tydligen inte skriva det
Postad 13 oktober 2009 - 09:50
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Själv tycker jag inte det verkar vara någon ide att byta FW hela tiden, mest problem verkar det som. Jag tänker bara byta när det kommer nåt som jag verkligen saknar.
Postad 13 oktober 2009 - 10:25
Pascoe
-
Pascoe
-
Användare
-
-
107 inlägg
Själv tycker jag inte det verkar vara någon ide att byta FW hela tiden, mest problem verkar det som. Jag tänker bara byta när det kommer nåt som jag verkligen saknar.
Den teorin kör jag också på
Postad 13 oktober 2009 - 10:27
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Den teorin kör jag också på 
Mmm lite.... don´t try fix it, if it ain´t broken.  Visst kan förstå att vissa tycker det är kul att "mecka" kanske. Själv så hatar jag när tekniska saker inte funkar som jag vill, funkar de som jag vill pillar jag inte på dem. Edit: Min klocka ställer iofs om sig har jag märkt, går 1tim för sakta ibland. Sen nästa gång man sätter på tvixen går den rätt. Ett rätt litet problem som jag kan leva med iofs.
Redigerat av genstruktur, 13 oktober 2009 - 10:34.
Postad 13 oktober 2009 - 14:28
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1 363 inlägg
Mmm lite.... don´t try fix it, if it ain´t broken. 
Jag älskar att dom fixat playlistfunktionen och att musikuppspelning är så mycket lättare. Nu kan man härda ut att ha tvixen som redskap för detta ändamål. Ett problem med senaste beta är att om man går tillbaka till playlist och ska välja ny låt. Detta resulterar ibland (nu 2 ggr under ca 1 timmes lyssnande) i att tvixen reebotar helt utan anledning.
Postad 13 oktober 2009 - 14:37
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Ett problem med senaste beta är att om man går tillbaka till playlist och ska välja ny låt. Detta resulterar ibland (nu 2 ggr under ca 1 timmes lyssnande) i att tvixen reebotar helt utan anledning.
Japp det där händer mig också, efter man spelat en längre tid att den rebootar. Jag kör, ja vad kör jag nu för FW nåt med 168  . Den var nyaste för 1mån sedan i alla fall...... Är inte så beroende av musikuppspelningen i tvixen ändå, köpte den för film. Musik är bara en bonus....så jag kan leva med det men är det ens enda musikkälla förstår jag att det är grymt störande. Så länge allt med film funkar perfekt så är jag nöjd och det har det gjort hitills!
Redigerat av genstruktur, 13 oktober 2009 - 14:41.
Postad 13 oktober 2009 - 17:07
ahhshiee
-
ahhshiee
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Nu har det börjat strula igen..Bilden försvinner när jag använder tvixen..Men ljudet funkar som vanligt. kör senaste beta F/W.
Nu kan jag inte ens köra TV Standard : PAL tillsammans med Video out mode: Auto EDID, när jag verkställer intställningarna ändrar den till NTSC. Hel skumt.
Kan inte heller ta PAL - 1080p utan den ändrar till NTSC.
Genstruktur vad kör du med för F/W nu ? den verkar ju funka ganska smärtfritt för dig..
Någon som känner igen sig i detta?
Vore kul också, om folk kunde skriva upp vad dom kör med för inställningar på sin tvix, samt vilken TV ni har.
Redigerat av ahhshiee, 13 oktober 2009 - 19:34.
Postad 13 oktober 2009 - 20:28
Unregistered2431065f
-
Unregistered2431065f
-
Lärjunge
-
-
473 inlägg
Nu har det börjat strula igen..Bilden försvinner när jag använder tvixen..Men ljudet funkar som vanligt. kör senaste beta F/W.
Nu kan jag inte ens köra TV Standard : PAL tillsammans med Video out mode: Auto EDID, när jag verkställer intställningarna ändrar den till NTSC. Hel skumt. Kan inte heller ta PAL - 1080p utan den ändrar till NTSC.
Genstruktur vad kör du med för F/W nu ? den verkar ju funka ganska smärtfritt för dig..
Någon som känner igen sig i detta?
Vore kul också, om folk kunde skriva upp vad dom kör med för inställningar på sin tvix, samt vilken TV ni har.
Förmodligen aviserar din TV via EDID-kommandot att den vill ha NTSC signal. Jag har alltid forcerat video ut på min TViX och den har aldrig strulat med videosignalen. Det var någon som hade gått igenom Auto EDID filerna från ett gäng olika Samsungmodeller, blandat HD, Full HD och olika prestanda och EDID infon var exakt samma. (Har tyvärr inte någon källa på det.) Känns som att Auto EDID är en superbra funktion i teorin, men ganska crapig i praktiken. //BC
Redigerat av Unregistered2431065f, 13 oktober 2009 - 20:28.
Postad 13 oktober 2009 - 20:36
kajkaga01
-
kajkaga01
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Vad är det för filmtyp då?
Formatet är IMG. Skall inte detta fungera? Går bra i datorn med VLC
Postad 13 oktober 2009 - 21:37
penke62
-
penke62
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Formatet är IMG. Skall inte detta fungera? Går bra i datorn med VLC
Img funkar nog inte med lös text. Den och iso är ju avbilder av dvd (oftast), och där ligger ju texten inbäddad. Är du säker på att det inte är den inbäddade texten du ser i vlc?
Postad 13 oktober 2009 - 22:09
rustylefty
-
rustylefty
-
Användare
-
-
200 inlägg
Förmodligen aviserar din TV via EDID-kommandot att den vill ha NTSC signal. Jag har alltid forcerat video ut på min TViX och den har aldrig strulat med videosignalen. Det var någon som hade gått igenom Auto EDID filerna från ett gäng olika Samsungmodeller, blandat HD, Full HD och olika prestanda och EDID infon var exakt samma. (Har tyvärr inte någon källa på det.) Känns som att Auto EDID är en superbra funktion i teorin, men ganska crapig i praktiken.
//BC
Intressant läsning. Vore intressant att läsa källan om du skulle kunna hitta den. Vilken video ut-inställning forcerar du ut? Ändrar du den beroende på vad du spelar för material? Att forcera ut 720p vid uppspelning av 576p eller 720p vid 1080p-uppspelning är inget som jag tycker låter optimalt. Sen en liten fundering. Video ut, vad är det för vits med att använda sig av native-funktionen om det finns en video ut-funktion? Är det inte av lite samma funktion egt? Iofs innefattar det hertzen but still.
Postad 14 oktober 2009 - 10:21
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Nu kan jag inte ens köra TV Standard : PAL tillsammans med Video out mode: Auto EDID, när jag verkställer intställningarna ändrar den till NTSC. Hel skumt. Kan inte heller ta PAL - 1080p utan den ändrar till NTSC.
Kollade precis, jag kör tydligen 1.3.168 Har inte ändrat en endaste gång sedan dagen jag köpte den. Förstår att det är grymt jobbigt att bilden försvinner, jag hader varit skogstokig! Men om du har en full HDtv hade jag kört 1080p eller om du har HDready hade jag kört 720p istället för EDID. Jo det har funkat smärtfritt, 1 divxfil strulade. Gjorde om den till mkv sen funka den. 2filmer har hängt sig, ena fick jag aldrig att funka den andra fungerade när jag starta om den. Det är de enda problemen jag haft med videodelen i tvixen. Dettta är nog ändå på säkert minst 100sedda videofiler. Förmodligen aviserar din TV via EDID-kommandot att den vill ha NTSC signal. Jag har alltid forcerat video ut på min TViX och den har aldrig strulat med videosignalen. Det var någon som hade gått igenom Auto EDID filerna från ett gäng olika Samsungmodeller, blandat HD, Full HD och olika prestanda och EDID infon var exakt samma. (Har tyvärr inte någon källa på det.) Känns som att Auto EDID är en superbra funktion i teorin, men ganska crapig i praktiken.
//BC
Japp jag kör 720p "fixed" har en HDready tv, blir inte högre upplösning än så på den ändå lixom. Litar inte alls på EDID, hade hemma en Asrock nettop innan Tvixen och den kände av min tv som 1920x1080p  . Och för ett tag sedan dök EDID upp på xbox360 i menyerna, det har strulat med 5.1ljudet för mig ibland vid uppstart. Stängde av EDID, nu fungerar det varje gång hela tiden  . EDID ger jag inte mycket för än så länge i alla fall, är man lite insatt om vilka prylar man har tycker jag funktionen är överflödig.... Intressant läsning. Vore intressant att läsa källan om du skulle kunna hitta den. Vilken video ut-inställning forcerar du ut? Ändrar du den beroende på vad du spelar för material? Att forcera ut 720p vid uppspelning av 576p eller 720p vid 1080p-uppspelning är inget som jag tycker låter optimalt. Sen en liten fundering. Video ut, vad är det för vits med att använda sig av native-funktionen om det finns en video ut-funktion? Är det inte av lite samma funktion egt? Iofs innefattar det hertzen but still.
Kör själv 720p fixed. HAr man en tv som klarar 1080p är det inte optimalt såklart, då borde man väl köra 1080p. Sen beror det hela också på vilken av Tvixen, din tv och förstärkare som skalar upp/ner bäst. Någonstans kommer det ändå ske en upp/nerskalning.....
Redigerat av genstruktur, 14 oktober 2009 - 19:32.
Postad 14 oktober 2009 - 12:25
rustylefty
-
rustylefty
-
Användare
-
-
200 inlägg
Japp jag kör 720p "fixed" har en HDready tv, litar inte alls på EDID. HAde hemma en Asrock nettop innan Tvixen och den kände av min tv som 1920x1080p . Och för ett tag sedan dök EDID upp på xbox360 i menyerna, det har strulat med 5.1ljudet för mig ibland vid uppstart. Stängde av EDID, nu fungerar det varje gång hela tiden . EDID ger jag inte mycket för än så länge i alla fall, är man lite insatt om vilka prylar man har tycker jag funktionen är överflödig....
Kör själv 720p fixed. HAr man en tv som klarar 1080p är det inte optimalt såklart, då borde man väl köra 1080p. Sen beror det hela också på vilken av Tvixen, din tv och förstärkare som skalar upp/ner bäst. Någonstans kommer det ändå ske en upp/nerskalning.....
I mitt fall har jag en Full-HD-tv och den sköter uppskalningen bäst. Därför har jag ställt in native mode så gott det går till att den inte ska uppskala någonting men givetvis undantag för 720/24p som man får skicka ut 1080/24p. Men jag är fortfarande inte på det klara med vad native mode har för funktion om man sedan forcerar ut en viss upplösning på video ut. Har man en Full-HD-tv skulle jag tycka att det vore bäst att forcera ut 720p om låt säga tvn sköter uppskalningen bättre. Dock är jag inte ett fan av att om man drar en ISO på 576p att låta då tvixen skala upp till 720p som sedan skickas till tvn.. Men på native mode iaf så har jag som sagt ställt in att 576p ska skickas 576p. Det är så jag vill ha det. Men, ja, hur fungerar den där tvixen egt
Postad 14 oktober 2009 - 13:59
Unregistered8a394dde
-
Unregistered8a394dde
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Jag vet inte om jag haft med menyer eller icke på några av de ~50gb stora bluray filmer jag testat med tvixen. Har inte sett några menyer iaf.
Jag har inte heller lyckats få själva filmen att fungera felfritt. Felen kommer direkt när man väljer ett HD-ljudspår. Bilden börjar hacka och fastna så det blir helt värdelöst att glo på.
Försöker Du spela upp BD-ISO eller BD-Mapp? BD-ISO har jag aldrig fått att funka smärtfritt BD-MApp funkat kanon hittils
Postad 14 oktober 2009 - 16:13
XorXaX
-
XorXaX
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Hej!
Tänkte köpa en TViX 6500A nästa vecka och har en fundering bara, följer det med en HDMI-kabel i förpackningen eller måste jag köpa till det själv? Jag är ingen ljud eller bild nörd och har ingen förstärkare som klarar HDMI in eller DTS eller något annat avancerat. TVn är en Sony Bravia KDL-40V5610 som ska ha stöd för HDMI 1.3.
Men som sagt, följer det med någon HDMI kabel?
Tack på förhand!
Hälsningar
Jonas
Postad 14 oktober 2009 - 16:21
jallelund
-
jallelund
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Postad 14 oktober 2009 - 19:25
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
I mitt fall har jag en Full-HD-tv och den sköter uppskalningen bäst. Därför har jag ställt in native mode så gott det går till att den inte ska uppskala någonting men givetvis undantag för 720/24p som man får skicka ut 1080/24p. Men jag är fortfarande inte på det klara med vad native mode har för funktion om man sedan forcerar ut en viss upplösning på video ut. Har man en Full-HD-tv skulle jag tycka att det vore bäst att forcera ut 720p om låt säga tvn sköter uppskalningen bättre. Dock är jag inte ett fan av att om man drar en ISO på 576p att låta då tvixen skala upp till 720p som sedan skickas till tvn.. Men på native mode iaf så har jag som sagt ställt in att 576p ska skickas 576p. Det är så jag vill ha det. Men, ja, hur fungerar den där tvixen egt 
Jo med en sådan tv som du har så hade jag gjort likadant! Fipplade lite med den där native mode första dagen när jag köpte tvixen men tyckte inte jag uppfatade så stor skillnad om ingen alls. Man kanske kan bypassa den forcerad upplösningen med nativ mode? Gissar bara... Sen har jag nog bara spelat 1fil med 576p upplösning hitills, bara varit 720p eller 1080p hos mig, får kanske utvärdera det mer när jag får en dvdfilm. Ser du någon skillnad med nativ mode på? Kanske dum fråga eftersom du kör det HDMI kabel följer med.
Jupp, gjorde det i min med.
Redigerat av genstruktur, 14 oktober 2009 - 19:30.
Postad 14 oktober 2009 - 23:35
kajkaga01
-
kajkaga01
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Img funkar nog inte med lös text. Den och iso är ju avbilder av dvd (oftast), och där ligger ju texten inbäddad. Är du säker på att det inte är den inbäddade texten du ser i vlc?
Nej denna IMG filen har ingen text, har nu "lånat" samma film fast i AVI format och det fungerar. Så frågan kvarstår Fungerar IMG med lös text, någon som provat?
Postad 15 oktober 2009 - 11:35
Pascoe
-
Pascoe
-
Användare
-
-
107 inlägg
Tråkigt  .
Nu har jag börjat få problem med min TVIX. Helt plötsligt dör ljudet och ibland försvinner bilden nån sekund senare (som om där inte är nån signal ut från tvixen längre).
Den har funkat perfekt i nån vecka innan detta började hända....
Enda som hjälper är att starta om den.
Har ju läst att det funnits problem med att bildn försvann för vissa, men ni smom har det problemet försvinner ert ljud innan bilden med?
Fanns det nån tidig firmware sm inte hade detta problem? Eller ska man dra in senaste betan?
Tacksam för hjälp!
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|