Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 11 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 18 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 22 October 2009 - 23:18

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Är nu dags att skaffa en Tvix. Har ledsnat på HTPC som förvisso funkar riktigt bra men tar för mycket tid att pilla med osv. Men det är några frågor jag har...

- Kan Tvix spela fulla bluray (M2TS eller .ISO) från hårddisk?

Har hållit på att labba med fulla BD nu sista 2 dagarna. Så stora ISOfiler verkar inte tvixen klara av vad jag läst, den orkar inte. Resultatet var för mig att det började lagga och det hängde sig.

Nu har jag provat med M2TS och mappstruktur som skulle funka enligt vad jag läst. Allt funkar, HDljud och dyl men det verkar som det nu istället infinner sig ett lite "hack" när tvixen börjar spela filen efter i katalogen, ungefär som ett lagerbyte på vissa dvdspelare, har i alla fall haft 3st sådana "hack" på 26min film hitills, verkar inte heller optimalt.
Ändå har jag förstått det som att det SKALL fungera?

Kan iofs. vara filen det är fel på.

Är det någon som kan det här bättre?

Redigerat av genstruktur, 22 October 2009 - 23:23.

Postad 23 October 2009 - 07:05

Unregistered755e55da
  • Unregistered755e55da
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Hur gör man för att se Tvixens HDD i PC:n och flytta filer från PC:n till Tvixen från PC:n ?

/Anders

Postad 23 October 2009 - 08:58

wrekost
  • wrekost
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

(Är ju bortskämd med mediaportal med omslagsbilder, IMDB info osv där man kan sortera filmer på en speciell skådespelare, genre, år eller whatever... går detta med TVIX?)
- Hur hanteras TV-SERIER? Mediaportal har ju en underbar tvseries plugin med banners för serien, omslagsbilder för varje säsong osv. Hur hanterar TVIX avsnitt osv?

På den biten finns det risk du kommer att bli besviken. Det får att fixa något åt det hållet men troligen inte alls i klass med det du är van vid.

Postad 23 October 2009 - 10:11

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Har hållit på att labba med fulla BD nu sista 2 dagarna. Så stora ISOfiler verkar inte tvixen klara av vad jag läst, den orkar inte. Resultatet var för mig att det började lagga och det hängde sig.

Nu har jag provat med M2TS och mappstruktur som skulle funka enligt vad jag läst. Allt funkar, HDljud och dyl men det verkar som det nu istället infinner sig ett lite "hack" när tvixen börjar spela filen efter i katalogen, ungefär som ett lagerbyte på vissa dvdspelare, har i alla fall haft 3st sådana "hack" på 26min film hitills, verkar inte heller optimalt.

Låterju inte helt optimalt, men 3 hack på 26 min film är ju inte uruselt i alla fall.. kanske kommer någon uppdatering som fixar det snart.

På den biten finns det risk du kommer att bli besviken. Det får att fixa något åt det hållet men troligen inte alls i klass med det du är van vid.

Kollade lite på tvixie och det ser ok ut. Är inte jätteviktigt men omslagsbilder gör att mina ej läskunniga barn kan välja filmer själva osv.

Hur löser man hantering av TV-serier smidigt då? Vill ju inte ha varje avsnitt som en "filmtitel" liksom..

Postad 23 October 2009 - 10:30

Unregistered7ad2a59b
  • Unregistered7ad2a59b
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0

Jag muxar om samtliga mina blu-rays för att spara utrymme, vilket leder till att samtliga filmer enbart har en stor m2ts fil. Fungerar klockrent samt att du slipper alla ljud och textspår som man inte behöver :)

Redigerat av Unregistered7ad2a59b, 23 October 2009 - 10:31.

Postad 23 October 2009 - 11:00

Fredde321
  • Fredde321
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0

Hur gör man för att se Tvixens HDD i PC:n och flytta filer från PC:n till Tvixen från PC:n ?

/Anders

\\192.168.0.* (Tvixens IP-Adress)

i fältet högst upp i tex den här datorn. Sen är det bara mappa upp disken så den finns tillgänglig i "den här datorn"
alltså högerklicka och välj "anslut nätverksenhet"

Mvh Fredde

Redigerat av Fredde321, 23 October 2009 - 11:01.

Postad 23 October 2009 - 11:47

Mr Ma9oo
  • Mr Ma9oo
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Såg nu följane i changelog för 1.4.25:
"- Fixed: Cannot copy large size files over SAMBA."

Så troligtvis är det fix på detta problemet.

Tack för hjälpen. Jag nedgradera till titigare FW och den känns något stabilare. Har dock inte provat att packa upp några större filer till den. Men om nu problemet är erkänt så ligger problemet med största sanolikhet i den senaste FW.

De4n 1.4.25 är väl ingen officiell utan bara en Pre.Release eller?

Postad 23 October 2009 - 12:09

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Låterju inte helt optimalt, men 3 hack på 26 min film är ju inte uruselt i alla fall.. kanske kommer någon uppdatering som fixar det snart.

Skall prova göra om det med en fil till. Den jag provar med nu är en director cut och theaticalversion i samma fil, vet inte varför jag gjorde så. Kan vara att den inte klarar av att byta seamless mellan dem. Känns om att ibland funkar det bra i 15min, sen kan det hacka 3ggr på 5min så det verkar lite skumt. Börjar misstänka att det hackar när en DCscen skall in i filmen. Kan bero på min firmware också...

Jag muxar om samtliga mina blu-rays för att spara utrymme, vilket leder till att samtliga filmer enbart har en stor m2ts fil. Fungerar klockrent samt att du slipper alla ljud och textspår som man inte behöver :)

Mmm får försöka muxa på det sättet kanske.

Har en som muxat som är en enda stor m2ts fil, den fungerar. Dock inget HDljud på den så jag ser inte testet som tillförlitligt :)

Inte för att jag komma lägga in hela min BDsamling på tivxen i orginalstorlek, då blir disken snabbt full. Men kul att veta att det fungerar och på vissa filmer som är bra och jag ser ofta kanske jag gör så.

Redigerat av genstruktur, 23 October 2009 - 12:36.

Postad 23 October 2009 - 16:40

Unregistered755e55da
  • Unregistered755e55da
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

/Anders

i fältet högst upp i tex den här datorn. Sen är det bara mappa upp disken så den finns tillgänglig i "den här datorn"

Mvh Fredde

Jag får inte riktigt till det, kan du förklara lite enklare :D

Postad 24 October 2009 - 10:15

Lepricon
  • Lepricon
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0
Någon som har haft problem med sin fjärrkontroll eller att Tvixen inte tar emot signaler längre?
Helt plötsligt från ena dagen till den andra så fungerar inte längre fjärrkontrollen till min Tvix M-6500.
Har testat nya batterier samt när man trycker på den så blinkar den röda lampan men Tvixen reagerar inte.
Fungerar dock att trycka på tvixens knappar så det är något med antingen fjärren eller irmottagningen.

Vad gör man?

/A

Postad 24 October 2009 - 14:31

pseudonymen
  • pseudonymen
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Någon som har haft problem med sin fjärrkontroll eller att Tvixen inte tar emot signaler längre?
Helt plötsligt från ena dagen till den andra så fungerar inte längre fjärrkontrollen till min Tvix M-6500.
Har testat nya batterier samt när man trycker på den så blinkar den röda lampan men Tvixen reagerar inte.
Fungerar dock att trycka på tvixens knappar så det är något med antingen fjärren eller irmottagningen.

Vad gör man?

/A

Ett bra tips när man har problem med fjärrkontroller är att rikta fjärren mot en video eller digitalkamera. De flesta kameror uppfattar IR spektrat och man borde se att det blinkar när man trycker på knapparna på fjärren.

Postad 25 October 2009 - 20:33

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Hej

Jag har ett problem, Min tvix beter sig mycket konstigt. Den raderar filer, byter plats på mappar och filer.
Till exempel kan inte vissa videofiler inte hittas i tvixen trots att dom ligger på disken i USB-mode. Allt är superskumt. Zappar jag runt i tvixen i video-foldern så finns det mappar som till och med tappat sina namn.

Är det nån på MH som har varit med om nått liknade ? Jag kör Tvix 6500a med intern samsung disk + samt datorn är en macbook.

Oerhört tacksam för svar.
Gubbas

Postad 27 October 2009 - 21:31

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0

Hej

Jag har ett problem, Min tvix beter sig mycket konstigt. Den raderar filer, byter plats på mappar och filer.
Till exempel kan inte vissa videofiler inte hittas i tvixen trots att dom ligger på disken i USB-mode. Allt är superskumt. Zappar jag runt i tvixen i video-foldern så finns det mappar som till och med tappat sina namn.

Är det nån på MH som har varit med om nått liknade ? Jag kör Tvix 6500a med intern samsung disk + samt datorn är en macbook.

Oerhört tacksam för svar.
Gubbas

Hittade själv en lösning på mitt problem.
Alla problem försvann när jag formaterade om TVIX i windows, sen slog jag av Paragon pluggen och skapade ett nätverk och ftp:ade över alla filer, så i ett vips är jag en lycklig tvix ägare igen.

Så till alla er med Mac och tvix som fått problem. Klipp usb-kabeln och ftp:a över filerna i stället så kommer allt att gå mycket enklare. Samt passar på att säga Paragon NTFS pluggen är inte 100% säker, har jag förstått efter lite forskning.

Postad 27 October 2009 - 22:14

jimspif
  • jimspif
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hej!

Någon som vet var man kan få tag på DTV-mottagaren?
/Jim

Postad 27 October 2009 - 22:24

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0

Hej!

Någon som vet var man kan få tag på DTV-mottagaren?
/Jim

Är det DVB mottagaren du menar ?
http://www.dustinhom...5010331361.aspx

Postad 28 October 2009 - 13:04

Unregisteredf4a58d33
  • Unregisteredf4a58d33
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Har läst igenom denna tråd och även letat på MPCClub.com men inte hittat information som löser mitt problem. Kör i dagsläget fw 1.3.168. När jag streamar video från mitt NAS (antingen genom SAMBA eller NFS) så hänger sig TViXen efter ca 20 minuter. Startar jag om TViXen och kör samma fil från USB-disk flyter det på utan problem. Någon som har tips på vad problemet kan bero på?
Blir Tvixen varmare när man streamar över nätverket jämfört med USB? Har känt på Tvixen när den hänger sig och den känns inte super varm och den spelar ju upp samma fil från USB direkt efter omstart.

Postad 29 October 2009 - 09:33

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
La in senaste firmware 1.4.25 för nån vecka sedan och tyckte det funkade bra, men nu upplever jag problem med att vid panoreringar "laggar" bilden, har testat att byta FW till 1.3.74 men det är samma sak där nu.
har testat på 2st olika TV apparater en Philips 42" plasma och en Sony 32" LCD och det är samma sak på båda.
Vet inte om det är Tvixen som är problemet eller bara dåliga tv apparater, men jag har inte upplevt lagget tidigare tycker jag.

Filerna är .img och även .MKV och jag har provat ett 10-tal olika.
Edit: Jag kör från en lokal disk men problemet upplevs även vid nätverksuppspelning
Är det kanske läge att blåsa ur tvixen med lite luft/göra rent fläkten kan det hjälpa ?

några andra tips på någon inställning som kan förhindra hacket/lagget vid panoreringar och landskapsflygningar.
Edit: Sigmachippet ska väl klara av att spela upp utan att Lagga ?!

Tack på förhud

Redigerat av ferran, 29 October 2009 - 11:01.

Postad 29 October 2009 - 14:13

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

några andra tips på någon inställning som kan förhindra hacket/lagget vid panoreringar och landskapsflygningar.

Kan svara mig själv med ett svar och ytterligare en fråga
Sökte på forumet och hittade att det rör sig om sk. "judder" ?! såg att det antagligen handlar om uppskalnings problem.
båda tv apparaterna är HD-ready, hur skall jag då ställa in tvixen för att få en optimalbild utan sk judder ?! 720p eller auto/24 ?! fattar ingenting av detta, hoppas nån kan hjälpa mig =)

Postad 29 October 2009 - 14:47

Fredde321
  • Fredde321
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0

/Anders

Mvh Fredde

Jag får inte riktigt till det, kan du förklara lite enklare ^_^

Om du öppnar "Datorn / Den här datorn" sen tar du bort all text i fältet och skriver in tvixens IP-Adress med \\ tecknen framför adressen sen trycker du "Enter".

Då ska du få upp tvixen med en mapp som heter "Tvixhd1" (kan finnas fler om det finns fler partitioner på disken)
Då högerklickar du sen "Anslut nätverksenhet"

då kommer den att ligga under "Datorn/Den här datorn" så du lätt kommer åt den..

Kan tyvärr inte förklara enklare :)

Hoppas du får till det ;)

Postad 29 October 2009 - 16:40

tuppen
  • tuppen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Kan svara mig själv med ett svar och ytterligare en fråga
Sökte på forumet och hittade att det rör sig om sk. "judder" ?! såg att det antagligen handlar om uppskalnings problem.
båda tv apparaterna är HD-ready, hur skall jag då ställa in tvixen för att få en optimalbild utan sk judder ?! 720p eller auto/24 ?! fattar ingenting av detta, hoppas nån kan hjälpa mig =)

Sätt den på 720p om det är vad din TV max klarar. Körde själv så på min Sony 32" tidigare som klarade max 720p (HD ready)

Postad 29 October 2009 - 17:50

Unregistered755e55da
  • Unregistered755e55da
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Fredde 321:

Jag fattar inte var jag skall skriva in ip-adressen !?

Mvh Anders

Postad 30 October 2009 - 01:00

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Fredde 321:

Jag fattar inte var jag skall skriva in ip-adressen !?

Mvh Anders

Ibland dyker tvixen inte upp under nätverket.

Då kan du:
Högerklicka på "Den här datorn"
Välj "Anslut nätverksenhet..."
Klicka på "Registrera lagringsplats online eller anslut till en nätverksserver."
Nu söker den lite, efter sökningen, klicka på "Välj en annan nätverksplats" och sedan "nästa"
Sen i fältet skriver du in "\\n.n.n.n\Tvixhd1" där n.n.n.n motsvarar IP-adressen på Tvixen.

Nu ska den dyka upp.

Postad 30 October 2009 - 01:11

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

La in senaste firmware 1.4.25 för nån vecka sedan och tyckte det funkade bra, men nu upplever jag problem med att vid panoreringar "laggar" bilden, har testat att byta FW till 1.3.74 men det är samma sak där nu.
har testat på 2st olika TV apparater en Philips 42" plasma och en Sony 32" LCD och det är samma sak på båda.
Vet inte om det är Tvixen som är problemet eller bara dåliga tv apparater, men jag har inte upplevt lagget tidigare tycker jag.

Filerna är .img och även .MKV och jag har provat ett 10-tal olika.
Edit: Jag kör från en lokal disk men problemet upplevs även vid nätverksuppspelning
Är det kanske läge att blåsa ur tvixen med lite luft/göra rent fläkten kan det hjälpa ?

Edit: Sigmachippet ska väl klara av att spela upp utan att Lagga ?!

Tack på förhud

Är väl det vanliga vid 24p bluray(rip) och man inte har en tv som stöjder 24p? Fast det är klart har du inte haft det innan så låter det konstigt. Eller missförstod jag dig och ditt problem?

Själv får jag den effekten och då särskilt vid panoreringar eftersom min tv inte stödjer 24p.

https://www.minhembi...howtopic=153220

Redigerat av genstruktur, 30 October 2009 - 01:20.

Postad 31 October 2009 - 14:02

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Är väl det vanliga vid 24p bluray(rip) och man inte har en tv som stöjder 24p? Fast det är klart har du inte haft det innan så låter det konstigt. Eller missförstod jag dig och ditt problem?

Själv får jag den effekten och då särskilt vid panoreringar eftersom min tv inte stödjer 24p.

https://www.minhembi...howtopic=153220

Saken är den att jag får detta problem även med vanliga ISO´s/Img
Men det blev lite bättre nu när jag ställde in den

Postad 31 October 2009 - 21:11

jockeh__
  • jockeh__
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Jag har stött på ett riktigt störande problem....

Sedan en tid tillbaka så har jag fått besvär med att signalen från tvixen försvinner.
Det börjar med att ljudet försvinner och bilden börjar hoppa i några sekunder, sedan försvinner allt.
En omstart av maskinen och allt är frid och fröjd igen.

Det hände sällan förut, men nu har det hänt flera gånger denna vecka!

Någon annan som har samma problem, eller kanske rent av en lösning?

Edit: Har nu läst lite i tråden och det verkar som flera har problemet.

Redigerat av jockeh__, 31 October 2009 - 21:18.

Postad 31 October 2009 - 21:42

Pascoe
  • Pascoe
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Jag har stött på ett riktigt störande problem....

Sedan en tid tillbaka så har jag fått besvär med att signalen från tvixen försvinner.
Det börjar med att ljudet försvinner och bilden börjar hoppa i några sekunder, sedan försvinner allt.
En omstart av maskinen och allt är frid och fröjd igen.

Det hände sällan förut, men nu har det hänt flera gånger denna vecka!

Någon annan som har samma problem, eller kanske rent av en lösning?

Edit: Har nu läst lite i tråden och det verkar som flera har problemet.

Googla det, känt problem. kör endast med NTSC signal ut så brukar det försvinna. annars får man lägga in FW 1.2.25 för att få bort det

Postad 02 November 2009 - 20:08

....mr anders(son)
  • ....mr anders(son)
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hej på er

Har ett problem med vissa av mina DVD som jag rippat med Mactheripper eller Ripit
När jag väljer svensk text blir det engelsk. Alla andra textspråk funkar
Någon???

Postad 03 November 2009 - 08:59

MrStarhouse
  • MrStarhouse
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har lite problem med min Tvix 6500.

Jag har sökt en del i den här tråden men inte hittat nåt om detta.

Jag har skaffat en liten 2,5" USB hårddisk (Samsung S2 Portable 500GB), utan nätdel.

Jag ansluter den till Tvixen och kan komma åt dess filstruktur utan problem.

Jag kan spela den typ av sample filer som man ibland kan komma i kontakt med (vob filer).

Jag kan dock inte spela iso, mp3 eller mkv filer. Om jag startar en sån så blir jag utslängd till fillistan igen efter bara ett par sekunder, utan att nån felkod ges.

Jag har testat FW 1.3.168 och 1.4.25 båda utan framgång.

Med en 3,5" USB drive fungerar allt perfekt, även från den interna hårddisken går det bra.

Har nån här stött på samma problem?

Eller är det nån här som använder en sån hårddisk utan problem?

/MrStarhouse

Postad 03 November 2009 - 10:05

Pascoe
  • Pascoe
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har lite problem med min Tvix 6500.

Jag har sökt en del i den här tråden men inte hittat nåt om detta.

Jag har skaffat en liten 2,5" USB hårddisk (Samsung S2 Portable 500GB), utan nätdel.

Jag ansluter den till Tvixen och kan komma åt dess filstruktur utan problem.

Jag kan spela den typ av sample filer som man ibland kan komma i kontakt med (vob filer).

Jag kan dock inte spela iso, mp3 eller mkv filer. Om jag startar en sån så blir jag utslängd till fillistan igen efter bara ett par sekunder, utan att nån felkod ges.

Jag har testat FW 1.3.168 och 1.4.25 båda utan framgång.

Med en 3,5" USB drive fungerar allt perfekt, även från den interna hårddisken går det bra.

Har nån här stött på samma problem?

/MrStarhouse

Kan tänka mig att det är för att du inte har extern spänning till disken, testa med en aktiv USB hub mellan disken och tvixen. Chansning men har du en hemma så e det bara att testa...

Postad 03 November 2009 - 11:14

Kim1978
  • Kim1978
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Köpråd:

Jag har ingen media extenders utan detta ska bli min första. Jag beställde först en PCH C-200

men jag avbokade den sedan för jag tyckte den var för dyr och jag måste vänta ganska länge innan den kan levereras. Nu är valet mellan TViX 6500 och 6600. Valet föll på 6500 för den är stabilare i och med den har varit på marknaden längre - men idag ringde försäljaren och sa till mig att 6600 är bättre för mig eftersom jag bara kör WLan och med 6500 så måste man öppna nätverket och köra okryperat vilket man inte behöver med 6600. Jag betalar för både 6500 och 6600 cirka 2.400:- så priset spelar ingen roll - vill bara veta vilken som är bäst.

Å andra sidan är 6600 inte riktigt stabil nu utan behöver fler Firmware uppdateringar.

Vad hade ni gjort?

Redigerat av Kim1978, 03 November 2009 - 11:16.

Postad 03 November 2009 - 11:25

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1363 inlägg
  • 0

[..]

Jag använder Freeagent Go 500gb (en 2.5" disk utan nätdel).
Har kollat .avi, .mkv och spelat upp mp3 samt .flac från den utan problem ett bra tag nu ;)

Har dock ingen aning om varför din inte skulle fungera

Postad 03 November 2009 - 13:37

JoyToyBoy
  • JoyToyBoy
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Hej alla, har ett problem som jag skulle behöva ha ert råd om: Jag har i min tvix en intern HDD som jag hittills alltid mappat upp i min PCs utforskare mha "Map network drive" där man sedan skriver "\\tvixens statiska IP adress\tvixhd1".
Detta funkade alltid korrekt på Windows XP. Nu har jag bytt PC & kör nu Windows 7 Ultimate 64 bits & nu funkar det inte att göra detta "Map network drive" enligt ovan.
Utforskaren i PCn säger bara att den inte kan hitta detta "share". Det funkar fint att pinga tvixen från PCn & det går även utmärkt att accessa PCn HDDs från Tvixen via Netshare i den nya Windows 7 installationen.

Jag har PCn & tvixen ihopkopplade mha ett 2:a nätverkskort i PCn. Tyvärr verkar det som så i W7 att ens interna LAN (dvs det som i mitt fall är anslutet till mitt 2:a nätverkskort, dvs tvixen) blir ett sk "unidentified network" i W7 network settings...gissar att det är detta som är problemet...

Kan någon ge mig tips om hur jag ska lösa detta? Någon som kör Wimdows 7 & har stött på detta problem?

Postad 03 November 2009 - 15:16

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Saken är den att jag får detta problem även med vanliga ISO´s/Img
Men det blev lite bättre nu när jag ställde in den

Vad jag har förstått av vad jag läst och hört av folk som kan detta mycket bättre än vad jag kan så har man problemet även på dvd om man har det på bluray. Själv har jag inte märkt det speciellt förräns jag köpte min blurayspelare och sen blurayrip på tvixen. Det kan iofs. bero på den sämre bildkvalitèn på dvd och är därför inte lika lätt att upptäcka/störa sig på. Det finns några på forumet som kan mycket om just det här, prova att kika i några trådar om ämnet.....

En tanke, du har inte på någon "bildförbättringsfunktion" på din bildvisare va? Vissa av dem kan göra att rörelser ser onaturliga ut.

Redigerat av genstruktur, 03 November 2009 - 15:34.

Postad 03 November 2009 - 17:54

MrStarhouse
  • MrStarhouse
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Kan tänka mig att det är för att du inte har extern spänning till disken, testa med en aktiv USB hub mellan disken och tvixen. Chansning men har du en hemma så e det bara att testa...

Jag har testat med en aktiv USB hub, och det blir samma problem.

Jag har även testat med Samsung hårddisken på en Tvix 4100, och det blir samma problem där.

Låter som ett problem med hårddisken.

Det enda jag gjorde med den när den var ny var att formettera den med NTFS, valde standard inställningar och snabbformattering

Vi ska testa en WD 2,5" USB drive nu så får vi se.

Kör nån här med en Samsung S2 så meddela gärna hur det funkar. Jag såg att nån som svarat att dom kör en FreAgent utan nätdel, så det borde ju gå.

/MrStarhouse

Postad 04 November 2009 - 01:46

marlon69
  • marlon69
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Ett bra tips när man har problem med fjärrkontroller är att rikta fjärren mot en video eller digitalkamera. De flesta kameror uppfattar IR spektrat och man borde se att det blinkar när man trycker på knapparna på fjärren.

Köpte min Tvix 6500 idag och körde den med en videokanon på en biograf. Allt gick perfekt men när jag sedan kom hem och skulle köra den med min Full HD 1080 tv så slutade fjärrkontrollen att fungera abrupt! Har bytt batterier och startat om tv samt tvix utan resultat. Vad kan detta bero på? Vad kan man göra? Kan omöjligt ha gått sönder. Hjälp!

Har nu satt inställningar från A+B till bara B då det efter att ha sett bilden är min remote. Men det hjälpte inte. Har även stängt av min Digitalbox Humax för att testa om den störde men det gjorde ingen skillnad. Är det någon som har koll? Sean, Kanelbulle?

Redigerat av marlon69, 04 November 2009 - 12:03.

Postad 04 November 2009 - 16:33

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1517 inlägg
  • 0
Ännu en ny pre-release F/W i den långa raden i väntan på en officiell:

http://demod.dvico.c...6x00_1.5.10.zip

Postad 04 November 2009 - 16:39

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0

Köpte min Tvix 6500 idag och körde den med en videokanon på en biograf. Allt gick perfekt men när jag sedan kom hem och skulle köra den med min Full HD 1080 tv så slutade fjärrkontrollen att fungera abrupt! Har bytt batterier och startat om tv samt tvix utan resultat. Vad kan detta bero på? Vad kan man göra? Kan omöjligt ha gått sönder. Hjälp!

Har nu satt inställningar från A+B till bara B då det efter att ha sett bilden är min remote. Men det hjälpte inte. Har även stängt av min Digitalbox Humax för att testa om den störde men det gjorde ingen skillnad. Är det någon som har koll? Sean, Kanelbulle?

Har du provat med en multifjärr? Tänkte bara så det inte är nått med tvixen, Ex mjukvarubugg eller nått.

Postad 04 November 2009 - 20:00

Pascoe
  • Pascoe
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Så nu tröttnade jag på att skiten tappa signal när man kolla film. Gick tillbaka till webhallen och reklamera den. Köpte 6600 ist!!

Dom va lite tveksamma att ta tillbaka den men jag vägra acceptera så dom gav med sig :)

Postad 05 November 2009 - 21:34

marlon69
  • marlon69
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Så nu tröttnade jag på att skiten tappa signal när man kolla film. Gick tillbaka till webhallen och reklamera den. Köpte 6600 ist!!

Dom va lite tveksamma att ta tillbaka den men jag vägra acceptera så dom gav med sig :)

Hur länge sedan var det du köpte den? Jag var på webhallen idag och försökte reklamera min Tvix 6500A men den gubben gick inte. Blev lovad på telefon att jag bara skulle ta med den in så skulle dom koppla upp den mot en tv och kolla vad som var fel. Det ville inte killen i disken utan han hävdade att han skulle skicka den på service i TRE VECKOR!!! Jag vägrade och tillslut gav han med sig och testade tvixen med en annan remote som naturligtvis fungerade. Det hela slutade med att jag fick lämna in min fjärrkontroll på service i tre veckor! Dom erbjöd sig att sälja en multikontrollfjärr rabatterat men jag kände mig för sur för att vilja spendera mer på webhallen. Så nu har jag min Tvix utan fjärr och det suger balle!

Postad 05 November 2009 - 22:11

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0

Hur länge sedan var det du köpte den? Jag var på webhallen idag och försökte reklamera min Tvix 6500A men den gubben gick inte. Blev lovad på telefon att jag bara skulle ta med den in så skulle dom koppla upp den mot en tv och kolla vad som var fel. Det ville inte killen i disken utan han hävdade att han skulle skicka den på service i TRE VECKOR!!! Jag vägrade och tillslut gav han med sig och testade tvixen med en annan remote som naturligtvis fungerade. Det hela slutade med att jag fick lämna in min fjärrkontroll på service i tre veckor! Dom erbjöd sig att sälja en multikontrollfjärr rabatterat men jag kände mig för sur för att vilja spendera mer på webhallen. Så nu har jag min Tvix utan fjärr och det suger balle!

En fjärr för 25 kr(ingen exakt siffra, men fjärren är sunkig) på service undrar vad den kommer att kosta för berörd part i slutänden. Jag kan inte förstå varför man inte bara kan ordna en ersättningensfjärr på en gång. Borde väl bli billigare för alla eller ?

Postad 06 November 2009 - 13:41

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

En fjärr för 25 kr(ingen exakt siffra, men fjärren är sunkig) på service undrar vad den kommer att kosta för berörd part i slutänden. Jag kan inte förstå varför man inte bara kan ordna en ersättningensfjärr på en gång. Borde väl bli billigare för alla eller ?

Fjärren måste ändå fixas. Och skulle de ha ex antal fjärrar bara ligga i väntan på att nån skulle gå sönder, är inte hållbart.

Postad 06 November 2009 - 15:30

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Har lyssnat lite på skivor där låtar "sitter ihop" men det är ett nytt spår. Som det är nu blir det ett hack vid varje spårbyte, nåt man får leva med eller?

Postad 06 November 2009 - 23:07

Nufi3e
  • Nufi3e
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Jag får 5,8 mb/s via nätverket till tvixen, någon som lyckas få bättre via nätverk?

Inte alls nöjd med detta, 10-12 mb/s vore något..

Postad 06 November 2009 - 23:15

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0

Jag får 5,8 mb/s via nätverket till tvixen, någon som lyckas få bättre via nätverk?

Inte alls nöjd med detta, 10-12 mb/s vore något..

Jag ligger oxå där omkring...5-6mb/s

Postad 06 November 2009 - 23:27

Knude
  • Knude
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Jag tycker hastigheten sjunkit via nätverk i takt med att man lagt in nyare FW. Jag får numera knappt 4 mb/s Mot tidigare 5-6 mb/s. Nån mer som upplever detta?

Postad 08 November 2009 - 12:25

apfelstrodel
  • apfelstrodel
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Någon som vet "koden" för fjärkontrollen? Skulle vilja styra tvixen med min reciver kontroll ifrån onkyo 607. mvh Peter

Postad 08 November 2009 - 22:32

Unregistered599a8e5a
  • Unregistered599a8e5a
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Tjoho!!

Har nu äntligen beställt en Tvix med en Samsung SpinPoint F1 1TB :)
Vad är det första man gör? Formaterar HDD'n? Kan man göra detta via tvixen?

Hur lägger man in beta FW och var finns den senaste?

Vilka output inställningar bör man ha? (Kommer mest titta på amerikanska serier i 720p)

Postad 09 November 2009 - 00:35

Kung67
  • Kung67
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Tjena grabbar!

Jag har precis beställt den nya Mede8ter via eBay Tyskland. Säljaren befinner sig i Spanien och verkar vara helt seriös. Priset via PayPal-kontot blev 1 844 kr. Spännande! Min gamla 6500 säljs för cirkus 1 300-1 500 kr.

Tillverkarens hemsida (Sydafrika!): http://www.mede8er.co.za/site/

Mvh. Stefan

Redigerat av Kung67, 09 November 2009 - 12:09.

Postad 09 November 2009 - 12:13

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0

Tjoho!!

Har nu äntligen beställt en Tvix med en Samsung SpinPoint F1 1TB :)
Vad är det första man gör? Formaterar HDD'n? Kan man göra detta via tvixen?

Hur lägger man in beta FW och var finns den senaste?

Vilka output inställningar bör man ha? (Kommer mest titta på amerikanska serier i 720p)

Du skruvar i din HDD och sätter på Tvixen så sköter den allt - sen drar du hem nyaste FW på datorn, lägger den på en USB-pinne och via den lägger du in den på Twixen.

Enkelt, smärtfritt och jag lovar.....det kommer gå bra.

Postad 10 November 2009 - 11:09

JoyToyBoy
  • JoyToyBoy
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Hej alla, har ett problem som jag skulle behöva ha ert råd om: Jag har i min tvix en intern HDD som jag hittills alltid mappat upp i min PCs utforskare mha "Map network drive" där man sedan skriver "\\tvixens statiska IP adress\tvixhd1".
Detta funkade alltid korrekt på Windows XP. Nu har jag bytt PC & kör nu Windows 7 Ultimate 64 bits & nu funkar det inte att göra detta "Map network drive" enligt ovan.
Utforskaren i PCn säger bara att den inte kan hitta detta "share". Det funkar fint att pinga tvixen från PCn & det går även utmärkt att accessa PCn HDDs från Tvixen via Netshare i den nya Windows 7 installationen.

Jag har PCn & tvixen ihopkopplade mha ett 2:a nätverkskort i PCn. Tyvärr verkar det som så i W7 att ens interna LAN (dvs det som i mitt fall är anslutet till mitt 2:a nätverkskort, dvs tvixen) blir ett sk "unidentified network" i W7 network settings...gissar att det är detta som är problemet...

Kan någon ge mig tips om hur jag ska lösa detta? Någon som kör Wimdows 7 & har stött på detta problem?

Ingen som kör Win7 & har upplevt ovan problem? Kom igen nu nån, hur gjorde ni för att få "map network drive" av tvixens interna HDD att funka i Win7 Utforskaren? Dvs i klartext: Hur får man Samba i Win7 att fungera med Samba i Tvixen?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.