Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 8,59 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8,56 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 9 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 10 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 11 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 13 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 13 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 14 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 14 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 15 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 15 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 15 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 15 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 15 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 15 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 15 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 15 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 15 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 15 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 15 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 15 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 15 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 16 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 16 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 16 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 16 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 16 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 16 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 16 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 16 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 16 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 16 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 16 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 16 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 16 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 16 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 16 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 16 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 16 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 16 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 16 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 16 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 16 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 16 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 16 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 17 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 17 år sedan

Postad 10 november 2009 - 11:38

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0

Ingen som kör Win7 & har upplevt ovan problem? Kom igen nu nån, hur gjorde ni för att få "map network drive" av tvixens interna HDD att funka i Win7 Utforskaren? Dvs i klartext: Hur får man Samba i Win7 att fungera med Samba i Tvixen?

Spontan, kan vara ute och cykla helt nu men, Har du kollat drivrutinerna till detta "andra" nätverkkort ?

Postad 10 november 2009 - 12:32

JoyToyBoy
  • JoyToyBoy
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Spontan, kan vara ute och cykla helt nu men, Har du kollat drivrutinerna till detta "andra" nätverkkort ?

Bra tps, men ja, det har jag gjort. De är alldeles up to date & de senaste. Många som kör Vista fick ju samma problem med just detta. Där kunde man tveaka lite med security settings för Samba för att få det att funka. Detta verkar dock ej lira i Win7 tyvärr...

Postad 10 november 2009 - 12:39

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0

Bra tps, men ja, det har jag gjort. De är alldeles up to date & de senaste. Många som kör Vista fick ju samma problem med just detta. Där kunde man tveaka lite med security settings för Samba för att få det att funka. Detta verkar dock ej lira i Win7 tyvärr...

Kan du FTP:a över filer ? i sånt fall kan ju utesluta kontaktproblem (det har du iofs redan gjort med Pingen but still)

Postad 10 november 2009 - 14:47

JoyToyBoy
  • JoyToyBoy
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Kan du FTP:a över filer ? i sånt fall kan ju utesluta kontaktproblem (det har du iofs redan gjort med Pingen but still)

Har inte testat att FTP:a, ska prova det. Jo, pinga kan man ju som sagt. Tror detta har med just security settings för sambaprotokollet att göra.
När jag försöker göra "map network drive" hittas själva Tvix HDDn, men när man skriver in lösenordet "tvixhd1" så verkar inte samba i Win7 lyckas kommunicera detta till Tvixen i rätt format så lösenordet accepteras inte.

Postad 10 november 2009 - 17:47

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Har inte testat att FTP:a, ska prova det. Jo, pinga kan man ju som sagt. Tror detta har med just security settings för sambaprotokollet att göra.
När jag försöker göra "map network drive" hittas själva Tvix HDDn, men när man skriver in lösenordet "tvixhd1" så verkar inte samba i Win7 lyckas kommunicera detta till Tvixen i rätt format så lösenordet accepteras inte.

Jag testade precis nu (efter att ha läst detta) och jag fick det att fungera, \\interna ipadressen till tvixen\tvixhd1 jag mappade upp den på K: med användarnamn/lösenord = tvixhd1

Jag kör Win7 64Bit RC1
Tvixens FW är den senaste betan 5.nånting

Postad 10 november 2009 - 23:01

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1 202 inlägg
  • 0

Har lyssnat lite på skivor där låtar "sitter ihop" men det är ett nytt spår. Som det är nu blir det ett hack vid varje spårbyte, nåt man får leva med eller?

För mig blir det inte bara ett hack, spelaren klipper av de sista 1-2 sekunderna på varje låt så det låter ofta jättekonstigt även om inte låtarna "sitter ihop".

Postad 11 november 2009 - 08:27

JoyToyBoy
  • JoyToyBoy
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Jag testade precis nu (efter att ha läst detta) och jag fick det att fungera, \\interna ipadressen till tvixen\tvixhd1 jag mappade upp den på K: med användarnamn/lösenord = tvixhd1

Jag kör Win7 64Bit RC1
Tvixens FW är den senaste betan 5.nånting

Tack ferran för att du testade, intressant! Jag kör Win7 64bit Ultimate RTM. Om det nu funkar för dig börjar jag undra om det kan vara så att det blir problem när man kör med 2 NICs som jag gör (& inte har en router emellan). Hur ser din setup ut? Dvs har du en router mellan datorn & Tvixen?

Postad 11 november 2009 - 13:17

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

För mig blir det inte bara ett hack, spelaren klipper av de sista 1-2 sekunderna på varje låt så det låter ofta jättekonstigt även om inte låtarna "sitter ihop".

Det där upplevde jag också för ett tag sedan, tror det var med Flac. Lite segt helt klart....

Postad 11 november 2009 - 15:31

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1 202 inlägg
  • 0

Det där upplevde jag också för ett tag sedan, tror det var med Flac. Lite segt helt klart....

För mig är det så med MP3-filer. Men du menar att ditt problem försvann?

Vad använder du för firmware? Jag har 1.3.168 i min spelare om jag inte minns helt fel.

Postad 11 november 2009 - 16:57

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Tack ferran för att du testade, intressant! Jag kör Win7 64bit Ultimate RTM. Om det nu funkar för dig börjar jag undra om det kan vara så att det blir problem när man kör med 2 NICs som jag gör (& inte har en router emellan). Hur ser din setup ut? Dvs har du en router mellan datorn & Tvixen?

Jag gjorde också en test med win7 64-bit. Det fungerade utan problem.
Jag har i och för sig två NIC men använder bara den ena. Jag har bara en switch mellan Tvix och datorn.

Postad 11 november 2009 - 22:46

Trötter
  • Trötter
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har testat att skapa ISO filer med hjälp av PowerIso, ImgBurn, MagicIso samt för att kunna skapa ett bibliotek på min hårddisk och titta på filmerna över nätverk. Jag har även försökt att använda den imagefil som skapas av Pinnacle Studio 12 samt kopierat över mappstrukturen från DVD skivan som jag skapat med Pinnacle. Men inget hjälper. Tvixen startar upp och säger Wait och hoppar sedan tillbaka efter någon sekund.

Jag har testat att skapa andra ISO filer från icke hemmaredigerade filmer. Är det någon som kan ge mig ett uppslag på vad jag kan göra? Jag kan tillägga att jag kör nätverket över en Vista 64 bitars. Det var inte helt enkelt att ställa in denna då man fick trixa en hel del med att ställa in nätverket hjälp fanns dock här http://forum.canman....read.php?t=6351 Kan det vara nätverket som är problemet? Och varför skulle det i så fall bara krångla på mina egna filmer.

Mvh

Christer

Postad 12 november 2009 - 08:11

wrekost
  • wrekost
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Å andra sidan är 6600 inte riktigt stabil nu utan behöver fler Firmware uppdateringar.

Vad hade ni gjort?

6500 är ju knappast stabil den heller, skulle jag köpt idag hade det blivit 6600 om jag måste köpa en tvix.
Men i verkligheten hade jag köpt en ION maskin och kört xbmc på den, utan tvekan.

Postad 12 november 2009 - 09:02

JoyToyBoy
  • JoyToyBoy
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Jag har i och för sig två NIC men använder bara den ena. Jag har bara en switch mellan Tvix och datorn.

Ok, det var som fan. Tack för att du testade. Vilken Tvix FW version kör du? Jag kör 1.3.168 & då får jag inte mappningen att fungera med mina 2 NICs inkopplade.

Postad 12 november 2009 - 14:50

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

För mig är det så med MP3-filer. Men du menar att ditt problem försvann?

Vad använder du för firmware? Jag har 1.3.168 i min spelare om jag inte minns helt fel.

Nej det tror jag inte det gjort, har inte spelat några flac på ett tag bara :P...det är möjligt att det finns på mp3orna också, har inte lyssnat så noga. Hackar gör det i alla fall på alla musikfiler, jag kör samma firmware.

Postad 12 november 2009 - 23:50

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Ok, det var som fan. Tack för att du testade. Vilken Tvix FW version kör du? Jag kör 1.3.168 & då får jag inte mappningen att fungera med mina 2 NICs inkopplade.

Jag kör också med FW 1.3.168

Postad 13 november 2009 - 08:38

JoyToyBoy
  • JoyToyBoy
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Jag kör också med FW 1.3.168

Ok, då måste mitt problem vara att det i win7 inte verkar vara tänkt att köra med 2 NICs igång samtidigt, iaf inte på ett enkelt basic sätt med standard settings etc.
Goeran, det är inte så att det är enkelt för dig att dra igång det 2:a NICet i din burk & testa om det funkar då?
Har du kanske nåt tips på om man för det 2:a NICet sa fylla i default gate way eller ej etc?

Postad 13 november 2009 - 13:49

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0

Hej!
Jag har testat att skapa ISO filer med hjälp av PowerIso, ImgBurn, MagicIso samt för att kunna skapa ett bibliotek på min hårddisk och titta på filmerna över nätverk. Jag har även försökt att använda den imagefil som skapas av Pinnacle Studio 12 samt kopierat över mappstrukturen från DVD skivan som jag skapat med Pinnacle. Men inget hjälper. Tvixen startar upp och säger Wait och hoppar sedan tillbaka efter någon sekund.

Jag har testat att skapa andra ISO filer från icke hemmaredigerade filmer. Är det någon som kan ge mig ett uppslag på vad jag kan göra? Jag kan tillägga att jag kör nätverket över en Vista 64 bitars. Det var inte helt enkelt att ställa in denna då man fick trixa en hel del med att ställa in nätverket hjälp fanns dock här http://forum.canman....read.php?t=6351 Kan det vara nätverket som är problemet? Och varför skulle det i så fall bara krångla på mina egna filmer.

Mvh

Christer

Om du inte redan gjort det så testa att lägga över dina ios filer på en usb-sticka, stoppa in den direkt i tvixen för att utesluta/bekräfta nät problem.

Postad 13 november 2009 - 22:58

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Ok, då måste mitt problem vara att det i win7 inte verkar vara tänkt att köra med 2 NICs igång samtidigt, iaf inte på ett enkelt basic sätt med standard settings etc.
Goeran, det är inte så att det är enkelt för dig att dra igång det 2:a NICet i din burk & testa om det funkar då?
Har du kanske nåt tips på om man för det 2:a NICet sa fylla i default gate way eller ej etc?

Jag ska fundera till i morgon vad jag kan hitta i källaren för att dra igång andra NICen. Jag tror jag har en gammal router liggande någonstans om jag bara hittar den.

När det gäller gateway: Gateway-parametern pekar ju för det mesta inte på en gateway utan på en router. Om du behöver specificera den hänger ju på om du ska "routa" information från ett subnet till ett annat, och det är ju egentligen oberoende av om du har en eller två NIC. Om du inte har någon router (eller gateway, vilket inte är troligt) kopplad till subnätet på den NICen behöver du inte specificera gateway.

Jag har nog inte riktigt fått klart för mig hur du har det kopplat och varför du använder två adaptrar. Har du adaptrarna kopplade till samma subnät eller olika subnät? Jag har inte kört Win 7 så länge att jag lärt mig mer än grunderna men jag antar att det går att routa trafik mellan två subnät kopplade till var sin adapter genom PCn och Win 7. Använder du i så fall det?

Har du provat vad som händer med kommunikationen med Tvix om du disablar den ena adaptern? Gå till kontrollpanelen och högerklicka på adaptern och klicka på "disable".

Postad 13 november 2009 - 23:57

Blixten1987
  • Blixten1987
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hejsan alla minhembio fans.

Jo, nu ligger det till på så sett att jag installerat en BETA-version av FirmWaren till min tvix6500...det var dock kanske inte riktigt lyckat dock :-/

Installerade 1.5**** något...

Nu är det på så sett att jag inte får fram de där "enheterna" längst upp på skärmen...bara mappen som finns på den interna HDD:n jag satt in...knappt det.

Efter en och annan omstart, så blev det så istället att tvn min inte hittar någon signal från Tvix6500:in...why?
Hur gör man för att återställa hela firmwaren i tvixen? Alltså utan att man får någon bild på tvn?!?!?

Har bl.a. provat med att plocka bort HDD;n, men det hjälper tyvärr inte allt för mycket =(

Pleeeeease, help me <3

Redigerat av Blixten1987, 13 november 2009 - 23:58.

Postad 14 november 2009 - 01:00

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Hejsan alla minhembio fans.

Jo, nu ligger det till på så sett att jag installerat en BETA-version av FirmWaren till min tvix6500...det var dock kanske inte riktigt lyckat dock :-/

Installerade 1.5**** något...

Nu är det på så sett att jag inte får fram de där "enheterna" längst upp på skärmen...bara mappen som finns på den interna HDD:n jag satt in...knappt det.

Efter en och annan omstart, så blev det så istället att tvn min inte hittar någon signal från Tvix6500:in...why?
Hur gör man för att återställa hela firmwaren i tvixen? Alltså utan att man får någon bild på tvn?!?!?

Har bl.a. provat med att plocka bort HDD;n, men det hjälper tyvärr inte allt för mycket =(

Pleeeeease, help me <3

Har du provat att trycka TV OUT på fjärren några gånger? Den togglar mellan olika videolägen.

Postad 14 november 2009 - 09:44

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Hej Goeran, jag kör med samma version och ge det en chans till, jag tycker den funkar kanon på min med flera "förbättringar".

1) för att få upp "enheter" så som t.e.x nätverksdiskar etc tryck på goto knappen så får du upp en separat meny för allt sånt.

2) pröva som sagt tvout om inte det fungerar så testa tvixen på en annan tv om du har, för att få upp bilden bara sen kör du setupen igen.

Jag har b.la fått audio HDMI att fungera med denna fw.
Sen tycker jag MKV´r med DTS ljud fungerar smidigare (mindre lagg)

Postad 14 november 2009 - 15:03

JvD
  • JvD
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
B*JS! Altså, är ingen nätverksnörd (ta inte illa upp ni som kan lite, det är inget illa menat :-) men tycker jag ändå har kolla på lite. Ändå lyckas jag inte förstå varför jag helt plötsligt inte kan komma åt datorn från tvixen, altså strema filmer från min dator på tvixen (använder Netshare). Har funkat galant hittills och så åker man på semester en vecka kommer hem så funkar det inte. "FEL! Kan inte ansluta disken" står det bara hela tiden.

Vore tacksam om någon rutinerad kunde bistå mig med hjälp. Vad ska jag felsöka? Vart ligger sannolikt problemet.

En annan sak, varför kan jag inte mappa upp tvixen i WIndows 7? När jag gör det så frågar den efter anv. och lösen. Kör tvixhd1 på båda men utan framgång. WHY?

Redigerat av JvD, 14 november 2009 - 15:11.

Postad 14 november 2009 - 19:28

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Nu har jag testat allt jag kan komma på.

Jag har kopplat upp två subnät på var sin adapter. Det ena hette 192.168.0.0 och det andra 192.168.1.0. I båda fallen var subnet-masken 255.255.255.0.

På det ena subnätet satt en router och på det andra satt en switch. Om det är router eller switch bör ju inte ha någon betydelse eftersom man normalt bara utbyttjar switchen för det egna subnätet. Jag har sedan testat att ha Tvix inkopplad mot antingen rouetr eller switch.

Jag har mappat upp Tvixens hårddisk i vart och ett av subnäten (naturligtvis har jag ändrat adress i Tvix mellan de båda näten).

Jag testade också att koppla båda adaptrarna till samma subnet (routerns subnet). Routern fick agera DHCP server och tilldelade adresserna 192.168.0.102 resp. 192.168.0.104 till de båda adptrarna i PCn.

Under alla dessa förhållanden gick det alldeles utmärkt att mappa upp Tvix från PCn som har Win 7 64-bit Ultimate.

Postad 15 november 2009 - 14:23

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

• 1 356 inlägg
  • 0
när man laddar ner templates , var ska jag lägga dom för att kunna bläddra mellan dom jag laddat ner ... ?
kan bara välja dom som är standard.

och varför kommer det typ aldrig fram någon info om filmerna ... klickat i CDON tex ... det ska finnas info om filmen där , men den lägger inte till det ...

EDIT: FALLET ÄR LÖST ! ! ! ! ;)

Redigerat av Tigerofsweden, 15 november 2009 - 15:55.

Postad 15 november 2009 - 17:28

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Jag har installerat Netshare 2.10 i Windows 7 64-bit Ultimate.

Under installationen fick jag en fråga om jag ville tillåta den att passera Firewall. Jag tillät det för privata nät.

Sedan fungerade det klockrent.

För övrigt testade jag också FW 1.5.10 men det blev inte långvarigt. Jag åkte på alla möjliga problem med inspelning från tuner T441. Jag återvände till 1.3.168 där inspelningen fungerar bättre för mig.

Redigerat av Goeran, 15 november 2009 - 17:31.

Postad 15 november 2009 - 17:41

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Är det någon som märkt av några fördelar att köra betafirmwire 1.5.10 ? Lite sugen att testa...

Postad 16 november 2009 - 09:31

JoyToyBoy
  • JoyToyBoy
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Nu har jag testat allt jag kan komma på.

Jag har kopplat upp två subnät på var sin adapter. Det ena hette 192.168.0.0 och det andra 192.168.1.0. I båda fallen var subnet-masken 255.255.255.0.

På det ena subnätet satt en router och på det andra satt en switch. Om det är router eller switch bör ju inte ha någon betydelse eftersom man normalt bara utbyttjar switchen för det egna subnätet. Jag har sedan testat att ha Tvix inkopplad mot antingen rouetr eller switch.

Jag har mappat upp Tvixens hårddisk i vart och ett av subnäten (naturligtvis har jag ändrat adress i Tvix mellan de båda näten).

Jag testade också att koppla båda adaptrarna till samma subnet (routerns subnet). Routern fick agera DHCP server och tilldelade adresserna 192.168.0.102 resp. 192.168.0.104 till de båda adptrarna i PCn.

Under alla dessa förhållanden gick det alldeles utmärkt att mappa upp Tvix från PCn som har Win 7 64-bit Ultimate.

Goeran, till att börja med, stort tack för din hjälp & ditt engagemang i mitt lilla problem, jag är fantastiskt tacksam!!
Vad snällt av dig att prova olika setups. I min lilla setup har jag ju tyvärr varken en router eller en switch inkopplad. Jag har endast 2 NICs i min dator som kör Win7 Ultimate. Det ena NIC et är det som sitter mot min internetuppkoppling & det 2:a NICet har jag kopplat till Tvixen med en korsad RJ45-kabel.
Jag tror det är just detta som är grejen, Win7 vill just ha nån slags "infrastruktur" som det 2:a NICet kopplas, tex en router eller en switch. JAg har ju mitt 2:a NIC kopplat direkt till tvixen. Det är det som jag tror är problemet.

Mitt 1:a NIC ut mot internet har en fast IP & en subnetmask som jag fått av min operatör, denna är255255.255.192. Mitt 2:a NIC mot tvixen tilldelar jag IPn 192.168.000.001 med subnetmask 255.255.255.0. Har heller ingen default gate way ifylld.
Funkar alltså att pinga Tvixen & att streama från PCn till tvixen via Netshare, dvs tvixen tillåts ju accessa PCns HDDs. Dock tillåts jag ju inte mappa upp tvixens interna HDD i PCn.Får en felkod "network path not found".
Jag hade precis samma setup på min gamla PC som körde Win XP & då funkade ju allt klockrent.

Ska testa de tips du listat ovan så fort jag hinner, återkommer så fort jag gjort det.
Du har möjligen inte testat att koppla in ditt 2:a NIC direkt till Tvixen (utan router eller switch emellan) & se om du kan göra map network drive?
Jag tror nämligen att detta kan vara problemets kärna...Win7 verkar vilja ha nån typ av HW mellan apparaterna...

En annan teori jag har är att orsaken kan vara att win7 väljer att klassificera det 2:a NICet som ett sk "unidentified network" som då i Win7 automatiskt sätts till ett "public network" & inte går att ändra till ett "home network" eller "work network". Vad klassar Win7 dina 2 NICs som när du kör med routern eller switchen inkopplad mellan PC & tvix?
Gissar att inget av dina NICs blir ett sk "unidentified network", korrekt?

Mvh
/Stefan

Redigerat av JoyToyBoy, 16 november 2009 - 18:28.

Postad 16 november 2009 - 23:55

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
Vad gäller musikuppspelning, så tröttnade jag på den här gällande detta. Jag skaffade mig helt enkelt en Squeezebox Duet. Där blir det inga avbrott mellan spåren. Synd/irriterande dock att detta inte funkar på TViX'en...

Redigerat av Tompa123, 17 november 2009 - 00:59.

Postad 17 november 2009 - 00:17

sekeos
  • sekeos
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Jag har ett litet problem, har en intern disk och en usb disk,för att komma åt usb disken från ftp programmet på min pc måste jag se till att ha valt usb disken på tvixen.man tex har den intrna disken går det ej komma åt diken från pc,är det någon anna som det här problemet? Har FW 1.3.168

Redigerat av sekeos, 17 november 2009 - 00:20.

Postad 17 november 2009 - 01:36

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Vad gäller musikuppspelning, så tröttnade jag på den här gällande detta. Jag skaffade mig helt enkelt en Squeezebox Duet. Där blir det inga avbrott mellan spåren. Synd/irriterande dock att detta inte funkar på TViX'en...

Jo har man tvixen som enda musikkälla kan jag förstå att man lackar ur.

Postad 17 november 2009 - 02:05

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1 356 inlägg
  • 0

Är det någon som märkt av några fördelar att köra betafirmwire 1.5.10 ? Lite sugen att testa...

jag kör den och kan inte se annat än problem

Jag skule dock vilja veta vilken FW som är bäst när man nöjer sig med att använda tvixen enbart för film
1080p och inget annat. ´När funkade det till 100% ?
Jag skiter i allt annat som man lagt till efter det. Vill jag se film med kvalite så sätter jag på en blu ray
i min blu ray spelare.

Postad 17 november 2009 - 03:00

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
Frångår mina egna principer om betaversioner. 1.5.11 finns här.

Jo har man tvixen som enda musikkälla kan jag förstå att man lackar ur.

Hm, givetvis är TViX'en/Squeezeboxen inte mina enda musikkällor.

Redigerat av Tompa123, 17 november 2009 - 03:05.

Postad 17 november 2009 - 03:03

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

jag kör den och kan inte se annat än problem

Jag skule dock vilja veta vilken FW som är bäst när man nöjer sig med att använda tvixen enbart för film
1080p och inget annat. ´När funkade det till 100% ?
Jag skiter i allt annat som man lagt till efter det. Vill jag se film med kvalite så sätter jag på en blu ray
i min blu ray spelare.

Jag kör 1.3.168 och det är ytterst sällan det krånglar vid x264 uppspelning, de gånger det har hängt sig tror jag mer det är fel på filen. Annars borde det hängt sig jämt tycker man, kanske 1% har strulat(uppskattningsvis :P )

1.5.11 finns här.

Givetvis är TViX'en/Squeezeboxen inte mina enda musikkällor.

Tänkte du var en sådan där som hade hela smalingen i flac kanske, då blir det segt med Tvixen förstår man. Själv så tycker jag det strular ganska lite vid musikuppspelning, kan leva med det :lol: .
Annars sätter jag på cdn :P

Redigerat av genstruktur, 17 november 2009 - 03:14.

Postad 17 november 2009 - 09:28

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Jag har endast 2 NICs i min dator som kör Win7 Ultimate. Det ena NIC et är det som sitter mot min internetuppkoppling & det 2:a NICet har jag kopplat till Tvixen med en korsad RJ45-kabel.
Jag tror det är just detta som är grejen, Win7 vill just ha nån slags "infrastruktur" som det 2:a NICet kopplas, tex en router eller en switch. JAg har ju mitt 2:a NIC kopplat direkt till tvixen. Det är det som jag tror är problemet.

Jag lyckades till slut hitta en tillräckligt lång korsad kabel i en påse i källaren så jag har testat en liknande koppling som din.

Jag hade ena adaptern kopplad till en router och den andra via korsad kabel till Tvix med fast IP-adress. Jag har testat i båda interfacen genom att switcha kablarna. Jag har inte i något fall haft problem att mappa upp Tvix mot PCn. Däremot ser jag i kontrollpanelen att nätverket är "Unidentified".

Jag undrar om det kan vara skillnad mellan NIC? Drivrutiner etc.? I mitt fall använder jag ett board från ASUS (P7P55D Premium) med Realtek 8112L och 8110SC.

Jag börjar fundera lite om det kan ha blivit något junk i ROUTE-tabellerna? Det är många år sedan jag bekymrade mig om sådana men så vitt jag minns var det ROUTE-tabellerna som bestämde vilken väg ett paket skulle ta i nätverket, i ditt fall vilken adapter som ett paket skall skickas över. I Windows 7 (liksom tidigare Windows) finns ett ROUTE-kommando. Om man skriver ROUTE PRINT kan man se hur tabellen ser ut. Det går även att lägga till nya entries. Om du skriver ROUTE utan parametrar ser du vilka möjligheter som finns.

Jag har gjort några ROUTE PRINT i mitt system och ska titta på dem för att se om jag kan minnas hur det fungerade (minnet hos en gammal man är ju lite skröpligt).

EDIT: En tanke som slog mig var följande:
Det är väl så att du mappar upp med IP-adress? T.ex. \\192.168.0.2\tvixhd1
så att du inte använder namn t.ex. \\tvix\tvixhd1

Tanken från min sida var om du mappat upp tvix i \\windows\system32\drivers\etc\lmhosts eller hosts i XP men glömt detta i Windows 7?

Redigerat av Goeran, 17 november 2009 - 10:23.

Postad 17 november 2009 - 15:56

JoyToyBoy
  • JoyToyBoy
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Jag lyckades till slut hitta en tillräckligt lång korsad kabel i en påse i källaren så jag har testat en liknande koppling som din.

Jag hade ena adaptern kopplad till en router och den andra via korsad kabel till Tvix med fast IP-adress. Jag har testat i båda interfacen genom att switcha kablarna. Jag har inte i något fall haft problem att mappa upp Tvix mot PCn. Däremot ser jag i kontrollpanelen att nätverket är "Unidentified".

Jag undrar om det kan vara skillnad mellan NIC? Drivrutiner etc.? I mitt fall använder jag ett board från ASUS (P7P55D Premium) med Realtek 8112L och 8110SC.

Jag börjar fundera lite om det kan ha blivit något junk i ROUTE-tabellerna? Det är många år sedan jag bekymrade mig om sådana men så vitt jag minns var det ROUTE-tabellerna som bestämde vilken väg ett paket skulle ta i nätverket, i ditt fall vilken adapter som ett paket skall skickas över. I Windows 7 (liksom tidigare Windows) finns ett ROUTE-kommando. Om man skriver ROUTE PRINT kan man se hur tabellen ser ut. Det går även att lägga till nya entries. Om du skriver ROUTE utan parametrar ser du vilka möjligheter som finns.

Jag har gjort några ROUTE PRINT i mitt system och ska titta på dem för att se om jag kan minnas hur det fungerade (minnet hos en gammal man är ju lite skröpligt).

EDIT: En tanke som slog mig var följande:
Det är väl så att du mappar upp med IP-adress? T.ex. \\192.168.0.2\tvixhd1
så att du inte använder namn t.ex. \\tvix\tvixhd1

Tanken från min sida var om du mappat upp tvix i \\windows\system32\drivers\etc\lmhosts eller hosts i XP men glömt detta i Windows 7?

Tackar åter för att du testat igen, nu med en korsad kabel. Det var ju ett intressant resultat, dvs att du kan mappa upp tvixens interna HDD i utforskaren då du faktiskt nu har precis samma setup som jag har. Detta visar ju även att min teori med att man skulle få problem med denna setup pga att det 2:a NICet av Win7 identifieras som ett "unidentified network" inte var korrekt, dvs det är inget problem att det 2:a NICet blir ett "unidentified network".

Det som skiljer våra setups åt är då givetvis MoBo & NICs. Vet inte vad mina NICs heter så här på rak arm men jag får kolla hemma sen.
Tror jag har de senaste drivarna på båda mina NICs, ska kolla det. Är ju dock lite lustigt att det som sagt funkade med precis samma 2:a NIC mot Tvixen i min gamla XP burk.
Jag kan ju alltid testa att switcha NICen med, dvs "byta plats" på dem & se vad som händer.

Jo, jag gör ju givetvis map network drive med T.ex. \\192.168.0.2\tvixhd1 (men det var en mkt god tanke av dig).

En annan lustig grej som jag har observerat som kanske skulle kunna vara en ledtråd för någon mer kunnig än mig: Då jag för det 2:a NICet (som ju är kopplat mot tvixen med en fast IP adress & subnetmask 255.255.255.0) INTE fyller i nån default gateway adress, så får jag då jag gör "map network drive" felmeddelandet "network path was not found". Om jag däremot hittar på en default gateway adress till det 2:a NICet, då hittas själva mappningen av tvixens HDD (dvs den går igenom), men när man fyller i lösenordet "tvixhd1" accepteras detta inte utan utforskaren klagar på "wrong password" etc.

Kan man dra några conclusions mha denna info tro?

Redigerat av JoyToyBoy, 17 november 2009 - 16:06.

Postad 17 november 2009 - 16:10

JoyToyBoy
  • JoyToyBoy
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Jo, det är ju en tanke iofs, men om det vore så att paketen från min PCs 2:a NIC (som ju är kopplat till tvixen med en korsad RJ45) routades fel, så skulle jag väl inte lyckas pinga tvixen från min PC användandes just detta 2:a NIC. Och det är ju som tidigare sagts inga problem att pinga tvixen...
Korrekt?

Postad 17 november 2009 - 20:19

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Jo, det är ju en tanke iofs, men om det vore så att paketen från min PCs 2:a NIC (som ju är kopplat till tvixen med en korsad RJ45) routades fel, så skulle jag väl inte lyckas pinga tvixen från min PC användandes just detta 2:a NIC. Och det är ju som tidigare sagts inga problem att pinga tvixen...
Korrekt?

Antagligen korrekt. Jag medger att jag grep efter halmstrån där.
En kompis har åkt på virus så jag måste byta fokus en stund.
Vi får hoppas att någon annan har bättre ideer än jag.

/Goeran

Postad 17 november 2009 - 22:09

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Tänkte du var en sådan där som hade hela smalingen i flac kanske, då blir det segt med Tvixen förstår man. Själv så tycker jag det strular ganska lite vid musikuppspelning, kan leva med det :) .
Annars sätter jag på cdn :)

Planerade att det skulle bli så. Mina absoluta favoriter skulle jag fortfarande spela i CD-spelaren. Det var bara det att alla mina CD-skivor helt plötsligt tillhörde kategorin mina absoluta favoriter. :)

Sen har jag en massa SACD-skivor också...

Redigerat av Tompa123, 17 november 2009 - 22:11.

Postad 18 november 2009 - 13:03

Unregistered7f802c91
  • Unregistered7f802c91
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Har några filmer och mappar som inte försvinner när jag raderar dem från Tvixen. Någon som känner igen problemet och som har en lösning?

Postad 18 november 2009 - 14:15

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Har några filmer och mappar som inte försvinner när jag raderar dem från Tvixen. Någon som känner igen problemet och som har en lösning?

Sånt brukar hända ifall man raderar dem via Tvixens fjärrkontroll. Även FTP-redigering kan strula.
Säkrast att göra det med USB-inkoppling via datorn.

Postad 18 november 2009 - 15:09

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Sånt brukar hända ifall man raderar dem via Tvixens fjärrkontroll. Även FTP-redigering kan strula.

Enskilda filer brukar jag ofta ta bort med fjärren i 6500 med FW 1.3.168. Däremot känner jag igen problemet. Jag hade samma problem antingen i 4100 eller tidig FW i 6500. Borttagning av mappar känner jag mig fortfarande osäker på och brukar undvika att ta dem med fjärren.

Däremot tar jag ofta bort både filer och mappar via Samba och det brukar alltid fungera bra.

Postad 18 november 2009 - 15:26

Unregistered7f802c91
  • Unregistered7f802c91
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Vad bökigt det låter. Behöva koppla den till datorn och allt när man har den vid tvn. Bara för att radera en fil...

Använder FTP... så det kan väl vara det då. Får testa ditt tips. Tack.

Postad 19 november 2009 - 19:57

Unregistered40651
  • Unregistered40651
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Anslut till datorn med USB-sladden och kör checkdisk (chkdsk)

Redigerat av Unregistered40651, 19 november 2009 - 19:57.

Postad 20 november 2009 - 02:21

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Vad bökigt det låter. Behöva koppla den till datorn och allt när man har den vid tvn. Bara för att radera en fil...

Använder FTP... så det kan väl vara det då. Får testa ditt tips. Tack.

Köra över nätverket borde vara lika säkert (glömde det eftersom jag inte har en ny Tvix själv) och om Göran säger
att det funkar så hade jag litat på det till 99%.

Postad 20 november 2009 - 16:19

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Köra över nätverket borde vara lika säkert (glömde det eftersom jag inte har en ny Tvix själv) och om Göran säger
att det funkar så hade jag litat på det till 99%.

Men jag brukar ta bort dem via Samba. Jag har inte kört FTP sedan 4100-tiden men jag kommer ihåg att det blev junk över FTP då, precis som du skrev. Jag är alltså osäker på FTP i 6500.

Postad 20 november 2009 - 22:27

alex1126
  • alex1126
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej,

har ett problem min tvix. för ett par dagar sen när jag förde över filer, via ftp, att anslutningen bara bröts. den började fungera igen, ett par timmar senare, men då gick det endast att föra över ett par gigabyte innan anslutningen återigen bröts. lampan på routern indikerar att det inte verkar finnas någon anslutningen mellan tvixen och routern. kan problemet vara så enkelt att det är något fel med nätverkssladden?

Postad 20 november 2009 - 22:30

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0

Hej,

har ett problem min tvix. för ett par dagar sen när jag förde över filer, via ftp, att anslutningen bara bröts. den började fungera igen, ett par timmar senare, men då gick det endast att föra över ett par gigabyte innan anslutningen återigen bröts. lampan på routern indikerar att det inte verkar finnas någon anslutningen mellan tvixen och routern. kan problemet vara så enkelt att det är något fel med nätverkssladden?

Skulle tro att nått är galet med kabeln, prova att byta ut den. Annars kan du ju strunta i routern och prova med en korsad kabel och se vad som händer då.

Postad 21 november 2009 - 01:47

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Men jag brukar ta bort dem via Samba. Jag har inte kört FTP sedan 4100-tiden men jag kommer ihåg att det blev junk över FTP då, precis som du skrev. Jag är alltså osäker på FTP i 6500.

Nej, klumpigt uttryckt av mig. Jag menade samba när jag sa nätverk... givetvis är FTP också nätverk. :D

Postad 22 november 2009 - 10:05

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Ni som har löst det kan kanske hjälpa mig? Jag har bytt Moderkort och op till win7/64 home premium. Datorn ser inte Tvixen alls, och vice versa. Inga förändringar i Tvixens fw eller i routern. Övrig nätverkstrafik verkar fungera, men just mellan Tvix och pc är det livlöst. Nåt måste ju ändras, men vad?

Postad 22 november 2009 - 16:51

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Ni som har löst det kan kanske hjälpa mig? Jag har bytt Moderkort och op till win7/64 home premium. Datorn ser inte Tvixen alls, och vice versa. Inga förändringar i Tvixens fw eller i routern. Övrig nätverkstrafik verkar fungera, men just mellan Tvix och pc är det livlöst. Nåt måste ju ändras, men vad?

Jag kan bara tala för mig själv.
För att nå Samba-servern i Tvix från PCn har jag inte gjort någonting.
För att nå PCn (NFS) från Tvix har jag bara installerat Netshare 2.10 och tillåtit den att kommunicera genom brandväggen.
Jag har Win 7 Ultimate 64-bit och FW 1.3.168

Svarar grejorna på ping?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.