Det är där problemet ligger. Inget pingsvar alls. Grejorna beter sig som om de inte ser varandra. Ska rota med win-brandväggen och se om det är den som bråkar. Tror inte den var aktiv i xp.Jag kan bara tala för mig själv.
För att nå Samba-servern i Tvix från PCn har jag inte gjort någonting.
För att nå PCn (NFS) från Tvix har jag bara installerat Netshare 2.10 och tillåtit den att kommunicera genom brandväggen.
Jag har Win 7 Ultimate 64-bit och FW 1.3.168
Svarar grejorna på ping?
* Officiell tråd - TViX M-6500A *
TViX HD M-6500A
(Mediaspelare)
|
4
|
(168)
|
Inga priser | |
TViX HD M-7000
(Mediaspelare)
|
5
|
(33)
|
Inga priser |
Postad 22 November 2009 - 17:27
Postad 22 November 2009 - 18:01
Är det nån större skillnad på en cat-5 och en cat-6kabel i 10m-längd vad gäller prestanda? Nån som provat?
Postad 22 November 2009 - 21:56
Som tur är så löste det sig med Windows brandvägg. Öppet för inre men inte yttre nätverk. Gott mos att vara på banan igen, det blir alltid en liten frustration när nåt bökar.
Är det nån större skillnad på en cat-5 och en cat-6kabel i 10m-längd vad gäller prestanda? Nån som provat?
Är det Cat5e du talar om (vilket är det vanligaste nu för tiden), så klarar det Gigabit upp till 100 meter.
Postad 22 November 2009 - 22:33
Sedan får man ju inte heller glömma att det i praktiken inte gör någon skillnad om man annvänder 100Mbps eller Gigabit-nät mot en Tvix 6500. Tvix 6500 stödjer Gigabit-nät men det blir ingen skillnad i verklig överföringshastihet.Är det Cat5e du talar om (vilket är det vanligaste nu för tiden), så klarar det Gigabit upp till 100 meter.
Postad 23 November 2009 - 08:55
Så nu funkar det för dig att mappa upp tvixens HDD (antar att du har en sådan) i PCns utforskare? Vad gjorde du för inställningar i brandväggen isf? Jag lyckas ju få PCns HDDs uppmappade i tvixen via Netshare (& allow i brandväggen) men jag lyckas ju inte mappa upp min tvix's interna HDD som en network drive i PCns utforskare efter installation av Win7 64 bit Ultimate.Som tur är så löste det sig med Windows brandvägg. Öppet för inre men inte yttre nätverk. Gott mos att vara på banan igen, det blir alltid en liten frustration när nåt bökar.
Redigerat av JoyToyBoy, 23 November 2009 - 08:56.
Postad 23 November 2009 - 11:29
Så nu funkar det för dig att mappa upp tvixens HDD (antar att du har en sådan) i PCns utforskare? Vad gjorde du för inställningar i brandväggen isf? Jag lyckas ju få PCns HDDs uppmappade i tvixen via Netshare (& allow i brandväggen) men jag lyckas ju inte mappa upp min tvix's interna HDD som en network drive i PCns utforskare efter installation av Win7 64 bit Ultimate.
Jag kan inte påstå att jag har "mappat upp" disken. Inte vad jag vet iaf. Vet inte riktigt vad ni menar med det. Att den ligger som en katalog i utforskaren?
Tvixen dyker upp som en enhet i nätverket, precis som övriga datorer, sen stegar jag mig in till olika kataloger. Vad jag gjorde i brandväggen var att öppna för både privat och offentligt nätverk.
Postad 23 November 2009 - 13:05
Jag kan inte påstå att jag har "mappat upp" disken. Inte vad jag vet iaf. Vet inte riktigt vad ni menar med det. Att den ligger som en katalog i utforskaren?
Tvixen dyker upp som en enhet i nätverket, precis som övriga datorer, sen stegar jag mig in till olika kataloger. Vad jag gjorde i brandväggen var att öppna för både privat och offentligt nätverk.
Fast det vete tusan om jag löste det så bra egentligen. Nu kommer jag inte åt datorn från Tvixen. Den i sin tur ligger fint som en katalog i utforskaren och låter sig utforskas och mekas med.
Jaja, det går vidare...
Redigerat av penke62, 23 November 2009 - 22:29.
Postad 23 November 2009 - 22:46
Jag fick en släng av den berömda "ljusbuggen" så allt blir ljusgrått, ja ni vet jag menar...
Men över till det underliga, Jag gjorde en reset som vanligt och efter det var klart ,Så tog jag en titt på den interna disken och fick se att alla filmer med ÅÄÖ var borta alla musik likaså kopplade upp tvixen via FTP. Se på F*n dom var verkligen bortblåsta ifrån disken.
Så min fråga till er kära vänner är den nån som har varit med om nått liknande ?
Är den ens möjligt att tvixen plockar bort mappar/filer på egen hand ?
Postad 24 November 2009 - 08:28
Idag hände något mycket underligt.
Jag fick en släng av den berömda "ljusbuggen" så allt blir ljusgrått, ja ni vet jag menar...
Men över till det underliga, Jag gjorde en reset som vanligt och efter det var klart ,Så tog jag en titt på den interna disken och fick se att alla filmer med ÅÄÖ var borta alla musik likaså kopplade upp tvixen via FTP. Se på F*n dom var verkligen bortblåsta ifrån disken.
Så min fråga till er kära vänner är den nån som har varit med om nått liknande ?
Är den ens möjligt att tvixen plockar bort mappar/filer på egen hand ?
Låter som det är dags att köra disccheck. Att tvixen tar bort filer själv är väl ett ganska vanligt problem, hade själv problem med det på min gamla laptop(den var nog kass), att den tar bort filer med just åäö var nog iofs. nytt.
Postad 24 November 2009 - 13:19
Postad 24 November 2009 - 21:13
Edit: Verkar som man inte får ta bort ej tomma mappar :/
Redigerat av Unregistered599a8e5a, 24 November 2009 - 21:20.
Postad 26 November 2009 - 07:53
Postad 26 November 2009 - 14:19
Jag har mappat upp Tvixen i utforskaren och allt fungerade bra, men nu kan jag ej längre ta bort filen från Tvixens interna HDD, jag har ej behörighet att utföra den åtgärden får jag meddelande om. Någon som har en idé?
Edit: Verkar som man inte får ta bort ej tomma mappar :/
Som du sa, i vissa firmware's måste man ta bort innehållet i mappen innan man kan ta bort själva mappen. Dock är det löst i senare firmware's som t.ex. 1.4.25 som är den jag kör med just nu.
Postad 26 November 2009 - 17:47
Vill att båda raderna ska smälla upp direkt när det skall, känns som de måste "laddas" just nu :/
(extern .srt-text)
Postad 26 November 2009 - 17:52
Samma för mig och har alltid varit. Jag tror inte det är något "fel". Det bara är så, så vitt jag vet när jag pratade med DViCO. Fast, det var nu snart två år sedan.Jag upplever att undertexten "rullar" fram när det är två rader med mycket text. Det vill säga att övre raden laddas några millisekunder före den undre texten, någon som upplevt samma sak och lyckats lösa det?
Vill att båda raderna ska smälla upp direkt när det skall, känns som de måste "laddas" just nu :/
(extern .srt-text)
Tror inte du behöver lägga för mycket energi på att lösa det.
Postad 26 November 2009 - 21:40
föra över filer från datorn till den disken?
Postad 26 November 2009 - 23:39
Samma för mig och har alltid varit. Jag tror inte det är något "fel". Det bara är så, så vitt jag vet när jag pratade med DViCO. Fast, det var nu snart två år sedan.
Tror inte du behöver lägga för mycket energi på att lösa det.
Välkommen tillbaka.
Det var ett tag sedan.
Postad 27 November 2009 - 18:48
Postad 27 November 2009 - 19:21
Går i valet och kvalet om jag ska köpa en HTPC eller en mediaspelare.
Blir det en mediaspelare så ligger 6500A:n när till hands!
Det jag undrar är vad man får när man köper en HTPC som man inte får när man köper en mediaspelare, och vice versa?
Jag förstår självklart att man kan surfa osv. på en HTPC, men rent mediamässigt så att säga.
Sedan undrar jag även hur det går att spela upp material från en NAS? måste man ha trådbundet eller funkar det trådlöst över nätverket?
Kanske fel tråd att ställa frågan i, men va fan
Tacksam för all hjälp jag kan få
Postad 27 November 2009 - 22:46
Jag stod själv i samma dilemma för ett tag sen.Hej alla kära m-6500A användare
![]()
Det jag undrar är vad man får när man köper en HTPC som man inte får när man köper en mediaspelare, och vice versa?
Jag förstår självklart att man kan surfa osv. på en HTPC, men rent mediamässigt så att säga.
Sedan undrar jag även hur det går att spela upp material från en NAS? måste man ha trådbundet eller funkar det trådlöst över nätverket?
Kanske fel tråd att ställa frågan i, men va fan![]()
Jag valde att köpa en m-6500A ist för en HTPC. Delvis på grund av storleken och även på grund av priset.
Största fördelen med en htpc är att på en htpc går det att välja hur det ska se ut. (tipps på mediacenter mjukvara är XBMC) och att det är lättare att lägga in dvder och föra över filer.
i senaste betafirmware (1.5.11)till 6500A ser användargränssnittet riktigt snyggt ut och går att göra ännu bättre med hjälp av program som Tvixie.
En annan bra mediaspelare är Western Digital TV HD Live. Den har dock ingen intärn hdd och ingen display.
Det går jättebra att spela upp från en NAS till tvix
dock kan tvix bara ha 4 olika nätverksmappar/hårddiskar.
sammanfattningsvis:
HTPC: Bäst + Mest flexibelt - Dyrast
TViX 6500A : Väldigt bra + Inte särskilt dyr längre och klarar nästan allt(inte Bluray iso via nätverk så dem får man lägga på den interna hdd'n om man vill ha såna) - Inte jättesnyggt gränssnitt från början men det går lätt att få att se ut nästan hur som hälst.
WDTV Live: också väldigt bra + snyggt gränssnitt, billig, klarar nästan allt, helt tyst - inte lika estetisk som TViX, ingen intern hdd
hoppas att det här hjälper dig med ditt beslut!
Postad 27 November 2009 - 23:06
6500A får man ju för ca2000kr och det finns ju en uppsjö som är billigare än så, bla den WD som du nämner.
För en HTPC för man väl lägga runt 3000kr och får väl då en hyfsad antar jag? Det finns ju betydligt dyrare också..
Hmm, ja det är ju en knepig fråga helt klart. En sak som jag kom och tänka på var att det kanske kan vara lättare att konfigurera och komma igång med en mediaspelare, den ska väl egentligen funka "out of the box", medan datorer alltid brukar kräva en del trixande (enligt mina erfarenheter) innan man får det att lira?
En annan sak jag kommer vilja göra är att på något vis skicka vidare diverse filer till sovrums tv:n från mediaspelaren/htpc:n som står i vardagsrummet. Till att börja, går det överhuvudtaget utan ha en mc/htpc vid vardera tv? Och för det andra, är det något av alternativen som lämpar sig bättre för mitt önskemål?
En sista fråga, vad får man för pengarna när man köper en 6500A gentemot alla konkurrenter som är billigare? Det finns ju dem som man kan få loss för under tusenlappen.
Postad 27 November 2009 - 23:07
Hej alla kära m-6500A användare
![]()
Kanske fel tråd att ställa frågan i, men va fan![]()
Codec-träsket är en klar nackdel för HTPC tycker jag.
Postad 28 November 2009 - 01:51
Fredrik
Postad 28 November 2009 - 09:55
Finns det några nackdelar med att köra extern disk till tvixen?
Vilken sorts extern bör man satsa på? 2.5'' med usb-strömtillförsel verkar vara rätt bra för ändamålet.
Postad 28 November 2009 - 14:56
Har du TViX'en ansluten till samma nätverk som datorn går det fint att mappa upp den som en nätverksdisk i utforskaren.Har precis köpt denna mediaplayer. Satte in en hårdisk i den. Tyvärr ser jag inte fördelarna med detta. Hur får jag bäst användning av denna? Skulle vilja få upp tvixens hårddisk i utforskaren bland mina andra hårdiskar i pcn. Vet nån hur man går tillväga med detta? Tacksam för lite hjälp och tips till hur jag använder tvix hårddisk på bästa sätt.
Fredrik
Välj "lägg till nätverksdísk" i "Den här datorn"
\\xxx.xxx.xxx.xxx (ersätt xxx. med tvixens ipnummer)
användarnamn och lösenord är tvixhd1.
//BC
Postad 28 November 2009 - 18:27
Postad 30 November 2009 - 12:08
Men finns det någon möjlighet att streama spotify via tvixen?
mvh
Postad 30 November 2009 - 12:28
Tack!Ja, så här :
http://www.geekit.se..._...&Itemid=113
Postad 30 November 2009 - 13:56
Redigerat av Tompa123, 30 November 2009 - 14:01.
Postad 01 December 2009 - 22:28
Måste sätta en fläkt bredvid för att få bort störningarna. Konsigt med tanke på att det är vinter och rätt svalt i rummet.
Vad kan det bero på?
Postad 01 December 2009 - 23:45
Fläkten kanske börjar ge upp, eller så har det kommit in en massa damm där?Tvixen har börjat bete sig som på sommaren.... den blir väldigt varm och det blir störningar när man ser film.
Måste sätta en fläkt bredvid för att få bort störningarna. Konsigt med tanke på att det är vinter och rätt svalt i rummet.
Vad kan det bero på?
Postad 01 December 2009 - 23:50
Hur är det nu med skivomslag. Vill få in bild på omslaget när jag spelar musik. Skall dessa oxå heta folder.jpg? Har för mig att det var så men oxå att det skulle vara en speciell storlek.
Använd Tvixie....
Postad 02 December 2009 - 00:34
Redigerat av sekeos, 02 December 2009 - 00:35.
Postad 02 December 2009 - 10:28
(analog ut = 2st RCA på Tvixen)
Annan fråga:
Någon som fått Tvixen att funka med "Jamcast"? Min hittar virtuellt soundcard men det blir inget ljud.
/O
Postad 02 December 2009 - 11:40
Noll kontakt mellan Tvix och pc, efter att ha fungerat. Det ända som hänt är att sonen tar nätverkskabeln då och då, men när den är tillbaka ska det ju funka. Tips på inställningar i Win7?
har exakt samma problem
Postad 02 December 2009 - 15:00
har exakt samma problem
Mitt löste sig pinsamt enkelt. Mek med brandväggen så tvixen släpps igenom, sen i med datorns nya ip i tvixen. Allt åter frid och fröjd.
Postad 02 December 2009 - 18:23
Någon som har nått tips.
Fredrik
Postad 02 December 2009 - 18:26
Antingen streamat frpn pc via till ex programmet Jamcast som skickar vidare ljud man spelar upp på datorn, eller på nåt annat sätt?
Postad 02 December 2009 - 21:55
Ja, så här :
http://www.geekit.se..._...&Itemid=113
Postad 04 December 2009 - 15:16
Har du bara hdmi mellat tvix och stärkare?Får inget digitalt ljud när jag spelar mp3. I min onkyo förstärkare så slås det om automatiskt till dolby digital och dts utan problem när jag ska se film. När jag sen ska höra på musik blir det inget digitalt. Har alla inställningar på digitalt samt ljud via hdmi.
Någon som har nått tips.
Fredrik
Postad 04 December 2009 - 18:13
Mitt löste sig pinsamt enkelt. Mek med brandväggen så tvixen släpps igenom, sen i med datorns nya ip i tvixen. Allt åter frid och fröjd.
du har pm
Postad 05 December 2009 - 22:38
Det kanske inte spelar någon roll vilket filsystem det är om bara läsning ska ske från disken, det är vad jag själv tror. Men är det någon som provat och vet, så kom gärna med ett svar.
/ Danne.
Postad 05 December 2009 - 23:29
Vet inte om frågan blivit ställd sen tidigare( gjorde ett halvhjärtat försök att söka men fann inte svaret) men min undran är om det går att koppla en extern hdd via usb som är formaterad med Mac filsystem som Tvixen kan läsa?
Det kanske inte spelar någon roll vilket filsystem det är om bara läsning ska ske från disken, det är vad jag själv tror. Men är det någon som provat och vet, så kom gärna med ett svar.
/ Danne.
Nej Tvixen hanterar endast FAT32/NTFS och inte macens med filsystemet HFS, tvyärr
Postad 05 December 2009 - 23:37
Får inget digitalt ljud när jag spelar mp3. I min onkyo förstärkare så slås det om automatiskt till dolby digital och dts utan problem när jag ska se film. När jag sen ska höra på musik blir det inget digitalt. Har alla inställningar på digitalt samt ljud via hdmi.
Någon som har nått tips.
Fredrik
hade liknande problem själv, det som blev lösningen och förklaringen till problemet var att jag var tvungen att stänga av HDMI ljud till tv i onkyon.
Prova att stänga av den och hoppas på det bästa..
Postad 06 December 2009 - 17:08
Postad 08 December 2009 - 11:43
Ibland när jag startar tvixen är bilden ljusgrön, vilket åtgärdas med en omstart.
Och då och då så försvinner bildsignalen till tvn men ljudet fortsätter rulla på som vanligt..
Kan också bara fixas med en omstart.. Upplever också mer lagg på filmerna med den nya fw:n..
Synd som fan att det inte går att nedgradera.
Kanske ska nämna att jag inte har någon HD i tvixen utan streamar allt från en annan dator i nätverket.
Ville bara lyfta ett varningens finger och dela med mig om vad jag upplevt..
Behöver inte bli så för alla =)
Postad 08 December 2009 - 17:25
Postad 08 December 2009 - 17:48
Jag drabbades också av problem med att nedgradera från en beta. I slutänden tvinagdes jag använda "säker uppgradering" för att nedgradera.Synd som fan att det inte går att nedgradera.
Jag har bara provat att göra säker uppgradering från inbyggd HDD men enligt dokumentationen ska det även fungera från en USB-sticka.
Kopiera FW-filen som du vill nedgradera till rootkatalogen i en USB-sticka
Starta Tvix genom att först trycka och hålla in Setup på Tvix.
Tryck därefter på On på Tvixen.
Resten kan du styra från fjärrkontrollen.
EDIT: Innan du nedgraderar kan du ju försöka att göra "Factory reset". Håll inne "Setup"-knappen samtidigt som du trycker in "Stop"-knappen också (OBS: inte på fjärrkontrollen, utan på spelaren!)
Redigerat av Goeran, 08 December 2009 - 17:50.
Postad 08 December 2009 - 21:16
http://www.mpcclub.c...ead.php?t=22002
Kör 1.5.16 om ni inte vill ha korrupt data.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4
TViX N1
135 bilder
5 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?