Bör jag ändra några inställningar för att optimal bild för sport, hockey etc?
(Kommer att kolla på SVT HD via hd box)
* Officiell tråd - Pioneer G9
Startad av
The Blackening
, feb 01 2008 23:03
7510 svar till detta ämne
39 relaterade trådar
Postad 20 januari 2010 - 14:31 Bör jag ändra några inställningar för att optimal bild för sport, hockey etc? (Kommer att kolla på SVT HD via hd box) Postad 20 januari 2010 - 14:37 ja absolut, kan vara värt att poängtera en extra gång. Aha, du tänkte så. Påminn mig om att jag borde bränna en skiva åt dig en vacker dag föresten... ![]() Haha, kan förklara varför jag inte provat det. Kommer inte ens ihåg hur den funkar i Standard, får nog bli ett inlägg om det i helgen. Haha, just ja, snacka om rundgång... ![]() Såg bättre ut än Panna G10 presentation av Zone Platen iaf, där kan man snacka om kaos... Tänkte inte ens på skärpehanteringen när jag ratta kollegans G9, kom aldrig så långt, föll redan på gamman. Redigerat av pacman, 20 januari 2010 - 14:39. Postad 20 januari 2010 - 16:43 ![]() Postad 24 januari 2010 - 12:17 Jag måste ge oss båda fel härGör PS3 ingen deinterlace här? Måste jag kolla... ![]() ![]() Lekte lite med Pios deinterlacer idag tillsammans med lite olika inputs och kom fram till följande: http://www.component...=...st&p=139028 Redigerat av pacman, 24 januari 2010 - 12:17. Postad 26 januari 2010 - 10:35
Finfin genomgång där pacman! ![]() Man kan ju iaf där konstatera att Pios deinterlacer ev lämnar en del att önska. Skulle vara intressant att se en sådan genomgång på en G9 och se om det blivit några förbättringar där.. Minns att jag kollade en på en del konserter på blu-ray som var i 1080i och där tyckte jag att PS3:ans deinterlacer oxå lämnade en del att önska..om jag inte minns helt fel nu. En annan grej som som kan påverka resultatet när tv:n "gör jobbet" är i vilket IP-mode tv:n står. Minns jag inte fel här så är 1=helt rörliga bilder, 2=blandat och 3=stillbilder. Jag har aldrig undersökt saken något närmre så det är ett enda stort "kanske" på detta påstående.. ![]() När vi ändå pratar om G9 här, ingen annan som tycker sig att WTW(Whiter Than White) klipper något i Movie eller Pure-mode? Jag har alltid WTW-stapeln men det är alltid så gott som samma ljusstyrka på WTW- stapeln som stapeln brevid, spelar ingen roll hur mycket man sänker eller höjer kontrasten. En gamma-sak, klipper tv:n eller är jag ute och cyklar? ![]() Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 26 januari 2010 - 11:01. Postad 26 januari 2010 - 13:43 Provade det, verkar inte spela nån roll för film-detektering (iaf inte till den grad att det syntes hos Tysken). Gissar att IP-mode snarare handlar om rörelse-detektering och att man med 1,2 resp 3 sätter tröskelvärdet för vad som ska hanteras som rörelser resp statiskt (i praktiken ett sätt att välja mellan upplösning och risk för combing i samband med deinterlace av video). Huga...säg det nästa gång du går till OnOff... WTW-stapeln är väl 104% amplitud eller nått sånt. "Stapeln bredvid", med den måste du mena referens-vitt (100% amplitud), eller? Om WTW och referens-vitt har samma ljusstyrka är säkerligen signalen klippt ja. Men nu säger du iprincip samma så jag antar att du har viss skillnad (dvs ej klippt). Har man en skillnad och skillnaden är konstant när man ändrar gain (Kontrast) så är väl det rätt bra eftersom det borde tyda på att gamman hålls konstant - om jag inte tänker helt galet. Det går stick i stäv med vad jag sett på såväl G8 som G9. Dels så klipper den alltid förr eller senare och dels så påverkar gain gamman vid högre amplituder (säg från 70-80% och uppåt). Så jag vet i fasen vad som har hänt... ![]() edit: Get inte PS3 1080i ut om materialet är 1080i? Redigerat av pacman, 26 januari 2010 - 13:45. Postad 26 januari 2010 - 14:13
Det låter som en vettig teori, frågan är bara hur (o)användbar en sådana funktion är? ![]() Själv har jag aldrig rört den, tror den står kvar på default som är "2"..
Jo, 104% vitt stapeln har enligt mina ögon precis samma amplitud(ljusstyrka) som 100% vitt stapeln, och oavsett om jag sätter konstrasten på 15 eller 40 så ändras inte detta. Möjligtvis att WTW är någotnågot pyttelite ljusare men absolut inga ca 4%. Med WTW "klippt" menar jag inte att den är borta utan att den verkar ha en lägre ljusstyrka än optimalt.. Trodde först det var min BD-spelare som muckade men när det var samma visa även med PS3:an så började jag misstänka displayen istället.. I BD-spelaren(Pio 320) så kan jag sänka kontrasten ett snäpp och då ser det genast bättre ut men jag föredrar ju att sköta sådant i display och inte i spelaren. ![]()
Jo det gör den, om du har 24Hz på "Automatisk", jag hade den på "On" och då blev det 1080p. Har för mig att det var så iaf, måste dubbelkolla detta senare.. ![]() Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 26 januari 2010 - 14:14. Postad 27 januari 2010 - 09:31 Inte så användbar, ev problem lär ju ändå variera i högsta grad beroende på materialet. Men j*vligt coolt att man kan ändra på saker på den nivån ändå... ![]() Hoppla! Nu föll tio-öringen ner. Kom just på att när jag kalibrera kollegans 5090 med dennes Pio 51:a så upptäckte jag samma sak. Med Kontrast på default i spelaren så kommer spelaren om inte klippa WTW (minns oxå att det var gränsfall) så om inte annat komprimera det. Sänkte den ett snäpp och då såg allt ut som det skulle. Kollade lite snabbt om jag fått nån extra banding på köpet men såg inget mystiskt just då så jag lämna den på -1 i spelaren. Antar att din 320 är likadan, lite överstyrd mao. Det är ju sådana saker som gör att man inte alltid ska lita på folk som säger "jo jag jämförde spelare X med PS3, spelare X har MYCKET bättre BD bild". ![]() Jag med. ![]() Salmonboy>> ![]() Redigerat av pacman, 27 januari 2010 - 10:07. Postad 28 januari 2010 - 17:00 Läst att många säger att "film läget" är bäst,skall man göra några ändringar i menyn eller ska man bara köra på de förinställda? Postad 28 januari 2010 - 18:29 Precis och det är bra att du säger det. Verkar som åtminstonde 2 (ytterliggare) missförstånd fortplantas som löpeldar angående kalibrering av en dispaly, dvs att: 1. Kalibrering ska endast ske på displayen 2. Skärpa ska alltid ställas till minimum Inget kan vara längre från sanningen och är i direkt konflikt med hela poängen bakom kalibrering. 1. -> Kalibrering ska ske av hela videokedjan (övr utr + display). 2. -> Skärpa ska ställas in korrekt mha testbild och en kalibrerad videokedja. Postad 29 januari 2010 - 10:24
Så långt som möjligt föredrar iaf jag att göra så mycket som möjligt i displayen och inte i källan. Självklart så måste man ställa in dom grundläggande inställningarna i tex en DVD eller BD-spelare (i möjlig mån) såsom colorspace, upplösningar, deinterlacing etc. Raglage som brightness och kontrast etc. tenderar att vara alltför grova för att vara riktigt användbara imo, tex i min BD-spelare så är ett steg på brightness/kontrast motsvarande ca tre steg på displayen. Men ibland har man inget val och då gäller väl som med mycket annat att man får kompromissa lite. ![]()
Just skärpan tycker jag är det absolut svåraste att sätta av dom grundläggande justeringarna. Jag kör "-15" på alla minnena på min Pio men om det sen är det optimala är jag inte så säker på. Men det beror ju oxå på källmaterialet såklart. En del hävdar att stillbilder går alldeles utmärkt att sätta skärpan efter medans andra säger att det absolut måste vara rörliga bilder. Vilket är rätt då? Själv har jag ingen aning. ![]() Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 29 januari 2010 - 10:25. Postad 30 januari 2010 - 09:34 Ja , det är en sund inställning ![]() Jag skulle definitivt justera in på stillbild, att göra det med rörlig bild ser jag som att krångla till det i onödan. Som sagt, kalibrera först videokedjan så att bilden återges så korrekt som möjligt och därefter är det bäst att använda t ex DVE och detta testmönster (finns även liknande produkter med minst lika bra testmönster): ![]() Sen är det "bara" att justera in skärpekontrollen tills dess att linjerna är rena. För att enklare se var det är - överdriv (gäller även andra kontroller), dvs ställ max på skärpekontrollen (eller i alla fall så att dess inverkan blir tydlig) och sen min, osv. Du har helt rätt i att källmaterialet har stor betydelse här. Man har att välja på att antingen ställa in flera minnen olika för olika källor (om man har den möjligheten) eller ställa in korrekt och sen leva med att olika källmaterial är olika bra eller en mix av både och. Personligen tenderar jag att ställa in bilden korrekt och därefter använda något av de fördefinierade minnena för dåligt källmaterial och justera in on-the-fly för när källmaterialet är så pass dåligt då är jag inte lika petig. Redigerat av Wolfy, 30 januari 2010 - 09:36. Postad 06 februari 2010 - 15:51 När jag startar en bluray från min Playstation 3 så står det "1080P 36 bit" uppe till höger på skärmen. Är detta 1080p/24? De flesta andra TV-apparater jag tittat på visar ju oftast 1080/24p eller liknande, så att man vet tydligt att det är den signalen den får. Även min tidigare Panasonic projektor visade så. Jag antar ju att den får rätt signal, men vill ändå kunna se det... Postad 06 februari 2010 - 16:07
Tryck på knappen "info". Postad 06 februari 2010 - 18:18 Postad 08 februari 2010 - 08:41 ![]() ställa in skärpan. Brukar ta dom horisontella linjerna som utgår från a-stolpen och justera upp och ner tills det ser bra ut. Hamnar dock ändå alltid på -15 för bluray, redan ett par snäpp uppåt(typ -13) så kommer det fram lite nya pixlar runt linjerna, dock inga extra konturer, då måste man upp till ca -9 nånstans om jag inte minns fel. Har dock bara justerat in "pure" riktigt ordentligt, för BD och DVD, hade turen att svartpunkterna hamna exakt lika där(kanske beror på att det är samma spelare för båda). ![]() Postad 08 februari 2010 - 08:44 ![]() Postad 08 februari 2010 - 09:02
Hehe, jo det där känner ju jag till. ![]() inte verkar förstöra något men i det andra sharpness testet så blir det som lite pixligt runt fina linjer. Kan bara anta att det beror på att nån form av skärpe-behandling av tv:n. Observera dock där att det blir näs- avtyck på glaset för att man ska kunna se detta.. ![]() Postad 08 februari 2010 - 16:34 Postad 08 februari 2010 - 19:13 Det nämndes om det ovan, växla över till PC-läge: Användarmeny | Alternativ | HDMI-ingång | Signaltyp | PC sen trycker du info-knappen på fjärren (direkt under sifferknapp 9 - om det nu inte skiljer mellan G8/G9, kommer inte ihåg på rak arm). Glöm inte att växla tillbaka till Video sedan. PS Att 24 Hz visas behöver dock inte betyda att korrekt signal skickas. ![]() Redigerat av Wolfy, 08 februari 2010 - 19:15. Postad 08 februari 2010 - 21:51
Det där ville sig inte... I PC-läge visade den inte ens vilken upplösning den fick. Men jag verkar ha löst problemet med 24Hz-output. Inga framedrops i mina filmer och inget synbart judder. Lite segt att manuellt behöva växla tillbaka till 60Hz när man kollar TV-serier, men det kan jag väl leva med om det får bilden att bli bra i 24p-material. När man matar en Pio G9 med 24p så är det väl verkligen äkta 24p och ingen NTSC med pulldown? Postad 08 februari 2010 - 22:28 Japp, Pio G9 visar 24 fps i 72 Hz, ingen omvandling till 60 Hz via 2:3 pulldown. Postad 09 februari 2010 - 14:41
Strålande. Kollade länge igår och inga framedrops nånstans från mitt Plex mediacenter när jag kollade på Planet Earth i 24p. Det finns ju diverse TV som har olika funktioner för att "jämna ut" filmbaserat material så man slipper strobing. Strobing är en del av filmkänslan imho och jag gillar det, men ibland skulle jag vilja ha bättre flyt i bilden. Har Pion möjligheter till nåt slags interpolering i stil med Philips Digital Natural Motion, 54654600Hz™ eller vilket marknadssnack de nu använder? Att processa HD på det här sättet måste ta mycket kraft, men är det möjligt? Jag har pillat lite med PureCinema-läget och jag upplever att jag får lite bättre flyt i bilden när Avancerad är påslagen, medan Av, Standard och Mjuk inte gör nån skillnad för mitt 24p-material. Är det här interpoleringstekniken jag snackar om? Vill minnas att jag läste i G8-tråden att dessa inställ... Ja fan, det var du som skrev det till och med.
Men för att få ner flyt i 24p-material. Vad kan man göra åt det i en Pio G9? Postad 10 februari 2010 - 13:05 Någon som har Pioneer PDP-LX5090H och använder bordsstativ ?? Jag vill gärna vet exakta måtten på detta stativ, så om det finns någon vänlig själ som hade velat mäta vore jag glad ![]() Postad 10 februari 2010 - 13:21 "PC Smooth/Mjuk" var väl tänkt att göra nått sånt...som du märkt gör den inte det nått vidare bra. Personligen ser jag inte varför det skulle vara en display-fråga att "jämna ut" film-material. Helt döfött redan på ruta 1. Enda lösningen är att ha längre slutartid i samband med filmning. Utjämningar är alltså en filmnings-fråga, inte en displayfråga. I motsats till vad alla verkar tro ("ja film hackar ibland och det beror på 24Hz serrö") så har inte strobing nått med den låga frekvensen 24 att göra, utan med slutartid. Bildfrekvensen är bara relaterat till det hela på så sätt att om man ska ha 0 strobing OCH superb rörelseskärpa så krävs det högre frekvens - i samband med filmandet, ingen annanstans. Det finns det ingen tv i världen som kan ändra på... Postad 10 februari 2010 - 13:27 I så fall måste jag ta mig upp på vinden och kolla, då jag ställt det där uppe. Hoppas någon annan hinner före som har sin TV på just bordsstativ ![]() Postad 10 februari 2010 - 13:30 Du är bara gammal och förbittrad! Det är klart att ett gäng listiga geeks kan uppfinna teknik som polerar the proverbial poo till en skinande lyster! ![]() Postad 10 februari 2010 - 14:23 Har du kollat på Mythbusters eller? ![]() Postad 10 februari 2010 - 14:27
I manualen till stativen finns måtten: http://www.pioneer.s...TS02/media.html Hoppas detta hjälper dig ![]() Postad 10 februari 2010 - 15:47 ![]() Men det är en sak att fila på en poo i 3-4 dar så den får lyster, en annan att göra det 120 ggr i sekunden, med helt olika sorters poo varje gång. ![]() Redigerat av pacman, 10 februari 2010 - 15:49. Postad 13 februari 2010 - 23:57 Som så många andra så har jag en Pioneer 5090H som buzzar ganska rejält. Har kört i Power Save Mode 2 nu ett tag men insett att man förlorar en del i bild... men det ärju omöjligt att inte störa sig på buzzandet när man tittar på bluray (med Power Save på Off). Är det någon som testat att "ljudisolera" med något mtrl bakom TVn? Jag har min hängande på väggen och tanken har slagit mig att man kanske skulle testa att sätta ngt dämpande mtrl bakom. Eftersom ljudet är så väldigt riktat mot sweet spot så känns det ju som att man borde kunna dämpa det, och styra det åt sidorna. När jag lyssnar framme vid TVn så låter det som att ljudet kommer från baksidan, antingen från ovankant eller mer neråt mitten. När jag lyssnar mitt på skärmens framsida kan jag inte höra något direkt buzzande. Detta gör att jag tror det skulle kunna gå att dämpa från baksidan. Någon som testat? Tips på dämpningsmaterial? Postad 14 februari 2010 - 09:32 Går i inköpstankar av större bildvisare nu efter en thailands resa. Gillar bilden pio och är nästan pinsamt att G7 & G8 fortfarande har så bra bild jämfört med många av dagens skärmar. (har lurat på släktingar en G7 & G8) ![]() Letar som en tok efter en beg krp500 eller 5090, men är det som ett lotteri med ps50b855 att vissa buzzar och andra inte? Postad 14 februari 2010 - 14:06 Min buzzar väldigt lite faktiskt. T.om tjejen som alltid beklagar sig över saker som låter har inte sagt ett knyst. Tror jag har ett väldigt tyst exemplar, men då har jag bara hört dem på jobbet i butiksmiljö, vilket brukar kunna vara lita svårt att bilda sig en uppfattning om. Började med läge 2, men insåg att man tappade lite peakar och så, och kör ALLTID på (OFF), vilket jag rekommenderar ALLA att göra som har en Pioneer-tv. Annars kan man lika gärna köra en guldpläterad fekalie-tv från Sammy ![]() Postad 14 februari 2010 - 14:49 En liten undran: när man spelar upp blu-ray från PS3, vad tycker ni ger bäst bild, Y Pb/Cb Pr/Cr eller RGB? Jag har kommit fram till att Y Pb/Cb Pr/Cr och RGB "Full" ger väldigt snarlik bild. RGB "limited" däremot verkar som man tappar grånyanser, rätt eller? Vissa mönster på DVE ger "fler färger" med RGB "Full" än Y Pb/Cb Pr/Cr tror jag? Frågan är om man upplever detta vid normalt filmtittande? Jag kan inte se någon skillnad på superwhite on/off, är jag blind eller hur upptäcker man det? När man spelar spel på PS3 ställer den sig automatiskt i RGB "Full" eller? Behöver man gå in och pilla någonting i färginställningarna på 5090 eller kan man lämna den på automatiskt? Många frågor blev det, hoppas någon har svar =) Postad 14 februari 2010 - 15:38 Jo, det är sant. Man köper ju en pio för bilden, men vore skönt om den inte buzzade som ps50b855. Synd att pio är svåra att hitta beg nu, är ju ingen som är missnöjd och vill sälja dem nu ju.... ![]() ![]() Postad 14 februari 2010 - 16:28 Postad 14 februari 2010 - 18:04
Om jag var du så hade jag testat MOVIE-läget och se vad du tycker om det, ger mycket naturligare färger! Postad 14 februari 2010 - 20:18
![]() ![]() ![]() Postad 15 februari 2010 - 12:45
Det där ser jag på min 5090h också. Väldigt störande men jag upptäckte nyligen att det inte är ett dugg bättre på bio. Jag vet inte om jag är överkänslig och ser detta bara på grund av att jag verkligen kollar efter det men det stör vilket som väldigt mycket. För min del skulle jag inte alls vara säker på att just denna del är bättre på pio än din Panna. Men jag är inte något proffs utan resonerar bara så på grund av att jag har svårt att se att det skulle kunna vara sämre utan att folk lämnade tillbaka sina apparater. Min finns i Enköpingstrakten och du är välkommen hit och kolla på den om du har vägarna förbi, pm a mig telefonnummer isf. /Danne Postad 15 februari 2010 - 17:19
haaa haaa jag kommer behålla min tills den går sönder ![]() Postad 16 februari 2010 - 17:53 Så ni kör alla "Pure"? Tycker det ger lite trist bild. No offense ![]() Men helt seriöst, visst borde väl "Optimal" bild vara ganska bra i alla fall? Det är ju optimalt, enligt Pioneer. Postad 16 februari 2010 - 19:23 ![]() Postad 16 februari 2010 - 19:41
No offence taken. Kör på Optimal, som pacman skriver, om du vill få en "lysande" upplevelse...*blink blink* Redigerat av Unregistered1fef72f3, 16 februari 2010 - 19:41. Postad 16 februari 2010 - 22:34 Nu har det gått så långt att jag kan se dem även i mörkare partier av filmer men även mot vita bakgrunder då strecken lyser igenom som svagt gul/beiga. Stör mig som fan och har nästan ångest när man vet hur mycket pengar man har lagt ut. Skärmen är nästan exakt ett år och tycker mig inte ha kollat såå mycket på program med subitles. iaf inte utan att zappa mellan kanalerna lite då och då. Testade att köra "myrornas krig" i 15-20h men det hjälpte inte speciellt mycket. Finns det något bättre sätt att "tvätta" skärmen? Antar att det är rätt kört, men alla tips uppskattas! Postad 17 februari 2010 - 08:52 Ehum? Du har ju skärmrengöring i menyn att tillgå, räcker inte den? Postad 17 februari 2010 - 13:03
Glömde att nämna det, har även kört det programmet ett par gånger. Total rensning är alltså några timmar rensing och 15h myrornas krig, dock utan resultat. Skulle vilja köra skärmrensningen i längre perioder, typ när man sitter på jobbet. Går väl inte att ställa in längden på den, utan den stänger väl av sig efter 2-3h? Postad 17 februari 2010 - 14:43 Den är bara igång en timme åt gången om jag inte missminner mig. Tror du kan vara lugn dessutom, eftersom det kommer att ge med sig med tiden. Har du använt din tv väldigt mycket, eller används den bara då och då. Det kan ta lite tid innan det lägger sig dock. Men jag tycker det låter konstigt att du fått IR av bara vanligt film-tittande faktiskt. Det skall inte förekomma alls. Postad 17 februari 2010 - 15:00 hur är dina inställningar? orbiter kontrast mm? fler drabbade? 3 användare läser detta ämne0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |