Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Pioneer G9

7510 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer Kuro PDP-LX5090H (TV) 2 9,79 (106) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX5090 (TV) 1 9,41 (63) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090 (TV) 1 9,25 (7) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090H (TV) 2 9,55 (10) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090D (TV) 0 (0) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-500M (TV) 2 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-600M (TV) 1 8,75 (3) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-600A (TV) 1 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-500A (TV) 9 9,55 (21) Inga priser
39 relaterade trådar
Marksänd digitaltv (21 inlägg) 4 år sedan
Pioneer KRP-500A/M och KRP-600A/M (1242 inlägg) 5 år sedan
Går det att sätta upp Pioneer Kuro LX5090h på vägg? (15 inlägg) 5 år sedan
Tänkte byta ut min Panasonic TX-L47ET60Y mot en LX-5090 (1 inlägg) 5 år sedan
Pioneer G9, tekniska frågor (1269 inlägg) 5 år sedan
Hur står sig en Pioneer Kuro LX5090h mot dagens apparater? (114 inlägg) 6 år sedan
Ny köks-TV, upplösning 1080P/768P från dator? (12 inlägg) 7 år sedan
Begagnatvärde Pioneer PDP-LX5090? (8 inlägg) 8 år sedan
* Officiell tråd - Pioneer BDP-LX71/51FD (818 inlägg) 8 år sedan
Pioneer 6090h problem (3 inlägg) 11 år sedan
Pioneer G9 Buzzing? (418 inlägg) 11 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 13 år sedan
Hjälp - Får (No signal) Dreambox 500c / Onkyo TX-NR709 / Pioneer 5090H (4 inlägg) 13 år sedan
Pionner 5090? (1 inlägg) 14 år sedan
Beslutsångest Samsung LE-46A796(LED) vs Pioneer Kuro PDP-LX5090 (217 inlägg) 15 år sedan
Större TV (5 inlägg) 15 år sedan
Pioneer Kuro KRP-600A eller kommande Panasonic Viera TC-P65V10 (15 inlägg) 15 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090 VS Samsung LE-55A966 (34 inlägg) 15 år sedan
Samsung UE-46/55B7070 (1 inlägg) 15 år sedan
Panasonic G10 50" eller Pioneer G9 50" ? (3 inlägg) 15 år sedan
Köp av ny TV, max 22 000kr (14 inlägg) 15 år sedan
Bildinställningar till pioneer pdp-lx5090 (5 inlägg) 15 år sedan
LG 50PG7000 VS Pioneer Kuro PDP-LX5090 // VILKEN ÄR BÄST ? (331 inlägg) 16 år sedan
Pioneer 5090h från Fyndbörsen. Vilka väntar? (30 inlägg) 16 år sedan
Koppla Pioneer PDP-LX5090H med Onkyo TX-SR805 och digitalbox. (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa 42PZ80 nu eller vänta på PDP-LX5090? (20 inlägg) 16 år sedan
50 tum plasma i TJOCK gipsvägg (4 inlägg) 16 år sedan
46-50" Full HD,max 20K (4 inlägg) 16 år sedan
Nyinköp TV (2 inlägg) 16 år sedan
Hjälp! Vilken display ska jag köpa? (5 inlägg) 16 år sedan
DVB-T Strular (11 inlägg) 16 år sedan
Inställningar (1 inlägg) 16 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090H vs. Philips 42PFL9803H (80 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av TV samt väggfäste , 50-52" (tex Sony 52W4500) (17 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp av pioneer G9 (219 inlägg) 16 år sedan
Plasmateknikens stora problem - green phosphor lag (81 inlägg) 16 år sedan
fosfor lag (22 inlägg) 16 år sedan
Problem att få bild vid anslutning av flera hdmi-källor (Pioneer 5090) (2 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp Pioneer 9G - STOCKHOLM (124 inlägg) 16 år sedan

Postad 20 januari 2010 - 14:31

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1 690 inlägg
  • 0
En fråga till alla sportfånar, har bara sett på blu-ray och spelat lite spel på min 5090h men OS närmar sig med stormsteg.
Bör jag ändra några inställningar för att optimal bild för sport, hockey etc?
(Kommer att kolla på SVT HD via hd box)

Postad 20 januari 2010 - 14:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Det kan ju iofs fortfarande vara så att PS3 hanterar RGB bättre än YCbCr, fast en Pio-skärm är då sannerligen
inte den rätta displayen att testa den teorin mot, där YCbCr verkar bli extra "dåligt"..:)

ja absolut, kan vara värt att poängtera en extra gång.

Om jag har rätt så ska det inte vara någon större skillnad alls, och det är just det som är poängen.;)
Möjligtvis att Advance-läget kan vara något slöare på hitta "låsningen" än Standard. Jag har själv ingen
bra skiva för att testa detta mot men det skulle vara intressant att få det bekräftat om det är så.;)

Aha, du tänkte så. Påminn mig om att jag borde bränna en skiva åt dig en vacker dag föresten... :D

På G8 har jag för mig att man inte ens kan välja Advance vid 576i då det valet är "utgråat".

Haha, kan förklara varför jag inte provat det. Kommer inte ens ihåg hur den funkar i Standard, får nog bli ett inlägg om det i helgen.

Bara en sån sak om dom ersatt User-läget med Pure eller Movie hade det genast gjort dom skärmarna till
mycket bättre skärmar.. Det var länge sedan jag öht pillade på User-läget men vill minnas man man fick dra
ner konstrasten ganska kraftigt för att komma nånvart, sen så verkar User och Standard-lägena ha något
inbyggt skärpefilter eller nåt som inte går att få bukt med vilket medför en stor dos ringing som inte går att
få bort, se denna tråd jag gjorde en gång om just det, och där Herr Pacman faktiskt deltog oxå. ;)

Haha, just ja, snacka om rundgång... B)
Såg bättre ut än Panna G10 presentation av Zone Platen iaf, där kan man snacka om kaos...
Tänkte inte ens på skärpehanteringen när jag ratta kollegans G9, kom aldrig så långt, föll redan på gamman.

Redigerat av pacman, 20 januari 2010 - 14:39.

Postad 20 januari 2010 - 16:43

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Enligt Pioneers reklam (kunde inte hitta det just nu så ta't med en nypa salt om jag kommer ihåg korrekt) så ska PureCinema Advanced visa 576i i 75 Hz progressivt. Har dock en bättre de-interlace via min Oppo och ingen vettig källa för 576i, samt en G8 och inte G9, så jag har aldrig testat. <_<

Postad 24 januari 2010 - 12:17

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Vill du vara riktigt petig kan du även bocka ur "1080p" under upplösningar som stöds(dvs så endast 576p, 720p och
1080i kommer vara ibockade), då kommer DVD skickas som 1080i och låta Pion göra deinterlacingen istället.

Gör PS3 ingen deinterlace här? Måste jag kolla...
Tveksamt om Pio gör ett bättre jobb än PS3 i vilket fall som helst, varierar iofs med typen av material. Så jag skulle, inte minst med tanke på ovanstående, köra med 1080p påslaget.

Jag måste ge oss båda fel här :unsure: (eller ska vi säga att båda har rätt? :))
Lekte lite med Pios deinterlacer idag tillsammans med lite olika inputs och kom fram till följande:
http://www.component...=...st&p=139028

Redigerat av pacman, 24 januari 2010 - 12:17.

Postad 26 januari 2010 - 10:35

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0

Jag måste ge oss båda fel här :) (eller ska vi säga att båda har rätt? :lol:)
Lekte lite med Pios deinterlacer idag tillsammans med lite olika inputs och kom fram till följande:
http://www.component...=...st&p=139028

Finfin genomgång där pacman! :)
Man kan ju iaf där konstatera att Pios deinterlacer ev lämnar en del att önska. Skulle vara intressant att se
en sådan genomgång på en G9 och se om det blivit några förbättringar där.. Minns att jag kollade en på en del
konserter på blu-ray som var i 1080i och där tyckte jag att PS3:ans deinterlacer oxå lämnade en del att
önska..om jag inte minns helt fel nu.
En annan grej som som kan påverka resultatet när tv:n "gör jobbet" är i vilket IP-mode tv:n står.
Minns jag inte fel här så är 1=helt rörliga bilder, 2=blandat och 3=stillbilder. Jag har aldrig undersökt saken
något närmre så det är ett enda stort "kanske" på detta påstående.. ;)

När vi ändå pratar om G9 här, ingen annan som tycker sig att WTW(Whiter Than White) klipper något i
Movie eller Pure-mode? Jag har alltid WTW-stapeln men det är alltid så gott som samma ljusstyrka på WTW-
stapeln som stapeln brevid, spelar ingen roll hur mycket man sänker eller höjer kontrasten. En gamma-sak,
klipper tv:n eller är jag ute och cyklar? :lol:

Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 26 januari 2010 - 11:01.

Postad 26 januari 2010 - 13:43

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

En annan grej som som kan påverka resultatet när tv:n "gör jobbet" är i vilket IP-mode tv:n står.
Minns jag inte fel här så är 1=helt rörliga bilder, 2=blandat och 3=stillbilder. Jag har aldrig undersökt saken
något närmre så det är ett enda stort "kanske" på detta påstående.. :)

Provade det, verkar inte spela nån roll för film-detektering (iaf inte till den grad att det syntes hos Tysken).

Gissar att IP-mode snarare handlar om rörelse-detektering och att man med 1,2 resp 3 sätter tröskelvärdet för vad som ska hanteras som rörelser resp statiskt (i praktiken ett sätt att välja mellan upplösning och risk för combing i samband med deinterlace av video). Huga...säg det nästa gång du går till OnOff...

När vi ändå pratar om G9 här, ingen annan som tycker sig att WTW(Whiter Than White) klipper något i
Movie eller Pure-mode? Jag har alltid WTW-stapeln men det är alltid så gott som samma ljusstyrka på WTW-
stapeln som stapeln brevid, spelar ingen roll hur mycket man sänker eller höjer kontrasten. En gamma-sak,
klipper tv:n eller är jag ute och cyklar? :)

WTW-stapeln är väl 104% amplitud eller nått sånt.
"Stapeln bredvid", med den måste du mena referens-vitt (100% amplitud), eller?
Om WTW och referens-vitt har samma ljusstyrka är säkerligen signalen klippt ja.

Men nu säger du iprincip samma så jag antar att du har viss skillnad (dvs ej klippt). Har man en skillnad och skillnaden är konstant när man ändrar gain (Kontrast) så är väl det rätt bra eftersom det borde tyda på att gamman hålls konstant - om jag inte tänker helt galet.

Det går stick i stäv med vad jag sett på såväl G8 som G9. Dels så klipper den alltid förr eller senare och dels så påverkar gain gamman vid högre amplituder (säg från 70-80% och uppåt). Så jag vet i fasen vad som har hänt... ;)

edit:

Minns att jag kollade en på en del konserter på blu-ray som var i 1080i och där tyckte jag att PS3:ans deinterlacer oxå lämnade en del att önska..

Get inte PS3 1080i ut om materialet är 1080i?

Redigerat av pacman, 26 januari 2010 - 13:45.

Postad 26 januari 2010 - 14:13

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0

Gissar att IP-mode snarare handlar om rörelse-detektering och att man med 1,2 resp 3 sätter tröskelvärdet för vad som ska hanteras som rörelser resp statiskt (i praktiken ett sätt att välja mellan upplösning och risk för combing i samband med deinterlace av video).

Det låter som en vettig teori, frågan är bara hur (o)användbar en sådana funktion är? :)
Själv har jag aldrig rört den, tror den står kvar på default som är "2"..

WTW-stapeln är väl 104% amplitud eller nått sånt.
"Stapeln bredvid", med den måste du mena referens-vitt (100% amplitud), eller?
Om WTW och referens-vitt har samma ljusstyrka är säkerligen signalen klippt ja.
osv

Jo, 104% vitt stapeln har enligt mina ögon precis samma amplitud(ljusstyrka) som 100% vitt stapeln,
och oavsett om jag sätter konstrasten på 15 eller 40 så ändras inte detta. Möjligtvis att WTW är
någotnågot pyttelite ljusare men absolut inga ca 4%. Med WTW "klippt" menar jag inte att den är
borta utan att den verkar ha en lägre ljusstyrka än optimalt.. Trodde först det var min BD-spelare
som muckade men när det var samma visa även med PS3:an så började jag misstänka displayen istället..
I BD-spelaren(Pio 320) så kan jag sänka kontrasten ett snäpp och då ser det genast bättre ut men
jag föredrar ju att sköta sådant i display och inte i spelaren. ;)

Get inte PS3 1080i ut om materialet är 1080i?

Jo det gör den, om du har 24Hz på "Automatisk", jag hade den på "On" och då blev det 1080p.
Har för mig att det var så iaf, måste dubbelkolla detta senare.. :)

Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 26 januari 2010 - 14:14.

Postad 26 januari 2010 - 20:19

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Get inte PS3

Postad bild

Postad 27 januari 2010 - 09:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Det låter som en vettig teori, frågan är bara hur (o)användbar en sådana funktion är? :)
Själv har jag aldrig rört den, tror den står kvar på default som är "2"..

Inte så användbar, ev problem lär ju ändå variera i högsta grad beroende på materialet. Men j*vligt coolt att man kan ändra på saker på den nivån ändå... :)

I BD-spelaren(Pio 320) så kan jag sänka kontrasten ett snäpp och då ser det genast bättre ut men
jag föredrar ju att sköta sådant i display och inte i spelaren. :P

Hoppla! Nu föll tio-öringen ner. Kom just på att när jag kalibrera kollegans 5090 med dennes Pio 51:a så upptäckte jag samma sak. Med Kontrast på default i spelaren så kommer spelaren om inte klippa WTW (minns oxå att det var gränsfall) så om inte annat komprimera det.
Sänkte den ett snäpp och då såg allt ut som det skulle. Kollade lite snabbt om jag fått nån extra banding på köpet men såg inget mystiskt just då så jag lämna den på -1 i spelaren.
Antar att din 320 är likadan, lite överstyrd mao.

Det är ju sådana saker som gör att man inte alltid ska lita på folk som säger "jo jag jämförde spelare X med PS3, spelare X har MYCKET bättre BD bild". :rolleyes:

Har för mig att det var så iaf, måste dubbelkolla detta senare.. :D

Jag med. :P

Salmonboy>> :D I don't get it.

Redigerat av pacman, 27 januari 2010 - 10:07.

Postad 28 januari 2010 - 17:00

g-thang
  • g-thang
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Minns att (tror det var)pacman som postat en lista här över hur man skall kalibrera sin bild, och vilka funktioner som skall vara på/av etc...såg att de inställningar jag gjort själv ändrats. Någon vänlig själ som kan hjälpa mig?

Läst att många säger att "film läget" är bäst,skall man göra några ändringar i menyn eller ska man bara köra på de förinställda?

Postad 28 januari 2010 - 18:29

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

...Hoppla! Nu föll tio-öringen ner. Kom just på att när jag kalibrera kollegans 5090 med dennes Pio 51:a så upptäckte jag samma sak. Med Kontrast på default i spelaren så kommer spelaren om inte klippa WTW (minns oxå att det var gränsfall) så om inte annat komprimera det.
Sänkte den ett snäpp och då såg allt ut som det skulle. Kollade lite snabbt om jag fått nån extra banding på köpet men såg inget mystiskt just då så jag lämna den på -1 i spelaren.
Antar att din 320 är likadan, lite överstyrd mao.

Det är ju sådana saker som gör att man inte alltid ska lita på folk som säger "jo jag jämförde spelare X med PS3, spelare X har MYCKET bättre BD bild"...

Precis och det är bra att du säger det. Verkar som åtminstonde 2 (ytterliggare) missförstånd fortplantas som löpeldar angående kalibrering av en dispaly, dvs att:

1. Kalibrering ska endast ske på displayen
2. Skärpa ska alltid ställas till minimum

Inget kan vara längre från sanningen och är i direkt konflikt med hela poängen bakom kalibrering.

1. -> Kalibrering ska ske av hela videokedjan (övr utr + display).
2. -> Skärpa ska ställas in korrekt mha testbild och en kalibrerad videokedja.

Postad 29 januari 2010 - 10:24

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0

1. -> Kalibrering ska ske av hela videokedjan (övr utr + display).

Så långt som möjligt föredrar iaf jag att göra så mycket som möjligt i displayen och inte i källan.
Självklart så måste man ställa in dom grundläggande inställningarna i tex en DVD eller BD-spelare
(i möjlig mån) såsom colorspace, upplösningar, deinterlacing etc.
Raglage som brightness och kontrast etc. tenderar att vara alltför grova för att vara riktigt
användbara imo, tex i min BD-spelare så är ett steg på brightness/kontrast motsvarande ca tre
steg på displayen. Men ibland har man inget val och då gäller väl som med mycket annat att man får
kompromissa lite. :)

2. -> Skärpa ska ställas in korrekt mha testbild och en kalibrerad videokedja.

Just skärpan tycker jag är det absolut svåraste att sätta av dom grundläggande justeringarna.
Jag kör "-15" på alla minnena på min Pio men om det sen är det optimala är jag inte så säker på.
Men det beror ju oxå på källmaterialet såklart. En del hävdar att stillbilder går alldeles utmärkt
att sätta skärpan efter medans andra säger att det absolut måste vara rörliga bilder.
Vilket är rätt då? Själv har jag ingen aning. :blush:

Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 29 januari 2010 - 10:25.

Postad 30 januari 2010 - 09:34

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Så långt som möjligt föredrar iaf jag att göra så mycket som möjligt i displayen och inte i källan.
Självklart så måste man ställa in dom grundläggande inställningarna i tex en DVD eller BD-spelare
(i möjlig mån) såsom colorspace, upplösningar, deinterlacing etc.
Raglage som brightness och kontrast etc. tenderar att vara alltför grova för att vara riktigt
användbara imo, tex i min BD-spelare så är ett steg på brightness/kontrast motsvarande ca tre
steg på displayen. Men ibland har man inget val och då gäller väl som med mycket annat att man får
kompromissa lite. :(

Ja , det är en sund inställning :(, men från det man läser på forum verkar väldigt många tro att kalibrering uteslutande ska ske på displayen, vilket inte är korrekt.

Just skärpan tycker jag är det absolut svåraste att sätta av dom grundläggande justeringarna.
Jag kör "-15" på alla minnena på min Pio men om det sen är det optimala är jag inte så säker på.
Men det beror ju oxå på källmaterialet såklart. En del hävdar att stillbilder går alldeles utmärkt
att sätta skärpan efter medans andra säger att det absolut måste vara rörliga bilder.
Vilket är rätt då? Själv har jag ingen aning. :P

Jag skulle definitivt justera in på stillbild, att göra det med rörlig bild ser jag som att krångla till det i onödan.

Som sagt, kalibrera först videokedjan så att bilden återges så korrekt som möjligt och därefter är det bäst att använda t ex DVE och detta testmönster (finns även liknande produkter med minst lika bra testmönster):

Bifogad fil  sharpness.jpg   23K   2 Antal nerladdningar

Sen är det "bara" att justera in skärpekontrollen tills dess att linjerna är rena. För att enklare se var det är - överdriv (gäller även andra kontroller), dvs ställ max på skärpekontrollen (eller i alla fall så att dess inverkan blir tydlig) och sen min, osv.

Du har helt rätt i att källmaterialet har stor betydelse här. Man har att välja på att antingen ställa in flera minnen olika för olika källor (om man har den möjligheten) eller ställa in korrekt och sen leva med att olika källmaterial är olika bra eller en mix av både och.

Personligen tenderar jag att ställa in bilden korrekt och därefter använda något av de fördefinierade minnena för dåligt källmaterial och justera in on-the-fly för när källmaterialet är så pass dåligt då är jag inte lika petig.

Redigerat av Wolfy, 30 januari 2010 - 09:36.

Postad 06 februari 2010 - 15:51

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
Hur kan man se vilken signal som skickas till min 5090?

När jag startar en bluray från min Playstation 3 så står det "1080P 36 bit" uppe till höger på skärmen. Är detta 1080p/24?

De flesta andra TV-apparater jag tittat på visar ju oftast 1080/24p eller liknande, så att man vet tydligt att det är den signalen den får. Även min tidigare Panasonic projektor visade så.

Jag antar ju att den får rätt signal, men vill ändå kunna se det...

Postad 06 februari 2010 - 16:07

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Hur kan man se vilken signal som skickas till min 5090?

När jag startar en bluray från min Playstation 3 så står det "1080P 36 bit" uppe till höger på skärmen. Är detta 1080p/24?

De flesta andra TV-apparater jag tittat på visar ju oftast 1080/24p eller liknande, så att man vet tydligt att det är den signalen den får. Även min tidigare Panasonic projektor visade så.

Jag antar ju att den får rätt signal, men vill ändå kunna se det...

Tryck på knappen "info".

Postad 06 februari 2010 - 18:18

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5 366 inlägg
  • 0
Du ser inte vilken hz genom att trycka på info. Man måste in och byta till data signal (sen tillbaka till video) i menyn och alternativ tror ja och därefter trycka på Info, dåligt faktiskt borde stått direkt tillsammans med det beskrivna ovan.

Postad 08 februari 2010 - 08:41

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
wolfy >> Får börja men att tacka för svaret. :wub: Jo jag brukar använda just det mönstret för att
ställa in skärpan. Brukar ta dom horisontella linjerna som utgår från a-stolpen och justera upp och
ner tills det ser bra ut. Hamnar dock ändå alltid på -15 för bluray, redan ett par snäpp uppåt(typ -13)
så kommer det fram lite nya pixlar runt linjerna, dock inga extra konturer, då måste man upp till ca -9
nånstans om jag inte minns fel. Har dock bara justerat in "pure" riktigt ordentligt, för BD och DVD,
hade turen att svartpunkterna hamna exakt lika där(kanske beror på att det är samma spelare för båda). ;)

Postad 08 februari 2010 - 08:44

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
"Luma Zone Plate" är ju en höjdare för att undersöka skärpe-tokigheter oxå, som du som bekant vet Slayer. Med den och "Sharpess test" så ska det till mkt om man missar nått... :wub:

Postad 08 februari 2010 - 09:02

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0

"Luma Zone Plate" är ju en höjdare för att undersöka skärpe-tokigheter oxå, som du som bekant vet Slayer. Med den och "Sharpess test" så ska det till mkt om man missar nått... B)

Hehe, jo det där känner ju jag till.:P På LZP-mönstret så uppkommer ingen extra "ringing" även vid -9 på skärpereglaget, dock blir det markant ljusare utåt kanterna. Känns mera optimalt just där att ha -9 då det
inte verkar förstöra något men i det andra sharpness testet så blir det som lite pixligt runt fina linjer. Kan
bara anta att det beror på att nån form av skärpe-behandling av tv:n. Observera dock där att det blir näs-
avtyck på glaset för att man ska kunna se detta.. :lol:

Postad 08 februari 2010 - 16:34

Lundmark
  • Lundmark
  • Lärjunge

• 396 inlägg
  • 0
Visar Pioneer 5090H info om 24p? Jag matar den med bild från min Mac mini som jag fulhackat in 24Hz på för att kunna kolla på Bluray-rippar utan judder. Det står "1080p" i inforutan men inget om 24p.

Postad 08 februari 2010 - 19:13

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Visar Pioneer 5090H info om 24p? Jag matar den med bild från min Mac mini som jag fulhackat in 24Hz på för att kunna kolla på Bluray-rippar utan judder. Det står "1080p" i inforutan men inget om 24p.

Det nämndes om det ovan, växla över till PC-läge:

Användarmeny | Alternativ | HDMI-ingång | Signaltyp | PC

sen trycker du info-knappen på fjärren (direkt under sifferknapp 9 - om det nu inte skiljer mellan G8/G9, kommer inte ihåg på rak arm).

Glöm inte att växla tillbaka till Video sedan.

PS Att 24 Hz visas behöver dock inte betyda att korrekt signal skickas. B) DS

Redigerat av Wolfy, 08 februari 2010 - 19:15.

Postad 08 februari 2010 - 21:51

Lundmark
  • Lundmark
  • Lärjunge

• 396 inlägg
  • 0

Det nämndes om det ovan, växla över till PC-läge:

Användarmeny | Alternativ | HDMI-ingång | Signaltyp | PC

sen trycker du info-knappen på fjärren (direkt under sifferknapp 9 - om det nu inte skiljer mellan G8/G9, kommer inte ihåg på rak arm).

Glöm inte att växla tillbaka till Video sedan.

PS Att 24 Hz visas behöver dock inte betyda att korrekt signal skickas. :( DS

Det där ville sig inte... I PC-läge visade den inte ens vilken upplösning den fick. Men jag verkar ha löst problemet med 24Hz-output. Inga framedrops i mina filmer och inget synbart judder. Lite segt att manuellt behöva växla tillbaka till 60Hz när man kollar TV-serier, men det kan jag väl leva med om det får bilden att bli bra i 24p-material.

När man matar en Pio G9 med 24p så är det väl verkligen äkta 24p och ingen NTSC med pulldown?

Postad 08 februari 2010 - 22:28

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Hmm, mysko, borde visa både och... nåja.

Japp, Pio G9 visar 24 fps i 72 Hz, ingen omvandling till 60 Hz via 2:3 pulldown.

Postad 09 februari 2010 - 14:41

Lundmark
  • Lundmark
  • Lärjunge

• 396 inlägg
  • 0

Hmm, mysko, borde visa både och... nåja.

Japp, Pio G9 visar 24 fps i 72 Hz, ingen omvandling till 60 Hz via 2:3 pulldown.

Strålande. Kollade länge igår och inga framedrops nånstans från mitt Plex mediacenter när jag kollade på Planet Earth i 24p.
Det finns ju diverse TV som har olika funktioner för att "jämna ut" filmbaserat material så man slipper strobing. Strobing är en del av filmkänslan imho och jag gillar det, men ibland skulle jag vilja ha bättre flyt i bilden.

Har Pion möjligheter till nåt slags interpolering i stil med Philips Digital Natural Motion, 54654600Hz™ eller vilket marknadssnack de nu använder? Att processa HD på det här sättet måste ta mycket kraft, men är det möjligt?

Jag har pillat lite med PureCinema-läget och jag upplever att jag får lite bättre flyt i bilden när Avancerad är påslagen, medan Av, Standard och Mjuk inte gör nån skillnad för mitt 24p-material. Är det här interpoleringstekniken jag snackar om? Vill minnas att jag läste i G8-tråden att dessa inställ... Ja fan, det var du som skrev det till och med.

PureCinema:
Filmläge (kan enklast beskrivas som, "hur ska skärmen omvandla interlace till progressiv, såväl SD som HD" - mao borde valet inte ha någon betydelse om du matar en progressiv, eller till 1080i uppskalad, signal till TVn):
Av -> Stänger av all form av filmbaserad deinterlaceing. Man tappar upplösning i rörliga delar på material som från början (dvs då det "filmades") är progressivt (är materialet interlace från början tappar man alltid upplösning i rörelser, det ligger i materialets natur). Fördelen med detta läge är att man inte riskerar att drabbas av fula deinterlacefel, sk combing (taggiga linjer, "kammar").
Standard -> Möjliggör filmbaserad deinterlaceing (inverse telecine med 3:2 eller 2:2 detection). Då detektionen är korrekt utförd uppnår man full upplösning även i rörligt filmmaterial. Detekteringen är dock inte felfri så ibland tappar man upplösning ändå eller än värre, combing uppstår. Blir det för mkt fel, använd "Av" istället (se dock Textoptimering nedan). Observera att skärpehanteringen ändras något i jmf med Av (Standard är "skarpare").
Mjuk -> Interpolerade mellanbilder för att ge en mjukare känsla i rörelser. Ofta leder det dock till en visuell försämring, t ex pixelartefakter eller hackiga rörelser när interpoleringen misslyckas => undvik.
Avancerat -> För återställande av filmens 24 fps, dvs för NTSC DVD och BluRay/HD-DVD film.

Men för att få ner flyt i 24p-material. Vad kan man göra åt det i en Pio G9?

Postad 10 februari 2010 - 13:05

Unregistered1582
  • Unregistered1582
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Hej!

Någon som har Pioneer PDP-LX5090H och använder bordsstativ ?? Jag vill gärna vet exakta måtten på detta stativ, så om det finns någon vänlig själ som hade velat mäta vore jag glad :)

Postad 10 februari 2010 - 13:21

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Har Pion möjligheter till nåt slags interpolering i stil med Philips Digital Natural Motion

"PC Smooth/Mjuk" var väl tänkt att göra nått sånt...som du märkt gör den inte det nått vidare bra.

Personligen ser jag inte varför det skulle vara en display-fråga att "jämna ut" film-material. Helt döfött redan på ruta 1. Enda lösningen är att ha längre slutartid i samband med filmning. Utjämningar är alltså en filmnings-fråga, inte en displayfråga.

I motsats till vad alla verkar tro ("ja film hackar ibland och det beror på 24Hz serrö") så har inte strobing nått med den låga frekvensen 24 att göra, utan med slutartid. Bildfrekvensen är bara relaterat till det hela på så sätt att om man ska ha 0 strobing OCH superb rörelseskärpa så krävs det högre frekvens - i samband med filmandet, ingen annanstans. Det finns det ingen tv i världen som kan ändra på...

Postad 10 februari 2010 - 13:27

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Hej!

Någon som har Pioneer PDP-LX5090H och använder bordsstativ ?? Jag vill gärna vet exakta måtten på detta stativ, så om det finns någon vänlig själ som hade velat mäta vore jag glad :)

I så fall måste jag ta mig upp på vinden och kolla, då jag ställt det där uppe. Hoppas någon annan hinner före som har sin TV på just bordsstativ :blink:

Postad 10 februari 2010 - 13:30

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Det finns det ingen tv i världen som kan ändra på...

Du är bara gammal och förbittrad!
Det är klart att ett gäng listiga geeks kan uppfinna teknik som polerar the proverbial poo till en skinande lyster! :)

Postad 10 februari 2010 - 14:23

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Det är klart att ett gäng listiga geeks kan uppfinna teknik som polerar the proverbial poo till en skinande lyster! :blink:

Har du kollat på Mythbusters eller? :)

Postad 10 februari 2010 - 14:27

Unregistered1679fdc0
  • Unregistered1679fdc0
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Hej!

I manualen till stativen finns måtten:

http://www.pioneer.s...TS02/media.html

Hoppas detta hjälper dig :blink:

Postad 10 februari 2010 - 14:29

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Har du kollat på Mythbusters eller? :)

Det vet du :blink:

Postad 10 februari 2010 - 15:47

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
:blink:

Men det är en sak att fila på en poo i 3-4 dar så den får lyster, en annan att göra det 120 ggr i sekunden, med helt olika sorters poo varje gång. :)

Redigerat av pacman, 10 februari 2010 - 15:49.

Postad 13 februari 2010 - 23:57

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
(skrev i buzzing-tråden tidigare, men fick inga bra svar. Testar därför här också.)

Som så många andra så har jag en Pioneer 5090H som buzzar ganska rejält.

Har kört i Power Save Mode 2 nu ett tag men insett att man förlorar en del i bild... men det ärju omöjligt att inte störa sig på buzzandet när man tittar på bluray (med Power Save på Off).

Är det någon som testat att "ljudisolera" med något mtrl bakom TVn? Jag har min hängande på väggen och tanken har slagit mig att man kanske skulle testa att sätta ngt dämpande mtrl bakom. Eftersom ljudet är så väldigt riktat mot sweet spot så känns det ju som att man borde kunna dämpa det, och styra det åt sidorna.

När jag lyssnar framme vid TVn så låter det som att ljudet kommer från baksidan, antingen från ovankant eller mer neråt mitten. När jag lyssnar mitt på skärmens framsida kan jag inte höra något direkt buzzande. Detta gör att jag tror det skulle kunna gå att dämpa från baksidan.

Någon som testat? Tips på dämpningsmaterial?

Postad 14 februari 2010 - 09:32

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

• 1 515 inlägg
  • 0
Lider alla 5090 av buzzing som t.ex. samsung ps50b855?
Går i inköpstankar av större bildvisare nu efter en thailands resa. Gillar bilden pio och är nästan pinsamt att G7 & G8 fortfarande har så bra bild jämfört med många av dagens skärmar. (har lurat på släktingar en G7 & G8) :unsure:

Letar som en tok efter en beg krp500 eller 5090, men är det som ett lotteri med ps50b855 att vissa buzzar och andra inte?

Postad 14 februari 2010 - 14:06

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Lider alla 5090 av buzzing som t.ex. samsung ps50b855?
Går i inköpstankar av större bildvisare nu efter en thailands resa. Gillar bilden pio och är nästan pinsamt att G7 & G8 fortfarande har så bra bild jämfört med många av dagens skärmar. (har lurat på släktingar en G7 & G8) ;)

Letar som en tok efter en beg krp500 eller 5090, men är det som ett lotteri med ps50b855 att vissa buzzar och andra inte?

Min buzzar väldigt lite faktiskt. T.om tjejen som alltid beklagar sig över saker som låter har inte sagt ett knyst. Tror jag har ett väldigt tyst exemplar, men då har jag bara hört dem på jobbet i butiksmiljö, vilket brukar kunna vara lita svårt att bilda sig en uppfattning om.

Började med läge 2, men insåg att man tappade lite peakar och så, och kör ALLTID på (OFF), vilket jag rekommenderar ALLA att göra som har en Pioneer-tv. Annars kan man lika gärna köra en guldpläterad fekalie-tv från Sammy :unsure:

Postad 14 februari 2010 - 14:49

trumtajkon
  • trumtajkon
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Hade detta inlägg ute på tekniska frågor men fick inga svar så jag provar här också:

En liten undran: när man spelar upp blu-ray från PS3, vad tycker ni ger bäst bild, Y Pb/Cb Pr/Cr eller RGB? Jag har kommit fram till att Y Pb/Cb Pr/Cr och RGB "Full" ger väldigt snarlik bild.
RGB "limited" däremot verkar som man tappar grånyanser, rätt eller?
Vissa mönster på DVE ger "fler färger" med RGB "Full" än Y Pb/Cb Pr/Cr tror jag?
Frågan är om man upplever detta vid normalt filmtittande?
Jag kan inte se någon skillnad på superwhite on/off, är jag blind eller hur upptäcker man det?

När man spelar spel på PS3 ställer den sig automatiskt i RGB "Full" eller?
Behöver man gå in och pilla någonting i färginställningarna på 5090 eller kan man lämna den på automatiskt?

Många frågor blev det, hoppas någon har svar =)

Postad 14 februari 2010 - 15:38

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

• 1 515 inlägg
  • 0

Min buzzar väldigt lite faktiskt. T.om tjejen som alltid beklagar sig över saker som låter har inte sagt ett knyst. Tror jag har ett väldigt tyst exemplar, men då har jag bara hört dem på jobbet i butiksmiljö, vilket brukar kunna vara lita svårt att bilda sig en uppfattning om.

Började med läge 2, men insåg att man tappade lite peakar och så, och kör ALLTID på (OFF), vilket jag rekommenderar ALLA att göra som har en Pioneer-tv. Annars kan man lika gärna köra en guldpläterad fekalie-tv från Sammy :)

Jo, det är sant. Man köper ju en pio för bilden, men vore skönt om den inte buzzade som ps50b855. Synd att pio är svåra att hitta beg nu, är ju ingen som är missnöjd och vill sälja dem nu ju....:D Bra bild, fin design kan inte bli bättre. Nu får man liksom välja, design eller dålig bild. Bra bild eller ful design...:lol:

Postad 14 februari 2010 - 16:28

sensei
  • sensei
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Själv kör jag "Optimal" på min KRP-500A. Källan är antingen comhem hd-tv eller XBMC på htpcn. Borde jag skämmas nu? Går man på namnet på inställningen som borde "Optimal" vara ganska bra..

Postad 14 februari 2010 - 18:04

trumtajkon
  • trumtajkon
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Själv kör jag "Optimal" på min KRP-500A. Källan är antingen comhem hd-tv eller XBMC på htpcn. Borde jag skämmas nu? Går man på namnet på inställningen som borde "Optimal" vara ganska bra..

Om jag var du så hade jag testat MOVIE-läget och se vad du tycker om det, ger mycket naturligare färger!

Postad 14 februari 2010 - 20:18

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

:) :D :lol:

Postad 15 februari 2010 - 12:45

Unregistered8894d32d
  • Unregistered8894d32d
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Nä jag kan bara referera till den tv jag har nu och där blir bilden i princip suddig vid en panorering.
För att visa på vad jag menar så photoshoppade jag en bild, ungefär så här ser det ut på min Panasonic om det är en svepande kamerarörelse. Den hackar sig fram.

Det där ser jag på min 5090h också. Väldigt störande men jag upptäckte nyligen att det inte är ett dugg bättre på bio. Jag vet inte om jag är överkänslig och ser detta bara på grund av att jag verkligen kollar efter det men det stör vilket som väldigt mycket. För min del skulle jag inte alls vara säker på att just denna del är bättre på pio än din Panna. Men jag är inte något proffs utan resonerar bara så på grund av att jag har svårt att se att det skulle kunna vara sämre utan att folk lämnade tillbaka sina apparater.

Min finns i Enköpingstrakten och du är välkommen hit och kolla på den om du har vägarna förbi, pm a mig telefonnummer isf.

/Danne

Postad 15 februari 2010 - 17:19

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Jo, det är sant. Man köper ju en pio för bilden, men vore skönt om den inte buzzade som ps50b855. Synd att pio är svåra att hitta beg nu, är ju ingen som är missnöjd och vill sälja dem nu ju....:( Bra bild, fin design kan inte bli bättre. Nu får man liksom välja, design eller dålig bild. Bra bild eller ful design...;)

haaa haaa jag kommer behålla min tills den går sönder :D

Postad 16 februari 2010 - 17:53

sensei
  • sensei
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

:blush: :) :P

Så ni kör alla "Pure"? Tycker det ger lite trist bild. No offense :)

Men helt seriöst, visst borde väl "Optimal" bild vara ganska bra i alla fall? Det är ju optimalt, enligt Pioneer.

Postad 16 februari 2010 - 19:23

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Optimal är ju aptrist. Kör Dynamic vettja, då händer det grejjer, hörs ju på namnet. :)

Postad 16 februari 2010 - 19:41

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Så ni kör alla "Pure"? Tycker det ger lite trist bild. No offense :)

Men helt seriöst, visst borde väl "Optimal" bild vara ganska bra i alla fall? Det är ju optimalt, enligt Pioneer.

No offence taken.
Kör på Optimal, som pacman skriver, om du vill få en "lysande" upplevelse...*blink blink*

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 16 februari 2010 - 19:41.

Postad 16 februari 2010 - 22:34

Unregistered0e7e2661
  • Unregistered0e7e2661
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Seriöst, jag har börjat fått rätt grova inbränningar av subtitle-remsorna, dvs två mörkare streck i nedre delen av skärmen. I början kunde jag endast se dem precis innan skärmen startade/stängde av sig, då när skärmen är mörkgrå men inte helt svart.

Nu har det gått så långt att jag kan se dem även i mörkare partier av filmer men även mot vita bakgrunder då strecken lyser igenom som svagt gul/beiga. Stör mig som fan och har nästan ångest när man vet hur mycket pengar man har lagt ut.
Skärmen är nästan exakt ett år och tycker mig inte ha kollat såå mycket på program med subitles. iaf inte utan att zappa mellan kanalerna lite då och då.
Testade att köra "myrornas krig" i 15-20h men det hjälpte inte speciellt mycket. Finns det något bättre sätt att "tvätta" skärmen? Antar att det är rätt kört, men alla tips uppskattas!

Postad 17 februari 2010 - 08:52

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Seriöst, jag har börjat fått rätt grova inbränningar av subtitle-remsorna, dvs två mörkare streck i nedre delen av skärmen. I början kunde jag endast se dem precis innan skärmen startade/stängde av sig, då när skärmen är mörkgrå men inte helt svart.

Nu har det gått så långt att jag kan se dem även i mörkare partier av filmer men även mot vita bakgrunder då strecken lyser igenom som svagt gul/beiga. Stör mig som fan och har nästan ångest när man vet hur mycket pengar man har lagt ut.
Skärmen är nästan exakt ett år och tycker mig inte ha kollat såå mycket på program med subitles. iaf inte utan att zappa mellan kanalerna lite då och då.
Testade att köra "myrornas krig" i 15-20h men det hjälpte inte speciellt mycket. Finns det något bättre sätt att "tvätta" skärmen? Antar att det är rätt kört, men alla tips uppskattas!

Ehum? Du har ju skärmrengöring i menyn att tillgå, räcker inte den?

Postad 17 februari 2010 - 13:03

Unregistered0e7e2661
  • Unregistered0e7e2661
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Ehum? Du har ju skärmrengöring i menyn att tillgå, räcker inte den?

Glömde att nämna det, har även kört det programmet ett par gånger. Total rensning är alltså några timmar rensing och 15h myrornas krig, dock utan resultat.

Skulle vilja köra skärmrensningen i längre perioder, typ när man sitter på jobbet. Går väl inte att ställa in längden på den, utan den stänger väl av sig efter 2-3h?

Postad 17 februari 2010 - 14:43

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Glömde att nämna det, har även kört det programmet ett par gånger. Total rensning är alltså några timmar rensing och 15h myrornas krig, dock utan resultat.

Skulle vilja köra skärmrensningen i längre perioder, typ när man sitter på jobbet. Går väl inte att ställa in längden på den, utan den stänger väl av sig efter 2-3h?

Den är bara igång en timme åt gången om jag inte missminner mig.

Tror du kan vara lugn dessutom, eftersom det kommer att ge med sig med tiden. Har du använt din tv väldigt mycket, eller används den bara då och då. Det kan ta lite tid innan det lägger sig dock. Men jag tycker det låter konstigt att du fått IR av bara vanligt film-tittande faktiskt. Det skall inte förekomma alls.

Postad 17 februari 2010 - 15:00

Filmälskarenn
  • Filmälskarenn
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Visst går det säkert över med tiden.. Är lite små nojjig då jag först köpte ett demo ex som hade ganska saftiga inbränningar efter text remsorna. Den hade inte haft orbitern aktiverad samt gått på optimal läget. Lämnade tillbaka o köpte en ny och har inte haft det minsta problem med ghosting. Har dock kontrasten lågt ställd samt använder orbitern

hur är dina inställningar? orbiter kontrast mm? fler drabbade?

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.