Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 8,59 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8,56 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 9 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 10 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 11 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 13 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 13 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 14 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 14 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 15 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 15 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 15 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 15 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 15 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 15 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 15 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 15 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 15 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 15 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 15 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 15 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 15 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 16 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 16 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 16 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 16 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 16 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 16 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 16 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 16 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 16 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 16 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 16 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 16 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 16 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 16 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 16 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 16 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 16 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 16 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 16 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 16 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 16 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 16 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 16 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 17 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 17 år sedan

Postad 09 januari 2010 - 18:12

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Hej en fråga, klarar Tvixen av att spela upp filmer som är uppdelade i .rar filer eller blir man tvungen att packa upp filen till en enskild fil med ett format tvixen stöder?

//Daniel

Filerna måste packas upp. Finns dock nåt hemmapul som kanske funkar, har inte testat själv:

http://www.lundman.n...index.php/Llink

Postad 10 januari 2010 - 22:38

Sheriffen3
  • Sheriffen3
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej alla!

Har inte varit så "aktiv" i uppdateringen av firmwaren i min TvIX på ett tag..... :)
Min fråga är: Hur kan jag göra för att kunna spela upp det här "nya" formatet BDMV och vilken firmware krävs isåfall?!?!

Kör firmware 1.3.137 i dagens läge.

Tack på förhand för svar!

MVh Jimmy

Postad 11 januari 2010 - 08:24

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Hej alla!

Har inte varit så "aktiv" i uppdateringen av firmwaren i min TvIX på ett tag..... ^_^
Min fråga är: Hur kan jag göra för att kunna spela upp det här "nya" formatet BDMV och vilken firmware krävs isåfall?!?!

Kör firmware 1.3.137 i dagens läge.

Tack på förhand för svar!

MVh Jimmy

Den officiella FW 1.3.168 klarar bluray-formatet (BDMW, m2ts). Däremot så har den en begränsning till 100 uppspelningar. I praktiken är det enligt uppgift bara att installera om den för att få 100 gånger till.

Jag rekommenderar fortfarande att man nedgraderar till 1.1.32 innan man uppgraderar till 1.3.168 enligt följande schema:
1. Alltså, håll nere stop och setup samtidigt och håll dem inne tills det står "Saving". Då har du gjort en reset av TViX:en. Starta om (eller det gör den automatiskt).
1. Alltså, håll nere stop och setup samtidigt och håll dem inne tills det står "Saving". Då har du gjort en reset av TViX:en. Starta om (eller det gör den automatiskt).
1A. Ta bort tre filer ur rooten: EDID*.*, setup.ini, setup2.ini
2. NEDGRADERA sedan till 1.1.32 i Safe Mode
3. Starta om TViX:en, tryck på TV-out-knappen så att du får bild, dra igång någon AVI-fil eller något "bara för att".
4. Factory Reset. Starta om, i fall den nu inte skulle göra det. Svara nej på frågan om att spara inställningarna.
5. UPPGRADERA till 1.3.168

Jag gjorde alltid så här när jag testade med olika firmwares men började nästan tvivla på effekten själv så vid ett tillfälle slarvade jag med det här. Jag testade 1.5.17 och insåg relativt snabbt att jag ville tillbaka till 1.3.168. Jag nedgraderade direkt och de tre första filmerna som jag spelade upp hängde den sig. Jag körde då nedgradering till 1.1.32 och uppgradering till 1.3.168 och efter det har jag kört i minst tre veckor utan en enda hängning.

Ställ också in NTSC i Settings och slå av Auto-switch.

Redigerat av Goeran, 11 januari 2010 - 08:26.

Postad 11 januari 2010 - 10:03

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Varför i hela friden skulle han ställa in NTSC? (jag kanske missat något men de vanliga i Sverige är ju PAL)
Samt att de flesta LCD/Plasmor idag klarar båda utan problem, men då PAL ger bättre bild för Svenska SD-sändningar bör man ju köra på de. (om tv´n saknar stöd för båda formaten)

Postad 11 januari 2010 - 10:08

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Hej!

jag har ett problem med min tvix, när jag spelar videos så laggar ljudet till i 0.5-2sek ibland, eller ljudet försvinner helt rättare sagt.

Jag använder mig av den digitala(optiska) utgången från tvixen till min förstärkare. Jag kör med 1.3.137 Firmware just nu.

Någon som har liknande problem eller vet att just denna firmware strular med detta?

Med vänlig hälsning
Daniel

Är Tvixen ansluten till LAN, sker detta vid "alla" videos eller bara vissa?

Vid LAN och hög upplösning kanske du behöver köra bättre nät (trådlöst överbelastat 100mbit exempelvis), eller den disk du kör från kan ju ha belastning från annat håll (ett NAS eller en dator någon sitter o gör annat på)?
Intern disk kan vara väldigt fragmenterad?
De är möjligt att materialet är dåligt encodat?
Eller USB? (dessa diskar är ofta väldigt långsamma)

Postad 11 januari 2010 - 13:16

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Här ställs inte om till NTSC. Enbart dessutom (!?!). Märkligt råd, tycker även jag.

Redigerat av Tompa123, 11 januari 2010 - 13:17.

Postad 11 januari 2010 - 14:24

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Varför i hela friden skulle han ställa in NTSC? (jag kanske missat något men de vanliga i Sverige är ju PAL)
Samt att de flesta LCD/Plasmor idag klarar båda utan problem, men då PAL ger bättre bild för Svenska SD-sändningar bör man ju köra på de. (om tv´n saknar stöd för båda formaten)

Till att börja med får du naturligtvis ställa in vad du vill. Huvudsaken är att du är nöjd och inte har några problem med din Tvix. Personligen har jag upplevt en del problem när inställningen har varit PAL (trots att det mesta materialet som jag spelar upp är PAL).

Men eftersom du verkar kunnig på området kan du få utbilda mig.

Jag vet skillnaden mellan NTSC och PAL (kanske bättre 'än de flesta) men jag vet inte vad den parametern i Tvix egentligen innebär. Jag har försökt att tyda texten i mannualen och blir inte klokare av den.

Personligen märker jag ingen som helst skillnad på det jag ser på skärmen mellan att ställa in PAL och NTSC. Min TV är en Sony 46" Full-HD.

So please - teach me.

EDIT: De enda gånger jag märker skillnad mellan inställningen PAL och NTSC är när jag har ställt in 480/576, men hur många av oss kör i det läget?

Redigerat av Goeran, 11 januari 2010 - 14:29.

Postad 11 januari 2010 - 17:59

Sheriffen3
  • Sheriffen3
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Tackar så hemskt mycket för ett bra och supersnabbt svar!!! ;)

Jag ska följa dina instruktioner och nedgradera innan och sen lägga in den nya firmwaren ikväll och testa.

Tack än en gång allihopa som kommenterat!!

Mvh Jimmy

Postad 12 januari 2010 - 00:14

Maciver
  • Maciver
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
En fråga:

När man startar Tvixen kommer det upp Video/Audio/Photo "mappar".
Kan man få sitt nätverks innehåll att synas i dessa "mappar"?

Jag vill alltså inte sitta och leta runt bland en massa andra platser för att hitta det utdelade materialet typ via upnp och netshare mm.

Jag har en Windows home server med installerat NFS. Tvixen hittar det som jag delar ut där men det ligger över "nätverksuppkopplat" typ netshare.

Låter lite bakvänt men jag tror att ni vet vad jag efterfrågar.

Postad 12 januari 2010 - 00:33

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

En fråga:

När man startar Tvixen kommer det upp Video/Audio/Photo "mappar".
Kan man få sitt nätverks innehåll att synas i dessa "mappar"?

Jag vill alltså inte sitta och leta runt bland en massa andra platser för att hitta det utdelade materialet typ via upnp och netshare mm.

Jag har en Windows home server med installerat NFS. Tvixen hittar det som jag delar ut där men det ligger över "nätverksuppkopplat" typ netshare.

Låter lite bakvänt men jag tror att ni vet vad jag efterfrågar.

Jag kör samma / liknande setup som dig, WHS med NFS via SFU.

Om du menar att tvixen hittar de delat ut, antar jag du gjort rätt. För att få precis Tvixens knappar att köra på shares (nfs-shares) så måste mapparna heta precis rätt saker. (står i Tvixmanualen)
Detta rimmar lite illa med att din WHS vill att de skall leta annorlunda, så du får välja vilket av dess du diggar bäst.
(Om ingen ny FW gjort att du har andra möjligheter som jag inte hunnit kolla in ännu)

Jag kör personligen bara med video-knappen i Tvixen och alla shares kan jag mappa upp därifrån (via den övesta menyn där du kan ha 4st, jag når alltså flac/mp3 m.m även där)

Postad 12 januari 2010 - 00:38

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Till att börja med får du naturligtvis ställa in vad du vill. Huvudsaken är att du är nöjd och inte har några problem med din Tvix. Personligen har jag upplevt en del problem när inställningen har varit PAL (trots att det mesta materialet som jag spelar upp är PAL).

Jag vet skillnaden mellan NTSC och PAL (kanske bättre 'än de flesta) men jag vet inte vad den parametern i Tvix egentligen innebär. Jag har försökt att tyda texten i mannualen och blir inte klokare av den.

Personligen märker jag ingen som helst skillnad på det jag ser på skärmen mellan att ställa in PAL och NTSC. Min TV är en Sony 46" Full-HD.

So please - teach me.

EDIT: De enda gånger jag märker skillnad mellan inställningen PAL och NTSC är när jag har ställt in 480/576, men hur många av oss kör i det läget?

Eftersom ingen annan har märkt något skumt med PAL (den enda inställning som rapporterats som skum där är AutoSwitchen som jag har för mig är åtgärdat nu) bör man nog inte rekommendera att ändra till NTSC då hans TV (mot förmodan) kan ha problem med att visa något annat än PAL.

Jag tror att Tvixen kan försöka skicka 30bps om man ställer in NTSC & 24 på PAL, oavsett materialet.
Teoretiskt skulle även ljudet förskjutas/snabbas upp. Men de skulle då bero på källmaterialet också.

(men även färghantering m.m kan påverkas, beroende på hur Dvico valt att köra in denna funktion, o de spelar ju roll med vilken typ av bildhantering mottagande sida/utrustning har)
Är väl därför som man kan ställa in 24p också... Nu kör ju jag genom en förstärkare som också den har bildbehandlare (avstängd funktion hos mig) & många gör de idag. Det blir mindre o mindre relevant om någon produkt inte klarar en viss sak.

Men ett problem med PAL borde tas upp, finns säkert lösning på detta.

Redigerat av sunscreen, 12 januari 2010 - 00:41.

Postad 12 januari 2010 - 13:22

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Eftersom ingen annan har märkt något skumt med PAL (den enda inställning som rapporterats som skum där är AutoSwitchen som jag har för mig är åtgärdat nu) bör man nog inte rekommendera att ändra till NTSC då hans TV (mot förmodan) kan ha problem med att visa något annat än PAL.

Jag tror att Tvixen kan försöka skicka 30bps om man ställer in NTSC & 24 på PAL, oavsett materialet.
Teoretiskt skulle även ljudet förskjutas/snabbas upp. Men de skulle då bero på källmaterialet också.

(men även färghantering m.m kan påverkas, beroende på hur Dvico valt att köra in denna funktion, o de spelar ju roll med vilken typ av bildhantering mottagande sida/utrustning har)
Är väl därför som man kan ställa in 24p också... Nu kör ju jag genom en förstärkare som också den har bildbehandlare (avstängd funktion hos mig) & många gör de idag. Det blir mindre o mindre relevant om någon produkt inte klarar en viss sak.

Men ett problem med PAL borde tas upp, finns säkert lösning på detta.

Jag kör 1.3.168 och har slagit över till PAL och Auto-switch ON så får jag se om det är ett gammalt problem jag tänker på eller om det finns kvar. Den som lever får se.

Postad 12 januari 2010 - 22:06

Blixten1987
  • Blixten1987
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hejsan alla tvix lovers! :(

Jag har en liten fråga:
Mitt "lilla" problem som jag har är att jag inte kan spela upp en "äkta" Blu-ray film i min TvixHD 6500A
Firmwaren som jag stoppat in i min Tvix är: Firmware 1.5.16 12/11/2009 (BD-Lite Edition)

Ska det fungera att spela upp en .iso-fil som är på ca 49GB med English 5.1 TrueHD-sound? Eller det är lönlöst att ens försöka utan nöja sig med x264-formaten istället?

Problemet som uppstår är att filmen hackar, sedan så får jag inget ljud till min förstärkare som klarar alla de senaste ljud-formaten inkl. TrueHD-sound, eller vad formatet heter...

Mvh Blixten

Redigerat av Blixten1987, 12 januari 2010 - 22:07.

Postad 13 januari 2010 - 00:02

Unregistered9c2c5781
  • Unregistered9c2c5781
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Vad har de svenska SD sändningarna med saken att göra? Det kan väl bara spela roll om man skulle ha en tuner i TViXen som tar emot de signalerna, eller?

So please - teach me.

Jag har inbillat mig att "TV Standard" bara spelar roll för hur TViXen skickar ut menyerna (förutsatt att man har "Auto-switch" påslagen). Och den egentliga skillnaden ligger i vad man ställer "Video out" på. Rätta mig om jag är helt ute och cyklar.

Själv har jag ställt in "TV Standard till NTSC och "Auto Switch" till NTSC/PAL/1080p24Hz samt "video out" till 1080p. Funkar perfekt för mig, det enda jag eventuellt tappar är om man vill att uppskalningen skall skötas av TVn istället för TViXen (tror jag).

@Goeran: Vilka problem hade du med FW 1.5.17? Var det tunern som strulade igen eller? Själv tycker jag det är den bäst fungerande sedan jag köpte TViXen när den kom ut.

En annan fundering: Ni som kör med WHS varför köras NFS och inte SAMBA, jag har kör SAMBA sedan jag byggde min WHS maskin och aldrig haft några problem med den, dock skulle man kunna önska att TViXen tillät att man länkade direkt valen till den server och mapp man ville och inte att de bara hänvisade till den interna disken (vilket jag inte har någon).

Postad 13 januari 2010 - 00:08

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Hejsan alla tvix lovers! :(

Jag har en liten fråga:
Mitt "lilla" problem som jag har är att jag inte kan spela upp en "äkta" Blu-ray film i min TvixHD 6500A
Firmwaren som jag stoppat in i min Tvix är: Firmware 1.5.16 12/11/2009 (BD-Lite Edition)

Ska det fungera att spela upp en .iso-fil som är på ca 49GB med English 5.1 TrueHD-sound? Eller det är lönlöst att ens försöka utan nöja sig med x264-formaten istället?

Problemet som uppstår är att filmen hackar, sedan så får jag inget ljud till min förstärkare som klarar alla de senaste ljud-formaten inkl. TrueHD-sound, eller vad formatet heter...

Mvh Blixten

Jag har själv kört både remux-material och fullständiga bluerayrips (ingen av dessa har dock någonsin varit .iso)

Problemet med lagg uppstod dock när nätverket var på 100mbit eller om man försöker köra de över SMB, kör NFS istället så ordnar de sig.
Kör du mot intern HDD eller USB vet jag inte vad de kan vara?

Du kan ju även prova att lyfta ut materialet från .iso-containern och köra direkt i mappstrukturen. (Tvixen autostartar filmen om mappstrukturen är korrekt)

Ljudet måste ha vissa inställningar för att fungera, Digital och via HDMI. Du kan inte köra optisk. (klarar inte formaten/bandbredden)

Postad 13 januari 2010 - 09:33

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

@Goeran: Vilka problem hade du med FW 1.5.17? Var det tunern som strulade igen eller? Själv tycker jag det är den bäst fungerande sedan jag köpte TViXen när den kom ut.

Ja - det var tunern som spökade. Jag har provat flera FW efter 1.3.168 men i alla som jag provat har jag haft problem med tunern.

Det ena problemet uppträder i samband med tidsstyrda inspelningar, och det är vad jag använder tunern mest till. Om jag ställer in timern på inspelning av två program som går tidsmässigt kant i kant (t.ex. 20.00-21.00 och 21.00-22.00) och dessa program ligger i var sin MUX (t.ex. SVT1 och TV4) så går det inte att spela upp det andra programmet (inte ens i datorn). Det räcker med att man lägger in en tidslucka på en minut mellan programmen så blir det inga problem.

Jag hade samma problem när jag skulle gå från FW 1.3.74 till 1.3.168 men fick hjälp av Canman att testa med en Dual tuner T441 i stället och den fungerade bra i 1.3.168.. Sedan dess har jag använt 1.3.168 med T441, där jag nu inte har några som helst problem med tunern. Dessutom kan jag spela in ett program samtidigt som jag tittar på ett annat. Det innebär också att jag slipper använda den andra DVB-T h.264-boxen som jag har. Jag funderar på att ta bort den ur skåpet och få loss ett HDMI-uttag i TVn på köpet.

Det andra problemet som jag haft med 1.5.17 tror jag hänger samman med att de försöker förbättra just funktionen med tunern. I 1.3.168 sker ju mer eller mindre en omboot mellan tuner-läget och spelar-läget. Det innebär, dels att det tar en stund att växla, dels kan jag inte komma åt spelaren via nätverket när tuner-läget används. I 1.5.17 växlar den snabbt mellan tuner-läge och spelar-läge. Jag gissar att de är på väg mot en "riktig" PVR, vilket vore trevligt. Men när jag tittar på program i realtid via Tvix uppstod många problem med bilden. Ibland kunde jag bara se TV-program genom två mindre fönster i bilden som jag tror var rester av menyer som jag använt. Resten av fönstret var svart. Jag tror helt enkelt att de har haft problem med refreshen av skärmen i vissa lägen. Jag har aldrig programmerat Linux men har hållit kurser i händelsestyrd fönster-programmering för många år sedan så jag tror att jag för min inre syn ungefärligen kan tänka mig i vilka delar det går snett men brydde mig inte om att gräva djupare än så.

Sedan hoppas jag ju att Dvico till slut får de här nya funktioerna att fungera. Då skulle ju Tvix 6500 bli en mycket trevligare maskin för oss som har tunern.

Sedan har Tvixen hängt sig en gång sedan jag ställde om till PAL och slog av Auto-switch.
Men som de säger. En gång är ingen gång, två gånger är en GongGong. :(

Postad 14 januari 2010 - 08:57

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Jag har själv kört både remux-material och fullständiga bluerayrips (ingen av dessa har dock någonsin varit .iso)

Problemet med lagg uppstod dock när nätverket var på 100mbit eller om man försöker köra de över SMB, kör NFS istället så ordnar de sig.
Kör du mot intern HDD eller USB vet jag inte vad de kan vara?

Du kan ju även prova att lyfta ut materialet från .iso-containern och köra direkt i mappstrukturen. (Tvixen autostartar filmen om mappstrukturen är korrekt)

Ljudet måste ha vissa inställningar för att fungera, Digital och via HDMI. Du kan inte köra optisk. (klarar inte formaten/bandbredden)

Jag pillade med det där för ett tag sedan och så som jag förstod det så kräver det otroligt mycket prestanda att ladda en hel fil på låt säga 50gig för tvixen, därför det hackar.

Vill man se hela blurays med hdljud är det mappstruktur eller m2ts. som gäller, det funkade för mig i alla fall.

Postad 14 januari 2010 - 09:33

Unregistered28e05dc9
  • Unregistered28e05dc9
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Hej! jag har en redynas nv+ och jag ser inte alla filer via tvixens uPnp någon med sama problem?

Postad 14 januari 2010 - 09:38

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Hej! jag har en redynas nv+ och jag ser inte alla filer via tvixens uPnp någon med sama problem?

du menar att du delar ut saker på NAS´n via DLNA?

uPNP används i detta fallet för att konfigurera nätverket & få produkterna att prata med varandra, själva utdelningen går nog via DLNA.

Om du saknar en del material kan de bero på flera saker, formatet måste stödjas för utdelning av NV+ till att börja med.
(den scannar nog o samlar in material den klarar dela ut)

Redigerat av sunscreen, 14 januari 2010 - 13:18.

Postad 14 januari 2010 - 10:56

Unregistered28e05dc9
  • Unregistered28e05dc9
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Tack för ditt svar!
Jo ett exempel. jag har två mkv filer men jag ser bara den ena på tvixen det är samma sak med iso filer samt mappar. det är ju samma format andå ser jag bara vissa???

Postad 14 januari 2010 - 11:10

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Tack för ditt svar!
Jo ett exempel. jag har två mkv filer men jag ser bara den ena på tvixen det är samma sak med iso filer samt mappar. det är ju samma format andå ser jag bara vissa???

Ok, då bör detta inte vara DLNA. Du menar du har ett share som delas ut över NFS där dessa filer ligger?
(detta görs på sharenivå & helt utan att DLNA är inblandat i hanteringen)

Då är de troligen rättigheterna på filerna som spökar, Tvixen kopplar du väl upp till ett NFS share och den använder user Guest?

(berätta om du kör på annat vis än detta)

Kolla rättigheterna så de är exakt likadana på dessa filerna du nämner.

Redigerat av sunscreen, 14 januari 2010 - 13:19.

Postad 14 januari 2010 - 18:43

lobomatic501
  • lobomatic501
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Hej.
Jag har några frågor.

1: Hur gör man för att få tvixen kopplad till nätverket? Ja vill sammkoppla tvixen till musikmappen i datorn. Perfekt nu när man skapa egna spellistor med FW 1.3.168.

2: Vad är UPnP som man har fått uppe vid anslutningarna för något?

Tack på förhand
//

Redigerat av lobomatic501, 14 januari 2010 - 18:44.

Postad 14 januari 2010 - 19:21

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Hej.
Jag har några frågor.

1: Hur gör man för att få tvixen kopplad till nätverket? Ja vill sammkoppla tvixen till musikmappen i datorn. Perfekt nu när man skapa egna spellistor med FW 1.3.168.

2: Vad är UPnP som man har fått uppe vid anslutningarna för något?

Tack på förhand
//

Ladda ner Netshare (tror jag de heter... använder de inte själv utan kör SFU som är lite svårare)
Tvix (Dvico) själva tycker normala hemanvändare skall köra den mjukvaran för att skapa utdelningar för Tvixen att använda. De ingår säkerligen en guide / getting started.

Googla Dvico Tvix kommer du säkert till deras site, kan ladda ner o köra igång.

Postad 14 januari 2010 - 23:43

lobomatic501
  • lobomatic501
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Ladda ner Netshare (tror jag de heter... använder de inte själv utan kör SFU som är lite svårare)
Tvix (Dvico) själva tycker normala hemanvändare skall köra den mjukvaran för att skapa utdelningar för Tvixen att använda. De ingår säkerligen en guide / getting started.

Googla Dvico Tvix kommer du säkert till deras site, kan ladda ner o köra igång.

Jag ska göra ett försök.
Tack för ett snabbt svar.

Postad 15 januari 2010 - 01:41

lobomatic501
  • lobomatic501
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Jag ska göra ett försök.
Tack för ett snabbt svar.

Hej.
Jag var inne på Tvix hemsida.
Jag försöker att använda mig av UPnP via wi-fi men, jag har kört mig fast på (Anslut den trådlösa USB modulen)
Vad är usb modulen för något. Måste man köpa en usb detalj för att använda wifi på M-6500 ?

Redigerat av lobomatic501, 15 januari 2010 - 01:42.

Postad 15 januari 2010 - 02:40

dj_komodo
  • dj_komodo
  • Beroende

• 1 194 inlägg
  • 0

Hej.
Jag försöker att använda mig av UPnP via wi-fi men, jag har kört mig fast på (Anslut den trådlösa USB modulen)
Vad är usb modulen för något. Måste man köpa en usb detalj för att använda wifi på M-6500 ?

wifi är inte standard på M-6500A, vill man ha wifi måste man köpa en wifi adapter och applicera den på 1 av de 2 USB portarna bak på tvixen. Jag skulle aldrig kunna göra det eftersom att jag har 2 st externa hårddiskar kopplade till tvixen... Vilka wifi adaptrar som fungerar vet jag inte heller..

Postad 15 januari 2010 - 09:36

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Hej.

Du skall väl använda dig av nätverk, trådat nätverk. Vilket du kört hela tiden med?
Jag kanske tänkte på någon annan person nu, men i alla fall. TP-kabel gäller för dig =)

Postad 15 januari 2010 - 11:58

lobomatic501
  • lobomatic501
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Du skall väl använda dig av nätverk, trådat nätverk. Vilket du kört hela tiden med?
Jag kanske tänkte på någon annan person nu, men i alla fall. TP-kabel gäller för dig =)

Hej.

Jag har inte haft min Tvix kopplat till nätverket tidigare. Har bara använt den interna hårdisken i tvixen tidigare men nu blev jag sugen på nätverksanslutningen eftersom det går att skapa spellistor med tvixen.

Jag undrar mest om man wifi i m-6500, är det inbyggt eller måste man köpa til ett tillbehör? (USB modul)

//
En bild av vad jag menar

Engelska

Bifogad fil  Tvix.jpg   153,15K   0 Antal nerladdningar

Svenska

Bifogad fil  Tvix_1.jpg   156,5K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av lobomatic501, 15 januari 2010 - 12:04.

Postad 15 januari 2010 - 12:28

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Detta besvarades i inlägg som var svar på din fråga innan, läs ovanför.

Wifi är ett tillbehör, hårdvarumässigt har du följdaktligen ingen WiFi. Se på de hela som en motorvärmare, antingen har du en eller så har du inte.

Går att eftermontera, vilka som fungerar eller inte får man ta reda på =)
eller köra default från Dvico

--------------------------
Hej.

Jag har inte haft min Tvix kopplat till nätverket tidigare. Har bara använt den interna hårdisken i tvixen tidigare men nu blev jag sugen på nätverksanslutningen eftersom det går att skapa spellistor med tvixen.

Jag undrar mest om man wifi i m-6500, är det inbyggt eller måste man köpa til ett tillbehör? (USB modul)

//
En bild av vad jag menar

Redigerat av sunscreen, 15 januari 2010 - 12:28.

Postad 15 januari 2010 - 16:52

lobomatic501
  • lobomatic501
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Detta besvarades i inlägg som var svar på din fråga innan, läs ovanför.

Wifi är ett tillbehör, hårdvarumässigt har du följdaktligen ingen WiFi. Se på de hela som en motorvärmare, antingen har du en eller så har du inte.

Går att eftermontera, vilka som fungerar eller inte får man ta reda på =)
eller köra default från Dvico

--------------------------
Hej.

//
En bild av vad jag menar

Ok tack.

Jag har laddat net netshare och instalerat. Jag undrar om det finns en instalationsguide för vista .Steg för steg. Lyckas bara hitta för xp men det är inte samma sak.

Tack

Postad 15 januari 2010 - 17:18

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Ok tack.

Jag har laddat net netshare och instalerat. Jag undrar om det finns en instalationsguide för vista .Steg för steg. Lyckas bara hitta för xp men det är inte samma sak.

Tack

Om du tittar på Canmans hemsida www.canman.se finns det vissa saker du ska tänka på om du installerar Netshare på Vista.

Postad 15 januari 2010 - 19:40

lobomatic501
  • lobomatic501
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Om du tittar på Canmans hemsida www.canman.se finns det vissa saker du ska tänka på om du installerar Netshare på Vista.

Hej.

Tack för att du varnar mig.

Är det ingen som kör netshare med vista där ute som kan hjälpa mig?

Postad 15 januari 2010 - 21:58

Unregistered023cb8f5
  • Unregistered023cb8f5
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Har en fråga ang CoverArt UI som man kan ladda ner från deras hemsida nu. Har fått rätt på covers och så men när jag klickar in i några filmmappar så visas filnamnet med stora "fyrkantiga" ikoner istället för smått som det brukar vara. Hur får jag sessa ikoner små som de andra?

Postad 15 januari 2010 - 22:36

Unregistered023cb8f5
  • Unregistered023cb8f5
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0

Har en fråga ang CoverArt UI som man kan ladda ner från deras hemsida nu. Har fått rätt på covers och så men när jag klickar in i några filmmappar så visas filnamnet med stora "fyrkantiga" ikoner istället för smått som det brukar vara. Hur får jag sessa ikoner små som de andra?

Hittade nu i setup-menyn att jag kunde välja en annan typ av design så jag kör på det ist :)

Postad 16 januari 2010 - 14:46

Unregistered52d00d79
  • Unregistered52d00d79
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Hej,
Jag har nu släppt en ny version av TViXiE, finns nu tillgänglig på http://www.tvixie.com/ :D

/joma

What's new in version 1.3.0
- Added: Support for FanArt (backdrops) [joma]
- Added: New tool window - FanArt for applying FanArt (backdrops) to current movies [joma]
- Added: Tools->Options->Providers->FanArt in TViXiE [joma]
- Added: Saves/Restores window Position, Size and State (Minimized, Maximized or Normal) [joma]
- Fixed: Folder Width and Height values in Models.xml are now being used when creating folder.jpg [joma]
- Added: Support for Mede8er media player, now listed in Models list [joma]
- Added: Support for TViX 6600 media player, now listed in Models list [joma]
- Added: Support for Dune media players, now listed in Models list (experimental) [joma]
- Added: Support for Dune image format AAI [joma]
- Fixed: Changing Model (Tools->Options->General) is now taking effect at once, without need of restarting TViXiE [joma]
- Added: Tools->Options->Language is now showing Version and Author of each language file [joma]
- Fixed: Paste from context menu in Edit Movie Information - Plot window [joma]
- Fixed: Issue with Open Dialog not showing mapped network drives in the list under Computer [joma]
- Added: Support for new %MEDIAFORMATTEXT% variable in templates [joma]
- Added: Support for new %SOUNDFORMATTEXT% variable in templates [joma]
- Added: Support for new %RESOLUTIONTEXT% variable in templates [joma]
- Added new Standard 1080p template [joma]
- Updated: "Standard 720p" template to support FanArt [joma]
- Updated: "Standard 720p Swedish" template to support FanArt [joma]
- Updated: "Standard 720p" template with a darker rounded box behind the text, better looking when using FanArts as backgrounds [joma]
- Updated: "Standard 720p Swedish" template with a darker rounded box behind the text, better looking when using FanArts as backgrounds [joma]
- Fixed: Issue with application restart from update manager [dolu]
- Fixed: Issue with RegExp_Countries in "MyMp" library [dolu]
- Fixed: Trouble with DragDrop function for cover [dolu]
- Added: Now creates a new folder cover image when selecting a new cover in "Edit Movie Information" dialog window [joma]
- Added: Arabic language file [سين]
- Updated: Polish language file to comply with v1.2.2 release [BONO]
- Updated: Slovak language file to comply with v1.2.2 release [Norton]
- Added: Holding down Ctrl key when selecting an item in the Search Result window now selects all the items from the same provider and title [joma]
(eg. Click on "Jumper" cover from IMDB and at the same time holding down the Ctrl key selects the "Jumper" title from IMDB in Movie Info list, Cast & Director list and the Rating list)

* MIP Updates *
- Added: TMDb (http://www.themoviedb.org) provider, supports all movie information + new FanArt [joma]
- Added: IMPAwards provider, supports high-resolution covers [joma]
- Fixed: MovieMaze.de movie provider [dolu]
- Changed: MyMovieProvider to work with filmweb.pl and be compliant with more encoding types [dolu]
- Added: KoreanMovieInfo.dll
- Updated: Beyazperde.mynet.com.xml to version 0.2 [dolu]
- Added: mtime.com.xml [Henry Ou]
- Added: Sinemalar.com.xml [Sorunsal]

Postad 16 januari 2010 - 17:14

pseudonymen
  • pseudonymen
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Hej,
Jag har nu släppt en ny version av TViXiE, finns nu tillgänglig på http://www.tvixie.com/ :D

Bra jobbat, snyggt och smidigt program.
Är det bara för mig det inte funkar att lägga till info om musik?
Funkar bra för film men om jag kör "Hämta musik information" så får jag bara upp den vanliga inforutan men med ingen info i. Var samma i den förra versionen.

Uppdatering: Jag kör med ftp och då funkar det som ovan, kopplar jag med usb så funkar det att få in info men lyckas inte skriva ned till katalogen på Tvixen...

Redigerat av pseudonymen, 17 januari 2010 - 16:57.

Postad 16 januari 2010 - 17:40

McAn_
  • McAn_
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
CDON:s cover verkar inte fungera. Är det cdon eller 1.3.0:s fel? :)

edit: en grej jag funderat över ett tag.

Här: http://canman.se/med...0Menu_gen_L.jpg

"HDTV" är inaktivt för mig, vad fyller det för funktion och hur fixar man det egentligen?
Har givetvis testat skapa en mapp manuellt och döpt den till "hdtv" utan framgång :D

Har det något med den mytomspunna tv-tunern att göra perhaps?

Redigerat av McAn_, 16 januari 2010 - 18:00.

Postad 16 januari 2010 - 19:25

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

"HDTV" är inaktivt för mig, vad fyller det för funktion och hur fixar man det egentligen?
Har givetvis testat skapa en mapp manuellt och döpt den till "hdtv" utan framgång :D

Har det något med den mytomspunna tv-tunern att göra perhaps?

Precis som du misstänker är HDTV bara aktiv om du har installerat tuner-modulen.
Mytomspunnen? Jag har T441 och har haft T431. I FW 1.3.168 tycker jag att T441 fungerar i stort sett bra.

Postad 17 januari 2010 - 18:26

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0
Någon som kan förklara exakt vad man skall göra för att få rar2fs att funka?

Postad 17 januari 2010 - 19:15

Almighty
  • Almighty
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Hej,
Jag har nu släppt en ny version av TViXiE, finns nu tillgänglig på http://www.tvixie.com/ :)

/joma

Efter att ha installerat TViXiE så kan inte jag längre på min tvix 6500 växla mellan mina nätverksenheter och lokala disk högst upp på menyn. Innan TViXiE installationen så växlade man genom att trycka på sidopilarna på sin fjärr men nu går det inte längre? Varför är det så?

En annan fråga som inte har med TViXiE att göra är att brightness är jättehögt(hela bilden är ljusgrå) i menyerna när jag startar upp 6500. Det går tillbaka till det vanliga först när man trycker på någon mediafil. Efter det är brightness på sin vanliga normala nivå både i filmen t.ex och menyerna. Så detta händer bara när man startar upp tvixen. Jag har senaste firmware installerad.
Vad gör man åt detta?

Och vad betyder luminance level?

Postad 18 januari 2010 - 10:05

Unregistered68564088
  • Unregistered68564088
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej.

Är i behov av hjälp.

Har en 6500 och försöker få den att hitta filerna som ligger på en Netgear Stora.
Lyckas inte få ihop det.
Nätverket kommer den åt, får ip adress osv men vad behöver jag göra för att hitta filerna i Netgear Stora?
Under "nätverksdisk" har jag lagt in ip-adress till Stora-servern.

Någon som har en bra nybörjarbeskrivning på vad som behöver göras.

Tack tack.

Postad 18 januari 2010 - 23:38

Maciver
  • Maciver
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Efter att ha installerat TViXiE så kan inte jag längre på min tvix 6500 växla mellan mina nätverksenheter och lokala disk högst upp på menyn. Innan TViXiE installationen så växlade man genom att trycka på sidopilarna på sin fjärr men nu går det inte längre? Varför är det så?

En annan fråga som inte har med TViXiE att göra är att brightness är jättehögt(hela bilden är ljusgrå) i menyerna när jag startar upp 6500. Det går tillbaka till det vanliga först när man trycker på någon mediafil. Efter det är brightness på sin vanliga normala nivå både i filmen t.ex och menyerna. Så detta händer bara när man startar upp tvixen. Jag har senaste firmware installerad.
Vad gör man åt detta?

Och vad betyder luminance level?

Har du uppdaterat firmware? Testa att trycka på "GoTo! knappen.

Luminance level betyder väll ljusnivå??

Postad 19 januari 2010 - 20:50

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1 202 inlägg
  • 0
Är det någon som kör Windows 7 och Netshare? Sedan jag installerade Win7 har jag inte fått TViXen att spela DVD iso-filer över huvud taget. Jag har testat med Netshare 2.10 och 2.11, inget funkar. 2.10 körde jag när jag hade Windows XP och då kunde jag kolla på iso-filmer.

Jag kör 1.3.168 och det har jag gjort ett bra tag, och förutom några blackouts då och då som krävt omstart av spelaren så har det inte varit några problem. Förrän nu, och det enda jag gjort är att installera ett nyare OS.

Hjälp! :huh:

Postad 19 januari 2010 - 21:24

Unregistered023cb8f5
  • Unregistered023cb8f5
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0

Har du uppdaterat firmware? Testa att trycka på "GoTo! knappen.

Luminance level betyder väll ljusnivå??

Som Maciver säger så måste man med den nya FW trycka på GoTo-knappen. Tog mig 2 st installationer av nyaste FW att komma på det :huh:

Postad 19 januari 2010 - 21:37

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Tog mig 2 st installationer av nyaste FW att komma på det :huh:

Jag förstår inte alls varför jag har ett hum om att jag på något sätt känner igen det där. :P :P

Redigerat av Tompa123, 20 januari 2010 - 13:09.

Postad 19 januari 2010 - 22:32

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Är det någon som kör Windows 7 och Netshare? Sedan jag installerade Win7 har jag inte fått TViXen att spela DVD iso-filer över huvud taget. Jag har testat med Netshare 2.10 och 2.11, inget funkar. 2.10 körde jag när jag hade Windows XP och då kunde jag kolla på iso-filmer.

Jag kör 1.3.168 och det har jag gjort ett bra tag, och förutom några blackouts då och då som krävt omstart av spelaren så har det inte varit några problem. Förrän nu, och det enda jag gjort är att installera ett nyare OS.

Hjälp! :)

Jag gör, med en gammal fw. Funkar bra, ingen skillnad i filstöd.

Postad 20 januari 2010 - 11:44

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1 202 inlägg
  • 0

Jag gör, med en gammal fw. Funkar bra, ingen skillnad i filstöd.

Mycket märkligt. Har provat allt jag kan komma på: installera om Netshare, starta om datorn, starta om TViXen, provat en mängd olika iso-filer, kollat igenom alla inställningar så inget är ändrat sedan tidigare etc.

Jag funderar på om det kan vara något med filstorleken vs. min nya SSD som spökar, jag kör den som systemdisk (Intel 80 Gb gen II). Tyvärr har jag ingen stor avi- eller mkv-fil för tillfället att testa med men jag ska göra det så fort som möjligt. Men jag formaterade ju disken som NTFS så det borde inte vara några problem. Dessutom ligger ju inte iso-filerna på den disken, och Netshare körs i minnet så jag kan inte se hur det skulle kunna vara det som strular.

Usch vad trist sånt här är, speciellt när man tycker att man inte ändrat något som kan ha betydelse...

Postad 20 januari 2010 - 12:58

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Mycket märkligt. Har provat allt jag kan komma på: installera om Netshare, starta om datorn, starta om TViXen, provat en mängd olika iso-filer, kollat igenom alla inställningar så inget är ändrat sedan tidigare etc.

Jag funderar på om det kan vara något med filstorleken vs. min nya SSD som spökar, jag kör den som systemdisk (Intel 80 Gb gen II). Tyvärr har jag ingen stor avi- eller mkv-fil för tillfället att testa med men jag ska göra det så fort som möjligt. Men jag formaterade ju disken som NTFS så det borde inte vara några problem. Dessutom ligger ju inte iso-filerna på den disken, och Netshare körs i minnet så jag kan inte se hur det skulle kunna vara det som strular.

Usch vad trist sånt här är, speciellt när man tycker att man inte ändrat något som kan ha betydelse...

Jag kör gamla M-5100 mot min Windows 7 och Netshare 2.1.0.1 utan problem.
Gjorde inget speciellt för att få den att fungera, men har ingen SSD i burken dock.
Mycket märkligt..

Postad 20 januari 2010 - 19:00

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Hjälp! <_<

Jag har också testat Windows 7 Ultimate, Netshare 2.10 och 6500 med FW 1.3.168.
Det enda jag behövde göra var att släppa netshare genom brandväggen. Jag vill minnas att jag fick en fråga i något sammanhhang.
För mig fungerade det, men jag vet att någon annan tidigare i den här tråden också hade problem med Win 7.
Har du testat vad som händer om du stänger av brandväggen?

Jag har installerat om Windows 7 i samma maskin och om jag får tid i kväll eller i morgon ska jag göra ett nytt försök att installera Netshare. Det ska ju ändå göras, förr eller senare.

Postad 20 januari 2010 - 19:45

Unregisteredd2619a18
  • Unregisteredd2619a18
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Hjälp! <_<

Har du kollat IP nr mellan dator och Tvixen, jag fick det problemet när jag bytte till Win7, fick ändra i Tvixen och testade att pinga datorn, sen dess har det funkat kanon.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.