Bildkalibrering
3789 svar till detta ämne
Postad 20 januari 2009 - 02:08
Yoshimitsun
-
Yoshimitsun
-
Lärjunge
-
-
263 inlägg
Jag testar här:
Jag köpte en ny tv för 2månader sedan. Det var en Samsung TV från 6-serien(vill jag minnas) som är rosenröd i underkanten. Jag köpte en 37" för den såg bäst ut i affären och på marknaden.
När jag sedan satte igång PES2009 (PS3 kopplad med HDMI 1.1) så blev bollen alldeles blurrig i repriserna när man gör mål eller skjuter utanför. Jag trodde det var fel på HDMI kabeln så jag köpte en 1.3 med stöd för 1080P men utan lyckat resultat.
Nu i efterhand har jag märkt detta i fler spel och jag undrar om tvn faktiskt är så pass kass att den inte kan ta upp någorlunda snabba rörelser utan att blurra till det eller om jag har stillbildsinställning igång eller något.
Tacksam för svar.
Postad 02 februari 2009 - 23:23
Thomassouth
-
Thomassouth
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
Var får jag tag i det här DVE ni pratar om? ^^
Postad 03 februari 2009 - 12:27
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Fanns överallt tidigare, men det verkar lite krångligt att finna DVD-varianten numera. BD-versionen, DVE HD Basics finns hos de allra flesta välsorterade onlinebutiker: discshop, axelmusic, play, osv.
Postad 09 februari 2009 - 18:31
spleendid
-
spleendid
-
Användare
-
-
210 inlägg
Intressan detta, man vill ju få ut maximalt av sin filmupplevelse! Men hur är det med TV-kanaler? Måste man kalibrera bilden för varje enskild kanal? Med deras testbild? Går det överhuvudtaget att kalibrera för tv? För om jag förstår det rätt handlar snacket här om hur bilden kalibreras för en speciell kombination av DVD-spelare/TV med hjälp av en testskiva?
Postad 09 februari 2009 - 21:10
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
spleendid>> "kalibrering för tv" har diskuterats flera gånger tidigare i tråden, sök på "SVT testbild" så borde du hitta lite tips. Vad det handlar om är att göra det bästa av en icke-idealisk situation, skulle man kunna säga.
Postad 09 februari 2009 - 21:20
spleendid
-
spleendid
-
Användare
-
-
210 inlägg
Misstänkte att det hade kommit på tal, ja, men förmådde bara läsa första 3-4 sidorna av tråden, dumt nog.
Dock hann jag läsa det där om SVT’s testbild, men det verkar alltså bara vara SVT som har en testbild, och inte övriga kanaler? Whatever, jag tragglar mig igenom tråden när det börjar bli aktuellt.
Postad 15 februari 2009 - 04:17
RedGuard
-
RedGuard
-
Användare
-
-
113 inlägg
Vad rekommenderas för inköp av kallibrering av en plasma nuförtiden? Lite sugen på att köpa en DVD eller Blue-Ray disk för att förbättra bilden lite. Men jag är helt förvirrad. Jag vet inte vilken skiva det är som rekommenderas i dagsläget. Kan någon vänlig människa som kan detta tipsa om något.
Vad är det för prisintervall på dessa program?
Tacksam för Svar. /Andreas
Samsung PS50A556 (1080P)
Playstation 3
Postad 15 februari 2009 - 06:46
Unregistered6332cbbb
-
Unregistered6332cbbb
-
Forumräv
-
-
882 inlägg
skaffa DVE för bluray, sedan är du hemma...
Postad 15 februari 2009 - 17:44
RedGuard
-
RedGuard
-
Användare
-
-
113 inlägg
skaffa DVE för bluray, sedan är du hemma...
Då är det den här vi menar? http://www.hifiklubb...vd_software.htmVerkar ju inte så farligt. 328 kr för en Blue-Ray disc.
Postad 15 februari 2009 - 18:07
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Finns att få tag på mycket billigare. Kolla t ex axelmusic.com
Postad 15 februari 2009 - 18:41
RedGuard
-
RedGuard
-
Användare
-
-
113 inlägg
Finns att få tag på mycket billigare. Kolla t ex axelmusic.com http://www.axelmusic...ls/647715600424144 kr. Jao var ju halva priset. Det är iaf den DVE skivan ni menade? Jag frågade ju om det med =) Är det samma som Hifi-Klubben? Det står ju regionsfri så det bör ju fungera.  Tack för tipset vart en gratis film då eftersom de var så pass mycket billigare =) Blu-Ray/Eraser 1 X 167,57 = 167,57 Shipping 19.98 Blu-Ray/Digital Video Essentials - HD Basics 1 X 144,71 = 144,71 Shipping 19.98 Order Total: SEK 352,25
Redigerat av RedGUard, 15 februari 2009 - 22:15.
Postad 27 februari 2009 - 16:26
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
http://www.axelmusic...ls/647715600424
144 kr. Jao var ju halva priset.
Det är iaf den DVE skivan ni menade? Jag frågade ju om det med =) Är det samma som Hifi-Klubben? Det står ju regionsfri så det bör ju fungera. 
Tack för tipset vart en gratis film då eftersom de var så pass mycket billigare =)
Blu-Ray/Eraser 1 X 167,57 = 167,57 Shipping 19.98 Blu-Ray/Digital Video Essentials - HD Basics 1 X 144,71 = 144,71 Shipping 19.98
Order Total: SEK 352,25
Har sett att det finns DVD skivor man kan köpa för att kalibrera bilden så optimalt som möjligt på ens TV. Hur funkar dessa? Måste man sitta själv och ställa in massa? Eller gör skivan tester och visar vad man bör ställa in allt på? Exempel: Skivan kör tester. Sedan visar den att man bör ställa kontrast på 40, skärpa 20 etc. Hur funkar de?
Postad 28 februari 2009 - 10:51
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Har sett att det finns DVD skivor man kan köpa för att kalibrera bilden så optimalt som möjligt på ens TV.
Hur funkar dessa? Måste man sitta själv och ställa in massa? Eller gör skivan tester och visar vad man bör ställa in allt på?
Exempel: Skivan kör tester. Sedan visar den att man bör ställa kontrast på 40, skärpa 20 etc.
Hur funkar de?
Nej , det vore omöjligt för en testskiva att "veta" hur just din display fungerar. Det fungerar som så att du med en testskiva spelar upp testmönster via din videokedja (dvs allt mellan källmaterialet, i det här fallet en testskiva: DVD-spelare, förstärkare, videoprocessor, etc) och till din display och därefter okulärt (dvs med ögonen) avgör om signalen skickas och behandlas korrekt och därefter ställer in bilden m h a dessa mönster och de justeringsmöjligheter som dels din display erbjuder, dels din videokedja. För att justera Färgmättnad/Color medföljer ofta färgfilter, men de ger endast en fingervisning och ibland är de helt felaktiga. För att färgfilter ska fungera ska de egentligen vara tillverkade just för din display och dess egenskaper dock är det trots begränsad korrekthet ofta bättre än ingenting och ger i alla fall något att utgå från. Här har du en bra genomgång för DVE som ofta är den testskiva som refereras till. PS En varning för att köpa en testskiva vilken som helt och tro att du får ett bra källmaterial för kalibrering mot. De som är mest använda är: DVE (Digital Video Essentials, DVE HD Basics för BD), AVIA II, Get Gray (DVD), AVSHD 709 (BD). DS PPS Fördelen med DVE och AVIA är att där ingår ett utbildningsmaterial som är värdefult för nybörjare
Redigerat av Wolfy, 28 februari 2009 - 10:58.
Postad 25 mars 2009 - 01:56
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Har plöjt igenom nästan hela tråden & förstått att rummets (ljusets) inverkan vid en kalibrering av plasma inte är sådär förtvivlat viktig som vid kalibrering av en projje. Nu är jag dock fundersam ändå då vissa ändå vill mena att det är ganska så viktigt...
På torsdag kl. 15.30 så kommer en kille från hemmabiobutiken i frölunda & kalibrerar min Pio 5090H & jag hade ju önskat att han hellre kunde komma efter mörkrets inbrott då förhållandena är optimala för filmtittande.
Jag har ett stort fönster bakom min TV & den belysning jag har när jag kikar på film (alltid när det är mörkt ute) är ett par kraftigt dimmade lampor till vänster om min sittplats samt fyra kraftigt dimmade spots som lyser ned rakt bakom TV:n, dom är alltså monterade bakom gardinen i förnstret & ger en svag belysning ned mot fönsterbrädan bakom TV:n.
När han kommer så är det ljust ute, mao så får jag dra ned persiennerna bakom TV:n för annars så kommer det att vara tokljust i rummet. Spottsen bakom TV:n tror jag inte att jag ska ha tända för effekten av dessa blir inte bra mot persiennerna, mest störande även om jag dimmar dem ännu mer.
Skulle jag få en mer fullgod kalibrering om han kunde göra den när det var mörkt ute i stället? jag har frågat honom & han säger bara att vi får göra det bästa av situationen samt att jag ändå kommer att ha så olika ljussituationer i rummet beroende på årstider & tid på dygnet. Det sista håller jag inte med honom om då jag enbart ser seriöst på film när det är mörkt ute & jag tycker då att jag i princip alltid har samma ljussituation i rummet.
2500 kronor är en del pengar, jag vill få ut så mkt som möjligt för det. Vad tror ni?
Postad 25 mars 2009 - 09:49
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Tjaa, det enda du kan göra är väl att efterlikna din "optimal situtaion" så mkt som möjligt (inkl mörkläggning och de ljuskällor du faktiskt har då). Göra det bästa av situationen som sagt och hoppas på rejält mulet väder  . Det sista håller jag inte med honom om då jag enbart ser seriöst på film när det är mörkt ute & jag tycker då att jag i princip alltid har samma ljussituation i rummet.
Håller med dig. Har du en optimalt situation så ska förstås ett minne, i den mån det går, optimeras för detta. Att du sen ibland har en icke optimal situation som dessutom varierar kan man ju ha ett andra minne till - det minnet kommer förstås aldrig vara helt "rätt" (eftersom förutsättningarna varierar) men det kan ju vara så att det funkar bättre än det "optimal minnet" så att säga.
Postad 25 mars 2009 - 12:54
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Så länge som kalibreraren har korrekt utrustning så att han kan mäta utan att omgivande ljus påverkar mätresultaten så kommer han att kunna kalibrera din TV. Det som för mycket ljus kan påverka är ditt eget synintryck, t ex kan refelkterat ljus från starka färger i närheten av displayen förvränga din uppfattning av färger och gråskalan och då kan man behöva justera för rummet, men eftersom du är mest intresserad av att titta under så optimala förhållanden som möjligt så kommer det inte att vara ett problem och det är liks omöjligt att korrigera för alla ljusmiljöer som är i ett vardagsrum så det är det optimala som gäller.
Vilket A/V-läge kommer kalibreraren att använda? Utöver ovan så är det framförallt inställningen av gammaval, svartnivå och kontrast som kan behöva justeras mellan din optimala miljö och om det kommer att vara mycket ljusare vid kalibreringstillfället, men det är inte heller någon egentlig fara eftersom om Användare/User anväds så kan du själv justera till det mha testskiva och skulle han använda ControlCal för ISF-minnena så kan du inhandla det själv för en billig penning och justera till de låsta minnena... du kommer knappast att bli fast mao.
Postad 25 mars 2009 - 17:27
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Tjaa, det enda du kan göra är väl att efterlikna din "optimal situtaion" så mkt som möjligt (inkl mörkläggning och de ljuskällor du faktiskt har då). Göra det bästa av situationen som sagt och hoppas på rejält mulet väder .
Jo det är vad kalibreringskillen säger också men det går inte enligt mig. Om det är lika ljust ute som det var idag så blir det rejält ljust i rummet med neddragna persienner & en klart högre färgtemp än när jag har min dimmade belysning. Persiennerna ger ett blåaktigt sken & att dra igång belysningen gör varken till eller från.
Postad 25 mars 2009 - 17:37
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Så länge som kalibreraren har korrekt utrustning så att han kan mäta utan att omgivande ljus påverkar mätresultaten så kommer han att kunna kalibrera din TV. Det som för mycket ljus kan påverka är ditt eget synintryck, t ex kan refelkterat ljus från starka färger i närheten av displayen förvränga din uppfattning av färger och gråskalan och då kan man behöva justera för rummet, men eftersom du är mest intresserad av att titta under så optimala förhållanden som möjligt så kommer det inte att vara ett problem och det är liks omöjligt att korrigera för alla ljusmiljöer som är i ett vardagsrum så det är det optimala som gäller.
Vilket A/V-läge kommer kalibreraren att använda? Utöver ovan så är det framförallt inställningen av gammaval, svartnivå och kontrast som kan behöva justeras mellan din optimala miljö och om det kommer att vara mycket ljusare vid kalibreringstillfället, men det är inte heller någon egentlig fara eftersom om Användare/User anväds så kan du själv justera till det mha testskiva och skulle han använda ControlCal för ISF-minnena så kan du inhandla det själv för en billig penning och justera till de låsta minnena... du kommer knappast att bli fast mao.
Låter bra detta. Uppfattar jag dig rätt att han trots en del oönskat infallande ljus i princip kommer att kunna kallibrera min TV optimalt för mörkt rum? Om så är fallet så är jag nöjd för jag är inte så petig så att jag tror att min kraftigt dimmade belysning kommer att påverka färgerna nämnvärt. Han kommer från hembiobutiken i frölunda & här är ett urklipp från deras hemsida om vad som används. """Hembiobutiken.se använder state-of-the-art utrustning för kalibreringen baserad på ColorFacts Professional 6.0 och kalibrerad colorimeter med stativ. Då både stor kunskap och erfarenhet krävs för en korrekt kalibrering utförs denna enbart av ISF certifierad personal. Vi tillhandahåller även en unik Pioneer-kalibrering av Pioneer's plasmaskärmar, som ger access till en helt ny meny i skärmen - "ISF ccc" - där vi kalibrerar skärmen med ett "dag" och ett "natt" läge med prestanda optimerat för ett ljust resp. mörklagt rum."""
Postad 25 mars 2009 - 18:40
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Låter bra detta. Uppfattar jag dig rätt att han trots en del oönskat infallande ljus i princip kommer att kunna kallibrera min TV optimalt för mörkt rum? Om så är fallet så är jag nöjd för jag är inte så petig så att jag tror att min kraftigt dimmade belysning kommer att påverka färgerna nämnvärt.
Yes, så länge som det ljuset inte kommer in i sensorn så är det lugnt. Visst kan din bakgrundsbelysning påverka, men det löser man med att i så fall fixa lampor som har ett spektra nära gängse standards vitbalans, dvs CIE D65. Han kommer från hembiobutiken i frölunda & här är ett urklipp från deras hemsida om vad som används.
"""Hembiobutiken.se använder state-of-the-art utrustning för kalibreringen baserad på ColorFacts Professional 6.0 och kalibrerad colorimeter med stativ. Då både stor kunskap och erfarenhet krävs för en korrekt kalibrering utförs denna enbart av ISF certifierad personal. Vi tillhandahåller även en unik Pioneer-kalibrering av Pioneer's plasmaskärmar, som ger access till en helt ny meny i skärmen - "ISF ccc" - där vi kalibrerar skärmen med ett "dag" och ett "natt" läge med prestanda optimerat för ett ljust resp. mörklagt rum."""
Japp och mig veterligen är det endast mjukvaran ControlCal som grejar att kommunicera med Pio G9:s ISF C3-gränssnitt. Det kostar bara kring US$20 att inhandla själv så skulle du tycka att t ex kontrasten blev för högt justerad så kan du fixa till det själv i efterhand och det borde då bara bli en mindre justering.
Postad 25 mars 2009 - 19:07
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Ok. Tack så mycket för all info! Ska bli spännande att se resultatet i morgon & jag litar helt & fullt på att kalibreraren grejar detta på bästa sätt.
Redigerat av Unregistered29af8ed6, 25 mars 2009 - 19:08.
Postad 25 mars 2009 - 20:11
criztal
-
criztal
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Om man inte tänkt ha någon dvd/bluray utan tänkt spela de flesta filmerna genom datorn.
Går det att kalibrera med DVE ändå via datorns dvd?
Postad 25 mars 2009 - 22:33
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Om man inte tänkt ha någon dvd/bluray utan tänkt spela de flesta filmerna genom datorn. Går det att kalibrera med DVE ändå via datorns dvd?
Ja. Man kalibrerar med den källa man tänkt använda.
Postad 26 mars 2009 - 00:42
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Hur kalibreras egentligen ISF Day och Night?
ISF Night torde kunna kalibreras med instrument men hur görs med ISF Day? Eye balling?
Använda ISF Night som bas och bara justera gamman?
Redigerat av rickardl, 26 mars 2009 - 00:43.
Postad 26 mars 2009 - 00:47
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Hur kalibreras egentligen ISF Day och Night? ISF Night torde kunna kalibreras med instrument men hur görs med ISF Day? Eye balling? Använda ISF Night som bas och bara justera gamman?
Enligt han som ska kalibrera åt mig i morgon så kalibreras nightläget med instrument, sen så justerar han i princip bara upp dayläget efter erfarenhet. Vad han skruvar upp annat än kontrast vet jag inte men det märker jag väl i morgon.
Postad 26 mars 2009 - 10:25
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Enligt han som ska kalibrera åt mig i morgon så kalibreras nightläget med instrument, sen så justerar han i princip bara upp dayläget efter erfarenhet. Vad han skruvar upp annat än kontrast vet jag inte men det märker jag väl i morgon.
I min Onkyo receiver som har videojusteringar så finns det ISF Day/Night och för de förinställda "placeholders" inställningarna så är det bara Gamma som skijler dem åt. Efter en professionell kalibrering så är det säkert annat som skiljer också.
Postad 27 mars 2009 - 10:13
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
I min Onkyo receiver som har videojusteringar så finns det ISF Day/Night och för de förinställda "placeholders" inställningarna så är det bara Gamma som skijler dem åt. Efter en professionell kalibrering så är det säkert annat som skiljer också.
En förstärkare med ISF. Coolt!
Postad 28 mars 2009 - 09:03
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Har lagt in detta inlägg i två G9-trådar för intresserade men lägger även in den här den den verkligen hör hemma.
Ja då har jag haft min 5090H ISF-kalibrerad i några dagar & visst är det skillnad mot innan men allvarligt talat så låg jag inte så långt ifrån innan heller. Vad man kan se är att jag låg lite för lågt i ljuset, mycket vanligt enligt kalibreraren då Kuro-ägarna ofta är oerhört fixerade vid svärta & om man ligger ngt lägre (i mitt fall 0 i ljus) så får man ofta en djupare svärta även i material som inte har så djup svärta, det man förlorar är självfallet detaljer i lågdagrarna.
Nu kan jag uppleva lite sämre svärta i vissa filmer men det beror helt klart på filmen i sig. I filmer med riktigt djup svärta så upplever jag bättre svärta än innan, mest beroende på att jag fått bort det blåstick jag hade i det svarta men även pga av att jag fått mer tryck i bilden med ett högre kontrastförhållande. Detaljupplösningen är bättre men det bästa är dock att jag helt klart har en neutralare & riktigare färgåtergivning nu, om detta råder ingen tvekan!
Tycker jag då att detta var värt 2500? Ja det gör jag men i början så funderade jag faktiskt på om det verkligen var det då jag trots allt låg rätt nära & kanske hade kunnat tveaka till detta hyfsat själv med en kalibreringsskiva men problemet med mig är att jag aldrig blir nöjd, jag hade förmodligen skruvat bort mig många gånger & funderat på huruvida jag hamnat rätt eller inte, nu vet jag att jag ligger rätt & att det jag matar in kommer ut precis som det var tänkt & så pass bra som min skärm kan prestera.
Man ska dock vara medveten om att allt material inte upplevs bättre efter kalibreringen, exempelvis så upplever jag ett par Blu-Rayfilmer lite brusigare/korningare vilket beror på att detaljupplösningen blivit bättre, mer avslöjande helt enkelt. Vissa filmer, oftast på DVD då, visar en sämre svärta men det beror som jag tidigare skrev på att jag låg lite för lågt i ljuset tidigare. Filmerna har helt enkelt inte bättre svärta än så & det ser man helt klart på att sorgkanterna är svartare än de svarta partierna i filmen.
Jag har bara betalt för kalibrering av en källa, min BD, men jag frågade honom om min digitalbox (SD) som jag tycker levererar en bild med sämre svärta än min BD & då hade han en lösning som jag fick på köpet. Som nightläge så har han kalibrerat min BD & eftersom jag inte var ett dugg intresserad av Dayläget så kalibrerade han min digitalbox där & lade på en annan ingång. Jag hade spelat in SVT testbild på hårddisken i boxen & utefter den så mätte han upp & kalibrerade till boxen riktigt bra faktiskt! jag ställer inte speciellt höga krav på TV-bilden utan lägger allt krut på BD/DVD men den blev faktiskt hyfsad.
Som info för dem som inte vet så är dessa två ISF-lägen låsta & går alltså inte att ändra, därför så är det viktigt att se till att man är nöjd innan kalibreringskillen åker. Mängden kontrast t.e.x. är något som jag är känslig för, för mycket av den varan & jag får huvudvärk. Innan kalibrering så låg jag på 32 & efter 36 vilket jag var lite orolig för. Nu testkörde vi några filmer som jag vet är mkt kontrastrika efteråt & jag upplevde bara bilden ngt kontrastrikare än innan så det kändes bra men om man vill så drar han självfallet ned den, man går inte bara blint efter mätningar utan det viktiga är ju att kunden blir nöjd.
För övrigt så kan jag verkligen rekommendera Daniel från hembiobutiken i Frölunda som under kalibreringens gång hela tiden förklarade vad han gjorde & visade de skillnader som blev. Huruvida du bör beställa en kalibrering eller ej kan inte jag avgöra, det beror alldeles på hur långt ifrån du hamnat själv & hur mkt du litar på att du ligger rätt. Är man supernöjd så är det ju bara att luta sig tillbaks & njuta men personligen så är jag den typen av människa som hela tiden söker nåt bättre, nu är sökandet över
Postad 28 mars 2009 - 09:28
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1 668 inlägg
Tack för tipset att spela in testbilden för kalibrering av tv-bild. Det ska jag testa.
Postad 28 mars 2009 - 09:33
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Tack för tipset att spela in testbilden för kalibrering av tv-bild. Det ska jag testa. 
Ja min kalibrerare hade mkt god hjälp av den & mätte på den med sin kalibreringsutrustning. Tror dock att den är rätt så begränsad för att använda med ögat men den är ju bättre än inget.
Postad 29 mars 2009 - 17:48
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Wow, grymt inlägg Z-mannen! Mkt välskrivet, inlägg of the week så att det bara sjunger om det!
Postad 29 mars 2009 - 17:56
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Intressant läsning
Ett litet tips
Har ni en PVR som kan spela upp lite andra medieformat ( som tex Dreambox )
Kan ni köra DVE genom denna. Antingen att man lägger en videofil direkt på HDD
eller att man streamar direkt från dator genom boxen.
Maveric
Postad 29 mars 2009 - 18:30
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Wow, grymt inlägg Z-mannen! Mkt välskrivet, inlägg of the week så att det bara sjunger om det! 
Åh, tack... Är så exalterad av resultatet så texten bara kom av sig själv lixom
Postad 16 maj 2009 - 01:10
glock
-
glock
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Tipsar om att OnOff säljer kalibrerings-dvd, inkl, Hd-kalibrering för 44:-
Postad 19 maj 2009 - 17:52
Unregistered1594
-
Unregistered1594
-
Användare
-
-
161 inlägg
hejsan! Jag ska snart få en 44" Thomson Scenium bakprojektion's tv och har hört att bildkalibrering ger bättre resultat. Går det att kalibrera en sån här tv med den HÄR ISO filen, som jag sedan kan bränna på en DVD och stoppa i i min dvd spelare... (Fungerar Xbox 360 som dvd spelare då?) Jag fattar inte vad den där kalibrerings skivan gör... Ser man bara en bild och så står det instruktioner typ "ändra brightnesen tills den vita inte syns" m.m, eller är det något sorts "program" som fixar det automatiskt ? Tacksam för svar
Postad 20 maj 2009 - 09:37
Filimon
-
Filimon
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Ett litet tips till alla er som är snåla. Det går utmärkt att tanka hem diverse kalibreringsbilder från google och kalibrera med dessa.
Postad 31 maj 2009 - 00:28
dali2120
-
dali2120
-
Rookie
-
4 inlägg
Postad 07 juni 2009 - 15:02
Unregistered4085fea2
-
Unregistered4085fea2
-
Forumräv
-
-
645 inlägg
Postad 22 juli 2009 - 07:50
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Är denna postad tidigare? Jajja, här har ni iaf en till bra guide för den som vill börja med kalibrering, på svenska dessutom: Hemmabio - "Ställ in bilden"edit: För den som börjar känna sig varm i kläderna med DVE och ens display så kanske nästa steg är att skaffa sig en mätare. Rekommenderar i så fall denna lilla guide: FAQ: Which meter is right for me?
Redigerat av pacman, 22 juli 2009 - 08:24.
Postad 23 juli 2009 - 12:50
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Har sett kalibreringsprogram även på vissa filmer som typ Aliens där de kör någon THX optimizer. Vet ej hur bra den är i förhållande till andra, men jag körde den och fick ändra 5 procentenheter på brightness.
Postad 23 juli 2009 - 15:40
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
THX Optimizer kan vara alltifrån bra till usel beroende på att den varierar mellan en disk till en annan. Mycket bättre då att satsa på DVE eller liknande som tillverkas efter striktare specifikationer och dessutom har fler och bättre testmönster.
Postad 24 juli 2009 - 07:02
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Jag hört talats om att denna ska vara mycket bra: Spears & Munsil
Postad 24 juli 2009 - 09:43
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Postad 26 juli 2009 - 19:25
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Nu har min hjärna arbetat och stört mig med sina funderingar:
Är det möjligt att kalibrera PC-läget med ControlCal på en Kuro-500M?
Jag vet att man kan göra lite justeringar med manuell RGB-gain på PC-läget. Men jag saknar naturligtvis cutsen. Undrar varför de gjort så...
Hänger ni med?
Postad 27 juli 2009 - 03:57
dagas
-
dagas
-
Forumräv
-
-
502 inlägg
Många TV apparater numera har automatisk kalibrering för ljusstyrka då de känner av ljuset i rummet. Är det nått å ha eller är det kasst? Beställt en Sony 32V4500 och den har sånt men är ganska skeptisk. Vad säger ni? Fördelen är ju att man själv sällan orkar ändra så fort solen går ner utan kör med samma hela tiden.
Postad 27 juli 2009 - 06:50
Unregistered1470cd9f
-
Unregistered1470cd9f
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Den funktionen är bara att stänga av då ljuset ändras beroende på bilden och oftast hänger den automatiska kalibreringen inte med ordentligt. Ett väldigt störande moment när man kollar på tv.
Postad 27 juli 2009 - 08:04
dagas
-
dagas
-
Forumräv
-
-
502 inlägg
Den funktionen är bara att stänga av då ljuset ändras beroende på bilden och oftast hänger den automatiska kalibreringen inte med ordentligt. Ett väldigt störande moment när man kollar på tv.
Var rädd för det men inte hela världen. Ska väl gå att hitta en bra ljusstyrka manuellt.
Postad 27 juli 2009 - 20:03
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Var rädd för det men inte hela världen. Ska väl gå att hitta en bra ljusstyrka manuellt.
O ja. Glöm bara inte att ha bakgrundsbelysning bakom teven. Ögonen är mer avslappnade då. Men det visste du säkert.  Nu har min hjärna arbetat och stört mig med sina funderingar:
Är det möjligt att kalibrera PC-läget med ControlCal på en Kuro-500M? Jag vet att man kan göra lite justeringar med manuell RGB-gain på PC-läget. Men jag saknar naturligtvis cutsen. Undrar varför de gjort så...
Hänger ni med?
Jag fegis-bumpar mig själv lite...
Postad 28 juli 2009 - 17:31
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Kommer faktiskt inte ihåg till 100%, men enligt vad jag tycker mig minnas så går det inte utöver den justering man kan göra i användarmenyn, dvs endast RGB justering... har aldrig använt mig av PC-läget så jag har aldrig brytt mig. Home Gallery går dock att kalibrera och få fram ISF-loggan på, hehe.
Postad 28 juli 2009 - 18:49
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Fuskisar, kostade mig 2500 att få loggan
Postad 29 juli 2009 - 00:43
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Haha, jag har lagt ut ofantligt mycket mer än det.
Redigerat av Wolfy, 29 juli 2009 - 00:43.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|