* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
Popcorn Hour A-100
(Mediaspelare)
|
5
|
(199)
|
Inga priser | |
Popcorn Hour A-110
(Mediaspelare)
|
5
|
(97)
|
Inga priser |
Postad 28 December 2007 - 13:07
Postad 28 December 2007 - 13:34
jag undrar varför alla tjatar så jevulskt mkt om ide->sata bryggor?
Som Gabbe påtalat hittar du inga IDE/PATA-diskar över 750 GB så lätt. Om man vill maxa sin PCH med hårdisken i blir konverteringen intressant, dyrare men också minst 250 GB större. I takt med att det släpps större SATA-diskar kommer gapet bli ännu större.
Fast liksom många andra har jag skaffat mig ett NAS så jag behöver inte strula med hårddisk i PCH'n. Den får gå ljudlöst, lite kallare och strömma mediat via NFS alt. http från en säkrare källa!
För de som undrar om ev. problem med att strömma via nätverket, sök i den här tråden så hittar ni inlägg där det konstaterats att det går att köra SMB över trådlöst och se på hd-material.
Såklart får man än mindre risk för strul om man kör med tråd och via http (myIHome eller llink) eller NFS. Risken för hackande bild/ljud blir förstås minst om man kör en extern (via USB) eller intern HDD, men det är alltså varken nödvändigt eller märkbart bättre prestandamässigt.
På NMTs forum finns förstås ännu mer och djupiodande trådar om detta ämne.
Redigerat av dc11ab, 28 December 2007 - 13:36.
Postad 28 December 2007 - 13:40
Förstår det inte riktigt heller... Om ett halvår till ett år är ju maskinen "gammal" och byta hårddisk lär ju inte kännasjag undrar varför alla tjatar så jevulskt mkt om ide->sata bryggor?
så aktuellt då, eller?
Nej stoppa era diskar i en server istället, sen är det barar och köra
Postad 28 December 2007 - 13:45
Eftersom överföringen av filer till maskinen är långsam ser jag inte så stor anledning att ha en stor hårdisk utan istället vill jag ha en så tyst hårdisk som möjligt. Funderar på att skaffa en 2.5" hårdisk istället. Nån som har provat det? Finns det fästen i maskinen för en 2.5" disk?
Där finns fästen i botten av chassit, se bilden som tysken tagit (kolla mitt inlägg längre upp), som ser ut att vara anpassat för 3.5" i första hand.
2,5" är nog ingen dum idé om man vill ha en hårddisk i PCHn.
Överföringshastigheten är inte så tokig med NFS, men det beror förstås på vilken typ av nätverk man har. De har strypt ftp-hastigheten något för att fixa en bug.
Postad 28 December 2007 - 14:40
Förstår det inte riktigt heller... Om ett halvår till ett år är ju maskinen "gammal" och byta hårddisk lär ju inte kännasjag undrar varför alla tjatar så jevulskt mkt om ide->sata bryggor?
så aktuellt då, eller?
Nej stoppa era diskar i en server istället, sen är det barar och köra
Klart att den blivit gammal om 6-12mån men den kommer ju fortfarande kunna spela HD-filmer som den är till för. Så det är nog inte fel om man kunnat stoppa i en större disk.
Hmm tror du det är många som har en server hemma????????
Postad 28 December 2007 - 14:44
Haft min popcorn i ett par veckor nu o det finns mer bekymmer med funktionerna än med ljud nivå.
Jag kör en WD 500gb hårdisk med 16mb minne i den. Popcornen ligger ifs bakom en glas dörr till stereo hyllan och om det är helt knäpp tyst i rummet kan du om du anstränger dig höra hårdisken jobba. Då står den också o tankar ner .
Den jag har valt och är fallet med de flesta nya hårddiskar är att den är tystgående och har låg värme utveckling.
Efter en film + nedladdnign samtidigt är den aldrig mer än lite ljummen. Jag är också kräsen till ljud nivå efterssom hela datorn är ombyggd för att vara så tyst som möjligt.
När jag först fick hem popcornen testade jag med en gammal hårddisk jag hade liggandes IBMS mest kända 60gig för 3 år sedan(därav är den liggandes
Nu några frågor.
Jag undrar om någon annan har problem med nedladdning med popcornen.
Första problemet jag hade va att om den stog och tankade ner några timmar och man satte på tvn fick jag ingen bild. Lösningen va att man fick slå på skärmsläckaren som jag inte är intresserad av efterssom jag kör LCD.
Det andra problemet är om man tankat ner en del av en fil vill den inte fortsätta(om den varit avstängd eller liknande), filerna står bara på "starting" och alla värden är på 0. Första gången man kör igång en torrent går det kallas (laddas ned snabbare än på min dator och betydligt tystare). Testat att stoppa/starta/ta bort och starta på nytt men hårddisken tickar så jag misstänker att den laddar ned ändå.
I övrigt tyckar jag att popcornen är kallas för att se på film med, delat ut mappar på datan som man kan enkelt navigera till, men de mesta av matrialet lägger jag på popcornen för att slippa ha datan igång. Det enda jag kan riktigt klaga på är att nätverket är slött så det kan ta lång tid att föra över filmer m.m. och en vettig musik interface med playlist m.m
Postad 28 December 2007 - 14:49
Det är mycket prat om ljud nivår och värme utveckling
Det har pratats om ljudnivåer & värmeutveckling... Inte om nivåer och utveckling :-)
Postad 28 December 2007 - 15:02
Det är mycket prat om ljud nivår och värme utveckling
Haft min popcorn i ett par veckor nu o det finns mer bekymmer med funktionerna än med ljud nivå.
Jag kör en WD 500gb hårdisk med 16mb minne i den. Popcornen ligger ifs bakom en glas dörr till stereo hyllan och om det är helt knäpp tyst i rummet kan du om du anstränger dig höra hårdisken jobba. Då står den också o tankar ner .
Den jag har valt och är fallet med de flesta nya hårddiskar är att den är tystgående och har låg värme utveckling.
Efter en film + nedladdnign samtidigt är den aldrig mer än lite ljummen. Jag är också kräsen till ljud nivå efterssom hela datorn är ombyggd för att vara så tyst som möjligt.
När jag först fick hem popcornen testade jag med en gammal hårddisk jag hade liggandes IBMS mest kända 60gig för 3 år sedan(därav är den liggandes) och det lät ju som ett jet flygplan.
Kul å höra att din är tyst...Hoppas att min Seagate Barracuda också är tyst.
Postad 28 December 2007 - 15:14
Alla med teknikintresse? Dvs alla härHmm tror du det är många som har en server hemma????????
Hur som helst lämnar vi det nu... hoppas att jag får min popcornlåda snart
Postad 28 December 2007 - 15:22
Från Sybas nya "wiki"tack för era svar gabbe och wolf, nu fattar jag mkt bättre.
Vad har ni för tankar om hårddiskval ?? ska jag köra med en intern disk eller en extern usb disk ?? externa disken kan jag gömma så den inte låter så det är inga bekymmer ... men tappar jag prestanda och riskerar hack i filmerna med en usb disk ? sen undrar jag oxå hur jag når disken från min windows burk ?? kommer den upp som en utdelad mapp eller är det ftp som gäller? jag är som sagt mkt van vid xbox/xbmc och där gäller ftp. alternativet är att skippa disk helt och lagra allt på datorn och streama. men hur funkar detta egentligen .. fattar inte. som det ser ut i xbmc idag kan man bara mappa upp vad man vill på windows burken o sen kommer man åt detta via smb share, antar det funkar ungefär samma på popcorn .? men då sa någon i forumet att smb ger dålig speed och ska jag streama 1080p så kanske det hackar ?? då e ju disk till popcorn bättre ... finns det andra streaming alternativ ? http stod där nått om, e det svårt o sätta upp?? kanske e disk bättre för att slippa allt ?? vad har ni för förslag ..??
föresten, har beställt en popcorn maskin nu hehhe. ....
Med andra ord är det inget problem med att ha en extern USB disk, lika snabbt som från den interna disken.Current streaming bitrate performance
SMB: ~25Mbps
NFS: ~33Mbps
HTTP: ~42Mbps (same clip peaks at 47Mbps)
USB HDD: ~ 42Mbps
USB DVDROM (8x): ~42Mbps
Internal HDD: ~42Mbps
Du når PCH bäst via SMB från din windows burk. bara att dra och släppa filer. Dock är nätverks prestandar lite mindre än man velat och det är nått de jobbar på att göra snabbare.
FTP finns det med om du hellre vill köra det.
Angående vilka filformat PCH klarar att läsa:
1. Filesystem read supported: EXT2/3, NTFS, FAT16/32, HFS+
2. Filesystem write supported: EXT2/3, NTFS write will be supported in Q4 '07
3. NAS access: SMB, FTP, NFS
Svar enligt ovan: JA via SMB/FTP eller NFS. Eftersom du kör mac så kanske NFS är det bästa alternativet för dig?Har inte fått min popcorn ännu så jag frågar istället: Kan popcorn även "dela ut" sin interna disk? Gör den det via nebios/SMB alltså? Kan den även dela ut via Bonjour? Jag ser scenariot att man packar upp på sin pc/mac direkt mot en share..
Det tror jagHmm tror du det är många som har en server hemma????????
Redigerat av Tabasco, 28 December 2007 - 15:26.
Postad 28 December 2007 - 16:03
Vadå, hajja'ru inte SwEnglishDet är mycket prat om ljud nivår och värme utveckling
Det har pratats om ljudnivåer & värmeutveckling... Inte om nivåer och utveckling :-)
Postad 28 December 2007 - 17:24
OT: TH-37PX7E har panelupplösningen 1024*720 och inte 1024*768. Det vara samma upplösning för deras föregångare 37PV60.
Mvh
Micke
I allra högsta grad OnTopic skulle jag vilja säga.
Det gör ju att jakten efter 1080p är ännu mindre intressant även om nu upplösningen inte är allt.
Tackar för den Micke... Panasonics hemsida var inte mycket att hänga i julgranen när det kom till att läsa specsar.
Är det 720p filmer jag ska satsa på då??? 1080p är lönlöst ?? 720p blir inte heller bra på min tv för den har 1024x720 (o inte 768) eller är jag fel ute, har du svar på detta tack !?
Postad 28 December 2007 - 17:40
Från Sybas nya "wiki"tack för era svar gabbe och wolf, nu fattar jag mkt bättre.
Vad har ni för tankar om hårddiskval ?? ska jag köra med en intern disk eller en extern usb disk ?? externa disken kan jag gömma så den inte låter så det är inga bekymmer ... men tappar jag prestanda och riskerar hack i filmerna med en usb disk ? sen undrar jag oxå hur jag når disken från min windows burk ?? kommer den upp som en utdelad mapp eller är det ftp som gäller? jag är som sagt mkt van vid xbox/xbmc och där gäller ftp. alternativet är att skippa disk helt och lagra allt på datorn och streama. men hur funkar detta egentligen .. fattar inte. som det ser ut i xbmc idag kan man bara mappa upp vad man vill på windows burken o sen kommer man åt detta via smb share, antar det funkar ungefär samma på popcorn .? men då sa någon i forumet att smb ger dålig speed och ska jag streama 1080p så kanske det hackar ?? då e ju disk till popcorn bättre ... finns det andra streaming alternativ ? http stod där nått om, e det svårt o sätta upp?? kanske e disk bättre för att slippa allt ?? vad har ni för förslag ..??
föresten, har beställt en popcorn maskin nu hehhe. ....Med andra ord är det inget problem med att ha en extern USB disk, lika snabbt som från den interna disken.Current streaming bitrate performance
SMB: ~25Mbps
NFS: ~33Mbps
HTTP: ~42Mbps (same clip peaks at 47Mbps)
USB HDD: ~ 42Mbps
USB DVDROM (8x): ~42Mbps
Internal HDD: ~42Mbps
Du når PCH bäst via SMB från din windows burk. bara att dra och släppa filer. Dock är nätverks prestandar lite mindre än man velat och det är nått de jobbar på att göra snabbare.
FTP finns det med om du hellre vill köra det.
Angående vilka filformat PCH klarar att läsa:1. Filesystem read supported: EXT2/3, NTFS, FAT16/32, HFS+
2. Filesystem write supported: EXT2/3, NTFS write will be supported in Q4 '07
3. NAS access: SMB, FTP, NFSSvar enligt ovan: JA via SMB/FTP eller NFS. Eftersom du kör mac så kanske NFS är det bästa alternativet för dig?Har inte fått min popcorn ännu så jag frågar istället: Kan popcorn även "dela ut" sin interna disk? Gör den det via nebios/SMB alltså? Kan den även dela ut via Bonjour? Jag ser scenariot att man packar upp på sin pc/mac direkt mot en share..
Det tror jagHmm tror du det är många som har en server hemma????????
Jag har en feting en iallfall
Vill inte vara tjatig men jag kan inte se att jag fått svar på frågan om man kan få upp den interna disken i windows som en nätverksutdelning eller man måste packa upp lokalt på pcn o sen kopiera alt. ftp'a filerna dit ??? nån som vet detta ??? hade varit gött o kunna packa upp direkt till disken. sen stod där att där skulle bli ntfs stöd .. som det e nu e det bara ext3 den går o formatera med ??
Postad 28 December 2007 - 18:17
Har inte fått min popcorn ännu så jag frågar istället: Kan popcorn även "dela ut" sin interna disk? Gör den det via nebios/SMB alltså? Kan den även dela ut via Bonjour? Jag ser scenariot att man packar upp på sin pc/mac direkt mot en share..
Svar enligt ovan: JA via SMB/FTP eller NFS. Eftersom du kör mac så kanske NFS är det bästa alternativet för dig?
Vill inte vara tjatig men jag kan inte se att jag fått svar på frågan om man kan få upp den interna disken i windows som en nätverksutdelning eller man måste packa upp lokalt på pcn o sen kopiera alt. ftp'a filerna dit ??? nån som vet detta ??? hade varit gött o kunna packa upp direkt till disken. sen stod där att där skulle bli ntfs stöd .. som det e nu e det bara ext3 den går o formatera med ??
Jag anser nog att du har det då jag frågade samma sak. Så iochmed SMB (Samba) så borde du kunna montera den som en disk (Share) i Windows och således kunna "packa upp" till denna nätverksenhet.
Postad 28 December 2007 - 18:53
Popcorn klara inte NTFS va? (extern hDD)
detta tycker ja är lite underligt.. när den är gjord för HD filmer.. en HD filmer är ju typ alltid över 4gb o fat32 klara ju inte av större filer än 4gb..
Kommer detta att fixas eller?
ingen?
Postad 28 December 2007 - 19:04
Du får upp din Popcorn som en nätverksdisk där det finns flera mappar som Downloads/Music/Photo/Video m.m
Postad 28 December 2007 - 19:05
Ja, du är helt fel ute. Jag har redan svarat att du inte behöver bry dig om upplösningen varken på din TVs panel eller på källmaterialet, det är en mycket lite del av vad som avgör blidkvalitén som du upplever.Är det 720p filmer jag ska satsa på då??? 1080p är lönlöst ?? 720p blir inte heller bra på min tv för den har 1024x720 (o inte 768) eller är jag fel ute, har du svar på detta tack !?I allra högsta grad OnTopic skulle jag vilja säga.OT: TH-37PX7E har panelupplösningen 1024*720 och inte 1024*768. Det vara samma upplösning för deras föregångare 37PV60.
Mvh
Micke
Det gör ju att jakten efter 1080p är ännu mindre intressant även om nu upplösningen inte är allt.
Tackar för den Micke... Panasonics hemsida var inte mycket att hänga i julgranen när det kom till att läsa specsar.
Inte för att du ska ta mitt ord som lag, men det enda du behöver bekymmra dig över är om din TV kan hantera 1080p/720p/whatever som insignal. Klarar den det så är det bara att tuta och köra. Vad som sen ger bäst bildkvalité i slutändan går inte att sia om generellt, t ex 1080p > 720p eller 720p > 1080p, utan beror på respektive källmaterial, bl a kvalitén hos originalet, kompetensen hos både den som kodat om originalet och programmet/programmen som använts, bitrate som använts, codec som använts, osv.
PS Kom också ihåg att köpa det material som du gillar
Postad 28 December 2007 - 19:26
detta tycker ja är lite underligt.. när den är gjord för HD filmer.. en HD filmer är ju typ alltid över 4gb o fat32 klara ju inte av större filer än 4gb..
ingen?
Se Tabasco svar om vilka format som den kan läsa.....
Postad 28 December 2007 - 21:04
Kan den köra slimserver med en isatt hårddisk? Stöder den subs till divx/avi/.264? Isåfall givet köp för min del.
Verkar finnas planer på ett samarbete ?
Från Networked media tanks forum:
PostPosted: Thu Nov 22, 2007 4:28 am Post subject: Reply with quote
spawn wrote:
thanks for the reply PH Smile
I am a member of the mvpmc project and if there is cooperation on running User Applications from Syabas and PCH we may be able to port mvpmc's MClient interface to Slim/Squeezeserver onto this platform.
Time will tell.
Martin
Postad 28 December 2007 - 21:09
Postad 28 December 2007 - 21:12
Det har framgått flera gånger både här och på NMT-forumet att NTFS read/write stöd är utlovat!! Läsning gäller även USB-disk.
Så det är inga problem, de utlovade detta Q4 2007... så det är väl inte helt sant!!...
Wolfy
Självklart ingår upplösningen som en del i hur du upplever kvaliten på din TV, men den är en del som du säger. Man kan inte bara negligera det, men har man en 37" TV så märks det ju knappast. När det gäller tex stillbildsvisning så får du helt klart ett bättre resultat med Full-HD, inget snack!! Men när det handlar om film är det enklare, så jag håller med dig i stort!
Postad 28 December 2007 - 22:07
Angående Externa USB-diskar och NTFS.
Min bror har inte en "fet server" som jag så han var förbi webhallen idag och köpte (på min inrådan) en billig extern USB disk på 500GB .
Jag åkte förbi och hämta den och formaterade den i NTFS.
Sedan kopierade jag över lite "test media" och kan rapportera att det fungerar förträffligt
Det som förvånade mig mest var hur Tyst den externa disken var jämfört med att ha en inbyggd hårddisk.
Den hörs nästan inte alls.
Så ni som "tvekar" kan nu veta att det fungerar fin fint
Angående upplösningar på LCD/Plasma osv.
Detta är ju väldigt subjektivt, men jag kan ju säga att jag knappast ser skillnad på 1080p och 720p på min 46" True-HD 1080p LCD.
Jag sitter ganska långt ifrån dock (typ 3.5 meter).
Jag utmanar vem som helst att se skillnad på 720p och 1080p material i ett blind test.
Är det sedan en action film så kommer du aldrig kunna se skillnaden (jag har lärt mig att kolla på tyger/gräs/tapeter/strukturer för att överhuvudtaget se om det är HD på de flesta normala filmer)
Den bästa media för att verkligen kunna se och njuta av 1080p är BBC Planet Earth som jag har i 1080p på HD-DVD (xbox 360).
Personligen så duger 720p för mig även om jag har en 1080p TV, den extra upplösningen är inte synbar för mig och inte värd de extra GB.
Så, sitter ni nära eller har en stor TV (typ 60"+ ) så gör det skillnad med 1080p, annars är jag supernöjd med 720p (vilket även SVT och TV4 valt som sin "standard" för HD material)
Redigerat av Tabasco, 28 December 2007 - 22:26.
Postad 29 December 2007 - 00:10
En annan, för mig, stor fördel med en 1080p skärm är att man då faktiskt kan börja använda den som datorskärm då upplösning på en 720p blir irriterande liten. Men detta gäller som sagt inte filmer.
Postad 29 December 2007 - 11:52
Det har jag aldrig motsatt mig. jag har blivit ett verkligt HD freak sedan jag uppgradera min TV/receiver till HD kvalitet (har en väldigt bra Sony STR-DA5200ES receiver som sköter all uppkonvertering till 1080p för all min media så även "lågupplöst" video ser riktigt bra ut)
Har man inte upplevt HD ordentligt borde man prova, jag har omedvetet ett konstant leende på läpparna när jag kollar in Dexter/house/heroes/journeyman/californacation mm mm i 720p
Postad 29 December 2007 - 20:20
Postad 29 December 2007 - 20:24
ingen?
Ja, den läser NTFS utan problem.
Stoppar man in en intern hårddisk så formatteras dock denna i EXT3 och det filsystemet har givetvis ingen 4GB-begränsning på filstorlekar.
Postad 29 December 2007 - 23:23
Mycket intressant!Någon här som gjort liknande temperaturmätningar som denna?
Skall nog se om man inte kan hitta en sån där 40x40mm fläkt.
Jag får underliga "hängningar" ibland. Oftast då jag "snabbspolar" i stora x.264 filer har jag upplevt det som men det händer ibland vid andra tillfällen.
Lite intresserad av att addera en sån där fläkt faktiskt, den verkar mycket bra.
hitta några på deltaco (de kan köpas på dustin upptäckte jag)
http://www.deltaco.s...px?ItemID=FT-30
Eller denna: http://www.deltaco.s...px?ItemID=FT-31
Glöm inte adaptern: http://www.deltaco.s...?ItemID=SSI-34B
Denna platta men tysta från dustin verkar bra med: http://www.dustin.se...odID=5010065988
Redigerat av Tabasco, 29 December 2007 - 23:28.
Postad 30 December 2007 - 00:45
Tack för tipset! Såg tråden på MPC... och visst, man har ju kännt att kylning kunde vara bättre!! Måste kolla efter någon riktig tyst fläkt. Hur är det är man tvungen att ha extern ström eller kan man knycka lite internt? Har någon koll, ska man låta fläkten blåsa eller ska den dra ut luften, man kan ju skapa bra luftflöden på det sättet? Vet inte så mycket om just detta!!
Men fläkt får det bli!!
Postad 30 December 2007 - 02:55
1, du kan knycka ström, en så pass liten fläkt drar troligen inte ens 1 w.
2, den bör blåsa på kylflänsen (om man nu monterar den på kylflänsen och inte i ena sidan av chassit för att skapa ett luftflöde genom hela chassit).
Hittade en med en angiven ljudnivå på 15 db....helt ok får man säga =)....
Postad 30 December 2007 - 03:41
Står i valet och kvalet mellan att köpa den här eller Tvix m-4100sh. Det jag har tänkt att andvända mediaspelaren är till i huvudsak att se på hd filmer i .mkv formatet (720p,h264). Vilken är bäst att köpa då? Kan inte popcorn hantera NTFS externa diskar? då kan man väl inte ladda in större filer än 4 gb o filmerna jag har rippat är större än så.
MVH
Robin
Postad 30 December 2007 - 08:45
Kan någon förklara för mig varför jag får 3850kb/s i ftp överföring till tvixen när jag kör trådat och bara 2500kb/s när jag kör trådlöst...?
Sedan vill jag att någon kan dra för + nackdelar mellan tvixen och popcorn hour 100...please...
Jag funderar nämligen på att sälja min tvix 4100sh ca 1 mån gammal och köpa en popcorn hour istället...
Jag är mest nyfiken på om popcorn är snabbare vid ftp överföring + streaming än vad tvixen är.....nyfiken!
Skriv gärna några rader med + och minus på spelarna.....
tack på förhand!
/malvamax
Postad 30 December 2007 - 09:39
Externa USB-diskar med NTFS stöds idag! Vad som inte stöds idag är NTFS read/write internt! Men detta är inte heller några problem för man kör EXT3 intern (linux/unix format), detta format har inte heller några fil-storleksbegränsningar! Så detta är inget probelm om man inte har en befintlig disk med material på i NTFS o vill köra internt, det hade jag! Så det blev en fet backup!
malvamax:
Tror inte du ska välja Popcorn Hour just för FTP/överföringshastigheten... Det är inget problem med Popcorn där, men den är inte snabbast i stan! Du ska välja den för att den har ett kraftfullare chip som klarar fler H.264/MKV-filmer, sen har den massor med andra småprylar, tex torrent-klient, NAS-funktion. Nackdelar, inte lika snygg, lite billigare konstruktion. Mkt kortfattat!
Postad 30 December 2007 - 12:04
Tjenare
Står i valet och kvalet mellan att köpa den här eller Tvix m-4100sh. Det jag har tänkt att andvända mediaspelaren är till i huvudsak att se på hd filmer i .mkv formatet (720p,h264). Vilken är bäst att köpa då? Kan inte popcorn hantera NTFS externa diskar? då kan man väl inte ladda in större filer än 4 gb o filmerna jag har rippat är större än så.
Popcornhour är den kraftfullaste och billigaste mediaspelaren på marknaden idag. Med kraftfull menar jag att den klarar att spela upp HD media med väldigt hög bitrate och att den klarar att spela upp alla de vanligaste HD formaten såsom .TS .mkv (både x.264, h.264 samt VC1) xvid, divx samt .mov och mp4Hej!
Kan någon förklara för mig varför jag får 3850kb/s i ftp överföring till tvixen när jag kör trådat och bara 2500kb/s när jag kör trådlöst...?
Sedan vill jag att någon kan dra för + nackdelar mellan tvixen och popcorn hour 100...please...
Jag funderar nämligen på att sälja min tvix 4100sh ca 1 mån gammal och köpa en popcorn hour istället...
Jag är mest nyfiken på om popcorn är snabbare vid ftp överföring + streaming än vad tvixen är.....nyfiken!
Skriv gärna några rader med + och minus på spelarna.....
tack på förhand!
/malvamax
Tvixen kostar c:a 2.900, Popcornhour kostar 1995:-
Så valet verkar ganska enkelt eller?
Postad 30 December 2007 - 13:44
Ok tack för svaret, få försöka ragga tag på en på nått sätt då, verkar som det är en massa som har företräde på pocorn maskinerna via deras hemsida så får försöka hitta en på annat håll. Såg en på ebay för under 200$ som är ny. Kanske nått man skall slå till på? Vad tycker ni?Popcornhour är den kraftfullaste och billigaste mediaspelaren på marknaden idag. Med kraftfull menar jag att den klarar att spela upp HD media med väldigt hög bitrate och att den klarar att spela upp alla de vanligaste HD formaten såsom .TS .mkv (både x.264, h.264 samt VC1) xvid, divx samt .mov och mp4
Tvixen kostar c:a 2.900, Popcornhour kostar 1995:-
Så valet verkar ganska enkelt eller?
Redigerat av rob88, 30 December 2007 - 13:47.
Postad 30 December 2007 - 16:47
Hur gör ja för o få bort den? tänker tex om ja har en svensk text.. eller inte vill ha någon text alls..
Postad 30 December 2007 - 17:51
denna rör ljud..
AAC...
Vissa filmer funkar det ljudet o vissa inte
tex:
Casino.Royale.2006.nHD.720p.x264.AAC.MatRoska.NhaNc3 <-- Funkar
I.Robot.2004.nHD.720p.x264.NhaNc3 <-- Funkar inte
Transformers.2007.nHD.720p.x264.NhaNc3 <-- Funkar
Sin.City.2005.HDTV.x264.AAC.MatRoska.NhaNc3 <-- Funkar inte
att tillägga är att ja inte än har någon förstärkare. Så ja kör med ljudet från tv just nu..
men vad kan detta bero på?
Postad 30 December 2007 - 17:51
Det känns ju dumt att montera en fläkt eftersom det är en av fördelarna med Popcorn hour A-100 att den inte har fläkt.
Postad 30 December 2007 - 18:23
Popcorn team,
what is the recommended temperature rating of the SMP6835 chip?
I read some test from people reading up to 70C; that's looks HOT....
I wander it a cooling fan is needed, particularly with a HDD installed.
[PH] Yes, when in full operation, it can go up to 70C. In average, it is about 50C+. We believe no need cooling fan and the heatsink that installed on top of SMP8635 should be sufficient. Syabas and Popcorn Hour also plan to release a "green" firmware in late Janaury which able to shutdown SMP8635 unnecessary module blocks to reduce power consumption and heat.
Postad 30 December 2007 - 22:34
Nästa fråga ..
denna rör ljud..
AAC...
tex:
att tillägga är att ja inte än har någon förstärkare. Så ja kör med ljudet från tv just nu..
Skulle kunna tänka sig att de som du inte får ut ljud på är kodade med dts ljud, bara en gissning men jag vet på min xbox o media center får jag ljud i tvn på de som är dolby digital men inte de som e dts, då måste jag sätta på min reciver oxå ....
Postad 30 December 2007 - 23:46
Nästa fråga ..
denna rör ljud..
AAC...
tex:
Skulle kunna tänka sig att de som du inte får ut ljud på är kodade med dts ljud, bara en gissning men jag vet på min xbox o media center får jag ljud i tvn på de som är dolby digital men inte de som e dts, då måste jag sätta på min reciver oxå ....
okej ? men är inte ljudet kodat i AAC.. står det i filen info o i popcorn hour info...
o som sagt vissa AAC filmer funkar o vissa inte..
(DTS funkar ju inte det vet ja redan, får förtillfället skippa dom filmerna)
Postad 30 December 2007 - 23:56
Redigerat av rob88, 31 December 2007 - 21:37.
Postad 31 December 2007 - 01:33
Postad 31 December 2007 - 10:16
A-100 ska enligt utsago få möjlighet till skins, så du själv kan anpassa ditt eget utseende. När det gäller Thumbs för dina filmer/musik ska även detta vara på gång, tror inte den kommer köra det via Internet dock, men vet ej säkert!
Postad 31 December 2007 - 10:32
Tryck på Subtitle nere till höger på fjärren och klicka sedan uppåt på manöverknappen i mitten tills den säger "off" på skärmen. Ett annat alternativ är att sätta subtitle till off som default i settings.Så nu att ja hade en MKV file med eng text i sig.. o popcorn spelar upp den engelska texten automatiskt..
Hur gör ja för o få bort den? tänker tex om ja har en svensk text.. eller inte vill ha någon text alls..
De två som fungerar är helt klart AAC kodade, men de två som inte fungerar är helt klart x.264 kodade för videa och antagligen DTS kodade för ljudet. (många x-264 är dts)Nästa fråga ..
denna rör ljud..
AAC...
tex:
För att kolla tryck på "info knappen" 2 gg som är ned till vänster från manöver knappen i mitten på fjärren.
Detta skall då visa info om video och audio codec i media.
Om det står DTS för ljudet så vet du anledningen till varför det inte hörs nått.
Då måste du skaffa en förstärkare med DTS stöd och använda den digitala coax sladden (står s/pdif på uttaget på popcorn) till din stärkare för att få ljud.
Anledningen är att PCH inte har licens och stöd för att konvertera DTS till 2-kanals PCM som den kan köra ut till din TV, utan du får hantera det själv via förstärkare.
Om du har en bra Stärkare så skall demn klara AC3 ljud med, så då kan du prova genom att hitta en media med AC3 kodning (använd info knappen så¨du är säker) och ställa om så att AC3 är i läge "RAW" i settings för ljud. Raw betyder att den inte kodas om av PCH till PCM utan skickas ut "rått dvs okodat" så din stärkare kan hantera den.
Att titta på HD material utan en ordentlig "hemmabio*" (stärkare/högtalare) är som att sitta på rad 100 på en bio
Postad 31 December 2007 - 10:49
jag är också en stor XBMC fan och har använt den i 3-4 år nu.bilder från GUI skulle jag gärna se. Jag van med XBOX XBMC som har ett trevligt sådant http://youtube.com/watch?v=8amNvWnGrew tex. XBMC hämtar info/bilder från internet om filmer man har osv har den liknande funktioner.
Dock har jag inte ens slagit på den sedan jag fick min PCH.
Vad du Inte bör förvänta dig är att det skall finnas ett gui som är lika snabbt och "flashigt" som i XBMC.
Dock skall man veta att XBMC har utvecklats i många herrans år för att komma till denna punkt.
Den har ett eget språk för att utveckla gui som inte PCH har (phyton).
Dock finns det hopp.
Eftersom PCH's gui är HTML baserat (obs dess browser förstår inte alla html taggar utan är en förenklade med ett subset) och då kan browsa mot andra html servrar så finsn det all anledning att tro att någom kommer bygga en Sybas kompatibel server som kan göra alla de uppslagen och ladda ned alla bilderna åt dig så du får en liknande upplevelse som i XBMC.
För mig är funktion allt, så flashiga gui rör mig inte i ryggen.
Det var även ett jäklarns pillande för att få alla de där bilderna på filmerna korrekta då den allt som oftast inte hitta rätt. Så det var verkligen inte automatiskt för att få det så dör snyggt i XBMC.
Du kan redan idag själv skapa html filer i dina kataloger med bilder och egna länkar till dina meda om du vill. Det är bara att skriva ett program som scannar och skriver html filerna (detta lär ju komma var så säker).
Postad 31 December 2007 - 14:07
Klassas den som en PC, som dvd-spelare eller hur funkar det? För D3000 kan nämligen inte ta emot 1080p/24hz ifrån en dator som källa. Detta har gjort att jag just nu letar runt efter en lämplig medaextender/streamer som fixar biffen åt mig. Jag vill helt enkelt spela upp mina .mkv 720p filmer judderfritt på teven
Mvh Björn
Redigerat av Eidman, 31 December 2007 - 14:14.
Postad 31 December 2007 - 15:24
Vet ej hur "klassningen" ser ut, kan inte detta vara en fråga om HDCP skydd, men å andra sidan ska det vara den sändande enheten som styr...
Det enklaste är nog att testa... enkelt va?? Alternativt kolla om någon har en tex Tvix 4100/5100 och får det att funka med Sony!!
Lycka till!!
Postad 31 December 2007 - 15:57
Tjena!
Vet ej hur "klassningen" ser ut, kan inte detta vara en fråga om HDCP skydd, men å andra sidan ska det vara den sändande enheten som styr...
Det enklaste är nog att testa... enkelt va?? Alternativt kolla om någon har en tex Tvix 4100/5100 och får det att funka med Sony!!
Lycka till!!
Det har diskuterats i de banorna även i Tvixtråden.
Tror att de kom fram till att det inte är "PC-signal" utan videosignal.
Ställ frågan i den officiella Tvixtråden och se om någon har den TV'n. Funkar det där så lär det funka med PCH.
officiella Tvixtråden
Ja... det var ju riktat åt Eidman alltså.
Redigerat av Unregistered2b81a10f, 31 December 2007 - 16:00.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
* Officiell tråd - Popcorn Hour A-110/B-110 *
12 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?