Jag tänker beställa en Z2 imorgon. När tror du jag kommer få hem den med den nya uppgraderingen? Vad tror du om nästa vecka?
Även om du inte vet säkert nöjer jag mig med en gissning....

* Officiell tråd - Sanyo PLV-Z2 *
Startad av
Unregistered1586716f
, jul 16 2003 14:43
1045 svar till detta ämne
9 relaterade trådar
Postad 01 december 2003 - 14:24 Jag tänker beställa en Z2 imorgon. När tror du jag kommer få hem den med den nya uppgraderingen? Vad tror du om nästa vecka? Även om du inte vet säkert nöjer jag mig med en gissning.... ![]() Postad 01 december 2003 - 15:21 Postad 01 december 2003 - 15:28 ![]() Nåja, good news hur som helst! ![]() MVH Peter Redigerat av Unregistereda0ef723f, 01 december 2003 - 15:34. Postad 01 december 2003 - 15:38 Va nu snäll mot Gustaf!!! ![]() ![]() ![]() Detta är något som Sanyo kommer vinna på i längden tror jag! Postad 01 december 2003 - 15:41 AVerTV Box3 Fungerar det att använda en VGA kabel med VGA->DVI omvandlare, eller måste man använda kompositkabel? (Hittade denna box i tyskland för 130 euroHär Vet inte om dom skickar till sverige dock, har mailat dom och frågat.) /kenta Postad 01 december 2003 - 15:44 Va nu snäll mot Gustaf!!! ![]() ![]() ![]() Detta är något som Sanyo kommer vinna på i längden tror jag! Postad 01 december 2003 - 15:53 ![]() Tycker bara det LÄT lite konstigt att den inte hade någon mjukvara. Väntar med spänning på hur Z2;an kommer prestera efter denna uppgradering. ![]() MVH Peter Postad 01 december 2003 - 21:32 Jocke Postad 01 december 2003 - 23:19 Blir bilden mycket bättre med S-video istf komposit vid digital tv? jmf med analog komposit? Har problem med vandrande ränder i bilden från tv. Finns DVI splitter? Sugen på att koppla in en Sagem box samt PCn på DVIn men har ej hittat någon kabel till detta. Blå bild: är nöjd med bilden dock blir bilden blå regelbundet, mest när jag kör komponent men även vid komposit. Det är sällan mycket irriterande men vid enstaka tillfällen har det varit jävligt. service mode: Igår kopplade projjen över till service mode mitt i under ett tvprogram, gick bort när jag tryckte på power men inge vidare. Inväntar det omtalade servicepacket. Finns det någon som har haft mycket problem med blåskärm som fått det åtgärdat? Postad 02 december 2003 - 09:14 Har du testat med nya batterier??? Postad 02 december 2003 - 09:30 Kan nog tjäna på att gå på bio och hålla mig kall ett tag till. Postad 02 december 2003 - 09:40 Jodå, jag tror det måste vara nåt glapp, för ibland när jag trycker så reagerar den, ca var 20:e gång...Har du testat med nya batterier??? /Jocke Postad 02 december 2003 - 10:24 Enligt SANYO i Tyskland som vi pratade med igår måndag (klistrar in det rakt av, inkl. stavfel ![]() 1. HDCP compatible with PAL satandard. They have already started new production with updated software from 14/Nov. Alltså, enheter tillverkade efter 14 november ska ha den. Den nya mjukvaran är också på gång ut till ÅF:arna eller har redan nått dit, om de sedan uppgraderar de Z2:or de redan har och när i så fall vet dom bara själva. Den logiska slutsatsen av detta borde alltså vara att för de absolut flesta gör det inte så stor skillnad att ev. vänta någon vecka eller två med att beställa sin Z2:a. Detta verkar ligga i linje med vad Gustaf från Cavena också skriver i denna tråd, så det borde stämma. /Patrik Johansson Postad 02 december 2003 - 12:34 Först körde jag med 10m och fick flimmer i 1280x720 så jag bytte till en 7,5m kabel som ska klara 1280x1024 enligt leverantören. Problemet är att felet finns fortfarande, inte lika mycket men ändå förkastligt. Nån som vet om det kan ha att göra med grafikkortet?? Jag kör ett Powercolor Radeon 9200. /Berc ![]() Postad 02 december 2003 - 15:36 ![]() Någon som vet hur det är med antalet timmar på lampan i Z2? Sanyo är om jag förstått det rätt det enda företaget som inte sätter någon berkäknad brinntid. Sen kan man ju säga att det ändå bara är siffror och att det inte är något att bry sig om, men... Eftersom Z1 verkar haft en del problem med att lampan gått sönder tidigt, se min tråd här på forumet (fick endast 260h), och enligt avsforum så har 25% av de som svarat gått sönder under 1000h. OBS! Då har nästan 65% inte kommit upp till de timmarna ännu. Z1:ans lamptid? Jag är inne på projektor, och det lutar mot en AE500 just nu, men Z2 är en riktigt trevlig liten maskin. Framför allt är det lens shift, sen är den ju förbannat snygg! ![]() Hoppas bara att problemen fixas till med den nya uppgraderingen, synd att det inte är som med X1:an där man kan koppla in en USB-kabel och flasha om den själv. Tänkte köra TVspel, DVD samt ibland TV på min projektor, mycket timmar per krona är därför viktigt för mig. ![]() Alltså, har Sanyo på något sätt sagt att de har mer/bättre kylning på sin Z2 än på Z1? Postad 03 december 2003 - 16:29
Prisjakt listar nu att Z2 kostar 19.995:- på Apparat, men när man går in på Apprats hemsida, så finns inte projektorn? Har Sanyo Sverige redan varit framme med sina fingrar...
![]() Postad 03 december 2003 - 16:33 Vart kommer de där siffrorna ifrån? Postad 03 december 2003 - 16:52 vad inebär detta... i gämförelse med ex:AE:300 som har en "Egen" sådan. Postad 03 december 2003 - 17:44 Det är klart att ALLA projjar måste ha bildbehandlingsteknik för att lägga upp analog bild på en digital panel. Saken är däremot den, att de klarar detta olika bra. Jag kan bara spekulera i vad testaren menade när han skrev på det sättet. Postad 04 december 2003 - 12:53 ![]() Postad 04 december 2003 - 13:02 Undrar jag också!!!! Det hela är väldigt avgörande för hur vidare jag köper en eller inte.... ![]() Postad 04 december 2003 - 13:20 Enligt denna länk blir det mellan 178-229 bredd från 320 borde funka Sanyo Tyskland Distance Calculator Postad 04 december 2003 - 13:28 Satte den bara lite temporärt på några flyttlådor för att testa mot min 92" MDF S1500 "duk". Lenshift användes (inte extremt) för att lyfta bilden så att den passade till duken. Jag märkte att bilden inte var helt rektangulär... 3 hörn kunde jag matcha med vinklarna på duken/borden, men övre högra hörnet är lite avrundat/inböjt. Det ser ut som ett optiskt problem, men jag tycker inte att den borde komma så tidigt, med den lenshift som jag använde (ca 70 cm uppåt). Jag skall kolla lite mer i morgon när jag har mer tid att testa. Jag kommer att montera den med ett Vogel EPC 4010 stativ som matchar Z2 kanon när det gäller färg och stil. Stativet har tyvärr bara M3,M4 och M5 hål/skruv, så jag fick borra upp det till M6 och köpa 25 mm M6 skruv med stor hatt... låt inte detta avskräcka er från det stativet .. klart snyggaste jag sett och det kostar bara 1500 kr. (stativet skall dock fästas i taket med rejäla skruvar som följer med .. man måste borra 2 st 10 mm hål som är 85 mm djupa i taket!!!). http://www.vogels.com http://www.auroragroup.dk/_s/index.asp När det gäller bilden, så hann jag inte göra några större tester eller kalibreringar. Testade med Brainwave V880 med dvi. Inga problem att få 720p, har dock inte testat med 50 Hz än! HTPC 720p 60Hz funkade med pixelperfekt bild. XBOX funkade bra med 480p via komponent. Lyckades inte få den att synka på 720p i Project Gotham Racing 2 men det kan vara spelet. Skalningen var helt ok.. skall testa mer senare. Jag tycker dock att den är mer högljudd än de demoex som jag sett.. jag tror att Sanyo ändrat varvtalet i servicemenyn på senare enheter, får kolla upp det senare.. det är fortfarande tystare än de flesta andra LCD jag har "hört". Hade tidigare en Epson TW100H, och jag måste säga att denna har lika bra bildkvalitet. Tyvärr så hade jag inte TW100 så länge (lång historia!!) och inte på den duk jag använder nu. Jag tycker dock att lågdagrar ser lika bra ut på denna. Kalibrering är endast gjord med pluge pattern i VE. Jag kunde dock inte göra en pluge kalibrering på HTPCn, då den inte verkar kunna visa "blacker than black" via DVI, medans detta funkar på Brainwaven via dvi????? Edit: Jag ställde in color som High, då den jag mig bäst gråskala på VE, mid är för rödbetonad och det gäller även för de restrande lägena. Jag återkommer med mera info i helgen, ikväll skall jag ut och festa och efter det skall jag nog inte mecka med inställningarna ![]() Har tagit lite kort också, får se om jag orkar skala ner dem så de blir hanterbara på en websida! /Sören Redigerat av soren, 04 december 2003 - 15:00. Postad 04 december 2003 - 14:13 Finns nu två ställen som har den för 19.995:- Postad 04 december 2003 - 16:02 Jag antar att du syftar på mig? Jag är rätt säker då jag tillverkat den själv ![]() Skall dock kolla upp det på fredag! Det ser ut som en optisk böjning, lite svårt att förklara... Om man tänker sig att höger sida är rak ända tills de sista 10 centimetrarna .. där den är svagt böjd inåt bilden .. Jag får kolla mer på det på fredag! /Sören Postad 04 december 2003 - 17:02 Där står det t.o.m. 3000 timmar. Postad 04 december 2003 - 17:35 PGR 2 stöder tyvärr inte 720p. Amped 2,Soul Calibur 2 samt Terminator 3 är några exempel på spel som har stöd för 720p. /player Postad 04 december 2003 - 18:33 Jo, jag vet att det står i testen hos bigscreen. Lite illa, svårt att tro att de fått dessa siffror av Sanyo! Där står det t.o.m. 2000 timmar på Z1, gå sedan in på projectorcentralen och läs deras recension på Z1. I den står det att Sanyo är det enda större företaget som inte sätter ut beräknat antal brinntimmar . Detta ihop med övrigt som jag skrivit i denna tråden, bla de problem som Z1 hade gör mig orolig. Har säkert sagt det innan, säger det igen. Jag är RIKTIGT sugen på en Z2, på många sätt är det projektorn som jag vill ha. Det som dock gör mig lite orolig är att den inte kan behandla icke progressiva signaler på ett bra sätt. Samt detta med lampans livslängd. Hade man fått iordning på detta så är det ju en klockren produkt.? ![]() Tystare projektor gärna, men om det ska göra lamptiden ännu sämre. Nej tack... Postad 04 december 2003 - 18:38 Postad 04 december 2003 - 18:46 Den har alla funktioner man vill ha, dvs. lens shift och IRIS ![]() Postad 04 december 2003 - 21:04 Min Z2:a funkar klockrent och jag tycker det är otroligt mycket projektor för pengarna. Kanonbild när man kollar på film och kanonbild när jag lirar XBOX. Alla polare som kollat in Z2:an har blivit mäkta imponerade. Tveka inte,köp ![]() /player Postad 04 december 2003 - 22:20 Jag har jämfört panoreringar i NTSC-filmer och PAL-filmer. Jag tycker dom är något jämnare på NTSC. Har tyvärr inte samma film i båda formaten, och det hade nog behövts för att vara helt säker. Jag kör signalen från en brainwave 880 och provat "översatta" powerstripinställningar för 1280x720@50Hz. Om det nu är så att Z2 inte klarar perfekt PAL-mappning: 1. Är det då så att projen konverterar 50Hz insignalen till 60Hz? 2. Om 1 stämmer, ger detta ryckigare panoreringar, både vertikalt och horisontellt? Eller hur yttrar sej egentligen problemet (om det finns). MVH D Postad 04 december 2003 - 22:46 Tror det är precis det du beskriver, dvs du får en bild som "rycker"detta pga den inte helt får synk. (60 vs 50) När uppgraderingen kommer till Z2 som ju ska ge 50HZ på DVI också så kommer det innebära att du slipper dessa ryck på dina PAL-filmer. Dock så måste man ju ställa om spelaren när man vill växla till NTSC igen. ![]() Vore det inte bättre att köra ut 60hz från din Brainwave? Då kommer ju i alla fall NTSC filmerna att funka 100%. ??? Postad 04 december 2003 - 23:27 Sanyo-Gustaf: Något nytt angående uppgraderingen? /Fredrik Postad 04 december 2003 - 23:33 Postad 05 december 2003 - 00:24 Bara för att du hade turen att få ett välfungerande (alt. att du inte är så kräsen?)ex. så tycker jag inte att någon ska rekommendera denna projje villkorslöst... Se i alla fall till att butiken kan köpa tillbaka skiten om du får ett av alla de dåliga ex som cirkulerar...Min Z2:a funkar klockrent och jag tycker det är otroligt mycket projektor för pengarna. Postad 05 december 2003 - 00:50
50 hz ryckfritt på dvi med nya mjukvaran, är detta verkligen bekräftat ? Strålande nyheter isf. Då är det bara ränderna kvar innan jag köper. ![]() Redigerat av Unregistered798c58da, 05 december 2003 - 00:56. Postad 05 december 2003 - 01:26 "50 hz ryckfritt på dvi med nya mjukvaran, är detta verkligen bekräftat?" Nej, för tusan... hoppas ingen springer o köper sig en Z2 bara för att jag skrev så där ![]() Dock ska det väl bli stöd för 50HZ om jag förstått det hela rätt, och då borde dessa ryck försvinna. Hoppas jag inte missat något, hjälp! ![]() Postad 05 december 2003 - 01:55 Jag skall försöka hinna testa i helgen. Någon som vet om man kan kolla vad man har för firmware i Z2an? Jag tror jag har en från de nyare serierna. Jag har en HTPC med radeon 7000 och en Brainwave 880 med näst senaste firmware. Var specifica i önskemålen och ge mig vad jag behöver för att testa! Jag lovar inget, men jag skall försöka!! Läs gärna tråden jag startade som tyvärr blev flyttad till https://www.minhembi...showtopic=48922 medans jag var ute och festade ![]() /Sören Postad 05 december 2003 - 07:41 Låter nästan som jag gjort mig skyldig till ett brott...Bara för att du hade turen att få ett välfungerande (alt. att du inte är så kräsen?)ex. så tycker jag inte att någon ska rekommendera denna projje villkorslöst... Se i alla fall till att butiken kan köpa tillbaka skiten om du får ett av alla de dåliga ex som cirkulerar... /player Postad 05 december 2003 - 07:42 Låter nästan som jag gjort mig skyldig till ett brott...Bara för att du hade turen att få ett välfungerande (alt. att du inte är så kräsen?)ex. så tycker jag inte att någon ska rekommendera denna projje villkorslöst... Se i alla fall till att butiken kan köpa tillbaka skiten om du får ett av alla de dåliga ex som cirkulerar... /player Postad 05 december 2003 - 07:43 Låter nästan som jag gjort mig skyldig till ett brott...Bara för att du hade turen att få ett välfungerande (alt. att du inte är så kräsen?)ex. så tycker jag inte att någon ska rekommendera denna projje villkorslöst... Se i alla fall till att butiken kan köpa tillbaka skiten om du får ett av alla de dåliga ex som cirkulerar... /player Postad 05 december 2003 - 09:26 Sedan tänkte jag koppla in min digitalbox SAGEM ITD 4410 ("Boxer"). Är det någon som har erfarenhet utav hur det fungerar. Det blir då DVD via komponent och boxen via SCART. Postad 05 december 2003 - 09:55 Tyvärr är det där priset + moms. svlu, om jag hade varit dig hade jag tänkt om o kopplat in en DVD via DVI. Själv har jag varit intresserad av Brainwave 880 (trots alla problem) Men nu lutar det istället mot en Yamakawa, den kostar drygt 1500:-, men måste beställas från tyskland. Finns mer info i DVD-forumet här. Tyvärr är Z2 rätt kass på att hantera signaler så som RGB från scart, många hoppas på att den nya fixen ska lösa detta. Vi får hoppas att det blir så. ![]() 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |