Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Audiovector Mi-serien *

1369 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Audiovector M1 (Surroundhögtalare) 0 9.099998 (9) Inga priser
Audiovector Mi3 Avantgarde (Golvhögtalare) 1 9.444444 (8) Inga priser
Audiovector AV3Ci Avantgarde (Centerhögtalare) 1 9.285714 (6) Inga priser
Audiovector Mi1 Signature (Surroundhögtalare) 1 9 (8) Inga priser
Audiovector AV3Ci (Centerhögtalare) 1 9.285714 (6) Inga priser
Audiovector Mi3 Signature (Golvhögtalare) 1 9.533332 (14) Inga priser
Audiovector Mi3 Super (Golvhögtalare) 3 9.470588 (16) Inga priser
Audiovector Mi3 (Golvhögtalare) 1 9.722222 (17) Inga priser
Audiovector AV3Ci Signature (Centerhögtalare) 1 9.166666 (5) Inga priser
Audiovector AV3Ci Super (Centerhögtalare) 1 9 (8) Inga priser
Audiovector Mi1 Avantgarde (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Audiovector Mi1 (Surroundhögtalare) 1 8.75 (3) Inga priser
Audiovector Mi1 Super (Surroundhögtalare) 1 9.214284 (13) Inga priser
Audiovector Mi3 Avantgarde SE (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
9 relaterade trådar

Postad 24 June 2005 - 11:18

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0
Nu har jag äntligen blivit kär på en och samma gång!

Jag har ju letat runt i högtalardjungeln, och varit på jakt efter ett bra två-kanalssystem.
Var hemma i Stockholm i början på veckan och fick dp äntligen lyssna på Audiovectors Mi-serie!
Vilket ljud! Vilket släpp! Vilket stereoperspektiv! Vilken dynamik!

Av ren självbevarelsedrift (och med god personkännedom) så vägrade jag lyssna på Signature- och Avantagarde-modellen.

Den jag givetvis fastnade för var Mi3 Super driven både av Arcams nya kombo och A65 och A80.

Det kommer att bli Audiovector och Arcam, gillade verkligen den kombinationen. Dessutom så kommer jag få ett ruskigt bra pris på detta system.
Nu har jag en fråga till alla er Audiovector-experter!

Först och främst mina förutsättningar:
Flyttar in till ett hus första juli. Anläggningen ska stå i vardasgrummet. Själva vardagsrummet är lite drygt 40 m2 sen är planlösningen så öppen så det är öppet hela vägen i huset ända till köket, så det är inte ett instängt kvadratiskt rum.
JAg vill kunna spela på, alltså högt och det jag märkte vid lyssning är att i alla fall med Arcams A65 att kontrollen tappades vi för hög volym.

Hur skall jag tänka? Jag kommer förmodligen i framtiden någon gång uppgradera högtalararna till Avantgarde.
Skall jag lägga några tusen till och satsa på Arvams FMJ A32? Är det värt priskskillnaden och kan den spela mkt högre med bättre kontroll? Eller ska jag satsa på A80 och köpa Signaturemodellen i stället? Arcams DiVA CD73T kommer inköpas som CD-spelare, skulle den bli en flaskhals i systemet om jag tar den bättre förstärkaren?

Så, nu vet ni förutsättningarna. Jag känner mig lite rädd för att jag inte skulle bli nöjd med den "lilla" A80 om det är så att den tappar kontroll om man spelar högt.
Så hur skulle ni ha gjort?

Det är i alla fall bestämt att jag ska hämta grejerna första veckan i augusti så jag längtar, längtar, längtar... Det känns så skönt att det bara stämde på en gång! :unsure:

Postad 25 June 2005 - 13:37

Lerik
  • Lerik
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Jag har lånat hem A32:an och Arcam divaseriens dyraste Cd och vilket ###### ljud jag fick:) Jag tror det är bäst att satsa på FMJ förstärkare och FMJ cd:n från arcam med tanke på när man ska uppgradera högtalarna i framtiden. Jag får min A32:a för 12000 vilket är ett bra klipp men jag vet inte om jag ska vänta tills arcam släpper sin nya förstärkare, deras nya CD-spelare har redan släppts.

Postad 25 June 2005 - 13:47

Rochard
  • Rochard
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0

Du har nog skaffat dig fel hobby om du inte hör skillnad på en A32 och en 670. :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

Det är basen och kraften som sagt. Jag saknade 670 ljudet men nu börjar jag vänja mig, det har släppt lite, rösterna och detaljerna låter mer. Mellanregistret har fått en större roll.
Det är förmodligen cd:n som är flaskhalsen eftersom ljudet låter bättre när det är kopplat till datorn. Men det är ju inte en sådär jättestor skillnad men det är ju bra att ha om man ska uppgradera högtalarna och byta cd. Ett plus jag märkt är att man kan ha riktigt höga volymer utan att det låter för starkt eller för mycket och Syntheslizer, det är absolut min hobby, jag älskar den;) Jag behåller den nog även om jag är något besviken.

// Fixade citatet // alpha

<{POST_SNAPBACK}>

Har du inte möjlighet att låna hem en vettig cd? Typ en CD73a eller liknande?

Postad 25 June 2005 - 15:43

Lerik
  • Lerik
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Du har nog skaffat dig fel hobby om du inte hör skillnad på en A32 och en 670. :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

Det är basen och kraften som sagt. Jag saknade 670 ljudet men nu börjar jag vänja mig, det har släppt lite, rösterna och detaljerna låter mer. Mellanregistret har fått en större roll.
Det är förmodligen cd:n som är flaskhalsen eftersom ljudet låter bättre när det är kopplat till datorn. Men det är ju inte en sådär jättestor skillnad men det är ju bra att ha om man ska uppgradera högtalarna och byta cd. Ett plus jag märkt är att man kan ha riktigt höga volymer utan att det låter för starkt eller för mycket och Syntheslizer, det är absolut min hobby, jag älskar den;) Jag behåller den nog även om jag är något besviken.

// Fixade citatet // alpha

<{POST_SNAPBACK}>

Har du inte möjlighet att låna hem en vettig cd? Typ en CD73a eller liknande?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo jag har lånat hem divaseriens dyraste Cd tillsammans med A32:an det funkar bra nu, allt är mycket tydligare, renare och bättre släpp!
Jag får A32:an för 12000 men jag väntar nog tills deras nya förstärkare är släppt.

Postad 29 June 2005 - 09:08

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0
Nu alla Audiovector-vänner!

Nu har jag bestämt mig och nu skall jag slå till på följande som jag fått ett mycket bra pris på!

Audiovector Mi3 Super vitlackerade
Arcam integrerad förstärkare A90
Arcam CD-spelare 192
Signalkabel av bra kvalitet
Högtalarkabel bi-wire Audioquest

Detta kommer att bli ett kanonsystem i mitt nyinköpta hus och jag är så glad!
:( :unsure: ;) :unsure:

Postad 29 June 2005 - 11:07

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Gottegris! :(

Postad 29 June 2005 - 11:41

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

• 1139 inlägg
  • 0
Vitlackerade, det har jag aldrig sett.

Bilder kommer snart hoppas jag? :(

Vilken Audioquest kabel blev det?

Edit: Du får gärna Pma mig när du har vant dig vid cdn och skriva dina intryck.
Den ligger med på min topp lista över potentiella nyförvärv

Redigerat av Unregistered33cc6995, 29 June 2005 - 11:44.

Postad 30 June 2005 - 15:16

Unregistered497f1798
  • Unregistered497f1798
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Lirsa: Inte helt olikt min uppsättning... vita Mi3-Super, AudioQuest-kablar etc... men jag kör Denon i övrigt. Jag är väldigt nöjd. Lycka till!

Redigerat av Unregistered497f1798, 30 June 2005 - 15:24.

Postad 30 June 2005 - 17:08

Unregisteredded9597d
  • Unregisteredded9597d
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Hejsan!

Jag är lite intresserad av Mi3 Signature och undrar om någon har bra bilder på dessa i de finisharna som på hemsidan benämns "Birds eye maple" samt "American maple"?

Dessa träslag är grymt snygga i mina ögon ;)

Postad 30 June 2005 - 19:42

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0
Jepp, jag kommer lägga upp bilder när allt är klart och självklart ge min intryck av grejerna.
Allt kommer att komma första veckan i augusti....

Jag ska måla och renovera lite först ;)

Sen ska hi-fi och plasma upp!!

Vilken sommar detta blir, sen leder ett visst lag, som man åker land och rike runt för att se, allsvenskan med fyra poäng också... Kan det bli bättre? :D

Postad 30 June 2005 - 21:52

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

• 1139 inlägg
  • 0

Hejsan!

Jag är lite intresserad av Mi3 Signature och undrar om någon har bra bilder på dessa i de finisharna som på hemsidan benämns "Birds eye maple" samt "American maple"?

Dessa träslag är grymt snygga i mina ögon ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Kolla min sida, där är lönn i Avantgarde

Postad 30 June 2005 - 21:53

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

• 1139 inlägg
  • 0

Jepp, jag kommer lägga upp bilder när allt är klart och självklart ge min intryck av grejerna.
Allt kommer att komma första veckan i augusti....

Jag ska måla och renovera lite först :D

Sen ska hi-fi och plasma upp!!

Vilken sommar detta blir, sen leder ett visst lag, som man åker land och rike runt för att se, allsvenskan med fyra poäng också... Kan det bli bättre?  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Det var värst vad det handlas, väntar med spänning på bilderna ;)

Jag håller på HBK och efter igår så behöver väl ingen fråga hur man mår ;)

Postad 01 July 2005 - 10:30

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Kim: ******** vilka bra bilder du har tagit. Märks att det är en EOS kamera och en snubbe som behärsklr kameran. (I alla fall mer än jag som bara vill ha finesserna , men aldrig använder dem! ;) )

Postad 01 July 2005 - 10:45

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

• 1139 inlägg
  • 0
Lite OT men ibland får man :D

tack ;)

Det är bara att sätta den på närbild, hålla in knappen och låta autofokus sköta sitt sen tar man bilden.
Men jag är impad över hur bra det faktiskt kan bli.

Vita Audiovector tror jag aldrig jag har sett, vart kan man hitta bilder på det?

Postad 09 July 2005 - 15:03

Unregisteredbb60144a
  • Unregisteredbb60144a
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Hej Boys & Girls!

Jag har provlyssnat Mi3 Signatur med Naim utrustning och det lät bra.
Diskantregistret spelade mycket upplöst precis på gränsen för att bli FÖR mycket av det goda för min smak.
Mellanregistret upplevde jag vara neutralt och kanske lite lite tillbakadraget. Röster presenterades mycket bra med kropp och korrekt klang.
Basen som dessa spelar är oerhört torr, rapp, start/stopp på millisekunder. Den upplevdes vara mycket korrekt om än lite grann för tunn. Djupet på basen var det absolut inget fel på!!

Ljudbilden var i mitt tycke lite låg men med ett bra djup.

Hur står sig M3 Signatur mot dessa Mi3 Signatur. Är diskanten lite mindre "dominerande" (i brist på bättre ord drar jag det till sin yttersta spets)?

Mycket trevligg högtalare som spelade mycket fint med Naim!

Mvh Magnus Eriksson

Postad 17 July 2005 - 13:29

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0
Jag funderar på att köpa en rel quake och undrar då om den är tillräckligt snabb för att intregera med mi3? Tillför den ngt?

Postad 20 July 2005 - 08:09

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
1 par Mi3 och 1st AVCi3 för 13000:-, 13mån gamla. Låter som en bra deal tycker jag, vad säger ni?

Postad 20 July 2005 - 08:53

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

• 1139 inlägg
  • 0
Centern kostar 6500 ny
golvarna 15 000 så det känns som en bra deal.

Beror ju givetvis på skicket men priset låter bra såhär spontant.

Postad 20 July 2005 - 14:00

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Fick bilder på dem.

Finns ett litet märke på metallringen runt ena elementet men det kan man nog fylla i med en silverpenna. Syns inte när man har front-tyget på.
Finns även en liten tunn repa på sidan i träet, inte så djup, som jag tror man kan polera bort.

Jag har slått till! YEhaaaa! Fan vad jag längtar!

Postad 20 July 2005 - 14:33

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

• 1139 inlägg
  • 0

Fick bilder på dem.

Finns ett litet märke på metallringen runt ena elementet men det kan man nog fylla i med en silverpenna. Syns inte när man har front-tyget på.
Finns även en liten tunn repa på sidan i träet, inte så djup, som jag tror man kan polera bort.

Jag har slått till! YEhaaaa! Fan vad jag längtar!

<{POST_SNAPBACK}>

Gratulerar!

Då vet jag en som får en bra semester/sommarlov?B)

Postad 20 July 2005 - 17:38

Unregisteredded9597d
  • Unregisteredded9597d
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

Hur står sig M3 Signatur mot dessa Mi3 Signatur. Är diskanten lite mindre "dominerande" (i brist på bättre ord drar jag det till sin yttersta spets)?

Detta är jag också väldigt intresserad av, eftersom jag också fann Mi3 Signature kanske något för energirik i diskanten.

Jag lyssnade förresten på dessa burkar igår. En utförlig beskrivning med bilder finns på:
http://www.euphonia-...?showtopic=1776

Läs och begrunda B)

Postad 20 July 2005 - 23:03

alpha
  • alpha
  • Mega!

• 1302 inlägg
  • 0

Detta är jag också väldigt intresserad av, eftersom jag också fann Mi3 Signature kanske något för energirik i diskanten.

Jag lyssnade förresten på dessa burkar igår. En utförlig beskrivning med bilder finns på:
http://www.euphonia-...?showtopic=1776

Läs och begrunda B)

<{POST_SNAPBACK}>

Intressant läsning! Jag håller med om mycket av det du skriver, även om jag endast har lyssnat på den "gamla" B&W Nautilus 804.

Jag har aldrig upplevt Mi3 (Signature) som särskilt essiga. Jämfört med Cantons hårda ljud i de övre registren så måste Signature låta som rena drömmen. Vidare så måste man ibland acceptera att vissa inspelningar lämnar en del över att önska, men man skall definitivt inte acceptera att ett flertal av ens skivor låter dåligt.

Lycka till med högtalarjakten!

Postad 21 July 2005 - 09:14

Unregistered41b5f6f8
  • Unregistered41b5f6f8
  • Forumräv

• 695 inlägg
  • 0
Hej Allihop!

Jag har gått och funderat på att köpa Mi3 med tillhörande center. Vad finns det för lämpliga stereoförstärkare för 10 000:-? Jag har kikat lite på Primare I20/21, men inte lyssnat tillsammans med audiovector. Eller ska man satsa högre i pris med en gång?

Postad 21 July 2005 - 09:47

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0
Jag skulle lyssna på en Arcam-stärkare i ditt fall. Audiovector använder ju Arcam-elektronik när de utvecklar sina högtalare, så de passar extremt bra. För runt 10000 kr får du en Arcam A80, vilken låter helt gudomlig med både Super och Signature!
Lycka till!

Har beställt mina vita Audiovector, men vet ej när de kommer B)

Postad 21 July 2005 - 11:29

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

• 1139 inlägg
  • 0
Primare och Arcam är bra produkter så det handlar nog snarare om vilket ljud du tycker om och vilken musik Du lyssnar på.
Tror inte att den ena är bättre än den andre utan som sagt, det är vad man tycker om för ljud.
Själv kör jag H/K och det funkar fin fint...

Postad 21 July 2005 - 11:47

Unregisteredded9597d
  • Unregisteredded9597d
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Är det någon som kan svara på när den nya Mi-serien kom? Är det någon som har sett några Mi3 Signature på begagnatmarknaden? Vad brukar de ligga på för pris (om vi antar nyskick)? 18-20000kr?

Det får nog bli begagnat för min del, eftersom jag anser att en mellanskillnad på 25000kr mot mina Canton är för mycket i förhållande till ökningen av välljud.

Jag funderar dock fortfarande på hur den gamla M3 Signature står sig mot nya Mi3 Signature? Kan någon svara på detta?

Postad 21 July 2005 - 13:15

Unregisteredf716de8d
  • Unregisteredf716de8d
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Är det någon som kan svara på när den nya Mi-serien kom? Är det någon som har sett några Mi3 Signature på begagnatmarknaden? Vad brukar de ligga på för pris (om vi antar nyskick)? 18-20000kr?

Det får nog bli begagnat för min del, eftersom jag anser att en mellanskillnad på 25000kr mot mina Canton är för mycket i förhållande till ökningen av välljud.

Jag funderar dock fortfarande på hur den gamla M3 Signature står sig mot nya Mi3 Signature? Kan någon svara på detta?

<{POST_SNAPBACK}>

Mi3 kom förra året, nya Mi3 Signature är snäppet bättre än gamla enligt dem som jag har pratat med( har inte själv hört den gamla) men den ska dra mer åt nya supervarianten fast med lite bätttre diskant om jag har förstått det rätt. Men som sagt det är bara hörsägen.

Signaturen är absolut inte essig, fel ligger någon annanstans kablar, elektronic, inspelningar mm

Nu blir jag nog hängd :lol:
Har även haft en Arcam Diva AVR300 receiver hemma för test.
Har aldrig blivt så lyssningstrött med någon förstärkare eller receiver förut som jag blev med denna. 1 timme stod jag ut sedan ville jag bara släng ut eländet.
Trodde något var fel så jag pillade på den i ytterliggare 25-30timmar utan
förbättring.
Enligt min öron var den helt omusikalisk och vass.
Jag tillhör tydligen den promille som inte gillar Arcam Diva AVR300. :o

Så matchning med prylar är a och o för hur man uppfattar ljudet.
Så tycker du att Signature var essig.Så ska du nog prova med en annan elektronik, för det är inte högtalaren som är essig, såvida du nu inte är super känslig i öronen B)

Mvh/Lennart

Postad 21 July 2005 - 13:45

Unregisteredded9597d
  • Unregisteredded9597d
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Mi3 kom förra året, nya Mi3 Signature är snäppet bättre än gamla enligt dem som jag har pratat med( har inte själv hört den gamla) men den ska dra mer åt nya supervarianten fast med lite bätttre diskant om jag har förstått det rätt. Men som sagt det är bara hörsägen.

Signaturen är absolut inte essig, fel ligger någon annanstans kablar, elektronic, inspelningar mm

Nu blir jag nog hängd :lol:
Har aldrig blivt så lyssningstrött med någon förstärkare eller receiver förut som jag blev med denna. 1 timme stod jag ut sedan ville jag bara släng ut eländet.
förbättring.
Jag tillhör tydligen den promille som inte gillar Arcam Diva AVR300. :o

Så matchning med prylar är a och o för hur man uppfattar ljudet.
Så tycker du att Signature var essig.Så ska du nog prova med en annan elektronik, för det är inte högtalaren som är essig, såvida du nu inte är super känslig i öronen B)

Mvh/Lennart

<{POST_SNAPBACK}>

Det är nog sant som du säger. Dock var det nog inte elektroniken som var essig i mitt fall. Vi körde med Marantz SA-11 och PM-11 till ett sammanlagt värde av 65000kr. Däremot var nog en del av inspelningarna lite essiga. Loreena McKennitts "The visit" är mycket krävande, Evergrey "In search of truth" är också något vass och Dream Theaters "Images and words" är ganska "diskantig". Man kan nog inte hitta en högtalare där alla inspelningar låter perfekt.

Återigen, är det någon som sett några begagnade Mi3 Signature och i så fall, vad begärde säljaren?

Förresten, är det någon som vet hur Mi3 Signature fungerar med Nad-elektronik?

Redigerat av Unregisteredded9597d, 21 July 2005 - 13:50.

Postad 21 July 2005 - 14:19

alpha
  • alpha
  • Mega!

• 1302 inlägg
  • 0

Nu blir jag nog hängd :o
förbättring.
Jag tillhör tydligen den promille som inte gillar Arcam Diva AVR300. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, det där är väl vad som krävs för att man skall bli hängd :lol:
Jag har inte lyssnat någon längre tid på Diva AVR300, men den är nog lite hårdare i ljudet än Arcams övriga apparater. Själv kör jag med FMJ-serien och där finns ingen som helst antydan till vasshet, i alla fall inte i mitt system.

För några veckor sedan fick hem min kinesiska CD-spelare, och jag lite var rädd för att det skulle bli för ljust och jobbigt ljud (fördomar gällande kina-prylar). Det blev tvärtom. Nu är ljudet ännu mjukare och behagligare, nästan så att det blir för mjukt ibland men det är nog en vanesak. Det är bara att konstatera - vi har alla olika smak B)

Återigen, är det någon som sett några begagnade Mi3 Signature och i så fall, vad begärde säljaren?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är inte direkt något jätteutbud av begagnade högtalare i Mi3-serien. Ågrens Hifi hade ett par M3 Signature för några månader sedan med en prislapp omkring 15000kr. Den enda annonsen som ligger ute nu är över en månad gammal, men du kan ju alltid kolla om dessa M3 Signature fortfarande är till salu:
http://www.hifimagas...p?annonsID=8255

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har ingen egen erfarenhet av NAD, men vad jag har förstått är de faktiskt något avrundade i toppen, vilken låter som en perfekt matchning för din del om du upplevde Signature diskanten som lite väl påtaglig. Bäst är ju att prova kombinationen innan köp (dvs släpa med din förstärkare till Ågrens)

Postad 21 July 2005 - 15:38

Unregistered8834a7e0
  • Unregistered8834a7e0
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

Äger ett par M3 Sign själv. Har endast vid ett fåtal tillfällen lyssnat på de nyare Mi3 Sign och har då inte tyckt skillnaden varit så stor alls (antar att det är lättare att upptäcka vid ett sida vid sida test). Hur som helst har jag fått för mig att den gamla är något lenare (i brist på bättre ord) än den nya när det gäller diskanten. Fast kanske att det mer har att göra med den övriga hårdvaran. Ofta demas just Audiovector med Arcam, som jag iofs brukar tycka låta väldigt bra, men den kombinationen känns något ljusare (men ev även ännu rappare) än Primare som är det jag själv kör med.

Ang. begagnat så har jag inte sett några på länge. Passade på att köpa mina som demoex (14900:-) då nya Mi3-serien kom B)

Så kan jag väl passa på att slänga ut en liten fråga jag med: Hur mycket bättre är Mi3 Avantgarde (än mina M3 Sign)? Kan det vara värt att uppgradera? (Har för mig att det skulle gå på ca 15000:- + 5000:- för centern...)

Postad 21 July 2005 - 16:52

Unregisteredded9597d
  • Unregisteredded9597d
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

Så kan jag väl passa på att slänga ut en liten fråga jag med: Hur mycket bättre är Mi3 Avantgarde (än mina M3 Sign)? Kan det vara värt att uppgradera? (Har för mig att det skulle gå på ca 15000:- + 5000:- för centern...)

Jag har hört M3 Avantgarde vid några tillfällen och jag anser att diskanten kan bli "too much" med viss musik (exempelvis hårdrock). Det är (som allt annat) en smaksak, men jag vet andra som tycker likadant. Detta är anledningen till att jag tittar på Signature i stället. Dess diskant är mindre framträdande och passar nog min musiksmak något bättre.

Postad 21 July 2005 - 17:13

alpha
  • alpha
  • Mega!

• 1302 inlägg
  • 0
Jag vet att den här tråden är omfattande och kan vara svår att hitta i. När det gäller skillnaden mellan de olika högtalarna i Mi3-serien rekommenderar jag att ni läser följande inlägg av LelleJan. Notera att han använde Arcam vid provlyssningen, men upplevde aldrig någon vasshet med Avantgarde. B)

Postad 21 July 2005 - 19:34

Unregisteredf716de8d
  • Unregisteredf716de8d
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Japp, det där är väl vad som krävs för att man skall bli hängd 
Jag har inte lyssnat någon längre tid på Diva AVR300, men den är nog lite hårdare i ljudet än Arcams övriga apparater. Själv kör jag med FMJ-serien och där finns ingen som helst antydan till vasshet, i alla fall inte i mitt system.

Nu är det inte bara vassheten som jag inte gillade, utan den var väldigtplatt i ljudet förutom stränginstrument och den klipper ca 30-35% i utklingningen av tonerna, där har dem lagt någon konstgjord tystnad som ska öka den musikaliska dynamiken, :lol: men blev i mina öron vakumliknande karaktär.
Svårt att förklara här på nätet.

Men jag är heller ingen större fantast av HK heller, så det är den musikaliska smaken som avgör.

Äger ett par M3 Sign själv. Har endast vid ett fåtal tillfällen lyssnat på de nyare Mi3 Sign och har då inte tyckt skillnaden varit så stor alls (antar att det är lättare att upptäcka vid ett sida vid sida test). Hur som helst har jag fått för mig att den gamla är något lenare (i brist på bättre ord) än den nya när det gäller diskanten. Fast kanske att det mer har att göra med den övriga hårdvaran. Ofta demas just Audiovector med Arcam, som jag iofs brukar tycka låta väldigt bra, men den kombinationen känns något ljusare (men ev även ännu rappare) än Primare som är det jag själv kör med.

Blir stor skillnad när dem står brevid varandra B)

;) Vart enda öre och lite till enligt mig, om man gillar karaktären vill säga.
Väldigt luftig och utåtriktad, Men man måste nog låna hem för att vara helt säker.
För hade jag lyssnat på Arcam Diva AVR300 i butik så hade jag köpt den på plats. Var väldigt musikalisk och drivig dem första 20min, men efter lite mer lyssning så funkade det inte alls.Blev bara sämre och sämre ju mer man lyssnade :o
Kan vara så med Avantgarde också, en liten varning bara. :D

Min uppfattning är att AV högtalarna passar till vilken förstärkare som helst dem är väldigt allround. Det är mer den personliga smaken som avgör.
Gillar du NAD så kommer den att fungera,
Jag har provat med Arcam, Denon, HK,Rotel och Vincent ingen har väl varit dålig på det sättet, utan det är mer min personliga smak som avgör vad jag mest föredrar.

Har förövrigt en gammal NAD 3240 hemma ska se om jag får tid och prova den i helgen

Mvh/Lennart

Postad 21 July 2005 - 20:24

Unregistered21c8ecdd
  • Unregistered21c8ecdd
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Jag kör med NAD till min Mi3:or (alltså ej signatur) och är helnöjd. Provade även med Arcam (minns inte vilken variant) och jag tyckte det inte var någon direkt skillnad.

Postad 21 July 2005 - 20:44

Unregistereda22e6a76
  • Unregistereda22e6a76
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Hej, har en snabb fråga.
Går i valet och kvalet om jag ska köpa mi3 super eller ett par B&W DM 604. Det pratas ju en del om att Audiovector är väldigt lättdrivna och B&W tungdrivna. Men läser man specifikationerna så är AV mi3 super specade till:
Impedans: 8 Ohm
Känslighet: 91 dB

och B&W DM 604S3

Känslighet: 90 dB

Borde dom inte vara rätt lika tung/lättdrivna då om man går efter specarna? ngn kanske kan förklara detta för mig. Är inte högtalare generallt mer lättdrivna ju högre känslighet dom har. t. ex. 98db är mer lättdrivet än 95 db?

Sen är väl 4 ohms högtalare mera lättdrivna än 8 ohm? fast 4 ohm kräver mer av förstärkaren, då borde ju Audiovector inte vara så fasansfullt lättdrivna egentligen, eller?

/Markus

Postad 21 July 2005 - 22:28

alpha
  • alpha
  • Mega!

• 1302 inlägg
  • 0

Hej, har en snabb fråga.
Går i valet och kvalet om jag ska köpa mi3 super eller ett par B&W DM 604. Det pratas ju en del om att Audiovector är väldigt lättdrivna och B&W tungdrivna. Men läser man specifikationerna så är AV mi3 super specade till:
Känslighet: 91 dB

och B&W DM 604S3

Känslighet: 90 dB

Borde dom inte vara rätt lika tung/lättdrivna då om man går efter specarna? ngn kanske kan förklara detta för mig. Är inte högtalare generallt mer lättdrivna ju högre känslighet dom har. t. ex. 98db är mer lättdrivet än 95 db?

Sen är väl 4 ohms högtalare mera lättdrivna än 8 ohm? fast 4 ohm kräver mer av förstärkaren, då borde ju Audiovector inte vara så fasansfullt lättdrivna egentligen, eller?

/Markus

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror att du finner en del nyttig information i tråden Betydelse av ohm/känslighet i praktiken. Det är inte bara den angivna känsligheten och impedansen som avgör om en högtalare är lättdriven och låter bra även med enklare förstärkare. Impedans- och faskurvans utseende och förändring beroende på frekvensen är också avgörande för hur svår lasten blir för en förstärkare. Hifi&Musik brukar alltid påpeka att snabba fasväxlingar ställer stora krav på förstärkaren.

Avslutningsvis tänkte jag bara påpeka att Hifi-Choice mätte upp den nominella impedansen hos Mi3 Super till 6 Ohm och den lägsta impedansen till 4 Ohm.

Postad 23 July 2005 - 15:13

Unregistereda22e6a76
  • Unregistereda22e6a76
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Ja, det är sant. Det är mycket som spelar in.
Ni som har Audiovector, är det värt att lägga pengarna på en mi3 super i stället för en vanlig standard mi3 ?
är mi3 super en mycket bättre högtalare än t.ex B&W DM604?

Jag gillar ju när ljudet liksom släpper. sen känns AV mer kvalite också. B&W 600-serien känns mer kvantitet. Hur är basen i mi3 super? behövs sub?

/Markus

Redigerat av Unregistereda22e6a76, 23 July 2005 - 15:14.

Postad 24 July 2005 - 10:54

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

• 1139 inlägg
  • 0
Kan inte jämföra Audiovector mot B&W men alla jag har pratat med och alla som har skrivit här säger köp Audiovector Mi3 Super istället för Auidovector Mi3, det är värt de extra lapparna den kostar.

Angående basresurser så är det svårt, har kompisar som varit inne och lyssnat på Mi3 Super och upplever den som väldigt basfattig men det är kompisar som gillar loudness och mycket bas.
Jag tycker om när det är sådär härligt rent och inte en massa onödig bas :)
Obs, gäller endast vid musiklyssning, till film ska det vara bas i mängder:)

Redigerat av Unregistered33cc6995, 24 July 2005 - 10:56.

Postad 24 July 2005 - 12:13

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0

Ni som har Audiovector, är det värt att lägga pengarna på en mi3 super i stället för en vanlig standard mi3 ?

Jag gillar ju när ljudet liksom släpper. sen känns AV mer kvalite också. B&W 600-serien känns mer kvantitet. Hur är basen i mi3 super? behövs sub?

/Markus

<{POST_SNAPBACK}>

Alternativt kan du ju köpa mi3 och lägga de pengarna du sparar på att köpa en rel strata/stampede (samt lite xtra). tror det blir betydligt bättre :)

Postad 24 July 2005 - 16:13

Unregisteredf716de8d
  • Unregisteredf716de8d
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

/Markus

<{POST_SNAPBACK}>

Svar ja, super är bättre på allt än Mi3. Ställ dem i brevid varandra och du börjar ifråga sätta varför Mi3 är tillverkad för. B)

Om B&W DM604 är bättre än Mi3 super kan tyvärr du själv bara avgöra, då det är den personliga smaken som avgör, jag hade kört på super tveklöst. ;)

Om det behövs subb är en smaksak till musik, beror på hur ljupt du vill att basen skall gå, men till film blir det oftast bättre p g a .1 kanalen(punkt 1)

Alternativt kan du ju köpa mi3 och lägga de pengarna du sparar på att köpa en rel strata/stampede (samt lite xtra). tror det blir betydligt bättre

Du kan aldrig kompensera med en subb, med dem brister som finns i Mi3 mot super.
Det är inte bara basen som är skillnad, det är en helt annan stabiliet och upplösning i högtalaren.

För övrigt så skall subben bara komplettera dem frekvenser som inte dina frontar klarar av att ge. Den skall aldrig ta över då kväver du frontarna och ljudet blir platt och tappar i upplösning. :)

Om du nu inte bara vill höra bom booom bom, fast då räcker det med enbart subben förstås ;)

Mvh/Lennart

Postad 24 July 2005 - 19:10

Unregistered41b5f6f8
  • Unregistered41b5f6f8
  • Forumräv

• 695 inlägg
  • 0
Jag för svare Lirsa och Kim*.
Jag ska försöka lyssna på både Primare och Arcam med AV. Fördelen med Primare är ju att det finns ganska gott om begagnade.

Postad 25 July 2005 - 08:00

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Har nu köpt mina Mi3'or och AV3Ci. De låter helt fantastiskt bra!

Har nu tänkt att ha K-X som surround. Hur högt ska de sitta på bak-väggen och hur långt från sidoväggarna? De skulle väl helst sitta på sidoväggarna kanske?

Angående diskussionen om Mi3 eller Mi3-Super.
Jag upplevede ett jäkla lyft från mina Dali 909. Den dagen jag uppgraderar dem till Super kommer jag nog tappa hakan igen. Hade jag köpt Super nu så hade jag bara tappat hakan en gång, nu får jag göra de två gånger! B)

Postad 25 July 2005 - 08:13

Unregistereda22e6a76
  • Unregistereda22e6a76
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Melmac<<
Har du haft Dali blå 909??
Intressant, för det är exakt dom jag har just nu.
Går i bytartagen nu, blir nog efter sommaren,

Postad 25 July 2005 - 10:27

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Markus_H:

Fick mina AV i Fredags så jag har inte fått sålt mina 909'or än.
Hittills kan jag säga att alla skivor jag spelat har låtit luftigare och öppnare. Torr o fin fast bas, rent kristallklar mellanreg. o diskant. Den där mullerbasen är borta vilket kan vara lite tråkigt på vissa plattor, medans det bara blir bättre på andra.

Till film så låter det riktigt bra, men avgrundsbasen så hela rummet skakar saknar man. Så det lär bli en liten filmsub.

Anledningen till att jag bytade är främst två saker.
1. Trött på de stora svarta kylskåpen som bara tar plats.
2. Lyssnar mer o mer på musik som kräver lite mer detaljer (tycker jag) och inte lika mycket på hårdrock och techno.

Postad 25 July 2005 - 10:38

Unregistereda22e6a76
  • Unregistereda22e6a76
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Melmac<<
Känner exakt samma sak. Gillar iof ljudet i mina Dali, riktigt bra tryck. MEN, jag är less på som du säger " de stora svarta kylskåpen " Dom tar bara plats, sen kan man inte utnyttja dom till fullo heller.

Är lite rädd att jag ska sakna det där trycket om jag byter till AV. men det är väl bara att komplettera med en REL sub eller nåt.
Funderar själv på mi3 super, alt nya Dali Evidence 870SE.

Kollade ditt galleri, har nästintill likadan anläggning som dig, Dali 909 Dali SC 7, Dali 2002 bak.

/M

Redigerat av Unregistereda22e6a76, 25 July 2005 - 10:44.

Postad 25 July 2005 - 13:05

Unregisteredf716de8d
  • Unregisteredf716de8d
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Markus_H:

Fick mina AV i Fredags så jag har inte fått sålt mina 909'or än.
Hittills kan jag säga att alla skivor jag spelat har låtit luftigare och öppnare. Torr o fin fast bas, rent kristallklar mellanreg. o diskant. Den där mullerbasen är borta vilket kan vara lite tråkigt på vissa plattor, medans det bara blir bättre på andra.

Till film så låter det riktigt bra, men avgrundsbasen så hela rummet skakar saknar man. Så det lär bli en liten filmsub.

Anledningen till att jag bytade är främst två saker.
1. Trött på de stora svarta kylskåpen som bara tar plats.
2. Lyssnar mer o mer på musik som kräver lite mer detaljer (tycker jag) och inte lika mycket på hårdrock och techno.

<{POST_SNAPBACK}>

Basen kommer mer när dem är inspelade tar ca 150timmar och då vill du inte byta tillbaka ;)

Mer väldefinerad och bättre upplösning :)

Melmac<<
Känner exakt samma sak. Gillar iof ljudet i mina Dali, riktigt bra tryck. MEN, jag är less på som du säger " de stora svarta kylskåpen " Dom tar bara plats, sen kan man inte utnyttja dom till fullo heller.

Är lite rädd att jag ska sakna det där trycket om jag byter till AV. men det är väl bara att komplettera med en REL sub eller nåt.
Funderar själv på mi3 super, alt nya Dali Evidence 870SE.

Kollade ditt galleri, har nästintill likadan anläggning som dig, Dali 909 Dali SC 7, Dali 2002 bak.

/M

<{POST_SNAPBACK}>

Hade också Dali blå serien innan jag bytte till AV och jag byter inte tillbaka
Tror inte att du kommer att ångra dig B)

Mvh/Lennart

Postad 25 July 2005 - 13:25

Unregistereda22e6a76
  • Unregistereda22e6a76
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
LelleJan<<

vad hade du för högtalare iden blå serien?

// Markus

Postad 25 July 2005 - 15:21

Unregisteredf716de8d
  • Unregisteredf716de8d
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

LelleJan<<

vad hade du för högtalare iden blå serien?

// Markus

<{POST_SNAPBACK}>

Jag hade C 1000 till center och 2002 till bakisar, men jag hade AXS 8000( den gamla lägre serien nu mera borta) som front.

Var inne på att byta till 8008 som front, men det blev AV i stället vilket jag inte ångrar en sekund.

Mvh/Lennart

Postad 25 July 2005 - 16:07

Unregistereda22e6a76
  • Unregistereda22e6a76
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Måste ta en rejäl provlyssning på Audiovector.
Bor som sagt i Sundsvall.

Nån som vet var man kan lyssna på Audiovector? närmast sundsvall alltså?
Finns inga här som säljer AV.

Fråga:
Finns det nån AV-ägare i Sundsvall som äger ett par mi3, super, signature som kan tänkta sig att få besök nån timme? skulle vara trevligt att få lyssna en kort stund.

/M

Redigerat av Unregistereda22e6a76, 25 July 2005 - 16:14.

Postad 25 July 2005 - 16:21

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Kolla på : http://www.ljudtema....nfo/butiker.asp

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.