Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 8,59 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8,56 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 9 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 10 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 11 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 13 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 13 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 14 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 14 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 15 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 15 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 15 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 15 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 15 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 15 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 15 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 15 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 15 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 15 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 15 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 15 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 15 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 16 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 16 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 16 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 16 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 16 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 16 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 16 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 16 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 16 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 16 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 16 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 16 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 16 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 16 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 16 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 16 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 16 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 16 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 16 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 16 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 16 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 16 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 16 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 17 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 17 år sedan

Postad 14 februari 2010 - 21:32

bigmassy
  • bigmassy
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Ja!

Okej :)

Tack för svar!

Kanske ej rätt tråd men, hur står denna sig till xtreamer och Western digital tv hd live denna har ju några år på nacken.

Postad 14 februari 2010 - 21:42

Loppe1992
  • Loppe1992
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Öppna srt-filen med notepad och välj "spara som". Då ser du i vilket format filen är sparad... det ska vara "ansi" för att fungera optimalt. Annars har jag ingen aning om vad det kan bero på.

Tackar för svar, men tyvärr, det fungerade inte. Ser likadant ut som innan.

Postad 14 februari 2010 - 21:45

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Okej :)

Tack för svar!

Kanske ej rätt tråd men, hur står denna sig till xtreamer och Western digital tv hd live denna har ju några år på nacken.

Xstreamer har jag hört mycket bra om, men har ingen erfarenhet av. WDTV Live är inte full lika lättanvänd p.g.a. kass fjärrkontroll och saknar en hel del funktioner som Tvix har, men priset är till WDTV's fördel.

Postad 15 februari 2010 - 09:57

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Min förhoppning vore att filer som jag lägger över på min framtida TVIX kan ligga orörda.

Alltså så slipper jag konvertera om DTS med tanke på att jag kör 2.0 hemma, och sedan kan jag ta med min
denna maskin hem till min käre far och koppla upp den till hans NAD T754 och då köra surround.
Vad som stört mig evinnerligt är att jag inte kan spela upp 1080p via min PS3-media server.

Detta är dock inte lika aktuellt när min tv spelar högst 720p, men jag kommer även i höst att köpa mig en Sony 46" ur deras "W"-serie om den finns kvar, och då kommer det att bli full HD.

Jag gissar att TVIXEN dyker upp på datorn som en extern hårddisk när man väl kopplat den via nätverket (LAN)
Men är det bara att flytta mina MKV-filer från datorn via nätverket till TVIXEN? Lägger jag över dessa via en speciell programvara eller är det bara "Drag and drop" som gäller?

Postad 15 februari 2010 - 11:43

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0
felpost

Redigerat av genstruktur, 15 februari 2010 - 11:43.

Postad 15 februari 2010 - 21:31

sudden76
  • sudden76
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Har råkat ut för ett väldigt irriterande problem och tänkte kolla om någon annan råkat ut för något liknande med tvixen.
Efter jag har kollat på en film i mellan 30 minuter och 1 timma så börjat bilden bete sig helt sjukt. Den börjat som vrida sig och dra ut sig själv och flimra. Sen hänger sig tvixen helt. Startar jag om Tvixen och återupptar filmen där jag var så funkar det bra. Sen kan jag titta ytterligare ett tag och sen börjar det igen.
någon som råkat ut för något liknande?

Postad 15 februari 2010 - 23:06

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Har råkat ut för ett väldigt irriterande problem och tänkte kolla om någon annan råkat ut för något liknande med tvixen.
Efter jag har kollat på en film i mellan 30 minuter och 1 timma så börjat bilden bete sig helt sjukt. Den börjat som vrida sig och dra ut sig själv och flimra. Sen hänger sig tvixen helt. Startar jag om Tvixen och återupptar filmen där jag var så funkar det bra. Sen kan jag titta ytterligare ett tag och sen börjar det igen.
någon som råkat ut för något liknande?

Jag vet inte vilken firmware men gissar att du råkat ut för samma problem som många av oss andra. Det brukar börja med fladder i högra kanten av bilden.

Själv kör jag FW 1.3.168 och är inte helt fri från problemet men det brukar inte vara så ofta nu för tiden.

Jag har fått mothugg ibland men med risk för att få det igen drar jag mina tips.

Börja med att nedgradera till 1.1.32 eller 1.1.44 innan du uppgraderar igen enligt följande mönster:
1. Alltså, håll nere stop och setup samtidigt och håll dem inne tills det står "Saving". Då har du gjort en reset av TViX:en. Starta om (eller det gör den automatiskt).
2. NEDGRADERA sedan till 1.1.32 eller 1.1.44 i Safe Mode
3. Starta om TViX:en, tryck på TV-out-knappen så att du får bild, dra igång någon AVI-fil eller något "bara för att".
4. Factory Reset. Starta om, i fall den nu inte skulle göra det. Svara nej på frågan om att spara inställningarna.
5. UPPGRADERA

Sedan har jag alltid ställt in NTSC i settings och Autoswitch=OFF. Här fick jag mothugg från två personer som ansåg att det var helt fel att ställa in NTSC eftersom vi har PAL i Sverige. Efter protesterna försökte jag med kombinationen PAL och Autoswitch=ON men jag åkte på problemet titt och tätt (vid ett tillfälle tre gånger i samma film).

Jag har också testat med PAL tillsammans med Autoswitch=OFF och NTSC tillsammans med Autoswitch=ON. I bäda fallen fick jag problemet. Sedan jag ställt in NTSC och Autoswitch=OFF har jag inte sett problemet igen (under två veckor - däremot blev det tvärhäng vid ett tillfälle). Eftersom andra påstår att det är skruvat att ha Tvix inställd på det här viset så undrar jag vad det beror på att det fungerar bättre för mig med den inställningen. Kan det bero på vilken TV jag har? Jag vet inte.

Postad 16 februari 2010 - 11:04

JoyToyBoy
  • JoyToyBoy
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Hej,
har upptäckt ett annat problem som jag tänkte kolla om nån har sett: Jag kör med FW 1.3.168 & råkar ibland ut för att Tvixen inte mottager någon IP adress från min routers DHCP-server vid boot vilket resulterar i att jag från tvixen inte kan accessa mina nätverksdiskar.
Jag har en ny Netgear WNDR3700 router & den funkar klockrent för alla andra till den attachade apparater (datorer) så jag tror inte att det är routern som missar att dela ut en IP-adress till tvixen, snarare tvixen som ibland vid boot verkar missa denna "DHCP handshake" & därmed inte lyckas få en IP adress från DHCP servern.

När detta händer brukar jag boota om tvixen igen, & då får den oftast sin IP adress igen.
Är det nån annan som råkat ut för detta på FW 1.3.168?

Redigerat av JoyToyBoy, 16 februari 2010 - 11:29.

Postad 16 februari 2010 - 23:55

JmLab
  • JmLab
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Ett av mina första inlägg i tråden.

Jag har kört fast, har en tvix 6500 med firmware: BadEIP_M-6x00_1.5.19-R1 och opentvix-6x00-development-118 installerat.
Opentvix finns att hämta här som tarball: http://svn.opentvix....ent-118.tar.b2z

Jag kan spela upp filmer från rar arkiv som ligger på tvixens hdd utan problem.
"mountade" i putty.exe (SSH) via rar2fs som ligger med i Opentvix development, så här:

rar2fs /tmp/mnt/disk1/movies /tmp/disk1/1

(movies är katalogen som filmerna ligger rarade i & 1 döpte jag bara en katalog till under disk1 via ftp.)

Men hur gör jag om jag vill "peka" på en katalog på min PC (win xp) istället för movies katalogen på tvixens hdd?
Jag har mappat en katalog via tvixen (NFS) som jag kommer åt med rar arkiv, men jag vill ju att rar2fs ska "se" dom också.

Sen skulle jag vilja att tvixen körde igång rar2fs automatiskt när man startar tvixen, nu måste jag köra putty och skriva in:
rar2fs /tmp/mnt/disk1/movies /tmp/disk1/1

Hoppas någon kan hjälpa mig!

/JmLab

Redigerat av JmLab, 17 februari 2010 - 20:39.

Postad 18 februari 2010 - 12:51

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Finns det någon svensk info/brux/manual till OpenTVIX att tillgå? Någon som är insatt i det som kan förklara hur det fungerar? Någon som kan lägga upp lite screenshots?

Postad 18 februari 2010 - 20:54

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0
Min fläkt i Tvixen har blivit tokig den går på högsta varv det kvittar vad jag ställer hastigheten på så går den på fullvarv ändå.
Någon som har en aning om varför?

Postad 18 februari 2010 - 21:03

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Min fläkt i Tvixen har blivit tokig den går på högsta varv det kvittar vad jag ställer hastigheten på så går den på fullvarv ändå.
Någon som har en aning om varför?

Hej!

Ingen aning Jimmy. Har du testat att göra en fabriksåterställning? Du förlorar ju inga filmer eller så, bara inställningar för upplösningar, nätverk osv.

Postad 19 februari 2010 - 14:00

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0

Hej!

Ingen aning Jimmy. Har du testat att göra en fabriksåterställning? Du förlorar ju inga filmer eller så, bara inställningar för upplösningar, nätverk osv.

Du menar att hålla inne stop och setup samtidigt det har jag gjort.
Sen är det annan konstig grej som har hänt jag bytte till senaste firmavare då får jag en annan upplösning på tv bilden (har Tv kort i den) än den jag har ställt in sen bytte jag tillbaka till en äldre och då funkar tv som den ska.

Postad 19 februari 2010 - 20:43

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Du menar att hålla inne stop och setup samtidigt det har jag gjort.
Sen är det annan konstig grej som har hänt jag bytte till senaste firmavare då får jag en annan upplösning på tv bilden (har Tv kort i den) än den jag har ställt in sen bytte jag tillbaka till en äldre och då funkar tv som den ska.

Jag har också tuner (T441 dual tuner) och kör för närvarande 1.3.168. Om jag kör normal fläkthastighet blir fläkten lite tokig och varierar hastigheten på ett mycket irriterande sätt när jag spelar in från tunern. Därför har jag ställt in högsta hastighet. Då går det bättre.

Jag har testat flera olka FW efter 1.3.168 men alltid gått på pumpen. Det har alltid uppstått problem med tunern.

Jag fick också problem med T431 i 1.3.168. Den fungerade bättre i 1.3.65.

EDIT: Ändrat 1.3.74 till 1.3.65 efter att ha kollat mina noteringar. Även 1.3.74 gav problem vid inspelning med T431. T441 fungerade bättre.

Redigerat av Goeran, 20 februari 2010 - 07:04.

Postad 20 februari 2010 - 19:20

tuppen
  • tuppen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Är det någon som får TViX 6500 att spela upp en BD ISO eller en stor m2ts-fil med DTD HD?
Vilken FW använder ni då? Om det går menar ni då att det går bra och flyter fint hela filmen?

Kan ingen bekräfta att det går (vilken fw) eller inte går att få stora m2ts filer med flyt så det är acceptabelt att se.

Postad 20 februari 2010 - 19:27

tv666
  • tv666
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag har en 7000, men skriver här för att det är samma inuti, men annat skal.

Ville bara skriva om att jag haft extremt mycket krångel med den sen jag köpte den i nov 2008, det är relaterat till hårdisken.

Jag köpte en samsung spinpoint 1 TB och monterade den i tvixen, efter några månader börjar filer att försvinna när jag ska leta upp dom i TFT-skärmen som den är kopplad till. Men problemen förvärras till sommaren 09.
Då börjar filmer som tex: "Film.avi" helt byta namn till en mappar med samma namn och filmer jag precis lagt till genom usb-sladden är borta dagen efter. Sen när jag ska öppna tex en film som "rambo", så spelar den istället upp en helt annan film på tvixen?....... MKT egendomligt. Problemen förvärras ännu mer mot hösten 09...... När jag lägger till filmer via usb-sladden kopplad till datorn så blir det ofta felmeddelanden som säger att "Hårddisken är trasig" den kunde ej föra över filen, detta händer med nästan varannan fil man lägger till. Så efter detta får jag alltså alltid koppla in usb-sladden till datorn, föra över filmen och titta på den direkt, för vid nästa omstart av tvixen är filmen borta eller har bytt namn till en mapp (som är tom) eller så länkar filmen till en helt annan film.

Så detta stod jag ut med tills förra veckan (februari 2010), köpte då en ny HDD, en sata 1 TB barracuda...... och den funkade felfritt i knappt en vecka, tills det börjar bli problem .....idag försvann en eller flera filmer från Tvixen som jag lagt till och dessutom har filmer börjat byta namn till mappar (tomma).......

Jaha, då har man kastat bort 800kr på en ny HDD, som jag misstänker nu är trasig pga tvixen..... får lust att kasta min tvix 7000 i väggen och köpa modell 6600...... , men den kanske har en förbannelse med?
Undrar om TVIX 7000 har PROBLEM MED VÄRMEBORTFÖRING, att den ej kan kyla ordenligt..... , bara för detta har jag nu inte kvar MIN NYa HDD inuti den, utan lagt den precis utanför burken..... knappt så sladdarna räcker, men det kanske gör att min nya HDD inte går helt sönder, utan fungerar lite grann iaf......

Har dessutom bytt firmware fram å tillbaka utan framgång, problemen kvarstår..... Tvix 7000 har ju hårddisken stående rakt upp, vilket kanske leder till att livslängden förkortas avsevärt.....

Alltså min nya HDD , som nu är endast 3 dagar gammal har redan börjat krångla, och misstänker att problemen kommer förvärras till att bli lika stora som spinpoint-hårddisken, som nu är helt slutkörd. Så en stor varning för tvix 7000, köp på egen risk..... du kan råka ut för samma sak.

Funderar nu alltså på att köpa en tvix 6600 som jag hoppas fungerar utan att hårddisken börjar krångla efter en vecka....

Redigerat av tv666, 20 februari 2010 - 19:51.

Postad 20 februari 2010 - 20:10

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Har du provat dina diskar i en annan miljö. Till exempel i en PC. Jag tror inte att dina diskar är trasiga, utan i sådant fall att det är nått med Filtabellen, - Bara en tanke.

Jag har haft liknande problem men då var det min Mac med bristande stöd för NTFS som ställde till det.

Har du provat att FTP:a över filerna till Tvix i stället för att använda Usb ?

Mina tips

1) Prova dina "trasiga" diskar i din PC. För att kolla att dom verkligen är trasiga. Kör disccheck osv.
2) Prova FTP:a över filerna Vad händer ?

Så skulle jag har börjat iaf.
Lycka till.

Postad 20 februari 2010 - 20:24

tv666
  • tv666
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Ok, tackar... ska koppla till de "trasiga" hårdiskarna till PCn och se vad som händer med diskcheck. Vet inte om det är min pc heller som inte är så värst up to date, har den mest för att surfa med och hämta film. Den har Win 2K och gamla seagate barracuda 5000 varvare, som aldrig krånglat..... filsystemet är fat32 antar jag.

Kan du snabbt förklara hur man för över med ftp, eller skicka gärna nån länk som förklarar..... så vore det kanon.

Men det kan säkert ha nåt med filsystem att göra

Postad 20 februari 2010 - 20:34

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Fråga till tv666: Brukar du göra säker borttagning innan du drar ur USB-sladden mellan Tvix och datorn.
Jag tycker problemen liknar de som man får om man slarvar med säker borttagning.

Jag har inga personliga erfarenheter av 7000 men det jag läst tidigare tyder på att den har bättre värmeavledning än 6500 (som jag har). Å andra sidan behöver man inga supersnabba diskar i Tvix. Själv har jag haft en WD GP 5400rpm sittande i Tvix i över ett år utan problem. Jag använder Tvix några timmar varje dag.

Samtidigt skulle det aldrig falla mig in att ha några filer som är vikitiga ligga bara i Tvix. Jag har backup på allt viktigt liggande i en server med RAID-1 diskar eller på andra ställen.

Postad 20 februari 2010 - 20:36

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0

Ok, tackar... ska koppla till de "trasiga" hårdiskarna till PCn och se vad som händer med diskcheck. Vet inte om det är min pc heller som inte är så värst up to date, har den mest för att surfa med och hämta film. Den har Win 2K och gamla seagate barracuda 5000 varvare, som aldrig krånglat..... filsystemet är fat32 antar jag.

Kan du snabbt förklara hur man för över med ftp, eller skicka gärna nån länk som förklarar..... så vore det kanon.

Men det kan säkert ha nåt med filsystem att göra

Kör du fat32 på dina diskar så ligger garanterat felet till dina problem hos din dator. Tvixen kör ntfs.
Det funkar inte så bra. Skulle råda dig till en ominstallation av datorn omformatering till NTFS.

Gör det så kommer nog dina problem vara som bortblåsta....

Att ftpa över filerna till din Tvix ? sök i denna tråd du hittar svaret.

Postad 20 februari 2010 - 21:09

tv666
  • tv666
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Fråga till tv666: Brukar du göra säker borttagning innan du drar ur USB-sladden mellan Tvix och datorn.
Jag tycker problemen liknar de som man får om man slarvar med säker borttagning.

Jag har inga personliga erfarenheter av 7000 men det jag läst tidigare tyder på att den har bättre värmeavledning än 6500 (som jag har). Å andra sidan behöver man inga supersnabba diskar i Tvix. Själv har jag haft en WD GP 5400rpm sittande i Tvix i över ett år utan problem. Jag använder Tvix några timmar varje dag.

Samtidigt skulle det aldrig falla mig in att ha några filer som är vikitiga ligga bara i Tvix. Jag har backup på allt viktigt liggande i en server med RAID-1 diskar eller på andra ställen.

Jajamen, säker borttagning är något jag alltid använder.

I 7000 står disken rakt upp och vet inte vilken påverkan det har för disken, men de som designade den borde nog vetat att det inte skall vara någon fara för disken som sitter inuti
Tack för svar

Postad 20 februari 2010 - 21:12

tv666
  • tv666
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Kör du fat32 på dina diskar så ligger garanterat felet till dina problem hos din dator. Tvixen kör ntfs.
Det funkar inte så bra. Skulle råda dig till en ominstallation av datorn omformatering till NTFS.

Gör det så kommer nog dina problem vara som bortblåsta....

Att ftpa över filerna till din Tvix ? sök i denna tråd du hittar svaret.

Hade aldrig i min fantasi trott att det kunde hänga på det, trodde att datorn man för över filer ifrån kunde vara vilken som helst.

Oki, då ska jag konvertera till NTFS på pcns hdd och det känns lite redan nu att det kommer att hjälpa
Vet inte om fa32 och ntfs är så bra kompisar med varann, men det verkar inte så :)

TAckar, ska söka på ftp..... ha en bra kväll!

Postad 21 februari 2010 - 00:38

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

I 7000 står disken rakt upp och vet inte vilken påverkan det har för disken, men de som designade den borde nog vetat att det inte skall vara någon fara för disken som sitter inuti
Tack för svar

Nu är jag inte expert på diskar. De första PC-diskarna på 1980-talet tålde inte att stå på kant. Det var lagren som pajade, disken började vobbla och till slut touchade hiuvudena diskytan. Ofta blev det totalkrasch.

Men jag tror att moderna diskar står pall bättre. Dessutom används ju ofta tvärställda diskar i servrar, så jag utgår från att det inte är samma problem i dag.

Postad 21 februari 2010 - 01:15

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Hade aldrig i min fantasi trott att det kunde hänga på det, trodde att datorn man för över filer ifrån kunde vara vilken som helst.

Oki, då ska jag konvertera till NTFS på pcns hdd och det känns lite redan nu att det kommer att hjälpa
Vet inte om fa32 och ntfs är så bra kompisar med varann, men det verkar inte så :)

TAckar, ska söka på ftp..... ha en bra kväll!

Har du fått in HD-filmer på 4GB+ så kan det knappast vara FAT32 på dina diskar, men det märker du nog snart.

Att hårddiskar kan förstöras p.g.a. dåliga kontrollerkort kan jag intyga.
På min förra dator kraschade en hårddisk som jag bytte ut till en splitter ny. Den lät vid uppstart likadant som den gamla gjorde (som när man kapar en metallplåt med vinkelslip) och jag förstod att SATA-porten gjorde "jobbet". Vad som egentligen hände inuti diskarna vet jag inte däremot.. lyckades få en ny på garantin.

Nu tror jag att det beror på andra omständigheter i ditt fall. Tyvärr mår diskarna bäst av att kopplas till datorn när man raderar/kopierar/döper om m.m. på Tvixen. Säkrast är att köra över nätverk samtidigt som den blir tystare och mindre varm utan HDD.

Postad 21 februari 2010 - 11:49

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Kan ingen bekräfta att det går (vilken fw) eller inte går att få stora m2ts filer med flyt så det är acceptabelt att se.

ISO hackde för mig men m2ts fil har jag kört med HDljud och det funkade fint. Jag kör fw 1.3.168

Redigerat av genstruktur, 21 februari 2010 - 11:51.

Postad 21 februari 2010 - 14:47

Unregistered52d00d79
  • Unregistered52d00d79
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Hej,
Ny version finns nu tillgänglig på http://www.tvixie.com/

/joma

What's new in version 1.3.1
- Changed: Renamed fanart.jpg => fanart.tvixie [joma]
- Fixed: Updated all Standard templates to get fanart from fanart.tvixie [joma]
- Fixed: Problem with not being able to apply standard templates if missing fanart.tvixie when connected via FTP or UNC [joma]
- Added: In the Movie Select Title window (select items from search), you now have the ability to only show exact title matches [joma]
- Updated: Added support for FanArt, MediaFormat, SoundFormat and Resolution to Standard 480p template [joma]
- Fixed: A new MyMP.dll version which now includes Dolu's fix regarding RegExp_Countries [joma]
- Added: MOVIE_SELECT_SHOW_EXACT_TITLE_MATCHES translation string to language files [joma]
- Added: MOVIE_COLLECTOR_STATUS_DOWNLOADING_FANART translation string to language files, it's the status message that is displayed in the "Get Movie Information" window after a user has selected the movie items that will be updated [joma]
- Fixed: Movies returned from search not containing year is not filtered out any more [joma]
- Added: Logs which model is selected during the application startup [joma]
- Fixed: Searching/Downloading FanArt didn't use the "Internet Connection" settings from Tools->Options->Connection [joma]
- Updated: Italian language file [Axel Foley]
- Updated: Spanish language file [pildo]
- Added: New template variable %RUNTIME_HOURS% [joma]
- Added: New template variable %RUNTIME_MINS% [joma]
- Added: Automatically creates the "dune_folder.txt" file for Dune players, the default template for this file can be found in the Models.xml under the Dune section and can be modified to fit your needs [joma]
- Changed: Modified the standard file names for Dune to .tvix.jpg and .folder.jpg which makes them invisible in the Dune player GUI [joma]
- Added: proxy support in "URLFileExists" [Dolu]
- Added: new tag <Cookies_First_Call> in xml configuration file, some websites required a first call to set cookies to make it work (actually used for "filmweb.pl") [Dolu]
- Added: retrieval of data from "Certifications" tag [Dolu]
- Added: getting values for "Runtime", "Year", "Countries" and "Certification" when empty or null in "Plot" provider [Dolu]

* MIP Updates *
- Updated the KoreanMovieInfo.dll (Daum.net) [eshim]
- Updated MovieMeter.nl to return more accurate search result (not that many unrelevant titles) [joma]
- Updated Blu-ray.com is now working again [joma]
- Added Filmweb.pl [dolu]
- Updated movie provider "Allocine", more accurate result [Dolu]
- Updated movie provider "Sratim.co.il" to be compliant with last version of tvixie [Dolu]
- Updated movie provider "Sinemalar.com" [Sorunsal]
- Added new movie provider "Sinema.com" [Sorunsal]
- Updated movie provider "Filmaffinity.com" [ahhahh]
- Updated movie provider "Beyazperde.mynet.com" [Sorunsal]
- Added movie provider "Port.hu" [Bluelight]

Postad 21 februari 2010 - 21:43

tv666
  • tv666
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Har du fått in HD-filmer på 4GB+ så kan det knappast vara FAT32 på dina diskar, men det märker du nog snart.

Att hårddiskar kan förstöras p.g.a. dåliga kontrollerkort kan jag intyga.
På min förra dator kraschade en hårddisk som jag bytte ut till en splitter ny. Den lät vid uppstart likadant som den gamla gjorde (som när man kapar en metallplåt med vinkelslip) och jag förstod att SATA-porten gjorde "jobbet". Vad som egentligen hände inuti diskarna vet jag inte däremot.. lyckades få en ny på garantin.

Nu tror jag att det beror på andra omständigheter i ditt fall. Tyvärr mår diskarna bäst av att kopplas till datorn när man raderar/kopierar/döper om m.m. på Tvixen. Säkrast är att köra över nätverk samtidigt som den blir tystare och mindre varm utan HDD.

Jag kan bekräfta att samtliga diskar och partitioner i pc'ns hårddiskar var FAT32. Dessa har jag nu konverterat med "convert.exe" i kommandotolken till NTFS, så detta borde iaf göra saken bättre.

Men iaf, ska nu pröva föra över filer från pcn som nu är ntfs och se vad som händer...... blir det fortfarande fel får jag väl köpa den där samsung 5400 varvaren och köra genom nätverk. Dessutom blir det mindre oljud från tvixen

Redigerat av tv666, 25 februari 2010 - 23:04.

Postad 21 februari 2010 - 22:00

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Jag kan bekräfta att samtliga diskar och partitioner i pc'ns hårddiskar var FAT32. Dessa har jag nu konverterat med "convert.exe" i kommandotolken till NTFS, så detta borde iaf göra saken bättre.

...

Om inget annat så måste det vara något annat än FAT32 för att kunna ha filer större än 4GB.
De flesta filmerna är ju större än så...
Bara att hoppas på full funktion nu då.
:(

Postad 24 februari 2010 - 07:24

Unregisteredd320cae3
  • Unregisteredd320cae3
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej,

jag kör med min dator som server via en Tvix6500 till antingen en TV (fullHD) eller min projektor (720P). När jag kör till projen så ändrar jag till 720p i Tvixen men får ingen bild. Formatet är .m2ts.

Frågan är vilket format bör jag välja helst för att ha både möjlighet att se i både 720 och 1080. Jag har en provsnutt från nätet som funkar att skala ner så att den fungerar att visas via båda men det är en .wmf och jag har ingen decoder som fixar att lägga ut i det formatet.

Ska jag välja en annan produkt än tsMuxer för att få till ett sjysst format eller har ni någon anna idé om hur det kan göras så vore jag tacksam.

mvh Martin

Postad 24 februari 2010 - 08:57

tuppen
  • tuppen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

ISO hackde för mig men m2ts fil har jag kört med HDljud och det funkade fint. Jag kör fw 1.3.168

Det funkar inte för mig!
m2ts filen från t.ex BD The taking of PELHAM 123 eller senaste Batmanfilmen där resp m2ts fil är ~35GB hackar/stannar.
Gjorde en switch till 1.3.168 enligt alla konstens regler a'la Goran, men det var samma som för 1.5.16 = min 6500 är inte kapabel att köra så stora ISO.
Windows fria trailers m.m. fungerar. Även en del mkv med 1080p som ligger på ca 10Gb funkar men inte de stora m2ts eller BD isos.
Det får bli en HTPC i form av en ASRock!

Postad 25 februari 2010 - 07:48

Unregisteredd320cae3
  • Unregisteredd320cae3
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Om inget annat så måste det vara något annat än FAT32 för att kunna ha filer större än 4GB.
De flesta filmerna är ju större än så...
Bara att hoppas på full funktion nu då.
:unsure:

Att filer försvinner är ett typiskt FAT32 problem eftersom den inte kan hantera långa (dolda för dig) filnamn om det sker en förändring. Sedan har du som sagt problemet med max size (4Gb).

Martin

Postad 25 februari 2010 - 08:12

JoyToyBoy
  • JoyToyBoy
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Det funkar inte för mig!
m2ts filen från t.ex BD The taking of PELHAM 123 eller senaste Batmanfilmen där resp m2ts fil är ~35GB hackar/stannar.
Gjorde en switch till 1.3.168 enligt alla konstens regler a'la Goran, men det var samma som för 1.5.16 = min 6500 är inte kapabel att köra så stora ISO.
Windows fria trailers m.m. fungerar. Även en del mkv med 1080p som ligger på ca 10Gb funkar men inte de stora m2ts eller BD isos.

Ok, vad trist att det inte funkar. Men när du säger "Även en del mkv med 1080p som ligger på ca 10Gb funkar", menar du då att du med din 6500 lyckats få ut (göra pass through till en förstärkare) HD ljud, tex DTS MA ur en MKV-fil med tvixen? Filken FW använde du isf?
Jag har inte lyckats få ut DTS MA ur MKv, endast från m2ts.

Postad 25 februari 2010 - 08:54

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Det funkar inte för mig!

Jag har kört flera m2ts i storleksordningen 20-30 GB utaan problem. FW 1.3.168.

En tanke som slår mig är: Du kör väl inte över trådlöst nätverk? Jag tvivlar nämligen på att du kan köra de bithastigheter (som mest antagligen omkring 36 Mbps) som behövs över trådlöst nätverk.

EDIT: BD ISO har jag inte fått att fungera utan att hacka.

Redigerat av Goeran, 25 februari 2010 - 08:56.

Postad 25 februari 2010 - 10:17

tuppen
  • tuppen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Jag har kört flera m2ts i storleksordningen 20-30 GB utaan problem. FW 1.3.168.

En tanke som slår mig är: Du kör väl inte över trådlöst nätverk? Jag tvivlar nämligen på att du kan köra de bithastigheter (som mest antagligen omkring 36 Mbps) som behövs över trådlöst nätverk.

EDIT: BD ISO har jag inte fått att fungera utan att hacka.

Kör bara trådat med CAT6 1000Mb & GigabitSwitch.
Kör PassThrough av HD-ljud som avkodas i stärkaren samt 1.3.168 enligt din installationsguide.
Kör just nu en test att koda om den med RipBot264 till en mkv.

Postad 25 februari 2010 - 12:56

JoyToyBoy
  • JoyToyBoy
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Kör bara trådat med CAT6 1000Mb & GigabitSwitch.
Kör PassThrough av HD-ljud som avkodas i stärkaren samt 1.3.168 enligt din installationsguide.
Kör just nu en test att koda om den med RipBot264 till en mkv.

Ok, meddela gärna sen här på forumet hur det går att få ut HD ljudet ur MKVn.

Postad 25 februari 2010 - 14:26

Unregistered7ad2a59b
  • Unregistered7ad2a59b
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0

Det funkar inte för mig!

Samtliga mina m2ts filer fungerar klockrent, även de på 40gb. Jag muxar förvisso om alla filmer för att ta bort onödiga ljudspår, vet att det vart problem ibland om man inte muxat om dem.

Postad 25 februari 2010 - 14:52

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Det funkar inte för mig!

Vad tråkigt!

Själv har jag provat m2tsfiler, en 3-4st och de har funkat. Det var ett tag sedan iofs. men det gick utan problem, fw 1.3.168. Vad menar du "även en del mkv med 1080p", funkar bara vissa mkvfiler på 1080p? Det låter väldigt mysko i så fall, 1080p har jag aldrig haft problem med, eller menar du 1080p med HDljud?

Själv har jag en del 1080p på 15-20gig som funkar utmärkt, med DTS eller DDljud då.

Redigerat av genstruktur, 25 februari 2010 - 14:53.

Postad 25 februari 2010 - 15:32

tuppen
  • tuppen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Vad tråkigt!

Själv har jag provat m2tsfiler, en 3-4st och de har funkat. Det var ett tag sedan iofs. men det gick utan problem, fw 1.3.168. Vad menar du "även en del mkv med 1080p", funkar bara vissa mkvfiler på 1080p? Det låter väldigt mysko i så fall, 1080p har jag aldrig haft problem med, eller menar du 1080p med HDljud?

Själv har jag en del 1080p på 15-20gig som funkar utmärkt, med DTS eller DDljud då.

Nej mkvfilerna fungerar men det kan vara någon liten frysning/släpning ibland.
Kanske det kan vara något strul med att m2tsfilerna inte är ommuxade.

Postad 25 februari 2010 - 16:08

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Kör du NFS eller SMB?

De kan gå dåligt, även med Gigabitlina att spela upp det riktigt stora filerna. Över NFS går de bra dock.

Postad 25 februari 2010 - 16:12

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Nej mkvfilerna fungerar men det kan vara någon liten frysning/släpning ibland.
Kanske det kan vara något strul med att m2tsfilerna inte är ommuxade.

Hmmm, konstigt att det fryser/släpar ibland. Hos mig har filer kanske hängt sig en 5ggr, men det beror på själv filen som varit kass....

Jag kör med hårddisk i tvixen och streamar inte iofs. För att utesluta problem med nätverket borde du nästan prova med att ha en hårddisk i tvixen och spela upp samma filer på det sättet.

Kör du NFS eller SMB?

De kan gå dåligt, även med Gigabitlina att spela upp det riktigt stora filerna. Över NFS går de bra dock.

Jag har inga problem :unsure: .

Redigerat av genstruktur, 25 februari 2010 - 16:14.

Postad 25 februari 2010 - 16:15

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Hmmm, konstigt att det fryser/släpar ibland. Hos mig har filer kanske hängt sig en 5ggr, men det beror på själv filen som varit kass....

Jag kör med hårddisk i tvixen och streamar inte iofs. För att utesluta problem med nätverket borde du nästan prova med att ha en hårddisk i tvixen och spela upp samma filer på det sättet.

Jag har inga problem :unsure: .

Du sa precis att du inte streamar, eftersom du använder HDD. Då kör du inte SMB eller NFS alls, vilket på så vis gör de irrelevant i frågan.

Vad jag förstod hade man problem med streaming vid stora filer.

Postad 25 februari 2010 - 16:38

tuppen
  • tuppen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Jag kör NFS och normalt kör jag alltid mot en disk på en annan dator men jag har även testat att lägga m2tsfilen på den lokala HD med samma resultat.

Postad 25 februari 2010 - 17:19

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om tvixen fungerar med de nya Western Digital GreenPower-diskarna som kör med Advanced Format?

Exempelvis denna.

Anledningen till att jag är osäker är denna text:

OBS! Denna hårddisk använder en ny teknik för att optimera lagringsutrymme och prestanda (Advanced Format). För att få maximal kompatibilitet mellan denna hårddisk och Windows XP, Windows 2003 Server eller Windows Home Server krävs därför att ett program körs efter installation.
Mer information och nedladdning av programmet finns hos tillverkaren.

Om inte WinXp klarar det nya formatet lär väl inte tvixen göra det, eller? Någon som testat?

Postad 26 februari 2010 - 01:53

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Du sa precis att du inte streamar, eftersom du använder HDD. Då kör du inte SMB eller NFS alls, vilket på så vis gör de irrelevant i frågan.

Vad jag förstod hade man problem med streaming vid stora filer.

Jepp, precis det jag menade :) . Får ursäkta om jag var otydlig in mitt initiala inlägg.

Redigerat av genstruktur, 26 februari 2010 - 02:01.

Postad 26 februari 2010 - 01:57

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0
felpost

Redigerat av genstruktur, 26 februari 2010 - 02:00.

Postad 26 februari 2010 - 10:05

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Är det någon som vet om tvixen fungerar med de nya Western Digital GreenPower-diskarna som kör med Advanced Format?

Exempelvis denna.

Anledningen till att jag är osäker är denna text:

OBS! Denna hårddisk använder en ny teknik för att optimera lagringsutrymme och prestanda (Advanced Format). För att få maximal kompatibilitet mellan denna hårddisk och Windows XP, Windows 2003 Server eller Windows Home Server krävs därför att ett program körs efter installation.
Mer information och nedladdning av programmet finns hos tillverkaren.

Om inte WinXp klarar det nya formatet lär väl inte tvixen göra det, eller? Någon som testat?

De säger sig själv att den inte kan nyttja Advanced Format, förmodligen klarar den använda den som en "vanlig disk" däremot.

Installation av program? Nej inte på en Tvix. (monterad i Tvixen alltså)

Postad 26 februari 2010 - 15:53

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

De säger sig själv att den inte kan nyttja Advanced Format, förmodligen klarar den använda den som en "vanlig disk" däremot.

Installation av program? Nej inte på en Tvix. (monterad i Tvixen alltså)

Nja, det är inte helt säkert. Enligt WD ska det gå att utnyttja advanced format även om hårddisken körs i en extern usb-låda, genom att man först installerar HDD:n i datorn, kör programmet och sedan flyttar disken till USB-lådan.

Can I install my Advanced Format Drive into a USB enclosure?
Yes, you may install your Advanced Format Drive into a USB enclosure. Please click here for further installation instructions.

tvixen är ju nästan som en extern usb-låda :). Men jag hade gärna velat höra om någon redan testat detta i verkligheten.

Postad 28 februari 2010 - 22:52

DonRon
  • DonRon
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0
Såg att "Televisionen Audio Video Borås" säljer denna spelare inkl 500GB SATA för 2000:- nu.
Funderar på att slå till och köpa mig min första media extender, vad tror ni?

http://www.blocket.s...6...m?ca=20&w=3

Redigerat av DonRon, 01 mars 2010 - 11:58.

Postad 28 februari 2010 - 22:53

Jenscee
  • Jenscee
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Kommer med en liten nybörjar fråga här tror jag. Men om man ska dela men nätverkskabel och köra med netshare. Måste man döpa hårddisken till tvixhd1, tvixhd2 osv eller kan den heta som den gör nu? (E: VERBATIM).
De är förövrigt en extern hårddisk jag har i datorn.

Please select the location where you would like to share the folder. You may click the browser to find a
shared folder. Står ju så i netshare manualen, tänkte om man bara kan välja den externa hårddisken direkt då?

Har nämnligen inte köpt den än så därför jag undrar :P

Postad 01 mars 2010 - 14:22

tv666
  • tv666
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Ville bara säga att jag har testat att köra utan fläkt i min 7000 i över 20 timmar och det har inte hänt nåt speciellt. Jag skruvade bort höljet där bak och skruvade bort de två skruvarna som håller fast den och drog ut sladden från kretskortet.
HDDn är inte fastsatt inuti utan precis utanför med de korta sladdarna som sticker ut där under, så det genereras inte så värst mkt värme från insidan. Filmer har inte hackat/laggat. Skall fortsätta bygga ut tvixen genom att förlänga sladdarna och sätta HDD (låter knappt nåt nu) i en låda(beställd) och då tror jag att systemet inte ens blir hörbart om man ens anstränger sig att lyssna brevid

Redigerat av tv666, 01 mars 2010 - 14:32.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.