Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 8,59 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8,56 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 9 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 10 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 11 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 13 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 13 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 14 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 14 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 15 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 15 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 15 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 15 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 15 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 15 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 15 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 15 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 15 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 15 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 15 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 15 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 15 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 16 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 16 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 16 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 16 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 16 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 16 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 16 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 16 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 16 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 16 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 16 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 16 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 16 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 16 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 16 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 16 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 16 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 16 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 16 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 16 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 16 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 16 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 16 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 17 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 17 år sedan

Postad 03 april 2010 - 16:40

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0
Jag har en fråga om den gamla tunern T430, fungerar den bra med Tvix-6500? Jag vet att Goeran hade problem med någon version av firmware tillsammans med T430 och sedan dess köpt en nyare tuner, men finns det några här som kan berätta hur T430 fungerar tillsammans med Tvixen numera?

Postad 05 april 2010 - 16:06

Unregistered599a8e5a
  • Unregistered599a8e5a
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Finns det något sätt som Tvixen kan markera de filer/episoder som har spelats?
I MediaPortal så skrivs de med lite grå text, så man lätt vet vilket avsnitt man ska såg senast :)

Postad 05 april 2010 - 21:20

Unregistered7ad2a59b
  • Unregistered7ad2a59b
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0
Någon som lyckats med att få pass-thru med 2-kanals ljud?

Postad 07 april 2010 - 12:25

fifo115
  • fifo115
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Min tvix bootar när jag stoppar en högupplöst trailer eller film. Vad är felet ? Har den kopplad till projektor med hdmi.

Har inte ändrat några inställningar.

Postad 08 april 2010 - 19:09

Chabrall
  • Chabrall
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hej på er!!!

Har haft TViXen ett bra tag nu och är rätt så nöjd med den faktiskt.
Jag har dock fullt på min interna hårddisk och har nu köpt en extern att börja fylla.
Min fråga är om man på något vis kan få dessa två i ett bibliotek? Jag vill ha en mapp som heter "Film" t.ex. och där vill jag se alla mina filmer, oavsett om de ligger på den interna eller externa hårddisken. Går detta att lösa på något smart vis?

Postad 09 april 2010 - 10:01

fifo115
  • fifo115
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag har problem när jag har inställningen 1080p24 i tvixen. Tvixen vill reboota varje gång jag sett en högupplöst quicktimetrailer. Tar jag bort denna inställning till enbart NTSC/PAL så funkar det.

Någon som har samma problem ? Jag har 168-FW.

Någon som kan ge sina samtliga A/V-inställningar som utnyttjar 1080p24 och som också ser på HD qt filer.

/jl

Postad 11 april 2010 - 06:55

Tubalkain
  • Tubalkain
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hej alla.

Någon som känner igen följande problem och ev. har en lösning?;

Några av de filmerna som ligger på Tvixen har plötsligt fått en väldans massa fler filer i mappen. Har tex Bee movie i barnmappen och tidigare stod det "beemovie.iso". Nu har det helt plötsligt dykt upp en AUDIO-mapp och en VIDEO-mapp. I Videomappen ligger massvis med filer med blandade ändelser ss vob och ifo mm.

"Morgonmyset" gick åt pipan då ungarna inte fixade att sätta på filmen själv(vilket var enkelt innan när de skulle välja iso-filen) så pappa fick gå upp och hjälpa.

Vad har hänt?

Hur åtgärdar jag?

Tack på förhand.

Postad 15 april 2010 - 13:43

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0
Min Tvix har extremt långsam FTP-speed. Kommer inte över 39kb/sekund. Då är den ändå kopplat via kabel. Däremot om jag kör SAMBA så blir det bra mycket snabbare, vilket jag vet är fel, FTP är ju alltid snabbare än SAMBA normalt. Några tips?

Postad 17 april 2010 - 17:58

Unregistered33406b1c
  • Unregistered33406b1c
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hejsan.

Nu har jag letat runt här som en galningen men ej hittat något. Så jag skrivet ett eget inlägg och hoppas någon kan hjälpa mig.

Jag en Macbook Pro där "tvixen" dyker upp i "explorer". Den finns där men jag kommer ej åt den. Jag har provat lösenord "tvixhd1" men det går ändo inte att logga in på den. Är det någon speciell inställning i tvixen/routern/macen som jag ska ställa in.Jag vill bara komma åt den för att kunna hantera mina filer från min bärbara dator, är detta möjligt? Tvixen är kopplad med ethernet kabel rakt in i min router. Hur ska jag göra för att få 100%-ig till gång till tvix-hårdisken?

/Lejvan

Postad 19 april 2010 - 16:54

BazookaSkoga
  • BazookaSkoga
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Såg på tvix hemsida att man kunde använda sin iphone som fjärrkontroll. Vore jävligt coolt. Synd att det bara gäller nyare tvixar. Eller går det att fixa?

Postad 19 april 2010 - 21:02

willone242
  • willone242
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hallå - just köpt och stoppat in en tvix hd tuner 441 i min tvix hd6500 burk. Grejen är dock att den hittar inga kanaler när jag söker efter dem? provat bpåde kabel och antenn slket, men inget. Bor i hyreshus med comhem, basutbudet av kanaler, så den borde hitta dem....? någon annan som har stött på detta och kan ge en newbie en hjälpande hand?

Min Tvix har extremt långsam FTP-speed. Kommer inte över 39kb/sekund. Då är den ändå kopplat via kabel. Däremot om jag kör SAMBA så blir det bra mycket snabbare, vilket jag vet är fel, FTP är ju alltid snabbare än SAMBA normalt. Några tips?

Hallå - har haft samma problem, får snabbare med SAMBA än med FTP, ligger på ca 4 meg/s på nätverket, vilket i sig är dåligt. Jag lyckades lägga till den i win7 som en egen ikon genom att skriva

\\192.168.1.7\tvixhd1

Så ploppade den upp! men det var inte helt smärtfritt. Vad du har för ip på den kan ju variera från mitt.

Postad 19 april 2010 - 23:41

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Hallå - just köpt och stoppat in en tvix hd tuner 441 i min tvix hd6500 burk. Grejen är dock att den hittar inga kanaler när jag söker efter dem? provat bpåde kabel och antenn slket, men inget. Bor i hyreshus med comhem, basutbudet av kanaler, så den borde hitta dem....? någon annan som har stött på detta och kan ge en newbie en hjälpande hand?

Tunern tar bara in Boxers fria kanaler vilket betyder att du måste ha en antenn (troligtvis med förstärkare i, s.k. aktiv antenn). Comhem eller andra kabelutbud får du inte in med denna...

Postad 22 april 2010 - 10:48

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Beger mig ned på stan.

Kommer att handla en TVIX idag och tänkte installera en hårddisk på 1.5 TB i den. Men vilket är det bästa sättet att flytta filer från datorn till TVIXEN via vanlig USB eller via LAN och nätverket?

Jag har nu en extern hårddisk som står bredvid datorn och den börjar bli full, tänkte därför flytta över filmer till TVIXEN för att avlasta datorn.

Postad 22 april 2010 - 10:51

clawfinger
  • clawfinger
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Jag gjorde det med USB. Funkade fin-fint!

Redigerat av clawfinger, 22 april 2010 - 10:52.

Postad 22 april 2010 - 10:54

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Vad bra.

Är det bara att lasta över filmerna till TVIXEN eller måste dom gå via en speciell programvara först för
sortering av mappar?

Postad 22 april 2010 - 11:22

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Vad bra.

Är det bara att lasta över filmerna till TVIXEN eller måste dom gå via en speciell programvara först för
sortering av mappar?

In med den oformaterade disken i Tvixen, så sköter den installationen. När det är klart kan du koppla in den via usb. Då dyker den upp som en separat enhet, bara att flytta över.

Postad 22 april 2010 - 15:13

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Filer fungerar via USB-överföring.

Men nu fattar jag inte ett jota längre: Hur får jag upp TVIXEN i nätverket så jag kan se den på datorn?

Jag har anslutit den med LAN-kablen som går via min router, men jag har ingen aning om var jag skall börja för att konfigurera mina inställningar? Jag vill kunna flytta musik och filmfiler utan att behöva flytta den från tv-bänken varje gång jag skall lägga till nytt material, lite help please.

;)

Jag har en fast IP adress och min router är kallibrerad efter dessa inställningar. Men i manualen så refererar dom till
Windows XP och jag köp Windows 7, skillnaderna är ganska stora. Jag läser manualen, men jag blir inte ett skvatt klokare. Man måste väl kunna överföra filer via nätverkets LAN-anslutning?

Redigerat av Glidtassen, 22 april 2010 - 22:10.

Postad 22 april 2010 - 23:05

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Filer fungerar via USB-överföring.

Men nu fattar jag inte ett jota längre: Hur får jag upp TVIXEN i nätverket så jag kan se den på datorn?

Jag har anslutit den med LAN-kablen som går via min router, men jag har ingen aning om var jag skall börja för att konfigurera mina inställningar? Jag vill kunna flytta musik och filmfiler utan att behöva flytta den från tv-bänken varje gång jag skall lägga till nytt material, lite help please.

;)

Jag har en fast IP adress och min router är kallibrerad efter dessa inställningar. Men i manualen så refererar dom till
Windows XP och jag köp Windows 7, skillnaderna är ganska stora. Jag läser manualen, men jag blir inte ett skvatt klokare. Man måste väl kunna överföra filer via nätverkets LAN-anslutning?

Du kan köra FTP eller så mappar du upp tvixen i utforskaren bara.
Map Network Drive
\\Tvixens IP-adress\tvixhd1
Användare: tvixhd1
Lösenord: tvixhd1

Postad 23 april 2010 - 06:14

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Jag skulle vara evinnerligt tacksamt för hjälp.

Just nu använder jag en firewire kabel. Tvixen har stått och tickat hela natten då jag kör över många av mina filmkategorier med den lilla lådan bredvid datorn. Jag har aldrig skapat en FTP utan bara arbetat mot en sådan som hastigast när jag haft webdesign, men jag gissar att principen är densamma.

Om någon kan ge mig lite kort och koncis vägledning så vore jag tacksam. Jag har fattat att jag inte kommer att arbeta utifrån Samba, utan det blir NFS.

Jag registrerade mig på TVIX hemsida för att få tillgång till firmware, men de jag såg var sedan 2009 - stämmer det?
Om det finns en nyare kan väl någon hjälpa mig länka, jag tycker det är struligt att hitta.

Musik tycker jag att den hanterar sådär, det låter lite stelt och tråkigt även i FLAC.

Det är i film som jag tycker att den är helt underbar, jag såg just "Ponyo - On The Cliff By The Sea" och blev lätt rörd, underbar film att inviga TVIXEN med.

;)

Redigerat av Glidtassen, 23 april 2010 - 06:21.

Postad 23 april 2010 - 11:44

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Jag skulle vara evinnerligt tacksamt för hjälp.

1. Jag har aldrig skapat en FTP utan bara arbetat mot en sådan som hastigast när jag haft webdesign, men jag gissar att principen är densamma.

2. Om någon kan ge mig lite kort och koncis vägledning så vore jag tacksam. Jag har fattat att jag inte kommer att arbeta utifrån Samba, utan det blir NFS.

3. Jag registrerade mig på TVIX hemsida för att få tillgång till firmware, men de jag såg var sedan 2009 - stämmer det? Om det finns en nyare kan väl någon hjälpa mig länka, jag tycker det är struligt att hitta.

4. Musik tycker jag att den hanterar sådär, det låter lite stelt och tråkigt även i FLAC.

1. FTP behöver du inte skapa, utan den finns redan i Tvixen. Du kopplar upp emot den som till vilken FTP som helst med hjälp av användarnamn/lösenord som står i dina settings i Tvixen.

2. Om du menar vanligt nätverk så är jag inte den rätta att fråga... har en äldre Tvix själv.

3. Det stämmer säkert att den nyaste är från någon gång av slutet 2009.

4. Se till att volymen står på 25 annars låter det inget vidare, men jag tycker också att det inte låter helt perfekt.

Postad 23 april 2010 - 16:43

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Så jag gissar att jag inte gör några andra inställningar i datorn alltså, utan allt sker i TVIXENS meny?

Den verkar hitta en vanlig internetadress via min router automatiskt, jag experimenterar vidare.

Postad 23 april 2010 - 19:11

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Det går verkligen inte framåt.

Jag är inne i TVIXENS nätverksmeny och försöker med Samba. Tvixen har en medföljande IP som jag trodde att jag skulle komma till via internet efter att ha tittat i dess "Tvix Nätverksinformation". Jag har skrivit av Tvixens IP och försöker att söka efter den via båda Internet Explorers sökfält samt via utforskaren, men den hittas inte. Jag har även startat om FTP:n för att se om det hjälper, men ingenting händer.

Via Samba har jag skaffat mig ett lösenord, och så har jag id: tvixhd1

Jag har inte gjort någonting med Tvixens server IP utan den är densamma. Jag har en nätverks switch innan datorn för att separera trafik då jag har fast internet telefoni. Min IP-adress är statisk och är inprogrammerad i min router, och det verkar vara samma information som min Tvix får. Jag kör LAN-kabel mellan min TVIX till min router.

Vad är IPRF och PING?

Redigerat av Glidtassen, 23 april 2010 - 19:16.

Postad 23 april 2010 - 19:43

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Det går verkligen inte framåt.

Jag är inne i TVIXENS nätverksmeny och försöker med Samba. Tvixen har en medföljande IP som jag trodde att jag skulle komma till via internet efter att ha tittat i dess "Tvix Nätverksinformation". Jag har skrivit av Tvixens IP och försöker att söka efter den via båda Internet Explorers sökfält samt via utforskaren, men den hittas inte. Jag har även startat om FTP:n för att se om det hjälper, men ingenting händer.

Via Samba har jag skaffat mig ett lösenord, och så har jag id: tvixhd1

Jag har inte gjort någonting med Tvixens server IP utan den är densamma. Jag har en nätverks switch innan datorn för att separera trafik då jag har fast internet telefoni. Min IP-adress är statisk och är inprogrammerad i min router, och det verkar vara samma information som min Tvix får. Jag kör LAN-kabel mellan min TVIX till min router.

Vad är IPRF och PING?

Får din TViX en ip-adress av routern?
Om ja, skriv in "\\xxx.xxx.xxx.xxx" i internet explorer (xxx.xxx.xxx.xxx ersätts med TViXens ip-adress).

IPRF används för att mäta och kontrollera hastighet i en nätverksanslutning. Behöver en IPRF-server i andra änden.
PING används för att testa om, och hur snabbt en apparat eller ett interface svarar över ett nätverk. De flesta apparater svarar på ping.

//BC

Postad 23 april 2010 - 20:50

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Jag skrev fel, nej min TVIX får ingen ny internet adress av datorn.

Men jag har testat både Ping som fungerar 5 av 5 men den andra (IPRF) fungerar inte?
Är Samba ett program som jag måste ladda hem, eller är det TVIXENS fildelningssystem?

Kan detta bero på en förlegad programvara? Måste jag uppdatera och var finner jag den senaste versionen
som är installerad på TVIXEN?

Redigerat av Glidtassen, 23 april 2010 - 20:51.

Postad 24 april 2010 - 10:15

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Tack alla för hjälpen.

Det var ett litet fånigt fel av början på IP-adressen, jag hade använt (/) istället för (\)
att en sådan liten grej kan strula till det så mycket.

Postad 24 april 2010 - 17:01

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Nu har jag delvis fått allt att fungera.

Jag loggar in på min TVIX FTP via Internet Explorer, men nu är kontakten mellan datorn och TVIXEN sämre.
Jag får problem med att flytta större filmfiler, jag får upp en meddelande ruta som frågar om jag loggat in, vilket jag vet att jag gjort. Jag kan t.ex flytta JPEG filer till min TVIX via nätverket, men inte MKV.

Om man kör det andra alternativet och skippar Samba, kan man fortfarande flytta filer då?

Vilket alternativ använder ni för att flytta större filer till era hårdiskar, firewire eller?

Redigerat av Glidtassen, 24 april 2010 - 17:13.

Postad 24 april 2010 - 18:59

Unregistered0103948e
  • Unregistered0103948e
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0
Ursäkta att jag bryter mig in såhär....
En kort fråga bara om hårddisk. Är sugen på att införskaffa mig en beg 6500 nu i dagarna. Och då undrar jag vad är max specen för en hd till 6500 modellen. Går det att slänga in en 2 tb sata disk med 7200 varv och 32 Mb.

Eller?

Tack på förhand

Postad 24 april 2010 - 19:06

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Ursäkta att jag bryter mig in såhär....
En kort fråga bara om hårddisk. Är sugen på att införskaffa mig en beg 6500 nu i dagarna. Och då undrar jag vad är max specen för en hd till 6500 modellen. Går det att slänga in en 2 tb sata disk med 7200 varv och 32 Mb.

Eller?

Tack på förhand

Det är ingen som har kommit till maxgränsen ännu om det ens finns någon sån.
Köp du en 2TB och se glad ut.

Postad 24 april 2010 - 22:46

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Det börjar gå framåt.

Min Tvix strular och jag får inte kontakt med den när jag försöker att skicka större filer (MKV) via nätverket.
Mindre filer som JPEG, AVI, MP3 fungerar. Men det händer att min TVIX får tupp-juck.

Borde man inte kunna omvandla den lilla datasymbolen för TVIXENS nätverk till en knapp på skrivbordet?
Eller måste man gå via Explorer och söka efter TVIXENS nätverksplats varje gång man skall redigera filer.

Jag har upptäckt att hur frustrerande den än må vara så är firewire snabbast vid filöverföringen, och det strular inte när man kopplar in den direkt mot datorn och inte över nätverket.

När jag försöker flytta MKV via mitt nätverk så tappar datorn kontakten med TVIXEN.

Redigerat av Glidtassen, 24 april 2010 - 22:47.

Postad 24 april 2010 - 23:01

McAn_
  • McAn_
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0

Borde man inte kunna omvandla den lilla datasymbolen för TVIXENS nätverk till en knapp på skrivbordet?
Eller måste man gå via Explorer och söka efter TVIXENS nätverksplats varje gång man skall redigera filer.

Skriv "\\ip-numret\" i "kör" sen högerklickar du på "tvixhd1" och väljer att skapa en genväg. Alternativt "map network drive" så får du den som nätverksenhet i den här datorn.

Redigerat av McAn_, 24 april 2010 - 23:03.

Postad 25 april 2010 - 13:21

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Skriv "\\ip-numret\" i "kör" sen högerklickar du på "tvixhd1" och väljer att skapa en genväg. Alternativt "map network drive" så får du den som nätverksenhet i den här datorn.

Jag har dragit TVIX-ikonen som kommer fram i utforskaren till skrivbordet tidigare. Men jag har inte testat att trycka "Map Network Drive". Vid första tillfället som jag ansluter så får jag en inloggningsruta, men det får jag inte sedan.
Betyder det att jag inte är ansluten korrekt om jag inte möts av denna ruta, men fortfarande kan komma åt mapparna?

Jag vet inte varför jag inte kan flytta större MKV-utan att nätverket börjar strula?

Men hur gör ni när ni tankar på TVIXEN med nytt material? Gör ni det via firewire eller nätverk?

Jag har fyllt större delen av min TVIX hårddisk nu sedan jag tömt min dator. Men tanken var att jag i framtiden skulle lätt kunna flytta samtliga filformat utan krångel när jag fick in nytt material.

Redigerat av Glidtassen, 25 april 2010 - 13:28.

Postad 25 april 2010 - 14:24

Mayflyy
  • Mayflyy
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Jag testade för fölrsta gången idag att köra en 46gb okomprimerad blu-ray fil. Men till min förvåning så verkar inte tvixen orka med detta med DTS-HD Master Audio och allting. 2 min in i filmen så börjar det hacka och det fortsätter att göra det resten av filmen skulle jag tro. Jag har testat att spola fram en bit men det hjälper inte, det börjar hacka efter någon minut. Är det någon inställning man ska täönka på eller är det så att den inte orkar okomprimerad blu-ray?
Jag har testat att öka fläkthastigheten till snabb utan resultat.

Det ska också sägas att jag kör från en intern HDD i tvinxen och inte via nätverk.

Postad 25 april 2010 - 16:16

Unregistered7ad2a59b
  • Unregistered7ad2a59b
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0

Jag testade för fölrsta gången idag att köra en 46gb okomprimerad blu-ray fil. Men till min förvåning så verkar inte tvixen orka med detta med DTS-HD Master Audio och allting. 2 min in i filmen så börjar det hacka och det fortsätter att göra det resten av filmen skulle jag tro. Jag har testat att spola fram en bit men det hjälper inte, det börjar hacka efter någon minut. Är det någon inställning man ska täönka på eller är det så att den inte orkar okomprimerad blu-ray?
Jag har testat att öka fläkthastigheten till snabb utan resultat.

Det ska också sägas att jag kör från en intern HDD i tvinxen och inte via nätverk.

Om du kör iso kan det bli problem, fungerar klockrent om man kör filstruktur :)
Kan även behöva muxa bort ljudspår som du inte använder om det krånglar ändå och så sparar man 10-20% utrymme :)

Postad 25 april 2010 - 16:40

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Älskar min TVIX.

Har surat lite över att mitt nätverk laggar, men å andra sidan går det fortfarande för långsamt om man skall föra över
MKV-filer. Jag har nu lagt över nästan 1.5 TB film i min TVIX och det strular nästan aldrig. Den är snabb och menyerna är lättöverskådliga. Vad jag gillar speciellt är hur man kan ändra läget på subs på skärmen, höja resp. sänka. Jag grubblar lite över dom digitala ljudformaten.

Om filmljudet är i AC3, skall det då skickas ut via koaxialt eller optiskt för att få ut 5.1.

Jag vet att om man skickar coax så kodar surroundreceivers DAC av det istället för TVIXENs interna DAC.
Tänkte nämligen ta med mig min lilla låda till min käre far och koppla upp den mot hans hembio.

Redigerat av Glidtassen, 25 april 2010 - 16:42.

Postad 25 april 2010 - 16:50

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Älskar min TVIX.

Har surat lite över att mitt nätverk laggar, men å andra sidan går det fortfarande för långsamt om man skall föra över
MKV-filer. Jag har nu lagt över nästan 1.5 TB film i min TVIX och det strular nästan aldrig. Den är snabb och menyerna är lättöverskådliga. Vad jag gillar speciellt är hur man kan ändra läget på subs på skärmen, höja resp. sänka. Jag grubblar lite över dom digitala ljudformaten.

Om filmljudet är i AC3, skall det då skickas ut via koaxialt eller optiskt för att få ut 5.1.

Jag vet att om man skickar coax så kodar surroundreceivers DAC av det istället för TVIXENs interna DAC.
Tänkte nämligen ta med mig min lilla låda till min käre far och koppla upp den mot hans hembio.

Det skickas väl ut digitalt på både coaxial och optisk, brukar det göra på andra källor i alla fall?
Tror inte det spelar någon roll med andra ord, du borde få 5.1 på båda.

Kul att du är nöjd med din Tvix, den är underbar! :)

Redigerat av genstruktur, 25 april 2010 - 16:56.

Postad 25 april 2010 - 17:07

Mayflyy
  • Mayflyy
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Om du kör iso kan det bli problem, fungerar klockrent om man kör filstruktur :)
Kan även behöva muxa bort ljudspår som du inte använder om det krånglar ändå och så sparar man 10-20% utrymme :)

Ok hur gör jag då? Kan jag packa upp iso filen med winrar och lägga filerna i någon mapp på tvixen eller nåt å eventuellt ta bort vissa ljudspår om jag vet vilka filer som är vilka ljudspår?

Postad 28 april 2010 - 06:06

Unregistered3586e3d2
  • Unregistered3586e3d2
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Tja! Har en Tvix 6500 och en Qnap Ts-110 NAS. Tänkte kolla med någon ifall man behöver låsa upp några portar för NFS utdelning ?
Får verkligen det inte att fungera.

Tach på förhand.

Postad 02 maj 2010 - 10:39

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Har börjat få problem med att bilden försvinner och flimrar. Oftast krävs det en omstart för att få igång spelaren igen. Den kan då funka ett bra tag men så händer samma sak igen. Någon som känner igen sig?

Postad 03 maj 2010 - 18:58

Unregistered5cf1b4b0
  • Unregistered5cf1b4b0
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
en kompis har idag skaffat en 6500. bilden är suverän på bla Matrix i 1080P. Problemet är att ljudet försvinner typ en sekund 3 ggr i månaden. Kollar man på displayen ser man sekundräknaren sakta ner för att sedan gasa på fort.
Han använder en extern hårddisk Lacie kopplat med USB. Kan det vara ilmen det är fel på?
Sen hittar vi inte hur man spolar framåt.

Postad 03 maj 2010 - 22:04

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

en kompis har idag skaffat en 6500. bilden är suverän på bla Matrix i 1080P. Problemet är att ljudet försvinner typ en sekund 3 ggr i månaden. Kollar man på displayen ser man sekundräknaren sakta ner för att sedan gasa på fort.
Han använder en extern hårddisk Lacie kopplat med USB. Kan det vara ilmen det är fel på?
Sen hittar vi inte hur man spolar framåt.

En sekund 3 ggr i månaden? Det är ju inte så ofta :) Du menar 3 ggr i minuten va?

Spolar framåt gör du med knappen med högerpil.

Redigerat av distortion2, 03 maj 2010 - 22:05.

Postad 04 maj 2010 - 15:35

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Har vi trogna M-6500 användare råkat ut för samma sak som 4100 användarna råkade ut för när M6500 släpptes, nämligen bristen på FW uppdateringar ?!

Känns som det var ett bra tag sedan någon ny Officiell FW kom till 6500.

Tycker inte det känns schysst mot oss kunder att helt sonika sluta bry sig om tidigare modeller.

Postad 04 maj 2010 - 16:02

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0
DViCO har dragit vidare till nästa generation...

Postad 04 maj 2010 - 18:32

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

DViCO har dragit vidare till nästa generation...

mm verkar inte bättre...
som sagt dålig stil av Dvico... ms släpper ju fortfarande uppdateringar till tidigare OS etc trots att Win7 kommit.

Undra om Dvico kommer känna efterskalv av sin ruttna attityd i framtiden.

Postad 04 maj 2010 - 23:13

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

mm verkar inte bättre...
som sagt dålig stil av Dvico... ms släpper ju fortfarande uppdateringar till tidigare OS etc trots att Win7 kommit.

Undra om Dvico kommer känna efterskalv av sin ruttna attityd i framtiden.

ferran, vad är det du saknar eller som inte fungerar?

Håller ju med om att det är bra med uppdateringar men det är inte en helt OK jämförelse att jämföra DViCO med Microsoft. Det är ju en viss skillnad på omsättning, antal personer som kan jobba med produkter osv. Vi snackar skillnad på Sen är det ju skillnad på Microsoft som har drygt 90000 anställda där DViCO har kanske max 90, inte ens det, tror det är hälften eller ännu mindre (senast jag hade kontakt med dem i alla fall).

För alla som inte har jobbat i ett mindre företag eller vet hur affärsvärlden fungerar, så måste man av överlevnadsskäl fortsätta att sälja nya produkter. Att fortsätta utveckla saker för produkter man inte säljer, är en ren förlust och kostar enbart pengar. Det ger ingen inkomst, vilket inget företag har råd att göra speciellt länge. Större företag kan fortsätta med support på produkter eftersom de tar in vinsten på andra områden eller nya produkter. Mindre kan absolut inte jobba så av krasst överlevnadsskäl. Sen vet alla i elektronikbranschen att marginaler på hårdvara är svinliten så det är inga multimiljarder vi snackar om för DViCO heller.

Kritiska fel bör ALLTID fixas enligt mig, men utöver det är resten bonus, anser jag. Så, argumentera gärna, men se det ur företagets synpunkt. Det här gäller nästan alla företag och branscher så det är inte unikt för DViCO och andra. :)

Redigerat av sean.wiklund, 04 maj 2010 - 23:16.

Postad 05 maj 2010 - 15:37

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Jag kan ändra storleken på texten i menyerna, men hur ändrar man storleken på subtitles

Postad 05 maj 2010 - 16:48

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Jag kan ändra storleken på texten i menyerna, men hur ändrar man storleken på subtitles

Hej!

Efter en snabb sökning i tråden (du söker längst ner framöver) så hittar du följande:
https://www.minhembi...s...t&p=2365766

Det där gäller alltså samtidigt som du kollar på filmen. ;)

Redigerat av sean.wiklund, 05 maj 2010 - 16:51.

Postad 05 maj 2010 - 20:28

Ayla666
  • Ayla666
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Här finns lite trevlig FW

http://tvix.yakumo.se/index.php

Postad 06 maj 2010 - 23:35

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0
Hur fort går det att föra över filer trådlöst till tvixen från en laptop, med Netshare tror ni?

Brukar föra över med usb och får då ca 25MB/s, kört så hela tiden och det funkar bra.
Provade över nätverket bara och fick då 1.52MB/s, funkar ju om man vill föra över något litet bara och kanske något jag kommer använda ibland.

Netshare ger stöd för NFS och - ja NFS (Netshare) är snabbare än Samba.

Den högsta hastighet man kan räkna med ligger omkring 50 Mbps (megabit per sekund).

/Göran

Kan man räkna med det, vad får ni? Vill mest veta för att göra ett övervägande om det ens är värt ansträngningen att installera Netshare :) .

/Genis

Redigerat av genstruktur, 06 maj 2010 - 23:45.

Postad 07 maj 2010 - 08:50

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Hur fort går det att föra över filer trådlöst till tvixen från en laptop, med Netshare tror ni?

Du kan inte föra över filer med netshare (för att lagra dem på tvixens interna hårddisk alltså), till det måste du använda FTP. Netshare använder du för att streama media till tvixen, och för det fungerar det utmärkt.

Postad 07 maj 2010 - 10:01

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Kritiska fel bör ALLTID fixas enligt mig, men utöver det är resten bonus, anser jag. Så, argumentera gärna, men se det ur företagets synpunkt. Det här gäller nästan alla företag och branscher så det är inte unikt för DViCO och andra. :)

Jag anser att bildfelen, att den tappar signal och att bilden kryper och flimrar på höger sida är ett ganska grovt problem som funnits i de två(?) senaste uppdateringarna. Jag vill bara ha stabilitet och slippa starta om TViXen så fort den tappar information i bilden.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.