* Officiell tråd - TViX M-6500A *
7525 svar till detta ämne
Postad 07 maj 2010 - 10:05
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Du kan inte föra över filer med netshare (för att lagra dem på tvixens interna hårddisk alltså), till det måste du använda FTP. Netshare använder du för att streama media till tvixen, och för det fungerar det utmärkt.
Ok tack, då hade jag missförstått det hela!  Ingen ide att installera det för mig då....
Redigerat av genstruktur, 07 maj 2010 - 10:07.
Postad 09 maj 2010 - 08:48
Forshaga
-
Forshaga
-
Användare
-
-
206 inlägg
Jag har kört med denna fina tvix i några år utan större bekymmer men nu har jag har fått problem med att jag tappar signal ganska ofta.
Oftast så händer det efter 5-20 minuter in i en film men ibland kan det gå upp till en timme innan det klipper och i förtärkaren står det "No signal". Tidräknaren i tvixen rullar på som vanligt så jag tror att det är hdmi signalen som tappas av nån anledning.
Jag startar om tvixen och då rullar det på resten av filmen utan problem.
Ca 1 gång av 10 så funkar det en hel film utan problem.
Jag har provat 2 olika fw och har även höjt fläkthastigheten till snabb men problemet kvarstår.
Har inte testat att byta hdmi kabel.
Kör med supra 2 meter hdmi och en Onkyo 876.
Hoppas nån vet vad som felar och kan hjälpa mig.
Postad 09 maj 2010 - 09:20
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1 517 inlägg
Den verkar rätt död i DviCo:s ögon - iaf deras behandling av den... Och ja, det finns en hel del saker som skulle kunna fixas för att göra den riktigt bra, men det lär man aldrig få uppleva om de inte släpper koden fri så att folk med kunskap och vilja (något som DviCo uppenbarligen inte besitter) kan få fullända maskinen
Postad 09 maj 2010 - 13:03
box
-
box
-
Användare
-
-
105 inlägg
Vad är det med min twix och iso filer? vanliga 720p och 1080p filmer funkar hur bra som helst via nätvärk och cat 6 kablar från servern. Men en vanlig dvd iso fil rippad med anydvd hd hänger sig då och då? Har läst lite fort på canman där man hävdar att iso filer tar upp mer bandbredd osv osv. Jag tycker det låter långsökt!! Vad tror ni? Har naturligtvis samma problem oavsett firmware
Postad 12 maj 2010 - 23:47
Unregistered5f928f20
-
Unregistered5f928f20
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Tjenna.
Jo, det är som så att jag har uppgraderat till senaste fw på tvix HD-6500A.
Även laddat ner Netshare där jag lagt till K:\MOVIES, K:\TV, och dom andra tre står kvar som standard - c:\tvixhd1...
Igår när jag testade så var det inga problem med NFS på tvixen. Den hittade alla filmerna den skulle.
Det var när jag testade lägga till "K:\TV" som strulet började...
Med TVersity och upNP connection så får jag bild på tvixen. Jag kan även pinga tvixen från min stationära utan problem.
Men när jag lägger till i Nätverksdisk1 : Normal(NFS) -> Server name: (där det stod "tvixhd1 "som standard") "K:MOVIES" (Har även testat: "MOVIES", "K:", "K:/MOVIES"), ja det mesta lixom! Men endå vill den inte fungera längre 
När jag går in i "Videos" för att se om det börjat fungera igen så syns där ingenting. När jag trycker på "GOTO" knappen på fjärkontrollen så jag får upp menyn att välja, SAMBA, NFS, USB-ENHET eller uPnP, och klickar på NFS och väljer exempelvis första alternativet (där finns ju fyra om man nu fyllt i samtliga fält under Nätverksdiskar) så får jag endast upp: "Fel. Kan inte ansluta till disken."
I nätverksdiskar kan man även välja mellan två typer står det. "UTF-8" eller "Code Page". Där har jag testat båda.
Windows firewall är helt avslagen också för jag trodde själv först att det var den som strulade.
Och ingenting är ändrat i routern sedan det fungerade.
SNÄLLA, någon, hjälp mig. Vad kan det vara som är fel?
Postad 13 maj 2010 - 09:36
Forshaga
-
Forshaga
-
Användare
-
-
206 inlägg
Den verkar rätt död i DviCo:s ögon - iaf deras behandling av den... Och ja, det finns en hel del saker som skulle kunna fixas för att göra den riktigt bra, men det lär man aldrig få uppleva om de inte släpper koden fri så att folk med kunskap och vilja (något som DviCo uppenbarligen inte besitter) kan få fullända maskinen 
Den verkar rätt död här på forumet också.
Postad 13 maj 2010 - 11:38
McAn_
-
McAn_
-
Forumräv
-
-
649 inlägg
SNÄLLA, någon, hjälp mig. Vad kan det vara som är fel? 
Vet inte om jag missuppfattat allt nu, men kan det här lösa något månntro? Nätverksdisk 1 ska ha servernamn tvixhd1 Nätverksdisk 2 ska ha servernamn tvixhd2 Nätverksdisk 3 ska ha servernamn tvixhd3 Nätverksdisk 4 ska ha servernamn tvixhd4 oavsett vad du har för mappstruktur i datorn. Lycka till!
Postad 13 maj 2010 - 17:40
Unregistered5f928f20
-
Unregistered5f928f20
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Vet inte om jag missuppfattat allt nu, men kan det här lösa något månntro?
Nätverksdisk 1 ska ha servernamn tvixhd1 Nätverksdisk 2 ska ha servernamn tvixhd2 Nätverksdisk 3 ska ha servernamn tvixhd3 Nätverksdisk 4 ska ha servernamn tvixhd4
oavsett vad du har för mappstruktur i datorn.
Lycka till!
Hej McAn_. Tack för ditt svar. Tycker btw att Tvix manual är urkass! EDIT: Såhär såg min konfig ut förut som på bilderna här under. Nu ändrade jag i Tvixen till NFS1 = "tvixhd1", NFS2 = "tvixhd2" osv upp till fyra stycken. Min Tvix Netshare setup @ win 7 = http://i40.tinypic.com/2hf6y5j.jpgMin Tvix 6500A setup = http://i41.tinypic.com/2h807kn.jpgNu har jag istället problemet att knappen "GOTO" på fjärkontrollen inte vill fungera och låta mig välja vilken av dessa fyra jag vill kolla i. Inte ens om jag i huvudmenyn istä'ället går in under AUDIO. ..Jag kommer likfan in bland TV avsnitten.  Vad kan detta bero på, varför blir det så, och framfärallt hur löser jag det så om man trycker på audio ska givetvis K:\MP3 dyka upp och inte K:\TV. Eller iaf så man själva kan toggla emellan nätverksdiskarna inne under vudeomenyn... ? Tusan tack för hjälpen McAn_ !  Mvh, OptiX
Redigerat av Unregistered5f928f20, 13 maj 2010 - 18:00.
Postad 13 maj 2010 - 19:55
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2 520 inlägg
Nu har jag istället problemet att knappen "GOTO" på fjärkontrollen inte vill fungera och låta mig välja vilken av dessa fyra jag vill kolla i. Inte ens om jag i huvudmenyn istä'ället går in under AUDIO. ..Jag kommer likfan in bland TV avsnitten. Vad kan detta bero på, varför blir det så, och framfärallt hur löser jag det så om man trycker på audio ska givetvis K:\MP3 dyka upp och inte K:\TV. Eller iaf så man själva kan toggla emellan nätverksdiskarna inne under vudeomenyn... ?
2 saker: 1. Det är inte "GOTO" du ska trycka på, utan "REPEAT" för att nå nätverksdiskarna. GOTO hoppar till en vald tidpunkt i filmen. 2. Knapparna "VIDEO", "AUDIO" och "PHOTO" hoppar till K:\VIDEO, K:\AUDIO och K:\PHOTO. Mapparna måste alltså heta samma som knappen OCH mapparna måste ligga på den interna hårddisken i tvixen, det fungerar inte med nätverkshårddiskar. Hoppas att det hjälper. edit: ta en titt i manualen till Netshare, där står det bla om hur man bläddrar mellan nätverksdiskar. På sida 9 i Tvixens manual står det att man ska skapa foldrarna VIDEO, AUDIO, PHOTO, men det är inte så tydligt att de måste heta så.
Redigerat av distortion2, 13 maj 2010 - 20:13.
Postad 13 maj 2010 - 20:02
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1 356 inlägg
Vet inte om jag missuppfattat allt nu, men kan det här lösa något månntro?
Nätverksdisk 1 ska ha servernamn tvixhd1 Nätverksdisk 2 ska ha servernamn tvixhd2 Nätverksdisk 3 ska ha servernamn tvixhd3 Nätverksdisk 4 ska ha servernamn tvixhd4
oavsett vad du har för mappstruktur i datorn.
Lycka till!
Vad gäller för en QNAP NAS ?
Postad 13 maj 2010 - 20:12
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2 520 inlägg
deleted
Redigerat av distortion2, 13 maj 2010 - 20:12.
Postad 13 maj 2010 - 21:07
Unregistered5f928f20
-
Unregistered5f928f20
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
distortion2.
Tack så mycket, ska ta ytterliggare en titt på detta.
Mvh, optiix.
Postad 14 maj 2010 - 09:47
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
När jag har min TVIX ansluten till nätverket så hittar jag dessa mappar utanför mina huvudmappar.
Behöver jag dessa mappar?
Alltså alla TED och Recylce Bin? Jag gissar att jag behöver setup 1 &2? Det känns som om det lämnas kvar lite rester i fomr av små "coockies" eller liknande, eller rester i brist på ett bättre ord?
tvix.jpg 12,87K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Glidtassen, 16 maj 2010 - 10:51.
Postad 16 maj 2010 - 23:04
Gargantua
-
Gargantua
-
Användare
-
-
237 inlägg
Jag har kört med denna fina tvix i några år utan större bekymmer men nu har jag har fått problem med att jag tappar signal ganska ofta. Oftast så händer det efter 5-20 minuter in i en film men ibland kan det gå upp till en timme innan det klipper och i förtärkaren står det "No signal". Tidräknaren i tvixen rullar på som vanligt så jag tror att det är hdmi signalen som tappas av nån anledning.
Jag startar om tvixen och då rullar det på resten av filmen utan problem. Ca 1 gång av 10 så funkar det en hel film utan problem. Jag har provat 2 olika fw och har även höjt fläkthastigheten till snabb men problemet kvarstår. Har inte testat att byta hdmi kabel.
Kör med supra 2 meter hdmi och en Onkyo 876.
Hoppas nån vet vad som felar och kan hjälpa mig.
Jag har råkat ut för samma sak, och nu börjar ljudet hänga sig ibland också. Kör på 1.5.11 just nu, och jag tror att det började med den. Vad kör du på? Någon som vet vilken som är den stabilaste FW:n när man kör M2TS? Är det värt att uppgradera till 1.5.19 eller ska man nedgradera? Tack på förhand
Postad 21 maj 2010 - 08:05
psychogun
-
psychogun
-
Amatör
-
-
72 inlägg
God morgon!
Igår fick jag nog av den "skit"maskinen och funderar starkt på att byta ut den. MItt problem är följande:
1) Då och då när man lyssnar på musik, FLAC i mitt fall, så hackar ljudet ett tag för att sedan sluta spela helt. Efter detta låser sig maskinen och man är tvungen att boota om.
2) Liknande problem som ovan, med skillnaden att bilden bara försvinner och tv: liksom söker efter bilden (HDMI 1 kommer upp i tv fönstret) och sedan kommer bilden tillbaks efter ett tag, MEN då är det iställer störningar i bilden. Bilden hopparåt sidan.
Det märkliga är att film alltid fungerar smärtfritt vad jag kan minnas.
Hjälp!?
.Sebbe.
Glömde fråga, vilken FW är "stabilast" i dagens läge?
Postad 22 maj 2010 - 14:48
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Jag vet inte om jag har haft tur men jag har inte haft ett enda problem med min Tvix med firmwaren jag kör nu.
1.5.10 kör jag just nu och har kört den sedan den kom ut för 6-7 månader sedan.
Postad 22 maj 2010 - 15:28
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Jag köpte min TVIX för några veckor sedan och har inte haft några firmwire problem.
Men jag är fortfarande nyfiken på filerna som dyker upp utanför mina huvudmappar som jag skrev om tidigare.
Kan en del av dem tas bort eller skall dom vara kvar?
Har någon ett tips på någon bra nedladdning där man även kan designa mappar efter kategori?
Jag har gjort bakgrundsbilder redan, men jag vill göra lite mer med designen?
Tråden är lång så om någon kunde pasta en inlägg kring ändring av font och ikoner så vore jag evinnerligt tacksam.
Redigerat av Glidtassen, 22 maj 2010 - 15:56.
Postad 22 maj 2010 - 16:08
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Jag köpte min TVIX för några veckor sedan och har inte haft några firmwire problem. Men jag är fortfarande nyfiken på filerna som dyker upp utanför mina huvudmappar som jag skrev om tidigare. Kan en del av dem tas bort eller skall dom vara kvar?
Har någon ett tips på någon bra nedladdning där man även kan designa mappar efter kategori? Jag har gjort bakgrundsbilder redan, men jag vill göra lite mer med designen?
Tråden är lång så om någon kunde pasta en inlägg kring ändring av font och ikoner så vore jag evinnerligt tacksam.
Jag har gjort några av mina ikoner på denna sidan. Tvix Icon Maker
Postad 22 maj 2010 - 16:17
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Vilken sida är det? Jag kom bara till en sida som var på franska.
Postad 22 maj 2010 - 17:14
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Vilken sida är det? Jag kom bara till en sida som var på franska.
Ja den är på franska men den funkar att göra ikoner på i alla fall. Jag har gjort några där tex de här som jag har i första menyn.  
Postad 22 maj 2010 - 17:25
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Jag kan göra ikoner, spara dem på TVIXEN men de dyker desvärre inte upp?
Skall jag inte spara resp. ikon i mina skapade fil mappar och sedan spara filen som "folder.png"?
Postad 22 maj 2010 - 17:36
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Jag kan göra ikoner, spara dem på TVIXEN men de dyker desvärre inte upp?
Skall jag inte spara resp. ikon i mina skapade fil mappar och sedan spara filen som "folder.png"?
Ok men har du aktiverat Icon mode då ?
Postad 22 maj 2010 - 17:37
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Noop, var gör jag det?
Jag gjorde just denna. Kommer sedan behöva ladda över fonts också, var hittar jag fonts i Windows 7?
music.jpg 14,16K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Glidtassen, 22 maj 2010 - 17:41.
Postad 22 maj 2010 - 17:47
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Postad 22 maj 2010 - 18:01
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Har hittat den, tack.
Ok bra. Fonter i Windows 7 ligger väl i C:\Windows\Fonts
Postad 22 maj 2010 - 19:34
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Jag har nu valt en font, men var lägger jag den i TVIXEN och vad skall den döpas till?
Postad 22 maj 2010 - 22:50
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Jag har nu valt en font, men var lägger jag den i TVIXEN och vad skall den döpas till?
Spelar ingen roll vart du lägger fonten. Du väljer bara fonten precis som du gör när du spelar upp en film. Den fonten blir då fonten för hela gränssnittet.
Postad 22 maj 2010 - 23:43
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Tack så mycket för all hjälp. Skapade en ny mapp och lade över alla windows fonter där, nu har jag lite att välja emellan.Jag har även lyckats göra fina ikoner hela dagen.
Tack
Redigerat av Glidtassen, 23 maj 2010 - 11:19.
Postad 23 maj 2010 - 11:23
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Så här ser mina mappar ut just nu. Men jag saknar fortfarande en "Back-knapp" som skall leda mig tillbaka till huvudmenyn. På bilden är den markerad med gult. Hur förändrar jag den knappen och var hittas den?
Jag har även skapat en ny mapp som heter "Fonts" där jag kopierade över samtliga av Windows fonter så jag har ett urval. Men tanke på att jag sitter på 1.5 TB hårddisk i min TVIX så tar jag mig utrymmet att lägga över alla fonts med en gång.
tvix2web.jpg 35,08K
0 Antal nerladdningar
houseweb.jpg 36,78K
0 Antal nerladdningar
tvix1web.jpg 44,18K
0 Antal nerladdningar
Så hur förändrar jag den gula mappen som syftar till att leda mig tillbaks till huvudmenyn?
Redigerat av Glidtassen, 23 maj 2010 - 11:31.
Postad 23 maj 2010 - 13:11
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Jag löset det med:
Det var bara att döpa sin png fil till "upfolder" och sedan lägga den i respektive mapp.
Postad 23 maj 2010 - 18:45
Shagrath
-
Shagrath
-
Användare
-
-
185 inlägg
Har precis köpt denna och allt funkar bra förutom uppspelning av musik.
Har den kopplad via optisk digital till min förstärkare och filmerna funkar bra men musiken låter som om högtalarna spräckts. I instruktionsmanualen ser det ut att finnas fler ljudinställningar än vad jag kan se, varför är det så?
Mvh
Postad 23 maj 2010 - 18:46
Gubbas83
-
Gubbas83
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Har precis köpt denna och allt funkar bra förutom uppspelning av musik. Har den kopplad via optisk digital till min förstärkare och filmerna funkar bra men musiken låter som om högtalarna spräckts. I instruktionsmanualen ser det ut att finnas fler ljudinställningar än vad jag kan se, varför är det så?
Mvh
har du kanske rört volymknappen på fjärren ? den ska absolut inte gå över 25 då låter det apa....
Postad 23 maj 2010 - 19:08
ferran
-
ferran
-
Användare
-
-
137 inlägg
ferran, vad är det du saknar eller som inte fungerar?
Håller ju med om att det är bra med uppdateringar men det är inte en helt OK jämförelse att jämföra DViCO med Microsoft. Det är ju en viss skillnad på omsättning, antal personer som kan jobba med produkter osv. Vi snackar skillnad på Sen är det ju skillnad på Microsoft som har drygt 90000 anställda där DViCO har kanske max 90, inte ens det, tror det är hälften eller ännu mindre (senast jag hade kontakt med dem i alla fall).
För alla som inte har jobbat i ett mindre företag eller vet hur affärsvärlden fungerar, så måste man av överlevnadsskäl fortsätta att sälja nya produkter. Att fortsätta utveckla saker för produkter man inte säljer, är en ren förlust och kostar enbart pengar. Det ger ingen inkomst, vilket inget företag har råd att göra speciellt länge. Större företag kan fortsätta med support på produkter eftersom de tar in vinsten på andra områden eller nya produkter. Mindre kan absolut inte jobba så av krasst överlevnadsskäl. Sen vet alla i elektronikbranschen att marginaler på hårdvara är svinliten så det är inga multimiljarder vi snackar om för DViCO heller.
Kritiska fel bör ALLTID fixas enligt mig, men utöver det är resten bonus, anser jag. Så, argumentera gärna, men se det ur företagets synpunkt. Det här gäller nästan alla företag och branscher så det är inte unikt för DViCO och andra. 
Sean jag var nog otydlig och mitt inlägg blev feltolkat, det jag menar är att Tvixen som är min lilla ögonsten inte får den uppmärksamheten jag tycker den förtjänar =) Går inte en dag utan att jag prisar den, känns som den är gjord precis för mig, ,inga problem med vare sig nät eller lagg etc etc så det känns lite trist att nu inte har minhembio.com att leta "nyheter" till tvixen längre.... var ju lilla julafton i början när man såg att en ny fw släppts...är väl mest det jag är frustrerad på. Dvico gör nog ett bra jobb och vill tjäna pengar för fortsatt utveckling men man får inte glömma dom "mjuka" delarna som vi användare uppskattar. No hard feelings I hope sean !
Postad 23 maj 2010 - 19:09
Shagrath
-
Shagrath
-
Användare
-
-
185 inlägg
Den var visst på full kraft, så det hjälpte. Tack!
Postad 24 maj 2010 - 17:39
Shagrath
-
Shagrath
-
Användare
-
-
185 inlägg
en till fråga......jag har satt in en hd i tvixen men får inte tillgång till den från min dator? tvixen hittar min dator via nätverket och jag kan spela upp från den men datorn verkar inte hitta tvixen i nätverket. ngt speciellt man ska göra?
Mvh
Postad 24 maj 2010 - 18:13
Gubbas83
-
Gubbas83
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
en till fråga......jag har satt in en hd i tvixen men får inte tillgång till den från min dator? tvixen hittar min dator via nätverket och jag kan spela upp från den men datorn verkar inte hitta tvixen i nätverket. ngt speciellt man ska göra?
Mvh
Hur ansluter du till Tvixen ? Kör ftp: mata in tvixens ipnummer,användarnamn (tvixftp) och lösen (står under nätverkinställningar), så ska det funka.
Postad 24 maj 2010 - 18:43
Shagrath
-
Shagrath
-
Användare
-
-
185 inlägg
jag har ett stjärnnät hemma. alla rummens anslutningar är anslutna via en router, så både datorn och tvixen är anslutna via den. hur funkar ftp programmet, är dålig på det. skriver jag tvixens ip nummer så står det bara ogiltigt kommando men kan inte hur det funkar.....
Nu kom jag på hur det funkar, allt går bra fram tills jag ska skriva password......då går det inte skriva ngt
Redigerat av Shagrath, 24 maj 2010 - 19:22.
Postad 24 maj 2010 - 19:26
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Sean jag var nog otydlig och mitt inlägg blev feltolkat, det jag menar är att Tvixen som är min lilla ögonsten inte får den uppmärksamheten jag tycker den förtjänar =) Går inte en dag utan att jag prisar den, känns som den är gjord precis för mig, ,inga problem med vare sig nät eller lagg etc etc så det känns lite trist att nu inte har minhembio.com att leta "nyheter" till tvixen längre.... var ju lilla julafton i början när man såg att en ny fw släppts...är väl mest det jag är frustrerad på. Dvico gör nog ett bra jobb och vill tjäna pengar för fortsatt utveckling men man får inte glömma dom "mjuka" delarna som vi användare uppskattar. No hard feelings I hope sean !
No hard feelings då ferran. If you are happy, I am happy.  Sen kan jag hålla med ett flertal om att det vore betydligt roligare om de släppte koden fri, så den kunde blomma ut totalt. Det skulle gynna dem också, tror jag. Fast, det är säkert svårt att släppa sitt skötebarn eller det man har lagt de senaste årens alla pengar och resurser och tid på.  Det börjar närma sig för mig att köpa mig en projektor och jag längtar efter hur min TViX presterar på stor duk...
Postad 24 maj 2010 - 21:54
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Har det kommit en firmwire efter: 1.3.168?Jag har inte haft några problem hittills med denna, men om det kommit ut en som fungerar bättre än denna så får ni gärna länka mig till den. Jag har fått ordning på det mesta i form av: nätverk, ikoner, bakgrunder, fonts osv.
DSC_0003.jpg 39,71K
2 Antal nerladdningar
Redigerat av Glidtassen, 24 maj 2010 - 21:55.
Postad 26 maj 2010 - 13:11
Chabrall
-
Chabrall
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hej på er!
Kör TViXen sedan en rätt lång tid tillbaka nu. Allting fungerar fint med uppspelning och den tuggar verkligen allt.
Jag har dock fullt på min interna hdd och har därför kopplat till en extern också (via USB). Mitt problem med detta är att jag måste bläddra mellan de olika hårdiskarna istället för att ha ett gemensamt bibliotek. Jag vill alltså gå in i mappen Video/Filmer och där se de filmer jag har, på både den interna och externa hårddisken. Samma sak med Video/Serier o.s.v.
Har lagt in OpenTvix just ni och försöker hitta något sätt att lösa det den vägen, dock hittar jag bara hur man mountar via nätverket (inte vad jag vill göra)...
Någon som har något bra förslag så är jag ytterst tacksam....
Postad 26 maj 2010 - 15:48
Shagrath
-
Shagrath
-
Användare
-
-
185 inlägg
Någon som kan förklara lite småenkelt hur jag får tillgång till hårddisken på tvixen från datorn?
Mvh
Postad 26 maj 2010 - 15:59
dj_komodo
-
dj_komodo
-
Beroende
-
-
1 194 inlägg
Någon som kan förklara lite småenkelt hur jag får tillgång till hårddisken på tvixen från datorn?
Mvh
du kopplar tvixen å datorn med en usb sladd, sätter i gång tvixen och på tvixens skärm ska det stå "USB mode" och tvixen ska ploppa upp på datorn som vilken extern hårddisk som helst...
Redigerat av dj_komodo, 26 maj 2010 - 16:07.
Postad 26 maj 2010 - 17:11
penke62
-
penke62
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Mvh
Eller så kör du över nätverket.
Postad 26 maj 2010 - 18:54
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Mvh
Använd Map network drive. \\Tvixens IP-adress\tvixhd1 Användare: tvixhd1 Lösenord: tvixhd1
Postad 26 maj 2010 - 19:01
dj_komodo
-
dj_komodo
-
Beroende
-
-
1 194 inlägg
Ska du föra över stora filer så rekommenderar jag USB metoden... Visst fungerar nätverksmetoden, men att flytta stora filer från datorn till tvixen skulle ta år å dar...
Postad 27 maj 2010 - 15:45
Shagrath
-
Shagrath
-
Användare
-
-
185 inlägg
Jag har både tvixen och datorn kopplade via samma router i ett stjärnnät. Kan spela upp filer från datorn i tvixen men det jag är ute efter är att tanka ner direkt till hårddisken som sitter i tvixen FRÅN datorn. hur gör jag det på bästa, och lättaste, sätt?
Mvh
Postad 27 maj 2010 - 16:20
dj_komodo
-
dj_komodo
-
Beroende
-
-
1 194 inlägg
Jag har både tvixen och datorn kopplade via samma router i ett stjärnnät. Kan spela upp filer från datorn i tvixen men det jag är ute efter är att tanka ner direkt till hårddisken som sitter i tvixen FRÅN datorn. hur gör jag det på bästa, och lättaste, sätt?
Mvh
läste du inte mitt svar till dig eller?
Postad 27 maj 2010 - 18:15
Shagrath
-
Shagrath
-
Användare
-
-
185 inlägg
Men läste du inte vad jag frågade om?
Kan inte dra en usb kabel på 10 meter för att föra över filer från rum till rum när jag har ett stjärnnät där jag har nätverksuttag i varje rum. Går det inte att tanka ner direkt till den hårddisken via nätverket från datorn som det går om jag skulle koppla in en vanlig dator istället för tvixen?
Postad 27 maj 2010 - 18:20
dj_komodo
-
dj_komodo
-
Beroende
-
-
1 194 inlägg
ok, det skrev du inte i din fråga 
å sånna fall gör du som Depeche sa och för över dem genom nätverket...
Postad 27 maj 2010 - 22:16
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Jag har kunnat flytta större filer via nätverket, men kan det inte längre. Min dator får ett bryt när jag försöker, och efter en stund blir det att tvångsavsluta försöket. Jag väljer att hämta min TVIX från tv-bänken och placerar den vid datorn och för över via firewire. Jag har inte testat nätradio, eller liknade tjänster än.
Men jag tycker att ljudkvaliten i FLAC i mitt fall inte låter vidare bra. Nu kör jag visserligen ljudet ut via: HDMI+TV+RCA och sedan ned till min tvåkanlasförstärkare. Kanske jag skall fixa en bättre RCA och koppla direkt mellan TVIXEN och förstärkaren?
Har någon testat att köra TVIX genom en DAC?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|