* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
8037 svar till detta ämne
Postad 21 January 2009 - 23:19
d00mo
-
d00mo
-
Användare
-
-
106 inlägg
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Men varför köra NFS nu? SMB har ju blivit rejält uppsnabbat de två senaste FW-uppdateringarna. Bara att dela ut mappar i windows... Kanske kan vara något?
Det är nog ingen dum idé. Vilka är hastigheterna nuförtiden för nfs resp smb?
Postad 22 January 2009 - 08:32
Morphie
-
Morphie
-
Användare
-
-
108 inlägg
Kör YAMJ.
I brist på någon default funktion för att visa bilder istället för bara textlänkar följde jag Frovens råd och stoppade in YAMJ på min. Ser riktigt trevligt ut och slutligen kan den yngste välja film själv , yay  Det enda man kan klaga på är väl avsaknaden av många svenska barnfilmer från filmbiblioteket, men det är ju inte något fel i YAMJ. Om PCH bara kunde få någon sorts tag-bibliotek för att populera sina .htm sidor så vore det en ganska smal sak att fixa allt direkt på PCH:n utan behov av PC:n.. Hoppas det dyker upp framöver!
Postad 22 January 2009 - 13:36
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Håller med till viss del. Har haft min sedan julveckan 2007, stänger aldrig av den (tycker den tar för lång tid på sig att boota), har borrat massor av hål i locket (gjorde första dagarna när jag läste om alla som tyckte den gick varm) och jag älskar den. Personligen tror jag att de som köpte "tidigt" hade erfarenhet av mediaextenders i övrigt och kan leva med att det inte funkar lika enkelt som en standalone-dvdspelare (dvs plugga in ström, plugga in scart/component/HDMI and off you go). Jag har kanske ryckt strömsladden totalt 20ggr på denna tiden, och när jag har behövt rycka den har det oftast varit för att jag försökt ladda in någon userapp från NMTforumet som varit på ett tidigt betastadie vilket medfört upprepade sladdryckningar samma kväll.
Det kan tyckas vara lite väl egofixerat att ramla in i en tråd på 245 sidor och påstå att produkten i tråden är totalt värdelös. Tycker mig ha sett det senaste halvåret när "hypen" nått ut till "vanligt" folk att fler är väldigt missnöjda. Jag tror det beror på att de helt enkelt inte riktigt förstår vad det är för en produkt de köpt. Det finns i huvudsak två kategorier missnöjds:
#1: Ingenting funkar, allt strular, funkar ibland, måste starta om hela tiden. Dessa är nog generellt handhavandefel och delvis defekta produkter.
#2: Den är långsam, den är långsam, den är långsam, XBMC är bättre, XBMC, XBMC, XBMC....., Tvixen är bättre. Jag har två Xbox1 med XBMC och visst navigerar man fortare och "flashigare" där, MEN Xbox1 spelar inte 1080p. Dessutom sätter inte XBMC upp sig självt heller, även om de senare buildarna har blivit lite bättre.
Tvixen har väl ett "snappigare" gränssnitt som dessutom har ikoner i färg. Däremot verkar den inte vara direkt buggfri den heller.
Långt och svamligt såhär på lunchen............. //P
Nog kan jag hantera produkten allt. Är nätverkstekniker sedan många år tillbaks och kan vända in och ut på poppen i sömnen. Har dessutom en Tvix som funkar betydligt bättre. Tröttsam argumentering ni kör med när ni hela tiden misstror folk som har problem. Vad fanken gör ni då här på forumet till o börja med?! Mitt syfte med inlägget var endast att upplysa presumtiva köpare om att man kan få exemplar som funkar skit. Meningen med inlägget var inte att schaffsa med folk som vägrar inse att andra kan ha problem med produkten (trots att man hanterar den som man ska). Olika exemplar i kombination med olika IT miljörer skapar unika kontexter och Poppen funkar bevisligen inte bra i alla dessa sammanhang. Det är det som är dåliga med produkten. Själv fick jag rycka strömmen 20-30 ggr under mitt första dygn. Men det är kanske lagom och helt OK för en produkt på marknanden enligt er?! Skulle va kul o höra hur er pipa låter den dag ni själva får tag i et ex från en dålig batch. Ha ett härligt liv
Postad 22 January 2009 - 15:59
froven
-
froven
-
Användare
-
-
137 inlägg
Nog kan jag hantera produkten allt. Är nätverkstekniker sedan många år tillbaks och kan vända in och ut på poppen i sömnen. Har dessutom en Tvix som funkar betydligt bättre. Tröttsam argumentering ni kör med när ni hela tiden misstror folk som har problem. Vad fanken gör ni då här på forumet till o börja med?! Mitt syfte med inlägget var endast att upplysa presumtiva köpare om att man kan få exemplar som funkar skit. Meningen med inlägget var inte att schaffsa med folk som vägrar inse att andra kan ha problem med produkten (trots att man hanterar den som man ska). Olika exemplar i kombination med olika IT miljörer skapar unika kontexter och Poppen funkar bevisligen inte bra i alla dessa sammanhang. Det är det som är dåliga med produkten.
Själv fick jag rycka strömmen 20-30 ggr under mitt första dygn. Men det är kanske lagom och helt OK för en produkt på marknanden enligt er?! Skulle va kul o höra hur er pipa låter den dag ni själva får tag i et ex från en dålig batch. Ha ett härligt liv
Det enda som var direkt riktat mot ditt inlägg var följande rad : "Det kan tyckas vara lite väl egofixerat att ramla in i en tråd på 245 sidor och påstå att produkten i tråden är totalt värdelös." Om bägge dina PCH var defekta är det väl nästan att anse som en "freak accident" ? Men om det enl vad du lite luddigt misstänker ovan (min tolkning iaf) kan vara något i ditt nätverk/kontext som orsakar problem skulle det vara intressant att försöka reda ut vad det kan vara. Det kanske faktiskt finns någon gemensam nämnare som gör att folk får problem. Sedan tror jag inte det är någon som anser att 30 sladdryckningar ens per månad är ok, än mindre på 2 dagar. Mina erfarenheter av Tvix (4000 gammal jag vet) är att den var ännu buggigare. Jag var jättenöjd med den ändå, för jag slapp bränna skivor hela tiden. //P I brist på någon default funktion för att visa bilder istället för bara textlänkar följde jag Frovens råd och stoppade in YAMJ på min. Ser riktigt trevligt ut och slutligen kan den yngste välja film själv , yay 
Det enda man kan klaga på är väl avsaknaden av många svenska barnfilmer från filmbiblioteket, men det är ju inte något fel i YAMJ.
Om PCH bara kunde få någon sorts tag-bibliotek för att populera sina .htm sidor så vore det en ganska smal sak att fixa allt direkt på PCH:n utan behov av PC:n.. Hoppas det dyker upp framöver!
Told you so //P
Postad 22 January 2009 - 17:23
Unregistered45bb8ac2
-
Unregistered45bb8ac2
-
Användare
-
-
123 inlägg
Du vill alltså kunna trycka på applicationikonen och få det att funka direkt såsom det gör via MyIhome ? Kolla här Index det finns en hel dröse med trådar om hur/var man sätter index.htm. Återkom när du löst det så kan jag kopiera din lösning :-) //P
som jag skrev tidigare, så har jag testat en hel drös med olika varianter, programmering, indexeringar etc. har inte fått till det på ett bra sätt, tyvärr.... min tanke var att, jag, skulle "kopiera" lösningar från någon som kunde
Postad 22 January 2009 - 18:59
makkk
-
makkk
-
Rookie
-
1 inlägg
Tjena,
Är grymt sugen på en popcorn, men har valt att avvakta lite. Vill nämlingen kunna använda mig av spotify i min mediaspelare, går det på denna? Någon som vet om det kommer att komma, eller om det finns någon annan mediaspelare att rekomendera isåfall?
Tacksam för svar
Postad 22 January 2009 - 19:57
Morphie
-
Morphie
-
Användare
-
-
108 inlägg
Ni som använder YAMJ, hur gör ni när ni har en film i flera olika format?
Själv har jag ofta DIVX varianter av filmer för att lägga på minnespinne och ta med på resor etc.. Men hemma tittar jag såklart oftast på en .iso/.img
Ett alternativ är såklart att helt enkelt bara flytta ut de grusiga varianterna i någon folder som jag inte indexerar.. Men samtidgt vill jag kunna se att jag har dem
Postad 23 January 2009 - 01:26
Unregisteredea9b4b77
-
Unregisteredea9b4b77
-
Användare
-
-
145 inlägg
Jag har en a-100 för uppspelning av videofiler
Och skulle vilja ha en hårddisk antingen intern eller via usb till den
Och jag undrar då om det finns något som gör att istället för en ikon så ser man filmomslaget och även kanske välja att sortera efter genre?
Samt vilket är bäst med tanke på ljudnivå och livslängd på a-100an och hårddisken?
Vill gärna ha tips på lämplig disk som klarar en heldel high definition material utan att lagga
Redigerat av Unregisteredea9b4b77, 23 January 2009 - 01:28.
Postad 23 January 2009 - 01:56
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
alltså nu behöver jag snabb hjälp jag upgraderade FW nyss och nu kommer jag bara inte för bi lösenords skärmen då jag försöker komma åt den från windows förut har det alltid vart anv: NMT och lösen: 1234 vad e det nu i nya FW försöker hur många gånger som hällst och de funkar inte har aldrig ändrat lösen heller
Postad 23 January 2009 - 07:55
Morphie
-
Morphie
-
Användare
-
-
108 inlägg
Jag har en a-100 för uppspelning av videofiler Och skulle vilja ha en hårddisk antingen intern eller via usb till den Och jag undrar då om det finns något som gör att istället för en ikon så ser man filmomslaget och även kanske välja att sortera efter genre?
Det finns inget inbyggt stöd för ikoner för filmer, men YAMJ har rekommenderats tidigare i tråden och efter att precis ha installerat det är jag mycket nöjd i väntan på en core implementation (som inte ser ut att komma).
Postad 23 January 2009 - 09:23
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Duckface21:NMT ska väl vara med små bokstäver: nmt Har i alla fall funkat för mig med samma gamla goda lösen o anv namn! Hoppas det löser sig!
Postad 23 January 2009 - 12:29
Unregistered79ea5573
-
Unregistered79ea5573
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Jag har ett konstigt problem som har hängt med ett tag. Det nya firmwaret kunde inte heller fixa det. Över SMB så får jag "Request cannot be processed" ("Förfrågan kan inte utföras") när jag försöker gå in i vissa mappar. För närvarande två stycken.
Den ena innehåller en Dark Knight mkv (The.Dark.Knight.2008.720p.BluRay.DTS.x264-ESiR.mkv) och den andra ett antal avier av Leila bakar. Inga filer innehåller några andra tecken än a-z, 0-9 samt - och . Det finns inte heller några blanksteg i filerna.
Kör jag via myihome funkar det perfekt. Vad kan det vara för fel? Är det filerna eller något annat som strular tror ni.
Jag vill gärna lösa smb-frågan för då kan jag dela ut en extern hårddisk via routern och slipper därför ha datorn på när jag ser film.
Postad 23 January 2009 - 14:36
Unregistered45bb8ac2
-
Unregistered45bb8ac2
-
Användare
-
-
123 inlägg
Jag har ett konstigt problem som har hängt med ett tag. Det nya firmwaret kunde inte heller fixa det. Över SMB så får jag "Request cannot be processed" ("Förfrågan kan inte utföras") när jag försöker gå in i vissa mappar. För närvarande två stycken. Den ena innehåller en Dark Knight mkv (The.Dark.Knight.2008.720p.BluRay.DTS.x264-ESiR.mkv) och den andra ett antal avier av Leila bakar. Inga filer innehåller några andra tecken än a-z, 0-9 samt - och . Det finns inte heller några blanksteg i filerna. Kör jag via myihome funkar det perfekt. Vad kan det vara för fel? Är det filerna eller något annat som strular tror ni. Jag vill gärna lösa smb-frågan för då kan jag dela ut en extern hårddisk via routern och slipper därför ha datorn på när jag ser film.
Jag tror att det är någon brandvägg som jäklas med dig, jag har vista + F-secure, Nu fungerar det utmärkt ,men innan jag ställde in brandväggen var det hur konstigt som helst , man kom in genom myihome men inte direkt via samba, kolla genom att stänga av eller ändra inställningar på brandväggarna som du har på datorn, kolla även att du har samba server aktiverad i popen, brukar vara aktiverad från början , men man vet aldrig, sedan är delning av mappar i op-systemet viktiga oxå, kan resultera att du inte kommer in i mappen , lycka till
Postad 23 January 2009 - 16:37
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Duckface21:
NMT ska väl vara med små bokstäver: nmt Har i alla fall funkat för mig med samma gamla goda lösen o anv namn!
Hoppas det löser sig!
det va nå fel på SMB startade om SMB så funkade det igen  dock skulle de väl fixa hdd spinups i den senaste fw? din spinnar likförbannat up i standby vilket resuterar i att jag får stänga av allt uton samba servern och myihome i pchn då spinnar den inte upp i standby jävligt iriterade
Redigerat av Duckface21, 23 January 2009 - 16:39.
Postad 23 January 2009 - 16:53
Unregistered79ea5573
-
Unregistered79ea5573
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Jag har ingen brandvägg bara den i routern och den ska väl inte störa trafik inom samma nätverk. Routern har 192.168.0.1 som ip och datorn som jag delar i från .0.125 och popcornen .0.115. Både datorn och poppen tillhör samma WORKGROUP. Någon sambaserver har jag inte aktiverad på poppen eftersom jag kör utan hårddisk i den.
Sen var jag nog lite otydlig. Jag delar ut en mapp som heter iso och i den har jag undermappar (filmer respektive serier). Och det är alltså en mapp i varje undermapp som inte funkar.
Postad 23 January 2009 - 18:19
Morphie
-
Morphie
-
Användare
-
-
108 inlägg
a) Någon som kan rekommendera en NAS som fungerar fint med PCH *och* Squeezebox?
Jag hade ju hoppats på en squeezeserver-light till PCH, men det ser ju inte ut att hända.
 Någon som fått till SVT play snyggt?
Postad 23 January 2009 - 19:21
Silly Bear
-
Silly Bear
-
Användare
-
-
102 inlägg
Nu är jag tillbaka med problemet att varenda film jag försöker spela bara börjar buffra sen hoppar det tillbaka till menyn igen
Har provat usb minne och via nätverket
Nu har jag även också downgradat till 3 andra firmwares och fortfarande samma skit!!!!
Börjar faktiskt bli otroligt less på den här dyngan, har inte funkar bra sen jag köpte den
Någon som har några sista tips innan jag kastar skiten i väggen och köper något som fungerar?
Postad 23 January 2009 - 19:36
K-E Larsson
-
K-E Larsson
-
Användare
-
-
186 inlägg
a) Någon som kan rekommendera en NAS som fungerar fint med PCH *och* Squeezebox?
Jag har en Qnap TS-109 Pro som jag streamar film till Poppen och musik till Squeezeboxen. Det är mycket enkelt att istallera Slimserver/SqueezeCenter på Qnapen. Du kan läsa mer på Qnaps forum om Qnap och Slimserver/SqueezeCenter. Nu finns också Pro II som har dubbelt så mycket minne som gamla Pro modellen och mer minne är alltid bra att ha när man kör SqueezeCenter på en NAS.
Redigerat av K-E Larsson, 23 January 2009 - 19:40.
Postad 23 January 2009 - 20:22
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Nu är jag tillbaka med problemet att varenda film jag försöker spela bara börjar buffra sen hoppar det tillbaka till menyn igen
Nu har jag även också downgradat till 3 andra firmwares och fortfarande samma skit!!!!
Börjar faktiskt bli otroligt less på den här dyngan, har inte funkar bra sen jag köpte den
Någon som har några sista tips innan jag kastar skiten i väggen och köper något som fungerar?
låter som du har en defekt pop... om du har probs via nätverkt så kan jag ställa fragan kör du half eller full duplex på nätverket i alla maskinerna? annars så e det troligen en defekt maskin du har
Postad 24 January 2009 - 00:59
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1138 inlägg
Jag har ett konstigt problem som har hängt med ett tag. Det nya firmwaret kunde inte heller fixa det. Över SMB så får jag "Request cannot be processed" ("Förfrågan kan inte utföras") när jag försöker gå in i vissa mappar. För närvarande två stycken. Den ena innehåller en Dark Knight mkv (The.Dark.Knight.2008.720p.BluRay.DTS.x264-ESiR.mkv) och den andra ett antal avier av Leila bakar. Inga filer innehåller några andra tecken än a-z, 0-9 samt - och . Det finns inte heller några blanksteg i filerna. Kör jag via myihome funkar det perfekt. Vad kan det vara för fel? Är det filerna eller något annat som strular tror ni. Jag vill gärna lösa smb-frågan för då kan jag dela ut en extern hårddisk via routern och slipper därför ha datorn på när jag ser film.
Jag skulle gissa att dina två kataloger (eller filerna däri) har fel rättigheter, dvs användaren som loggar in och ska hämta filerna har inte rättighet att göra det.
Postad 24 January 2009 - 01:04
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
det va nå fel på SMB startade om SMB så funkade det igen dock skulle de väl fixa hdd spinups i den senaste fw? din spinnar likförbannat up i standby vilket resuterar i att jag får stänga av allt uton samba servern och myihome i pchn då spinnar den inte upp i standby jävligt iriterade
Jag har samma problem nu men jag har försökt starta om allt i nmt apps och inget funkar. Någon som hört något?
Postad 24 January 2009 - 01:26
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Jag har samma problem nu men jag har försökt starta om allt i nmt apps och inget funkar.
Någon som hört något?
ahh riktigt så lätt va det inte för mig heller sa den korta ver bara testa detta: tabort lösenordet helt på popen typ gå in där du ändrar lösen och knappa in ditt nuvarande lösenord o lämna övriga fält tomma starta sen om popen då den startat stäng av alla apps och starta om igen nu starta det du behöver igen och starta om. testa sen om de funkar funkar det så kan du mata tillbaka lösenordet eller lämna det tomt om du vill. kan säga det e ett ###### krångel men så fick jag det att funka. nu spinnar inte hdd upp mer annat då jag vill att den ska och SMB funkar som den ska igen... låter som de har fått in en bug i senaste FW för så här ska de inte va
Redigerat av Duckface21, 24 January 2009 - 01:29.
Postad 24 January 2009 - 01:33
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1138 inlägg
Nån gång då och då hamnar min PCH också i läget att den buffrar i några sekunder men sedan hoppar tillbaka till menyn. Att dra ur sladden några sekunder har då alltid hjälpt. Några sista tips: * Starta en sniffer på din server-burk och se om det uppstår konstiga fördröjningar eller nätverksfel typ IP-konflikt, asynkron routing, tappade paket, etc. * kolla om det går lika dåligt att spela upp mp3:or/bilder * kolla video-inställningarna och att du [sparat] ner dem med rätt videoformat och rätt utgång (ej auto). ...Om allt annat misslyckas, stoppa i en intern hårddisk istället.
Postad 24 January 2009 - 09:11
Unregistered45bb8ac2
-
Unregistered45bb8ac2
-
Användare
-
-
123 inlägg
Jag har ingen brandvägg bara den i routern och den ska väl inte störa trafik inom samma nätverk. Routern har 192.168.0.1 som ip och datorn som jag delar i från .0.125 och popcornen .0.115. Både datorn och poppen tillhör samma WORKGROUP. Någon sambaserver har jag inte aktiverad på poppen eftersom jag kör utan hårddisk i den. Sen var jag nog lite otydlig. Jag delar ut en mapp som heter iso och i den har jag undermappar (filmer respektive serier). Och det är alltså en mapp i varje undermapp som inte funkar.
Om vi tänker oss att det är fildelningsrättigheterna som jäklas med dig så kan du kolla så här,(jag har vista så det är den som jag förklarar) Jag har i vissa fall varit tvungen att ´ge full fildelning hela vägen, här ett exempel. d:/hd-film/ film/iso .här är då en mapp och två undermappar, jag har gett full fildelning på alla 3 mapparna och på dessa har jag satt i behörigheter "alla" och medägare, Jag vet att det inte ska vara så ,men tyvärr, så i detta fall är det Vistan som jäklas med sitt inbyggda säkerhetssystem. om du inte har vista så kanske du kan prova i allafall. I vissa fall har jag fått plocka bort fildelningen och döpa om mappen till något annat namn, och sedan gå tillbaka till det tidigare med samma inställningar och då fungerar det. jag kan inte förklara varför det är så men konstigt är det. Vistan i ett nötskal. Lycka till.
Postad 24 January 2009 - 11:53
Unregistered55ace4d8
-
Unregistered55ace4d8
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Nu är nya firmwaren släppt. Jag upplever PCH som lite snabbare och att den är stabil. Jag har varit hemma ett par dagar i influensa så jag har hårdtestat genom att kolla igenom en packe DVD:isos.... Nu börjar den bli så bra som jag förväntade mig att den skulle vara när jag köpte den för ett halvår sedan. Någon annan med erfarenheter av nya firmwaren?
Postad 24 January 2009 - 12:41
Unregistered79ea5573
-
Unregistered79ea5573
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Om vi tänker oss att det är fildelningsrättigheterna som jäklas med dig så kan du kolla så här,(jag har vista så det är den som jag förklarar) Jag har i vissa fall varit tvungen att ´ge full fildelning hela vägen, här ett exempel. d:/hd-film/ film/iso .här är då en mapp och två undermappar, jag har gett full fildelning på alla 3 mapparna och på dessa har jag satt i behörigheter "alla" och medägare, Jag vet att det inte ska vara så ,men tyvärr, så i detta fall är det Vistan som jäklas med sitt inbyggda säkerhetssystem. om du inte har vista så kanske du kan prova i allafall. I vissa fall har jag fått plocka bort fildelningen och döpa om mappen till något annat namn, och sedan gå tillbaka till det tidigare med samma inställningar och då fungerar det. jag kan inte förklara varför det är så men konstigt är det. Vistan i ett nötskal. Lycka till.
Tack, det löste sig. Jag kör XP och kollade under fliken Säkerhet på mina utdelade mappar. Först och främst hade jag inte gäst-kontot aktiverat så det lade jag till på huvudmappen. Då fick alla mappar utom de två struliga (Dark Knight och Leila bakar) ett gäst-konto med fullständiga rättigheter. Så då fick jag lägga till det manuellt på de mapparna och nu funkar allt prima.
Postad 24 January 2009 - 14:41
Morphie
-
Morphie
-
Användare
-
-
108 inlägg
Skulle vilja lägga till en ny användare som får komma åt FTP samt kunna välja vilka foldrar som exponeras, men hittar nada.
Torrentklienten, hur använder man den?
Har försökt söka i forumen och googlat men utan resultat. Någon som har URL till beskrivningar?
Postad 24 January 2009 - 14:58
baffs
-
baffs
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Nu är nya firmwaren släppt. Jag upplever PCH som lite snabbare och att den är stabil. Jag har varit hemma ett par dagar i influensa så jag har hårdtestat genom att kolla igenom en packe DVD:isos.... Nu börjar den bli så bra som jag förväntade mig att den skulle vara när jag köpte den för ett halvår sedan. Någon annan med erfarenheter av nya firmwaren?
Jag använder intern hårddisk... Vid installationen av nya firmwaren gick allt ok tills den skulle installera nmt-applikationerna.. 2ggr kom källan felaktig upp och startade om. Då installerade den inte nmt överhuvudtaget, till sist fick jag formattera hårddisken och sen installera nmt. KUL. Vissa dvd-iso funkar inte, T.ex har jag master of the game 1,2 och 3 på hårddisken. 1:an funkar inte 2 och 3 funkar bra. Hårddisken snurrar HELA tiden fast Casgle är stoppad. Summarum, nya firmwaren SUGER! Iaf för min popcorn, det verkar nästan som att det är olika hårdvaror i boxarna. Man kan nästan hoppas det är så annars suger betatestarna något fruktansvärt. Jag körde tillbaka firmwaren från 23/10 igen, hårddisken vilar nu och master of the game 1 funkar som den ska. Det känns som om dom ändrar på så ###### mycket olika saker mellan firmwareuppdateringarna så att dom skapar massa nya bekymmer. Det vore bättre att dom koncentrerar sig på att fixa basicsaker först och sen riktar in sig på en sak i taget med lulllullet. Funderar på en HTPC istället.
Postad 24 January 2009 - 15:01
Unregistered035dce0b
-
Unregistered035dce0b
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
Jag tycker popcornen funkar så bra så ja funderar på en till å att sälja htpcn då ja inte har användning av dator i vardagsrumet.
Postad 24 January 2009 - 17:40
Unregistered55ace4d8
-
Unregistered55ace4d8
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Jag får justera mitt första omdöme... packen DVD-isos jag körde var en serie, när jag testar runt bland andra DVD- isos funkar de flesta men några funkar inte. Dessa som inte funkar är jag 100% säker på att de funkade innan firmware uppgraderingen. Kul med uppdateringar, men inte när "basfunktionalitet" försvinner, backar till föregående firmware.
Redigerat av Unregistered55ace4d8, 24 January 2009 - 18:26.
Postad 24 January 2009 - 19:30
boegas
-
boegas
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Har också problem efter uppdateringen...
Nästa alla .iso filer funkar utan problem men alla .img filer som fungerat innan bara hackar så man får pausa sen funkar det en stund sen pausa igen osv...
Har inte ändrat något i setupen förutom uppdaterat popen...
Någon som har en lösning....
Postad 24 January 2009 - 21:35
PiZZaMaN
-
PiZZaMaN
-
Forumräv
-
-
614 inlägg
Har också problem efter uppdateringen... Nästa alla .iso filer funkar utan problem men alla .img filer som fungerat innan bara hackar så man får pausa sen funkar det en stund sen pausa igen osv...
Har inte ändrat något i setupen förutom uppdaterat popen...
Någon som har en lösning....
ajdå låter inte bra. ska testa senare. skönt att resume funktion har kommit och automatisk hz inställning. även att man kan trycka tex 40 så hoppar den ned till mapp/fil 40 men hoppas på en förbättring där att den kanske kan hoppa fram till filmen "emil" om man trycker på "3" två gånger för bokstaven "e". vet dock inte om det är möjligt att programmera så. Lättare att veta första bokstaven på filmen man ska se än vilket nr den har. upplever spelaren som yttligare lite rappare efter uppdateringen å min funkar utmärkt. Streamar från HTPCn som kör vista via smb. den står igång 24/7 och jag kör utan hd. EDIT: har testat en film i .img nu (XIII) som är i pal och den funkade dock hackade den som att den spalades upp i 60hz. testade att ändra från 1080p/50 till /60 men ingen skillnad. auto frame sync (eller vad det nya heter) i pal/ntsc/24p var även inställt. kanske den inställningen tog överhanden och valdes fel. är extremt känslig för dåligt flyt i bilden.
Redigerat av PiZZaMaN, 25 January 2009 - 13:21.
Postad 24 January 2009 - 22:09
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Nog kan jag hantera produkten allt. Är nätverkstekniker sedan många år tillbaks och kan vända in och ut på poppen i sömnen. Har dessutom en Tvix som funkar betydligt bättre. Tröttsam argumentering ni kör med när ni hela tiden misstror folk som har problem. Vad fanken gör ni då här på forumet till o börja med?! Mitt syfte med inlägget var endast att upplysa presumtiva köpare om att man kan få exemplar som funkar skit. Meningen med inlägget var inte att schaffsa med folk som vägrar inse att andra kan ha problem med produkten (trots att man hanterar den som man ska). Olika exemplar i kombination med olika IT miljörer skapar unika kontexter och Poppen funkar bevisligen inte bra i alla dessa sammanhang. Det är det som är dåliga med produkten.
Själv fick jag rycka strömmen 20-30 ggr under mitt första dygn. Men det är kanske lagom och helt OK för en produkt på marknanden enligt er?! Skulle va kul o höra hur er pipa låter den dag ni själva får tag i et ex från en dålig batch. Ha ett härligt liv
Upplysningsvis stavas "schaffsa" med "tj" och ett "f"
Postad 25 January 2009 - 13:05
stenbrott
-
stenbrott
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Skulle inte det där med spin-up vara fixat i nya releasen...
Jag har fått det ännu värre... Nu går hårddisken igång 30s efter jag "stängt av" för att aldrig gå ner.
Tidigare så gick hårddisken igång bara ibland och då bara för några minuter.
Nu blir jag tvungen att dra sladden, J-vligt irriterande.
Postad 25 January 2009 - 13:50
baffs
-
baffs
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Skulle inte det där med spin-up vara fixat i nya releasen... Jag har fått det ännu värre... Nu går hårddisken igång 30s efter jag "stängt av" för att aldrig gå ner. Tidigare så gick hårddisken igång bara ibland och då bara för några minuter. Nu blir jag tvungen att dra sladden, J-vligt irriterande.
Jo det är ju fixat på syabasvis... hdd snurrar hela tiden. Inga mer irriterande spinups... Jag visste ju att den var i utvecklingsstadiet när jag köpte den men när elementära funktioner inte fungerar efter 1 år.. då kan det bara förklaras med ett ord, amatörer! Jag har inga problem med spinnups med 23/10 firmwaren, iaf inte efter man stängt av casgle.
Postad 25 January 2009 - 14:32
hirsman
-
hirsman
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Sen jag uppdaterade med den senaste FW så har jag inte kunnat mappa upp Popcorn-hårddisken på min PC. Jag får bara ett meddelande att det är fel lösenord. Jag såg att flera andra på forumet har fått samma fel.
Efter lite googlande har jag hittat lösningen (NAS = PCH):
Vista And Samba
I’m a big fan of NAS. When my laptop was stolen last year, it was thanks to all my files being on NAS that I could be sure that nothing sensitive was left on the HDD.
After switching to Vista, I found that I couldn’t access one of my NAS drives from within Vista. Even though I gave the correct username and password, I always got this error:
System error 86 has occurred. The specified network password is not correct.
Turns out this is a SMB (samba) negotiation “issue” with Vista. The solution is different depending on the version of Vista being used.
For Home Premium, use regedit to edit the registry for the following key: HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Lsa\LMCompatibilityLevel
Change the default of 0×3 (NTLMv2 only) to 0×1 (use NTLMv2 if available, or older versions if not) and reboot.
For Ultimate, run (Windows key + R) secpol.msc and go to “Local Policies > Security Options”. Find “Network Security: LAN Manager authentication level” and change the setting from “Send NTLMv2 response only” to “Send LM & NTLM - use NTLMv2 session security if negotiated”.
In google we trust... hehe..
Postad 25 January 2009 - 16:22
Dannee1
-
Dannee1
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Skulle inte det där med spin-up vara fixat i nya releasen... Jag har fått det ännu värre... Nu går hårddisken igång 30s efter jag "stängt av" för att aldrig gå ner. Tidigare så gick hårddisken igång bara ibland och då bara för några minuter. Nu blir jag tvungen att dra sladden, J-vligt irriterande.
Har du provat att stanna allt som du inte använder i NMT-appliktioner, funka för mig när ja stängde av de ja inte använde. Nu gör den i stort sett inga spin-ups när jag stängt av den och inte använder den. Kan även hjälpa att dra ut nätverkskabeln om du har en sådan och inte använder den till att streama, så den inte ligger o uppdatera så att säga..
Postad 25 January 2009 - 17:29
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Till alla som har problem med lösen.
Jag mappa en väg till popcornen med en annan beteckning och nu funkar det igen
Postad 26 January 2009 - 01:11
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
har lite problem här hoppas nån kan hjälpa mig sitter i o sätter ihop alla mina filmer med My Lil Movie jukebox men har problem med filmer som är .IMG kan man inte lägga in image filer och spela upp dem med gränsnittet med går alla filmer som e avi eller mkv att funka med inte image svara snabbt!!!
Postad 26 January 2009 - 03:02
Fnissse
-
Fnissse
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
a) Någon som kan rekommendera en NAS som fungerar fint med PCH *och* Squeezebox? Jag hade ju hoppats på en squeezeserver-light till PCH, men det ser ju inte ut att hända.
Någon som fått till SVT play snyggt?
Kör från en Synology 106e, och det bästa är att jag inte behöver "streama" på något sätt. Har bara gjort en vanlig hårddiskutdelning från ett konto i synologyn, poppen kan gå direkt in och läsa direkt från den, ingen dator behöver vara igång, bara poppen, nasen, och routern. (Kanske tv:n också!) Sen gjorde jag samma sak med DVD:n i lappen (delade ut den i nätverket), och behöver därmed ingen annan DVD, smidigt! Ett litet krokben för att få det hela att funka var det dock: Trodde att man skulle hitta innehållet på nasen direkt under 192.168.0.x, men så var det inte. Det visade sig att den korrekta strängen i stället skulle vara: 192.168.0.x/public !! Men sen var det bara att i poppen skriva in rätt användar id och lösen, och det funkar kanon!
Redigerat av Fnissse, 26 January 2009 - 03:04.
Postad 26 January 2009 - 15:17
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
ingen som vet hur jag ska göra ör att lägga till image filer eller dvd mapar i movie jukebox?
Postad 26 January 2009 - 17:03
Dannee1
-
Dannee1
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
ingen som vet hur jag ska göra ör att lägga till image filer eller dvd mapar i movie jukebox?
Provat och döpt om dom till .iso? Är verkligen ingen expert på de där, kör bara mina .mkv:P
Postad 26 January 2009 - 18:47
Unregistered45bb8ac2
-
Unregistered45bb8ac2
-
Användare
-
-
123 inlägg
Jag har fått för mig att modda min popcorn, det finns ett intressant moddning som Kurben presenterar då han byggt om från ata disk till sata. jag har varit i kontakt med honom då jag inte kan få det till att fungera så som han har byggt, alla saker så som kontrollerkort, hdd, kablar etc fungerar separat så där är det inte fel. Nåväl , till min fråga, Är det någon annan än kurben som har provat liknande moddningar och fått det till att fungera?
Mvh Micke
Postad 26 January 2009 - 19:01
K-E Larsson
-
K-E Larsson
-
Användare
-
-
186 inlägg
Kör från en Synology 106e, och det bästa är att jag inte behöver "streama" på något sätt.
Men det är precis det du gör...streama = spelaupp via nätverket.
Redigerat av K-E Larsson, 26 January 2009 - 21:04.
Postad 26 January 2009 - 22:56
whopp
-
whopp
-
Lärjunge
-
-
450 inlägg
Har försökt söka lite men har inte orkat läsa hela tråden så ber om ursäkt om detta har svarats på förr.
Jag har fått problem med nätverkssharesen.
Helt plötsligt appropå ingenting så kommer jag inte åt windows/SMB shares längre.
Jag har inte ändrat _någonting_ i mitt nätverk.
LLINK fungerar fortfarande.
Och jag kommer åt nätverkssharesen från olika datorer i nätverket.
Inte uppdaterat firmwaren heller, har helt enkelt inte ändrat på någonting.
Antingen får jag felmeddelandet "the bla bla could not be processed" eller "the share folder no longer exist"
Men som sagt, funkar finfint från datorer i nätet..
Håller på att bli helt galen här..
Är detta nån känd bugg eller dylikt?
Redigerat av whopp, 26 January 2009 - 22:58.
Postad 26 January 2009 - 22:57
Kurben
-
Kurben
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Jag har fått för mig att modda min popcorn, det finns ett intressant moddning som Kurben presenterar då han byggt om från ata disk till sata. jag har varit i kontakt med honom då jag inte kan få det till att fungera så som han har byggt, alla saker så som kontrollerkort, hdd, kablar etc fungerar separat så där är det inte fel. Nåväl , till min fråga, Är det någon annan än kurben som har provat liknande moddningar och fått det till att fungera? Mvh Micke
Har du testat med att helt sonika bara vända på IDE till sata kortet uppochner så att säga? Lyser dioden på IDE-SATA kortet? IDE-coupler stiften, vet du att dom får kontakt? Har du testat kortet på en PC? Det viktigaste av allt är kabeln, den MÅSTE se ut som följande: https://www.minhembi...c_id=223139.jpgAlltså båda kontakterna måste peka åt samma håll gör dom inte det så blir "vändningen" inte rätt. Strunta eller kapa bort "Styrningen" som sitter på kontakterna. Men detta beror också på vilket "kön" som din IDE-SATA konverter har. Min har HONA, precis som PCH-A100 har.
Redigerat av Kurben, 26 January 2009 - 23:02.
Postad 27 January 2009 - 03:38
Fnissse
-
Fnissse
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Men det är precis det du gör...streama = spelaupp via nätverket.
Kanske jag har fattat det hela fel, men vad jag förstår är det skillnad på att i olika aplikatoner, använda t.e.x. mediaspelaren för att dela ut till en x-box eller att använda ett server-program för att dela ut ur en databas som krävdes till t.e.x. pinnacle-spelarna, eller squeezeboxarna. Använde aldrig myiHome Server som skulle installeras på en pc, och med detta dela ut innehåll med. Men vad jag vet är det ungefär samma sak med det som till de ovan nämnda produkterna. Har ingen aning om vad det är för dataström som detta progg kör ut till poppen, eller de andra, men vad jag om än bristfälligt läst, är detta ett förfarande som har tagits fram av tillverkare som sony, philips, buggsoft mm.. Och vad jag förstår _är_ en vanlig hårdskive-utdelnig _inte_ samma sak. Ingen serverprogrammvara används, det går inte omvägen genom någon dator, det körs direkt från nasen, via routern, till poppen. Ingen dator, inga fläkar (den på nasen startar i princip aldrig), behöver vara igång. Vad jag vet används inte nasens UPnP protokoll heller vid en vanlig utdelning. När poppen läser från nasen är det således fullt likvärdigt med det som sker då en pc läser eller skriver från/till nasen. Är detta streaming? Är det också då det min pc gör när den skriver till den lokala hårdskivan? "Streamar" min processor ner till hårddisken?
Postad 27 January 2009 - 08:03
Kinta
-
Kinta
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Det är en sak jag har missat när de gäller NMT.
Många har en inbyggd torrentklient. Men vad händer om man tankar ner rar-filer? Klarar den att spela upp filerna utan att packa upp dom? Eller har NMT:n en inbyggd uppackningsfunktion? Eller kan de till och med vara så att jag måste packa upp filerna mha min dator via nätverket
Postad 27 January 2009 - 12:10
eMMMET
-
eMMMET
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Det är en sak jag har missat när de gäller NMT. Många har en inbyggd torrentklient. Men vad händer om man tankar ner rar-filer? Klarar den att spela upp filerna utan att packa upp dom? Eller har NMT:n en inbyggd uppackningsfunktion? Eller kan de till och med vara så att jag måste packa upp filerna mha min dator via nätverket
Om du installerar llink på din Popcorn så kan du spela upp filerna direkt från rar-arkivet.
Postad 27 January 2009 - 13:30
dalle
-
dalle
-
Forumräv
-
-
537 inlägg
Kanske jag har fattat det hela fel, men vad jag förstår är det skillnad på att i olika aplikatoner, använda t.e.x. mediaspelaren för att dela ut till en x-box eller att använda ett server-program för att dela ut ur en databas som krävdes till t.e.x. pinnacle-spelarna, eller squeezeboxarna. Använde aldrig myiHome Server som skulle installeras på en pc, och med detta dela ut innehåll med. Men vad jag vet är det ungefär samma sak med det som till de ovan nämnda produkterna. Har ingen aning om vad det är för dataström som detta progg kör ut till poppen, eller de andra, men vad jag om än bristfälligt läst, är detta ett förfarande som har tagits fram av tillverkare som sony, philips, buggsoft mm.. Och vad jag förstår _är_ en vanlig hårdskive-utdelnig _inte_ samma sak.
Skall vi vara strikta i terminologin är att läsa från en utdelad hårddisk kanske inte streaming. För riktigt renläriga skall klienten endast spela upp en dataström (som ofta kommer vi speciella protokoll och kryptering för att göra det svårt att spara strömmen och spela upp vid andra tillfällen). myiHome kör "riktig" streaming då data som skall spelas upp kommer via http(?). Vi PCH-användare är lite slarviga och använder "streaming" för all uppspelning av data som inte ligger på en egen hårddisk. Själv kör jag direkt mot utdelade diskar (SMB). Gränssnittet är lite "basic" men uppspelningsmässigt funkar SMB lika bra som "riktig" streaming. Vill du flashigare gränssnitt men slippa ha datorn igång kanske du kan hitta en version av YAMJ eller liknande som du kan köra direkt på din NAS (det är en liten dator det också...).
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|