* Officiell tråd - Optoma HD65 & HD71 *
1526 svar till detta ämne
Postad 26 mars 2008 - 23:01
meridian
-
meridian
-
Användare
-
-
158 inlägg
Fick inte heller några passande skruvar så jag har kört ett avsnitt Rome mot tapeten.
Uj uj, det är kärlek med stort format...
Satt tom och beundrade en blåskärm i megaformat som jag fick i windows
Ni som kör fråna dator, hur växlar ni mellan skärm/projektor?
När jag kopplade i projektorn så hade jag bild på båda men efter att ha stängt av skärmen för att tags projektortittande får jag inte tillbaka bilden på skärmen. Den beter sig som om den inte har någon insignal.
Postad 27 mars 2008 - 17:35
Unregistered04c8438c
-
Unregistered04c8438c
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Måste man mäta så himla exakt? Jag har 2,5 m mellan golv och tak och ca 320cm mellan väggarna (projektor-duk) ska använda en 90'' duk. Är det inte enklast att montera upp duken och sen hålla projektorn upp och ner och se så den fyller ut bilden? Tacksam för hjälp =)
Ingen som kan hjälpa mig? =( Måste man mäta ut innan man sätter upp duk och projektor?
Postad 27 mars 2008 - 18:10
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5 778 inlägg
Man kan mäta noga eller så gör man som du tänker, sätt upp duken och sen håller du bara projektorn så att du fyller hela bilden och där sätter du den. Det fungerar också men det är kanske inte så lätt att få projektorn just där den måste vara.
Postad 27 mars 2008 - 18:27
Beagle five
-
Beagle five
-
Mästare
-
-
2 523 inlägg
går ju att få en HC1100 för samma pengar nu så för er som är inne på att köpa ny billig proj så kan jag varmt rekommendera en sådan!
Postad 27 mars 2008 - 18:56
Unregistered04c8438c
-
Unregistered04c8438c
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Man kan mäta noga eller så gör man som du tänker, sätt upp duken och sen håller du bara projektorn så att du fyller hela bilden och där sätter du den. Det fungerar också men det är kanske inte så lätt att få projektorn just där den måste vara.
Okej tack för svaret! Men hur ska jag mäta då?
Postad 27 mars 2008 - 19:20
Unregisteredf68fa4d1
-
Unregisteredf68fa4d1
-
Användare
-
-
140 inlägg
Pröva denna länk http://www.optomaeurope.com/distancecalc.aspx
Postad 27 mars 2008 - 19:35
Unregistered699cc5a6
-
Unregistered699cc5a6
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Någon mer än mig som köpt erbjudandet från dustin med duk?
Plocka upp allting precis och det jag ser är att fästet är bara lämpat för väggmontering och inte tak + vägg. Fästet i instruktionen och vad den verkligen är är inte det samma. Stämmer inte heller på multibrackets hemsida..
Hur har ni löst det?
Postad 27 mars 2008 - 19:46
Unregistered04c8438c
-
Unregistered04c8438c
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Pröva denna länk http://www.optomaeurope.com/distancecalc.aspx
Det där är ju avstånd mellan duk och projektor, jag skulle vilja veta hur högt jag ska sätta projektorn...
Postad 27 mars 2008 - 20:47
abbe73
-
abbe73
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Tja! köpte också proj o duk på dustin home.Märkte att dukens infästningar inte stämde med instruktionen.Så det jag gjorde monterade krokar i taket ,skruvade av gavlarna på duken alltså infästningarna, krokade i fästena och skruvade på fästena igen på duken.Blev faktiskt riktigt bra.Hoppas du fattade
Postad 27 mars 2008 - 20:50
Unregisteredf68fa4d1
-
Unregisteredf68fa4d1
-
Användare
-
-
140 inlägg
Ok, ja då gör jag ett nytt försök. Pröva denna då.. http://www.optomausa.com/distancecalculator.asp
Postad 27 mars 2008 - 22:21
Unregistered699cc5a6
-
Unregistered699cc5a6
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Tja! köpte också proj o duk på dustin home.Märkte att dukens infästningar inte stämde med instruktionen.Så det jag gjorde monterade krokar i taket ,skruvade av gavlarna på duken alltså infästningarna, krokade i fästena och skruvade på fästena igen på duken.Blev faktiskt riktigt bra.Hoppas du fattade 
Tja Jag fixade andra fästen till den hade några fina stålvinklar.. men när allt var uppsatt så rulla jag ner duken det gick väldigt trögt.. Sen när jag skulle rulla upp duken igen så gick det inte, sen helt plötsligt small det när när man försökte få upp den, så nu sitter man med en projektor utan duk som måste reklameras.. känns ju lite sådär faktiskt. Vad är bäst ringa dustin imorgon eller direkt till multibracket? bör ju ringa dustin först iom de som levererade.. men vill ju få problemen lösta så fort som möjligt.
Postad 27 mars 2008 - 22:46
Unregistered04c8438c
-
Unregistered04c8438c
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Ok, ja då gör jag ett nytt försök. Pröva denna då..
http://www.optomausa.com/distancecalculator.asp
Tack, min "offset"(?) blev 21.3 cm, vad menas med det?
Postad 28 mars 2008 - 09:46
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5 778 inlägg
Ok, ja då gör jag ett nytt försök. Pröva denna då..
http://www.optomausa.com/distancecalculator.asp
Tack, min "offset"(?) blev 21.3 cm, vad menas med det?
Med offsett menas den vertikala förskjutningen från linsen. Om du tex har linsen på 230cm höjd så kommer bilden att börja på 208,7 cm, (om man har projetorn upp och ner dvs). Så alltså, i mitt fall ville jag att bilden skulle börja 70cm från golvet och vara 104" stor, samt projektorn liggandes upp och ner på en hylla på väggen. Jag har 260cm i takhöjd. Offset vid 104" är 24,6 cm, bilden kommer att bli 130cm hög. Då räknar jag bort 200 (70+130) från 260, kvar blir 60. Detta är avståndet som är kvar från bildens överkant till taket. För att nu ta reda på hur högt upp projektorn ska sitta måste jag räkna bort offset. Dra bort 24,6 från 60 och du får 33,4. LINSEN ska således sitta 33,4cm från taket (eller 226,6 cm från golvet om du så vill), om bilden ska börja 70cm från golvet och vara 104" stor.
Redigerat av ekon, 28 mars 2008 - 09:51.
Postad 28 mars 2008 - 10:59
herge
-
herge
-
Användare
-
-
203 inlägg
sådär nu har man fått upp projektoraset i taket, saknas bara lite snygg dragning av strömmen.
Tycket det är riktigt bra skärpa på¨denna projje jämfört med min gamla panna pt-ae700 men den e ju också lite äldre. Ljusstyrkan är mycket bra och man kan lätt kolla på projektorn utan gardiner nere mitt på dagen.
Det enda negativa såhärlångt är att jag tycket en är lite högljudd och SJUKT dåliga zoomegenskaper vilket innebär jobbig placering, fick borra om fästet i taket så nu ser taket ut som ett maskbo
Tog den på Hifi-klubben med deras braiga garanti så det hela slutade på ca. 8500:-, helt OK pris!
Ska fixa till alla sladdar o.s.v. någon dag och sen slänger jag upp lite bilder i galleriet
Postad 28 mars 2008 - 11:21
Lugge
-
Lugge
-
Användare
-
-
100 inlägg
Hallå allihopa!
Jag var å köpte en Optoma HD65 häromdagen och har nu testat den i ett par dagar... Innan hade jag en Sanyo z3 som jag har jämfört med under denna tiden. Jag är låååååååååångt ifrån kunnig när det gäller hemmabio men jag har märkt ett par saker om jag skulle vilja informera andra intresserade om och bolla med er som redan har projektorn.
1. Det är väldigt svårt att placera HD65 så att bilden blir absolut superperfekt 16:9 efter min duk vilket inte alls är svårt med z3 (och jag känner till offset). Det räcker med minsta lilla så blir bilden fel och keyston hjälper bara på själva signalbilden och inte på projektorbilden (dvs."ljuset" som projektorn skapar på duken), vilket resulterar i att det lyser på ramen nedtill eller upptill om man inte får till det :-( Efter väldigt mycket pill har jag dock fått den nästintill perfekt :-)
2. Jag tycker bilden på hd65 är lite suddig, jobbig att se på i rörelse, i jämförelse med z3, hur kan det komma sig? Jag har även sett en del VB i rörelser som jag inte ser med samma signal på z3. Dock är bilden mycket bättre i stilla scener än z3! Mycket klarare färger, mer 3D/djupare och mycket bättre svärtan (inte lika dimmig som z3)! :-)
3. Regnbågseffekten ser jag ibland när jag sneglar bort från bilden men inget jag egentligen stör mig på.
4. Skumt är det också att signalbilden (filmer och tv) är lite till höger på själva projektorbilden (dvs."ljuset" som projektorn skapar på duken) och detta går inte att ställa in med inställningen där man kan flytta bilden i sidled för då flyttas även projektorbilden och hamnar på ramen :-( Detta problem har jag inte med z3. Varför är det så?
5. Jag kan inte alls få lika stor bild på hd65 som på z3 och det gäller både den optiska och digitala zomen. Med z3 kan jag max få runt 110" och med hd65 max 90". När det gäller den digitala zomen så blir bilden mycket smalare på hd65 (med samma dukmått) än på z3 som fyller upp bilden mer på höjden (vilket skapar en mycket större bild) vilket även gör bilden bättre på z3 då hd65 gör allt bredare än det ska vara. Går det att få bilden större på höjden med hd65?
6. När jag kollar på någonting så är själva "projektorbilden" några cm större än filmbilden (vet inte hur jag ska förklara det men jag hoppas att ni förstår) på hd65, varför fyller den inte ut hela? Jag har testa dvd-filmer & tv-serier och det gäller samma för dem båda.
Vad har ni för reflektioner angående dessa aspekter? Tacksam för lite feedback :-)
Postad 29 mars 2008 - 07:57
LLL_Växjö
-
LLL_Växjö
-
Användare
-
-
139 inlägg
Var och kollade på HD65:an igår och jag blev väldigt imponerad av bilden.Då körde vi ändå bara DVD, men från en fin spelare och det blev verkligen kanon.Har sett Z4 ,TX300 och AW15 innan dock inte i samma rum men har inte blivit lika imponerad av dom.
Ang. RBE så blev jag lite snurrig första minuten men det gick över snabbt.Kan ha varit ovant för ögonen med DLP eller nått , är dock långt ifrån 100 på att det berodde på bilden... Såg lite RBE på texten när jag ansträngde mig men inte på själva bilden.
Lutar åt köp ,helt klart.
Postad 29 mars 2008 - 09:07
Zeaed
-
Zeaed
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
sådär nu har man fått upp projektoraset i taket, saknas bara lite snygg dragning av strömmen.
Tycket det är riktigt bra skärpa på¨denna projje jämfört med min gamla panna pt-ae700 men den e ju också lite äldre. Ljusstyrkan är mycket bra och man kan lätt kolla på projektorn utan gardiner nere mitt på dagen.
Det enda negativa såhärlångt är att jag tycket en är lite högljudd och SJUKT dåliga zoomegenskaper vilket innebär jobbig placering, fick borra om fästet i taket så nu ser taket ut som ett maskbo 
Tog den på Hifi-klubben med deras braiga garanti så det hela slutade på ca. 8500:-, helt OK pris!
Ska fixa till alla sladdar o.s.v. någon dag och sen slänger jag upp lite bilder i galleriet 
Fördelar att zooma?
Postad 29 mars 2008 - 13:04
Zeaed
-
Zeaed
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Har kört över 100 timmar nu och kör via datorn när jag kör film
Kör med dessa inställningar
(Om man inte kör vid pc kanske man får ändra bildläge/ljusmättnad?)
Bildläge: TV
(Dessa 3 kan variera)
Kontrast 2
Ljusstyrka -2
Skärpa -15
Ljusmättnad: PC
brilliantcolor: 0
Truevivid: o
Image Al: av
RGB Gain:
Gain röd: 0
Gain grön: -5
Gain blå: -7
röd -7
grön -1
blå 0
Körde Star Wars 5 på 110" igår och helt mörklagt. De scener med panoreringar i rymden med flygobjekt är mäktigt. Speciellt den med årtusende falkon åker ifrån stjärnkrossare?
Stridsscenen med rouge skeppen får man nästan känslan av att man själv flyger med på 110" The Bigger The Better
Postad 30 mars 2008 - 16:31
Lugge
-
Lugge
-
Användare
-
-
100 inlägg
Så nu har man testat och fixat lite med inställningarna och allt som jag tidigare skrev om har jag fixat förutom att det är väldigt mycket VB
Har ni andra det med? Kan det vara någon inställning? Jag har en gammal xbox kopplad till projjen via komponent. Jag har märkt att när jag sätter på projektorn så står det att den hittat en signal 576i kan det ha något att göra med det och hur fixar man det isf?
Postad 30 mars 2008 - 17:46
snutstrut
-
snutstrut
-
Användare
-
-
147 inlägg
Xbox har väl aldrig varit någon suverän källa att visa dvd ifrån? Kan det ha med det?
Postad 30 mars 2008 - 18:06
Lugge
-
Lugge
-
Användare
-
-
100 inlägg
Xbox har väl aldrig varit någon suverän källa att visa dvd ifrån? Kan det ha med det?
Jo det kan kanske stämma men detsamma gäller när jag visar från hårddisken.
Postad 31 mars 2008 - 01:16
meridian
-
meridian
-
Användare
-
-
158 inlägg
Hjälp, nu får jag ingen rörlig bild från datorn.
Direkt ut lådan provade jag att koppla in projektorn. Fick helt ok bild och körde ett avsnitt av Rome (.avi) på VLC. Nu har jag fått upp den i taket och datorbilden får jag fram men ingen "rörlig" bild, dvs i VLC. På vanliga datorskärmen rullar den, fattar bara inte varför projektorn inte visar den...? Den visar VLC fast med svart ruta
Vad är fel?
Postad 31 mars 2008 - 07:05
erito
-
erito
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
fel inställning i datorn. primär bildskärm visar filmen så du måste ändra det. kan ändras på annat sätt också men det är nog det enklaste.
Postad 31 mars 2008 - 12:39
meridian
-
meridian
-
Användare
-
-
158 inlägg
fel inställning i datorn. primär bildskärm visar filmen så du måste ändra det. kan ändras på annat sätt också men det är nog det enklaste.
Det funkade när jag provade att byta upplösning. Kör en http://www.samsung.c...21_40/242mp.asp i 1920 x 1200 normalt sett. När jag ändrade till 1920 x 1080 funkar film på projjen, men... då får jag ingen bild på monitorn istället. Under "kontrollpanelen>bildskärm>egenskaper för bildskärm" går det att växla mellan två olika bildskärmar med olika upplösning men den funkar så där... verkar kräva omstart för att få tillbaka den vanliga skärmen ordentligt nu. Har fått upp bakgrundsbilden men inget annat i windows syns. Vad har ni andra som kör från dator för lösning?
Postad 31 mars 2008 - 17:59
Viliam
-
Viliam
-
Rookie
-
9 inlägg
vad har du för grafikort?
jag har ett 7800gtx som jag kör dvi-->hdmi direkt till projektorn. Finns en bra funktion i ntune där du kan köra olika upplösningar genom "dualview". Har 1680* 1050 på min 22" fujitsu-siemens och native på hd65:an alltså 1280*720.
Drar helt enkelt bilden till höger för att få upp den till projektorn, sen är det bara att köra fullskärm och den anpassar sig efter projektorns upplösning.
Jobbigast är att man måste använda så förbannat många olika spelare för olika filformat. Kör cccp codec pack för tillfället med zoomplayer,mediaplayer classic,vlc,nero showtime och mediaplayer.
Nån som har förslag till bra allround-spelare?
Postad 31 mars 2008 - 18:14
snutstrut
-
snutstrut
-
Användare
-
-
147 inlägg
någon som läst nya Hemmabiotidningen? Kändes ju inte som de älskade HD65 precis. De menar precis som hemmabiobutiken att HD70 var en bättre apparat...
Postad 31 mars 2008 - 21:19
BBQ
-
BBQ
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Det funkade när jag provade att byta upplösning. Kör en http://www.samsung.c...21_40/242mp.asp i 1920 x 1200 normalt sett. När jag ändrade till 1920 x 1080 funkar film på projjen, men... då får jag ingen bild på monitorn istället.
Under "kontrollpanelen>bildskärm>egenskaper för bildskärm" går det att växla mellan två olika bildskärmar med olika upplösning men den funkar så där... verkar kräva omstart för att få tillbaka den vanliga skärmen ordentligt nu. Har fått upp bakgrundsbilden men inget annat i windows syns.
Vad har ni andra som kör från dator för lösning?
Prova detta program: http://www.realtimesoft.com/ultramon/Ett måste om man har 2 eller fler skärmar.
Postad 31 mars 2008 - 22:19
meridian
-
meridian
-
Användare
-
-
158 inlägg
vad har du för grafikort?
jag har ett 7800gtx som jag kör dvi-->hdmi direkt till projektorn. Finns en bra funktion i ntune där du kan köra olika upplösningar genom "dualview". Har 1680* 1050 på min 22" fujitsu-siemens och native på hd65:an alltså 1280*720. Drar helt enkelt bilden till höger för att få upp den till projektorn, sen är det bara att köra fullskärm och den anpassar sig efter projektorns upplösning.
Jobbigast är att man måste använda så förbannat många olika spelare för olika filformat. Kör cccp codec pack för tillfället med zoomplayer,mediaplayer classic,vlc,nero showtime och mediaplayer.
Nån som har förslag till bra allround-spelare?
Har ett X800 GTO2
Postad 01 april 2008 - 10:22
t93pan
-
t93pan
-
Beroende
-
-
1 117 inlägg
någon som läst nya Hemmabiotidningen? Kändes ju inte som de älskade HD65 precis. De menar precis som hemmabiobutiken att HD70 var en bättre apparat...
Vad tyckte de var bättre på HD70? Och tycker hemmabiobutiken att HD70 är bättre? Var kan man läsa det? Intresserad!
Redigerat av t93pan, 01 april 2008 - 10:28.
Postad 01 april 2008 - 15:40
snutstrut
-
snutstrut
-
Användare
-
-
147 inlägg
Vad tyckte de var bättre på HD70? Och tycker hemmabiobutiken att HD70 är bättre? Var kan man läsa det? Intresserad!
Hemmabiobutiken har sagt till mig via mail att de anser HD70 vara en bättre projektor med bättre bild. I hemmabiotidningen skriver de att " HD70 ersätts i viss mån av HD65, men HD70 vill vi minnas som en skarpare projektor". De klagar på att det bla svårt att få fram naturliga hudfärger med HD65. Bilden blir lätt onaturlig. Inställningarna tycker de är krångliga.Testvinnare under 10 000 blev Mitsubishi HC1100. Det ska enligt dem vara rätt självklart. Idag kostar en sådan 8000.
Redigerat av snutstrut, 01 april 2008 - 15:58.
Postad 01 april 2008 - 16:02
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Vi distribuerar bägge modeller i Sverige, så jag borde ju veta.  HD65 är på alla parametrar en bättre projektor än HD70, möjligtvis med undantag av att HD70 kanske hade en något lite bättre skärpa tack vare möjligtvis något bättre optikval. Annars vinner HD65 vad gäller ljusflöde, gråskala och färger överlag, samt att svärtan känns djupare och kontrasten högre. Så i och för sig har jag jämfört dem efter kalibrering, och då kan möjligtvis erkännas att HD65 inte står så kul i grundinställningarna, men efter kalibrering visar ju i alla fall potentialen. Kan vara att något hänt med den HD65 som var på test också, men det tror jag inte. Sedan har HD65 2 år/2000 timmar garanti på lampan. Fast kolla för säkerhets med din butik så detta gäller de HD65 de säljer också. /Fredrik ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 01 april 2008 - 17:02.
Postad 01 april 2008 - 17:54
snutstrut
-
snutstrut
-
Användare
-
-
147 inlägg
Ja, jag tar alltid det där testerna med en nypa salt.Det handlar i mångt och mycket om smak och tycke. Men det ör kul att se vad "experterna" tycker.
Tack för inlägget!
Postad 02 april 2008 - 08:03
LLL_Växjö
-
LLL_Växjö
-
Användare
-
-
139 inlägg
Vi distribuerar bägge modeller i Sverige, så jag borde ju veta. 
HD65 är på alla parametrar en bättre projektor än HD70, möjligtvis med undantag av att HD70 kanske hade en något lite bättre skärpa tack vare möjligtvis något bättre optikval.
Annars vinner HD65 vad gäller ljusflöde, gråskala och färger överlag, samt att svärtan känns djupare och kontrasten högre. Så i och för sig har jag jämfört dem efter kalibrering, och då kan möjligtvis erkännas att HD65 inte står så kul i grundinställningarna, men efter kalibrering visar ju i alla fall potentialen.
Kan vara att något hänt med den HD65 som var på test också, men det tror jag inte.
Sedan har HD65 2 år/2000 timmar garanti på lampan. Fast kolla för säkerhets med din butik så detta gäller de HD65 de säljer också.
/Fredrik ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.
Intressant. En sak som jag undrar: Hur stor nackdel är det att inte kunna ställa färgmättnaden på hdmiingången?(Är nybörjare på projektorer)
Postad 02 april 2008 - 08:11
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Nu har jag inte undersökt om andra reglage framkommer på HD65:an vid analog matning, men generellt sett så har det ju inte det att göra att det är HDMI, mer att funktionen bara inte finns där från början. Mig veterligen var det bara äldre projar där en del sådana här reglage "försvann" vid digital bildmatning. Den mättnad som kan justeras i HD65:an, sker mig veterligen främst med Color-reglaget i grundmenyn. De andra ändrar också lite parametrar i detta område, men mest åt fel/tokiga håll.  /Fredrik ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.
Postad 02 april 2008 - 10:05
LLL_Växjö
-
LLL_Växjö
-
Användare
-
-
139 inlägg
Postad 02 april 2008 - 16:37
nobba
-
nobba
-
Lärjunge
-
-
498 inlägg
Ja, jag tar alltid det där testerna med en nypa salt.Det handlar i mångt och mycket om smak och tycke. Men det ör kul att se vad "experterna" tycker. Tack för inlägget!
Å andra sidan kanske man bör ta en representants uttalanden med en nypa salt också ;-) För övrigt mer och mer nöjd med att jag valde HD73 som oneklligen är en lite gedignare maskin. Den har bara lite svårt att hålla rött snyggt mot grönt när det är dåliga/medelåttiga fotbollssändningar men det har ju dessvärre nästan alla bildvisare...
Postad 04 april 2008 - 10:45
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Vi har tagit fram ett fiffigt takfäste till bl a HD65, med s.k. kameragänga. - Art. 801
- Takplatta 15cm i diameter
- 4st hål, 7mm
- 12 cm hög
- Lite tilt- och vridbar
Kontakta din butik för mer information!  /Fredrik ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.
Postad 04 april 2008 - 11:36
Gucci
-
Gucci
-
Forumräv
-
-
603 inlägg
Jag blir bara mer och mer nöjd med min HD65 och jag har haft den nu ett bra tag känns det som.
Om ni klagar på skärpa så gör som jag, kör ALLT via dator med ffdshow och kör: postprocessing (accurate deblocking), Blur & NR (Gradual denoise: 40), Sharpen (msharpen high quality) så blir bilden fruktansvärt crisp...
möjligtvis så kan sharpen inställningen dras ner lite eftersom den ibland överdriver känns det som, men allt ser ruggigt bra ut med dom inställningarna, speciellt x264 då, då det nästan e enbart sånt material jag kör på den.
DVD genom datorn är acceptabelt.
Jag tycker att min projje funkar bättre mot datorn och x360 än nån standalone DVD-Spelare... Den är gjord för HD matierial så tycker ni att den inte är skarp nog för DVD's så e ni änna lite o cycklar. DVD Upplösning suger när du ska uppscala den. Jag klagar inte på att min tele2 digital kan verka suddig (Duuuhhhh...) det är bara så det är.
DVD är döende som kvalitetsjämförelse... DVD ÄR suddigt... speciellt när du ska ha upp det på 100"
Redigerat av Gucci, 04 april 2008 - 11:38.
Postad 04 april 2008 - 14:24
Zeaed
-
Zeaed
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Jag har sett en del har placerat en stereobänk längst med underkanten av duken. Hur blir det med relefktion där?
Jag som kör med helt vitt tapeserat rum på 110" och 3,5 meter bred ser att det reflekterar tydligt i taket c:a en meter ut från överkanten. Hur blir det då med underkanten och svart stereobänk??
Postad 05 april 2008 - 11:24
Zeaed
-
Zeaed
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Jag provade en grej med projjen och datorn för att få mer utfyllnad i rutan med vlc player i filmer där det är mycket svarta under/överkant
leker man med menu>video> bildförhållande och format 4:3så resulterar det med svarta kanter lodrätt i upplösning på 1280*768
Ändrar man upplösning till 1024*768 och upprepar proceduren i menu>video>bildförhållande och formatet 4:3 så resulterar det att bilden blir "utsträckt" lodrätt, dvs den fyller bilden mer, tycker dock jag inte förlorar så värst mycket i kvalitet på de filmer jag testat detta. Tycker detta fungerar hyfsat bra på vissa filmer speciellt där det är extra mycket svarta under/över kanter
På filmer där det är mer "normalt" svart över/underkant så spelar inte denna funktion någon roll
Har jag räknat rätt så får jag ungfär 30 cm större fyllning i fördelning på c:a 15 cm var både upp och ner  Tycker det inte påverkar bilden speciellt mycket heller, men det är ju en smaksak
Postad 05 april 2008 - 21:28
meridian
-
meridian
-
Användare
-
-
158 inlägg
Vi har tagit fram ett fiffigt takfäste till bl a HD65, med s.k. kameragänga.
- Art. 801
- Takplatta 15cm i diameter
- 4st hål, 7mm
- 12 cm hög
- Lite tilt- och vridbar
Nog för att det var snyggt men särskilt praktiskt till just HD65:an verkat det ju inte vara med en fast höjd på 12 cm. Flexibelt fäste i höjdled är ju a och o. För att fixa min takhöjd på 2,70 har jag projektorn ca 60 cm från taket och då har jag ändå duken/bilden rätt högt. Smidigt och snyggt med kameragänga, det hade jag gärna haft på mitt fäste istället för en ett gäng pilliga småskruvar som det var svårt att få fästet att passa mot helt 100. Ett sånt fäste med nån form av teleskoprör och gärna nån snygg lösning för att fästa kablarna så köper jag. Varför inte skriva ut ett ca pris?
Postad 07 april 2008 - 21:05
Unregistered04c8438c
-
Unregistered04c8438c
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Kan någon hjälpa mig, jag kan inte få bilden perfekt till min duk 
Jag har min projektor upp och ner på en hylla och duken är 90'' stor. Jag måste använda mig av pappersbitar som "lyfter upp" projektorn för att passa bilden, men hur jag än håller på så blir bilden konstig i vänstra hörnet, upptill. Även om jag får till den nästintill perfekt på den högra sidan så blir det som ett "V" på vänstra sidan. Duken är (nerdragen) 55 cm från golvet och projektorn på en hylla som är ca 190 cm från golvet.
Är mycket tacksam för hjälp, vill gärna få bilden att passa min duk
Redigerat av Unregistered04c8438c, 07 april 2008 - 21:06.
Postad 07 april 2008 - 23:48
Unregistered6e1bc283
-
Unregistered6e1bc283
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Är det någon som har ställt in sin HD65 med ett kalibrerings program typ DVE eller liknande och vill dela med sig av inställningarna ni gjorde, jag tycker färgerna ser lite bleka ut på min är det bara att dra upp grön blå och röd reglagen tills man tycker det ser bra ut eller?... jag har en vit duk gain 1.0 multibracket.
Postad 08 april 2008 - 13:25
MIXter
-
MIXter
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Kan någon hjälpa mig, jag kan inte få bilden perfekt till min duk  Jag har min projektor upp och ner på en hylla och duken är 90'' stor. Jag måste använda mig av pappersbitar som "lyfter upp" projektorn för att passa bilden, men hur jag än håller på så blir bilden konstig i vänstra hörnet, upptill. Även om jag får till den nästintill perfekt på den högra sidan så blir det som ett "V" på vänstra sidan. Duken är (nerdragen) 55 cm från golvet och projektorn på en hylla som är ca 190 cm från golvet. Är mycket tacksam för hjälp, vill gärna få bilden att passa min duk 
Låter som att du inte har projektorn monterad med exakt 90graders vinkel mot duken alternativt är väggen du projecerar mot sned eller så har du inte moterat projektorns lins mitt i duken.
Redigerat av MIXter, 08 april 2008 - 13:27.
Postad 09 april 2008 - 13:07
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
PROJECTOR CENTRAL satte klorna i HD65 för några dagar sedan.  /Fredrik ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.
Postad 10 april 2008 - 22:02
Zeaed
-
Zeaed
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Hm...
Vad har hänt med forumet? Gillar inte alls det nya "trädet" man ser??
Postad 11 april 2008 - 07:43
walles
-
walles
-
Användare
-
-
104 inlägg
Yessss! Då har jag också beställt en HD-65 med duk från Dustin!
Nån som vet leveranstid?
Postad 11 april 2008 - 08:12
Unregistered699cc5a6
-
Unregistered699cc5a6
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Va berädd på att duken kan gå sönder från dustin... Min duk gick sönder direkt gick inte ens att rulla upp. Min andra duk de skicka var sönder redan innan jag fick upp den i taket, och den 3e väntar jag på.. Hoppas att den kommer idag, men troligtvis inte. Känns nästan så man funderar på att inhandla en motordriven duk istället de borde ju ha bättre kvallité iaf i annordningen för nerrullning och upprullning. Skulle bli imponerad ifall duken håller mer än 2 månader för någon det är bara 2mm stål på vardera sida om piggen som sitter fast i fjädern, inte så jätte hållbart.
men men kan ha fått 2 måndags ex.. =/
Postad 11 april 2008 - 16:08
Unregistered04c8438c
-
Unregistered04c8438c
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Va berädd på att duken kan gå sönder från dustin... Min duk gick sönder direkt gick inte ens att rulla upp. Min andra duk de skicka var sönder redan innan jag fick upp den i taket, och den 3e väntar jag på.. Hoppas att den kommer idag, men troligtvis inte. Känns nästan så man funderar på att inhandla en motordriven duk istället de borde ju ha bättre kvallité iaf i annordningen för nerrullning och upprullning. Skulle bli imponerad ifall duken håller mer än 2 månader för någon det är bara 2mm stål på vardera sida om piggen som sitter fast i fjädern, inte så jätte hållbart.
men men kan ha fått 2 måndags ex.. =/
Duken är fullständigt skit. Har man rullat ner den en gång så får man nöja sig med hur den är nerrullad... Fattar inte hur man ens orkar tillverka en duk med så värdelös "rullningsfjäder". Själva projektorn är jag dock riktigt nöjd med!
Postad 11 april 2008 - 18:44
walles
-
walles
-
Användare
-
-
104 inlägg
Duken är fullständigt skit. Har man rullat ner den en gång så får man nöja sig med hur den är nerrullad... Fattar inte hur man ens orkar tillverka en duk med så värdelös "rullningsfjäder".
Själva projektorn är jag dock riktigt nöjd med! 
Vad menar du? Går den inte att rulla upp igen efter man rullat ner den första gången? Går det att förbättra fjädern själv då?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|