Onkyo TX-SR607
2235 svar till detta ämne
Postad 24 september 2009 - 07:13
DarthSlarti
-
DarthSlarti
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jag har sett någon enstaka gång att onkyon inte skalat bilden rätt. Det som löste det då var att byta input till något (ie BD/DVD -> Game -> BD/DVD) och starta om htpcn. Jag kör dock inte samma setup som du utan HDMI/1080p hela vägen från htpc (win7rtm) -> onkyo -> tv (toshiba).
Dock får jag sorgkanter (uppe och nere) så fort jag försöker skala om bilden från mitt wii till 720p eller 1080i. Vetekatten varför... Jag har gett upp och kör nu utan uppskalning där. Dock tror tvn att den får en 4:3 bild men det är bara att manuellt byta till 16:9.
Har du testat att ställa om de olika hdmi optionerna? Tex x.v. color av/på osv? Kan ju vara så att någon av dina enheter inte stödjer detta...
Sorry att jag inte kan vara till mer hjälp...
Har tidigare testat att växla mellan just GAME och BD/DVD, iofs utan att starta om HTPCn och det verkar inte som det spelar nån roll. Får testa igen när jag kommer hem från jobbet. EDIT: Hittade detta på Onkyos FAQ: Is upscaling possible at TX-SR 606/607 also with HDMI input signal?
No. HDMI signals are passed through to the display as they are.Börjar luta mot att det är fel på mitt ex då inte signalen är samma när jag går via förstärkaren.
Redigerat av DarthSlarti, 24 september 2009 - 08:32.
Postad 24 september 2009 - 08:41
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Såg nu ikväll att projektorn tycker att den får en signal av typen Component i 750p. Har deesutom testat med flera HDMI kablar för att utesluta fel där. Börjar tro att jag fått ett måndagsex av förstärkaren, men det känns svårt att veta om det finns nån fler inställning som är galen. Ingen annan som kör dessa två ihop (sr607 och tw700)? 
Inget fel i signalen då det kommer att stå 750p på Epson. Står en förklaring till varför i manualen. Dock så kan du prova att stänga av/sätta på overscan i menyn på projektorn. Nu var det ett tag sedan jag var inne i menyn på Epson som jag minns inte riktigt vad det heter. Men det heter inte overscan iaf. Någon annan kanske kan hjälpa till här?
Postad 24 september 2009 - 13:46
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1 145 inlägg
kan informera att han bör nog inte inhandla den kabeln då vga porten på datorn måste stödja att skicka component på vga vilket det är sällan de gör oftast bara projektorer som stödjer det
Nja, det var delvis därför jag skrev att han skulle testa då de flesta grafik-kort skickar ut RGB på VGA-porten, men man kan få problem med sync-signalen vilket kanske gör att det inte fungerar (hsync ska gå över Green vilket kanske inte alla grafik-kort skickar). Kjelle har öppet köp så öppnar man förpackningen försiktigt och inte har så långt till affären så är det värt att pröva.
Postad 24 september 2009 - 14:11
Unregistered7bb1c05f
-
Unregistered7bb1c05f
-
Användare
-
-
247 inlägg
Väntar med spänning att få packa upp min 607:a, kommer vilken dag som helst.
Billig som f-n 4880:- inkl frakt!
Har kört med en Yamaha RX-V650 under ngr år, så det bör bli ett ordentligt lyft
Postad 24 september 2009 - 16:51
Munkee
-
Munkee
-
Lärjunge
-
-
328 inlägg
Såg idag i settings att det stog 6ohm på mina högtalare men dom är 4ohm så jag ändrade givetvis detta..
Inget konstigt va?
Postad 24 september 2009 - 16:59
stifflerman
-
stifflerman
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Såg idag i settings att det stog 6ohm på mina högtalare men dom är 4ohm så jag ändrade givetvis detta.. Inget konstigt va?
Har en liknande undran... har Dynavoice Dynamite 5.0-paketet med 507'an (vet att det inte är optimalt men funkar sålänge) Frågan är om stärkaren ska stå i 4 el. 6 ohms-läget? Högtalarna är specade till 4-8 ohm... vad blir bäst för både högtalare och förstärkare?
Postad 24 september 2009 - 18:21
DarthSlarti
-
DarthSlarti
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Inget fel i signalen då det kommer att stå 750p på Epson. Står en förklaring till varför i manualen. Dock så kan du prova att stänga av/sätta på overscan i menyn på projektorn. Nu var det ett tag sedan jag var inne i menyn på Epson som jag minns inte riktigt vad det heter. Men det heter inte overscan iaf. Någon annan kanske kan hjälpa till här?
Det kanske är Output scaling du menar? För om jag ställer om från Larger till Normal så får jag inga svarta kanter men bilden blir som sagt inte alls bra, minst sagt oskarp. Har läst att man måste köra Larger för att kunna få 1:1 pixelmappning när man kör 720P, vilket verkar stämma. Ska kontakta Onkyo eller höra men är rätt säker att nått inte är som det ska med min 607:a...
Postad 24 september 2009 - 19:14
Bambi
-
Bambi
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Blir att investera i en 607:a under helgen. 4440kr på mediamarkt i Jönköping.
Postad 24 september 2009 - 19:17
Unregistered77c5cd83
-
Unregistered77c5cd83
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Hallå!
Jag har en fråga angående denna förstärkare.
Hade tänkt köpa denna utan högtalare, och bara använda den som växel mellan mina olika enheter. Iallafall till en början, tills jag har råd med några högtalare 
Går det få så att man får ljudet ut ur tv:ns högtalare genom hdmi-kabeln?
T.ex. om jag kopplar in Wii med komponent + stereo in i förstärkaren, kan man få bild och ljud via hdmi till tv:n då?
Postad 24 september 2009 - 19:33
Unregistered0b884712
-
Unregistered0b884712
-
Veteran
-
-
1 690 inlägg
Funderar starkt att införskaffa denna förstärkare. Ska gå tillsammans med en ps3a och en H/K HD 990 CD spelare. (Kommer dock att ha kvar min Rotel 2 kanalare för stereo lyssning <3 Fronthögtalarna har jag redan och de är ett par Totem Arro http://www.totemacou...s/columns/arro/ Bakhögtalare blir Totem Dreamcatcher eller Rainmaker http://www.totemacou...specifications/ resp. http://www.totemacou...pact/rainmaker/Samma med centern Subbasen lägger jag på hyllan då jag har någon slags allergi mot dessa. Får prova låna hem senare och se vad som händer. Hoppas att allt matchar och att onkyon klarar av att driva dem
Postad 25 september 2009 - 00:31
mull
-
mull
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
HÄDELSE!!!! =)
edit, titta längst ner i den tråden. Efter "korrigering" så blir aldrig stärkaren ens VARM, utan kanske 20-22 grader. Inte känt någon ventilerad varmluft från den sen jag möblerade om.
Haha  Det låter ju bra. Jag gjorde en enkel lösning och tog bort skivan ni ser på bilden och staplade htpc och stärkare på varandra. Nu har jag 7-8 cm tillgodo i höjd...
Ser ut mer som du har 4 centimeter över (om man kollar dina bilder) vs. mina 2-3 cm, men om den inte blir varmare än så kanske det finns hopp för min del om man monterar skåpet fullt med fläktar...
Redigerat av mull, 25 september 2009 - 00:31.
Postad 25 september 2009 - 09:55
Zirk
-
Zirk
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Om jag fattat det riktigt så kan 607'an hantera komponent in ==> HDMI ut men inte tvärtom dvs HDMI in ==> komponent ut. Har projektor med komponent och TV med HDMI och vill ha båda kopplade till receivern naturligtvis.
Eftersom min BR/DVD spelare har både HDMI och komponent ut, tänkte jag att med en 607:a skulle koppla både till den och sedan HDMI till TVn och komponent ut till projektorn.
Borde funka utmärkt med bilden, men kan jag välja HDMI ljud och komponet video in som kombination i 607'an?
Eller behöver jag en digitalljud förbindelse mellan BR/DVD och receivern också?
Visserligen en halvtaskig lösning, ger mig begränsningar som att andra HDMI prylar, spelkonsol etc,inte kan kopplas till projektorn, men pris skillnaden upp till Onkyo som kan HDMI ==> komponent ut är relativt stor.
BTW någon som har förslag på receiver som kan HDMI ==> komponent i samma prisklass som 607 eller lite högre?
Redigerat av Zirk, 25 september 2009 - 09:56.
Postad 25 september 2009 - 18:56
stoffe69
-
stoffe69
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Lite osäker på en sak.
Ställt in min ps3a på att skicka alla hd ljud typ.
Men hur vet man att det blir rätt , vad ska det stå på displayen och spelar det någon roll vilket filmläge man väljer?
Just nu har jag iof bara 2 högtalare iof.
Postad 27 september 2009 - 20:00
Razer89
-
Razer89
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Tjena!
Köpte denna förstärkare i fredags och är helnöjd! Men funderar på en sak. När jag skulle koppla in min laptop, en Sony Vaio FW-21M så fick jag bara bild, inget ljud ur AUX-ingången på fronten. Kopplar jag in den på baksidan så funkar ljudet på alla förutom HDMI 5-ingången. Har provat med andra apparater och kablar fram och tillbaka i ingångarna, bl a en TViX M6500A och den funkar utan problem, så jag antar att det har med datorn att göra. Någon som har nåt tips? Vill gärna slippa riva runt bakom förstärkaren varje gång jag ska koppla in datorn...
MVH
Razer89
Postad 27 september 2009 - 21:14
Unregistered7b5b0044
-
Unregistered7b5b0044
-
Rookie
-
5 inlägg
Någon som vet om man kan få ut bild till projektorn via component från hdmi ingången på denna maskin ?
Postad 28 september 2009 - 08:35
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Inga problem sen den 20:e augusti. Men igår tog glädjen stopp igen. Kunde inte starta förstärkaren med varken min Logitech eller Onkyo fjärren. Ville inte direkt prova att starta den på förstärkaren utan vred lite först på volymvredet. Provade sen med fjärren och då startade förstärkaren. Men jag kunde inte ändra input, höja/sänka volym eller något. Kundet inte heller stänga av den med fjärren. Efter en liten stund kunde jag stänga av den med fjärren, men inte starta upp den direkt efter. Och sen efter en liten stund startade den med fjärren och sen kunde jag ändra input och volym mm...
Skickar jag in denna på reparation så har jag svårt att tro att man "hittar" felet då det verkar komma väldigt sporadiskt. Kommer säkert få en lapp som säger att jag är tvungen att betala undersökningsavgift för att felet ej hittats.
Igår fick jag arslet ur vagnen och åkte till Mediamarkt i Barkarby för att lämna in denna. Det är Anovo i Västerås som reparerar dessa och då blir jag tyvärr lite rädd att man inte kommer att hitta ett enda fel på dessa då Anovos favoritfras är "fel ej hittat, kund debiteras undersökningsavgift". Fick låna en Onkyo SR307 av dem så att jag kan använda något i vardagsrummet under tiden 607:an är på rep. Så nu är det bara att hoppas på att man hittar felet eller att man iaf byter ut något med IR-delen då det är förmodligen den som felar. Men det är alltså ingen annan som har mitt problem med denna förstärkare? Och som jag skrivit tidigare har mitt problem inget med att trycka på "receiver" knappen på fjärren.
Postad 28 september 2009 - 09:16
psycho_nr1
-
psycho_nr1
-
Användare
-
-
168 inlägg
Haha Det låter ju bra.
Ser ut mer som du har 4 centimeter över (om man kollar dina bilder) vs. mina 2-3 cm, men om den inte blir varmare än så kanske det finns hopp för min del om man monterar skåpet fullt med fläktar...
Hej! Ja, jag monterade fötterna igen för att det skulle bli lite snyggare. Kände att det ändå skulle fungera bra. Resultatet är detsamma, lyssnade i helgen ganska högt (ehrm, party @ 95-105dB) i ett par timmar. Fortfarande låg värmeutveckling. Tror jag har den bakmonterade fläkten (Noctua 1200varv) att tacka för detta.
Postad 28 september 2009 - 09:47
gaffakungen
-
gaffakungen
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
Någon som vet om man kan få ut bild till projektorn via component från hdmi ingången på denna maskin ?
Nej, tror bara den kan växla från component till hdmi, inte tvärtom.
Postad 30 september 2009 - 18:43
xerikx
-
xerikx
-
Rookie
-
3 inlägg
Tjenare!
Jag fick hem min förstärkare idag och jag har lite problem (eller mycket) med min PS3a. Jag har den kopplad till förstärkaren med en HDMIkabel och jag kör även HDMI till tvn. Jag tycker mig själv ha gjort rätt inställningar men nu får jag bara ljudet och ingen bild? Är det nån som har varit med om nått liknande eller vet vad jag har gjort för fel?
Postad 01 oktober 2009 - 00:03
Solsimon
-
Solsimon
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Nä, jag menar alltså vid kanalbyte på digitalboxen. När jag zappar och då innan bilden har kommit upp på teven så "tänker" recivern och klickar till högt precis då ljud och bild kommer fram. Alltså samma klickljud som uppstår då man startar tecivern eller växlar från pure till ngt annat.
/h
Jag har precis samma problem. Jag har Telia digital-tv (nya boxen 1910). När jag byter kanal på boxen så klickar det till i förstärkaren (ej i högtalarna) precis innan ljudet för den valda kanalen kommer. Jag minns inte att jag hade detta problem när jag riggat upp allt utan funderar på om jag kommit åt någon inställning? Samma sak kunde jag tidigare köra HDMI passthrough och ha ljud i tv:n med avstängd förstärkare. Detta går inte längre. Funderar vad jag kommit åt för inställning här. Har testat ändra massa runt power control -on utan resultat. Tacksam för idéer kring mina problem.
Postad 01 oktober 2009 - 06:15
Solsimon
-
Solsimon
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jag har förresten en fundering till kring digital tv. De flesta sändningarna sänds i Dolby digital 2.0. Vissa filmer på Canal + sänds dock i Dolby digital 5.1. Vissa andra program sänds i PCM. Jag kan se det genom att trycka receiver och sen display. Nu till min fråga:
Ska man beöva ändra ljudåtergivningsläge på Onkyon så fort man byter kanal eller kan man ställa in så att den själv spelar 5.1 när den får en sån signal och 2.0 när den får en sån signal? Och vad innebär egentligen PCM? Vilket ljudåtergivningsläge ska man ha till PCM?
Har läst flera timmar på detta forum och manualen men ännu inte löst detta och ovanstående 2 frågor.
Postad 01 oktober 2009 - 10:44
Solsimon
-
Solsimon
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
När jag tänker efter så tror jag att knäppningarna i Onkyon började när jag ändrade digitalboxen från analogt till digitalt ljud. Jag tror även att HDMI passthrough försvann då för ljudet.
Men man ska väl ha boxen inställd på digitalt ljud för att kunna få det Dolby digital 5.1 ljud som t ex Canal + sänder vissa filmer med? Jag är nöjd emd ljudet nu men vill egentligen kunna ha även HDMI passthrough om man bara ska kolla på TV lite snabbt.
Om boxen är inställd på analogt ljud kan man väl inte få ut dolby 5.1 i Onkyon?
Sen har jag en till fundering. När använder ni pure audio och direct på Onyon? Kan man få ut 5.1 ljud då eller är det bara stereo?
Postad 01 oktober 2009 - 22:36
mull
-
mull
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Tjenare!
Jag fick hem min förstärkare idag och jag har lite problem (eller mycket) med min PS3a. Jag har den kopplad till förstärkaren med en HDMIkabel och jag kör även HDMI till tvn. Jag tycker mig själv ha gjort rätt inställningar men nu får jag bara ljudet och ingen bild? Är det nån som har varit med om nått liknande eller vet vad jag har gjort för fel?
Jag har trubbel jag med. Varför blir det så här? >:-( Har en Belkin-kabel ( http://www.elgigante...vhdtvkit_mx.jpg) som fungerade kalasbra till att köra PS3 direkt till TV, men så tyckte jag att jag kunde köra den via förstärkaren (Onkyo TX-SR607). Köpte en Hama 3m HDMI och drog den från förstärkaren till TV'n och bilden hoppade igång snällt och fint. Sen slocknade bilden och kom tillbaks igen, sen började brusandet. Se bilder. Jag har provat att köra Hama-kabeln enbart (direkt till TV) och då upplevde jag inga problem (som jag minns det iaf [note to self: gör nåt åt närminnet]). Provade även assigna andra HDMI-in till game-port men problemet kvarstod. 1) Är problemet kabelrelaterat öht? 2) Är HDMI output-porten knas på förstärkaren? 3) Är det nån inställning jag missat nånstans? Hjälp!  Ska prova med en annan HDMI-kabel imorgon och se om det hjälper, annars känns det som att det är punkt 2 i listan ovan som är det mest troliga (?). PS. Glömde säga att bilden flimrar till/försvinner emellanåt som den brusar.
Redigerat av mull, 01 oktober 2009 - 23:40.
Postad 02 oktober 2009 - 18:33
Evelon
-
Evelon
-
Forumräv
-
-
515 inlägg
Angående speaker configuration som det heter i manualen. Jag har ett 5.1 system men är osäkert på om jag ska sätta de bakre högtalarna just som bakre eller surround. I manualen står det att om du har 5 högtalare ska du ha de två sista som surrond (men menar de då att de ska stå bredvid mig eller bakom mig) . Jag vill ha två högtalare bakom soffan.
Hmm nu blev det snurrigt men är det ngn som fattar vad jag menar?
Postad 02 oktober 2009 - 18:46
Evelon
-
Evelon
-
Forumräv
-
-
515 inlägg
Det går inte att lösa med några (många) fläktar månntro?
Jag är iaf inte värst; https://www.minhembi...howtopic=243004 
Såg i galleriet att jag inte var ensam; https://www.minhembi...c_id=309734.jpg
Liknande avstånd; https://www.minhembi...c_id=311244.jpg
...Mer. Löst med glasskiva och distanser, enligt beskrivning; https://www.minhembi...c_id=306501.jpg
Citat från manualen:
Nån som vill köpa en i princip oanvänd Friel? : )
Man vågar ju i allafall inte stänga luckan när man har den påslagen. Blir som en micro.
Postad 03 oktober 2009 - 07:46
Solsimon
-
Solsimon
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Angående speaker configuration som det heter i manualen. Jag har ett 5.1 system men är osäkert på om jag ska sätta de bakre högtalarna just som bakre eller surround. I manualen står det att om du har 5 högtalare ska du ha de två sista som surrond (men menar de då att de ska stå bredvid mig eller bakom mig) . Jag vill ha två högtalare bakom soffan.
Hmm nu blev det snurrigt men är det ngn som fattar vad jag menar?
Hej! Du ska ha dem kopplade som surround (en back sorround) annars får du inget ljud när det sänds 5.1. Sen ska man enligt manualen ha dem vid sidan men många har dem på väggen bakom. Det gör inget om man har dem på väggen bakom men om du senare köpaer 2 "bakre" högtalare så måste du flytta sorroundhögtalarna till sidorna.
Postad 03 oktober 2009 - 12:10
Evelon
-
Evelon
-
Forumräv
-
-
515 inlägg
'Tack,
Kopplade in dem som du sa, biampade även frontarna och vilken skillnad!
Postad 03 oktober 2009 - 14:11
Unregistered92c38b94
-
Unregistered92c38b94
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Har precis skaffat en 607a.
Just kopplat ihop den med Dali concept 8 frontar, concept center, concept 1 x4 till surround och bakre surround. Samt en Yamaha Sub. Kopplade ihop den med PS3 slim Hdmi. Körde Audyssey och det gick smärtfritt.
Vilket ljud. Stort med fin bas. Mjuk och bred surround känsla.
Helnöjd! ...helt lyrisk när jag testade Death Race Bluray med DTS HDma.
Nu till några funderingar:
Double bass: snor den funktionen basen från frontarna och ger till subben?
(Kändes som att frontarna tappade bas när jag tryckte ON, kanske bara inbillning?)
Samt så ville jag testa Dolby pro logic IIz.
På surround back ingången så står det också front high, så jag tänkte att med en enkel knapptryckning så skulle man kunna få de bakre surround att få IIz ljudet, bara för att testa lite.
I manualen står det att man ska kunna få ett val bak-surround/front high genom att trycka på "Audio" knappen på fjärren....men det valet dyker inte upp för mig.
Någon som vet hur man byter så bak-surround högtalarna blir front-high?
/J
Postad 04 oktober 2009 - 00:05
Evelon
-
Evelon
-
Forumräv
-
-
515 inlägg
Jag har laddat upp ett videoklipp på 607:an. http://www.youtube.c...h?v=cs6Vw-Cowdo
Postad 04 oktober 2009 - 19:36
Unregistered1055f719
-
Unregistered1055f719
-
Rookie
-
5 inlägg
Är det någon som lyckas få inställningen så att man får Dolby Digital True HD?
Redigerat av Unregistered1055f719, 04 oktober 2009 - 23:33.
Postad 04 oktober 2009 - 21:14
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Nä, har de hittat på ännu en variant? Ture HD?
Postad 04 oktober 2009 - 21:23
Unregistered383237d7
-
Unregistered383237d7
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej,jag är helt ny inom hembioljud men idag köpte jag en onkyo tx-sr607 ihop med ett harman kardon hkts11 högtalarsystem.
Kopplade in allt och körde audyssey och var helnöjd med ljudet.
Lyssnade på lite musik och såg en film med superbra ljud (tyckte jag iaf) men när jag skulle se nästa film sprakade det jättehögt i högtalarna och förstärkaren stängde av sig,står och blinkar med standylampan.Någon som vet vad det kan bero på?
Prövade att koppla ur alla högtalare och resten av sladdarna,den går att starta med volymen på noll men vrider man upp den litegrann bryter den direkt.Är det bara att lämna in den då?
Redigerat av Unregistered383237d7, 04 oktober 2009 - 21:42.
Postad 04 oktober 2009 - 22:07
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Så här står det i manualen. Verkar ju stämma hyffsat med ditt problem. AV-receiver stängs av direkt efter den har aktiverats • Ampereskyddskretsen har aktiverats. Koppla ur nätkabeln från vägguttaget omedelbart. Koppla ur alla högtalarkablar och ingångskällor och lämna AV-receiver i 1 timme med nätkabeln urkopplad. Anslut sedan nätkabeln och ställ in volymen på minimum. Om AVreceiver förblir påslagen, ska du ställa in volymen på minimum, koppla ur nätkabeln och ansluta högtalare och ingångskällor igen. Om AV-receiver stängs av när du ställer in volymen på max, ska du koppla ur nätkabeln och kontakta din Onkyo-återförsäljare.Så här står det om du vill prova att återställa: Om du inte kan lösa problemet själv, försök att återställa AV-receiver innan du kontaktar din Onkyoåterförsäljare. Återställ AV-receiver till dess fabriksinställningar genom att slå på enheten och hålla ned knappen [VCR/DVR] samtidigt som du trycker på knappen [ON/STANDBY]. “Clear” visas på displayen och AV-receiver försätts i Standby-läge.
Postad 05 oktober 2009 - 10:01
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
Är det någon som lyckas få inställningen så att man får Dolby Digital True HD?
607'an har inga probelm att avkoda TrueHD. Själv kör jag inte med några speciella inställningar. Kör bitstream (oavkodat) ut ifrån min blu-ray. Låter alltså 607'an sköta avkodningen. Kör jag en film med TrueHD ljud så står det i displayen.
Postad 05 oktober 2009 - 10:08
Unregistered1055f719
-
Unregistered1055f719
-
Rookie
-
5 inlägg
607'an har inga probelm att avkoda TrueHD. Själv kör jag inte med några speciella inställningar. Kör bitstream (oavkodat) ut ifrån min blu-ray. Låter alltså 607'an sköta avkodningen. Kör jag en film med TrueHD ljud så står det i displayen.
Okej, jag spelar upp via min laptop men har inte än lyckas få TrueHD att fungera. Tror isf det ligger i drivrutinerna men inte helt säkert, kör du via en blue-ray spelare?
Postad 05 oktober 2009 - 10:45
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
Okej, jag spelar upp via min laptop men har inte än lyckas få TrueHD att fungera. Tror isf det ligger i drivrutinerna men inte helt säkert, kör du via en blue-ray spelare?
Japp, kör via en Panasonic DMP-BP60 blu-ray spelare.
Postad 05 oktober 2009 - 11:37
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Det är väldigt få (om någon?) bärbar dator som kan skicka ljudet som bitstream till förstärkaren (DTS MA HD och Dolby TrueHD). Vad jag läst mig till så finns det typ bara 2 olika ljudkort som kan göra detta till stationär dator (rätta mig om jag har fel). Så om du vill ha ut de nya ljudformaten så får helt enkelt din dator skicka ut ljudet som Linjär PCM till förstärkaren. Dvs du kommer aldrig att kunna få TrueHD att lysa upp i displayen med den lösning du har idag.
Postad 06 oktober 2009 - 13:30
Gojira
-
Gojira
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Beställde en sån här igår och lyckas inte lista ut hur man skall plugga in min gamla bas till denna. Jag har en gammal Thomson-5.1 uppsättning som räcker gott och väl för mig (än så länge) så jag tänke återanvända högtalare från den, men basen har bara en simpel anslutning med + & - precis som högtalarna och matas inte med nån extern ström.
Har hört att man skall kunna koppla in den som så att man drar sladd från + & - på främre högtalarna på förstärkaren så skall det funka.
Nån som vet hur man skall ta sig till?
Postad 07 oktober 2009 - 03:34
Hostis
-
Hostis
-
Användare
-
-
140 inlägg
Tja.
Undrar om det finns nån där ute som använder fjärren lika flitigt som mig ?
Jag kör onkyo fjärren till min dreambox och tv. Körde den även när jag hade min gamla xbox också.
Det jag undrar över nu är om nån vet vilken kod eller vad man ska söka efter om man kör xbmc under linux ?
Har en Asus P4-P5N9300 Pundit och vill utnyttja det inbyggda ir-ögat.
Har sökt efter Asus men det finns inte. Och dom gamla koderna som jag använde då jag körde med min xbox funkar inte till denna. Dvs när man söker på xbox eller Microsoft.
Edit. Löste problemet.
Under VCR så sök på Microsoft och skriv in 21972
Redigerat av Hostis, 07 oktober 2009 - 04:05.
Postad 07 oktober 2009 - 08:03
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Tja.
Undrar om det finns nån där ute som använder fjärren lika flitigt som mig ? Jag kör onkyo fjärren till min dreambox och tv. Körde den även när jag hade min gamla xbox också. Det jag undrar över nu är om nån vet vilken kod eller vad man ska söka efter om man kör xbmc under linux ?
Har en Asus P4-P5N9300 Pundit och vill utnyttja det inbyggda ir-ögat. Har sökt efter Asus men det finns inte. Och dom gamla koderna som jag använde då jag körde med min xbox funkar inte till denna. Dvs när man söker på xbox eller Microsoft.
Edit. Löste problemet.
Under VCR så sök på Microsoft och skriv in 21972 
Jag använder den lika flitigt till Finlux Tv, Sony Bluray, Sony cd växlare, xbox360, Dock skulle jag va tacksam för koder att styra Popcorn hour a100 och Comhems hdpvr box... tycker fjärren är riktigt bra.
Postad 07 oktober 2009 - 19:03
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Igår fick jag arslet ur vagnen och åkte till Mediamarkt i Barkarby för att lämna in denna. Det är Anovo i Västerås som reparerar dessa och då blir jag tyvärr lite rädd att man inte kommer att hitta ett enda fel på dessa då Anovos favoritfras är "fel ej hittat, kund debiteras undersökningsavgift".
Fick låna en Onkyo SR307 av dem så att jag kan använda något i vardagsrummet under tiden 607:an är på rep.
Så nu är det bara att hoppas på att man hittar felet eller att man iaf byter ut något med IR-delen då det är förmodligen den som felar.
Men det är alltså ingen annan som har mitt problem med denna förstärkare? Och som jag skrivit tidigare har mitt problem inget med att trycka på "receiver" knappen på fjärren.
Fick ju låna en Onkyo TX-SR307 under tiden min SR607:a är på reparation. Det är ju inte direkt en hi-tech maskin om jag så säger. Men den ger mig iaf bild och ljud (dock ej ljud via HDMI) för tillfället vilket är bättre än inget. Hursomhelst verkar det som om mitt fel jag har haft tidigare även finns på denna förstärkare tyvärr. Startade radion när jag kom hem och allt startade som vanligt. Dock så kunde jag inte höja/sänka volymen, ändra input eller något alls. Även här så har det inte med receiverknappen att göra. Efter en liten stund började det gå att höja och sänka volymen och en stund senare så fungerar allt bra igen. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra? Är det alltså ingen annan som råkat ut för detta?
Postad 07 oktober 2009 - 21:45
c_willy
-
c_willy
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Hej
jag köpte min 607a i söndags och jag har inte lyckats med att få osd menyn att fungera.
givetvis har jag kopplat med hdmi kabel till tvn och det funkar att kolla film osv så kabeln verkar ju ok.
men när jag ska in i menyn så blir bilden "äpplegrön" och liksom blinkar lite diffust. jag har ställt in den på PAL men det gjorde ingen skillnad.
har jag fått ett måndags ex eller är jag bara okunnig?
Postad 08 oktober 2009 - 19:39
RuneWebradio
-
RuneWebradio
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Tjena. Jag är sugen på att köpa en BassPump III 8ohm och undrar om jag kan ta dom 2 kanaler som är över på 607:an då jag kör 5.1? Eller måste man ha en separat förstärkare till rumpvibratorn? Och om det går, visst ska jag ha en basspump på 8ohm som högtalarna är på och inte 4ohm? Mvh...
Postad 08 oktober 2009 - 22:26
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5 778 inlägg
Rent teoretiskt sätt kan du använda dem extra slutstegen men det är ju informationen i LFE kanalen man vill åt och den kan man man inte styra till de slutstegen utan att sätta på "double bass" eller stänga av subben. Så jag skulle svara nej på den frågan.
Postad 09 oktober 2009 - 05:41
RuneWebradio
-
RuneWebradio
-
Amatör
-
-
94 inlägg
jo, jag kom på det själv när jag skulle somna igårkväll. Om man skulle koppla som jag ville skulle den ju vibrera typ hela tiden så som andra högtalarna låter och inte bara då basen låter.
Får tacka för ett snabbt och bra svar iaf. Annars så funkar min 607:a utan problem.
Postad 09 oktober 2009 - 09:01
Unregistereda6aeebfa
-
Unregistereda6aeebfa
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Jag har precis köpt en Onkyo 607 och kopplat ihop den med min PS3 samt Dilog PVR 550. Teven är en Samsung M86. Till vardags vill jag bara ha en fjärr och det var inga problem att fixa så att M86:an förstår Onkyo fjärren. Dilog däremot dyker inte upp bland de fabrikat som stöds. Jag lyckas inte ens fatta inom vilken kategori man kan förvänta sig att hitta en box för markbundet men provade det mesta. Någon som kan hjälpa?
Förstår inte heller hur det kommer sig att man får surround ljud från vanlig TV, det står att det är en två-kanals källa, men det låter definitivt som 5 kanaler.
Postad 09 oktober 2009 - 21:41
Unregistered5b84dd24
-
Unregistered5b84dd24
-
Forumräv
-
-
727 inlägg
Kan man sätte olika frekvens till sub 1 och sub 2? Typ sub 1 ska skära vid 80Hz och sub 2 ska skära vid 100Hz?
Postad 09 oktober 2009 - 21:58
ucam
-
ucam
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Förstår inte heller hur det kommer sig att man får surround ljud från vanlig TV, det står att det är en två-kanals källa, men det låter definitivt som 5 kanaler.
Vad kör du för listening mode? Gissar att du kör någon som gör om 2 kanal stereo till 5+1. Kan man sätte olika frekvens till sub 1 och sub 2? Typ sub 1 ska skära vid 80Hz och sub 2 ska skära vid 100Hz?
Nej det går inte vad jag kan se. Så är den ju endast 7.1 och inte 7.2 heller.
Postad 11 oktober 2009 - 08:01
Movie-L
-
Movie-L
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Hej alla Onkyo ägare!
Funderar på att köpa denna förstärkare.
-Har en fråga angående denna.
Har en digtalbox från comhem.
Om man kopplar didgitalboxen via förstärkaren till tvn med hdmi.
-Måste man då ha förstärkaren igång för att få bild på tvn, eller kan man ha den i standby?
Tacksam för svar.
Postad 11 oktober 2009 - 22:01
Solsimon
-
Solsimon
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hej alla Onkyo ägare! Funderar på att köpa denna förstärkare.
-Har en fråga angående denna. Har en digtalbox från comhem. Om man kopplar didgitalboxen via förstärkaren till tvn med hdmi. -Måste man då ha förstärkaren igång för att få bild på tvn, eller kan man ha den i standby?
Tacksam för svar.
Frågan har redan besvarats tidigare i denna tråd. Det går att ha den i stand-by. Ändra bara power control till on. Kolla mer detaljer tidigare i denna tråd.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|