Viewpia LC32IE21 / LC37IE11
4423 svar till detta ämne
Postad 17 augusti 2005 - 18:41
Forsyth
-
Forsyth
-
Veteran
-
-
1 649 inlägg
Kör 1280x720 vga, men det går även att köra 1360x768. Tyvärr funkar det inte köra dvi på 1280x720( bilden får inte plats ) men det funkar med 1920x1080 men blir för dålig bild.
Monitor Windows description......... Plug and Play-bildskärm Manufacturer description.... NEX-T32134 Manufacturer................ NEX ———————————————————————————— Plug and Play ID............ NEX1134 Serial number............... 000000000001 EDID data source............ I2C bus (real-time) ———————————————————————————— Manufacture date............ 2004, ISO week 29 EDID revision............... 1.3 Display type and signal..... Analog 0.700,0.000 (0.7V p-p) Sync input support.......... Separate, Sync on green Screen size................. 710 x 400 mm (~34") Power management............ n/a
Color characteristics Display gamma............... 2,20 Red chromaticity............ Rx 0,648 - Ry 0,332 Green chromaticity.......... Gx 0,272 - Gy 0,606 Blue chromaticity........... Bx 0,142 - By 0,074 White point (default)....... Wx 0,285 - Wy 0,293
Timing characteristics VESA GTF support............ Not supported Horizontal scan range....... 15-90kHz Vertical scan range......... 45-80Hz Video bandwidth............. 140MHz Extension blocks............ n/a Timing recommendation #1.... 1024x768 at 60Hz Modeline................ "1024x768" 65,000 1024 1048 1184 1344 768 771 777 806 -hsync -vsync
Standard timings supported 640 x 360 at 70Hz - VESA 640 x 480 at 60Hz - IBM VGA 640 x 480 at 72Hz - VESA 640 x 640 at 70Hz - VESA 800 x 600 at 56Hz - VESA 800 x 600 at 60Hz - VESA 800 x 600 at 72Hz - VESA 1024 x 768 at 60Hz - NEX 1024 x 768 at 60Hz - VESA 1024 x 768 at 70Hz - VESA 1152 x 864 at 70Hz - VESA 1280 x 720 at 60Hz - VESA 1280 x 960 at 60Hz - VESA 1280 x 1024 at 60Hz - VESA
Raw EDID base 00: 00 FF FF FF FF FF FF 00 38 B8 34 11 01 00 00 00 10: 1D 0E 01 03 6A 47 28 78 0A 0D 40 A6 55 45 9B 24 20: 13 49 4B 2B 8C 00 31 CA 31 0A 71 4A 81 C0 81 40 30: 81 80 01 01 01 01 64 19 00 40 41 00 26 30 18 88 40: 36 00 58 50 21 00 00 00 00 00 00 FD 00 2D 50 0F 50: 5A 0E 00 0A 20 20 20 20 20 20 00 00 00 FC 00 4E 60: 45 58 2D 54 33 32 31 33 34 0A 0A 0A 00 00 00 FF 70: 00 30 30 30 30 30 30 30 30 30 30 30 31 01 00 32
Display adapter Adapter description......... Sapphire RADEON X800XL Adapter device ID........... 0x554D1002 Display settings............ 1280x720, 32bpp
User/computer information Registered user name........ Registered organization..... n/a Network user name........... Network computer name....... SILENCE Windows version ............ Windows XP Windows build .............. 5.01.2600 Service Pack 2 Installation date .......... n/a
<{POST_SNAPBACK}>
Har du försökt autokalibrera bilden i 1280*720? Hugoson har väl en sådan funktion?
Postad 17 augusti 2005 - 18:44
offroad
-
offroad
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Kommer inte åt den menyn när man kör dvi, dock går det om man kör vga OBS Hugoson som det handlar om och inte pian...
Redigerat av offroad, 17 augusti 2005 - 20:20.
Postad 17 augusti 2005 - 20:11
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15 622 inlägg
Undra om man kan ändra de förinställda lägena i service menyn...? Och isåfall hur kommer man in.....?
<{POST_SNAPBACK}>
Du har ställt denna fråga förut har jag sett, men ingen har svarat. Vilket tyder på att ingen vet  Men jag föreslår att du lite snällt frågar Indtek på deras sida. Skicka ett mail till dom. Jag tror att alla här är intresserade av detta.... MVh / Mikael
Postad 17 augusti 2005 - 20:24
WinHo
-
WinHo
-
Användare
-
-
104 inlägg
Enligt hugoson själva ska det gå att köra 1366*768 såvida man har ett grafikkort som klarar den upplösningen. Mailade dem om detta då jag blev nyfiken.
"Hej Eric,
Ja, du kan köra vad som kallas pixel mapping 1366x768 under förutsättning
att din PC kan skicka just denna upplösning.
Hur många andra som klarar detta känner jag inte till.
Med vänlig hälsning
Tor Sjödin"
Måste mecka lite med min dator å se om jag kan få det att fungera. Men det går bra att köra via dvi för mig
Postad 18 augusti 2005 - 06:22
ampz
-
ampz
-
Forumräv
-
-
580 inlägg
Enligt hugoson själva ska det gå att köra 1366*768 såvida man har ett grafikkort som klarar den upplösningen. Mailade dem om detta då jag blev nyfiken.
"Hej Eric, Ja, du kan köra vad som kallas pixel mapping 1366x768 under förutsättning att din PC kan skicka just denna upplösning.
Hur många andra som klarar detta känner jag inte till. Med vänlig hälsning Tor Sjödin"
Måste mecka lite med min dator å se om jag kan få det att fungera. Men det går bra att köra via dvi för mig 
<{POST_SNAPBACK}>
Fråga dom om upplösningen 1366*768 finns med i TVns EDID lista. Många TV-apparater "klarar av" 1366*768, men om de har glömt bort att lägga till upplösningen 1366*768 i TVns EDID-lista så finns det ingen PC som kommer att skicka denna upplösning.
Postad 18 augusti 2005 - 06:23
Forsyth
-
Forsyth
-
Veteran
-
-
1 649 inlägg
Exakt samma sak som jag just skulle skriva! *s* Tror inte den finns med i EDID på Hugson heller nämligen
Postad 18 augusti 2005 - 07:06
Kurben
-
Kurben
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Jag vet inte om ni vågar testa detta men jag har ett program som kan ändra på EDID informationen i monitorer.
Först läser man av sin befintliga EDID, sedan editerar man denna med dom upplösningar samt text och information man anser felaktig samt saknas. Därefter skriver man tillbaka den nya EDID informationen med det här programmet ddcw.exe
Här är instruktionen till skriv programmet:
Instructions:
To fix corrupted monitor EDIDs:
- create an DOS boot floppy (e.g. using WinXP format command)
- unzip the contents of the zip file to that boot floppy
- reboot the machine with the corrupted monitor attached and the boot floppy in the floppy drive
- wait for commands to complete, remove floppy, and reboot
Other Instructions:
- attach the monitor to be checked or updated to the desired output of the video card (note the use of the -m switch below may be required, depending on which port you select)
- unzip the attached files to a MS-DOS boot floppy (like the one created by WinXP format...), delete the autoexec.bat file
- boot the system with this floppy
- then:
1. run the following command:
ddcw
this will simply read the EDID from the attached monitor. There are some switches like -q, -m, -f which are explained in the output from the ddcw command. The ddcw command will also read and dump out the EDID from the attached monitor. Check this EDID to see that it appears to be valid (i.e. if it is a monitor with a "bad" EDID, then make sure the output displays the "bad" EDID).
2. if the EDID dump looks OK, you can run the following command:
ddcw -f edid.txt
this will read (and dump out) the EDID from the monitor, compare it byte-by-byte to the edid read in from the file, and if there is a mismatch, it will attempt to write the edid from the file out to the monitor. After the write, it will wait and then read the EDID again from the monitor. If the correct EDID is read back, then it will display the message "update successful" otherwise it will display "update FAILURE". If the update is a FAILURE, you can try the ddcw command by itself again to dump out the EDID to see if any changes were made.
- other notes:
you can use the switch -q on the command line like this:
ddcw -f edid.txt -q
in order to suppress most of the output. The program will still read and update the edid, but the only display message you will get is "update successful" or "update FAILURE"
you can use the switch -m on the command line like this:
ddcw -m 1 (or ddcw -m 1 -f lge_edid.txt -q)
this will cause the program to use the DDC channel on the second vga card port instead of the first output. This usually means it will use the DVI port instead of the VGA port, but it may depend on the video card you use. If no device is attached to the port you are trying to use, you will see an error message.
if you want to check the EDID only against an EDID file and report an error if mismatch (but no update) use:
ddcw -c edid.txt
The -p command will automatically (if a device is attached to the specified port) write the first 8 bytes of the device A0 EDID to 00 FF FF FF FF FF FF 00, use:
ddcw -p
(or ddcw -m 1 -p)
Jag rekomenderar er som inte håller på med liknande saker att först kanske öva er på en monitor som ni inte värdesätter så mycket, ifall något går snett. Men mig veterligen så ska korrupt EDID information inte göra monitorn obrukbar.
Jag har ingenstans att lägga programmet så någon som har det kan väl maila mig så skickar jag progammet till er så ni kan lägga upp det någonstans.
Postad 18 augusti 2005 - 07:53
OXYD
-
OXYD
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Jag vet inte om ni vågar testa detta men jag har ett program som kan ändra på EDID informationen i monitorer. Först läser man av sin befintliga EDID, sedan editerar man denna med dom upplösningar samt text och information man anser felaktig samt saknas. Därefter skriver man tillbaka den nya EDID informationen med det här programmet ddcw.exe
Här är instruktionen till skriv programmet:
Instructions:
To fix corrupted monitor EDIDs: - create an DOS boot floppy (e.g. using WinXP format command) - unzip the contents of the zip file to that boot floppy - reboot the machine with the corrupted monitor attached and the boot floppy in the floppy drive - wait for commands to complete, remove floppy, and reboot
Other Instructions: - attach the monitor to be checked or updated to the desired output of the video card (note the use of the -m switch below may be required, depending on which port you select) - unzip the attached files to a MS-DOS boot floppy (like the one created by WinXP format...), delete the autoexec.bat file - boot the system with this floppy - then:
1. run the following command: ddcw this will simply read the EDID from the attached monitor. There are some switches like -q, -m, -f which are explained in the output from the ddcw command. The ddcw command will also read and dump out the EDID from the attached monitor. Check this EDID to see that it appears to be valid (i.e. if it is a monitor with a "bad" EDID, then make sure the output displays the "bad" EDID).
2. if the EDID dump looks OK, you can run the following command: ddcw -f edid.txt this will read (and dump out) the EDID from the monitor, compare it byte-by-byte to the edid read in from the file, and if there is a mismatch, it will attempt to write the edid from the file out to the monitor. After the write, it will wait and then read the EDID again from the monitor. If the correct EDID is read back, then it will display the message "update successful" otherwise it will display "update FAILURE". If the update is a FAILURE, you can try the ddcw command by itself again to dump out the EDID to see if any changes were made.
- other notes:
you can use the switch -q on the command line like this:
ddcw -f edid.txt -q in order to suppress most of the output. The program will still read and update the edid, but the only display message you will get is "update successful" or "update FAILURE"
you can use the switch -m on the command line like this:
ddcw -m 1 (or ddcw -m 1 -f lge_edid.txt -q) this will cause the program to use the DDC channel on the second vga card port instead of the first output. This usually means it will use the DVI port instead of the VGA port, but it may depend on the video card you use. If no device is attached to the port you are trying to use, you will see an error message.
if you want to check the EDID only against an EDID file and report an error if mismatch (but no update) use: ddcw -c edid.txt
The -p command will automatically (if a device is attached to the specified port) write the first 8 bytes of the device A0 EDID to 00 FF FF FF FF FF FF 00, use:
ddcw -p (or ddcw -m 1 -p)
Jag rekomenderar er som inte håller på med liknande saker att först kanske öva er på en monitor som ni inte värdesätter så mycket, ifall något går snett. Men mig veterligen så ska korrupt EDID information inte göra monitorn obrukbar.
Jag har ingenstans att lägga programmet så någon som har det kan väl maila mig så skickar jag progammet till er så ni kan lägga upp det någonstans.
<{POST_SNAPBACK}>
Låter spännande. Kan man uppdatera edid med hjälp av DVi kablen. Trodde det bara var ut.
Postad 18 augusti 2005 - 08:02
WinHo
-
WinHo
-
Användare
-
-
104 inlägg
"Hej Eric, Ja, du kan köra vad som kallas pixel mapping 1366x768 under förutsättning att din PC kan skicka just denna upplösning.
Hur många andra som klarar detta känner jag inte till. Med vänlig hälsning Tor Sjödin"
<{POST_SNAPBACK}>
Fråga dom om upplösningen 1366*768 finns med i TVns EDID lista. Många TV-apparater "klarar av" 1366*768, men om de har glömt bort att lägga till upplösningen 1366*768 i TVns EDID-lista så finns det ingen PC som kommer att skicka denna upplösning.
<{POST_SNAPBACK}>
Har forfarande inte hunnit testa detta.. men det där med edid verkar lite skumt. För om man tittar på moninfon som offroad postat ovan för hugoson, så är den högsta upplösningen den stödjer 1280*720 och jag vet att det i alla fall går att köra 1360 på den för det har jag gjort. Alltså om jag inte förstår helt fel, klarar den en upplösning som inte ens står med i edid, och detta borde ju vara ett krav. Kan man verkligen lita på edid, eller rättare sagt informationene som moninfo visar, i alla fall??
Postad 18 augusti 2005 - 08:31
kossamu
-
kossamu
-
Användare
-
-
213 inlägg
mmm sant ..verkar nästan för bra om man kan skicka info bakvägen i skärmkabeln!?
och vad är det som säger att inte edid är skrivskyddad ..typ ligger i en ROM
Postad 18 augusti 2005 - 09:06
dexpler
-
dexpler
-
Användare
-
-
109 inlägg
Sådär, nu har jag hoppat på Viewpia-tåget och beställt en 37-tummare med väggfäste. Efter att ha läst igenom även den norska tråden (samt givetvis den här) har jag fått intrycket att det verkar fungera tillfredsställande med VGA-anslutningen. Har en bärbar med GeForce 6800 Go med 71.89 drivisar som klarar 1366x768, den har jag tänkt använda för filmtittande. Sen får vi se hur jag upplever problemen med zoom och AR vid analoga TV-sändningar, blir det för illa får jag väl skaffa en digitalbox också. Kommer givetvis fortsätta följa den här tråden i väntan på besked från BTW / Viewpia angående de upptäckta problemen.
/Jesper Karlsson
Postad 18 augusti 2005 - 09:16
rich710
-
rich710
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Jag hade verkligen bestämt mig för Viewpia 37, tills igår när Philips dök upp med sin 37PF5320. Nu är jag verkligen tveksam till vilken jag skall välja, specarna är ju i stort samma, Viewpian har väl lite bättre specar på kontrast och liknande, men det verkar ju som om samma nivå skiljer mellan olika tillverkare. Philipsen borde passa bättre ihop med min Pronto och min Videosändare som oxå är Philips, dessutom känns ju Philips som ett "seriösare" märke, och kan inhandlas i närmsta Siba butik... Är det någon som har sett både viewpian och Philipsen i verkligheten och kan ge mig nå´t bra råd?
Postad 18 augusti 2005 - 11:28
OXYD
-
OXYD
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Hoppas inte du menar DDCW.exe spyware ddcw.exe definition, relationships, removal: Back to files ddcw.exe description: File ddcw.exe is related to Donald Dick.
More info: get WinTask 5 Pro
Files related to ddcw.exe: otl32.exe, array.c, array.h, backdoor.donalddick.153.exe, chat.c, client.exe, clmain.c, context.inc, cracker.ws.txt, ddc152.exe, ddc153.exe, ddc15a.exe, ddcg152.exe, ddick.exe, dds153.exe, ddsetup.c, ddsetup.exe, ddsetup.ini, ddsetup.lnk, ddsetup.rc, ddsfind.c, ddsfind.exe, ddsfind.lnk, ddsl15a.exe, dick.c, dick.diz, dick.lnk, dick.rc, executive.c, executive.h, executive_shots.c, executive_sysspec.c, file_id.diz, funccodes.h, hddkill.asm, install.c, install.exe, installer.c, itable2.inc, jpegcomp.c, keycode.txt, lzwcomp.c, makefile mem.c, more msaver.c, msaver.exe, mssupd.c, mssupd.exe, multiple156.exe, network.c, network.h, network2.c, options.c, paths.c, paths.h, pe.c, pe.h, peloader.asm, rand.c, rand.c1, readme.txt, readme_c.txt, readme_s.txt, recover.c, recover.exe, registry.c, registry.h, rsa.h, rsa.obj, sm.c, sm.c1, sm.inc, sm2.c, smdata.c, smdebug.c, smint.h, smloader.asm, smtables.asm, stdlib.c, stdlib.h, stringlist.c, switches.h, syslogsender.c, jpegcomp.dll, oleproc.exe, pnpmgr.pci, vmldr.vxd, toolhelp.c, vxxxd.asm
File ddcw.exe removal: WARNING!!! File ddcw.exe is related to spyware. This is serious violation of your privacy, your system is under security threat. We advice you to scan your computer and eliminate possible threats. download scanner and remover
Information added: 19/03/05 Information updated: 19/03/05
Postad 18 augusti 2005 - 11:40
ampz
-
ampz
-
Forumräv
-
-
580 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Har forfarande inte hunnit testa detta.. men det där med edid verkar lite skumt. För om man tittar på moninfon som offroad postat ovan för hugoson, så är den högsta upplösningen den stödjer 1280*720 och jag vet att det i alla fall går att köra 1360 på den för det har jag gjort. Alltså om jag inte förstår helt fel, klarar den en upplösning som inte ens står med i edid, och detta borde ju vara ett krav. Kan man verkligen lita på edid, eller rättare sagt informationene som moninfo visar, i alla fall??
<{POST_SNAPBACK}>
Det går att använda upplösningar som ej finns med i EDID, under en förutsättning: De måste vara jämnt delbara med 8. 1360 är delbar med 8. 1366 är ej delbar med 8. kossamu: EDID ligger i ett I2C EEPROM. Detta EEPROM kan helt riktigt vara skrivskyddat, men det behöver inte vara det. Det är upp till verje tillverkare om de vill skrivskydda eller ej. Är det ej skrivskyddat så går det bra att uppdatera via VGA och/eller DVI. Viewpia verkar inte ha skrivskyddat eftersom de nu senast har sagt att EDID går att uppdatera.
Postad 18 augusti 2005 - 11:55
Apachez
-
Apachez
-
Forumräv
-
-
865 inlägg
Ahh så då har du fått svar från viewpia ? Något mer dom har meddelat ? Enligt hugoson själva ska det gå att köra 1366*768 såvida man har ett grafikkort som klarar den upplösningen. Mailade dem om detta då jag blev nyfiken.
Måste mecka lite med min dator å se om jag kan få det att fungera. Men det går bra att köra via dvi för mig :)
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Det går att använda upplösningar som ej finns med i EDID, under en förutsättning: De måste vara jämnt delbara med 8. 1360 är delbar med 8. 1366 är ej delbar med 8.
kossamu: EDID ligger i ett I2C EEPROM. Detta EEPROM kan helt riktigt vara skrivskyddat, men det behöver inte vara det. Det är upp till verje tillverkare om de vill skrivskydda eller ej. Är det ej skrivskyddat så går det bra att uppdatera via VGA och/eller DVI. Viewpia verkar inte ha skrivskyddat eftersom de nu senast har sagt att EDID går att uppdatera.
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 18 augusti 2005 - 12:21
Kurben
-
Kurben
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Hoppas inte du menar DDCW.exe spyware
ddcw.exe definition, relationships, removal: Back to files ddcw.exe description: File ddcw.exe is related to Donald Dick.
More info: get WinTask 5 Pro
Files related to ddcw.exe: otl32.exe, array.c, array.h, backdoor.donalddick.153.exe, chat.c, client.exe, clmain.c, context.inc, cracker.ws.txt, ddc152.exe, ddc153.exe, ddc15a.exe, ddcg152.exe, ddick.exe, dds153.exe, ddsetup.c, ddsetup.exe, ddsetup.ini, ddsetup.lnk, ddsetup.rc, ddsfind.c, ddsfind.exe, ddsfind.lnk, ddsl15a.exe, dick.c, dick.diz, dick.lnk, dick.rc, executive.c, executive.h, executive_shots.c, executive_sysspec.c, file_id.diz, funccodes.h, hddkill.asm, install.c, install.exe, installer.c, itable2.inc, jpegcomp.c, keycode.txt, lzwcomp.c, makefile mem.c, more msaver.c, msaver.exe, mssupd.c, mssupd.exe, multiple156.exe, network.c, network.h, network2.c, options.c, paths.c, paths.h, pe.c, pe.h, peloader.asm, rand.c, rand.c1, readme.txt, readme_c.txt, readme_s.txt, recover.c, recover.exe, registry.c, registry.h, rsa.h, rsa.obj, sm.c, sm.c1, sm.inc, sm2.c, smdata.c, smdebug.c, smint.h, smloader.asm, smtables.asm, stdlib.c, stdlib.h, stringlist.c, switches.h, syslogsender.c, jpegcomp.dll, oleproc.exe, pnpmgr.pci, vmldr.vxd, toolhelp.c, vxxxd.asm
File ddcw.exe removal: WARNING!!! File ddcw.exe is related to spyware. This is serious violation of your privacy, your system is under security threat. We advice you to scan your computer and eliminate possible threats. download scanner and remover
Information added: 19/03/05 Information updated: 19/03/05
<{POST_SNAPBACK}>
Har kollat med Symantec antivirus 9 med denaste uppdateringen just nu och det är inget virus i den. Testade även att försöka programera om en monitor här på jobbet men det gick inte, Update failed. Så den var nog skrivskyddad.
Postad 18 augusti 2005 - 12:23
Ett litet önskemål: ni som vill hänvisa till ett tidigare inlägg var vänliga var lite mer sparsamma med citerandet. På de senaste sidorna har det citerats en hel del i onödan och det blir bara jobbigt att scrolla genom allt som redan sagts en gång.
Postad 18 augusti 2005 - 19:57
Galten
-
Galten
-
Lärjunge
-
-
338 inlägg
förlåt en okunnig men hur kör jag moninfo ?
Postad 18 augusti 2005 - 20:31
memyselfnI
-
memyselfnI
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
För er som vill läsa lite mer om EDID står det en hel del här och ev. hur man kan komma runt det eller fixa det. http://www.geocities.com/jgeneedid/
Postad 19 augusti 2005 - 09:20
OXYD
-
OXYD
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Någon som vågar prova
Ni som har kontakt med indek och BTW kan inte ni fråga om vi kan få ut någon ny edid från dem som vi kan lägga upp själva?
Redigerat av OXYD, 19 augusti 2005 - 09:24.
Postad 21 augusti 2005 - 23:23
RoSt_Swe
-
RoSt_Swe
-
Användare
-
-
109 inlägg
Tjena!
Jag har under sommaren följt med i denna tråd om Viewpia apparaterna och övriga LCD-TV här på prisjakt. Jag kommer snart att köpa en 37" och jag har hela tiden haft Viewpian som favorit tills dess att alla irriterande mjukvarubuggar upptäcktes....
Så igår var jag och kollade in en Phillips 37PF5320 på Siba... Jag konstaterade förvånat (har inte sett det på 32" modellerna) att svärtan blev blåaktig så fort man inte stod och tittade rakt framifrån, dvs. betraktningsvinklarna var klart sämre än väntat...
Hur ser det "blåaktiga" ut på Viewpian? Siba hade Phillips TVn stående nästan på golvet, så det är möjligt att blåheten blev värre då ögonen hela tiden såg TVn uppifrån. Det räckte inte heller att sätta sig på huk och vidare akrobatiska övningar kände jag inte för att göra....
Så frågan är nu: Har Viewpian samma problem, dvs att så fort man inte tittar rakt framifrån så blir bilden helt occeptabel? Eller är det enbart ett problem då TVn står lågt?
/ RoSt
Postad 22 augusti 2005 - 01:13
Apachez
-
Apachez
-
Forumräv
-
-
865 inlägg
När jag såg viewpian live för ett par veckor sedan så tittade jag just efter detta men kunde inte se några problem med betrakningsvinklarna utan blev positivt överraskad. Detta kan dock bero på lokalens ljussättning etc vilket gör att enda sättet är om du själv med egna ögon ser viewpian och då gärna samtidigt som den andra tvn (eller iaf har motsvarande bildkälla (fånga nemo verkar poppis tex  )).
Postad 22 augusti 2005 - 08:08
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2 346 inlägg
Visst blir det mer blåstick bilden när du söker dig utmot sidorna.
Postad 22 augusti 2005 - 08:20
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
När jag såg viewpian live för ett par veckor sedan så tittade jag just efter detta men kunde inte se några problem med betrakningsvinklarna utan blev positivt överraskad. Detta kan dock bero på lokalens ljussättning etc vilket gör att enda sättet är om du själv med egna ögon ser viewpian och då gärna samtidigt som den andra tvn (eller iaf har motsvarande bildkälla (fånga nemo verkar poppis tex )).
<{POST_SNAPBACK}>
Just det här slog mig också för några veckor sedan när jag såg Philipsen (5320 eller 7320). Jag skrev lite om det i tråden om Philips 7320. Är väldigt nyfiken på hur det är på Viewpian. Har ännu inte varit på BTW och tittat. Jag spanade in LG och Samsung på Reference Audio och jag tyckte att det var mindre blåskimmer men fortfarande irriterande. Vad kommer det sig av? Beror antagligen på vilken teknik som panelen använder. Någon som vet? Jag passade samtidigt på att besöka HiFi-klubbens nya butik på söder och måste säga att jag blev förtjust i Loewes A serie  . HiFi-klubben har 26" uppställd och Pause på svea vägen har 32". Synd att den är så in i bengen dyr bara. En A37 skulle sitta fint annars... mvh Stefan Bäckman
Postad 22 augusti 2005 - 09:02
dexpler
-
dexpler
-
Användare
-
-
109 inlägg
Fick min 37"-are i fredags (döm om min förvåning när poståkeriet ringde och sa att dom stod utanför min lägenhet med TV:n - jag trodde jag skulle få en avi och hämta ut den själv). Kopplade snabbt in analog TV-antenn och kollade lite och det var ju helt ok bild (efter att ha ändrat lite på fabriksinställningarna). Kommer dock skaffa Boxer snart. Jag tyckte inte zoom-problemet som diskuterats här i tråden var speciellt allvarligt. Nu till problemet (som kanske passar bättre i HTPC-delen men jag tar det här eftersom det handlar om en Viewpia 37): Kopplade in min laptop (Fujitsu-Siemens Amilo M3438G, P-M 760, 1GB RAM, GeForce Go 6800 256MB) med en DVI->VGA kabel (eftersom det inte går att köra 1366 via DVI). Fick upp bilden på TV:n och efter att ha gått in i TV-menyerna och ändrat till 1366x768 samt kört "auto"-justeringen fick jag klockren bild. Testade lite olika varianter i Forceware (71.89) - dualview, clone, extended desktop osv. Gick hur bra som helst att köra dualview med 1440x900 på datorns skärm och 1366x768 på Viewpian. Sen fick jag för mig att skaffa en längre DVI-VGA-kabel för att kunna gömma den längs väggen så jag lämnade tillbaka kabeln (5m) till OnOff. Där hade dom ingen längre kabel och ingen förlängningskabel heller så jag gick till SIBA (dom ligger vägg i vägg i Kalmar) och köpte 5+3m. När jag kom hem visade det sig att förlängningskabeln (3m) var DVI-D och alltså inte passade till DVI-VGA-kabeln (klantigt jag vet!). Tänkte att jag får väl köra med 5m så tills jag hunnit beställa en längre på nätet så jag kopplade upp det igen. Men nu fick jag ingen signal alls till TV:n. Lämnade tillbaks kablarna till SIBA och köpte den första OnOff-kabeln igen (tjejen i kassan på OnOff måste tyckt jag var knäpp!) men det hjälpte inte. Har testat alla varianter jag kunnat hitta i bildskärmsinställningarna men får inte längre nån signal. Ska testa med lite olika drivrutiner ikväll och se om det går att få ordning på detta.
/Jesper Karlsson
Postad 22 augusti 2005 - 09:39
ampz
-
ampz
-
Forumräv
-
-
580 inlägg
Det ska inte gå att få till 1366*768 via VGA heller..
Redigerat av ampz, 22 augusti 2005 - 09:40.
Postad 22 augusti 2005 - 10:01
memyselfnI
-
memyselfnI
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Det ska inte gå att få till 1366*768 via VGA heller..
<{POST_SNAPBACK}>
VGA funkade med 1366x768 med min gamla inpiron 8100 med Go2(nvidia) grafik efter att jag installerade de senaste drivisarna. Iofs. testade jag inte med svart/vitt mönster medn jag kunde inte se några skalningsfel i vare sig windows eller med film/text. (Detta på 37" Viewpia)
Postad 22 augusti 2005 - 10:23
dexpler
-
dexpler
-
Användare
-
-
109 inlägg
Som sagt, det funkade för mig (ett tag). Även i den norska tråden finns ett antal användare som fått till 1366x768 via VGA.
Postad 22 augusti 2005 - 10:40
ampz
-
ampz
-
Forumräv
-
-
580 inlägg
Postad 22 augusti 2005 - 13:50
JanneA
-
JanneA
-
Användare
-
-
176 inlägg
Hmm, försöker köra pc-grafik, dvs vanlig Windowsbild till DVI-ingången men får ingen bild. Någon som har ett tips vad jag behöver göra eller går det inte?
Postad 22 augusti 2005 - 17:35
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15 622 inlägg
Nu säljer Megastyle Viewpia 32" och 37"......billigare än BTW, särskillt 37'an!
Postad 22 augusti 2005 - 17:36
nemnok
-
nemnok
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Postad 22 augusti 2005 - 17:42
nemnok
-
nemnok
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
typiskt... så bidde jag inte först med viewpia hos megastyle....
Redigerat av nemnok, 22 augusti 2005 - 17:42.
Postad 22 augusti 2005 - 17:48
nemnok
-
nemnok
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Som sagt, det funkade för mig (ett tag). Även i den norska tråden finns ett antal användare som fått till 1366x768 via VGA.
<{POST_SNAPBACK}>
Du har ingen länk?
Postad 22 augusti 2005 - 18:06
Unregistereda8f82565
-
Unregistereda8f82565
-
Forumräv
-
-
660 inlägg
Oj, det ar ju rejält billigare än hos BTW!
Postad 22 augusti 2005 - 19:16
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Billigare hos Megastyle......hmmm....nu är det nog dags att BTW visar att de är generalagent och fixar till problemen med apparaterna. Skall man ha en defekt tv kan man annars lika gärna lämna tillbaka och köpa hos megastyle och spara lite pengar.
Postad 22 augusti 2005 - 20:00
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15 622 inlägg
Billigare hos Megastyle......hmmm....nu är det nog dags att BTW visar att de är generalagent och fixar till problemen med apparaterna. Skall man ha en defekt tv kan man annars lika gärna lämna tillbaka och köpa hos megastyle och spara lite pengar.
<{POST_SNAPBACK}>
Bara det att Megastyle förmodligen säljer samma "defekta" apparater, eftersom Viewpia inte släppt sina nya än. BTW har lovat att hålla oss uppdaterade och dom gör det så fort dom vet nåt, och dom har mycket bra kontakt med Viewpia. Jag har en 32'a och den har ökat i pris sen jag köpte den (hos BTW alltså), Megastyle säljer den för samma pris som jag köpte den för, men 37'an är det juh ett väldigt bra pris på hos megastyle..... Eller vad säger du JanneA Jag kan säga att BTW är OUTSTANDING när det gäller service, mer än vad man kan säga om Megastyle (av det jag sett på forumet)
Postad 22 augusti 2005 - 20:16
JanneA
-
JanneA
-
Användare
-
-
176 inlägg
*garv*...jo, det verkar som det blir lite press. Fast priset som Megastyle kör på 37:an nu verkar vara i underkant jämfört med Tyskland...fast det är väl knappast synd om dem.
Någon som kan hjälpa mig med mitt lilla problem ovan? Jag kör en Brasse Evolution HTPC och vill från den ha två sladdar in till Pian:
1. En VGA-kabel där jag kör via Evo:ns högklassiga grafikkort för TV/Film-återgivning (detta har jag och det funkar hjälpligt). Brasse ska enligt uppgioft från tillverkaren ge allra bäst bild på en lcd skärms VGA-port. DVI rekommenderas ej.
2. Således vill jag koppla datorns vanliga grafikutgång till Pians DVI-ingång för att köra Windowmiljö. Allmänt Windowsunderhåll, nätsurfande och inte minst för att styra iTunes den vägen.
1 funkar som sagt men på 2 får jag ingen bild på Pian. Någon som kan ge mig en hint?
Postad 22 augusti 2005 - 20:29
Forsyth
-
Forsyth
-
Veteran
-
-
1 649 inlägg
*garv*...jo, det verkar som det blir lite press. Fast priset som Megastyle kör på 37:an nu verkar vara i underkant jämfört med Tyskland...fast det är väl knappast synd om dem.
Någon som kan hjälpa mig med mitt lilla problem ovan? Jag kör en Brasse Evolution HTPC och vill från den ha två sladdar in till Pian: 1. En VGA-kabel där jag kör via Evo:ns högklassiga grafikkort för TV/Film-återgivning (detta har jag och det funkar hjälpligt). Brasse ska enligt uppgioft från tillverkaren ge allra bäst bild på en lcd skärms VGA-port. DVI rekommenderas ej. 2. Således vill jag koppla datorns vanliga grafikutgång till Pians DVI-ingång för att köra Windowmiljö. Allmänt Windowsunderhåll, nätsurfande och inte minst för att styra iTunes den vägen.
1 funkar som sagt men på 2 får jag ingen bild på Pian. Någon som kan ge mig en hint?
<{POST_SNAPBACK}>
Frågan är om den kan ta emot analog signal över DVI-D ingången? Eller kör du med ett kort som har både VGA ut och DVI-D ut?
Postad 22 augusti 2005 - 21:46
JanneA
-
JanneA
-
Användare
-
-
176 inlägg
Osäker på DVI-D ut. Har ett ATI Radeon 9200 Pro.
Postad 22 augusti 2005 - 22:03
Forsyth
-
Forsyth
-
Veteran
-
-
1 649 inlägg
Kortet har antingen VGA eller DVI (Endast MAC, vilket jag antar att du inte har) så det är nog för att du försöker köra två st VGA-signaler (båda analoga) på en DVI-D, dvs ingång för digitala signaler, därav ingen bild.
Postad 22 augusti 2005 - 22:17
JanneA
-
JanneA
-
Användare
-
-
176 inlägg
Ingen DVI? Är rätt dum på sånt här men visst sitter det både en VGA och en DVI-kontakt på kortet. Se bild på sidan 9 i ATI:s manual. Däremot är det en DVI-I, vad nu det är? Och nej, det är ingen Mac.
Postad 22 augusti 2005 - 22:22
Forsyth
-
Forsyth
-
Veteran
-
-
1 649 inlägg
Håller med om att manualen säger annat än deras hemsida gällande deras egna kort. Men de skriver att andra korttillverkare (liksom det står i manualen) att det kan finns DVI-I då det finns stöd för detta. Dock är ju frågan rätt enkel: Har du två utgångar på kortet?  Isf så är det antagligen hos tvn som begränsningen ligger att du inte kan få samtidiga analoga signaler kanske? Har du provat att köra dem en åt gången?
Postad 22 augusti 2005 - 23:08
stolle
-
stolle
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Kan någon rada upp de olika problemen som finns med en Viewpia 37a. Funderar starkt på at köpa men är lite osäker. Kommer mest kolla på analog tv (för tillfället) och dvd samt att ibland koppla den till dator. Är det stora analoga problem?
Redigerat av stolle, 22 augusti 2005 - 23:10.
Postad 23 augusti 2005 - 06:23
Apachez
-
Apachez
-
Forumräv
-
-
865 inlägg
Här har du samtliga större och mindre fel sammanfattade http://www.brolinemb...isc/viewpia.zipStörsta felet i mina ögon sett är att viewpian inte hanterar zoom korrekt vilket innebär att om du har analog tv signal in där bilden är "bredbild" dvs svarta ränder upptill och nedtill så får du aspect ratio fel när du försöker använda zoomfunktionen. Detta eftersom zoomfunktionen för det första inte tar bort tillräckligt av dom svarta ränderna men även för att den drar ut bilden i sidled från centrum sett vilket gör att bilden blir lite "äggig". Förslag till lösning som presenterats för tillverkaren av viewpia är dels att dom förbättrar zoomfunktionen (gällande aspect ration) men ännu hellre ger kunden möjlighet att själv kunna skala bilden tex avseende hur mycket av dom svarta ränderna som ska tas bort (detta går att göra på dom flesta widescreen tvn samt om vi tar närmsta konkurrenten till viewpian dvs samsung R41/R51). Kan någon rada upp de olika problemen som finns med en Viewpia 37a. Funderar starkt på at köpa men är lite osäker. Kommer mest kolla på analog tv (för tillfället) och dvd samt att ibland koppla den till dator. Är det stora analoga problem?
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 23 augusti 2005 - 06:28
ampz
-
ampz
-
Forumräv
-
-
580 inlägg
Titta lite tidigare i tråden... Det finns ett sammanställt dokument.
Apachez hann före...
zoom-problemen är allvarliga. Men även det att den inte kommer ihåg inställningar per ingång, utan att man manuellt måste göra om alla inställningar så fort man byter ingång. Mycket irriterande.
Redigerat av ampz, 23 augusti 2005 - 06:30.
Postad 23 augusti 2005 - 09:43
KrogProfil
-
KrogProfil
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Jag har testkört en viewpia hemma sedan i torsdags.
positivt:
- Väldigt bra bild
- Bra med in och utgångar
- Jävligt bra leverans och kommunikation med BTW.se
- underbart med DVI ifrån PC, funkar direkt och perfekt!
negativt:
- För liten för mig, behöver minst en 32" känner jag.
- Dålig bild med VGA ifrån PC, kräver mer tid för att få det bra.
- zoom-funktionen är under all kritik.
Jag skickar tillbaka den nu i veckan, om det är något ni vill veta så hör av er.
Bilder på den finns i mitt galleri.
Redigerat av KrogProfil, 23 augusti 2005 - 12:55.
Postad 23 augusti 2005 - 11:05
ampz
-
ampz
-
Forumräv
-
-
580 inlägg
Ljudutgång finns via SCART.
Jag har inte haft några problem med bildkvaliteten via VGA, ställt in allt rätt?
Postad 23 augusti 2005 - 11:57
nemnok
-
nemnok
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
http://www.megastyle..._view.php?id=25Lite info om vad Megastyle skriver om Viewpia... Digital mottager och HDMI i texten... Hade slått all tankar om en Viewpia ur mitt huvud för bara för några veckor sedan, men nu så börjar det bli aktuellt igen
Postad 23 augusti 2005 - 12:03
memyselfnI
-
memyselfnI
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
ampz: du hade delvis rätt ang. VGA med 1366x768. Det var något fuffens med skalningen fortfarande. Det kan dock bero på flera saker som att det är ett gammalt grafikkort (i princip ett Geforce 2 till laptop) som kanske inte gillar den inställningen. Hur som helst med de senste Nvidia drivisarna får jag upp och kan välja 1360,1366 och 1368. Jag provade inte så mycket med inställningarna så det kanske går att få till med lite pill. Med filmer syns det inte så mycket men med text i windows så får man en lite suddigare "balk" i mitten. Skall prova lite mer sedan.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|