den låg i en liten påse i boxen och såg ut så här:
https://www.minhembi...c_id=354877.jpg
Den blåa är ju standard för ide-diskar medan den lilla kontakten kan vara lite knepigare.
Den är i alla fall ca. 10-11mm bred.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
Startad av
Kanelbulle
, Oct 01 2007 18:53
8037 svar till detta ämne
34 relaterade trådar
Postad 29 July 2010 - 15:07
Hej,
den låg i en liten påse i boxen och såg ut så här: https://www.minhembi...c_id=354877.jpg Den blåa är ju standard för ide-diskar medan den lilla kontakten kan vara lite knepigare. Den är i alla fall ca. 10-11mm bred. Postad 30 July 2010 - 10:41
Funkar perfekt, nu slipper jag omvandla ljudet hela tiden... Postad 14 August 2010 - 14:00
Ny firmware till A100: 01-17-100516-15-POP-402-000
1. Requires NMT apps 00-17-091216-15-POP-402 2. Fixed Wifi fail to connect to non-broadcast SSID 3. Fixed Arabic Tashkeel shaping error in external text subtitle 4. Fixed certain IDX/SUB file cannot be displayed due to incorrect language id indexing (Bug #5000274) 5. Fixed large IDX/SUB file cannot be displayed (Bug #5000277) 6. Full screen IDX/SUB rendering now, instead of bottom half display only in previous release 7. Fixed screen black-out for certain Video_ts playback via SAMBA. 8. Fixed DVD bad region error message display 9. New music playback UI with album art/metadata ala C200 10. Fixed issue where certain image file containing EXIF tag will cause black screen during music playback 11. Fixed incorrect volume OSD display during ISO/IFO playback when mute->unmute. 12. Fixed issue when browsing PlayOn server. MEN se upp om du kör trådlöst via USB då det inte fungerar i denna FW ! NMT appararna är samma dom för förra FW, vilken jag gått tillbaka till. Edit: Fick det trådlösa att fungera tillslut, men det verkar som om den blivit kinkigare med krypteringsnivå och hur de matchar mellan routern och A-100. De inställningar som fungerade klockrent i 100317 FW fungerade inte alls i 100516 FW, men till slut hittade jag rätt inställning. Redigerat av staffanw, 17 August 2010 - 22:48. Postad 14 August 2010 - 22:39
Nån mer än jag som har problem med att uppgradera till den nya FW? "Request cannot be processed" får jag när jag klickar på "search for new firmware" eller vad det står....
Postad 15 August 2010 - 08:55
Min popcorn hittar uppdateringen men när jag klickar "agree" då blir skärmen svart. Har aldrig tidigare haft detta problem trotts flera tidigare uppdateringar.
//Micke Postad 16 August 2010 - 18:16
Min Pop har ballat ur helt, kan inte spela upp några videofiler alls! Det blir svart skärm, och så kastas man tillbaks till menyn igen. Tragiskt. Nån som har tips på en lösning? Har testat alla videofiler jag hittat....
Postad 16 August 2010 - 21:23 Jag gissar att du provat med att dra ur strömmen ? Har du provat en "Factory reset" ? Ladda på FW igen ? Kan du spela samma filer på t.ex. PC:n ? Har du kunnat spela filerna förut ? Postad 16 August 2010 - 21:53
Ladda ner firmwaren manuellt från A-100 FW download och kör från en USB-pinne. Postad 16 August 2010 - 22:04 Fungerade för mig idag! /micke Postad 16 August 2010 - 23:24 Detta hände för mig också, när jag skulle installera från USB. Därefter läste jag "readme" -filen (jaja jag vet men man orkar inte alltid läsa det innan) och där stod att man ska installera från rooten på USB-stickan... jag provade och vips funkade det Postad 17 August 2010 - 11:30
Nu hoppade den igång igen efter att ha gjort norsk reset sisådär 150 gånger Postad 17 August 2010 - 17:34 Haha, det står redan tre rader ovanför <Download> knappen på sidan för nerladdning av FW. Bra att det fungerar nu. Är det någon som kör trådlöst med TPLINK stickan ? /s Postad 22 August 2010 - 17:11
Denna nya FW var ingen hit. Den lilles alla DVD kopior (VIDEO_TS) som jag gjort fungerade inte. Allt bara hackade. Iso filer och mov filer funkade dock.
Efter downgrade till den näst senaste FW:n så funkade allt bra igen. Vilken sopig bugg, att de släppte denna FW med det felet. Typ för alla som kör lagligt med backupade orginal DVDer. Jaja.. Nu funkar det igen i varje fall. Edit: Jag spelar filmerna via network. Kanske funkar om man kör på annat sätt? Redigerat av vilse, 22 August 2010 - 17:15. Postad 25 August 2010 - 20:40
hallå! som jag har förstått det så kan jag streama bl.a. svt play till popcornhour via vlc media player på datorn, korrekt? jag har sökt efter en guide som utförligt kan beskriva hur man gör. på första sidan i denna tråd finns det ju länkar till en massa olika ämnen i tråden och där hittar jag "Hur du Streamar från VLC till PCH, medger Transcoding i realtid!" vilket länkar till det ovan citerade. tyvärr förstår jag inget av det. finns det ngn vänlig själ som har skrivit en guide som ngn kan länka till? tack Postad 25 August 2010 - 21:43
fiskgunnar:
Det bästa du kan göra (om ingen kan detta o svarar direkt) är: - Skicka ett PM till personen som skrivit just dessa poster, fråga om han har lite mer info osv - Du kan även kolla upp att han är aktiv (så han inte ägnar sig åt knyppling istället för Minhembio.com) genom att gå in o kolla när han senast var inloggad här! - Du kan även kolla det NMT forumet om du söker på VLC kanske du kan hitta en del matnyttigt! Lycka till!! Postad 27 August 2010 - 09:50
Hej!
Har kört länge nog nu med Extern HD med USB mot A-100 och tänkte gå över till trådlöst då jag har införskaffat en NAS Netgear Stora 1TB. Kan någon ge ett bra tips över en Wifi dongle utöver WN-100 som funkar bra tillsammans med Popcorn hour A-100? Tack! //Piraten Postad 29 August 2010 - 22:19 Den här kör jag med. Hade vissa problem med krypteringen i senaste FW, men har fått det att fungera nu. Postad 30 August 2010 - 09:34
Tack då kör vi på den!!!
Postad 03 September 2010 - 07:36
Shotgun Sal:
Nix, Tvixie och flera andra bygger på att din Mediaspelare klarar "ikonläge" dvs koppla grafik mot ex film-fil. Det gör inte Popcorn Hour. Kolla på NMT forumet efter andra Jukebox lösningar, eller sök här i tråden (sökfunktionen längst ner till vänster) Redigerat av Kanelbulle, 03 September 2010 - 07:37. Postad 03 September 2010 - 10:19
Har försökt mig på Popcorns Jukebox lösningar, men inte haft talangen att få till det. Kör med en ReadyNAS duo eftersom Popcornen fick frispel av att ha en installerad HD. Så det gjorde inte saken lättare med Yamj och Llink. Har dock beställt en Tvix HD N1 nu som verkar vara allt det man hoppats på att A-100 var när den kom Postad 11 September 2010 - 08:02
Har precis backat tillbaka till förra verionen av firmwaren 01-17-100317-15-POP-402 alltså den i från 24 March 2010. Jag hade problem med uppstarten av min PCH som tog evigheter och sen slutade med att jag fick ett meddelande om att "Server not avilible" eller liknande. Är det bara jag som fått det problemet??
Postad 11 September 2010 - 08:12
Jag installerade den senaste version nu i veckan. Har i och för sig endast startat om den en gång efter detta men det var som vanligt vid den uppstarten. Postad 18 September 2010 - 11:33 Du kör trådlöst nätverk gissar jag då ny FW fungerar dåligt med detta och bara vissa kombinationer av kryptering verkar fungera. För övrigt så fungerar inte VIDEO_TS uppspelning och även ISO verkar fungera dåligt så de flesta har gått tillbaka till mars-FW inkl. jag. Postad 21 September 2010 - 20:48
Som många andra så har jag problem att spela upp DTS ljud i .mkv filer.
Problemet verkar ha löst sig för andra användare av denna produt genom att gå till inställningar och valt Analogt ljud under DTS fliken istället för Digitalt! Men, jag kan inte välja Analogt ljud, den för "suddad". Vad kan jag göra för att få fram ljudet ur .mkv filerna? Får jag ut digitalt DTS ljud om jag kopplar in S/PIF utgången i förstärkaren? Redigerat av Niklasj, 21 September 2010 - 20:49. Postad 22 September 2010 - 07:41
Svar Ja, om din förstärkare har DTS-avkodning, vilket det flesta förstärkare sedan 7-8 år har. Postad 22 September 2010 - 10:04
Ja den har DTS avkodning. Då ska jag ner och införskaffa mig en sådan kabel och hoppas att det löser sig. Återkommer! Postad 22 September 2010 - 17:52
Jag har nu varit hemma och konstaterat att min förstärkare inte har s/pdif=(
Den enda digitala ingången för ljud är den optiska (toslink). Går det att använda den (todlink) på något sätt ifrån s/pdif utgången på popcorn hour för att få ut DTS ljudet? Men varför går det inte att välja analog signal istället för digital inne i popcornens inställningar? Det verkar ju ha löst andras problem. Postad 22 September 2010 - 22:01
Om du ska kunna få ut flerkanalsljud så skaffa en adapter tex Kjells
Postad 05 October 2010 - 11:33
Jag undrar varför man ska ha en PCH när man kan koppla dator --> förstärkare --> TV och se på film?
Postad 06 October 2010 - 10:55 Tex om man inte har eller inte vill ha en dator vid tv'n? //Micke Postad 06 October 2010 - 14:48
Tack för ditt svar Micke. Låt säga att man kan/vill ha en dator vid tv'n. Finns det då fördelar med att ha en PCH istället? Postad 06 October 2010 - 15:47 Datorn kanske låter för mycket, eller tar för lång tid att starta, eller så tycker man den drar för mycket ström. Finns säkert ett tjog ytterligare anledningar. Postad 07 October 2010 - 07:29
I mitt fall handlar det om att jag inte vill vara beroende av att datorn ska stå på hela tiden. Jag tänker på både miljön och min plånbok. Tacksam om någon kan svara på min fråga om vilken hårddisk man kan stoppa in i PCH A-100. Postad 07 October 2010 - 07:36 Jag tycker du ska sätta in valfri 2.5" 5400rpm disk. Köp också en ide adapter kabel för disken så du kan ansluta den. Sen sätter du fast disken med dubbelhäftande kardborreband. //Micke Postad 08 October 2010 - 11:43
Du menar alltså att jag ska köpa en 2.5 S-ATA och sedan en adapter för att kunna koppla in den på en IDE-kabel? Eller ska jag köpa en 2.5 IDE och köpa en IDE-adapter så jag kan koppla in en 2.5 till en 3.5-koppling?
Redigerat av Vrålapan, 08 October 2010 - 11:47. Postad 09 October 2010 - 12:36 Köp en 2.5" ide och en adapter. Finessen är att 2.5" diskar är så tysta och prestandan räcker för ändamålet. //Micke Postad 10 October 2010 - 09:16
Nu har jag sökt igenom tråden och hittar inte svar på motsvarande problem jag har börjat få men hoppas ändå att någon kan hjälpa mig eller är det bara att inse att det är max livslängd strax över 2 år på denna maskin ?
För ca: 1 vecka sedan skulle jag uppdatera firmware (eftersom den har börjat krångla) och gjorde som jag alltid har gjort, valt agree att uppdatera den över nätverket det har aldrig varit några konstigheter förut. Problemet är att popen slutar att hitta den interna disken efter en stund (därför jag ville uppdatera firmware) men eftersom den inte hittar disken efter en stund så kan jag inte heller uppdatera den. Felet är alltså att om jag tittar på en film så fryser bilden efter ca: 20-30 minuter och jag trycker då på stopp och det tar ca: 1 minut innan den stoppar och jag kommer till startbilden (inte filmlistan alltså) och om det finns kvar som alternativ HARDDISK och väljer det så står det inget innehåll funnet och ibland finns inte ens alternativet HARDDISK, då är det bara att dra strömsladden (varför har man sparat in på en knapp för detta ?). Och då finns disken där igen efter en lång stunds loading (varför det nu ska ta så lång tid ?), jag letar upp filmen igen men som alla vet så finns inte bookmarken kvar efter att man dragit strömsladden, och det kan omöjligt vara fel på filmerna, jag har testat detta på ett 50-tal filmer med samma resultat. Från datorn så är det exakt samma sak, jag kan komma åt popen en stund för att sedan få felmeddelandet att filerna finns inte, ibland så får jag upp felmeddelande att det finns för lite minne, vilket minne då, jag har ca: 200 Gb. ledigt på en 500 Gb disk, är det internminnet som spökar tro ? Mycket märkligt tycker jag då det har fungerat i strax över 2 år utan större bekymmer. Jag hoppas någon har svar på detta konstiga beteende på min maskin eller tips och försllag på hur jag ska gå vidare i min felsökning eller är det bara att börja leta efter en ersättare, risken är då att jag söker efter annat fabrikat då jag tycker den borde hålla längre än denna har gjort. Kan det ha att göra med den senaste firmware som jag inte lyckats få installerad, läste någonstans att man skulle installera den från usb-rooten, var hittar jag firmware på nätet isf för att testa detta, jag får kolla om det finns på popens hemsida och testa det, tror dock inte att det kommer hjälpa men värt ett försök. EDIT: Lyckades uppdatera till senaste firmware, laddade ner den till usb och pluggade i men hittade ingenstans att välja uppdatera via usb i popen så jag uppdaterade som vanligt, vet dock inte om den hämtade via nätet eller usb men lyckades iaf installera den. MEN problemet kvarstår, så tips på nästa steg tas tacksamt emot, kan ju även berätta för den som kanske tror att det är överhettningsrelaterat att jag redan testat att ha den strömlös över natten men med samma resultat, ca: 15 minuters filöverföring från datorn och den tappar bort disken eller vad man ska kalla det, mycket märkligt. Tacksam för tips ! Mvh ! J Redigerat av järker, 10 October 2010 - 09:58. Postad 10 October 2010 - 09:24
Det finns nog på popcorns hemsida en återställning, och installera om därifrån. ja USB kan du installera från, och det har jag alltid gjort. Det där med hårdvaran har jag mindre koll på.
Skillnaden för mig är att jag har en annan NMT. Jag är ganska nyvaken så jag be om ursäkt om det inte var exakt detta du ville veta. Postad 13 October 2010 - 23:36
Tja!
Har haft min pch drygt två år och är allmänt nöjd. Dock har jag sen några veckor tillbaka börjat få stora problem vid överföring via fpt:n. Titt som tätt så avbryts överföringen och man får försöka igen, ibland går det och ibland inte. När den vägrar så måste man gå in på disken och ta bort den filen man försöker föra över och sen börja om och då funkar det ibland. Detta är alltså när jag flyttar över filer mellan 200-700 mb, försöker jag flytta över större filer så går det i princip aldrig klart. Kör senaste firmware och har provat olika ftp program, några tips? Kör alltså med en intern disk på 500gb. (har försökt söka här och googlat men inte hittat något smart) Redigerat av Nephisto, 13 October 2010 - 23:37. Postad 14 October 2010 - 08:48
Mera saker som börjat strula nyligen. Den här gången finns det dock en lösning och jag tänkte att det kanske var fler som var intresserade av den...
Den senaste tiden har jag råkat ut för att min PCH vägrar spela upp somliga mkv-filer, det blir bara svart. Detta visade sig beror på att i version 4.2.0 (och senare) av mkvmerge har default-inställningen ändrats så att filerna skapas med komprimerade headers och det klarar inte mjukvaran i A-100:n av att hantera. Boten består i att remuxa filerna med mkvmerge och stänga av komprimeringen. (Ladda filen, markera i tur och ordning de olika spåren och under Extra Options väljer ni "None" på Compression och sparar filen igen.) Mera info finns på NMT:s forum. Postad 16 October 2010 - 19:26
Popcorn ska buffra plötsligt..
Lägger min fråga här också: Jag kör hemnätverk och har aldrig haft problem förrän nu. Jag har kört med MyiHome som serverprogram och hade en Zyxel router allt gick genom. Popcorn gick bra med allt inkl 1080p och behövde nästan aldrig buffra 1080p. Routern gick sönder och jag fick köpa en ny NetGear WNR1000 (N150). Nätverket fungerar som det ska, men plötsligt ska popcorn buffra för allt i 1080p. Och det händer även på 720p filmer allt som oftast nu. Har jag missat nån inställning i routern?? Hade ju ingen möjlighet att kolla vad som var i zyxel'n. Och jag har FÖR mig att jag ändrade nåt i den, men vad minns jag inte. Postad 17 October 2010 - 14:48
Jag har problem med att jag inte får någe ljud på divx filmer??
Läste att det var nån mer i tråden som hade problem med det men hittade inte om han löst det?? Postad 18 October 2010 - 00:50
nu börjar bli riktigt trött på min popcorn. Problemet är när den ska startas. Eftersom jag har min i sovrummet så vill jag gärna kolla en film /serier innan jag ska sova men problemet är att den aldrig vill starta. jag får stänga av den och sätta på den MINST 50 gånger innan det blir bild. ibland kan det bli bild efter 10 försök men då hänger den sig i när det är svart bakgrund och står popcorn hour loading. Detta medför att det nästan aldrig blir någon film/serier innan jag ska sova vilket var meningen med att flytta in den i sovrummet.
Den har alltid varit lite seeg på att komma igång men det har ofta räckt med en eller två omstarter. Jag har provat senaste fw och även den från maj men det är samma problem med båda. jag har provat med och utan hdd ingen skillnad. känns som jag kommer kasta den i väggen inom snar framtid om det inte blir bättre. Någon som har samma problem alternativ lösning på problemet? Ska jag prova med ännu äldre fw? jag har den kopplad till en fjärrströmbrytare eftersom jag inte vill att några lampor ska lysa när jag sover osv. Har iofs provat utan den också men det är samma problem . Postad 18 October 2010 - 17:41 Har ungefär samma problem men tyvärr ingen lösning. Min hänger sig dock aldrig utan startar alltid upp, men ibland vill den inte spel några filer över huvudtaget, då är det bara att rycka strömmen och starta om igen. Men efter en sån omstart hart den alltid fungerat direkt efteråt. Har också min kopplad till fjärrbrytare så det är väldigt enkelt att bryta strömmen och bara slå på igen, bara lite irriterande att man får vänta 2 min extra :/ Det enda jag fått för mig ibland är att jag ska inte slå på poppen innan jag slår på förstärkaren och / eller tvn. Och slå på poppen sist så den känner av att alla delar i kjedjan är på direkt typ Postad 19 October 2010 - 05:25
oj 2 min extra? jag är glad om min kommer igång inom en halvtimme. ibland blir där inte ens bild utan bara massa gröna streck som går över skärmen. Har provat 3 gånger att låta den stå när den svarta bakgrunden kommer "popcorn hour loading" efter 1 h har den inte röt sig iaf. det händer också att jag blir glad när den finare popcorns bilden kommer att den hänger sig. jag har provat alla olika varianter med slå på tvn först och sen popcornen och tvärtom. ska prova med komponent kabel (röd,grön,blå,röd,vi) annars känns det som den har gjort sitt nästan. Postad 19 October 2010 - 13:53 Testa att göra en total återställning av maskinen, finns väl nån guide på det på nmt forumet har jag för mig. Och installera stepstone fw och sedan en nyare som du vet är stabil efter det. Har aldrig gjort en återställning själv men läst om folk som haft grova problem när den tex hängt sig mitt i en uppdatering och sedan inte kommit åt att göra om uppdateringen Edit: Här https://www.minhembi...p;#entry1728478 och här http://support.popco...le.aspx?id=1047 Du har ju inte så mycket att förlora lixom... Redigerat av Luzer, 19 October 2010 - 13:56. Postad 19 October 2010 - 20:14
tack ska bara hitta mitt usb minne så jag kan testa. återkommer med resultat 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |