Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Optoma HD65 & HD71 *

1526 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 april 2008 - 11:08

Unregistered04c8438c
  • Unregistered04c8438c
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Vad menar du? Går den inte att rulla upp igen efter man rullat ner den första gången?
Går det att förbättra fjädern själv då?

Om du har rullat ner den en gång så blir det väldigt svårt att rulla upp den igen, och om du väl lyckas så finns det en mycket stor risk att fjädern går sönder så du inte kan rulla ner den igen. Dessutom blir den jätteskrynklig om man rullat in den. Tror inte att du kan förbättra fjädern eftersom den sitter inne i själva annordningen. Men har du tur kanske du fått ett bra exemplar, men multibrackets är knappast kända för att göra kvalitetsprodukter. Var beredd på att vädra det rum du ska ha duken i också. Den stinker fruktansvärt de 2-3 första veckorna, bara så du vet.

Postad 12 april 2008 - 16:42

meridian
  • meridian
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Låter inte som att det finns en enda vettig anledning att skaffa en sån före en Tupplur. Min funkar utmärkt. Rullas upp och ner så gott som dagligen utan att klaga. Nu har jag inga andra referenser men tycker attt bilden blir utmärkt.
Kostnad: ca 350:-

Postad 12 april 2008 - 16:54

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
Vissa av våra butiker erbjuder även HD65 paket med Optomas 92" duk som alternativ.

Fråga gärna hos din lokala butik. :)

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 12 april 2008 - 16:55.

Postad 13 april 2008 - 11:42

spackel
  • spackel
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Finns det någon webbutik som erbjuder hd65 med optomas duk? Hittar inget på google..

Postad 14 april 2008 - 09:37

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0

Finns det någon webbutik som erbjuder hd65 med optomas duk? Hittar inget på google..

Hem Bio Butiken hade HD70 ink. Optoma duk så dom kanske börjar med nått sånt kanske ;)

Postad 14 april 2008 - 19:14

snutstrut
  • snutstrut
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Audioart och Flatscreencenter säljer paketpris

Postad 15 april 2008 - 08:47

MIXter
  • MIXter
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Någon som vet om HD65'an har stöd för 1080p/24fps eller klarar den bara 50fps resp. 60fps

Hittade ingen info varken på Optomas hemsida eller här.

Postad 15 april 2008 - 08:57

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
Jag har inte upplevt några problem med 1080p/24p källor.

Kolla hos en butik, så får du se själv. :D

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

Postad 17 april 2008 - 06:13

bkam
  • bkam
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
Nån som kan hjälpa mig lite med duk val, har gjort en tråd om det :
https://www.minhembi...=0#entry1878361

Postad 18 april 2008 - 20:27

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
I manualen rekommenderas inte keystone som jag förstår av den?

Men hur pass mycket påverkar bilden av keystone på 3-4 steg?

Postad 19 april 2008 - 14:32

Unregistered04c8438c
  • Unregistered04c8438c
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

I manualen rekommenderas inte keystone som jag förstår av den?

Men hur pass mycket påverkar bilden av keystone på 3-4 steg?

Det lättaste är väl att testa själv =)
Jag skulle personligen inte använda keystone mer än 2 steg för annars blir bilden synligt förvrängd. Min bild fylls inte ut perfekt på duken, men jag har hellre lite ojämn bildutfyllnad än att jag använder keystone.

Postad 20 april 2008 - 11:10

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
Sittavstånd?

Jag kör med projjen på c:a 5 meters avstånd och får 115" nånting... ungefär 260 cm i bredd nånting

Hur långt tror ni är lämplig avsånd att sitta så närmast som möjligt är? Fundera pga eventuell placering av 2 sitt plats rader eller inte

Den närmaste sittplatsen skulle väl komma c:a 3 -3,5 meter som närmast och andra nånstans på 4,5-5 meter

Tänkte om det blir för nära med över 110"?

Redigerat av Zeaed, 20 april 2008 - 11:15.

Postad 20 april 2008 - 11:24

snutstrut
  • snutstrut
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
vad tycker du själv? det finns ju liksom inga regler...

Postad 21 april 2008 - 07:57

walles
  • walles
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0

Om du har rullat ner den en gång så blir det väldigt svårt att rulla upp den igen, och om du väl lyckas så finns det en mycket stor risk att fjädern går sönder så du inte kan rulla ner den igen. Dessutom blir den jätteskrynklig om man rullat in den. Tror inte att du kan förbättra fjädern eftersom den sitter inne i själva annordningen. Men har du tur kanske du fått ett bra exemplar, men multibrackets är knappast kända för att göra kvalitetsprodukter. Var beredd på att vädra det rum du ska ha duken i också. Den stinker fruktansvärt de 2-3 första veckorna, bara så du vet.

Det låter som du har fått ett måndagsexemplar. Visst är det lite svårt att få den att rulla upp, men det går efter 2-3 försök. Och min blir inte skrynklig när jag rullar in den, den är slät och fin.
Däremot så stinker det om den som du säger, men det börjar försvinna nu efter några dagar.

Underbar bild blir det iallafall med HD65, har dock inte haft projektor innan så jag har inget att direkt jämföra med...

Postad 21 april 2008 - 13:23

Pug
  • Pug
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Har tänkt att sätta upp min HD65 i taket nu efter att ha haft den på soffbordet ett tag. Jag har högt i tak så jag funderar på detta fäste:

http://www.amentio.s...1195;r:prisjakt

Fungerar det med HD65? Det är fyra armar på fästet men det finns bara tre skruvhål på projektorn....

Edit: Fästet fungerade bra, skruvade bort en av armarna. Nu sitter projen i taket.

Redigerat av Pug, 21 april 2008 - 20:32.

Postad 22 april 2008 - 22:36

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1 676 inlägg
  • 0
Kan ingen ta en bild på hur dom löste det när dom ville takmontera MultiBrackets 90" duk från dustinpaketet?

Jag sitter och väntar på just detta paket och åker hem från sthlm för att packa upp leksakerna. Tänkte försöka skaffa allt jag behöver innan jag åker ut på "landet" igen. Har Clas Ohlson precis runt hörnet här i sthlm nämligen..

/Christian

PS Tack ;)

Postad 23 april 2008 - 05:19

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
tv/stereo-bänk?

Har sett på vissa galleribilder att vissa brukar ha tv/stereobänk längst med underkanten av projektorns bild.

Men är det inte risk för mer reflektioner då?

Postad 23 april 2008 - 11:50

herge
  • herge
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
jag har problem med att få riktigt 100%-ig skärpa med min HD65a, blir liksom lite halvblurrig, vad kan man göra åt det? Det går liksom inte få det bra m.h.a. skärphjulet av någon anledning.

Ska kanske tillägga att jag inte har superoptimalt offset förhållande mellan toppen på duken och projektorn (tror det skulle vara 17 cm men jag har ca. 19cm) vilket kanske kan påverka bilden och på så sätt blir det svårt att få skärpa? Ser helt OK ut i filmer för då tänker man inte på det så mycket men t.ex. menyn i min Popcorn hour eller Windows skrivbord ser man helt klart att det är suddigt.

Några idéer på vad jag kan pröva? ;) Kanske sitter duken lite snett sett från projektorn eller nått sånt? Kör med HDMI och 720p från både datorn och popcornen.

edit: oh btw har lagt upp en bild på HD65an och 2 screenshots från Halo3 i mitt galleri

Redigerat av herge, 23 april 2008 - 12:02.

Postad 23 april 2008 - 20:29

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0

jag har problem med att få riktigt 100%-ig skärpa med min HD65a, blir liksom lite halvblurrig, vad kan man göra åt det? Det går liksom inte få det bra m.h.a. skärphjulet av någon anledning.

Ska kanske tillägga att jag inte har superoptimalt offset förhållande mellan toppen på duken och projektorn (tror det skulle vara 17 cm men jag har ca. 19cm) vilket kanske kan påverka bilden och på så sätt blir det svårt att få skärpa? Ser helt OK ut i filmer för då tänker man inte på det så mycket men t.ex. menyn i min Popcorn hour eller Windows skrivbord ser man helt klart att det är suddigt.

Några idéer på vad jag kan pröva? :P Kanske sitter duken lite snett sett från projektorn eller nått sånt? Kör med HDMI och 720p från både datorn och popcornen.

edit: oh btw har lagt upp en bild på HD65an och 2 screenshots från Halo3 i mitt galleri

Använder du dig bara av skärphjulet?

Finns 2 hjul som påverkar skärpan?

Postad 24 april 2008 - 09:09

herge
  • herge
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Använder du dig bara av skärphjulet?

Finns 2 hjul som påverkar skärpan?

uhm nej? det finns ett zoom-hjul och det rör jag ju ogärna eftersom jag har rätt storlek på bilden och sen har vi focus-hjulet som inte ger mig den skärpa jag önskar. ska mäta lite i helgen och sen till att jag verkligen har projektorn exakt i mitten.

Postad 24 april 2008 - 17:09

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
Ny liten test hos engelska Computer Buyer. ;)

Dom: Hög upplösning, låg kostnad. Ett hembiokap.

"..den halvliterformade HD65:an är helt enkelt en förvånansvärd budget projektor.."

/Fredrik

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  tvcb.jpg   5,28K   0 Antal nerladdningar

Postad 24 april 2008 - 19:08

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
Jag slutar aldrig att förvånas

Trodde det skulle bli lite trist nu när det börjar närma sig vår och ljusa och senare timmar

Men tycker den presterar helt acceptabelt. Ser nu lite i kväll, och ändå har jag inte vinklat draperierna helt, samt jag har ett köksfönster som släpper in en himla massa ljus.

Så ###### nöjd med detta köp!

Till och med vissa divx ser bra ut på 110" ;)

Har plockat ner mina inramade planscher m.m. Det blev en väldigt stor skillnad fakstiskt i vad gäller blänkande

Redigerat av Zeaed, 24 april 2008 - 19:17.

Postad 24 april 2008 - 20:38

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1 676 inlägg
  • 0
Varför skickar dom med en 1.5 m strömkabel? Eller har alla eluttag i taket nu för tiden?

Måste poängtera duken som följde med från Dustinhome... Multibrackets Manuel Deluxe 90".. en nedrullning sen var det stopp..

Se vad dom gör åt det.. har skickat bilder, text över händelseförloppet...

Christian

Postad 25 april 2008 - 08:21

spackel
  • spackel
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Varför skickar dom med en 1.5 m strömkabel? Eller har alla eluttag i taket nu för tiden?

Måste poängtera duken som följde med från Dustinhome... Multibrackets Manuel Deluxe 90".. en nedrullning sen var det stopp..

Se vad dom gör åt det.. har skickat bilder, text över händelseförloppet...

Christian

Låter ju inte så kul...ska själv åka och hämta den duken nu..:/

Av det lilla jag testat på väggen ser der riktigt bra ut, fattar bara inte hur jag ska göra så att bilder i mitt galleri ska synas i prisjakt..hm

Postad 25 april 2008 - 09:01

Unregistered699cc5a6
  • Unregistered699cc5a6
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
3e gången gillt så fick man en duk som fungerade! (Dustins paket) Bara att skicka bilder på duken som är sönder...
För att snabba på processen skriv serie numret och bifoga fakturan från köpet annars rullar dagarna iväg. Maila alltså multibrackets och inte dustin.. Dustin gör inte ett skit för att hjälpa dig utan hänvisar bara till multibrackets.

Postad 25 april 2008 - 09:39

spackel
  • spackel
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

3e gången gillt så fick man en duk som fungerade! (Dustins paket) Bara att skicka bilder på duken som är sönder...
För att snabba på processen skriv serie numret och bifoga fakturan från köpet annars rullar dagarna iväg. Maila alltså multibrackets och inte dustin.. Dustin gör inte ett skit för att hjälpa dig utan hänvisar bara till multibrackets.

Var du tvungen att åka till posten samt hämta 3 gånger? Eller gör dom som med dustin att dom kommer hem och hämtar duken pga storleken...

Postad 25 april 2008 - 11:26

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
Takmontering

Har nu bestämmg mig för tumstorlek och avstånd. Jag kommer att placera projjen på c:a 4.80 meters avstånd

Och jag har tak höjd 2.45 cm hög men jag förstår mig inte på den där räknaren

Nån som vet ungefär var bildens överkant ska placeras hur långt ner från taket?

Postad 26 april 2008 - 17:06

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1 676 inlägg
  • 0

Takmontering

Har nu bestämmg mig för tumstorlek och avstånd. Jag kommer att placera projjen på c:a 4.80 meters avstånd

Och jag har tak höjd 2.45 cm hög men jag förstår mig inte på den där räknaren

Nån som vet ungefär var bildens överkant ska placeras hur långt ner från taket?

Grundtanken är väl att nedre delen av duken ska sitta i ögonhöjd. Kanske låter högt men tänk dig när du har krupit ner i soffan, då är det inte högre än 60-80cm från golvet.

Men kan jag inte hjälpa dig!

Till alla er som köpt Dustins paket med Multibrackets duk läs detta!
Ja, duken är inte av den bästa kvalitén! Men det mesta går att lösa för den händige!

Har sidostycket som dukens axel sitter i böjt sig så skickar dom snabbt ett nytt sidostycke! Lite pillrigt att få dit men det går! Orkar man inte vänta tar man en hammare och bankar tillbaka fästet (en böjd plåtbit) och byter till det andra sidostycket senare..

Om sidostycket har böjt sig kommer även fjädern i "rullgardinen" snurra upp sig. Dvs att du måste snurra tillbaka den (så att duken spänns och rullar ut av sig själv) och sedan fästa sidostycket. Lite pilligt men det går!

Några övriga fel har jag inte hört om? Jag har dock fixat alla fel själv med en skruvmejsel, ficklampa och hammare! No more, no less!

Så försök se något positivt i allt.. försök vara lika glad som du först var när du insåg att du kommer få en duk och projektor för det smått makalösa priset 7498:-!!

/Christian

Postad 27 april 2008 - 02:53

spackel
  • spackel
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Har som tur är inga som helst problem med min duk som följde med från dustin ;) vilken lättnad, har inte alls märkt av nå regnbågar fast jag letat efter dom..skulle kunna ladda upp en massa bilder om jag visste hur, har lagt upp på minhembio och kopplat produkten men den syns inte på prisjakt :/

Postad 27 april 2008 - 10:00

Unregistered699cc5a6
  • Unregistered699cc5a6
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Jag fick hämta ny duk på posten 3 gånger.. Fick klippa sönder de 2 första iom de ville inte ha tillbaka dukarna... Nu måste jag bara orka ta mig till nån sopstation och kasta 2 dukar.. ;)

För mig var det inte bara att axeln satt snett utan den var helt av.. Alltså inget jag kunde göra själv hemma ifall jag inte tar fram svetsen och sånt orkar man ju inte.. Den jag har nu fungerar väldigt bra än så länge iaf.

Det ända som jag är missnöjd med är placeringen på projektorn den hamna fel så har inte helt räta vinklar ;) Inte så fint att ha massa borrhål i taket...

Postad 27 april 2008 - 10:05

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1 676 inlägg
  • 0
Min duk har vikta kanter.. alltså dom "bognar" liksom.. Nej, den här duken blir nog inte långvarig i mitt hem!

Min bild har allt annat än räta vinklar? :S Finns det någon inställning där jag kan ändra det?

/Christian

Redigerat av Unregistered1331, 28 april 2008 - 05:42.

Postad 28 april 2008 - 14:27

Lärs
  • Lärs
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Yo!

Någon som har koll på garantierna ang. HD65 om den är köpt i England??
Kan man höra av sig till något serviceställe här i Sverige direkt eller måste man skicka tillbaka till butiken man köpte projjen från?

Postad 28 april 2008 - 14:50

snutstrut
  • snutstrut
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Då har man fått hem sin HD65. Jag kunde inte riktigt få fram optimala förutsättningar eftersom solen ligger på och gassar utanför huset. Men vilken bild!! Kör progressiv komponent och resultatet var bättre än jag väntat mig. Det blir nog " Once upon a time in the west" ikväll följt av Champions league imorgon!

När det gäller garantier för HD65 inköpt i England är jag tveksam om de gäller här i sverige. Ring 08-532 595 90 och kolla ( projektor.se). Annars kan du ju höra med Fredrik som skrivit en hel drös inlägg här på forumet.

Postad 28 april 2008 - 16:43

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Yo!

Någon som har koll på garantierna ang. HD65 om den är köpt i England??
Kan man höra av sig till något serviceställe här i Sverige direkt eller måste man skicka tillbaka till butiken man köpte projjen från?

Vi kommer att hänvisa tillbaka till den engelska återförsäljaren.

/Fredrik

Postad 28 april 2008 - 22:46

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1 676 inlägg
  • 0
Bifogad fil  felprojecering.JPG   30,46K   0 Antal nerladdningar
Nu när Fredrik är här... Min HD65 skickar en väldigt konstig bild :S
Bifogar en bild så ni förstår hur jag menar..

Svart: Det är duken och backdropen
Vit: Det är bildytan i 16:9
Röd: Bildprojecering
Grön: Låtsas att det är en tapet..

Jag har kollat alla inställningar och jag hittar ingenting.. duken är jämn och stämmer med motten.. Jag får helt enkelt inte en rät vinkel någonstans på rektangeln???

/Christian

Postad 28 april 2008 - 23:04

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0
Du har satt den snett... Projectorn ska vara i Mitten av duken.... det känns som du projicerar snett...

Typ...

Minsta vinkel kan vara fel, hoppas inte bara du har borrat upp duken >_< för sånt e surt...

EDIT: Testa bara att vrida projekorn så att den bilden hamnar mer åt höger, så kommer du nog se vad jag menar... Lovar att du får rakt då... (Bilden e bara en illustration >_< b paint haha... )

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  lol.jpg   36,12K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Gucci, 28 april 2008 - 23:18.

Postad 29 april 2008 - 08:25

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1 676 inlägg
  • 0

Du har satt den snett... Projectorn ska vara i Mitten av duken.... det känns som du projicerar snett...

Typ...

Minsta vinkel kan vara fel, hoppas inte bara du har borrat upp duken >_< för sånt e surt...

EDIT: Testa bara att vrida projekorn så att den bilden hamnar mer åt höger, så kommer du nog se vad jag menar... Lovar att du får rakt då... (Bilden e bara en illustration >_< b paint haha... )

Haha riktigt fin bild!! Faktum är att jag kan vrida och flytta min projektor hur jag vill då den står längst uppe på ett vitrinskåp :( Tack för tipset! Jag ska genast testa det så fort mitt ex av GTA IV och Planet Earth (BD) dimper ner i postlådan...

hahaha *vips* se där, när man talar om trollen! Ett stycke spel och film damp ner precis :D Yppie!

/christian

Postad 29 april 2008 - 09:37

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
Ikea tupplur?

Har kört mot vägg senaste månaden och på 110" och är otroligt nöjd enbart där

Har sett vissa kör med ikea tupplur gardin. Men det finns ju även tupplur lakan i intressanta måttet 260*200

Tror ni det skulle funka att spänna lakanet på en hemmabyggd ram?

Postad 29 april 2008 - 09:56

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0
Ja då det går nog men då får du allt spänna den bra så den inte veckar sig... kan vara riktigt trixxit...

Chrissofsweden: 2 killar från jobbet försvann runt 9 för att köpa gta4... lolisar :( hoppas det e kul.

Redigerat av Gucci, 29 april 2008 - 09:57.

Postad 29 april 2008 - 10:25

snutstrut
  • snutstrut
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
gällande sned bild som beskrevs ovan så kan det ha med stödfoten att göra. Den ena bakre stödfoten är inte optimalt justerad när man plockar upp den ur kartongen. Den behövs skruvas upp lite.( observera att bara ena foten går att justera) Det kan alltså ha att göra med att din projektor inte står i rät vinkel vågrätt.

Postad 30 april 2008 - 12:52

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1 676 inlägg
  • 0

gällande sned bild som beskrevs ovan så kan det ha med stödfoten att göra. Den ena bakre stödfoten är inte optimalt justerad när man plockar upp den ur kartongen. Den behövs skruvas upp lite.( observera att bara ena foten går att justera) Det kan alltså ha att göra med att din projektor inte står i rät vinkel vågrätt.

Den ligger upp och ner :lol: Så det felet är det inte B)

Jag säljer iväg den just nu.. B) Projje var inget för mig :)

Endast 3 timmar på lampan och 5 dagar på kvittot..

/Christian

Postad 02 maj 2008 - 12:40

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Jag har problem med min HD65, den vägrar ta bild via HDMI. Först trodde jag att den bara var lite känslig eftersom att jag använde en dator (ibland tog det jätte lång tid att få bild via HDMI men tillslut gick det alltid), nu har jag köpt ett PS3 och den vill inte ta bild alls från det via HDMI.

Vad ska jag göra?

Postad 02 maj 2008 - 14:55

snutstrut
  • snutstrut
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

Jag har problem med min HD65, den vägrar ta bild via HDMI. Först trodde jag att den bara var lite känslig eftersom att jag använde en dator (ibland tog det jätte lång tid att få bild via HDMI men tillslut gick det alltid), nu har jag köpt ett PS3 och den vill inte ta bild alls från det via HDMI.

Vad ska jag göra?

Sladdlängden gör dålig signal? PS3 felinställd? Knappen "source lock" ska ibland vara till hjälp. Jag har ännu inga problem eftersom jag kör med komponent. Men jag måste nog testa det där så man inte får sig en tråkig överraskning efter att garantitiden har gått ut...

Postad 02 maj 2008 - 17:06

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Verkar vara sladden som är värdelös, vickar man på den så blir det signal! Värdelös 10m kabel från clasohlsson.

Postad 02 maj 2008 - 18:47

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
Har haft min projje i snart 3 månader och knappt mörklagt helt än ända gång

Kvällar som denna med lite halvmonligt och ingen sol är helt perfekt för en filmkväll och inte behöva mörklägga helt :unsure:

Räcker att enbart släcka lampan i stora rummet, men som nu kör ja även med halvsvag belysning :D

Dock kräver filmer med mycket mörk material mer ljusisolering

Postad 03 maj 2008 - 22:38

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

• 1 590 inlägg
  • 0
är väldigt nära (just nu iaf) att beställa denna från Dustin Home (man får med duk där) och undrar om jag kan sätta denna på en hylla ovanför soffan? eller ska jag köpa ett takfäste (och i såfall vilket?)
sätter jag upp en hylla ovanför soffan så kommer projektorn hamna runt 4 - 5 meter från där projektorduken ska hänga
och jag kan då också sätta ps3a på samma hylla så slipper jag dra en lång (+7meter) hdmi-sladd till projektorn.

har ni några uppfattningar om duken man får på dustin?
har tänkt sätta duken så att den hamnar alldels framför tvn när man drar ned den. center och fronthögtalarna hamnar då bakom duken, bör jag flytta på dem?

kan man köra långa RGB och komponentsladdar eller blir det risk för sämre kvalitet?
har ju ett joytech av-center (xbox, gc, dator, ps2) som jag ska koppla till projektorn

Postad 04 maj 2008 - 13:48

mikaelglad
  • mikaelglad
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Hej jag går i funderingarna att köpa denna proje men vet inte så mycket vad jag ska kolla efter. vad saknar den vad är bra med den?

Postad 05 maj 2008 - 13:03

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
Då har man vågat prova lite olika färger på tapeten efter att kört mot vit vägg i 3 månader

Det blev verkligen stor skillnad. Körde först med en väldigt grå färg. I filmer som Star Wars blir mörkt verkligen mörkt fast jag kör mitt på dagen med ljus. Dvs det ger mer effekter utan att behöva mörklägga känns det som. Men det jag inte gillade med den färgen var att man förlorade så mycket på de ljusare färgerna som hudskinn på människor dagsljus etc

Provade en ljusare grå. Då får man den känslan i mörka filmer att det nästan blänker i dagsljuset. Att man måste mörklägga mer

Tog sedan en vit färg som en målarbutik skulle höja ett snäpp gråre och den verkar helt ok så här långt

Dvs när jag kollar på mörka filmer mitt på dan och när det är ljust så kommer svärtan fram mer. Visst förlorar du lite av de ljusare styrkorna och det är där det gäller att hitta rätt blandning.

Så nu har jag för tillfället fyra färgområden på väggen. 2 ljusare och en ljusgrå och en mörkgrå. När man ser på en mörk film som starwars i dagsljus är det som de ljusa fälten är damm på linsen.

Ni vet när man drar ett streck med fingret där det samlats damm

Vill man inte köpa en duk för 5000 och kör mot vägg så kan det vara värt måla.

Postad 06 maj 2008 - 14:35

kalleanton
  • kalleanton
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
vad skiljer sig hd 65 mot optoma hd720x?

Postad 07 maj 2008 - 12:41

snutstrut
  • snutstrut
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
720x är en budgetvariant på hd70. Hd65 finns i en billigare variant vid namn hd700x ( om jag minns rätt). Jag tror att dessa skiljer sig genom att de saknar Image AI. Är det någon mer än jag som funderar över denna funktion? Jag har en HD65 och har min Image AI inaktiverad. Enligt hemmabiotidningen skall man ha gjort fel där "på" betyder "av". Jag märker iallafall ingen bildförändring mellan de två lägena. Det jag märker är att fläkten drar igång ganska rejält, vilket är skäl nog för mig att behålla den på "av".

Så här två veckor efter att jag fått min projektor kan jag konstatera att bilden är fantastiskt bra, men riktigt dåligt kalibrerad. Ljusstyrkan är oxå i det högsta laget, vilket enligt mig påverkar regnbågseffekten en del till det sämre. Ställer man bilden i läget "bio" och "film" samt drar ned "true vivid" och "brilliant colour" i botten så får man en riktigt fin och mjuk bild. Iallafall om man som mig kör progressiv komponent.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.