Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Audiovector Mi-serien *

1369 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Audiovector M1 (Surroundhögtalare) 0 9.099998 (9) Inga priser
Audiovector Mi3 Avantgarde (Golvhögtalare) 1 9.444444 (8) Inga priser
Audiovector AV3Ci Avantgarde (Centerhögtalare) 1 9.285714 (6) Inga priser
Audiovector Mi1 Signature (Surroundhögtalare) 1 9 (8) Inga priser
Audiovector AV3Ci (Centerhögtalare) 1 9.285714 (6) Inga priser
Audiovector Mi3 Signature (Golvhögtalare) 1 9.533332 (14) Inga priser
Audiovector Mi3 Super (Golvhögtalare) 3 9.470588 (16) Inga priser
Audiovector Mi3 (Golvhögtalare) 1 9.722222 (17) Inga priser
Audiovector AV3Ci Signature (Centerhögtalare) 1 9.166666 (5) Inga priser
Audiovector AV3Ci Super (Centerhögtalare) 1 9 (8) Inga priser
Audiovector Mi1 Avantgarde (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Audiovector Mi1 (Surroundhögtalare) 1 8.75 (3) Inga priser
Audiovector Mi1 Super (Surroundhögtalare) 1 9.214284 (13) Inga priser
Audiovector Mi3 Avantgarde SE (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
9 relaterade trådar

Postad 08 August 2005 - 15:28

bfg
  • bfg
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Var på LBLV idag och lyssnade på AudioVector vs Sonus Faber igen och nu har Audio Vectorn vunnit.

Vad tror ni om följande system?

Front - Mi1 Signature
Center - Av3Ci Super
Surround - KX

Jag kommer köra med QED Silver Anniversary kabel som jag har liggande redan. Har en HK AVR 7500 som så småningom kommer ersättas av en Arcam AVR-300.

/Martin

Postad 08 August 2005 - 15:42

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Tror det kommer bli jättebra. När väl Arcamen är på plats sen kommer det låta riktigt fint. :)

Postad 09 August 2005 - 08:58

bfg
  • bfg
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Dom hade ingen AV3Ci Signature för avlyssning men jag hörde ingen riktig skillnad i ljudbilden mellan centern och frontarna.

Borde man iaf pynta in 2000 till (lite pengar i sammanhanget) och köpa en AV3Ci Signature istället för Super för att se till att de tre frontarna matchar varandra perfekt?

/Martin

Postad 09 August 2005 - 10:03

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Visst kan det vara en liten nyansskillnad...men rent för matchningen är det nog inte nödvändigt. Däremot skulle jag om jag vorde du ändå lägga de extra 2.000 kronorna för att få Signaturen, av den anledningen att Signature diskanten är softare och mer avslappnad (samt mer detaljrik dock), och därmed givetvis fyller center-uppgiften som till stor del är tal ännu bättre. Signature centern är nog den bästa av alla centrarna...för Avantgarden tror jag inte lämpar sig alls lika bra som center med sin klart mer attackvilliga diskant....kan bli lite jobbigt i längden.

Har själv funderat på att byta upp min center till Signature, men behålla frontarna som Mi3 Super så länge....just för att få en lite lugnare centerkanal. Inte för att jag har några som helst problem nu heller....men det kan ju alltid bli bättre. :)

Postad 09 August 2005 - 10:22

bfg
  • bfg
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Bra tänkt, då kör jag så. Nu åker jag till LarsBengtssonLjudoBild och beställer/köper det!

/bfg

Postad 11 August 2005 - 01:06

Unregisteredd17966f2
  • Unregisteredd17966f2
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0
Hallå i tråden!

Jag är på gång att bli mer Audio Vector snart...
Jag var å lyssnade i Norrköping hos Lefflers (Tack för all hjälp Fredrik W! Hoppas du inte blev helt döv av Josh Wink "Higher state of consciousness)

Det skall bli spännande och lyssna hemma sen på "egna" burkar.
Något som slog mig i butiken var att bara att byta högt.ställ och lite skiftning i höjd kan göra så mycket?!
Vi körde lite A / B jämförelser med Mi1, Mi1 Super, Mi1 Sign. två av dom inkopplade i taget på två olika högt. utgångar. Sen switchade vi lite då å då.
Tyckte det var lite konstigt, Mi1 hade mer "kött på benen" i basen, lite varmare.
För, Mi1 super framstod som väldigt torr, återhållsam med med detaljskärpa.
Sen bytte vi ut Mi1 mot Mi1 signatur (Mi1 super stod kvar).
Jahapp, Då var Signaturen även den köttig och go + en smula mer kontroll, dessutom två uns klarar i diskanten. Jösses vad det svänger i produktsortimentets karaktär tänkte jag...

När jag berättade det för Fredrik, "Pja, beror nog på att Mi1 och Signatur stod på det lite bättre högt.stativet..." och att den dessutom är ca 15-20 cm lägre.

Jag har aldrig hört på maken vilken skillnad på 20 cm hit å dit.
Högt.stället i sig självt tilldelar jag nog inte så mycket cedit eftersom högtalaren var till mestadels avskilda från stället med sorbothan-likanande puckar.
Men ändå... vilken skillnad.

Jag har lyssnat på Audio Vector två ggr nu... sist blev en riktig genomkörare genom nästan hela Mi1 sortimentet.
Första gången var bara en tillfällig snabbvisit, inga planer.
Jag berättade bara att jag har ett par Heco Mythos 500 jag inte pallar av att lyssna på längre. Vad kan du fixa istället frågade jag Fredrik.
Då plockade han fram Mi1:orna. Jag fastnade direkt!

Fick en liknande upplevelse när jag lyssnade på ett par andra stativare på Hifi-art.
(kostade lite mer än Mi1)

Makalös högtalare tyckte jag. Plötsligt började min plånbok kännas lite tung.... den borde nog befrias från några tusingar.. "jaa... töm mig.." viskade den förföriskt till takten av musiken....

Jag väcktes bryskt ur dvalan av eländiga mobilen, frugan undrar vad jag pysslar med "det skulle ju bara ta 10 minuter, nu haru varit borta i över en timme"
Fanken...

Direkt hemma började kvarnhjulen snurra, hur tar jag mig tillbaks dit?(bor en bunt mil ifrån norrping, inget körkort)... Enkelt!! Jag övertygar en polare att han behöver nya högtalare, han bör åka till Norrköping och provlyssna, jag hänger med som smakråd. (ok inte riktigt så gick det till han behövde faktiskt nya burkar)

Under andra provlyssningen så märkte man att Mi1 är lite burkig i jämförelse med super.. Fanken, då kan man ju inte köpa Mi1:an orginal.
Ok.... lite senare upptäckte man att signaturen hade så fin kontroll och klarare diskant... fanken, då måste man ju ha Signatur!
Då undrar Fredrik om han skall ställa upp en Mi1 avantgarde eller Mi3 kanske?
-"NEJ NEJ NEEEEEJ!!!"
Man måste ju kunna behärska sig :)

Faktum är att plånboken blev tvungen att sänka ribban till Super -nivå.
Nåja, ingen tokig högtalare, frågan är ju ifall en Mi1 super är verkligen värd ca 11000kr? är den best in class på den nivå'n?

Jag har faktiskt inte lyssnat runt på ett bra tag, detta är i princip ett överlagt impulsköp. "Skulle bara lyssna lite.. ju.." (kroken i mungipan stenhårt)

Nu återstår och se ifall den kan spöa mina äldre Miller & Kreisel S-125, dom hade ungefär samma pris då som dessa kostade nu.

Redigerat av Unregisteredd17966f2, 11 August 2005 - 01:13.

Postad 12 August 2005 - 11:33

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0
Ska gå över till hemmabio nu, och då ska thulesteget säljas. Men då undrar jag vad för ngn receiver man ska köpa?

Den kommer att användas som försteg till mitt arcam steg som driver frontarna.
Så den ska bara agera försteg till dem, men de ska även kunna driva centern (till mi3) samt ett par surroundhögtaler (kx / alt billigare modell)

Så har funderat på denon 2105, men tror ni den fixar driva centern & surroundhögtalarna bra?
Sen tror ni det blir för ljust tillsammans med frontarna o mitt slutsteg?

Kommer jag byta ner mig mkt i 2-kanals ljudet? Har hört att denon 2105:ans försteg håller bra klass.

Postad 12 August 2005 - 21:14

Unregistered29812
  • Unregistered29812
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Kära audiovectorägare,

Jag har lyssnat på audiovector super och signature och tycker dessa låter mycket bra. Jag har dock några funderingar om hemmabiouppställningen som är mest negativa.

Först audiovector K-X: Hade tänkt 2 alt. 4 av dessa som surround men blev mäkta besviken när jag såg dessa i helgen. Tafflig finish och de väger ju inte mer än ett mjölkpaket (är inte mycket större än två). 5000 kr för paret känns som ett överpris, eller? Min fråga, kort och gott - Låter de bra? Hade ingen möjlighet att lyssna på dem. Såg B&W DS6 S3 på hifiklubben och vid jämförelse känns det som en mycket bättre surroundhögtalare. Välbyggd! Kommentarer?

Sedan AV centern: Hur placerar ni denna? Vinklingen gör ju att man tvingas ställa den på golvet vilket inte passar mig alls. Jag hade tänkt mig en placering på TV:n vilket ej förefaller fungera alls. I framtiden när man köper platt TV är problemet detsamma då jag fortfarande skulle vilja placera centern på en bänk i bordshöjd... Får man själv tillvärka något slags "super stand" eller hur har audiovector tänkt sig det hela?

Mina funderingar ovan gör att andra högtalaralternativ börjar bli intressanta trots att jag gillar AV ljudet. Begagnade 804 finns det ju relativt gott om till hyfsade priser. Det känns som att B&W:s center/surround uppsättning är mer komplett. Har någon jämfört 804 med AV M(i)3 signature? Hade varit intressant att höra synpunkter.

Tacksam för svar!

Postad 13 August 2005 - 00:15

alpha
  • alpha
  • Mega!

• 1302 inlägg
  • 0

Sedan AV centern: Hur placerar ni denna? Vinklingen gör ju att man tvingas ställa den på golvet vilket inte passar mig alls. Jag hade tänkt mig en placering på TV:n vilket ej förefaller fungera alls. I framtiden när man köper platt TV är problemet detsamma då jag fortfarande skulle vilja placera centern på en bänk i bordshöjd... Får man själv tillvärka något slags "super stand" eller hur har audiovector tänkt sig det hela?

<{POST_SNAPBACK}>

Är det inte så att om du vänder centerhögtalaren uppochner så riktas ljudet rakt fram? Jag tror nämligen att högtalarens undersida lutar i syfte att rikta ljudet uppåt, medan ovanstidan inte gör det. De som äger AV3Ci kanske kan bekräfta detta?

Ang. surroundhögtalarna KX så vet jag att Kim* här på forumet använder dem tillsammans med ett par M3 Avantgarde. Jag kan hålla med om att de inte ser så mycket ut för världen, men man skall nog inte dömma ut dem innan man har lyssnat :blink:

Redigerat av alpha, 13 August 2005 - 00:20.

Postad 13 August 2005 - 00:24

Unregisteredd17966f2
  • Unregisteredd17966f2
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0

Kära audiovectorägare......Sedan AV centern: Hur placerar ni denna? Vinklingen gör ju att man tvingas ställa den på golvet vilket inte passar mig alls.

<{POST_SNAPBACK}>

Det fina med AudioVectors center är att du kan likväl ställa den på "taket" eller på den snedskurna "botten"
Du kan själv välja vinkeln, fiffigt?
(Bah.. alpha hann före....)

Ett tips jag läste om DIY högt ställ var att ta antingen tjock MDF, HDF, eller massivt tungt trä som fot och topp. Därimellan ett PVC-rör!!
Sandfyllt givetvis(eller cement, bly, blästermatrl)
Fördel PVC: dött material klangmässigt, lätt att bearbeta, billigt
Nackdel PVC: funkar inge bra ofyllt, mycket mindre "bling" faktor än metall
(Tipset läst på TNT-audio.com som även har mycket annat DIY matnyttigt)

Till centerhylla bör du nog ta två stödrör ifall dom är lite tunna i dia, annars fläska på med ett fetare avloppsrör. Skulle dock inte gå tjockare än 30 cm, risk att den börjar agera som baffel/element för lägre delen av mellanregistret.

Alla som har lyssnat nogrannt med en center på eller direkt under en 28+" TV vet vad jag pratar om gällande baffel-teorin.
(centern får en väldigt (nästan äcklig)varm ton som påverkar främst mansröster, tv'ns frontyta förstärker frekvenser runt 150-300 hz)

Jag tror att jag lyssnade även på K1? k-x? eller nå't... dom var i den storleken du beskrev. Jag skulle kolla var den presterar i jämförelse med Mi1.
Var faktiskt imponerad. Visst känns det konstigt med så mycket pengar för så lite högtalare. Ljudmässigt saknas det ju en hel del i botten, men det styr man ju enkelt om till subben(om man har möjlighet).
Finishen tänkte jag faktiskt inte på... det lär ju vara becksvart i hemsabion ändå .. hehehe. Men för 5000pix borde den se åtminstonne OK ut.
Jag skulle nog välja dom som surr högt ifall jag bygger vidare på audio vector serien.

Personligen för min del så kändes inte signatur nivå'n motiverad för mig, ok, jag upplevde lite bättre kontroll på basen och kanske lite mer detaljer i diskanten.
Signatures diskant "softare" som Nevarine säger? jag har ärligt talat ingen aning, just den aspekten lade jag inte märkt till.

Men när jag provlyssnade på två olika högtalarställ (vi skiftade höjd lite senare) så hade jag svårt att hålla isär signature från super. Det är förmodligen en begränsning i min hörsel. Alternativt blev jag lyssningstrött efter 2 timmars koncentrerad mangling. Tro mig, lunchbreaket var mycket välkommet.

Redigerat av Unregisteredd17966f2, 13 August 2005 - 00:50.

Postad 13 August 2005 - 11:18

Unregistered29812
  • Unregistered29812
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Tack för svar. Borde man kanske ha listat ut själv, hm... Verkar ju ganska fiffigt att man kan vända på centern. Någon som har lyssnat på K-X och vet vad de går för? Någon som har jämfört B&W 804 med AV Mi3 super alt. signature?

Postad 13 August 2005 - 11:46

Unregisteredded9597d
  • Unregisteredded9597d
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

Tack för svar. Borde man kanske ha listat ut själv, hm... Verkar ju ganska fiffigt att man kan vända på centern. Någon som har lyssnat på K-X och vet vad de går för? Någon som har jämfört B&W 804 med AV Mi3 super alt. signature?

<{POST_SNAPBACK}>

Håll till godo: :blink:

http://www.euphonia-...?showtopic=1776

Postad 13 August 2005 - 13:26

Unregistered29812
  • Unregistered29812
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Tack Fred00!!! :blink:
Intressanta lyssningsintryck. Har själv varit och lyssnat på samma audiovectorhögtalare i Göteborg och tyckte de lät mycket bra. Har endast lyssnat kortare stunder på 804 så din jämförelse gav lite mer kött på benen. Nackdelen med 804 är väl att elektroniken blir lite dyrare. Ska väl helst ha minst Rotel slutsteg antar jag även om jag funderat lite på en beg Pioneer AX10i. Om jag införskaffar AV hade jag tänkt mig Arcam AVR300 men den räcker väl knappast till 804? Har du några tankar kring elektroniken...

Postad 13 August 2005 - 17:53

Unregisteredded9597d
  • Unregisteredded9597d
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

Tack Fred00!!!  :D
Intressanta lyssningsintryck. Har själv varit och lyssnat på samma audiovectorhögtalare i Göteborg och tyckte de lät mycket bra. Har endast lyssnat kortare stunder på 804 så din jämförelse gav lite mer kött på benen. Nackdelen med 804 är väl att elektroniken blir lite dyrare. Ska väl helst ha minst Rotel slutsteg antar jag även om jag funderat lite på en beg Pioneer AX10i. Om jag införskaffar AV hade jag tänkt mig Arcam AVR300 men den räcker väl knappast till 804? Har du några tankar kring elektroniken...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tycker att en AVR300 borde räcka till 804:orna, men jag är inte säker. När det gäller den klangmässiga biten så hade jag nog gått på Marantz istället för Arcam till Audiovector, detta eftersom jag tyckte att Mi3 Signature hade något dominerande diskant. Marantz brukar ju benämnas som ganska mjuka i ljudet så de borde passa bättre ihop med Audiovector. Dock så är väl Audiovector utvecklade tillsammans med Arcam-elektronik, och jag vet att många tycker att denna kombination passar bra ihop. Hur som helst så finns ju både Arcam och Marantz hos Ågrens i Göteborg så det är ju bara att testa med Mi3 Signature så lär du snart komma fram till vad som låter bäst. :blink:

Själv har jag inte köpt några högtalare än. De bästa burkarna jag testat hittills är Canton Karat Reference 6DC men jag har kommit fram till att dessa är för dyra i förhållande till ljudförbättringen (i alla fall med min nuvarande ekonomi). Jag ska kika på en helt ny Canton Ergo-modell på måndag och dessutom ska jag (förmodligen inom de närmsta veckorna) testa Phonar P40s samt Vienna Acoustics Beethoven. Utöver detta hade jag gärna lånat hem Mi3 Signature en helg för att bilda mig en bättre uppfattning om dessa i lugn och ro och med min egen elektronik. B&W 804s har jag i alla fall strukit från min lista. De är lite för tillbakadragna för min smak. Puh, det är jobbigt att leta högtalare, men samtidigt roligt :unsure:

Postad 14 August 2005 - 09:54

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

• 1139 inlägg
  • 0

Visst kan det vara en liten nyansskillnad...men rent för matchningen är det nog inte nödvändigt. Däremot skulle jag om jag vorde du ändå lägga de extra 2.000 kronorna för att få Signaturen, av den anledningen att Signature diskanten är softare och mer avslappnad (samt mer detaljrik dock), och därmed givetvis fyller center-uppgiften som till stor del är tal ännu bättre. Signature centern är nog den bästa av alla centrarna...för Avantgarden tror jag inte lämpar sig alls lika bra som center med sin klart mer attackvilliga diskant....kan bli lite jobbigt i längden.

Har själv funderat på att byta upp min center till Signature, men behålla frontarna som Mi3 Super så länge....just för att få en lite lugnare centerkanal. Inte för att jag har några som helst problem nu heller....men det kan ju alltid bli bättre. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har själv Avantgarde i mitt system och jag har aldrig upplevt dom som vassa.
En Avantgarde center är i mitt tyckte en väldigt bra center, man kan dra på hur högt som hellst med conserter eller film och den är alltid lika stabil.
Nej nu dödar jag myten om dess vasshet :D

Redigerat av Unregistered33cc6995, 14 August 2005 - 10:00.

Postad 14 August 2005 - 09:57

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

• 1139 inlägg
  • 0

Kära audiovectorägare,

Jag har lyssnat på audiovector super och signature och tycker dessa låter mycket bra. Jag har dock några funderingar om hemmabiouppställningen som är mest negativa.

Först audiovector K-X: Hade tänkt 2 alt. 4 av dessa som surround men blev mäkta besviken när jag såg dessa i helgen. Tafflig finish och de väger ju inte mer än ett mjölkpaket (är inte mycket större än två). 5000 kr för paret känns som ett överpris, eller? Min fråga, kort och gott - Låter de bra? Hade ingen möjlighet att lyssna på dem. Såg B&W DS6 S3 på hifiklubben och vid jämförelse känns det som en mycket bättre surroundhögtalare. Välbyggd! Kommentarer?

Mina funderingar ovan gör att andra högtalaralternativ börjar bli intressanta trots att jag gillar AV ljudet. Begagnade 804 finns det ju relativt gott om till hyfsade priser. Det känns som att B&W:s center/surround uppsättning är mer komplett. Har någon jämfört 804 med AV M(i)3 signature? Hade varit intressant att höra synpunkter.

Tacksam för svar!

<{POST_SNAPBACK}>

I mitt tycke är 5000 för KX är absolut inget överpris, den fyller mitt vardagsrum med effekter utan problem och sprider ljudet härligt, men visst kan 5000 kännas mycket för en så liten sak men den låter bra.
Jag var inne på att ha ett par K3 Super golvhögtalare att ha som bakre (tänkte att då kan man dra på mer) men fick rådet att KX var bättre lämpad till det och jag är efter 2-3 månader väldigt nöjd.
Men KX är inget man använder till DVD Audio och liknande så har du tänkt använda det så får Du titta på Mi1 Signature eller liknande.
Tycker inte finishen känns tafflig, jag har lönn utförandet och är nöjd.

Redigerat av Unregistered33cc6995, 14 August 2005 - 10:06.

Postad 14 August 2005 - 10:16

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa centern till mi3 samt kx som surround. men undrar lite grejer först.

* Då mitt rum endast är 12m2 kommer det vara ngn större skillnad på ljudet mot i stereo (är det värt me surround då) ?

* Då jag kommer sitta nästan intill väggen när ja kommer kolla film, kommer ljudet bli konstigt då via kx? dvs huvet är i princip jämte kx:orna.

Som ni ser på bilden är så jag hade tänkt isf. Men det kanske vore bättre att köpa sig ett par satteliter som jag kan rikta istället för kx?

Bifogad fil(er)

Postad 14 August 2005 - 12:57

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

• 1342 inlägg
  • 0

Först audiovector K-X: Hade tänkt 2 alt. 4 av dessa som surround men blev mäkta besviken när jag såg dessa i helgen. Tafflig finish och de väger ju inte mer än ett mjölkpaket (är inte mycket större än två)

<{POST_SNAPBACK}>

Tafflig finish?Nja jag tyckte dom var snygga. Det är iallafall riktig faner jämfört med B&W:s fusk faner.

Postad 14 August 2005 - 14:11

Unregistered99d4557e
  • Unregistered99d4557e
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Tjenare!

Jag undrar om det finns någon som testat Advantage/Bladelius Thor tillsammans med Audiovector M3/Mi3 Signature eller Avantgarde. Är det en lyckad kombination, eller är det önskvärt med en förstärkare med lite mer värme?

Ps! Anledningen till frågan är att jag själv har en Thor som jag är nöjd med, men en uppgradering av högtalarna till AV skulle nog inte sitta fel.

Mvh
Dr_drövel

Postad 14 August 2005 - 14:28

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0
Någon som lyssnat på denon 2105 tillsammans med kx, avci och mi3 ?

Postad 14 August 2005 - 15:03

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0
Funderar lite mellan vad jag ska köpa. Antingen av3ci Signature + tex. Audio Pro Cinema C2 för 500:-.

Alternativt av3ci + kx ? vad tycker ni? (om jag köper signaturen- Kommer centern bli för dominant ? )

Funderar på att sälja mina mi3:or och köpa antingen mi1 Signature eller m3 signature. Men är det dumt?

Redigerat av Unregistered42205, 14 August 2005 - 15:38.

Postad 14 August 2005 - 16:00

alpha
  • alpha
  • Mega!

• 1302 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

duratec använder Denon till sina Mi1 Super, så förslagsvis frågar du honom.

Funderar på att sälja mina mi3:or och köpa antingen mi1 Signature eller m3 signature. Men är det dumt?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är svårt att svara på den frågan. Är du missnöjd med nuvarande högtalare? Blir det för mycket bas i ditt lilla rum? Ja, då kan Mi1 Signature vara ett alternativ.

Postad 14 August 2005 - 16:07

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

duratec använder Denon till sina Mi1 Super, så förslagsvis frågar du honom.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är svårt att svara på den frågan. Är du missnöjd med nuvarande högtalare? Blir det för mycket bas i ditt lilla rum? Ja, då kan Mi1 Signature vara ett alternativ.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, det är inte för mkt bas. Ja är nöjd med dem..

Vad tror ni annars om

av3ci Signature, Mi1 Signature samt REL quake? Kommer man sakna alltför mkt bas? (från mi3) ?

Redigerat av Unregistered42205, 14 August 2005 - 16:51.

Postad 14 August 2005 - 17:16

Unregistered6d817125
  • Unregistered6d817125
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Jag kör Mi1 samt en rel bas "stampede" Fruktansvärt bra, min bror har mi3:or samma uppgradering som mig och jag tycker jag spelar lika fint och kontrollerat men inte lika högt.

mvh AB

Postad 14 August 2005 - 17:26

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0

Jag kör Mi1 samt en rel bas "stampede" Fruktansvärt bra, min bror har mi3:or samma uppgradering som mig och jag tycker jag spelar lika fint och kontrollerat men inte lika högt.

mvh AB

<{POST_SNAPBACK}>

Dum fråga men vad menas med "inte lika högt" - att du inte kan dra på volymen lika mkt som han?

Postad 14 August 2005 - 17:29

Unregisteredc0247635
  • Unregisteredc0247635
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Hej

Jag har som sagt MI1 super, K-X samt KC super som center tillsammans med en 3805.
Har också hört flera säga att denon spelar ljust? mer neutralt tycker jag ;) med rätt kablage samt rumsakustik tycker jag det låter underbart :D sen ska man väl säga att jag har inte provat med någon annan stärkare heller. Vilket man kankse ska låta bli :D för då sätter upgraderingsdjävulen igång :lol: o han är inte o leka me!!!
Enda sättet är nog att prova själv o se vad man tycker om ljudet. Jag tycker som sagt inte att det är svårt att lyssna på. (beror väl iof på musikstilen man diggar med)

Åter till höjdhopp finalen

Mvha

Duratec

Postad 14 August 2005 - 19:36

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0
Finns det något man kommer att sakna om jag går från mi3 till mi1 signature samt rel sub? Får man samma tryck i ljudet?

Postad 14 August 2005 - 20:20

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Det du kommer tappa är tryck i mellanbasen. Exakt hur mycket du tappar vet jag inte...men du får ju dela subben där stativarna tappar, alltså någonstans strax över 40 Hz, så den kommer ju mestadels tillföra djup....inte direkt tryck.

Du kan ju även spela högre med golvarna....stativarna kan inte dra på lika högt, och inte heller den subben når upp i den volymen.

Postad 14 August 2005 - 21:23

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0

Det du kommer tappa är tryck i mellanbasen. Exakt hur mycket du tappar vet jag inte...men du får ju dela subben där stativarna tappar, alltså någonstans strax över 40 Hz, så den kommer ju mestadels tillföra djup....inte direkt tryck.

Du kan ju även spela högre med golvarna....stativarna kan inte dra på lika högt, och inte heller den subben når upp i den volymen.

<{POST_SNAPBACK}>

När du säger högre hur menar du då? Alltså menar du bara på hög volym ?

Har funderat lite och har 2 olika alt. men vet inte vad jag ska köra på.
vad tycker ni

1, Mi1 signature, rel quake samt av3ci signature. (blir ngn billig surroundhgtalare då)

2, Mi3, KX samt ac3ci

Alt. 1 kommer kosta ca 4000:- mer.

Redigerat av Unregistered42205, 14 August 2005 - 21:26.

Postad 14 August 2005 - 22:44

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Givetvis menar jag volymen.....golvarna går att spela på klart högre med än vad stativare plus den subben klarar. Men sen hur högt du vill kunna spela är ju det som avgör.....vill fu ofta dra på riktigt rejält så kanske det inte är den bästa lösningen, om du oftast spelar på mer humana volymer så räcker det garanterat.

Av de två du nämner skulle jag köra alt 1, och sedan lite smått börja spara ihop till en sub ändå. Behövs för film eller om du vill få ut det sista i musiklyssningen också.

Postad 14 August 2005 - 23:59

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

• 1139 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

vad tycker ni

1, Mi1 signature, rel quake samt av3ci signature. (blir ngn billig surroundhgtalare då)

2, Mi3, KX samt ac3ci

<{POST_SNAPBACK}>

Har för mig att Du har 12m2 rum och då hade nog stativare varit en bra idé, har Du planer på att flytta snart så behåll golvarna, Du verkar vilja spela högt och då anser inte jag att man ska välja stativare, nu har jag visserligen inte hört Mi1 stativarna men de flesta stativare tenderar att låta pressat vid högre volymer.

Postad 15 August 2005 - 07:27

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

vad tycker ni

2, Mi3, KX samt ac3ci

<{POST_SNAPBACK}>

Har för mig att Du har 12m2 rum och då hade nog stativare varit en bra idé, har Du planer på att flytta snart så behåll golvarna, Du verkar vilja spela högt och då anser inte jag att man ska välja stativare, nu har jag visserligen inte hört Mi1 stativarna men de flesta stativare tenderar att låta pressat vid högre volymer.

<{POST_SNAPBACK}>

Kommer inte flytta inom de närmaste 3-4 åren. Jag spelar inte speciellt högt.
Snarare på normal volym. men vill väl dra på ngn gång då o då (inte ofta)
Hur bra funkar stativare till film? Tillsammans med sub då.

Btw. har inte tolv m2 (har väl inte mätt rummet innan riktigt) utan 9m2 ;)

Så då är det ingen dum ide att byta då alltså till stativarna?

Postad 15 August 2005 - 07:30

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0

Givetvis menar jag volymen.....golvarna går att spela på klart högre med än vad stativare plus den subben klarar. Men sen hur högt du vill kunna spela är ju det som avgör.....vill fu ofta dra på riktigt rejält så kanske det inte är den bästa lösningen, om du oftast spelar på mer humana volymer så räcker det garanterat.

Av de två du nämner skulle jag köra alt 1, och sedan lite smått börja spara ihop till en sub ändå. Behövs för film eller om du vill få ut det sista i musiklyssningen också.

<{POST_SNAPBACK}>

Sub blir en rel quake. Om den är tillräckligt snabb för att matcha mi1:orna??

Men funkar de att dra på överhuvud taget (inte ofta)? Eller endast "humana" volymer funkar?

Förresten vad kan man sälja ett par mi3:or för - 6mån gamla och i perfekt skick. Garanti finns det 4 1/2 ¨år kvar ¨på...

Aja alla som är intresserade av att köpa ett par mi3:or kan ju höra av sig.

Redigerat av Unregistered42205, 15 August 2005 - 07:35.

Postad 15 August 2005 - 08:04

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

• 1139 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Sub blir en rel quake. Om den är tillräckligt snabb för att matcha mi1:orna??

Men funkar de att dra på överhuvud taget (inte ofta)? Eller endast "humana" volymer funkar?

Förresten vad kan man sälja ett par mi3:or för - 6mån gamla och i perfekt skick. Garanti finns det 4 1/2 ¨år kvar ¨på...

Aja alla som är intresserade av att köpa ett par mi3:or kan ju höra av sig.

<{POST_SNAPBACK}>

Hade jag varit som dig hade jag försökt lämna dina nuvarande högtalare i inbyte om Du endå ska köpa nya av samma märke, då borde du få en schysst deal.

Har sagt det förr och säger det igen, många kör REL baslådor men jag rekomendererar dig en titt på K Sub eller K Sub Super som gräver riktigt djupt.
Jag har aldrig testat den till musik men då det är en 10" så är den garanterat ingen slö bas och till film är den helt underbar.

Det finns ett test med KX som front och K Sub Super som baslåda och det får mycket bra betyg av Hifi och Musik, kanske du skulle testa att köra 2 KX bak, 2 KX fram och 1 KX som center med 1 K Sub Super baslåda.
Har Du inget behov av att spela högt duger detta säkert (ngn på Prisjakt sålde innan sina CX för 1000/st.).
Jag har använt mina KX till musik en gång utan baslåda och det funkade OK, rummet jag hade då var 12m2 och stereon en AVR 130.
Men steget från Mi3 till KX är långt ner och risken finns att Du blir besviken men mtp storleken på ditt rum så hade jag nog hängt ett par KX på väggen.
Kolla om Du kan låna hem och testa KX som front.

Postad 15 August 2005 - 08:43

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0
Nope de ska säljas ;) får bättre bet. då :D

Vad kostar k subbarna?

Tyvärr vill jag inte ha kx som frontar, då jag tror mi1 signature är betydligt mer välljudande. Dessutom tycker jag inte de är så snygga att ha som frontar (men däremot som surround)

Postad 15 August 2005 - 09:39

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

• 1139 inlägg
  • 0

Vad kostar k subbarna?

Tyvärr vill jag inte ha kx som frontar, då jag tror mi1 signature är betydligt mer välljudande. Dessutom tycker jag inte de är så snygga att ha som frontar (men däremot som surround)

<{POST_SNAPBACK}>

Mi1 är garanterat en bättre högtalare men jag tänkte mest på dina 9 m2...

K Sub kostar runt 5000 och K Sub Super kostar 6500.

Sen om det är snyggt eller ej är en smaksak, jag tror att det hade varit snyggt med 3 st. väggmonterade KX fram och 2 bak, men som sagt en smaksak.
Det var länge ngt jag funderade på och enbart ha mina M3 Avantgarde till musik men eftersom att jag brukar vräka på med conserter så var jag lite rädd att KX inte skulle räcka till, dessutom hade jag redan då en Avantgarde center och det hade varit overkill tror jag.

Redigerat av Unregistered33cc6995, 15 August 2005 - 09:40.

Postad 15 August 2005 - 09:54

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0

Vad kostar k subbarna?

<{POST_SNAPBACK}>

Sen om det är snyggt eller ej är en smaksak, jag tror att det hade varit snyggt med 3 st. väggmonterade KX fram och 2 bak, men som sagt en smaksak.
Det var länge ngt jag funderade på och enbart ha mina M3 Avantgarde till musik men eftersom att jag brukar vräka på med conserter så var jag lite rädd att KX inte skulle räcka till, dessutom hade jag redan då en Avantgarde center och det hade varit overkill tror jag.

<{POST_SNAPBACK}>

Blir mest musik (2-kanal) men även en del film och konserter så därför överväger jag nog åt mi1 signaturen.

Aja vad kan man nu kränga sina mi3:or för :D ?

Förresten ang. centern och mi1:orna. Det finns ingen risk att den blir dominant dp den har ett element mer än mi1orna?

Redigerat av Unregistered42205, 15 August 2005 - 10:27.

Postad 15 August 2005 - 10:46

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

• 1139 inlägg
  • 0

Nope de ska säljas :) får bättre bet. då ;)

Vad kostar k subbarna?

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Blir mest musik (2-kanal) men även en del film och konserter så därför överväger jag nog åt mi1 signaturen.

Aja vad kan man nu kränga sina mi3:or för :) ?

Förresten ang. centern och mi1:orna. Det finns ingen risk att den blir dominant dp den har ett element mer än mi1orna?

<{POST_SNAPBACK}>

Du behöver nog inte oroa dig över centern om du har Mi1 Signature som front, snacka med signaturen Duratec som väl har den uppsättningen som Du funderar på.

Mi3 kostar 15500:- nya, runt 11000:- verkar väl vettigt men jag är inte bra på begagnat.

Postad 15 August 2005 - 10:57

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0
Okej allihopa, här finns de nu

http://www.hifimagas...?annonsID=12775

Redigerat av Unregistered42205, 15 August 2005 - 11:04.

Postad 15 August 2005 - 11:57

Unregisteredc0247635
  • Unregisteredc0247635
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Senaste nr av Bild & ljud testar de nya K serien (K3 super, KC Super, K-X samt K-subben) det får tiktigt bra betyg Speciellt centern och surrarna :) Som jag skrev innan funkar den kanon till Mi1 stativarna men till golvarna kan den få problem.

Postad 15 August 2005 - 12:18

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0

Senaste nr av Bild & ljud testar de nya K serien (K3 super, KC Super, K-X samt K-subben) det får tiktigt bra betyg Speciellt centern och surrarna :)  Som jag skrev innan funkar den kanon till Mi1 stativarna men till golvarna kan den få problem.

<{POST_SNAPBACK}>

Alltså då syftar du väl på centern till k serien? (eller menar du av3ci signature?)

Postad 15 August 2005 - 17:51

Unregisteredc0247635
  • Unregisteredc0247635
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Senaste nr av Bild & ljud testar de nya K serien (K3 super, KC Super, K-X samt K-subben) det får tiktigt bra betyg Speciellt centern och surrarna ;)  Som jag skrev innan funkar den kanon till Mi1 stativarna men till golvarna kan den få problem.

<{POST_SNAPBACK}>

Alltså då syftar du väl på centern till k serien? (eller menar du av3ci signature?)

<{POST_SNAPBACK}>

Audiovector KC Super japp :)

Postad 15 August 2005 - 20:44

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

• 1139 inlägg
  • 0
Idag har jag hört precis hur bra ett par Mi3 Avantgarde kan låta :)

Jag var på besök hos min stereoleverantör och vi körde då Naim rakt igenom.
http://www.naim-audio.com/
Cd spelare CD 5 x för ca 20 000
Försteg Nac 112 x för ca 12 000
Slutsteg Nap 150 x för ca 20 000
Powe Supply Flat cap för ca 8000
priser är jag lite osäkra på men de om jag minns rätt så ligger de däromkring.

Jag har aldrig hört mina M3 Avantgarde spela med sådan kontroll, bas, diskant och mellanregister.
Min sambo gjorde mig t.om lite sur när hon undrade om vi kunde få det att låta så bra hemma. (hur f*n låter det nudå ;) ) :)
Gjorde en snabblyssning på 30 min med Deep Purple, Norah Jones och Dire Straits och samtliga låtar vi körde lät kanon.
Brothers in Arms gav mig rysningar och jag kom helt in i musiken.

Min tidigare favorit Audionet Sam V2 samt den jag åkte dit för att lyssna på Krell 400 Xi har fått en allvarlig konkurent.

Ska försöka låna hem Naim ngn helg och ge dem en ordentlig match med min musik, Metallica, System of A Down, Maiden t.ex samt lugnare musik typ Zelmani och liknande.

Jag tänkte ta med System of a down in till affären men jag undrar vad dom tänker när de hör texten :lol:

My **** is much bigger than yours...

Redigerat av Unregistered33cc6995, 15 August 2005 - 20:47.

Postad 16 August 2005 - 08:07

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0
Jag har funderat lite och jag undrar om verkligen en center hgtalare behövs i mitt rum? Då det endast är 2,5m brett så kan jag vinkla frontarna mot sweetspot..

Alt. är det dumt att köpa av3ci centern till mi1 signature? (den andra kostar rätt mkt mer)

Postad 16 August 2005 - 08:46

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

• 1139 inlägg
  • 0

Jag har funderat lite och jag undrar om verkligen en center hgtalare behövs i mitt rum? Då det endast är 2,5m brett så kan jag vinkla frontarna mot sweetspot..

Alt. är det dumt att köpa av3ci centern till mi1 signature? (den andra kostar rätt mkt mer)

<{POST_SNAPBACK}>

Centern är den viktigaste delen i en hemmabio enligt mig och den skulle jag inte välja bort.
Audiovector har ju center från 3000:- som säkert duger gott.
Iom att Du har så litet rum så brukar det ju betyda att man inte spelar så högt annars kanske centern är i minsta laget om Du brukar köra conserter i 5.1 t.ex.

Postad 16 August 2005 - 08:50

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Centern är den viktigaste delen i en hemmabio enligt mig och den skulle jag inte välja bort.
Iom att Du har så litet rum så brukar det ju betyda att man inte spelar så högt annars kanske centern är i minsta laget om Du brukar köra conserter i 5.1 t.ex.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, men kan det räcka med av3ci tror ni?

För köper jag signaturen kommer jag inte ha råd med kx :)

Så det blir kx + av3ci alt. av3ci signature eller bara kx.

Kx + av3ci känns som det bästa alt.

Vad tycks?

Förresten räcker en denon 2105 till o driva centern + kx?

Redigerat av Unregistered42205, 16 August 2005 - 08:56.

Postad 16 August 2005 - 09:28

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

• 1139 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, men kan det räcka med av3ci tror ni?

För köper jag signaturen kommer jag inte ha råd med kx :)

Så det blir kx + av3ci alt. av3ci signature eller bara kx.

Kx + av3ci känns som det bästa alt.

Vad tycks?

Förresten räcker en denon 2105 till o driva centern + kx?

<{POST_SNAPBACK}>

Det räcker gott med en AVRCI i grundutförande.
Tror faktiskt att KC Super för 3800:- räcker till bio i ett så litet rum.
Sen beror det som sagt på hur mycket Conserter du kör och det kan vara skönt att ha en rejäl center om Du flyttar eller på annat sätt får ett större rum.

Satsa på:
AV3CI
Mi1 Signature
KX
Baslåda?
så lär du inte bli besviken.
Denon har jag aldrig dragits till så jag har aldrig lyssnat på dem.
Vet inte hur kraftstarka de är men Audiovector är kända för att vara lättdrivna.

Redigerat av Unregistered33cc6995, 16 August 2005 - 09:30.

Postad 16 August 2005 - 11:35

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

• 1139 inlägg
  • 0
Då var det bestämt...

På måndag får jag Låna hem Naim grejorna och ha hemma till onsdag.

Ska bli kul att se hur det låter hemma i mitt rum med mina högtalare och framförallt min musik och på 2 dagar hinner man spela igenom CD samlingen hyfsat och vänja sig vid ljudet och bilda sig en uppfattning.

Fjärren var inte så upphetsande men det kan man bortse från.

Så nästa vecka hoppas jag kunna publicerar bilder och mina intryck på Naim vs Harman/Kardon Signature serien till M3 Avantgarde.

Postad 18 August 2005 - 11:13

Unregisteredded9597d
  • Unregisteredded9597d
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Tjena!

Vad tycker ni att ett par M3 Signature i perfekt skick är värda.

De är i körsbär och om någon har bra bilder på M3/Mi3 i körsbär så vore jag tacksam.

Postad 18 August 2005 - 11:30

alpha
  • alpha
  • Mega!

• 1302 inlägg
  • 0

Vad tycker ni att ett par M3 Signature i perfekt skick är värda.

De är i körsbär och om någon har bra bilder på M3/Mi3 i körsbär så vore jag tacksam.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har sett priser från 12500kr till 16500kr på begagnade M3 Signature. Hur gamla är de? Är det den nya eller gamla versionen av M3? Tyvärr vet jag inte hur man ser skillnad på dem.

Om du kollar i Nerevarine's galleri hittar du bilder på Mi3 Super i körsbärsutförande. Lådorna kommer ursprungligen från M3-serien eftersom han har uppgraderat.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.