Jag har frågat hur gamla de är, men jag har inte fått svar än. Vet du när (vilket år) det bytte mellan den gamla och den nya versionen av M3?Jag har sett priser från 12500kr till 16500kr på begagnade M3 Signature. Hur gamla är de? Är det den nya eller gamla versionen av M3? Tyvärr vet jag inte hur man ser skillnad på dem.
* Officiell tråd - Audiovector Mi-serien *
Audiovector M1
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(9)
|
Inga priser | |
Audiovector Mi3 Avantgarde
(Golvhögtalare)
|
1
|
(8)
|
Inga priser | |
Audiovector AV3Ci Avantgarde
(Centerhögtalare)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Audiovector Mi1 Signature
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(8)
|
Inga priser | |
Audiovector AV3Ci
(Centerhögtalare)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Audiovector Mi3 Signature
(Golvhögtalare)
|
1
|
(14)
|
Inga priser | |
Audiovector Mi3 Super
(Golvhögtalare)
|
3
|
(16)
|
Inga priser | |
Audiovector Mi3
(Golvhögtalare)
|
1
|
(17)
|
Inga priser | |
Audiovector AV3Ci Signature
(Centerhögtalare)
|
1
|
(5)
|
Inga priser | |
Audiovector AV3Ci Super
(Centerhögtalare)
|
1
|
(8)
|
Inga priser | |
Audiovector Mi1 Avantgarde
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Audiovector Mi1
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Audiovector Mi1 Super
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(13)
|
Inga priser | |
Audiovector Mi3 Avantgarde SE
(Golvhögtalare)
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
Köpa ny förstärkare (8 inlägg)
|
13 år sedan |
Högtalare med rejält TRYCK! (244 inlägg)
|
16 år sedan |
Audiovector Mi1 Signature eller Monitor Audio GS10 (22 inlägg)
|
16 år sedan |
Högtalartest - Stativare - upp till 5000:- (33 inlägg)
|
17 år sedan |
Nu byter jag ut mina Mi3 Signature! (0 inlägg)
|
19 år sedan |
Audiovector mi3 (36 inlägg)
|
19 år sedan |
Hjälp mig fort! (63 inlägg)
|
19 år sedan |
MonitorA-gr20 eller Audiovector Mi3 (8 inlägg)
|
20 år sedan |
Förstärkare till Mi3. (12 inlägg)
|
21 år sedan |
Postad 18 August 2005 - 12:29
Postad 18 August 2005 - 13:06
Tyvärr vet jag inte det. Jag tror dock att skillnaden mellan dem är minimal. Det enda jag vet är att de senare versionerna av M3-serien hade en frontbaffel som gick att byta då man uppgraderar högtalaren. Men nu har jag för mig att de har möjlighet att byta baffeln oavsett vilken version av M3 man har.Jag har frågat hur gamla de är, men jag har inte fått svar än. Vet du när (vilket år) det bytte mellan den gamla och den nya versionen av M3?Jag har sett priser från 12500kr till 16500kr på begagnade M3 Signature. Hur gamla är de? Är det den nya eller gamla versionen av M3? Tyvärr vet jag inte hur man ser skillnad på dem.
Jag kom att tänka på en annan sak som kan påverka priset hos M3 Signature, nämligen Superstand foten/golvinterfacet (nypris runt 3000kr). I Mi3-serien har alla Signature och Avantgarde högtalare ett bättre golvinterface än standardmodellen och Super, men i gamla M3-serien var golvinterfacet bara ett tillval som man kunde köpa till.
Om du hittar en M3 Signature för mindre än 14000kr (en gissning) så saknas förmodligen Superstand, men ljudförlusten är nog inte allt för stor.
Redigerat av alpha, 18 August 2005 - 13:09.
Postad 18 August 2005 - 13:48
Jag har frågat hur gamla de är, men jag har inte fått svar än. Vet du när (vilket år) det bytte mellan den gamla och den nya versionen av M3?Jag har sett priser från 12500kr till 16500kr på begagnade M3 Signature. Hur gamla är de? Är det den nya eller gamla versionen av M3? Tyvärr vet jag inte hur man ser skillnad på dem.
Tror jag köpte mina M3 för rätt så exakt 3 år sedan och då fanns inte Mi3, är lite osäker men det bör vara 3 år.
Postad 18 August 2005 - 13:51
När du vet hur gamla högtalarna är kan man väl ganska lätt sätta ett pris på dom.
Mi3 signature kan jag tänka mig går för 20 000:- om de är 1 år gamla.
Postad 18 August 2005 - 14:30
Mi3 kom förra året, 2004
Mvh/Lennart
Postad 18 August 2005 - 15:01
Oavsett om det är Mi3 Signature eller M3 Signature så hade den ett nypris på ca 27 000:-, folk som köper så dyra högtalare är ofta pedantiska mot sina saker så man antar ju att högtalarna är väl skötta.
När du vet hur gamla högtalarna är kan man väl ganska lätt sätta ett pris på dom.
Nja.. Inte 20k för ett par (2 år?) gamla hgtalare. M3 signaturen kostade 24 500:- ny har jag för mig (höjde priset då Mi serien kom) men runt halva priset är väl lagom (då det faktiskt är en serie som utgått)
Postad 18 August 2005 - 15:15
Jo, men som jag förstod det så menade alpha att det fanns en äldre och en nyare version av M3 Signature alltså inte Mi3 Signature. M3 och Mi3 är ju enkla att se skillnad på med tanke på foten (om nu inte M3:an var extrautrustad med denna fot, men det verkar ju inte så vanligt).Jag har frågat hur gamla de är, men jag har inte fått svar än. Vet du när (vilket år) det bytte mellan den gamla och den nya versionen av M3?Jag har sett priser från 12500kr till 16500kr på begagnade M3 Signature. Hur gamla är de? Är det den nya eller gamla versionen av M3? Tyvärr vet jag inte hur man ser skillnad på dem.
Mi3 kom förra året, 2004
Mvh/Lennart
Postad 18 August 2005 - 15:44
Oavsett om det är Mi3 Signature eller M3 Signature så hade den ett nypris på ca 27 000:-, folk som köper så dyra högtalare är ofta pedantiska mot sina saker så man antar ju att högtalarna är väl skötta.
Nja.. Inte 20k för ett par (2 år?) gamla hgtalare. M3 signaturen kostade 24 500:- ny har jag för mig (höjde priset då Mi serien kom) men runt halva priset är väl lagom (då det faktiskt är en serie som utgått)
Tycker inte att serien har utgått eftersom att man när som hellst kan uppgradera den till Mi3 om man önskar.
Tycker att halva priset låter väldigt lågt när man pratar om högtalare i dessa klasser.
Frågan är ju som sagt hur gamla de är, är de 1 år är det ju inte halva priset.
Vi får väl avvakta
Idag kostar ett par nya Mi3 Signature 29890:- enligt Lefflers.
Har verkligen Mi3 Signature kostat 24500:-?
Redigerat av Unregistered33cc6995, 18 August 2005 - 15:47.
Postad 18 August 2005 - 16:10
M3 Signature utan Superstand har nog kostat 24500kr ja, med superstand gissningsvis 27500kr. Mi3 Signature har alltid kostat runt 29500-30000kr.Idag kostar ett par nya Mi3 Signature 29890:- enligt Lefflers.
Har verkligen Mi3 Signature kostat 24500:-?
Precis som Lellejan påpekade så lanserades Mi3-serien i början av 2004.
Redigerat av alpha, 18 August 2005 - 16:13.
Postad 18 August 2005 - 16:20
På mitt nymonterade rack står Arcam A90, Arcam CD 192 och Arcam T61 och bara är...
Det som fattas är 2*4 m single > biwire Audioquest bedrock och sist men inte minst....
Audiovector MI3 Signature specialbeställda i vit lack
Upp till i värsta fall 10 veckor kunde det ta, det har knappt gått två nu... Suck!
Har ni nån koll på hur lev-tiderna är på Audiovector/Ljudtema? Snabba i vändningarna eller?
Sen ska det upp bilder på skönheterna, jag lovar
Postad 18 August 2005 - 17:05
Han skrev som sagt att de var från 2004, men borde det inte vara ett par Mi3:or då, eller? Kanske är det en av de sista M3:orna som såldes, eller vad tror ni?
Postad 18 August 2005 - 17:06
Jo, men som jag förstod det så menade alpha att det fanns en äldre och en nyare version av M3 Signature alltså inte Mi3 Signature. M3 och Mi3 är ju enkla att se skillnad på med tanke på foten (om nu inte M3:an var extrautrustad med denna fot, men det verkar ju inte så vanligt).Jag har frågat hur gamla de är, men jag har inte fått svar än. Vet du när (vilket år) det bytte mellan den gamla och den nya versionen av M3?Jag har sett priser från 12500kr till 16500kr på begagnade M3 Signature. Hur gamla är de? Är det den nya eller gamla versionen av M3? Tyvärr vet jag inte hur man ser skillnad på dem.
Mi3 kom förra året, 2004
Mvh/Lennart
Ursäkta läste fort men fel
Den första M3 varväl som sagt helt limmad, medans den senare är limmad och skruvad, så det är där du ser skillnaden.
Mvh/Lennart
Postad 18 August 2005 - 17:12
Okej, nu vet jag hur gamla högtalarna är. De är från 2004 och inte mycket spelade. Jag kan få dem för mellan 13000-14000kr. Det måste väl vara okej?
Han skrev som sagt att de var från 2004, men borde det inte vara ett par Mi3:or då, eller? Kanske är det en av de sista M3:orna som såldes, eller vad tror ni?
Dem sålde ut än hel del när nya serien kom och det var många som passade på att köpa då, kommer inte ihåg priset riktigt men har för mig att dem var nere mot 16000kr, lite osäker på priset som sagt.
Tycker priset ser bra ut
Mvh/Lennart
Postad 18 August 2005 - 17:27
Okej, nu vet jag hur gamla högtalarna är. De är från 2004 och inte mycket spelade. Jag kan få dem för mellan 13000-14000kr. Det måste väl vara okej?
Om Du är osäker så ring ngn Audiovector handlare och frågat vad ett skäligt pris borde vara.
De flesta är schyssta så de säger ärligt vad man bör betala.
Men priset låter ju helt ok, 14000:- för något som kostade 25 000:- 2004 är helt ok.
Redigerat av Unregistered33cc6995, 18 August 2005 - 17:33.
Postad 18 August 2005 - 17:30
....Och själv går man i väntans tider
På mitt nymonterade rack står Arcam A90, Arcam CD 192 och Arcam T61 och bara är...
Det som fattas är 2*4 m single > biwire Audioquest bedrock och sist men inte minst....
Audiovector MI3 Signature specialbeställda i vit lack![]()
Upp till i värsta fall 10 veckor kunde det ta, det har knappt gått två nu... Suck!
Har ni nån koll på hur lev-tiderna är på Audiovector/Ljudtema? Snabba i vändningarna eller?
Sen ska det upp bilder på skönheterna, jag lovar
Lider med dig, får hoppas det går fort
Postad 18 August 2005 - 18:16
"De er oprindeligt fra efteråret 2004."
Vad betyder det exakt på svenska?
Postad 18 August 2005 - 19:02
Med reservation för fel så tror jag att han säger att de ursprungligen är från hösten 2004. Han måste alltså ha köpt dem i form av demoex från någon butik då.Så här sa annonsören ordagrant när jag frågade hur gamla högtalarna var:
"De er oprindeligt fra efteråret 2004."
Vad betyder det exakt på svenska?
Vi har ju tidigare konstaterat att Mi3-serien lanserades (omkring) februari 2004.
Jag passade för övrigt på att kolla upp priset på M3 Signature vid ett par olika tidpunkter. Priserna är tagna från Lefflers, men de brukar inte variera nämnvärt mellan olika handlare.
Januari 2001: 24490:- (utan superstand)
Januari 2002: 24490:- (utan superstand)
Januari 2003: 26390:- (utan superstand)
Mars 2004: 26390:- (utan superstand)
I mars 2004 hade Lefflers även med Mi3-serien på websidan. Sedan februari 2004 indexerar Prisjakt priserna på Mi3-serien.
Postad 18 August 2005 - 19:36
Postad 18 August 2005 - 21:14
Men tror på samma som Alpha.
Signaturen Mr.Sanders är väl dansk, fråga honom
Killen Du köper högtalarna av kan väl visa upp kvitto och liknande så Du ser om det är M3 eller Mi3 samt vad han har gett?
Postad 18 August 2005 - 22:49
Postad 19 August 2005 - 06:16
Jag har trakasserat stackaren lite till och det är i alla fall INTE demohögtalare. Allt ser bra ut och de ska vara i 100% nyskick. Inklusive frakt kommer jag att få ge 13500-14000kr för dem. Helt okej pris när de är så pass nya anser jag.
Dem verkar vara köpta i Danmark, så han har nog betalt mer än vad vi har betalt här, oavsett om priset var reducerat eller inte när han köpte dem.
Är det en M3 så är priset bra, är det Mi3 så är priset väldigt bra.
Vilken det än är, så är 14000 pengar för dem mycket bra ljud per krona.
Köp och njut
Är det en M3 så går det att uppg. den till Mi3 för ca 10700kr och då har du en helt ny Mi3 Signature för ca 25000kr, med full garanti vilket inte är helt fel det heller
Mvh/Lennart
Postad 19 August 2005 - 06:54
Redigerat av matte76, 19 August 2005 - 06:55.
Postad 19 August 2005 - 07:09
Frågan är om det är värt det, de jag frågat som lyssnat och jämfört tycker skillnaden mellan M3 Signature och Mi3 Signature är minimal. Men vill man ha det nyaste så!
Annars hade jag nog väntat tills nästa uppgradering av M3-serien tills jag uppgraderat!
Visst Matte, det är upp till var och än att avgöra...........men 25k för AV Signature med full garnati är ändå ett bra pris.
Mvh/Lennart
Postad 19 August 2005 - 07:13
Jag har trakasserat stackaren lite till och det är i alla fall INTE demohögtalare. Allt ser bra ut och de ska vara i 100% nyskick. Inklusive frakt kommer jag att få ge 13500-14000kr för dem. Helt okej pris när de är så pass nya anser jag.
Dem verkar vara köpta i Danmark, så han har nog betalt mer än vad vi har betalt här, oavsett om priset var reducerat eller inte när han köpte dem.
Är det en M3 så är priset bra, är det Mi3 så är priset väldigt bra.
Vilken det än är, så är 14000 pengar för dem mycket bra ljud per krona.![]()
Köp och njut
Är det en M3 så går det att uppg. den till Mi3 för ca 10700kr och då har du en helt ny Mi3 Signature för ca 25000kr, med full garanti vilket inte är helt fel det heller![]()
Mvh/Lennart
Då hade jag nog hellre lagt upp 4000 till och köpt en ny.
Det verkar omständigt att köpa begagnat och sen beställa uppgradering och sedan gå i 3-4 veckor och vänta på högtalarna för att tjäna 4000:-
Dessutom kan man alltid pruta i affärer om man kan lägga upp pengarna kontant så då blir ju mellanskillnaden plötsligt 2000:- eller så får man en vettig kabel med på köpet.
14000:- för Mi3 är ett bra pris.
Postad 19 August 2005 - 07:30
Har läst att en del anser den vara vass men nu har jag testat dessa högtalare med H/K Signature, Naim, Krell, samt Audionet elektronik och jag måste säga att oavsett vad jag spelar med så har jag aldrig upplevt dom som vassa.
Musiken jag har testat med är väldigt varierad, Metallica, Maiden, Zelmani, Norah Jones, Diana Krall, Crash test dummies, Lundell, Deep Purple osv osv.
Det är tur att våra öron är olika
Postad 19 August 2005 - 07:48
Då hade jag nog hellre lagt upp 4000 till och köpt en ny.
Det verkar omständigt att köpa begagnat och sen beställa uppgradering och sedan gå i 3-4 veckor och vänta på högtalarna för att tjäna 4000:-
Dessutom kan man alltid pruta i affärer om man kan lägga upp pengarna kontant så då blir ju mellanskillnaden plötsligt 2000:- eller så får man en vettig kabel med på köpet.![]()
14000:- för Mi3 är ett bra pris.
Går är inte lika med ska och går är inte lika med nu
Uppg. man kan göra vid ett senare behov, om det finns något.
Uppg eller inte är upp till var och än att avgöra och diffpriset är väl närmare 5000kr än 4000kr.
Nog pratat om detta
14000kr är ett bra pris
Mvh/Lennart
Postad 19 August 2005 - 07:55
men 25k för AV Signature med full garnati är ändå ett bra pris
Absolut, det håller jag helt med om, så länge de begagnade är i bra skick givetvis!
Kim: Jag anser att de (Mi3 Avantgarde) kan bli vassa, men det beror ju en del på inspelningen. När man spelar viss hårdrock på dem tycker jag att diskanten är för framhävd och nästan spelar för sig själv, samtidigt som basen är alltför klen. Renhet/klarhet är dock på topp!
Själv föredrar jag faktiskt Mi3 Signature, som har en annan, mindre vass diskant. Kan bero på att jag föredrar ett varmare ljud än Mi3 Avantgarde bjuder på, de spelar lite för ljust enligt mig. Dock med en härlig luftighet och renhet, men fylligare bas hade inte skadat, framförallt till rock och hårdrock tex.
Redigerat av matte76, 19 August 2005 - 08:03.
Postad 19 August 2005 - 08:07
men 25k för AV Signature med full garnati är ändå ett bra pris
Absolut, det håller jag helt med om, så länge de begagnade är i bra skick givetvis!
Kim: Jag anser att de (Mi3 Avantgarde) kan bli vassa, men det beror ju en del på inspelningen. När man spelar viss hårdrock på dem tycker jag att diskanten är för framhävd och nästan spelar för sig själv, samtidigt som basen är alltför klen. Renhet/klarhet är dock på topp!
Själv föredrar jag faktiskt Mi3 Signature, som har en annan, mindre vass diskant. Kan bero på att jag föredrar ett varmare ljud än Mi3 Avantgarde bjuder på, de spelar lite för ljust enligt mig. Dock med en härlig luftighet och renhet, men fylligare bas hade inte skadat, framförallt till rock och hårdrock tex.
För vass diskant och för klen bas, jag måste säga att jag alltid har tyckt att diskanten är en delikatess och att basen vid vissa lägen tom är för mycket men då hade jag visserligen högtalarna i ett mindre rum med betongväggar i en källare
Antar att Du har testat högtalarna med olika elektronik också?
Vi får väl enas om att vi alla hör olika och tur är det...
Postad 19 August 2005 - 09:30
Antar att Du har testat högtalarna med olika elektronik också
Jajamen. Beror ju på vad man jämför med, men i jämförelse med vissa andra konkurrenter i prisklassen (som har ett varmare ljud framförallt) och en bit under står jag fast vid mina åsikter om diskanten och basen. Inte en dålig högtalare på något sätt, men inte "my cup of tea".
Vi får väl enas om att vi alla hör olika och tur är det...
Absolut!
Postad 19 August 2005 - 09:41
Antar att Du har testat högtalarna med olika elektronik också
Jajamen. Beror ju på vad man jämför med, men i jämförelse med vissa andra konkurrenter i prisklassen (som har ett varmare ljud framförallt) och en bit under står jag fast vid mina åsikter om diskanten och basen. Inte en dålig högtalare på något sätt, men inte "my cup of tea".Vi får väl enas om att vi alla hör olika och tur är det...
Absolut!
Jag hade tidigare JBL LX10, vet inte om du har hört den men tänk dig James Hetfiel i Metallica sjunga : And nothing elschssss matterschzzzz
massa S ljud alltså, kanske därför som jag inte är lika känslig.
Massa bas dock, jag hade ett rum på 12m2 i en källare med tjocka betongväggar runt om med dessa högtalare vilket innebär 4 st. 10" basar och jag kan säga att när man körde MDS baskivorna med deras låtar så skakade huset fint
Samma gäller 666 som var roliga att spela på den tiden.
Nu föredrar jag dock ett annat ljud.
Postad 19 August 2005 - 10:08
Går det att köpa superstand-foten efteråt och montera själv på ett enkelt sätt, eller krävs det modifieringar för att den ska passa? Vad kostar i så fall foten?
Postad 19 August 2005 - 10:23
En ny intressant fråga: :-)
Går det att köpa superstand-foten efteråt och montera själv på ett enkelt sätt, eller krävs det modifieringar för att den ska passa? Vad kostar i så fall foten?
Superstand finns för 3200 på ljudmakarn.
Postad 19 August 2005 - 11:20
Räknar man in all kostnad, inkl ev uppgradering till Mi3-serien, hamnar du mycket nära nypriset för Mi3 Signature. Då kanske det är smartare att köpa en helt ny högtalare! Sen är jag övertygad om att du kan pruta ner priset minst ett par tusen, vissa butiker ger ju tex 10 % om man köper kontant. Alternativt om du köper på räntefri avbetalning.
Postad 19 August 2005 - 11:31
Nja, det var mest en undran om möjligheten att köpa foten fanns. Det kanske blir aktuellt senare men inte nu. Dessutom, dessa högtalare får jag för runt 14000kr. och med superstand blir det totalt runt 17000kr. Om vi räknar med att jag får Mi3 Signature för 27000kr nya så är det fortfarande en skillnad på 10000kr. Någon komplett uppgradering till Mi3 Signature blir det nog inte tal om. Skulle jag i framtiden tröttna på M3:orna så blir det nog helt nya/andra högtalare istället.Ärligt talat, isåfall är det ju nästan lika bra att du köper Mi3 Signature ny istället Fred00! Superfoten ska ju enligt Audioovector göra en del för ljudet så den vill du nog ha.
Räknar man in all kostnad, inkl ev uppgradering till Mi3-serien, hamnar du mycket nära nypriset för Mi3 Signature. Då kanske det är smartare att köpa en helt ny högtalare! Sen är jag övertygad om att du kan pruta ner priset minst ett par tusen, vissa butiker ger ju tex 10 % om man köper kontant. Alternativt om du köper på räntefri avbetalning.
Postad 19 August 2005 - 11:46
Postad 19 August 2005 - 11:52
Ja, det är nästan så att jag själv blir förvånad över mitt mogna och ekonomiska beslut.Ok, så talar en förnuftig och ekonomisk man!
Jag förstår dig! Lycka till med M3:orna! Prova gärna med en rörförstärkare, då de är lättdrivna och nog mår bra av den värme i mellanregister och diskant som rörstärkare oftast har.
Postad 19 August 2005 - 12:58
Redigerat av Unregisteredded9597d, 19 August 2005 - 12:59.
Postad 19 August 2005 - 13:06
Postad 19 August 2005 - 13:26
Jag tackar så mycket för det tipset. Jag ska genast höra med säljaren vad han tror om det förslaget.Ska han skicka grejerna med en speditör (schenker mfl) så har dom en tjänst som gör att dom kan ta mot pengar och sätta in på hans konto. Det kostar ett par hundringar extra i frakt men det är det nog värt.
Postad 21 August 2005 - 20:08
Har provlyssnat lite samtidigt, låter kanonbra på vissa låtar.
När jag lyssnar på fint mickade/inspelade låtar med typ akustiska instrument och vanlig sång så låter högtalarna förträffligt.
Däremot... en del tyngre technolåtar med "rolig mixning", som har en hel del av musikmaterialet inspelat "ur fas" -låter väldigt tråkiga i Mi1:orna.
Andra högtalare jag har haft som spelat samma material låter annorlunda och mer spännande.
Är det någon annan som upptäck något liknande eller inbillar jag mig?
En effekt är att plötsligt hörs båda högtalarna... istället för att dom skapar den där härliga atmosfären av "ur fas ljud".
Funderar om det har att göra med bakåtspelande diskanten....
Postad 22 August 2005 - 09:55
Integrerad stärkare går bra med.
Redigerat av Unregistered42205, 22 August 2005 - 10:16.
Postad 22 August 2005 - 12:16
Jag hade tänkt att byta slutsteg till mina mi3:or. Inte för att jag är missnöjd med mitt arcam steg men e fak. lite sugen på att prova ngt nytt. Vad finns det för steg som skulle passa mi3 (alt. mi1 signature) som kostar under 10k (beg. går utmärkt)
Vilket ljud föredrar du?
5 kanaligt Signature från H/K som jag själv har finns nu att få tag i begagnade för 5000:-
Ett kap enligt mig men alla gillar inte H/Ks ljud.
Vincents monosteg för 3000:-/St SP 996 ska vara trevliga.
Det är en väldigt svår fråga att svara på eftersom att vi tycker om olika ljud samt att det finns väldigt mycket att välja bland i detta prisskiktet.
Postad 22 August 2005 - 12:27
Jag hade tänkt att byta slutsteg till mina mi3:or. Inte för att jag är missnöjd med mitt arcam steg men e fak. lite sugen på att prova ngt nytt. Vad finns det för steg som skulle passa mi3 (alt. mi1 signature) som kostar under 10k (beg. går utmärkt)
Vilket ljud föredrar du?
5 kanaligt Signature från H/K som jag själv har finns nu att få tag i begagnade för 5000:-
Ett kap enligt mig men alla gillar inte H/Ks ljud.
Vincents monosteg för 3000:-/St SP 996 ska vara trevliga.
Det är en väldigt svår fråga att svara på eftersom att vi tycker om olika ljud samt att det finns väldigt mycket att välja bland i detta prisskiktet.
Jag gillar ljudet som de e nu
Postad 23 August 2005 - 20:27
Postad 24 August 2005 - 09:24
Har en fråga ang. hur man ska koppla. då jag kör med lakrissnören till diskanten, hade jag tänkt att prova att ta bort det och endast köra med min gibraltar (single-biwire) men då kommer frågan: ska jag sätta på blecken så de sitter på att 3 (diskant, midrange samt bas) och sen köra gibraltarn till bas samt diskant. Kommer det funka? jag vet att en kort kabelsnutt mellan ex. diskant och midrange är mkt bättre men nu är det inget alternativ, så det behöver ni inte föreslå
Jag böjde mitt bleck så att jag har kabeln i bas och mellanregister och sen går blecket över mellanregister och diskant.
Postad 24 August 2005 - 09:40
Jag började med lite hissmusik på lagom volym och efter 1-2 timmar började jag på allvar att verkligen sätta mig ner och lyssna.
Det första som slog mig var renheten i ljudet, mellanregistret var verkligen detaljerat, basen var fast och hade ett härligt gung.
Jag hörde faktiskt saker på Maidens Brave New World som jag aldrig hört förut och jag ljuger inte när jag säger att jag har hört den skivan 300 ggr.
Jag har däremot nu mer förståelse för er som tycker att Avantgarde är ljusa för det var mer diskant än vad jag är van vid och en del skulle nog säga att det till och med var för mycket diskant.
Kan eventuellt vara slutsteget som var lite för litet för när jag hade volymen på 40% ca lät det bra men när jag satte volympekaren rakt upp (där den ska vara
Nåväl, jag testade inte så seriöst igår och ikväll lär jag sitta hela kvällen och gå igenom cd samlingen så vi får se vad mitt slutgiltiga intryck blir.
En fråga... vad skiljer M3 Avantgarde och Mi3 Avantgarde, det var Mi3 Avantgarde som jag lyssnade på när jag fick min Wow upplevelse i affären med Naim.
Postad 24 August 2005 - 10:16
Min gissning är att skillnaden mellan lyssningsrummen är mycket större än skillnaden mellan M3 och Mi3. I Hifi-affären hade de kanske heltäckningsmatta och ett väldämpat lyssningsrum? Då blir diskanten mindre påtaglig.En fråga... vad skiljer M3 Avantgarde och Mi3 Avantgarde, det var Mi3 Avantgarde som jag lyssnade på när jag fick min Wow upplevelse i affären med Naim.
Försök att låna hem lite annan bra elektronik så att du har mer att jämföra med.
Postad 24 August 2005 - 10:56
Min gissning är att skillnaden mellan lyssningsrummen är mycket större än skillnaden mellan M3 och Mi3. I Hifi-affären hade de kanske heltäckningsmatta och ett väldämpat lyssningsrum? Då blir diskanten mindre påtaglig.En fråga... vad skiljer M3 Avantgarde och Mi3 Avantgarde, det var Mi3 Avantgarde som jag lyssnade på när jag fick min Wow upplevelse i affären med Naim.
Försök att låna hem lite annan bra elektronik så att du har mer att jämföra med.
Lyssningsrummen skiljer sig mycket, storleksmässigt är det samma men jag saknar heltäckningsmattor som Du säger så det spelar ju stor roll men jag tror faktiskt att slutsteget är boven.
Antagligen lyssnar jag mycket högre hemma än i affären och steget pallar inte riktigt med för som sagt, på 40% låter det j*vligt bra men pressar jag lite mer börjar diskanten skrika och det blir inte lika tydligt, ett tecken på kraftproblem.
Edit: Har en cd spelare på G nu, en begagnad Audionet, och det är en otrolig maskin.
Med den var jag faktiskt nöjd med mitt H/K Signature till Audiovector så vi får se vad det blir.
Ska försöka låna hem Krell 400 Xi snart och testa mot M3orna också.
Redigerat av Unregistered33cc6995, 24 August 2005 - 10:58.
Postad 24 August 2005 - 17:00
Postad 24 August 2005 - 21:11
Men varför inte skala till två snuttar kabel till varje högtalare? Jag har själv så nu, då jag temporärt bi-wirar. Är ju gjort på 15 minuter och funkar utmärkt. Så korta snuttar kabel på verkar inte märkbart heller, bara de är ok så duger det.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
0
Köpa ny förstärkare
13 bilder
229 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?