Epson lanserar nya projektorer
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 09 mars 2012 - 22:54
Postad 09 mars 2012 - 23:13
Tveksamt. Epson har inte gått ut med någon prissänkning och säger själv att modellen säljer över förväntan.Nu verkar Epson vara på gång med en prissänkning på tw9000. Kollar man prisjakt så listar över tio butiker ett nytt pris på runt 20 000 kr. Alla har samma leveransdatum, 2012-03-26.
Eftersom samtliga butiker som listas är datorbutiker så låter det snarare som om någon datorgrossist har fått tag i ett parti som de förväntar sig få in den 26:e och att de butiker som är upplagda har automatiska system som uppdateras på prisjakt.
Kan mycket väl bli stoppat av Epson för det är inte på det sättet som jag tror Epson vill att deras toppmodell ska säljas.
Den som lever får se!
MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 09 mars 2012 - 23:50
Postad 10 mars 2012 - 21:38
Postad 21 mars 2012 - 17:36
Fick samtal från Epson Sverige angående mitt crosstalkproblem, dom har fått lite uppgifter om min projje och skall skicka ärendet till Japan.
Hoppas japanerna tar fatt i problemet och löser det, text av eller på är ointressant för mig, har man betalt en massa pengar skall 3D fungera med text.
Har exakt samma problem på min TW 6000. Får crosstalk i textningen i 3D i alla filmer där undertexten är 3D, har testat att koppla 3 olika blurayspelare via förstärkaren samt testa att koppla dem direkt till projektor utan att problemet försvinner.
Jag upptäcke dessutom att Trassel 3D och Toy story 3D får stora crosstalk kanter på både vänster sida och höger sida längst ut i kanterna, det lustiga är att kanterna ökar och minskar hela tiden under filmens gång. Får inte detta fenomen på några andra filmer utan bara dessa, att dessa är från Disney kanske har något med saken att göra. Några fler som har detta problem?
Mvh
Postad 21 mars 2012 - 18:00
Har exakt samma problem på min TW 6000. Får crosstalk i textningen i 3D i alla filmer där undertexten är 3D, har testat att koppla 3 olika blurayspelare via förstärkaren samt testa att koppla dem direkt till projektor utan att problemet försvinner.
Jag upptäcke dessutom att Trassel 3D och Toy story 3D får stora crosstalk kanter på både vänster sida och höger sida längst ut i kanterna, det lustiga är att kanterna ökar och minskar hela tiden under filmens gång. Får inte detta fenomen på några andra filmer utan bara dessa, att dessa är från Disney kanske har något med saken att göra. Några fler som har detta problem?
Mvh
Jobbigt. Inte märkt av något sådant på min tw9000. Har dock inte sett Trassel än men lär ju bli i helgen tror jag.
Det är köpefilm vi pratar om här va?
Postad 21 mars 2012 - 18:07
Jobbigt. Inte märkt av något sådant på min tw9000. Har dock inte sett Trassel än men lär ju bli i helgen tror jag.
Det är köpefilm vi pratar om här va?
Det är köpefilm allihopa.
Mvh
Postad 21 mars 2012 - 22:17
Tycker det är tråkigt att man inte skall kunna uppgradera hemifrån utan är tvungen att skicka iväg, flera projjar innan denna har jag kunnat uppgradera hemifrån.
Tekniklärlingen, när jag körde 3D filmer (äkta 3D bluRay filmer!) via min HTPC hade jag samma problem med crosstalk i kanterna, men du verkar inte ha spelat några filmer på någon dator?!
Redigerat av Unregisteredff8970c5, 21 mars 2012 - 22:18.
Postad 21 mars 2012 - 23:14
Nu skall min projje skickas till England, jag får tillbaka en annan utbytesprojje med ny mjukvara som enligt Epson Sverige skall rätta till problemet (problemet verkar uppstå när man har projjen hängande upp och ner i taket).
Tycker det är tråkigt att man inte skall kunna uppgradera hemifrån utan är tvungen att skicka iväg, flera projjar innan denna har jag kunnat uppgradera hemifrån.
Tekniklärlingen, när jag körde 3D filmer (äkta 3D bluRay filmer!) via min HTPC hade jag samma problem med crosstalk i kanterna, men du verkar inte ha spelat några filmer på någon dator?!
Var ingen trevlig läsning med att projektorn behövde skickas iväg, har precis fått hem min efter över en månads väntetid på att få en ny från epson (brukar gå på några dagar i vanliga fall vad jag har förstått) och jag ser inte fram emot att skicka iväg den igen. Hoppas det går smärtfritt i din utbytesprocess.
Angånde crosstalk i kanterna så har jag bara kört via ps3 och en panasonic 3D blurayspelare.
Mvh
Postad 26 mars 2012 - 10:02
Postad 26 mars 2012 - 11:24
Mitt stora problem är, hur ska jag bära mig åt för att kunna mäta detta egentligen. Står med vattenpass och försöker få det rakt men projektorn i sig har ju knappt en plan yta större än några kvadrat decimeter, plus att fästet blockerar största delarna av denna yta. Hur bär ni andra er åt för att få det helt plant.
min bild blir lite lite smalare nertill än upptill. har provat höja den då blir skillnaden större och sänka den går knappt den lutar redan framåt för att få skillnaden så liten som möjligt.
Några tipps?
Postad 26 mars 2012 - 19:20
Tekniklärling: Förstår inte riktigt vad du menar med crosstalk i kanterna. Men jag såg iaf Trassel i helgen och det var inget konstigt med den filmen. Inte ens crosstalk i lyktscenen över vattnet som var outhärdlig på bio.
Det är en rand av crosstalk på kanten längst ut på vänster och höger sida av bilden, tar man av sig glasögonen ser man den ännu tydligare då den randen är som en mörk skugga. Förutom kanten så är filmen helt perfekt utan crosstalk, och eftersom jag bara fått detta på disneys 3d filmer borde det vara något i deras teknik snarare än projektorn?
Undertexterna är det värre med för de är en massa crosstalk i dessa i alla filmer där själva undertexten är 3d (tex dumma mig,
och Avatar) några fler som har detta problem?
Mvh
Postad 26 mars 2012 - 19:35
mvh
Postad 26 mars 2012 - 21:53
Redigerat av Unregistered44e1cbef, 26 mars 2012 - 21:56.
Postad 27 mars 2012 - 16:41
Postad 27 mars 2012 - 16:51
Vissa filmer är inspelade i 2D och sedan konverterade till 3D medan vissa är inspelade direkt med 3D-kamera.
http://realorfake3d.com
Vad har det med något att göra?
Postad 02 april 2012 - 12:12
Frågan var om det är skillnad i "kvalité" på olika filmer i 3D...
Jag menade såklart inte att det inte spelar någon roll om filmen är inspelad i 3D eller konverterad till 3D. Det jag menade var att i just det specifika fallet så hade det inte med saken att göra för båda filmerna är konverterade.
Vissa filmer är nog riktigt bra 3D även om det är konverterade, skulle tro att det är större skillnad på en "bra" och en "dålig" konvertering än en riktigt bra konvertering och en film som är inspelad i 3D, iaf för själva upplevelsen när man ser på filmen, finns så klart andra sätt att jämföra dem.
Postad 04 april 2012 - 12:19
Postad 04 april 2012 - 12:46
Nu har jag provkört min TW5900 3D.
Provkörde filmen 2012 liten stund först under dagen utan att mörklägga rummet som har vita väggar.
Jag kan säga att jag blev glatt överaskad, min förra Epson EMP-TW700 var jag nöjd med i mörker men när det gäller under dagen var den ganska klen. Impad och nöjd, lämpar sig bra till ljusa rum. I mörkret gör den jobbet minst lika bra, inga klagomål på svärtan (inte än i alla fall, tror inte att jag är sååå kräsen) Får köra mer filmer innan jag kan uttala mig till 100, har en del nya BD filmer som ska ses sen får vi se slut dommen. Vad det gäller 3D så har jag inga brillor och det är inget prio eftersom jag bara har en film (men vi får se)
Måste tillägga att jag var väääääldigt skeptisk till dom inbyggda högtalarna men men ack så fel man kan ha.
Högtalarna kan mäta sig med många TV apparater och jag kan säga att jag blev väldigt glatt överaskad med hur bra dom låter.
Postad 04 april 2012 - 22:12
Den nya mjukvaran skulle åtgärda problemet med dubbeltext/bild om man hade projjen upp och ner i ett takfäste enligt AVS Forum?!
Tyvärr har den nya projjen ett stort fel bestående av en stor fläck i det vänstra nedre hörnet, sitter på insidan av linsen som jag har reklamerat.
Sen har jag 2 nya serienummer att hålla reda på, ett på chassit och ett när jag går in i infomenyn.
Det enda positiva är att projjen slår om automatiskt till 3D visning när jag kör igång en 3D film och att det är rätt roligt att titta på 3D film.
Postad 04 april 2012 - 22:31
Postad 04 april 2012 - 22:55
Har ni större problem försök lösa det med inköps stället istället för med Epson.
Med vänliga hällsningar Tommie Louwen
Postad 05 april 2012 - 07:02
Postad 05 april 2012 - 08:09
Mitt problem är att nedre delen av bilden är omöjlig att få riktigt bra skärpa på. Det är ju inget man märker av när man kollar på film eller så men vet ju att det finns där. syns tydligt när man ställer in skärpan med testbilder och om man har mycket text på bilden.
Så är det väl på alla? Speciellt om du använder lensshift osv. Tror inte man kan få samma skärpa överallt på hela bilden...
Postad 05 april 2012 - 09:02
Har läst om fler som gjort det också.
Postad 05 april 2012 - 09:38
Finns ju ingen lenshift (tw5900). Epson supporten tyckte inte det skulle vara så iaf och ville att jag skulle skicka in den.
Har läst om fler som gjort det också.
Ok, jo kanske är extra mycket ojämnheter på skärpan på din. Dock kommer du aldrig få 100% jämn skärpa (har jag hört).
Postad 05 april 2012 - 09:42
Postad 05 april 2012 - 11:56
Bara välmening, det kan bli ett evigt tillbaka skickande annars

Redigerat av film-fanatiker, 05 april 2012 - 13:48.
Postad 05 april 2012 - 15:46
Köpte min i mitten på december och den har nu gått ganska exakt 100 timmar. risken att man får någon som är mer sliten är ju överhängande tyvärr.
Postad 05 april 2012 - 15:54

Så känner jag det iallafall
mvh
Postad 05 april 2012 - 21:19
Tycker att det borde kunna skötas "lokalt" av Epson Sverige, eller så har dom för lite inbyten av felaktiga projjar.
Nu blir det ett nytt byte igen p.g.a fläcken i bilden.
Jag har reklamerat både fläcken och att den "nya" mjukvaran inte åtgärdade problemet med crosstalk, enligt ARN har säljaren/tillverkaren 3 gånger på sig att åtgärda problemet/felet!?
Postad 05 april 2012 - 21:42
Postad 06 april 2012 - 06:49
Postad 07 april 2012 - 21:25

Här har cine4home.de testat 9000 med den nya firmwaren 1.04. ( det i röd text är kommentarer om den nya firmwaren). De flesta svenska 9000/W verkar ha 1.01.
Ser ut att vara en hel del förbättringar som gör 9000/W betydligt bättre, speciellt signalbehandlingen i 3D.
Postad 08 april 2012 - 11:59
Nån som vet vad superresolution är för något tw9000? Får för mig att det är ett elegantare namn på sharpnessreglaget, men det kanske är helt fel? Nån som använder funtionen i fråga?
I övrigt är jag väldigt nöjd med min tw9000w och den funkar snuskigt bra med react-duk.
Postad 11 april 2012 - 22:49
Sen mådde jag lite illa efter ett tag oxo. Tycker dock spelet är lite yrsel framkallande även utan 3D.
Postad 14 april 2012 - 10:59

Ska uppdatera till veckan då jag är hemma igen.
Kan också meddela att det finns möjlighet att konvergensjustera 9000/W i servicemenyn.

Rekomenderar att det görs av en kunnig återförsäljare då det kan vara lite lurigt om man inte har björnkoll. Det fina är att det finns en tillbaka till grundinställningsfunktion om man inte får till det

Postad 17 april 2012 - 16:31
Jag kör min TW6000 från HTPC, när man har uppe en hemsida, utforskaren eller något annat med mycket vitt och svart, med text tex. Så låter det med ett pipande högfrekvent ljud från projektorn, visar man ett foto eller en BD-rulle så är allt som det ska.
Exempel på när missljudet uppstår
Utforskaren, hemsidor med mkt text, spotify, dokument, etc
Postad 17 april 2012 - 18:00
Någon mer än jag som upplever missljud från projektorn när det är stora kontrastskillnader i bilden?
Jag kör min TW6000 från HTPC, när man har uppe en hemsida, utforskaren eller något annat med mycket vitt och svart, med text tex. Så låter det med ett pipande högfrekvent ljud från projektorn, visar man ett foto eller en BD-rulle så är allt som det ska.
Exempel på när missljudet uppstår
Utforskaren, hemsidor med mkt text, spotify, dokument, etc
Stäng av autoiris så kommer du slippa detta.
Postad 17 april 2012 - 18:10
Postad 18 april 2012 - 07:23
Men om jag lämna er en stillbild, tex denna forum tråd på. Har jag ett konstant pipande ljud, som inte är det minsta mekaniskt. Låter typ som en transistor eller någon elektrisk komponent, ska se om jag kan spela in det.
Ska även testa autoiris av
Postad 18 april 2012 - 10:37
Om det är fel på din maskin eller om den är inom toleransnivå blir svårt att avgöra utan att prova den mot någon annan maskin. Förslagsvis så tar du den till din handlare och jämför.
MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 19 april 2012 - 12:07
Firmware diskussioner tas i den här tråden > https://www.minhembi...howtopic=297066
Postad 22 april 2012 - 10:05
Postad 22 april 2012 - 13:34
Är det fler Än jag som har grön bild, innan lampan vÄrmt upp sig i tw9000?
Jag har det. Håller inte i sig länge dock.
Lite ot: kollade på ugglornas rike i 3d igår på projjen, herrejäklar vad fett det var. Den kan jag rekommendera.
Postad 22 april 2012 - 13:46

Mvh
Postad 23 april 2012 - 09:07
Det var skönt o höra att man inte var ensam om det fenomenet. Tack för tipset, ska försöka få tag i den filmen
Mvh
Jo, är ju dock lite svag för Zack Snyders slo-mo grejer han gör, och det blev väldigt effektfullt i vissa scener.
Nåja nog OT.
Postad 26 april 2012 - 17:11

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar